Orijinalini görmek için tıklayınız : Gc8 turbo oktan seçimi
Frequency_48
03-03-2013, 19:28
Arkadaşlar merhaba.
Türkiyede bilindiği üzere 100 bg bir araca bile 97-98 oktan koymak gibi bir düşüncemiz mevcut.
Fakat ben bunun böyle olmaması gerektiğini düşünüyorum. Kendime ait 99 model turbo aracım olmasına rağmen her zaman 95 oktan kullandım. 97 oktan benzin ile depo ortalamasında ortalama 50 km gibi daha az gidiyor.
Araştırdım bu araçlar fabrika yazılımı kaç oktana göre ayarlanmış..? Şaşırtıcı biçimde 1 barda 8.2:1 sıkıştırma oranı olan WRX için 95 oktan, 8.4:1 sıkıştırma oranı olan STİ için ise 93 oktan önerilir diyor.. Ki bu araç 305 bg lik bir araç
Ben motorumda pistonları değiştirip 8.0:1 den 8.5:1 sıkıştırma oranına çıkarsam, genellikle düşünce 97 oktana geçmem gerektiği konuşuluyor.
218 bg olan ve 91 oktana göre üretilmiş bir aracın sadece piston sıkıştırma oranı ile yapılan bir modifikasyonla 93 en fazla 95 oktan la çalıştırılması yeterlidir.Belkide tam anlamıyla 95 oktanı verimli yakacak şekilde olduğu görüşündeyim. Aracım 99 model olmasına rağmen 91 oktan bilgisini subarunun global sitesinden aldım. Link aşağıdadır..
Konu ile anlatmak istediğim bir durumda.. zamanında 98 oktan vardı.. BMW nin türkiye sitesinde 98 oktan ile çalıştırın diyordu. Fakat BMW nin almanya sitesinde aynı araç için 95 oktan yazıyordu.. Türkiyedeki bu kaos devam edecek gibi görünüyor. Tamam 100 oktan gerekiyorsa koyalım, ama araba bastıkmı gitiyor diye de yakamayacağı yakıtı niye koyalım. Hem cebe hem çevresel olarak düşünmek gerekli..
Türkiyedeki yakıtlar kötü diyerek konuyu kapatmaktansa , elimizdeki teknik verileri koyarsak daha iyi olur düşüncesindeyim..Konuyu stok map ile yürüyen araçlar için açtım.Araç modifiyelidir. Map vardır, bar fazladır. turbo büyüktür.. v.s ..özel durumlar haricinde değerlendirelim konuyu..
İyi forumlar..
Subaru Impreza WRX | Impreza WRX Compare Tool (http://www.subaru.com/vehicles/impreza-wrx/vehicle-specs.html)
Kafam rahat olsun diyosan depo başı 5 litre alkol at, güzelinden olsun :)
nemonomani
03-03-2013, 19:52
Kafam rahat olsun diyosan depo başı 5 litre alkol at, güzelinden olsun :)
olayı bitiren yorum :D
Frequency_48
03-03-2013, 20:07
Alkol konusundan birşey anlamadım. Nette araştırdım, sanırım yakıt tasarrufu hakkında.Konu yakıt tasarrufu değil. neyi ne kadar gerekli kullandığımız konusu..Fazla oktanın faydadan çok zarar verdiği de söyleniyor..
Konuyu açmamdaki sebeb detanasyon ihtimalidir. Oktan ve detanasyon konusunu tartışabiliriz. Benim merak ettiğim konu zaten 97 oktan kullandığımızda benzinin yanıcılığının azalması. Ve bu durumun ne kadar gerekli olduğudur..
Alkolün oktanı fazla ..Stokiyometrik hava yakıt oranı ve kendi kendine tutuşma sıcaklığı benzinin yarı değerlerinde.. Linki incelerseniz..Bu test sonucunda Yakıt tüketiminin arttığı ve gücün hemen hemen aynı kaldığı ve emisyon değerlerinin düştüğü yönünde araştırma sonucu mevcut.. Bu test sonucuna göre yerine 97 oktan koyarsak alkolle uğraşmamış oluruz..Bana göre 97 oktan kullanmayla benzine alkol karıştırmak aynı olay gibi. Özel bir araç tasarlayıp özel yakıtla çalıştıracaksanız alkol formulü işe yarayacaktır tabiki...''Özel yakıt''
Asıl öğrenmek istediğim neden yüksek oktan kullanımı konusunda sempatizanlık var türkiyede..:)
http://akademikpersonel.kocaeli.edu.tr/ikaslan/bildiri/ikaslan17.01.2011_09.50.20bildiri.pdf
subaru globaldeki oktan sayisi abd icindir. ABD'DE de oktan ron+mon/2 olarak hesaplanir. Yani trdeki 97+86=91.5 yapar. 97 ancak karsiliyor. Benim wrx depo kapaginda ingilizce, fransizca, almanca 98 oktan kullanin diyor.
