Orijinalini görmek için tıklayınız : EBC Red Stuff Sorunu...
Arkadaşlar 2 ay kadar önce maslak EBC'den sadece önlere 2 adet Red Stuff balata aldım. Rodajı için 1000-1500 km dediler ancak ben garanti olsun diye 2.500 km boyunca rodaj yaptım ve kesinlikle zorlamadım.
Rodajını olması gerekenden çok daha iyi yaptım ancak frenlerden pek memnun olduğum söylenemez. Yüksek hızlardayken tek kişi olduğum zaman en fazla Oem balata kadar tutuyor,araba doluyken iyi tutuyor. Ama düşük hızlarda doluda olsa boşta olsa hiç tutmuyor resmen kayıyor gidiyor araba hemen ABS devreye giriyor.
Oem balatalar çok çok daha iyi tutuyordu. Bazıları ısındığı zaman iyi tutar dedi tamam ama düşük hızda tutması için her bindiğimde ısıtmam mı gerekiyor? Neticede yarış ve pist balatası değil ki bu.
Yellow Stuff alıcaktım ama EBC bayisindeki arkadaş Red Stuff'ın da iyi bir balata olduğunu ve az toz attığını söyleyince onu aldım. Gerçekten de az toz atıyor ama frenlemesi Oem balataya göre rezalet şuan.
Bu balatalardan kullanan bilen varsa yazsın lütfen. Oem balatalara dönmeme ramak kaldı.
Disklerim Oem disk ve çok iyi durumda. Çelik fren hortumu yok.
Arabam İbiza Cupra.
Teşekkürler.
Green stuff oem niyetine,red stuff oem den daha iyi olur az toz birakir niyetine ama yellow stuff hepsinde iyidir spor niyetine degil mi?Ben mi yanlis biliyorum..
Hakan Girginer
27-05-2013, 04:14
Balatalar takılırken diskler taşlandı mı?
Cevabı hemen ben vereyim:
Her balata değişiminde disklerin taşlanması şarttır. (Bu işlem normal bir torna tezgahında ya da disk için özel üretilmiş daha küçük bir torna üzerinde yapılır. Diskleri yerinden sökmeden, araç üzerinde taşlama yapan portatif aparatlar da var bu arada.)
Bıyık altından gülenlere de cevap vereyim:
Türkiye'de fren işi yapan binlerce usta vardır belki.
Ama, benim de 5 dalda ASE sertifikam var. Fren tertibatları bu 5 daldan biri.
Şimdi... Fren konusunda çok detay yok, değil mi? İki, balata, arada metal disk. Basarlar diskin üzerine, al sana fren.
İş öyle değil maalesef. Balatalar, ilk çalışmaya başladıklarında diskin üzerine bir miktar "balata kalıntısı" bırakırlar. O yüzden ilk rodaj sırasında frenler "zınk"diye tutmaz. Çünkü, önemli olan balata ile metal arasındaki sürtünme değil, bu "kalıntı" sayesinde balata ile metal disk+kalıntı şeklinde olan ve yeni oluşan yüzey arasındaki sürtünme ilişkisidir.
Balata değiştirilirken "diskleri taşlamaya lüzum yok", ya da "ne uğraşıcan abi" türü laf eden yerlerden uzak durmak en iyisi.
Çok alakasız bir yerden örnek vereyim:
Drag yarışlarında, yarıştan önce "burnout" yapılır. Duman dumana patinaj çekilir yani. Burada iki amaç vardır. Lastik ısıtmanın yanısıra, asfalt üzerine o lastiğin "kalıntısı" bırakılır. Ekip şefi, aracın milimetre şaşmadan tam o izlerin üzerinden geri giderek, yarışa o kalıntıların üzerinden başlayabilmesini sağlamak için göbeğini çatlatır. Çünkü, o kalıntılı iz üzerinde sürtünme daha fazladır, yarışa patinaj yapmadan başlanır o sayede.
