PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : motor suyu sıcaklığının performansa etkisi?!



brkkksln
10-02-2013, 22:46
gezinirken dikkatimi çekti.

3 5 hp nin bile önem kazandığı durumlarda motor suyu sıcaklığının güç ve torka etkileri varmış meğer. hani yazı doğrumudur yanlışlık payı mevcutmudur bilemiyorum ama paylaşmak istedim.

mesela 82 lik termostat yerine 95 lik termostat koysak dahamı fazla güç kazanıyoruz?
araca yapılanlar listesine demekki bilmem kaç derecelik termostat diye ekleme yapmak lazım :)
ha testler 19,8 sıkıştırma oranında yapılmış bir de o ilgimi çekti. dizel yakıt içinmidir bu sadece acaba?

TEN YANMALI MOTORLARDA SOUTMA SUYU SICAKLIININ MOTOR PERFORMANSINA ETKLER ZERNE DENEYSEL BR ARATIRMA (http://alaeddin.cc.selcuk.edu.tr/~tekbil/Haziran_Eylul2001/Tolga_Topgul/Tolga.htm)

mesela benzin sıcaklığını motora sıfır derecede (hatta daha düşük) göndersek daha sıcak motorda buharlaşma daha tatmin edicimi olacak?

yavuz364
10-02-2013, 22:59
Türkiyede üniversitelerde yapılan testlerin dünyada bi geçerlilikleri yok :) o yüzden pek takılmamak lazım.. Yabancı kaynaklarda da böyle birşey varsa o zaman bi düşünmek lazım

Bunun gibi yüzlerce değişik şey görebilirsiniz.. Ne yazıkki ülkemizin hali içler acısı.. Üniversitelerle laboratuarlarını geliştirme ve doğru test yapabilmeleri için gerekli şeyler konusunda çalışmalarımız var bu aralar o yüzden biliyorum durumu :)

Test motorları gerçek motorlardan çok farklı ve çıkan sonuçlar da bu yüzden çok farklı olabiliyor..

MeRtCaN
10-02-2013, 23:01
Motorun sağlıklı çalışması için belirli bir derecede çalışması gerektiğini düşünüyorum.

genellikle Honda gibi bazı araçlarda low temp termostat ve low temp hararet müşürü kullanılır
aracın aşısırı ısınmasını engellemek ve daha erken soğumasını sağlamak için.

ama hep derler ya ! soğuk motora gazlanmaz diye :)
bence cok soguk soğutma sıvısı pek sağlıklı olmaz :)

drago
10-02-2013, 23:10
motor soğukken çekiş düşüktür, çalışma bence de doğru

orhan_guney
10-02-2013, 23:16
en basiti vtec acamıyorsun düzgün motor soguksa .

MeRtCaN
10-02-2013, 23:17
en basiti vtec acamıyorsun düzgün motor soguksa .

Kanka ama o beyin yazılımından kaynaklı :)

yanı belirli bir dereceye koruma koymuslar bu yuzden acmıyor
sende s300 var vtec open ayarını 0 derece yap açar :) ama yazık tabı :)

CGR328
10-02-2013, 23:23
sıcaklık arttıkca metallerde genleşme artıcak ne kadar az sürtünme o kadar çok güç yağ sıcaklığı kullanılabilir dereceye geldiğinde yani 60-70 derece arası tam performans sağlar kanısındayım

Y.Emre
10-02-2013, 23:24
Çalışma mantıklı, muhtemelen doğrudur da. Hatta 'su' yerine öz ısısı ve kaynama noktası daha yüksek bir sıvı kullanmak -belki- daha bile faydalı olabilir. Sebebide kaynamadan önce daha yüksek sıcaklıklarda 'soğutma' işlemi yapıp, yanma odası ile sogutma sıvısı arasında olacak ısı alış-verişini daha düşük seviyede tutarak yanmada oluşan gücün daha yüksek bir bölümünün hareket enerjisine çevirilebilmesini sağlamak. Motorun yapısına bağlı tabiki, kaynamayacak sıvı kullanıp silindir içi sıcaklığı, blok sıcaklığını segmanların, contaların yağın vs dayanamayacağı seviyelere çıkartmaktan bahsetmiyorum.

