Giriş

Orijinalini görmek için tıklayınız : Viraj soru



İug
25-12-2011, 21:59
Öncelikle herkese merhabalar. Konunun yeri burası mı bilmiyorum ama bir sorum olacak. Dün arkadaşlarla baya bir tartıştık konuyu ama sonuna varamadık.

Olay: Bir araba bir viraja alabileceği maksimum hızda giriyor ve sabit hızla virajı alıyor, devam ediyor. Mesela 120 alabileceği son hızdı ve 120yle virajı geçti.(121 olursa dışarı savrulacak gibi) Arkadaşlarda diyor ki ben viraja yavaş hızda girip virajda gaza basarak viraj içinde 120km/h in üstünde hıza ulaşırım.

Fiziği uzun süre görmedim biraz unuttum sayılır ama bu benim mantığıma yatmadı. Sizce durum nasıl olur? Birazda matematiksel açıklama yaparsanız çok iyi olur.

berkay_aydin
25-12-2011, 22:02
Sizin dediğiniz bence mantıklı.. 4 çeker bir araç olsa durum değişebilir gibi :)

Kadyr
25-12-2011, 22:03
Bence doru demis.eger viraja gerekli aciyla girip cikma acisini yakalarsa yakaladigi yerde virajdan cikar hizini arttirarak zaten viraja girmis oluyor.ama viraj uzunsa bilemiyorum arkadan iter onden ceker nasil olur.onden cekerde arka atinca toplayip toplayip cikiosun gucsuz bir arac olsada ama arkadan iter gucsuz aracta ne olcagini kestiremedim

erhanarici18
25-12-2011, 22:05
arka çekişli bi araç ise mümkün olmaz arkadan kopar yanlama moduna geçer :)

TarikS
25-12-2011, 22:07
Merkezkac kuvveti diye bir sey var; hiz, yaricap ve yanilmiyorsam kutleyle dogru orantili. yaricap ve kutle degismeyeceginden 120'de yere tutunma gucu, merkezkac kuvvetiyle es oluyorsa ve 121'de bu bozuluyorsa ayni viraj icinde 120'den yuksek hizla tutunarak gidemez.

Yanlissam duzeltiniz :)

Arkadasin yanildigi nokta, gunluk hayatta apex kullanarak viraj alirken cikisa dogru direksiyonu duzeltiriz, o zaman zaten ayni yaricapli bir daire donmekten cikmis oluyorsun, daha yuksek hizda gitmesi normal.

İug
25-12-2011, 22:10
Bence doru demis.eger viraja gerekli aciyla girip cikma acisini yakalarsa yakaladigi yerde virajdan cikar hizini arttirarak zaten viraja girmis oluyor.ama viraj uzunsa bilemiyorum arkadan iter onden ceker nasil olur.onden cekerde arka atinca toplayip toplayip cikiosun gucsuz bir arac olsada ama arkadan iter gucsuz aracta ne olcagini kestiremedim

Viraj oldukça uzun kabul ediyoruz. Ama merkez kaç kuvveti, hızından dolayı fazlalaşıp savrulmuyor mu, anlamadım. Önden çeker bir arabayla da kafadan kayma yaşamaz mı ? Birde drift yaparak girilen viraj süre kaybına sebep oluyor diye biliyorum.

elpadre
25-12-2011, 22:10
benım bıldıgımm vıraj ıcınde arac yavaslar yanlısım varsa sory

ef186
25-12-2011, 22:10
Çok bilinmeyenli soru olmuş seninki .

Hesap şöyle olmalı virajimizin uzunlugu 100 metre diyelim
100 metrelik virajin tamamini 120 ile gecersen burdaki ortalama suratinde 120 olur .
Diyelim viraj cok milimetrik ve viraja 100 km ile girip orta noktasindan sonra hizlanmaya basladi. Cikis hizi da 140 bu durumda hizlanan bir arac oldugundan ortalamasi 120 km nin altinda olur .
Ve buna gore 120 ile girip 120 ile hiz kaybetmeden cikan arac viraj cikis noktasini once gecer haa sonra yol duz ise ozaman fark kapanirmi ne olur bilinmez :) viraj tip arac tipi vb. Degiskenler oldugu surece bu sorunun matamatiksel bir cevabini bulamazsin ...

İug
25-12-2011, 22:13
Merkezkac kuvveti diye bir sey var; hiz, yaricap ve yanilmiyorsam kutleyle dogru orantili. yaricap ve kutle degismeyeceginden 120'de yere tutunma gucu, merkezkac kuvvetiyle es oluyorsa ve 121'de bu bozuluyorsa ayni viraj icinde 120'den yuksek hizla tutunarak gidemez.

Yanlissam duzeltiniz :)

Arkadasin yanildigi nokta, gunluk hayatta apex kullanarak viraj alirken cikisa dogru direksiyonu duzeltiriz, o zaman zaten ayni yaricapli bir daire donmekten cikmis oluyorsun, daha yuksek hizda gitmesi normal.

Bende sizin gibi düşünüyorum sonuçta bir limiti var bu limiti nasıl aşarsan aş savrulman gerekir. daire dönmekten çıkmadan yapıyorlar bu işi ve açıkçası mantığım almadı.

rebelh
25-12-2011, 22:14
viraja girdikten sonra gaza basmak denge açısından tavsiye edilen bişi die biliyorum gaza bastıkça g arkaya doğru kayacak ve savrulma olmayacak

şöyle anlatiim yanlışsam düzeltin

o virajda 120 ile giderken frene basarsanız güç öne kayar ve arka taraf savrulur dengeyi kaybedersiniz

fakat 120 ile viraja girmişken gaza yüklenirseniz güç arkaya kayar ve aracı yolda daha iyi tutar tabi max rakamlardan söz etmiyorum

TarikS
25-12-2011, 22:15
Bende sizin gibi düşünüyorum sonuçta bir limiti var bu limiti nasıl aşarsan aş savrulman gerekir. daire dönmekten çıkmadan yapıyorlar bu işi ve açıkçası mantığım almadı.

E zaten karsi tarafin dusuncesini kanitlayan bir video yok, mantigin almadi diye tereddute dusecegin bir durum da yok.

Arkadasin bunlari soyleyince ikna olmuyorsa, birak oyle inanmaya devam etsin

Emir-Sb3R
25-12-2011, 22:15
bu soru ancak araba hiç kopmadan viraj dönülecek şartı üzerine sorulabilir , yoksa arkadaşlarınızın dediği doğru olur , mesela önden çekişli bir arabada o limit hızın üzerine çıkılırken araç arkadan kopsa bile o esnada halen ivmelendiği için bikaç ufak kontrayla atıyorum 130km hızla virajdan çıkılabilir

ef186
25-12-2011, 22:18
Viraj tipine gore degisir senin solediginde arkadasinin soledigide virajdan viraja degisir ...

Kadyr
25-12-2011, 22:18
Drift yaparsan zaman kaybidir illaki.onden ceker kadasi kaysada toplaman kolay arkadas itiste yanlarsin vakit kaybi olur.zor soru bnu demnemek lazim:D

elpadre
25-12-2011, 22:18
ornek verıyourm s vırajına kacla gırıyorsunuz kac km hızla cıkıyorsunuz sonuc burdan cıkar

İug
25-12-2011, 22:19
Çok bilinmeyenli soru olmuş seninki .