Bir diskin üzerinde başka bir balatanın kalıntısı var ise, yeni balatanın o diskte verimli çalışabilme olasılığı azalır. Daha da kötüsü, eski kalıntılar yeni balatanın cilalanmış gibi parlamasına yol açabilir (burada glaze demeye çalışıyorum).
Bir de ek bilgi:
Taşlama/tornalama işlemi biten disklerin - tıpkı silindir honlar gibi - dairesel bir şekilde honlanması gerekir. Bu işlem de çok yüksek hızda yapılır. Bu sayede yeni balatanın rodajı da çok daha kısa sürer.
Orijinal balataları söküp yerine çok farklı bir balata takarsanız, ama bu işi yukarıda açıkladığım işlemleri yapmadan yaparsanız, olan paranıza ve fren performansına olur, o kadar.
Tavsiyem, balataları sökün. Çalışan yüzeyleri ince bir zımpara ile temizleyin. Sonra da diskleri taşlayın. Frenler ancak o zaman gerektiği şekilde çalışacaktır.
Balatalar takılırken diskler taşlandı mı?
Cevabı hemen ben vereyim:
Her balata değişiminde disklerin taşlanması şarttır. (Bu işlem normal bir torna tezgahında ya da disk için özel üretilmiş daha küçük bir torna üzerinde yapılır. Diskleri yerinden sökmeden, araç üzerinde taşlama yapan portatif aparatlar da var bu arada.)
Bıyık altından gülenlere de cevap vereyim:
Türkiye'de fren işi yapan binlerce usta vardır belki.
Ama, benim de 5 dalda ASE sertifikam var. Fren tertibatları bu 5 daldan biri.
Şimdi... Fren konusunda çok detay yok, değil mi? İki, balata, arada metal disk. Basarlar diskin üzerine, al sana fren.
İş öyle değil maalesef. Balatalar, ilk çalışmaya başladıklarında diskin üzerine bir miktar "balata kalıntısı" bırakırlar. O yüzden ilk rodaj sırasında frenler "zınk"diye tutmaz. Çünkü, önemli olan balata ile metal arasındaki sürtünme değil, bu "kalıntı" sayesinde balata ile metal disk+kalıntı şeklinde olan ve yeni oluşan yüzey arasındaki sürtünme ilişkisidir.
Balata değiştirilirken "diskleri taşlamaya lüzum yok", ya da "ne uğraşıcan abi" türü laf eden yerlerden uzak durmak en iyisi.
Çok alakasız bir yerden örnek vereyim:
Drag yarışlarında, yarıştan önce "burnout" yapılır. Duman dumana patinaj çekilir yani. Burada iki amaç vardır. Lastik ısıtmanın yanısıra, asfalt üzerine o lastiğin "kalıntısı" bırakılır. Ekip şefi, aracın milimetre şaşmadan tam o izlerin üzerinden geri giderek, yarışa o kalıntıların üzerinden başlayabilmesini sağlamak için göbeğini çatlatır. Çünkü, o kalıntılı iz üzerinde sürtünme daha fazladır, yarışa patinaj yapmadan başlanır o sayede.
Bir diskin üzerinde başka bir balatanın kalıntısı var ise, yeni balatanın o diskte verimli çalışabilme olasılığı azalır. Daha da kötüsü, eski kalıntılar yeni balatanın cilalanmış gibi parlamasına yol açabilir (burada glaze demeye çalışıyorum).
Bir de ek bilgi:
Taşlama/tornalama işlemi biten disklerin - tıpkı silindir honlar gibi - dairesel bir şekilde honlanması gerekir. Bu işlem de çok yüksek hızda yapılır. Bu sayede yeni balatanın rodajı da çok daha kısa sürer.
Orijinal balataları söküp yerine çok farklı bir balata takarsanız, ama bu işi yukarıda açıkladığım işlemleri yapmadan yaparsanız, olan paranıza ve fren performansına olur, o kadar.
Tavsiyem, balataları sökün. Çalışan yüzeyleri ince bir zımpara ile temizleyin. Sonra da diskleri taşlayın. Frenler ancak o zaman gerektiği şekilde çalışacaktır.