Eskiden izlediğim bir F1 belgeselinde takımdaki (muhtemelen mühendis) 'En iyi güç için motoru üreticinin izin verdiği en yüksek sıcaklıkta kullanıyoruz.' Tarzında birşey söylüyordu..

Genleşmenin artmasının sürtünmeye etkisi soğutma sıvısı ya da motor çalışma sıcaklığı ile ilgilidir ancak burada piston ve blokta kullanılan metal alaşımları sıcaklığın artışından daha büyük önem taşıyacaktır zira her alaşımın genleşme katsayısı aynı değil

brkkksln
10-02-2013, 23:31
Motorun sağlıklı çalışması için belirli bir derecede çalışması gerektiğini düşünüyorum.

genellikle Honda gibi bazı araçlarda low temp termostat ve low temp hararet müşürü kullanılır
aracın aşısırı ısınmasını engellemek ve daha erken soğumasını sağlamak için.

ama hep derler ya ! soğuk motora gazlanmaz diye :)
bence cok soguk soğutma sıvısı pek sağlıklı olmaz :)

mertcan ok belli çalışma sıcaklığı gerekiyor ama çok düşük sıcaklıklardan kasıt 40 derece falandır.

mesela opellerdede 110 lukmu ne termostat vardı. zaten yüksek basınç altında suyun kaynama ısısıda değişiyor. bunda gözden geçirmek lazım.


Türkiyede üniversitelerde yapılan testlerin dünyada bi geçerlilikleri yok :) o yüzden pek takılmamak lazım.. Yabancı kaynaklarda da böyle birşey varsa o zaman bi düşünmek lazım

Bunun gibi yüzlerce değişik şey görebilirsiniz.. Ne yazıkki ülkemizin hali içler acısı.. Üniversitelerle laboratuarlarını geliştirme ve doğru test yapabilmeleri için gerekli şeyler konusunda çalışmalarımız var bu aralar o yüzden biliyorum durumu :)

Test motorları gerçek motorlardan çok farklı ve çıkan sonuçlar da bu yüzden çok farklı olabiliyor..

malesef ülkemiz hakkındaki düşüncelerinde katılıyorum sana.

yanma odası soğutmak için yapılanlara tamamen tezat bi yazı paylaştığım.


motor soğukken çekiş düşüktür, çalışma bence de doğru

valla ne yalan söyleyim ben soğuk motorda çekişin her zaman daha yüksek olacağı kanısındayım.soğukluktan kasıt normal çalışma sıcaklığında motorun sağlığını etkilemeyecek bir seviye.

MeRtCaN
10-02-2013, 23:39
bence sogutma suyu yerıne

ıyı bır beyın ve metenol kit ile biraz daha fazla guc alabılırsın Berk :)
bu arada rodaj ne oldu ? :)

Y.Emre
10-02-2013, 23:40
mertcan ok belli çalışma sıcaklığı gerekiyor ama çok düşük sıcaklıklardan kasıt 40 derece falandır.


malesef ülkemiz hakkındaki düşüncelerinde katılıyorum sana.

yanma odası soğutmak için yapılanlara tamamen tezat bi yazı paylaştığım.



valla ne yalan söyleyim ben soğuk motorda çekişin her zaman daha yüksek olacağı kanısındayım.soğukluktan kasıt normal çalışma sıcaklığında motorun sağlığını etkilemeyecek bir seviye.

