PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Buji tırnak aralığı



Frequency_48
18-10-2012, 22:14
Merhaba..
İmpreza turbo da orjinal buji tırnak aralığı 0,7 mm. Bunu 1 mm yaparsak motorun çalışması alt ve üst devirlerde nasıl olur? Performans? yakıt? sağlıklı çalışma konusunda bilgisi olan arkadaşların yardımlarını bekliyorum.

Konu ecu avans değerlerini kapsadığı için buraya açtım.

Osman Bahadır
18-10-2012, 23:29
Dar tırnak aralığı zayıf ama her şartta ve her döngüde garanti kıvılcım, garantici bir ateşleme sağlar. Geniş tırnak aralığı daha güçlü kıvılcım demektir ama eğer bobinde, yani akım kaynağında bir iyileştirme yapılmazsa her döngüde ateşleme/kıvılcım gerçekleşemeyebilir, özellikle de yüksek devirlerde...

Orjinal tırnak aralığı 0.7mm olan bir motorda 1mm'ye çıkmak oem bobin ile özellikle üst devilerde ateşleyememeye sebep olabilir. Eğer oem bobin ile tırnak aralığı arttırılacaksa 0.1mm'den fazla arttırılmamalı.

fastchild
19-10-2012, 16:57
LPG dönüşümlü araçlarda buji tırnak aralığının değişmesi gerekiyormuş doğrumudur peki

Osman Bahadır
19-10-2012, 18:42
LPG dönüşümlü araçlarda buji tırnak aralığının değişmesi gerekiyormuş doğrumudur peki

LPG ateşlemeye daha çok ihtiyaç duyar. Ateşlemedeki herhangi bir zayıflık yanmanın kalitesini daha fazla bozar. Bu yüzden LPG'de bir kademe daha soğuk iridyum buji ve tırnak aralığını 0.1-0.2mm daha dar kullanmak fayda sağlar.

TYPERHAKAN
19-10-2012, 20:52
Dar tırnak aralığı zayıf ama her şartta ve her döngüde garanti kıvılcım, garantici bir ateşleme sağlar. Geniş tırnak aralığı daha güçlü kıvılcım demektir ama eğer bobinde, yani akım kaynağında bir iyileştirme yapılmazsa her döngüde ateşleme/kıvılcım gerçekleşemeyebilir, özellikle de yüksek devirlerde...

Orjinal tırnak aralığı 0.7mm olan bir motorda 1mm'ye çıkmak oem bobin ile özellikle üst devilerde ateşleyememeye sebep olabilir. Eğer oem bobin ile tırnak aralığı arttırılacaksa 0.1mm'den fazla arttırılmamalı.

verdiğiniz bilgiler çok faydalı ,teşekkürler

Görkem
20-11-2012, 08:38
yine tırnak aralığı ile benimde merak ettiğim bir durum var yeni konu açmadan burdan sorayim dedim ,,,

konuyu açan arkadaşımızın aksine orjinal 1.1mm tırnak aralığına sahip buji kullanılan bir araçta,,bu bujileri platinyum veya iridyum olan ve 0.8mm tırnak aralığı olan bujilerle değiştirmenin yararından çok zararı mı olur ??

yazılım vs.. gibi stage 1 diye tabir edilen uygulamalardan sonra mı bu tip bujilere yönelmek faydalıdır ??? yada missfire veya aşırı ısınma sorunumuz yoksa yine orjinalden mi devam edilmeli ...

burda yinede asıl merak ettiğim şey farklı tırnak aralığındaki buji kullanımınında standart arabada ne gibi etkiler olur ?? araba standart ise en iyi seçim fabrikanın tavsiye ettiğimidir ;) ...

Spawn
20-11-2012, 09:10
Gap kisma isi genelde misfire yapan araclarda yapilir,

Araligi genisletip optimum u yakalamak varsa dyno yoksa hissiyatla belirlenebilir. Sentille ypilmadigi surece cok bela cikartir. Benim bcpr7es icin kendi motorimda buldugum en iyi deger 1mm oldu splitfire bobinlerle, rolantide cok nadir kesme yapiyor( sabit rolanti sesinin arasinda nadir olarak sesin cok kisa azalip geri gelmesi) fakat ustdevirler cok daha iyi oluyor.

Ugrasip bulmak en iyisi . Bir taraftan da " never change running system " tabiri vardir :)

Kolay gelsin

Görkem
20-11-2012, 09:44
anladım kadarıyla her araç için genel bi tabir yok diyebiliriz aslında ,,,ama yinede bi ateşleme sorunumuz yoksa orjinal ölçülerden devam etmeliyiz,,gap aralığını azaltıp ateşlemeyi arttırmanın illa olumlu etkisi olucak diye bişi yok o zaman

sizin aracınızın orjinal gap değeri neydi peki sonrasında 1 mm e döndünüz ??