Hemen size bir soru yonelteyim,yakinda megane 2rs aracima 0 oem brembo hava sogutmali disk(megane rs orjinal diski) ile yellow stuff ebc balata takmayi dusnuyorum.Rodajini nasil ve ne kadar sure yapmaliyim??
Hakan Girginer
27-05-2013, 04:35
Boş bir yolda önce 40km'den 10-15 km'ye düşecek şekilde bir dizi fren yap.
Bunları yaparken durma. Hemen ard arda fren yapma, çok ısınmasın.
Sonra, 60 km'den yine 10-15 km'ye düşecek şekilde bir dizi fren yap. Sonra normal kullan, frenler ısınmasın.
En son, 100km'den yine 10-15 km'ye düş birkaç kere.
Eğer durmak zorunda kalırsan, durduğun an ayağını frenden çek, balatalar diskin üzerinde yapışık kalmasın.
Fren rodajının esası bu.
Boş bir yolda önce 40km'den 10-15 km'ye düşecek şekilde bir dizi fren yap.
Bunları yaparken durma. Hemen ard arda fren yapma, çok ısınmasın.
Sonra, 60 km'den yine 10-15 km'ye düşecek şekilde bir dizi fren yap. Sonra normal kullan, frenler ısınmasın.
En son, 100km'den yine 10-15 km'ye düş birkaç kere.
Eğer durmak zorunda kalırsan, durduğun an ayağını frenden çek, balatalar diskin üzerinde yapışık kalmasın.
Fren rodajının esası bu.
Yani bir nevi yavastan hizliya dogru balatanin yuzeyini tirasla ama kesinlikle sert bir sekilde yuklenme diyorsunuz dogru mu anladim?
Ek not:Bu islemlerden sonra 0 takilan diskin yuzeyine bir islem yapmak gerekir mi yoksa balata diske gore basma seklini kendi belirler mi?
CasabLanca
27-05-2013, 09:17
EBC den Murat beye şikayetinizi dile getirirseniz emin olun kendi aracıymış gibi ilgilenir, bu tarz konularda herhangi bir sıkıntı çıktığında gerektiği şekilde ilgi ve alaka gösteriyor
çok faydalı olmuş tamda aradıgım konu crx imin disklerini geçen sene taşlatmıştım ama disklerde yine atıklık başladı disklerimi ve balatalarını degiştirmeyi düşünüyorum
Godless Commie
öneri ve tavsiyeleriniz nelerdir banada yardımcı olurmusunuz
valla ben red stuffı taktm 500km gıbı hafıf rodaj yaptm. baya baya memnunum. arabadan arabayda farkedıyor bence
audilover
27-05-2013, 10:47
Vag grubundan en azindan benim cevremde ebc balata alip mutlu olan bir tane tanidigim yok .
Ben 4 set aldim 4 ude rezeletti acik konusayim oem ile aralarinda inanilmaz kalite farki vardi.
Ben Hem diskini hem balatasini kullandim tek kelime ile kalitesi dusuk urunler.
Ama düşük hızlarda doluda olsa boşta olsa hiç tutmuyor resmen kayıyor gidiyor araba hemen ABS devreye giriyor.
Araba yada frenler kayıp gitmiyor, lastikleriniz kayıyor. ABS devreye giriyor ise frenleriniz yapması gerekeni yapıyor demek ki, ha fren pedalından hissiyatı yeterli değildir yada ne kadar uğraşırsanız uğraşın limit fren uygulayamıyorsunuzdur bunlar ayrı konular.
Godless ın dediği doğru, bozuk yüzeye balata alıştırmak yada rodaj yapmak doğru değil. Bu, motoru rektifiye ye göndermeyelim de segmanlar gömleğe alışsın gibi bir şey.
Balatalar takılırken diskler taşlandı mı?
Cevabı hemen ben vereyim:
Her balata değişiminde disklerin taşlanması şarttır. (Bu işlem normal bir torna tezgahında ya da disk için özel üretilmiş daha küçük bir torna üzerinde yapılır. Diskleri yerinden sökmeden, araç üzerinde taşlama yapan portatif aparatlar da var bu arada.)