Hesap şöyle olmalı virajimizin uzunlugu 100 metre diyelim
100 metrelik virajin tamamini 120 ile gecersen burdaki ortalama suratinde 120 olur .
Diyelim viraj cok milimetrik ve viraja 100 km ile girip orta noktasindan sonra hizlanmaya basladi. Cikis hizi da 140 bu durumda hizlanan bir arac oldugundan ortalamasi 120 km nin altinda olur .
Ve buna gore 120 ile girip 120 ile hiz kaybetmeden cikan arac viraj cikis noktasini once gecer haa sonra yol duz ise ozaman fark kapanirmi ne olur bilinmez :) viraj tip arac tipi vb. Degiskenler oldugu surece bu sorunun matamatiksel bir cevabini bulamazsin ...

Biraz matematiksel eksiklik var evet :) Virajı u kabul edersek ve daire şeklini bozmadan viraj almaya kalkarsa 120km nin üstüne çıkınca araç savrulmaz mı?

Not: Toplu alıntı yapmayı bilmiyorum. Herkese cevap yazamadım kusura bakmayın genelde ortak biçimde cevap vermeye çalışıyorum, yorum yazan herkese çok teşekkürler.

ef186
25-12-2011, 22:20
ornek verıyourm s vırajına kacla gırıyorsunuz kac km hızla cıkıyorsunuz sonuc burdan cıkar

S i 2 viraj olrak gormek lazim bu sorunn cevabi s den cikmaz ...

ef186
25-12-2011, 22:22
Biraz matematiksel eksiklik var evet :) Virajı u kabul edersek ve daire şeklini bozmadan viraj almaya kalkarsa 120km nin üstüne çıkınca araç savrulmaz mı?

Not: Toplu alıntı yapmayı bilmiyorum. Herkese cevap yazamadım kusura bakmayın genelde ortak biçimde cevap vermeye çalışıyorum, yorum yazan herkese çok teşekkürler.

U viraj olmaz u donus olur ki ozamanda kurallarkomple degisir :)
Dedigim gibi virajdan viraja degisir bu soledigin ...
O nedenle arkadasinda sende haklisiniz :D

İug
25-12-2011, 22:23
E zaten karsi tarafin dusuncesini kanitlayan bir video yok, mantigin almadi diye tereddute dusecegin bir durum da yok.

Arkadasin bunlari soyleyince ikna olmuyorsa, birak oyle inanmaya devam etsin

3 e 1 uzun bir uzun bir tartışma oldu ve başkasına sorup bir karara varmak konusunda inatçıyım diyebilirim :)

elpadre
25-12-2011, 22:24
S i 2 viraj olrak gormek lazim bu sorunn cevabi s den cikmaz ...

bak ben onu unutmustumm sory

İug
25-12-2011, 22:28
bu soru ancak araba hiç kopmadan viraj dönülecek şartı üzerine sorulabilir , yoksa arkadaşlarınızın dediği doğru olur , mesela önden çekişli bir arabada o limit hızın üzerine çıkılırken araç arkadan kopsa bile o esnada halen ivmelendiği için bikaç ufak kontrayla atıyorum 130km hızla virajdan çıkılabilir

Burada aracın arkası attığı zaman yavaşlama olmaz mı?

Kadyr
25-12-2011, 22:29
S e giren cikamiyor:D
Viraji daire kabul edersek herturlu limit uzeri savrulur kanaatindeyim

fatihcakin
25-12-2011, 22:31
Ben anlamadım pek ama önemli olan düzgün şekilde apex ile zaten virajın %100 tavan limitini zorlarsın yani zaten arac kaymaya başlarsa veya yalpalamaya yol tutuşu düşücek yavaşlıyacaktır buda drift e giriyor zaten kayarak donmeyle daha seri olunsaydı nascarda drift izlerdik :D

Emir-Sb3R
25-12-2011, 22:31
Burada aracın arkası attığı zaman yavaşlama olmaz mı?

yoo neden olsun , sen hızlanmak istedikten sonra farketmez arkasının atması , ayağını gazdan çekersen yavaşlar tabi..

ygtrn
25-12-2011, 22:31
evet arkadaşınızın dediği şekilde araç yinede kopabilir ama kopmaya rağmen çokdaha kontrollu bi şekilde kayarak o virajdan tek parça çıkabilir :)

aynı hızda girip çıkmak birazdaha kontrolsüz olabilir diye düşünüyorum...

İug
25-12-2011, 22:32
U viraj olmaz u donus olur ki ozamanda kurallarkomple degisir :)
Dedigim gibi virajdan viraja degisir bu soledigin ...
O nedenle arkadasinda sende haklisiniz :D

U virajı komik oldu evet:) çeyrek daire bir viraj gibi düşündük aslına bakılırsa ama bu olayı tekrar tartışmak gerek iki tarafında haklı yerleri var sanırsam.

yearone
25-12-2011, 22:33
ornek verıyourm s vırajına kacla gırıyorsunuz kac km hızla cıkıyorsunuz sonuc burdan cıkar

Yok kimse rakam vermiyor denemiştim bi konuda ben de :D

Emir-Sb3R
25-12-2011, 22:33
Ben anlamadım pek ama önemli olan düzgün şekilde apex ile zaten virajın %100 tavan limitini zorlarsın yani zaten arac kaymaya başlarsa veya yalpalamaya yol tutuşu düşücek yavaşlıyacaktır buda drift e giriyor zaten kayarak donmeyle daha seri olunsaydı nascarda drift izlerdik :D

ama buradaki soruda zaman önemli değil , viraja giriş hızı önemli :)

TarikS
25-12-2011, 22:35
Soyle dusunmek lazim; virajin sadece 1 araba genisliginde oldugunu dusunup kesinlikle tek cizgi disinda bir cizgi donulemeyecek

O zaman 120'den bir gram daha hizli donemez orayi

İug
25-12-2011, 22:37
yoo neden olsun , sen hızlanmak istedikten sonra farketmez arkasının atması , ayağını gazdan çekersen yavaşlar tabi..

Arkası attığı zaman araba çekişte zorlanacaktır ve yavaşlayacaktır gibi geliyor ama daha iyi bilen birisi açıklarsa daha iyi olur.

oğuz
25-12-2011, 22:37
Soyle dusunmek lazim; virajin sadece 1 araba genisliginde oldugunu dusunup kesinlikle tek cizgi disinda bir cizgi donulemeyecek

O zaman 120'den bir gram daha hizli donemez orayi

eğer viraj ve durum buyken 121 bile olamaz sınır 121 sa tabi. cevap,durumlara göre değişiklik gösterir ef186 haklı

Emir-Sb3R
25-12-2011, 22:37
Soyle dusunmek lazim; virajin sadece 1 araba genisliginde oldugunu dusunup kesinlikle tek cizgi disinda bir cizgi donulemeyecek

O zaman 120'den bir gram daha hizli donemez orayi

haha benim arabanın enide boyuda aynı :D

S.Özeren
25-12-2011, 22:38
konuya TR nin en iyi yol tutan saxosu sahibi Kemal i bekliyorum :D

Emir-Sb3R
25-12-2011, 22:38
Arkası attığı zaman araba çekişte zorlanacaktır ve yavaşlayacaktır gibi geliyor ama daha iyi bilen birisi açıklarsa daha iyi olur.

artık 50hplik arabalar kalmadı..Eğer ayağın gazdaysa tabiki yavaşlamaz :)

İug
25-12-2011, 22:38
evet arkadaşınızın dediği şekilde araç yinede kopabilir ama kopmaya rağmen çokdaha kontrollu bi şekilde kayarak o virajdan tek parça çıkabilir :)

aynı hızda girip çıkmak birazdaha kontrolsüz olabilir diye düşünüyorum...

Kontrol ve güvenlik açısında belki tehlikeli ama tehlikeyi hiçe sayıyoruz.