Frequency_48
03-03-2013, 20:40
amerikadaki oktan sayısı AKI olarak belirtilmiyor mu?
cepten yazıyorum onun icin kısa yazıyorum aki=ron+mon/2.
Frequency_48
03-03-2013, 21:02
Yazdığın formülü biliyorum. İşin içinden çıkamadığım için buraya konu açtım. Geçenlerde merakımdan Fuji fabrikasını arayacaktım nedir bu işin aslı astarı diye.... :-)
Sadece subaru.com da. oktan vermiş.
Almanya italya ve ingiltere sitesinde oktan numarası vermemişler..
Frequency_48
03-03-2013, 21:52
Erenin yazdığı alkol olayını araştırıken.. belli oranda depoya katılan aseton %30 civarında tüketimi azaltıyormuş.
Konunun içeriği değişmeye başladı sanırım
Bu durum oktanı düşürmekle aynı olmuyormu? Benım aracımın 97 oktanı yakamadığını anlatmaya çalışmıştım. 95 oktan daha fazla menzile sahipse o yakıt daha uygundur diye düşünüyorum. Hal böyleyken, benzinin yüzey direncini düşüren asetonu kullanmak vuruntuya neden olmaz mı? Ne bileyim kafam iyice karıştı...????????????
Benzine katılan aseton %30 verim artışı sağlıyor. (http://forum.donanimhaber.com/m_4067916/tm.htm)
http://img.donanimhaber.com/upfiles/571/B690E920A9B6465EB958B38527A531B6.jpg
Erenin yazdığı alkol olayını araştırıken.. belli oranda depoya katılan aseton %30 civarında tüketimi azaltıyormuş.
Konunun içeriği değişmeye başladı sanırım
Bu durum oktanı düşürmekle aynı olmuyormu? Benım aracımın 97 oktanı yakamadığını anlatmaya çalışmıştım. 95 oktan daha fazla menzile sahipse o yakıt daha uygundur diye düşünüyorum. Hal böyleyken, benzinin yüzey direncini düşüren asetonu kullanmak vuruntuya neden olmaz mı? Ne bileyim kafam iyice karıştı...????????????
Benzine katılan aseton %30 verim artışı sağlıyor. (http://forum.donanimhaber.com/m_4067916/tm.htm)
http://img.donanimhaber.com/upfiles/571/B690E920A9B6465EB958B38527A531B6.jpg
Genellikle düşük oktan vuruntuya sebep olur şimdiye kadar hep 97 kullandım.95 i 1 veya 2 kere koydum ondada hiç sıkıştırmadım aracımı.Aseton koyulduğunu ilk defa duyuyorum :D bence motora zarar verebilir.Alkolde bir nevi oktan yükseltmek için kullanılır depoya katmak yerinede en güzeli meth. kitle kullanmak.
Usta kusura bakma sms im yok cevap veremedim bi ara ararsın konusalım, numaranı kaybettim, aracını pasaoglunda gördugumde arıycaktım zaten ama numaran kayıp..
Türkiyedeki yakıtlar kötü diyerek konuyu kapatmaktansa
Sizin görüşünüze göre o zaman ABD'deki 91 oktan bizim 95 oktana mı eş değer oluyor ? Çok büyük bir yanılgı içindesiniz o zaman. En basitinden bütün dünyada aynı satılan araçların ABD merkezli tuning şirketlerinin sağladığı 91 oktana göre mapler ile Türkiye'de 97 oktan ile bile verim alınamıyor. Araba aynı fabrikadan çıkma. Yazılım aynı. Oradaki 91 oktana göre yazılım burada 97 oktan ile vuruntu yapıyor.