Spawn
20-11-2012, 10:21
Bujilerin kodlarindaki son 2 sayi gap ini belirtir . Ornegin

Bcpr6es-11 ca18 det icin stock motorda kullanilmasi gereken buji. 1.1 mm ile gelir problemsiz arabada baska hicbir bujinin vermedigi performansi verir. Fakat bobinleri problemli olan, saselemesi dogru yapilmamis motorlarda ugrasilmayip sentil+mengene ile 0.8mm-0.7mm e kadar kisilabilir. Benim kullandiklarim 0.8mm gap ile geliyor ben 1 e genisletiyorum. Yazilim da ona gore yapilir. Belki daha arttirilir ama rolantidekj misfire cok tazla olup dikkat cekiyor bende onu sevmiyorum.


Ayrica aku voltaji ve sarj dinamosunun da gaplere etkisi buyuktur. Farkli bobin voltaji dwell time ile oynanmazsa gap i kissaniz bile misfire devam eder.

Konu hakkinda yazacak cok sey var fakat o.b.k ustat varken bana dusmez.

Görkem
20-11-2012, 10:58
olurmu sizinde verdiğiniz aydınlatıcı bilgiler ve tecrübeleriniz için teşekkürler tekrar :icon_tup: ....

Osman Bahadır
20-11-2012, 12:32
yine tırnak aralığı ile benimde merak ettiğim bir durum var yeni konu açmadan burdan sorayim dedim ,,,

konuyu açan arkadaşımızın aksine orjinal 1.1mm tırnak aralığına sahip buji kullanılan bir araçta,,bu bujileri platinyum veya iridyum olan ve 0.8mm tırnak aralığı olan bujilerle değiştirmenin yararından çok zararı mı olur ??

yazılım vs.. gibi stage 1 diye tabir edilen uygulamalardan sonra mı bu tip bujilere yönelmek faydalıdır ??? yada missfire veya aşırı ısınma sorunumuz yoksa yine orjinalden mi devam edilmeli ...

burda yinede asıl merak ettiğim şey farklı tırnak aralığındaki buji kullanımınında standart arabada ne gibi etkiler olur ?? araba standart ise en iyi seçim fabrikanın tavsiye ettiğimidir ;) ...

Gerekenler yazılmış. Yalnızca şunu ilave etmek isterim; iridyum bujilerin elektrot yapıları, fiziksel yapıları farklıdır. İnce elektrot ucu ve malzemesi sayesinde daha dar aralıkta daha iyi ateşleme sağlar. Bu yüzden genellikle fabrikasyon olarak daha dar aralıkta gelirler. Örneğin birçok Honda motorunda oem bujiler 1.1 mm aralıkta iken aynı motora buji üreticileri tarafından önerilen iridyum bujiler 0.8mm aralığında gelir.

Spawn
20-11-2012, 13:43
Ben iridium un guc verdigine inanmiyorum mesela :) denedim gordum, iridium denedim , platinium denedim hemde farkli sogukluklarda ve gaplerde(ngk , denso vs.)Su ana kadar min 1 milyara yakin harcamisimdir en dogru bujiyi bulmak icin.

En iyi performansi yine nikel buji de yakaladim(orm bujinin malzemesi) farkettigim tek sey sogukluk farkinin dogru secilmesi gerektigi. 9 8 ve 7 denedim en iyi hissiyati 7 de aldim. Bunlari forumlarda arastirip dogrusunu bulmak mumkundu ama yinede ben kendim denemek istedim.


Olurda s13 e 70-80 bg daha katarsam su ankinin uzerine yine alaagim buji nikel olur 1 soguk olani.

Tersini soyleyecekler olabilir. Bunlar benim tecrubelerim

Görkem
20-11-2012, 13:52
aslında benimde sorma sebebim sizin yazdıklarınız gibi düşünmemden kaynaklanıyor :) arabanın orjinal gücünün 2-3 misli gibi rakamlara çıkılmadıkca hatta belki çıkılsa dahi sadece gap yada dediğiniz hem gap hemde soğukluk kat sayısı değiştirerek gerekli verim alınabilir gibi görünüyor,,tamamen yarış amaçlı arabalar hazırlanmadığı sürece iridyum bujii çok mantıklı değil gibi ...