Aykut106
25-12-2011, 22:41
Anladım kadarıyla 0-100 ü belli araba gibi viraj dönme hızı belli olcak arabanın siz bunun üstüne çıkabilir miyiz diyosunuz? muhtemelen viraja 100 le başlasan ortaya gelmeden 120 yi geçtiğinde o virajı alamıcan ortalardan sonra 120 geçsen fazladan bi şeridin varsa yırtarsın:D ama bişeyleri sabit almadan sağlıklı veri elde edemiceksiniz mesela viraj çizgisinden şaşmıcan ya belli zamanın olcak gibi???

İug
25-12-2011, 22:42
Soyle dusunmek lazim; virajin sadece 1 araba genisliginde oldugunu dusunup kesinlikle tek cizgi disinda bir cizgi donulemeyecek

O zaman 120'den bir gram daha hizli donemez orayi

Aslında çok güzel bir yerden yakaladınız olay tamda bu diyebilirim. 120nin üstüne hiç bir durumda çıkmaması gerek heralde böyle bir olayda. @ef186 da bu konuda yorum getirirse tekrar çok memnun olurum.

İug
25-12-2011, 22:44
Anladım kadarıyla 0-100 ü belli araba gibi viraj dönme hızı belli olcak arabanın siz bunun üstüne çıkabilir miyiz diyosunuz? muhtemelen viraja 100 le başlasan ortaya gelmeden 120 yi geçtiğinde o virajı alamıcan ortalardan sonra 120 geçsen fazladan bi şeridin varsa yırtarsın:D ama bişeyleri sabit almadan sağlıklı veri elde edemiceksiniz mesela viraj çizgisinden şaşmıcan ya belli zamanın olcak gibi???

Viraj çizgisinde şaşılmayacak şekilde dönülecek ekstra bir şerit olmayacak yani.

Emir-Sb3R
25-12-2011, 22:44
Aslında çok güzel bir yerden yakaladınız olay tamda bu diyebilirim. 120nin üstüne hiç bir durumda çıkmaması gerek heralde böyle bir olayda. @ef186 da bu konuda yorum getirirse tekrar çok memnun olurum.


Viraj çizgisinde şaşılmayacak şekilde dönülecek ekstra bir şerit olmayacak yani.

o zaman sen haklısın da , sadece iddaa olmuş bu gerçek hayatta pek işinize yaramaz bu tez :D

ef186
25-12-2011, 22:45
Soyle dusunmek lazim; virajin sadece 1 araba genisliginde oldugunu dusunup kesinlikle tek cizgi disinda bir cizgi donulemeyecek

O zaman 120'den bir gram daha hizli donemez orayi

Sevgili takaşi :D buda yalis

Virajin 500 metre uzunlugunda oldugunu varsayalim
250 metreyi 100 km hizla gectigini varsayalim
Sonra hizlanarak gerikalan 250 metreyi gecsin
Aracinda arkadan iter kallavi bir otomobil oldugunu varsayalim bu baglamda arac hizlanirken agirlik merkezi Hizlanma devam ettigi surece arkaya kayacagindan ve tutunma ust seviyede olacagindan belki 1 belki 5 km ama daha hizli cikar virajdan .
Tabi bu durumda sadece virajdan hizli cikmis olur virajin tamaminda gecirdigi sure yuksek olur :)

Aykut106
25-12-2011, 22:45
Soyle dusunmek lazim; virajin sadece 1 araba genisliginde oldugunu dusunup kesinlikle tek cizgi disinda bir cizgi donulemeyecek

O zaman 120'den bir gram daha hizli donemez orayi

ben yazarken en son yiğitin mesajı vardı aynı şeyden bahsetmişiz:D

gökberk
25-12-2011, 22:46
Kilitsiz dif. FWD bir araç virajda hızlanmaya çalışırsa önden kayar ve patlar .. :D :D

4 Çeker de merkezkaç kuvveti sanki daha da artıyormuş gibi virajın dışına sürükler...

RWD'de Dirifit moduna geçer... :D

Emir-Sb3R
25-12-2011, 22:48
Kilitsiz dif. FWD bir araç virajda hızlanmaya çalışırsa önden kayar ve patlar .. :D :D


naptın ya :) ağırık merkezi meselesi o :)

ef186
25-12-2011, 22:48
Bu arada bilgilendirmek acisindan soliyim birkez daha genel olarak bilinenin aksine arkadan iter otomobiller 4 çeker otomobillerden daha iyi viraj donerler :)

ertutez
25-12-2011, 22:48
S muhabbetlerınde örnek verıyorum 100 le gırdım 110 la çıktım dıyor herkez hız değişiyor tabı bende denedım açıkcası 90la gırıyosam vıraj bıttığında 10-15 km daha hızlı çıkyorum ama ne kadar mantık işi dusunmek gerekır bugun 60la dondugum hafıf vırajda botan çıkıntısından geçtım araba kendını bırden sola bıraktı

gökberk
25-12-2011, 22:50
naptın ya :) ağırık merkezi meselesi o :)

Ben de burda yeni bir boyut açıyorum :D LSD candır diyorum ...
Çok bilmiş smilemı da yapayım ;)

İug
25-12-2011, 22:50
Sevgili takaşi :D buda yalis

Virajin 500 metre uzunlugunda oldugunu varsayalim
250 metreyi 100 km hizla gectigini varsayalim
Sonra hizlanarak gerikalan 250 metreyi gecsin
Aracinda arkadan iter kallavi bir otomobil oldugunu varsayalim bu baglamda arac hizlanirken agirlik merkezi Hizlanma devam ettigi surece arkaya kayacagindan ve tutunma ust seviyede olacagindan belki 1 belki 5 km ama daha hizli cikar virajdan .
Tabi bu durumda sadece virajdan hizli cikmis olur virajin tamaminda gecirdigi sure yuksek olur :)

Araba gaza basınca iyi tutundu ama tek şeritte 120yi geçtiği anda tekrar savrulma yaşamaz mı yani? Herkesten özür diliyorum biraz başınızı ağrıttım biliyorum.

Aykut106
25-12-2011, 22:51
S muhabbetlerınde örnek verıyorum 100 le gırdım 110 la çıktım dıyor herkez hız değişiyor tabı bende denedım açıkcası 90la gırıyosam vıraj bıttığında 10-15 km daha hızlı çıkyorum ama ne kadar mantık işi dusunmek gerekır bugun 60la dondugum hafıf vırajda botan çıkıntısından geçtım araba kendını bırden sola bıraktı

yaya geçidi gibi çizgilerde de arka salıyo tutuyo sonra:)

ertutez
25-12-2011, 22:52
yaya geçidi gibi çizgilerde de arka salıyo tutuyo sonra:)
Yenı yapılan şerit çizgilerınınde etkısı var içindekı ham maddeden dolayı sanırım dusunulmıcek ufak detaylar konu dışına çıktıysam affola :D

Emir-Sb3R
25-12-2011, 22:53
Ben de burda yeni bir boyut açıyorum :D LSD candır diyorum ...
Çok bilmiş smilemı da yapayım ;)

mesela ben naparsam yapayım kafadan kaymıyorum , arkası bomboş çünkü , zaten hafif bi araba ve burnu da hiç olmadığı için ön lastiklerin üzerindeyim , arkası bazen sağdan bazen soldan takip ediyo bizi :D

Aykut106
25-12-2011, 22:54
Yenı yapılan şerit çizgilerınınde etkısı var içindekı ham maddeden dolayı sanırım dusunulmıcek ufak detaylar konu dışına çıktıysam affola :D