Olayı stok araç için düşünüyorum modifiye değil demeyin çünkü mantık düz mantık. Oradaki 91 oktan burada karşılığı minimum 97 oktan mağlesef.
Frequency_48
04-03-2013, 11:15
Ben Amerikadaki yakıtları bilmiyorum.. O yuzden genelleme yapmayacağım. Benım görüşüm şu. konuyu o yuzden açtım..
Oktan fazla olursa araç bunu yakamaz diye biliyorum. 97 oktanla kıza menzilde gittiğime göre, bu araç 97 oktanı yakamıyor. 95 oktanla daha uzun menzilli gidiyorum. Bu durum 95 oktanın bu araç için ancak uygun olduğunu gösteriyor. Sadece merak ettiğim konu bu... Derseniz ki. türkiyedeki yakıtlar kötü..:) diyecek birşeyim yok..
Tşk ederim.
97 oktan ile aracınız daha performanslı olduğu için nispeten tüketim artıyor olamaz mı yani. Tam depoda 50 km fark var diye aracınız 97 oktanı yakamıyor yanlış bir düşünce. Belki doğu illerinde kaçak olarak satılan çok daha düşük kalite yakıt ile aracınız 30 km daha fazla yol gitse bu yakıt aracınız için ideal mi diyeceksiniz.
Frequency_48
04-03-2013, 16:36
Kesinlikle öyle düşünmüyorum tabiki. Benzini sürekli şhell den alırım. Tabiki ne kadar güç o kadar yakıt.. o konuda hemfikiriz. ama bu tüketim uzun yolda 120 km hızla..tespitim bu yönde.. Kaçak yakıt olayına gelincede..tabiki doğudaki kaçak solventli yakıtı aracıma bedava denilsede koymam..
İki oktan arasında aynı yol ve aynı sürat.. Nasıl mı? Muğlada yaşıyorum. Ailemle aydına giderim.. Hızım sabittir ve 120 yi geçmeye çalışırım..Tüketim aynı yol şartlarında fazla gerçekleştiği çin kafama soru işareti takıldı .
Bastığım zaman bende tüketim hesaplayamıyorum..:-) Bu mümkün olmuyor..
eren alkol koy demişti cevaben araştırırken asetonun benzinli araçlarda hidrokarbon yüzey direncini zayıflattığı için yakıt ekonomisi sağladığı yazılıyor.. Yakıt konusunda maceraya atılmak gerekirse bir çok yok var..aseton da solvent bir madde..ve ekonomi yapacağız diyerek motoru eritmek istemem tabiki.. Aslında benım tutturduğum bir durum yok. sadece bu durumu açığa kavuşturmak istedim. bu nedenden dolayı konu hakkında bilgisi olan kişilerle bilgi paylaşımında bulunmak en mantıklısı..
oktan sayısı yükseldikçe ateşleme güçlenir bu da motora ekstra güç sağlar fakat menzili düşük olur, düşük oktan yüksek oktanlı aynı yakıta nispeten daha az güç fakat daha uzun menzil sağlar. gibi gibi
* güç falan deyince standart arabalarda sinekten çıkan yağ gibi düşünmek lazım :)
Ben Amerikadaki yakıtları bilmiyorum.. O yuzden genelleme yapmayacağım. Benım görüşüm şu. konuyu o yuzden açtım..
Oktan fazla olursa araç bunu yakamaz diye biliyorum. 97 oktanla kıza menzilde gittiğime göre, bu araç 97 oktanı yakamıyor. 95 oktanla daha uzun menzilli gidiyorum. Bu durum 95 oktanın bu araç için ancak uygun olduğunu gösteriyor. Sadece merak ettiğim konu bu... Derseniz ki. türkiyedeki yakıtlar kötü..:) diyecek birşeyim yok..
Tşk ederim.