Osman Bahadır
20-11-2012, 13:59
İridyum bujinin verimini nasıl test ediyorsunuz? Umarım sadece rölantideki sesi dinlemiyorsunuzdur.

İridyum bujinin fayda sağlayıp sağlamadığını bobinin çektiği akımdan, yakıt düzeni değişmeden AFR üzerine etkisinden, vuruntudan ve EGT'den görebilirsiniz. Rölanti hızında mutfağınızdaki ocak çakmakları da ateşler. İş üst devirlerde ne olduğudur.

Soğuk bujiye geçiş sadece ihtiyaç varsa fayda sağlar. İhtiyaç yoksa optimumdan uzaklaştırır. Burası doğru.

Spawn
20-11-2012, 14:28
Tabiki sadece rolanti degil. Min 500 er km yaptim herbiri ile. Farki afr İnj map.i degistirmeden arac uzerindeki etkisine (fakirlesme-zenginlesme) ve rolantideki afr sabitligine bakarak karar veriyorum. Aytica uzun seneler ayni arabayi surunce performanstaki en ufak farki anlayabiiyorsunuz. Busekilde denedim. Dedigim gibi akademik yaziya bunlari yazamam bunlar tamamen tecrube bilgileri, laboratuarda da test etmedim, yazdiklarim benim fikirlerim. Bobinlerin cektigi akimi okumayi hic denemedim, aklima da gelmedi. Halbuki pens ampermetrem de var.


Bu tarz konulari okudukca v bilgi paylastikca cok mutlu oluyorum.

Bu arada su anda cektigim iki fotoyu paylasmak istiyorum, enstantne olsun. S13 un icindeki takim cantasindan cikan bujiler. Ortada duranlarin hepsi birbirinden farkli marka ve model. Yarisini da cope attim bi bu kadar daha vardi

http://i1090.photobucket.com/albums/i374/Spawn_CA18/C2EDF45A-AA81-4D77-9E54-F788695D9EC8-2291-00000081D77FE924.jpg

http://i1090.photobucket.com/albums/i374/Spawn_CA18/B0341415-DB2E-424B-B4CD-F43162E22205-2291-00000081CF8C9EBB.jpg

Görkem
20-11-2012, 15:28
görüp bulabilceğimiz tüm bujileri kullanmışsınız gibi görünüyor :) o.b.k nında dediği gibi önemli olan optimumu yakalamak ,,,stock araçta ekstra bi durum olmuşmadıkca soğuk bujiye dönülmesi gereksiz gibi ,,,yada sizin gibi bi çok farklı buji denenenip her türlü ölçüm sonucu belki kendi kullanımımız ve yaşadığımız şehir koşullarına göre bi seçenek elde edilebilir ;) ...

Spawn
22-11-2012, 10:52
stock araçta her zaman FSM de önerilen bujiyi kullanmak lazım .

Osman Bahadır
22-11-2012, 12:54
stock araçta her zaman FSM de önerilen bujiyi kullanmak lazım .

Kendi aracınızdaki tecrübeniz o yönde olabilir. Ama bu genel geçer bir sonuç çıkarmaz ortaya.

Yalnızca stock araçta standardından daha soğuk bujiyi ihtiyaç olmadıkça kullanmayın. Bunun dışında oem buji ile aynı sıcaklık kademesindeki iridyum bujiyi düzgün elektrot aralığında gönül rahatlığıyla kullanabilirsiniz.

Eskiden iridyum bujiler yoktu veya bu kadar ulaşılabilir değildi. Bu yüzden oem olarak nikel bujiler kullanılıyordu. Fakat motor teknolojisinde hiçbir değişiklik olmamasına rağmen aynı markalar yeni modellerinde iridyum bujileri oem olarak kullanmaya başladılar. Ford, Honda, Fiat ve daha niceleri artık oem olarak da stock araçlarda iridyum bujiler kullanıyorlar ve 100k km değişim aralığı veriyorlar.

Spawn
22-11-2012, 13:11
hiçbir zaman körü körüne karşı değilim herhangi bir ürüne . Tabiki doğrudur iridium nissan'da da artık factory replacement olarak veriliyor .

iridium daha iyi sonuç veriyor da olabilir , demekki kendi aracımda ya yanlış birşey yaptım , yada istisna kısmına giriyorum .

ilme fene gelişime karşı durmak ne haddime , hepimizin yapmaya çalıştığı şey bu değilmi ? geliştirmek...

keskinli_ali
02-01-2013, 16:39
astra h opc 24o hp lik standart opellerde ngk izfr6b gm kutusunda iridyum buji çıkıyor. 60 70 hp lik güç artışı için standart buji dışına çıkılmalı mıdır?