şu an kuru zemindeyiz hem fikir olunca o konularda dahil olur sanırım:)

aron76
25-12-2011, 22:59
türkiye de yollar ben öğrenci iken 80km/s üzerinden hesaplanırdı. gidiş-geliş yollar. bu hesaplar yapılırken viraj çapı, yolun dever hesabı yapılır. viraja girerken yolda %2-%2 ile başlar. viraj çapı boyunca %4-%2, %6-%2 olarak yolun bir şeridi düz tutulur, diğer tarafı düşürülür. viraj biterken %6-%2, %4-%2, %2-%2 olarak yoldaki dever düzelir. bu da virajdaki merkez kaç kuvvetine karşı alınan bir emniyettir.
bahsettiğiniz konu karayolları hesapları içinde bulunur. yani her virajın(kurp) çapına göre dever değişir.
işte bizdeki araçların basılıp, geniş taban lastik kullanılmasının nedeni de bu. aracı basarak ağırlık merkezini yere yaklaştırarak, lastik genişleterek yere basan alanı genişleterek, yapılan bu hesaplara karşılık virajdaki yol tutuşumuzu artırırız.
yoldaki dever hataları kaza riskini artırır.
ankara için bildiğim dever hatası, ank-esk şeyir yönünden bilkent te dönerken köprünün üstü. burada çok kaza olur.:icon13:
konya için ihsaniye, koyuncu alt geçitleri örnek verebilirim.:icon13:
ön çekişli araçla viraja geniş girer, virajı dar açı ile tam gaz çıkar, diğer viraja da aynı şekilde geniş girip dar açı ile çıkılabilir.
dikmen-gölbaşı inişlerde sol viraja 4 şeridi en sağdan girerek sol şeritte tamamlar, sağa geçerken yine sağa 4 şerit keserek en sağa girer ve bu şekilde radar noktasına kadar tam gaz inerim.:rolleyes:
incek çıkışından gölbaşı radarlara varana kadar 200 km/s hıza ulaşırım.
aracım 2007 1,3 multijet albea:D:D
tabi ki en önemlisi bunu yaparken aracının tüm huylarını, yolun her çukurunu iyi bilmen. yoksa refüjlere patlarsın allah korusun.
ankara bilkent-konya hava lojmanları hava ve trafik şartlarına göre 2-2,5 saat. her türlü...:D

ef186
25-12-2011, 22:59
Araba gaza basınca iyi tutundu ama tek şeritte 120yi geçtiği anda tekrar savrulma yaşamaz mı yani? Herkesten özür diliyorum biraz başınızı ağrıttım biliyorum.

Şöle düşün sabit hiz A - sonradan hizlanan B .
Arkadan iter kilitli bir yaris otomobili diyelim yani otomobil rijit ve viraj donmek icin hazirlanmis da diyelim agirlik dengeside %50 ye % 50 olsun.

A araciyla 120 ile girip 120 ile cikarken sabit gaz olacagindan ivme olusmayacak bu durmda agirlik dengesi degismeyecek .

B araciyla viraj icinde sabit bir ivmelenme olacagindan agirlik arkaya kayicak limitlerinde de olsa tutunma devam ediecek .
İpadden yazmasam cizip yolliycagim :)

Bu yukarda yazdiklarimda bile 100 tane degiskenlik var ...
Merkez kac kuvvetinin hangi noktada yukseldigi eğimi vs..vs... Virajin cikisi genisligi darligi hersey etken .

O nedenle arkadasinla anlasin kafa yormayin buna bigun gelirsiniz piste dener gorursunuz yoldada denemeyin gaza gelip allah korusun ;)

İug
25-12-2011, 23:02
bu soru ancak araba hiç kopmadan viraj dönülecek şartı üzerine sorulabilir , yoksa arkadaşlarınızın dediği doğru olur , mesela önden çekişli bir arabada o limit hızın üzerine çıkılırken araç arkadan kopsa bile o esnada halen ivmelendiği için bikaç ufak kontrayla atıyorum 130km hızla virajdan çıkılabilir

Bunun üstüne tekrar düşündüm ve şöyle bir şey geldi aklıma; çok kuvvetili önden çeker kullanalım her virajda arka attığı sürece full gazla yoldan çıkmadan devam edelim olur yani virajları istediğimiz hızda dönmek olur bu. Yanılıyor muyum?

63owen63
25-12-2011, 23:03
Bu arada bilgilendirmek acisindan soliyim birkez daha genel olarak bilinenin aksine arkadan iter otomobiller 4 çeker otomobillerden daha iyi viraj donerler :)

Temellendirir misiniz, biraz detayla ?

Emir-Sb3R
25-12-2011, 23:05
Bunun üstüne tekrar düşündüm ve şöyle bir şey geldi aklıma; çok kuvvetili önden çeker kullanalım her virajda arka attığı sürece full gazla yoldan çıkmadan devam edelim olur yani virajları istediğimiz hızda dönmek olur bu. Yanılıyor muyum?

yine belli limitler içinde istediğimiz hız desek daha doğru olur , en azından bende durum böyle istersen deneriz beraber :D

Schumi
25-12-2011, 23:07
Hepsini okumaya vaktim yok ama dikdörtgen prizmasına 4 tane teker çakıp viraj aldırmak ile otomobile viraj aldırmak arasında fark var. Basit lise fizikinde arkadan itilmiş giden 4 tekerlekli bir kütüğün merkezkaç kuvvet varmış gibi (aslında öyle bir kuvvet yok) aldığı viraj ile akalı problemler vardır.
Süspansiyon, teker, ağırlık dağılımı. Çekişin olduğu tekerlek, Motorun konumu felan bir yana hız başka bir yana.

Ancak.

Otomobilin hızlı viraj alabilmesi için çekiş gerekmektedir. Virajı güvenli alabileceğiniz maksimum hız 100 km ise siz o viraja 100 km hız ile yaklaşıp arabayı boşa atıp virajı alırsanız korkudan altınıza yaparsınız. Araçta gaza basıp diferansiyele güç iletip herhangi bir tekerden çekiş sağlamazsanız saçma sapan tepkiler alırsınız. Ama 100 km ile girilecek bir viraja birazda yetenek ile 90 km ile girip 110 km ile çıkabilirsiniz.

Sonuç
Viraj gaza basılarak alınır. Tapa gaz değil ama tekerde güç olması gerekiyor. Bunun için yavaş gir hızlı çık denir.

Aykut106
25-12-2011, 23:08
Bunun üstüne tekrar düşündüm ve şöyle bir şey geldi aklıma; çok kuvvetili önden çeker kullanalım her virajda arka attığı sürece full gazla yoldan çıkmadan devam edelim olur yani virajları istediğimiz hızda dönmek olur bu. Yanılıyor muyum?

kafadan kaymıcak mı hiç:D

arkadan itiş 4 çekerden iyi konusunda porsche mi bmw mi daha iyi o zamn

ef186
25-12-2011, 23:09
Temellendirir misiniz, biraz detayla ?

Basitçe dünya üzerinde yapilan pist yarişlarina bakabilirsiniz f1 den başlayarak ;)

Googledan kaynaklaraa bakabilirsiniz bulamazsaniz bir makale cevirip foruma aarim onumuzdeki gunlerde ...