Konunun hepsini okuayamdım ama bunun bir hesaplaması var maalesef ülkemizdeki yakıtların oktanı düşük, yani kötü demek yetersiz olur. 97 RON (yanı TRdeki) yaklasık 93 octane oluyor ABD'de. Zamanında bunun hesaplamasıyla ugrasırken ak sakallı bır dede "cocugum sen kasma cok 4 puan cıkar" demısti. Umarım sana da yardımcı olur bu :) Daha da kestirme bir mantikla ne kadar sikistirman ya da boostun varsa okadar cok oktan kullanman lazim, 12:1 sikistirma bizim TRdeki 97 RONun limitidir. Ama sikistirmam 9 ustune 1bar boost aciyorum dersen onu boost konusunda bilgili birileri degerlendirsin senin icin derim.
benzin oktanı ile aracın ateşleme avans derecesi birbirleri ile direk bağlantılıdır.
yüksek oktan kendi kendine patlamaya daha dayanıklıdır, herkes bilir
(pre ignition, knock daha zor oluşur)
yüksek oktan benzin kullanıldığı zaman çok daha avans verebilir ve haliyle güç alırsın.
ama bu değişikliği yapmadığın sürece
araç hangi oktana göre tune edilmiş?
95 mi? istersen 100 oktan koy ateşleme avansın 95 oktana göre değilmi ?
o zaman boşuna 100 oktan kullanmış olursun, o benzinden tam verim alamazsın.
ateşlemeyi 100 oktana göre yap
100 oktanı koy bak bakalım nasıl gidiyor, kaç km yapıyor ?
milletin yüksek oktan koymasındaki takıntı şu yüzden
bu memlekette çikolotaya kaşara bile, sahtelik, yalan dolan karıştırılmış ya
acaba 95 oktan benzin 95 mi? 97 oktan 97 mi?
cevap: hiç sanmıyorum
o yüzden modifiyeli aracın varsa alırsın 97 oktan, onun en kötü 95 olduğunu farz eder biraz rahatlarsın.
Frequency_48
04-03-2013, 23:26
Arkadaşların yazdıklarına katılıyorum. oktan ve avans bağlantılı kavramlar..
Maxi nin dediği gibi. herşeyimize sahtekarlık karışmış.. ya benzine de karıştıysa..O yuzden yüksek oktanı kullanıp işi garantiye almak gibi bir durum sözkonusu oluyor..
Kısaca teoride ve pratikte durum farklı olduğu için.. yüksek oktan kullanmak işi riske etmemek gibi bir durum oluşturuyor..
Birisinden duymuştum ne kadar doğru bilemiyorum. Ferraride bile 95 oktan kullanılıyormuş.. 97 oktan koyulduğunda check engine lambası yandığını söylemişti birisi.. O yuzden konu kafamı kurcaladığı için açığa kavuşturmak amaçlı yazıyorum..
Genel bir soru yönelyetim. Modiyeli aracın varsa 97 oktan alırsın demiş maxi..
MKUR arkadaşımızın yazdığı gibi..12:1 sikistirma bizim TRdeki 97 RONun limitidir. açılımı nedir.. Atmosferik mi yoksa aşırı besleme sıkıştırması mı?
Orjinal basınçta sadece pistonların sıkıştırma oranınının 8.0:1 den 8.5:1 e çıkması daha önceden sağlıklı bir şekilde 95 oktanla giden bir aracın benzin oktanını yükseltmemize gerek varmı? Bu otomobil kavramında 0.5 artması neyi ifade ediyor. Bu oran çok büyük dehşet bir oranmıdır?
8 ve 8:5 sıkıştırma oranı değişimi ve oktan ihtiyacı nedir? Birazda durumu sorgulamaktaki amacım.Neyi ne kadar yaptığımız ? ne kadar gerekli yaptığımı sorgulamak..
aslında oktana göre sıkıştırma oranı olmaz
yani genel olarak oktan yüksedikçe sıkıştırmayıda arttırabilirsin tabi ama herşey oktan ile sıkıştırma oranı arasında cereyan etmez.
birçok parametre etkili bu konuda, motorun temel yapısı,işletim sistemi bir sürü detay var.
mesela kısmen daha eski teknolojik turbo araçların sıkıştırma oranları genelde 8:0 dı
şimdi ise 9 oldu, hatta 9,5:0 olanlar yokmu ? var
tfsi motorların sıkıştırma oranı ne ?
araba çok güçlü, turboda yüksek basıyor peki 95 oktanla gitmiyormu ?
demekki sadece sıkıştırma oranı etken değil
bu arada 12 sıkıştırma oranı kesin atmosferik araca ait, o kadar da değil
konuyla alakalı mı bilmiyorum ama bir keresinde 150cc scooter motoruma 98 oktan benzin koydum. benzinlikten çıktım son gaz 5-6 km gittim motoru stop ettim. birkaç saat sonra motoru tekrar çalıştırdım, motor aşırı derecede güçten düşmüştü, 50km hıza çıkmaz 2 kişi çekmez oldu, işin garip yanı normalde 1 günde biten benzin 3-4 gün bitmedi. depoyu tamamen bitirip normal benzin koyunca motor normale döndü.