Bıyık altından gülenlere de cevap vereyim:
Türkiye'de fren işi yapan binlerce usta vardır belki.
Ama, benim de 5 dalda ASE sertifikam var. Fren tertibatları bu 5 daldan biri.
Şimdi... Fren konusunda çok detay yok, değil mi? İki, balata, arada metal disk. Basarlar diskin üzerine, al sana fren.
İş öyle değil maalesef. Balatalar, ilk çalışmaya başladıklarında diskin üzerine bir miktar "balata kalıntısı" bırakırlar. O yüzden ilk rodaj sırasında frenler "zınk"diye tutmaz. Çünkü, önemli olan balata ile metal arasındaki sürtünme değil, bu "kalıntı" sayesinde balata ile metal disk+kalıntı şeklinde olan ve yeni oluşan yüzey arasındaki sürtünme ilişkisidir.
Balata değiştirilirken "diskleri taşlamaya lüzum yok", ya da "ne uğraşıcan abi" türü laf eden yerlerden uzak durmak en iyisi.
Çok alakasız bir yerden örnek vereyim:
Drag yarışlarında, yarıştan önce "burnout" yapılır. Duman dumana patinaj çekilir yani. Burada iki amaç vardır. Lastik ısıtmanın yanısıra, asfalt üzerine o lastiğin "kalıntısı" bırakılır. Ekip şefi, aracın milimetre şaşmadan tam o izlerin üzerinden geri giderek, yarışa o kalıntıların üzerinden başlayabilmesini sağlamak için göbeğini çatlatır. Çünkü, o kalıntılı iz üzerinde sürtünme daha fazladır, yarışa patinaj yapmadan başlanır o sayede.
Bir diskin üzerinde başka bir balatanın kalıntısı var ise, yeni balatanın o diskte verimli çalışabilme olasılığı azalır. Daha da kötüsü, eski kalıntılar yeni balatanın cilalanmış gibi parlamasına yol açabilir (burada glaze demeye çalışıyorum).
Bir de ek bilgi:
Taşlama/tornalama işlemi biten disklerin - tıpkı silindir honlar gibi - dairesel bir şekilde honlanması gerekir. Bu işlem de çok yüksek hızda yapılır. Bu sayede yeni balatanın rodajı da çok daha kısa sürer.
Orijinal balataları söküp yerine çok farklı bir balata takarsanız, ama bu işi yukarıda açıkladığım işlemleri yapmadan yaparsanız, olan paranıza ve fren performansına olur, o kadar.
Tavsiyem, balataları sökün. Çalışan yüzeyleri ince bir zımpara ile temizleyin. Sonra da diskleri taşlayın. Frenler ancak o zaman gerektiği şekilde çalışacaktır.
Öncelikle cevabınız için ve verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ederim.
Daha önce hiçbir zaman Oem balatalar dışında başka balata arabama takmadım. Bu yüzden torna vs. hiçbir zaman yaptırmadım ve bu konuda maalesef bilgim yok.
Daha demin Bostancı sanayide bi fren dükkanına uğradım ve hemen hemen sizin yazdıklarınızı bana söyledi. Diskimi kontrol etti ve frenleri çok güzel kullandığımı söyledi. Disklerin durumunu çok beğendi,bu tip arabalarda herkes böyle fren kullanmıyor tarzı şeyler söyledi.
Az çok edindiğim bilgilere göre disk torna işleminde diskten parça aldığı için disk azda olsa inceliyor. Bizim insanımız bilip bilmeden her konuda yorum yapabilme yeteneğine sahip olduğu için sağlıklı bilgi edinmek imkansız gibi bişey her kafa farklı bişey söylüyor.
Şimdi size sormak istediğim:
Disklere torna yapmadan tekrar Oem balataları takıp eski haline mi döneyim?
Eski haline dönsem Ebc takıp bozduğum için bu saatten sonra mecbur torna mı gerekiyor?