Emir_b16a
25-12-2011, 23:10
virajın şekline çıkıştan sonraki düzlüğe ve arabasına göre değişir :)

o an çizginiz ne gerektiriyosa onu yaparsınız

bazen son düzlükte viraj girişinde ufak bi zmn kaybetmek pahasına nispeten düşük hızda girilip son düzlüğe daha hızlı girilmeye çalışılabilir (ivmelenerek) öndeki rakibi yakalamak yada son düzlükte ondan daha hızlı olabilmek için

tamamen virajın durumuna arabaya girilen km viraj çıkışına düzlük uzunluğna ye göre değişir

bazen dez avantajdır bazende öndeki aracı geçmek için avantaj haline getirilebilir

viraja pistine kullanılan araca göre değişir kısacası :)

ef186
25-12-2011, 23:11
kafadan kaymıcak mı hiç:D

arkadan itiş 4 çekerden iyi konusunda porsche mi bmw mi daha iyi o zamn

Arkadan iter daha iyidir bakiniz porsche gt2 vs turbo lap times

İug
25-12-2011, 23:14
kafadan kaymıcak mı hiç:D

arkadan itiş 4 çekerden iyi konusunda porsche mi bmw mi daha iyi o zamn

Ben kayacak diyorum diyorum da arkadaş kaymaz diyor.

alicancalis
25-12-2011, 23:14
Şöle düşün sabit hiz A - sonradan hizlanan B .
Arkadan iter kilitli bir yaris otomobili diyelim yani otomobil rijit ve viraj donmek icin hazirlanmis da diyelim agirlik dengeside %50 ye % 50 olsun.

A araciyla 120 ile girip 120 ile cikarken sabit gaz olacagindan ivme olusmayacak bu durmda agirlik dengesi degismeyecek .

B araciyla viraj icinde sabit bir ivmelenme olacagindan agirlik arkaya kayicak limitlerinde de olsa tutunma devam ediecek .
İpadden yazmasam cizip yolliycagim :)

Bu yukarda yazdiklarimda bile 100 tane degiskenlik var ...
Merkez kac kuvvetinin hangi noktada yukseldigi eğimi vs..vs... Virajin cikisi genisligi darligi hersey etken .

O nedenle arkadasinla anlasin kafa yormayin buna bigun gelirsiniz piste dener gorursunuz yoldada denemeyin gaza gelip allah korusun ;)


Cok guzel yazmisiniz ama aklima birsey takildi. Arkada itisli bir arabada gaza yuklendiginizde agirlik arkaya kayar deyimi sizce dogrumudur peki? Mesela ilk aklima gelen Bmw lerde agirlik dengesi 50:50 dir genelde ve bu dengenin gazlamayla degisicegini zannetmiyorum. Ama viraj icinde gaza yuklenme veya ani gazdan kesme durumlarinda oversteer durumlarini zaten yazmaya gerek yok. Acaba sizde bunumu kastediyorsunuz?

Emir-Sb3R
25-12-2011, 23:17
Ben kayacak diyorum diyorum da arkadaş kaymaz diyor.

kaymaz demedim , sen anlamadın , belirli miktarda gaz ile dönersin evet , kaymaz da , çünkü girdiğin hız zaten viraja uygun bi hız , viraj bitene kadar atıyorum çeyrek gaz ile ivmeleneceğin miktar zaten belli , sen diyosun ki istediğimiz hızla döneriz o zaman , 80le girip bu şekilde 300le mi çıkacağını sanıyosun ?

şahsen benim arabam 160 hp ben çıkamıyorum :)

ef186
25-12-2011, 23:17
Cok guzel yazmisiniz ama aklima birsey takildi. Arkada itisli bir arabada gaza yuklendiginizde agirlik arkaya kayar deyimi sizce dogrumudur peki? Mesela ilk aklima gelen Bmw lerde agirlik dengesi 50:50 dir genelde ve bu dengenin gazlamayla degisicegini zannetmiyorum. Ama viraj icinde gaza yuklenme veya ani gazdan kesme durumlarinda oversteer durumlarini zaten yazmaya gerek yok. Acaba sizde bunumu kastediyorsunuz?

Agirlik dengesi transfer olur gaza basmak frene basmak yada gazdan cekmek agirlik dengesini one arkaya hareket ettirir virajda saga solada yer degistirir .
Hangi bmw % 50 oraninda bilemiyorum bu arada ornek varmidir ?

İug
25-12-2011, 23:18
Şöle düşün sabit hiz A - sonradan hizlanan B .
Arkadan iter kilitli bir yaris otomobili diyelim yani otomobil rijit ve viraj donmek icin hazirlanmis da diyelim agirlik dengeside %50 ye % 50 olsun.

A araciyla 120 ile girip 120 ile cikarken sabit gaz olacagindan ivme olusmayacak bu durmda agirlik dengesi degismeyecek .

B araciyla viraj icinde sabit bir ivmelenme olacagindan agirlik arkaya kayicak limitlerinde de olsa tutunma devam ediecek .
İpadden yazmasam cizip yolliycagim :)

Bu yukarda yazdiklarimda bile 100 tane degiskenlik var ...
Merkez kac kuvvetinin hangi noktada yukseldigi eğimi vs..vs... Virajin cikisi genisligi darligi hersey etken .

O nedenle arkadasinla anlasin kafa yormayin buna bigun gelirsiniz piste dener gorursunuz yoldada denemeyin gaza gelip allah korusun ;)

Konu, aracın ağırlık merkezine kayıyor sanırsam. Bunu arabada değil de, kütükte olay ne olur tartışması yapsak daha verimli olacak gibi.

Emir-Sb3R
25-12-2011, 23:19
Konu, aracın ağırlık merkezine kayıyor sanırsam. Bunu arabada değil de, kütükte olay ne olur tartışması yapsak daha verimli olacak gibi.

sen şimdi 4 sayfayı çöp yaptın zaten.. :)

ef186
25-12-2011, 23:20
sen şimdi 4 sayfayı çöp yaptın zaten.. :)

Tesekkur butonu aradim bi an :)

Aykut106
25-12-2011, 23:23
Arkadan iter daha iyidir bakiniz porsche gt2 vs turbo lap times

tmm bugra abi onu anladımda arkadan itiş ama motor konumu farklı olanlar için dedim:)

ef186
25-12-2011, 23:26
tmm bugra abi onu anladımda arkadan itiş ama motor konumu farklı olanlar için dedim:)

Konu derinlestikce derisnlesiyor :) agirlik merkezi isin ipucu motorun yeri o dengeyi tutuurmak icin firmalarin yaptigi tasarim farki bence

İug
25-12-2011, 23:28
kaymaz demedim , sen anlamadın , belirli miktarda gaz ile dönersin evet , kaymaz da , çünkü girdiğin hız zaten viraja uygun bi hız , viraj bitene kadar atıyorum çeyrek gaz ile ivmeleneceğin miktar zaten belli , sen diyosun ki istediğimiz hızla döneriz o zaman , 80le girip bu şekilde 300le mi çıkacağını sanıyosun ?

şahsen benim arabam 160 hp ben çıkamıyorum :)

Hayır demek istediğim o değil di. Yazdıklarınıza göre böyle mi olması gerekir diye, ironi yaptım. Olay çok karıştı aslında içinden çıkılamayacak bir hal aldı, çok fazla bilinmeyen çok fazla içerik eklendi. Benim anlamadığım max hızın üstüne çıkma imkanı var mı tek şeritli bir yolda idi. Sizde arkası kaysa da gaza basarak toparlanır falan dediniz bende sanırım biraz yanlış anladım tekrar kusura bakmayın. Çöpe atmak değilde konuyu bu kadar bilinmeyen olayları azaltmak amacı ile kütüğü olaya katalım dedim.

alicancalis
25-12-2011, 23:28
Agirlik dengesi transfer olur gaza basmak frene basmak yada gazdan cekmek agirlik dengesini one arkaya hareket ettirir virajda saga solada yer degistirir .
Hangi bmw % 50 oraninda bilemiyorum bu arada ornek varmidir ?