240 hp olan araba egzoz cooler yazılım vs ile 300 yapılmışsa buji aynı buji kalmalı mı?

Gunes G.
02-01-2013, 17:07
Iridium uzun omur icin standart hale geldi daha iyi iletkenligi oldugu icin degil. Copper hala iridium'dan daha iyidir vizyon sadece performans odakliysa.

Ha copper'i 1000km'de degistirirsin digeri hic yoksa bir 10.000 gider siki bir motor ve siki bir kullanimda.

Cok afaki yazdim belki ama ince ince saatlerce konussak ordan girsek burdan ciksak cikacak sonuc genelleme olarak uc asagi bes yukari bu olacak...

Gunes G.
02-01-2013, 17:13
Bu arada copper = bakir, nikel filan dandik metaller bakirin yanina yaklasacak metal yok buji performansi konusunda. Hele iridium ve platinum filan iyice kotu iletkenler. Iletkenlik kotulestikce de asiri isinma olusur surtunmeden oturu.

Inanmayin iridium platinium en iyi performans bujisidir diye saydiran reklamlara, kimya hala ayni kimya ama kapitalizm cok degistirdi dunyayi :)

dragstar
02-01-2013, 17:43
Inanmayin iridium platinium en iyi performans bujisidir diye saydiran reklamlara, kimya hala ayni kimya ama kapitalizm cok degistirdi dunyayi :)

Fizik kuralları basittir tabi anlayana :)

Osman Bahadır
03-01-2013, 02:19
İridyumun özelliği çok sert bir element olması ve çok yüksek bir erime noktasına(2500degC) sahip olmasıdır. Bu da onu yüksek yük ve yüksek sıcaklık altında çok daha stabil ve dayanıklı kılar.

İridyumun iletkenliği bakırdan düşüktür ve daha yüksek direnç oluşturur, bu doğru. Ama buji elektrodunda saf iridyum kullanılmaz. Alaşımlanarak iridyumun iletkenliği arttırılır. Direnci ise aynı işlevi gören bakır elektroda göre çok daha az iridyum kullanılması, çok daha küçük ve sivri bir elektrot ucuna sahip olması sayesinde düşüktür. Bu şekilde iridyum elektrotlu bir buji, bakır elektrotlu bujinin dayanamayacağı yükler ve sıcaklıklar altında çok rahat çalışabilirken, çok daha küçük elektrot ölçüleri sayesinde daha düşük şarjla daha düşük voltaj ihtiyacıyla ateşleme sağlar. Ayrıca çok daha küçük ve sivri elektrot ucu ile daha konsantre ve doğru pozisyonlu ateşleme sağlanmış olur.

Yani malzemeyi hesabederken, malzemenin kullanımını hesabın dışında bırakmamak gerekir. Zira malzeme dışındaki diğer etkenler malzemenin kullanımının sonucunu etkileyebilir.

Gunes G.
04-01-2013, 11:45
İridyumun özelliği çok sert bir element olması ve çok yüksek bir erime noktasına(2500degC) sahip olmasıdır. Bu da onu yüksek yük ve yüksek sıcaklık altında çok daha stabil ve dayanıklı kılar.

İridyumun iletkenliği bakırdan düşüktür ve daha yüksek direnç oluşturur, bu doğru. Ama buji elektrodunda saf iridyum kullanılmaz. Alaşımlanarak iridyumun iletkenliği arttırılır. Direnci ise aynı işlevi gören bakır elektroda göre çok daha az iridyum kullanılması, çok daha küçük ve sivri bir elektrot ucuna sahip olması sayesinde düşüktür. Bu şekilde iridyum elektrotlu bir buji, bakır elektrotlu bujinin dayanamayacağı yükler ve sıcaklıklar altında çok rahat çalışabilirken, çok daha küçük elektrot ölçüleri sayesinde daha düşük şarjla daha düşük voltaj ihtiyacıyla ateşleme sağlar. Ayrıca çok daha küçük ve sivri elektrot ucu ile daha konsantre ve doğru pozisyonlu ateşleme sağlanmış olur.

Yani malzemeyi hesabederken, malzemenin kullanımını hesabın dışında bırakmamak gerekir. Zira malzeme dışındaki diğer etkenler malzemenin kullanımının sonucunu etkileyebilir.