aslında oktana göre sıkıştırma oranı olmaz
yani genel olarak oktan yüksedikçe sıkıştırmayıda arttırabilirsin tabi ama herşey oktan ile sıkıştırma oranı arasında cereyan etmez.
birçok parametre etkili bu konuda, motorun temel yapısı,işletim sistemi bir sürü detay var.
mesela kısmen daha eski teknolojik turbo araçların sıkıştırma oranları genelde 8:0 dı
şimdi ise 9 oldu, hatta 9,5:0 olanlar yokmu ? var
tfsi motorların sıkıştırma oranı ne ?
araba çok güçlü, turboda yüksek basıyor peki 95 oktanla gitmiyormu ?
demekki sadece sıkıştırma oranı etken değil
bu arada 12 sıkıştırma oranı kesin atmosferik araca ait, o kadar da değil
12 tabiki atmosferik motor sıkıstırmasıydı. TFSIlarda bıldıgım kadarıyla direct injection var direct injection sayesinde knock baya azalıyor, o sayede daha dusuk oktan kabul eder hale geliyor bu motorlar. Dedigin gibi dolu parametre etkili arkadas icin biraz basitten girme yolunu tercih ettik sıkıstırma oranı 101 kafası
Arkadaşların yazdıklarına katılıyorum. oktan ve avans bağlantılı kavramlar..
Maxi nin dediği gibi. herşeyimize sahtekarlık karışmış.. ya benzine de karıştıysa..O yuzden yüksek oktanı kullanıp işi garantiye almak gibi bir durum sözkonusu oluyor..
Kısaca teoride ve pratikte durum farklı olduğu için.. yüksek oktan kullanmak işi riske etmemek gibi bir durum oluşturuyor..
Birisinden duymuştum ne kadar doğru bilemiyorum. Ferraride bile 95 oktan kullanılıyormuş.. 97 oktan koyulduğunda check engine lambası yandığını söylemişti birisi.. O yuzden konu kafamı kurcaladığı için açığa kavuşturmak amaçlı yazıyorum..
Genel bir soru yönelyetim. Modiyeli aracın varsa 97 oktan alırsın demiş maxi..
MKUR arkadaşımızın yazdığı gibi..12:1 sikistirma bizim TRdeki 97 RONun limitidir. açılımı nedir.. Atmosferik mi yoksa aşırı besleme sıkıştırması mı?
Orjinal basınçta sadece pistonların sıkıştırma oranınının 8.0:1 den 8.5:1 e çıkması daha önceden sağlıklı bir şekilde 95 oktanla giden bir aracın benzin oktanını yükseltmemize gerek varmı? Bu otomobil kavramında 0.5 artması neyi ifade ediyor. Bu oran çok büyük dehşet bir oranmıdır?
8 ve 8:5 sıkıştırma oranı değişimi ve oktan ihtiyacı nedir? Birazda durumu sorgulamaktaki amacım.Neyi ne kadar yaptığımız ? ne kadar gerekli yaptığımı sorgulamak..
Verdıgım 12:1 sikistirma orani atmosferik motor icindi, seninkisi beslemeli, dedigim gibi turbolu araclarla ilgili fazla bilgim yok ama sen kendi aracinin effektif sikistirma orani suradaki hesap makinasi sayesinde bulabilirsin:
Boost Compression Ratio Calculator (http://www.rbracing-rsr.com/compression.htm)
8.5 statik sikistirma oranin ise ve ustune 1 bar(14.5 psi) aciyorsan efektif sikistirma oranin haliyle yukselmis oluyor, sen de bu ekstra boostdan guc alma yoluna gitmek istiyorsan haliyle daha yuksek oktan kullanmak zorunda kalacaksin.