Bmw 3 serisinde on arka aks yukleri yanlis hatirlamiyorsam esittir, yani 50:50. zaten zannedersem bizde burada cok yumusak aile arabalarindan bahsetmiyoruz. Pistte sure yapicak arabalarin cok sert amortisorlere sahip oldugunu, yere cok yakin olduklarini hepimiz biliyoruz. Dolayisiyla bu soruyu cevaplarken bence 'nasil bir arabayla' diye tekrar konu sahibine sormamiz lazim.

ef186
25-12-2011, 23:31
Bmw 3 serisinde on arka aks yukleri yanlis hatirlamiyorsam esittir, yani 50:50. zaten zannedersem bizde burada cok yumusak aile arabalarindan bahsetmiyoruz. Pistte sure yapicak arabalarin cok sert amortisorlere sahip oldugunu, yere cok yakin olduklarini hepimiz biliyoruz. Dolayisiyla bu soruyu cevaplarken bence 'nasil bir arabayla' diye tekrar konu sahibine sormamiz lazim.

Aks derken ix serisi icinmi konusuyoruz ? Benim kafam karisti yada :)

İug
25-12-2011, 23:32
Tesekkur butonu aradim bi an :)

Olayı direk çözme açısından öyle bir sonuca götürdüm ama müsait olduğunuz bir zamanda çizerek anlatırsanız arabayla olan olayı gerçekten çok sevinirim.

alicancalis
25-12-2011, 23:33
Aks derken ix serisi icinmi konusuyoruz ? Benim kafam karisti yada :)

BMW Technology Guide: 50:50 weight distribution (http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/5050_weight_distribution.html)

Emir-Sb3R
25-12-2011, 23:33
Hayır demek istediğim o değil di. Yazdıklarınıza göre böyle mi olması gerekir diye, ironi yaptım. Olay çok karıştı aslında içinden çıkılamayacak bir hal aldı, çok fazla bilinmeyen çok fazla içerik eklendi. Benim anlamadığım max hızın üstüne çıkma imkanı var mı tek şeritli bir yolda idi. Sizde arkası kaysa da gaza basarak toparlanır falan dediniz bende sanırım biraz yanlış anladım tekrar kusura bakmayın. Çöpe atmak değilde konuyu bu kadar bilinmeyen olayları azaltmak amacı ile kütüğü olaya katalım dedim.

yoo rica ederim burası bunun için zaten :)
kütük derseniz herşey değişir , cevap da aynen sizin dediğiniz gibi olur :)
yani limit hızın üzerine çıkılamaz dairesel kesit olan bir virajdan..

Aykut106
25-12-2011, 23:36
http://www.zamazing.org/imaj/karbeyaz/080628-3.jpg
çok basarsan yoldan çıkarsın düz mantık:D

İug
25-12-2011, 23:37
yoo rica ederim burası bunun için zaten :)
kütük derseniz herşey değişir , cevap da aynen sizin dediğiniz gibi olur :)
yani limit hızın üzerine çıkılamaz dairesel kesit olan bir virajdan..

Bakalım araba konusunu da çok merak ettim, içine baya bir faktör eklendi @ef186 çizim yaparsa bakalım daha neler çıkacak. :)

alicancalis
25-12-2011, 23:38
Check out this video on YouTube:

Experience BMW 50/50 Weight Distribution - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=qBNx_tgzHyk&feature=youtube_gdata_player)


Sent from my iPad

ef186
25-12-2011, 23:38
Bakalım araba konusunu da çok merak ettim, içine baya bir faktör eklendi @ef186 çizim yaparsa bakalım daha neler çıkacak. :)

Yok okadarini anca pistte gosterebilirim :) 40 bilinmeyenli bir denkleme 45 cizim yapmak lazim ki anlasilsin ;) siz dedigimi dinleyin en iyisi bosverin bu sevdadan :D

ef186
25-12-2011, 23:40
BMW Technology Guide: 50:50 weight distribution (http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/5050_weight_distribution.html)

Valla ben geride kaldim o halde çekişin olmadigi on tekerlerde de aks kullanimi varmis bmw da bilemedim ben bunu :D
Bu arada 50:50 orani gayet muntazam bmw icin sanirim bu sn kasa icin gecerli degilmi ?

İug
25-12-2011, 23:42
Yok okadarini anca pistte gosterebilirim :) 40 bilinmeyenli bir denkleme 45 cizim yapmak lazim ki anlasilsin ;) siz dedigimi dinleyin en iyisi bosverin bu sevdadan :D

:D Sizde haklısınız. En iyisi sizde bende haklıyız diyerek olayı sonlandırmak. 3 e 1 fikrini savunmak gerekince insan asabileşiyor. :D

Schumi
25-12-2011, 23:43
Valla ben geride kaldim o halde çekişin olmadigi on tekerlerde de aks kullanimi varmis bmw da bilemedim ben bunu :D
Bu arada 50:50 orani gayet muntazam bmw icin sanirim bu sn kasa icin gecerli degilmi ?

DSC katkısı ile terazide gibi dengede bir aracın sürüş dinamiklerini sunuyoruz demek istiyor. Yoksa önden motorlu sedan bir araçta %50-%50 ağırlık dağılımı imkansıza yakın.

S2000 gibi safkan roadsterlar bile %49-51 gibi oranlarda bunu sağlamaya çalışıyor. Tente tavan vs.vs. ile. Belki BMW'de Z serisi buna yaklaşmıştır.

İug
25-12-2011, 23:44
http://www.zamazing.org/imaj/karbeyaz/080628-3.jpg
çok basarsan yoldan çıkarsın düz mantık:D

Virajlarda yavaş kullanın diye bir nasihat verdik mi tamamdır. :hahaha:

TarikS
25-12-2011, 23:46
DSC katkısı ile terazide gibi dengede bir aracın sürüş dinamiklerini sunuyoruz demek istiyor. Yoksa önden motorlu sedan bir araçta %50-%50 ağırlık dağılımı imkansıza yakın.

S2000 gibi safkan roadsterlar bile %49-51 gibi oranlarda bunu sağlamaya çalışıyor. Tente tavan vs.vs. ile. Belki BMW'de Z serisi buna yaklaşmıştır.

BMW'nin bir cok araci fabrika cikisi 50-50 cikiyor diye hatirliyorum, son zamanlarda takip edemedim pek ama.

Kaput alti fotolarina dikkat edersek motor zaten cok geri konumlaniyor, haliyle sanziman da ortalara dogru geliyor ve arka aks agirligiyla da denge saglaniyor diye dusunuyordum :soru:

ef186
25-12-2011, 23:48
Sizlere iyi muhabbetler sabah is guc bekler ben kacar iyi geceler ;)

Emir-Sb3R
25-12-2011, 23:48
DSC katkısı ile terazide gibi dengede bir aracın sürüş dinamiklerini sunuyoruz demek istiyor. Yoksa önden motorlu sedan bir araçta %50-%50 ağırlık dağılımı imkansıza yakın.

S2000 gibi safkan roadsterlar bile %49-51 gibi oranlarda bunu sağlamaya çalışıyor. Tente tavan vs.vs. ile. Belki BMW'de Z serisi buna yaklaşmıştır.

Z serisini bilmem ancak eski ve yeni 1 serileri &50-50 ağırlık dengesine sahiptir :)

İug
25-12-2011, 23:54
Sizlere iyi muhabbetler sabah is guc bekler ben kacar iyi geceler ;)

Size de iyi geceler. Yorumlar için herkese çok teşekkürler.

azrail
26-12-2011, 00:02
Virajın girişinden çıkışına kadar olan bölümde 120 km hızın üzerine çıktığında araç savruluyorsa, ne kadar yavaş girip yarıdan sonra yada herhangi bi bölümden sonra 120 km hızın üzerine çıkması durumunda araç yine savrulacaktır diye düşünüyorum

Schumi
26-12-2011, 00:05
BMW'nin bir cok araci fabrika cikisi 50-50 cikiyor diye hatirliyorum, son zamanlarda takip edemedim pek ama.