Adam gibi bakir elektrod nikel uc kullanilsa, iridium uclu bujiden daha performansli bujiler uretilebilir ancak ureticilerin kapitalist kaygilari iridium'a goturdu piyasayi o yuzden bugun iridium uclu buji kullaniyoruz mecburen. Bahsettigim tarzda bir buji uretmemelerinin sebebi alacak musteri sayisinin az olmasi.

Bu ayni 100 oktan benzinin kalkmasi gibi, 95+ iyi oldugu icin degil marketinin 100'e oranla cok daha buyuk olmasindan kaynaklaniyor.

E tabi iridium uclu buji uretirken kimse cikip "aslinda daha performansli buji uretebiliriz ama surekli degistirmeniz gerekecegi ve birilerinin mutlaka uzun omurlu buji uretip piyasayi eline alacagindan iridium uclu uretiyoruz" demez. Bunun yerine "iridium uc soyle iyi boyle iyi" diyerek urettikleri mallari satar.

Kisacasi benim demek istedigim, malzemenin kullanimini kapitalizm belirliyor, o yuzden bugun elimizdeki bujilere bakinca "iridium daha iyi" gibi bir sonuca variyor insan. Bakis acisi ile ilgili.

Osman Bahadır
04-01-2013, 15:07
Adam gibi bakir elektrod nikel uc kullanilsa, iridium uclu bujiden daha performansli bujiler uretilebilir ancak ureticilerin kapitalist kaygilari iridium'a goturdu piyasayi o yuzden bugun iridium uclu buji kullaniyoruz mecburen. Bahsettigim tarzda bir buji uretmemelerinin sebebi alacak musteri sayisinin az olmasi.

Bu ayni 100 oktan benzinin kalkmasi gibi, 95+ iyi oldugu icin degil marketinin 100'e oranla cok daha buyuk olmasindan kaynaklaniyor.

E tabi iridium uclu buji uretirken kimse cikip "aslinda daha performansli buji uretebiliriz ama surekli degistirmeniz gerekecegi ve birilerinin mutlaka uzun omurlu buji uretip piyasayi eline alacagindan iridium uclu uretiyoruz" demez. Bunun yerine "iridium uc soyle iyi boyle iyi" diyerek urettikleri mallari satar.

Kisacasi benim demek istedigim, malzemenin kullanimini kapitalizm belirliyor, o yuzden bugun elimizdeki bujilere bakinca "iridium daha iyi" gibi bir sonuca variyor insan. Bakis acisi ile ilgili.

Belki sizin de söylediğiniz gibi kaliteli malzemeli, maliyeti yüksek ama performansı da son derece yüksek bakır elektrotlu bujiler üretilebilir, bilemiyorum. Ama hali hazırda piyasada olan ucuz bakır/nikel bujilerle iridium bujilerin özellikle turbo araçlarda basınç, yük ve yüksek sıcaklık altındaki davranışları beni hep iridium bujilere yönlendiriyor.

Örneğin şu vidyoda rus amcam benim kullanımda tecrübe ettiğim durumu test düzeneğinde uygulamalı olarak göstermiş. İlk önce takılan standart bakır/nikel ve geniş elektrotlu buji yüksek basınç altında düzenli kıvılcım üretemezken iridium ince sivri elektrotlu buji yüksek basınç altında kararlılıkla düzenli kıvılcım üretmeye devam ediyor.

wbuGpJWNX1M
spark plugs testing: thin iridium vs stock nickel, part I - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=wbuGpJWNX1M)

Iridium buji belki de, hatta muhtemelen bujide gelinen son nokta değil. Daha alınacak çok yol olabilir. Belki ileride bakır elektrotlu bujiler daha verimli çalışacak. Ama halihazırda ben piyasada iridium kadar yük altında düzenli ateşleme yapan bakır elektrotlu buji bulamıyorum.

Gunes G.
04-01-2013, 15:26
Rus amcamin videosu eski bir videodur, hatta cok muhabbeti donmustur zamaninda bakir/nikel olani kullanilmis digerini sifir takip test ediyor diye, boyle test mi olur diye vs oralara girmeyecegim.

Kisaca durum boyleyken boyle, bende iridium buji kullaniyorum mecburen ama degindigim nokta bu degildi, bahsettigim suydu, bujiciler sikadursun siz bilin bakir/nikel'den daha iyi bujiler yapilabilecegini.

Patisever
18-04-2014, 13:24
konuyu hortlatayım pekı bilgisi olan paylaşabilirmi bkr7eıx ın bujı aralıgı nedir acaba orj clio rs için uygunmudur tesekkurler ve i Iridium uzun omur icin standart hale geldi daha iyi iletkenligi oldugu icin degil deniyor doğru mu acaba