Frequency_48
08-03-2013, 17:32
Konu hakkında fikirler ve görüşler aslında konuyu istediğim noktaya getirdi.. Konuyu açmaktaki amacım sadece ben değil. Konu hakkında bir çok arkadaşında bilgisi olması oktan ve sıkıştırma hakkında daha bilinçli olmamızı sağlamaktı.. Yaptığım araştırmalar sonucunda genel olarak aynı fikirdeyiz. Yakıtın içine tavsiyede bulunan arkadaşlarımız gibi, alkolde koysak aracın gücüde artsa, yakıt tüketimide düşse, bu sadece sonuçtur. Bunun nedeni ve sebebepleri neyi ne kadar neden yaptığımız konusunda bilinçlendirecektir. Fakat bu durumun oldukça teknik ve kafa karıştırıcı bir durumum olduğunu konuyu açtıktan sonra algıladım..
1. link te. Gazi Üniversitesinde yapılan araştırmalarda sıkıştırma oranının gereksiz olduğu durumlarda güç ve tork düşüşünün olduğu yakıt tüketiminin arttığı gözlemlenmiştir.
1. linkte Tablo 1 de sıkıştırma oranına göre oktan sayısı verilmiş. Burada 12 sıkıştırma oranına göre 106 oktan belirlenmiştir. Açılıma göre 8:1 sıkıştırma oranına göre 14,5 psi yani 1 barda da efektif sıkıştırma oranı 16:1 dir.. ???? Oktan sayısı ve sıkıştırma oranına bir kaos daha.
1. link http://www.ekoloji.com.tr/resimler/72-7.pdf
ALINTIDIR :
Sıkıştırma oranı ne kadar yüksek olursa motorun Termik Verimi de o kadar yüksek olur. Sıkıştırma oranı arttıkça motorun ihtiyaç duyduğu yakıtın oktan miktarı da artar.
Kompresyon oranı = Silindir hacmi + yanma odası hacmi/yanma odası hacmi = Sıkıştırma oranı Basit olarak beygir gücü hesaplama: Motor hacmi (toplam silindir hacmi) + kompresyon oranı + devir dakika / 9000 = volumetrik po Deneme yanılma yöntemi ile bulduğumuz (belki biliniyordur), kompresyon oranı düşük olursa motorun alt devirleri daha dengeli ve sessiz, aynı zamanda daha güçlü oluyor. Kompresyon oranı yükseltildiğinde ise alt devirler dengesiz ve güçsüz fakat üst devirler daha canlı ve güçlü oluyor.
Yine deneme yanılma yöntemi ile bulduğumuz bir olay: Turbolu bir motorun turbo basıncını çok fazla arttırdığımızda makine avans vuruyor. Fakat kompresyon oranını düşürdüğümüzde makine yüksek turbo basınçlarında avans vurmuyor ve gerçekten gücünü hissettiriyor. Eğer yukarıda yazılanlarda bir yanlışlık yoksa (uygulamalarda doğru görünüyor) aşağıda yazılanları nasıl yorumluyorsunuz?
1. 1988 model Jaguar XJ-S12: Motorunun kompresyon oranı 12.5:1, fakat motor hacmine, devrine göre çok verimsiz. 1988 model E30 kasa 325i motorunun kompresyon oranı 8.8:1 fakat motor hacmine ve devrine göre çok verimli. 2. 1984 model BMW 745i (3.5 LT turbolu): Kompresyon oranı 7.6:1 gibi çok düşük bir rakam ve 0.6 bar gibi çok düşük bir turbo basıncı kullanıyor. Oysa 2002 model Saab 9-5 Aero, 9.3:1 gibi yüksek bir kompresyon oranı ile 1.4 bar gibi çok yüksek bir turbo basıncı kullanıyor. Burada teknoloji mi etkili oluyor yoksa belli bir amaç mı var. 3. 1996 model Rover 220 Turbo Coupe: 8.5:1 kompresyon oranı, 0.42 bar turbo basıncı, elde edilen sonuç 6000 d/d'de 200 HP. 4. 1998 model Volvo S40 T4: 8.0:1 kompresyon oranı, 1.9 bar turbo basıncı, elde edilen sonuç 5500 d/d'de 200 HP. Bu iki makinenin speklerine baktığımızda aralarında beygir gücü olarak uçurumlar olması gerekiyor fakat sonuçlar aynı her ikisi de 200 HP üretiyor.
Yabancı kaynaklı bir dergide şöyle bir yorum okudum. Turbolu motorlardaki kompresyon oranı ile turbo basıncı arasındaki ilişki şöyle hesaplanıyor: Kompresyon oranı * (turbo basıncı + l) = maksimum 16 olmalıdır.