Kaput alti fotolarina dikkat edersek motor zaten cok geri konumlaniyor, haliyle sanziman da ortalara dogru geliyor ve arka aks agirligiyla da denge saglaniyor diye dusunuyordum :soru:

Şimdi şase aynı. 3 serisi kupa. Adam 3.16'sından tutta 3.35 twinturbo modeline kadar sana çeşitli motor ve düz otomatik smg diye çeşitli şanzımanlar sunuyo. Arka deponun koltukların şekli ile mi oynayarak hepsini yada çoğunu %50-%50 dağılıma eşitleyecek.
He ama şu var ön ve arka tekerler tamponlara çok yakın. Ağırlığı mümkün olduğunca ortaya topluyorlar. Ağırlık dağılımı eşit olmasa bile gravity center dedikleri ağırlık merkezi aracın ortasına yakın bir yerde. Buda çok dengeli bir sürüş sağlıyor.


Z serisini bilmem ancak eski ve yeni 1 serileri &50-50 ağırlık dengesine sahiptir :)

İşte HatchBack vari (1 serisi. MZ3) yada ne bilim tente mekanizması (Z3-Z4 roadster) ile felan daha kolay %50 olayı.

İug
26-12-2011, 00:08
Virajın girişinden çıkışına kadar olan bölümde 120 km hızın üzerine çıktığında araç savruluyorsa, ne kadar yavaş girip yarıdan sonra yada herhangi bi bölümden sonra 120 km hızın üzerine çıkması durumunda araç yine savrulacaktır diye düşünüyorum

Bende öyle düşünüyorum ama tam bilimsel cevap çıkmadı açıkçası bilinmeyende fazla olunca.

Emir_b16a
26-12-2011, 00:10
Cok guzel yazmisiniz ama aklima birsey takildi. Arkada itisli bir arabada gaza yuklendiginizde agirlik arkaya kayar deyimi sizce dogrumudur peki? Mesela ilk aklima gelen Bmw lerde agirlik dengesi 50:50 dir genelde ve bu dengenin gazlamayla degisicegini zannetmiyorum. Ama viraj icinde gaza yuklenme veya ani gazdan kesme durumlarinda oversteer durumlarini zaten yazmaya gerek yok. Acaba sizde bunumu kastediyorsunuz?

o da var

owesteer understeer ztn pistte kesinlike bazı durumlar harici kabul edilemez

önden çekiş arkadan itiş 4 çeker mühim değil tabiki hepsinin karakteristiği farklı

önemli olan konu burda rijitlik şasi yapısı arabanın kullandığı ayar güç lastiğin yapısı o anki durumu hepsi bi etken liste daha da uzar ...

denge gazlamayla da değişir motorun komprasyona binmesiylede

değişken çok fazla demek istiyorum sadece :)

şu araç şu ayarda şu virajda şu hızda vs bişi olsa evet tartışmak mantıklı olur :)

bu durumda sadece kör kurşun atıyoruz :)

Schumi
26-12-2011, 00:13
4 çeker olayı bir kere tamamen bambaşka birşey. Subaru'ların kafadan kayması meşhur mesela. Ama EVO için aynı şey söylenmiyor. Her 4 çeker ayın değildir. Olay 4 çeker olunca dahada fazla değişken devreye giriyor.

Emir_b16a
26-12-2011, 00:22
1 dk 1 dk :D

nası bi viraj bu giriş hızıyla çıkış hızı 120 km yani aynı aklım almadı bnm öyle bi viraj varmı :D

evet o virajda daha düşük hızda girilip daha yüksek hızda çıkılır apex noktasının nerde olduğuna yada kaç apexli olduğuna bağlı

daha evel yazdığım gibi viraj çıkışına bağlı :)

120 yle çıkmak mantıklıysa 120 girip 120 çıkılabilir

daha yüksek hız gerekiyosa düzlüğe çıkılıyosa yada peşine daha hızlı bi viraja giriliyosa araç apexin durumuna göre apexin en üst hızında çıkış yapılabilir

120 yse bu aracın yanal tutunmasına göre değişir keza apex ten max 120yle çıkarsınız daha üstü aracın sınırını aşmaktan başka bişey değildir :)

belki erken driftle piste viraja göre sektör derecesi kısaltılabilir ama bu tamamen sürücünün yeteneğine bağlıdır her baba yiğidin harcı değildir :)

Emir_b16a
26-12-2011, 00:25
4 çeker olayı bir kere tamamen bambaşka birşey. Subaru'ların kafadan kayması meşhur mesela. Ama EVO için aynı şey söylenmiyor. Her 4 çeker ayın değildir. Olay 4 çeker olunca dahada fazla değişken devreye giriyor.

aktarma ve şasi işin içine girer

evolar 70 30 aktarabiliyo bildiğim kdryla ama subiler 50 50 buda tabiki bazen kafadan kaymaya sebep olabilicek bi durum :)

ha eer aktarmalar aynıysa işin içine şası ağarlık merkezi rijitlik gibi değişkenler giriyo

orda ince hesap yapmak şart :)

İug
26-12-2011, 00:29
1 dk 1 dk :D

nası bi viraj bu giriş hızıyla çıkış hızı 120 km yani aynı aklım almadı bnm öyle bi viraj varmı :D

evet o virajda daha düşük hızda girilip daha yüksek hızda çıkılır apex noktasının nerde olduğuna yada kaç apexli olduğuna bağlı

daha evel yazdığım gibi viraj çıkışına bağlı :)

120 yle çıkmak mantıklıysa 120 girip 120 çıkılabilir

daha yüksek hız gerekiyosa düzlüğe çıkılıyosa yada peşine daha hızlı bi viraja giriliyosa araç apexin durumuna göre apexin en üst hızında çıkış yapılabilir

120 yse bu aracın yanal tutunmasına göre değişir keza apex ten max 120yle çıkarsınız daha üstü aracın sınırını aşmaktan başka bişey değildir :)

belki erken driftle piste viraja göre sektör derecesi kısaltılabilir ama bu tamamen sürücünün yeteneğine bağlıdır her baba yiğidin harcı değildir :)

Viraj tek şerit ve sabit 120 hızla dönülebilecek son hızında alınıyor viraj yani 121 yapsan sabit dışardasın. 90 la girip virajda 120+ hız yapılabilir mi soru tam budur:)

Emir_b16a
26-12-2011, 00:41
Viraj tek şerit ve sabit 120 hızla dönülebilecek son hızında alınıyor viraj yani 121 yapsan sabit dışardasın. 90 la girip virajda 120+ hız yapılabilir mi soru tam budur:)

aracın yanal tutunmasını zorluyosun yani sabit hızda alabiliceği max g gücünü sürekli alıyo araba :)

ivmelenerek gelirsen araç apex i max 120 yle geçer demek bu eğer 120 yle geçebiliyosan apexi max daha üstüne çıkamazsın apex üzerinde

90 la girdim 130 la çıktım olurmu evet arabasına göre olur :) arabanın ivmelenmesine anlık alınan yanal g ye göre değişir kısacası :)

ama aracın apex çıkış hızı 120 yse daha üstüne çıkamazsın

süre söz konusu olursa eğer evet ddiğim gibi 90 130 da olur 120 120 de olur virajı 1 sektör olarak göze alırsak

virajdan sonraki durum önemli kısacası

yine de yolda aracın sınırlarını zorlamaya çalışmayın derim tecribeyle sabittir sadece anlatıcak hikayeniz olur o kdr :) ama anlatıcak durumda olurmusunuz onu bn bilmem :D