'Yanma odasını soğutmak' tan kasıt emme manifoldundan alınan hava ile soğutmak ise, soğutma sıvısının soğuk/sıcak tutulması ile farklı bir durum olduğunu düşünüyorum.

brkkksln
10-02-2013, 23:44
bence sogutma suyu yerıne

ıyı bır beyın ve metenol kit ile biraz daha fazla guc alabılırsın Berk :)
bu arada rodaj ne oldu ? :)

water methanol ile sıkıştırmam zaten yüksek iyice yükselmez mi? o yüzden az uzak bakıyorum ona.
hani yakıt yapılır o ayrı :)
rodajın allah belasını versin sıkıntıdan böyle şeylere sarıyorum.daha 1100 oldu sıkıntı geldi.kullanacak zaman yok.

beyin işini p&p vems ayarlarsan konuşuruz :)

çeşitli soğutma sıvıları vardı.antifrizden bahsetmiyorum.daha farklı.vaktiyle bakmıştım ama markasınıda hatırlamıyorum.az tuzlı fiyatlı şöyle lt si 15$ falan cinsinden.o zaman bulup almak lazım...


'Yanma odasını soğutmak' tan kasıt emme manifoldundan alınan hava ile soğutmak ise, soğutma sıvısının soğuk/sıcak tutulması ile olması ile farklı bir durum olduğunu düşünüyorum.

manifolttan soktuğun hava sıcaklığı motor sıcaklığıyla anında yükselir. o yüzden düşük su sıcaklığı candır bence :)

MeRtCaN
10-02-2013, 23:50
water methanol ile sıkıştırmam zaten yüksek iyice yükselmez mi? o yüzden az uzak bakıyorum ona.
hani yakıt yapılır o ayrı :)
rodajın allah belasını versin sıkıntıdan böyle şeylere sarıyorum.daha 1100 oldu sıkıntı geldi.kullanacak zaman yok.

beyin işini p&p vems ayarlarsan konuşuruz :)

çeşitli soğutma sıvıları vardı.antifrizden bahsetmiyorum.daha farklı.vaktiyle bakmıştım ama markasınıda hatırlamıyorum.az tuzlı fiyatlı şöyle lt si 15$ falan cinsinden.o zaman bulup almak lazım...



manifolttan soktuğun hava sıcaklığı motor sıcaklığıyla anında yükselir. o yüzden düşük su sıcaklığı candır bence :)


Water Methenol ıle sıkıstırma yukselmez aksıne yuksek sıkıstırman oldugu ıcın yuksek derece avans açamazsın arabada
methenol ıle yanma odasını sogutarak bıraz daha avansı yukseltebılırsın
Vems Kolay pNp biraz dahalı ama unıversal alıp pNp hale getirebiliriz :)

bi gun musayıt oldugunda ugra konusalım


valla ver arabayı bana sana yapayım rodaj gunde 50 km yapıyorum git gel işe :)
1 haftada bitirrim rodajı :P

drago
10-02-2013, 23:53
valla ne yalan söyleyim ben soğuk motorda çekişin her zaman daha yüksek olacağı kanısındayım.soğukluktan kasıt normal çalışma sıcaklığında motorun sağlığını etkilemeyecek bir seviye.

benim kastettiğim 60-70 derece değil zaten, ama araç uzun süre bekledikten hemen sonra gazlayınca bariz bir performans düşüklüğü var.

mesela gece araç durdu, sabah çalıştırır çalıştırmaz gazı kökleyince bu benim arabam mı demiştim.doğru bişey değil zaten soğuk motorla gazlanmaz ama sınava yetişmem gerekiyordu.o açıdan bakınca bence çalışma doğru.

motor soğukken yağlama bile tam olarak yerine gelmiyor, soğuk hava soğuk yanma iyidir eyvallah da sürtünme soğukken çok daha fazla

Y.Emre
10-02-2013, 23:59
manifolttan soktuğun hava sıcaklığı motor sıcaklığıyla anında yükselir. o yüzden düşük su sıcaklığı candır bence :)

O zaman turbo araçlarda, turboda sıkıştırdığımız havayı birde intercooler ile ne diye soğutuyoruz ? Madem manifolddan soktuğumuz hava sıcaklığı anında yükselicek. Ya da hava filitrelerimizi mümkün olduğunca 'soguk' hava çekeceği yerlerde konumlandırıyoruz ?

brkkksln
10-02-2013, 23:59
benim kastettiğim 60-70 derece değil zaten, ama araç uzun süre bekledikten hemen sonra gazlayınca bariz bir performans düşüklüğü var.