Örneğin R5 GT Turbo: Kompresyon oranı 7.9:1, turbo basıncı 0.7 bar. 7.9 *(0.7+1)=13.43 (normal 115 HP haliyle). Bu motor bu kompresyon oranı ile maksimum 1.02 bar kullanabilir (avansı ile oynanmadığı sürece), 7.9*(1.02+l)=l6.00 (135 HP civarlarına geliyor). Bu yazılanları biz deneyerek doğruladık. R5 GT Turbo'ya kompresyon oranı 6.6 olan Group A pistonlar koyduk ve turbo basıncını açmaya başladık en son 1.4 bardan sonra avans vurmaya başladı. Yani 6.6*(1.4+1)=15.84 oranı bizi doğruladı. Fakat özellikle İsveçlerin yaptığı (HPT) yüksek basınçlı turbolar; Volvo S40 T4 (8.0'(1.9+1)=23.2), Saab 9-5 Aero (9.3*(1.4+1)=22.34) gibi, ilginç rakamlara nasıl ulaşıyorlar? Teoride imkansız görünüyor. Son olarak kompresyon oranı ile ilgili benim sormadığım fakat bilinmesi gereken ve açıklama gereği duyduğunuz bilgiler varsa açıklarsanız beni ve benim gibi bu işe gönül vermiş insanları çok mutlu edeceksiniz.
Sıkıştırma oranı hesaplaması aynen yazınızda ilettiğiniz formülle yapılır. Bu hesaplamayı daha açık ifade edersek, motorun sadece tek bir silindirinin piston hacmi x strokunun sonucu + yanma hücresi (piston üstü, silindir kapak, silindir kapak contası) hacmi / yanma hücresi hacmi veya daha kolay bir yolla + "l". Bu değişmez bir fizik kanunu ancak motor gücü hesaplama tablosu sonuçları motor üretim teknolojisi gereği elektronik ve manifoldlar ile supap adedi, eksantrik mili özelliği paralelinde çok ciddi farklılıklara gebedir. Kompresyon oranına bağlı olarak motorun düşük ve yüksek devirlideki güç dağılımı ise yapılan işletim sistem ve özel eksantrik uygulamaları paralelinde farklılıklar arz eder.
Standart motor özellikleri ele alınarak yapılacak sıkıştırma oran farklılıkları sonucunda oranın yükseltilmesi ile motoru düşük devirlerinde daha fazla güç, sıkıştırma oranının azaltılması ile de motorun düşük devirlerinde daha az güç elde edilir. Motorun düşük ve yüksek devirlerde sakin ve vuruntusuz çalışması ise tamamıyla işletim sisteminin oluşan farklılıklara paralel yeniden düzenlenmesi ile değişkendir. Yukarıda örneklemeler ile mukayeseye çalıştığınız değişik marka, motor silindir sayısı ve hacimdeki sıkıştırma oranı uygulamalarının silindir çapı, strok, emme ve egzoz manifold farklılıkları ve en önemlisi eksantrik mili dereceleri ve supap açma değerlerinin farklılıkları paralelinde yapılabilmiş ve tercih edilmiş dizaynlardır.
Yazılanların sonucunda sıkıştırma oranının 8:1 den 8,5:1 e yükseltilip yarım birim arttırılması sonucunda Orjinal map de sadece 0,1 bar gibi küçük bir turbo verim artışı söz konusu oluyor. Bu oran 16 yı geçerse ya custom yazılım, yada oktanı yukseltmek gerekecek veya aracın yazılımı vuruntudan dolayı avansı kısacağı için güç düşüşü yaşanacaktır. Genel fikirlerim bu yönde..
Sıkıştırma oranı x (Turbo basıncı +1 ) = efektif sıkıştırma oranı
8x (0,9+1) = 15,2
8,5x (0,8+1) = 15,3
Frequency_48
09-03-2013, 00:26
Link ingilizce. netten browser yardımıyla çevirebilirsiniz. Burada alkol yakıtlardan tutun her türlü sıkıştırma oranı, basınç bağlantısı ve oktan hakkında bilgi mevcut..
Aseton olayı hakkında bilgisi olan varmı? Nedir? Alkol yakıtlarda konusu geçen bir sıvı.
Xcceleration (http://www.xcceleration.com/cr-boost%20101.htm)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.