İug
26-12-2011, 00:46
aracın yanal tutunmasını zorluyosun yani sabit hızda alabiliceği max g gücünü sürekli alıyo araba :)

ivmelenerek gelirsen araç apex i max 120 yle geçer demek bu eğer 120 yle geçebiliyosan apexi max daha üstüne çıkamazsın apex üzerinde

90 la girdim 130 la çıktım olurmu evet arabasına göre olur :) arabanın ivmelenmesine anlık alınan yanal g ye göre değişir kısacası :)

ama aracın apex çıkış hızı 120 yse daha üstüne çıkamazsın

süre söz konusu olursa eğer evet ddiğim gibi 90 130 da olur 120 120 de olur virajı 1 sektör olarak göze alırsak

virajdan sonraki durum önemli kısacası

yine de yolda aracın sınırlarını zorlamaya çalışmayın derim tecribeyle sabittir sadece anlatıcak hikayeniz olur o kdr :) ama anlatıcak durumda olurmusunuz onu bn bilmem :D

Koyu cümleyle 90-130 çelişki geldi bana. Yok trafikte tehlikeli işlerle pek uğraşmam :)

Emir_b16a
26-12-2011, 00:50
Koyu cümleyle 90-130 çelişki geldi bana. Yok trafikte tehlikeli işlerle pek uğraşmam :)

90 la girer apex noktasında ivmelenerek 120yle geçer çıkış anından sonra 130 a daha çabuk ulaşırsın manasında :)

yada ful 120 yle gelir gaza oturursun o oturma anı eğer doğru zmnı yakalamazsan zmn kaybettirir sna :)

yada hızlanarak gelirken apexden 119 la çıkış yaparsan buda zmn kaybettirir

arabanın ivmelenmesiyle alakalı bu birazda :)

alicancalis
26-12-2011, 00:57
Bu konu uzerine nette ufak bir arastirma yapinca sunu gordum ve cok mantikli geldi. Bir araba sabit bir hizla giderken bir viraja girdiginde merkezkac kuvvetinden kaynaklanan ivmeden dolayi hiz kazanacaktir. Dolayisiyla bir viraja girdiginizde ayni hizla cikmak icin, viraj icinde azda olsa fren yapmaniz gerekicek, diye ozetlemis abiler. Bu sebeple understeer a dusmemek ve viraj disina kaymamak icin genelde viraja girmeden az bir fren ve viraj icinde gaz vermek daha dogru bir yol gibi gozukuyor.

Emir_b16a
26-12-2011, 01:01
Bu konu uzerine nette ufak bir arastirma yapinca sunu gordum ve cok mantikli geldi. Bir araba sabit bir hizla giderken bir viraja girdiginde merkezkac kuvvetinden kaynaklanan ivmeden dolyi hiz kazanacaktir. Dolayisiyla bir viraja girdiginizde ayni hizl cikmak icin, viraj icinde azda olsa fren yapmaniz gerekicek, diye ozetlemis abiler. Bu sebeple understeer a dusmemek ve viraj disina kaymamak icin genelde viraja girmeden viraj icinde gaz vermek daha dogru bir yol gibi gozukuyor.

heh işte :D öle bi viraj yok kısacası :D

alicancalis
26-12-2011, 01:05
heh işte :D öle bi viraj yok kısacası :D

Bu ancak velodrom gibi arac denenen pistlerde olur. Yoksa bence pek bir anlamida yok.

Emir_b16a
26-12-2011, 01:08
Bu ancak velodrom gibi arac denenen pistlerde olur. Yoksa bence pek bir anlamida yok.

önemli olan ztn virajda girilen çıkılan msx hız değil sektör süresidir :)

o virajın sınırı 130 olabilir ama snin çizgini o sürat bozuyo da olabilir onun için her viraj kombine düşünülmelidir :)

1 virajı tartışmanın luzumu yok :D

10 taneyle gelin bna :D

yearone
26-12-2011, 01:12
120 ile dönülen viraja yavaşlamadan girilirse araç dışa doğru kayar zaten. Ya hızlı girip, viraj içinde yavaşlama yapılacak ya da yavaş girip hızlı çıkılacak.

kadir jdm civic
26-12-2011, 01:16
su olabilir sebeatian lope yapıyordu tam biraz içinde frene basıyor viraj yönune araba geldıgınde tam gaza yüklenıyordu oda virajdan daha yüksek hızlara cıkmasını saglıyordu

İug
26-12-2011, 01:20
120 ile dönülen viraja yavaşlamadan girilirse araç dışa doğru kayar zaten. Ya hızlı girip, viraj içinde yavaşlama yapılacak ya da yavaş girip hızlı çıkılacak.

Kastedilen yol 120yle gidildiğinde sorun yaratmıyor araba sınırında gidiyor sürtünme ile merkez kaç eşit oluyor frene basmaya gerek yok yani.

Emir_b16a
26-12-2011, 01:21
Kastedilen yol 120yle gidildiğinde sorun yaratmıyor araba sınırında gidiyor sürtünme ile merkez kaç eşit oluyor frene basmaya gerek yok yani.

daha yüksek hızlara çıkarsın o zmn :) frene basmaya ihtiyaç duymuyosan üst sınır 120 değildir :)

yearone
26-12-2011, 01:24
Kastedilen yol 120yle gidildiğinde sorun yaratmıyor araba sınırında gidiyor sürtünme ile merkez kaç eşit oluyor frene basmaya gerek yok yani.

Viraja girme ve çıkma hızları farklı olur. Eğer 120 ile girmede sakınca yoksa çıkış daha hızlı olur. Kural bu.

Chatin
26-12-2011, 01:25
herşeyi sabit tuttuğumuz varsayarsak ki bunlar virajın eğimi, lastiğinizin sürtünme katsayısı, yolun sürtünme katsayısı vs dir.

sizi dışa doğru iten kuvvet merkez kaç kuvveti ve formülü m.v.v/r

yani mv2/r

burada m kütle v aracın hızı r ise virajın yarıçapı. bu durumda virajı ne kadar geniş alırsanız (r artarsa) sizi dışa doğru iten kuvvet azalır. ne kadar yavaş girerseniz sizi dışa doğru iten kuvvet hızlıca azalır. ve ne kadar hafif olursanız sizi dışa iten kuvvet o kadar azalır.

formülün bize tavsiyesi ise viraja hızlı girmek bile bile lades demektir. basacaksanız düz yolda basın.

İug
26-12-2011, 01:35
herşeyi sabit tuttuğumuz varsayarsak ki bunlar virajın eğimi, lastiğinizin sürtünme katsayısı, yolun sürtünme katsayısı vs dir.

sizi dışa doğru iten kuvvet merkez kaç kuvveti ve formülü m.v.v/r

yani mv2/r

burada m kütle v aracın hızı r ise virajın yarıçapı. bu durumda virajı ne kadar geniş alırsanız (r artarsa) sizi dışa doğru iten kuvvet azalır. ne kadar yavaş girerseniz sizi dışa doğru iten kuvvet hızlıca azalır. ve ne kadar hafif olursanız sizi dışa iten kuvvet o kadar azalır.

formülün bize tavsiyesi ise viraja hızlı girmek bile bile lades demektir. basacaksanız düz yolda basın.

Basmakla ilgili bir olay yok sadece fikir jimnastiği yaptık. Olayı tekrar konuşmak lazım aslında biraz daha ayrıntılı ama herkese yorumları için tekrar teşekkürler olayı konuşunca bi açıklık getiremezsek tekrar sorucam.