mesela gece araç durdu, sabah çalıştırır çalıştırmaz gazı kökleyince bu benim arabam mı demiştim.doğru bişey değil zaten soğuk motorla gazlanmaz ama sınava yetişmem gerekiyordu.o açıdan bakınca bence çalışma doğru.

motor soğukken yağlama bile tam olarak yerine gelmiyor, soğuk hava soğuk yanma iyidir eyvallah da sürtünme soğukken çok daha fazla

aynı şeyden bahsediyoruz dostum :icon_tup:




Water Methenol ıle sıkıstırma yukselmez aksıne yuksek sıkıstırman oldugu ıcın yuksek derece avans açamazsın arabada
methenol ıle yanma odasını sogutarak bıraz daha avansı yukseltebılırsın
Vems Kolay pNp biraz dahalı ama unıversal alıp pNp hale getirebiliriz :)

bi gun musayıt oldugunda ugra konusalım


valla ver arabayı bana sana yapayım rodaj gunde 50 km yapıyorum git gel işe :)
1 haftada bitirrim rodajı :P

şimdi içerikteki su hem soğumaya yarıyor hemde gazı sıkıştırmak gibi olmadığı için basınca dayanıklılı daha yüksek olduğu için sıkıştırmada artıyor değil mi yanlış mı biliyorum?

vakit bulunca uğrarım ama kes biç işlemi pek işime gelmiyor ondan p&p dedim paraya kıyıp.
işe gidip gelsem bende günde 60km rahatından görürümde lastikler berbat kar yağsa araba kalır ondan cesaret edemiyorum...

MeRtCaN
11-02-2013, 00:03
Kanka bak burada detaylı sekılde yazmıs cem biraz oku incele faydalı bilgiler var

http://www.techturkey.com/forum/makaleler-amp-teknik-bilgiler/92325-methanol-nedir-nasil-guc-verir-methanol-su-enjeksiyonu-nasil-calisirvideotext.html


Pnp icin yardımcı olurum her sekılde oturur degerlendırız bısıler yaparız :)

bu arada bu hafta hava cok ıyıydı keşke degerlendırseydın :)

Y.Emre
11-02-2013, 00:10
aynı şeyden bahsediyoruz dostum :icon_tup:





şimdi içerikteki su hem soğumaya yarıyor hemde gazı sıkıştırmak gibi olmadığı için basınca dayanıklılı daha yüksek olduğu için sıkıştırmada artıyor değil mi yanlış mı biliyorum?

Sistemin asli görevi sıkıştırmayı arttırmak vs değil. Sistemin görevi 'yanma odası'nı soğutarak yanma odasına gönderilen yakıtın daha yüksek sıkıştırma ile (sonuç olarak daha yüksek sıcaklık sebebiyle) oluşacak detonasyon oluşumunun önüne geçmek.

Zaten gönderilen su atomize olduğu için davranışları bildiğimiz 'sıvı'lar gibi değil. gaz gibi hareket ediyor.

Mertcan detaylı linki vermiş. Bende özet geçmiş oldum :)
Aem methanol/water sisteminin tanıtımı (http://www.youtube.com/watch?v=HkPFZWd8wj4)

brkkksln
11-02-2013, 00:20
O zaman turbo araçlarda, turboda sıkıştırdığımız havayı birde intercooler ile ne diye soğutuyoruz ? Madem manifolddan soktuğumuz hava sıcaklığı anında yükselicek. Ya da hava filitrelerimizi mümkün olduğunca 'soguk' hava çekeceği yerlerde konumlandırıyoruz ?

örnek veriyorum coolerdan çıkar havanın sıcaklığı 30 derece. bunu kelebekten itibaren manifolttan porlara sokana kadar sıcaklığını yükseltmeden kapağa gönderdik farzedelim.

kapak sıcaklığı 120 dereceyken mi 90 dereceykenmi yanma odasına sıcaklık yükselmesi daha minimal seviyede sokarsın peki?


Sistemin asli görevi sıkıştırmayı arttırmak vs değil. Sistemin görevi 'yanma odası'nı soğutarak yanma odasına gönderilen yakıtın daha yüksek sıkıştırma ile (sonuç olarak daha yüksek sıcaklık sebebiyle) oluşacak detonasyon oluşumunun önüne geçmek.

Zaten gönderilen su atomize olduğu için davranışları bildiğimiz 'sıvı'lar gibi değil. gaz gibi hareket ediyor.

Mertcan detaylı linki vermiş. Bende özet geçmiş oldum :)
Aem methanol/water sisteminin tanıtımı (http://www.youtube.com/watch?v=HkPFZWd8wj4)

diyosunki atomize haldeki su gazlar gibi hareket ederek sıkıştırmayı yükseltmiyor.ilginç geldi ne yalan söyleyim


Kanka bak burada detaylı sekılde yazmıs cem biraz oku incele faydalı bilgiler var

http://www.techturkey.com/forum/makaleler-amp-teknik-bilgiler/92325-methanol-nedir-nasil-guc-verir-methanol-su-enjeksiyonu-nasil-calisirvideotext.html


Pnp icin yardımcı olurum her sekılde oturur degerlendırız bısıler yaparız :)

bu arada bu hafta hava cok ıyıydı keşke degerlendırseydın :)

bu hafta değerlendirdim zaten yoksa heniz daha 600 yeni olduydu :D

tamam halledelim şu işi bi ara bende kurtulayım :D

Osman Bahadır
11-02-2013, 00:52
Soğutma sıvısı olarak su&antifriz kullanılan bir motorda stabil çalışma sıcaklığındaki(80-110 derece aralığı) küçük değişikliklerin çıktı üzerinde kaydadeğer bir etkisi olmuyor. Ancak soğutma sıvısı olarak Evans gibi yüksek sıcaklıklara dayanıklı sıvılar kullanırsanız, yağı da aynı şekilde yüksek sıcaklıklarda en ideal viskoziteyi sağlayacak şekilde seçerseniz normal çalışma sıcaklığının iki katından sonra, yani yaklaşık 200 derece ve üstünde verim elde etmeye, fansız çalışabilmeye, ısı transferiyle oluşan kayıpları azaltmaya ancak başlarsınız. Tabi ki bunun detonasyon, avans, iat üzerine etkilerini de iyi hesabetmek gerekir.

Kısacası soğutma sıvısı sıcaklığına odaklanmaktansa emiş hava sıcaklığına odaklanmak çok daha verimli sonuçlar verecektir.

Y.Emre
11-02-2013, 01:02
örnek veriyorum coolerdan çıkar havanın sıcaklığı 30 derece. bunu kelebekten itibaren manifolttan porlara sokana kadar sıcaklığını yükseltmeden kapağa gönderdik farzedelim.

kapak sıcaklığı 120 dereceyken mi 90 dereceykenmi yanma odasına sıcaklık yükselmesi daha minimal seviyede sokarsın peki?



diyosunki atomize haldeki su gazlar gibi hareket ederek sıkıştırmayı yükseltmiyor.ilginç geldi ne yalan söyleyim



Eklediğim videoyu izlersen orada water/methanol sisteminde suyun da atomizasyon sonucu yanma odasına gönderilmiş halini şematize etmişler, görebilirsin.

Ayrıca, Bu (http://www.yildiz.edu.tr/~oisin/Dersler/Dersnotlari/0653611/ders_kitabi.pdf) linkten Yıldız teknik üniversitesinin içten yanmalı motorlarla ilgili bir kitabına ulaşabilirsin. Kitap gerekli değil ben bir parağrafı alıntı yapıcam sadece kaynak olsun diye ekledim.




Yakıtın da yanma odasına atomize edilerek gönderildiğini de not olarak düşüyorum ki net olsun. Daha sonra konuyla ilğili olmayan arkadaşlar okursa karışıklık olmasın :)


Silindire giren karışım çevrim boyunca ideal gaz gibi davranır ve özellikleri değişmez. Bu
yaklaşım silindir içindeki karışımın tamamına yakınının hava olduğu (sadece %7 ‘si yakıt.)
çevrimin ilk yarısı için gayet uygundur

Sıvılar atomize olduklarında gaz gibi davranabilirler, benzin gibi dizel yakıt gibi su gibi. Sıkıştırmayı sıvı su gibi davranarak yükseltmiyor. Yoksa pek tabi süpersarj/turbo şarj/nos gibi ekstra madde girişine sebep olduğu için küçük bir sıkıştırma artışı olacaktır ama bu artışı suyun detanasyon önlemesi sayesinde görmezden gelebiliyoruz.

Gerçi konuya Yavuz abide yazmıştı, kendileri methanol kiti ürettiler çok daha doğru bilgileri bende ondan duymak isterim :)


Hava sıcaklığı konusunda, soğuk motora giren hava pek tabi 'daha' soğuk olacaktır, bunda hemfikiriz.

Buradan sonra yazacaklarım ancak motor geliştirilirken hesaplanması gereken şeyler, sonradan kullanıcı olarak müdahale etmemiz zor.

Ancak, motora biraz daha soğuk hava göndererek biraz daha iyi yanma sağlamak mı daha verimlidir, yoksa biraz daha sıcak hava gönderip belki yanma kalitesinden biraz feragat edip litrelerce sogutma sıvısını soğutup soğutup ısıtmaya enerji harcamak mı daha verimlidir ? Tartışılması gereken kısım bence burası..

Edit: ekleme,

Biraz daha sıcak havayı da kolayca daha soguk hale getirmenin yöntemleri mevcut. water/methanol gibi, diğer bir konuda yazılmış olan "nitrojen separatör membran" gibi.

GokhanRS
11-02-2013, 01:14
Eklediğim videoyu izlersen orada water/methanol sisteminde suyun da atomizasyon sonucu yanma odasına gönderilmiş halini şematize etmişler, görebilirsin.

Ayrıca, Bu (http://www.yildiz.edu.tr/~oisin/Dersler/Dersnotlari/0653611/ders_kitabi.pdf) linkten Yıldız teknik üniversitesinin içten yanmalı motorlarla ilgili bir kitabına ulaşabilirsin. Kitap gerekli değil ben bir parağrafı alıntı yapıcam sadece kaynak olsun diye ekledim.



Sıvılar atomize olduklarında gaz gibi davranabilirler, benzin gibi dizel yakıt gibi su gibi. Sıkıştırmayı sıvı su gibi davranarak yükseltmiyor. Yoksa pek tabi süpersarj/turbo şarj/nos gibi ekstra madde girişine sebep olduğu için küçük bir sıkıştırma artışı olacaktır ama bu artışı suyun detanasyon önlemesi sayesinde görmezden gelebiliyoruz.

Gerçi konuya Yavuz abide yazmıştı, kendileri methanol kiti ürettiler çok daha doğru bilgileri bende ondan duymak isterim :)


Hava sıcaklığı konusunda, soğuk motora giren hava pek tabi 'daha' soğuk olacaktır, bunda hemfikiriz.

Buradan sonra yazacaklarım ancak motor geliştirilirken hesaplanması gereken şeyler, sonradan kullanıcı olarak müdahale etmemiz zor.

Ancak, motora biraz daha soğuk hava göndererek biraz daha iyi yanma sağlamak mı daha verimlidir, yoksa biraz daha sıcak hava gönderip belki yanma kalitesinden biraz feragat edip litrelerce sogutma sıvısını soğutup soğutup ısıtmaya enerji harcamak mı daha verimlidir ? Tartışılması gereken kısım bence burası..

Edit: ekleme,

Biraz daha sıcak havayı da kolayca daha soguk hale getirmenin yöntemleri mevcut. water/methanol gibi, diğer bir konuda yazılmış olan "nitrojen separatör membran" gibi.

soğutma sıvısını soğuturken bir enerji harcandığı doğru ancak soğutma sıvısının araçlar ısınmadan önce performans kaybına sebep olduğunu sadece binici olarak kullananlar bile fark ediyor. yani motoru mecbur sıcak tutmak zorundayız diye düşünüyorum. diğer yandanda emişteki hava sıcaklığınıda ne kadar soğuk tutarsak performansında o kadar artış sağladığınıda gözlerimizle gördüğümüz testler mevcut.

mesela cai borusunu buz 5 katman yapıp katmanlarda bölmeler yapıp oralar buz doldurup. havanın buz dolu bölmelerden geçerek motora girmesini sağlayarak dyno testi yapan yabancı bir video izlemiştim. baya bir hp artışı gözlemlenmişti. tabi bu anlık bir test için kalıcı yapılabilecek birşey değil.

benim merak ettiğim klima gazı hareket halindeyken klima borularını buz gibi yapıyor. cai borusuna bu tarz bir sistem yapılsa nasıl olur nasıl bir verim verir merak ediyorum. yoksa fantazimi olur vereceği verimden fazla enerjimi tüketir acaba gazı dolandırmak?

Y.Emre
11-02-2013, 01:49
soğutma sıvısını soğuturken bir enerji harcandığı doğru ancak soğutma sıvısının araçlar ısınmadan önce performans kaybına sebep olduğunu sadece binici olarak kullananlar bile fark ediyor. yani motoru mecbur sıcak tutmak zorundayız diye düşünüyorum. diğer yandanda emişteki hava sıcaklığınıda ne kadar soğuk tutarsak performansında o kadar artış sağladığınıda gözlerimizle gördüğümüz testler mevcut.

mesela cai borusunu buz 5 katman yapıp katmanlarda bölmeler yapıp oralar buz doldurup. havanın buz dolu bölmelerden geçerek motora girmesini sağlayarak dyno testi yapan yabancı bir video izlemiştim. baya bir hp artışı gözlemlenmişti. tabi bu anlık bir test için kalıcı yapılabilecek birşey değil.

benim merak ettiğim klima gazı hareket halindeyken klima borularını buz gibi yapıyor. cai borusuna bu tarz bir sistem yapılsa nasıl olur nasıl bir verim verir merak ediyorum. yoksa fantazimi olur vereceği verimden fazla enerjimi tüketir acaba gazı dolandırmak?



Aslında soğutma sıvısı ısıtılırken bir enerji harcanıyor. Soğutma işini hava akımı sağolsun bizim yerimize hallediyor. Ben de diyorum ki motoru sıcak tutalım, hatta şuan soğutma sıvısı olarak kullandığımız su yerine kaynama noktası daha yüksek bir sıcaklık olan bir sıvı kullanalım, bu sayede de sogutma sıvımızı daha sıcak tutabilelim ki; sıkıştırma sonrası yaktığımız yakıtın enerjisinin %50- %70 gibi bir kısmını sürtünme ve sıvıyı ısıtmaya harcamak yerine, %20 %40 yada daha azını sürtünme ve sıvıyı ısıtmaya harcayalım, geri kalan kısmı hareket enerjisine çevirebilelim..

Aynı soğutma sıvısı sıcaklıgında, emiş sıcaklığını ne kadar düşük tutabilirsek o kadar performans/verim artışı alabileceğimiz konusunda da hemfikirim. ve motor sıcaklığını arttırmamızın emiş sıcaklığı üzerinde negatif etki edeceğinide biliyorum.

-Bu kısım yine kendi başımıza yapamayıp, ancak mühendislik firmaları tarafından yada üreticiler tarafından yapılabilecek, kadar karmaşık ve çok hesap kitap isteyen birşey.-

Ancak, hem daha sıcak soğutma sıvısı ile, sogutma sisteminde kayıp olan enerjiyi azaltıp hem de emme kısmında çeşitli (mesela nitrojen gibi yüksek soğutucu özelliği olan ) soğutucular kullanarak yanma odasına gönderilen havayı çok soğuk halde gönderirsek yanma verimini de arttırabiliriz.

Sonuç olarak motor verimini daha üst seviyelere taşıyabiliriz, ama bu iş hiç te kolay değil tabi ki :)