Torna yaptırıp,balataları zımparalayıp Ebc ile devam mı edeyim?
Torna işlemine de bizim insanlarımızın hepsi başka bişey söylüyor her konuda olduğu gibi. Zararı varmıdır? Diskten ne kadar alıyor,sağlıklı mıdır? Teşekkürler.
Araba yada frenler kayıp gitmiyor, lastikleriniz kayıyor. ABS devreye giriyor ise frenleriniz yapması gerekeni yapıyor demek ki, ha fren pedalından hissiyatı yeterli değildir yada ne kadar uğraşırsanız uğraşın limit fren uygulayamıyorsunuzdur bunlar ayrı konular.
Godless ın dediği doğru, bozuk yüzeye balata alıştırmak yada rodaj yapmak doğru değil. Bu, motoru rektifiye ye göndermeyelim de segmanlar gömleğe alışsın gibi bir şey.
Cevap için teşekkürler.
Araba kayıyor derken zaten lastiklerin kaydığını söylemek istedim. Oem balatalarda ABS nin devreye girmesi çok daha geç oluyordu ama şuanki balatalarda zorlamadan hemen ABS'ye girebiliyor araba ve neticesinde kayıyor gidiyor,bunu demek istedim.
Caglar35
28-05-2013, 12:53
yazılanlara katılmakla beraber standart bi araçta performansa yönelik balata kullanılması bana pek mantıklı gelmiyor.oem olarak TRW ferodo remsa gibi markalar sizi fazlasıyla memnun eder.
torna sırasında diskinizde incelme olucaktır tahminim orj balatanızdan sonraki ilk balata değişiminiz o yuzden diskinizin torna yapılması bi sıkıntı yaratmıyacaktır.
yazılanlara katılmakla beraber standart bi araçta performansa yönelik balata kullanılması bana pek mantıklı gelmiyor.
etrafımdaki çoğu kişi performanstan ziyade kazık yememek için aftermarket balata alıyor :)
servislerden tatlı tatlı iteleme hikayeleri duyuyoruz :ofk:
ABS'nin devreye girmiş olması lastikle asfalt arasındaki bir sorunu temsil eder. Lastikleriniz ne durumda?
ABS'nin devreye girmiş olması lastikle asfalt arasındaki bir sorunu temsil eder. Lastikleriniz ne durumda?
Lastikçiye sordum bugün iyi durumda olduğunu söyledi. Oem balatalarla bu ABS ye girme durumu yoktu. Lastikle asfalt arasındaki durumu gösterebilir evet ama önceden yoktu bu durum.
Benmi yanlış anladım bilmiyorum ama amaç daha sıkı fren yapmak değilmidir ebc ile zaten.Fabrika çıkış lastik ve frenlerin birbirine uyumlu olmasından ABS daha devreye geç giriyor.Yani demek istediğim ebc fren fabrikasyona göre daha yüksek frenaj sağladığı için kızaklama yapıyor olmasın.Bu durumda sadece fren balatası/diski almak yetmiyor.Kızaklamayı dahada minimize edebilmek için lastik şart.Yazılanları okudum fakat göremedim heralde fabrika çıkışı dunlop mu lastikleriniz ? öyleyse potenza s001 ve pilot serisini araştırmanızı tavsiye ederim.
Lastikçiye sordum bugün iyi durumda olduğunu söyledi. Oem balatalarla bu ABS ye girme durumu yoktu. Lastikle asfalt arasındaki durumu gösterebilir evet ama önceden yoktu bu durum.
Kendiniz de diyorsunuz ki araba doluyken daha iyi tutuyor diye çünkü lastikler daha iyi yere basıyor ve abs daha geç devreye giriyor. Bu frenler daha iyi tuttuğu için eskisiyle aynı oranda bastığınızda frene lastikler yeterli tutunmayı sağlayamıyor. Dişleri iyi durumda olabilir ama belki de sertleşmiştir. Benim düşüncem böyle tabi benden daha bilgili insanların da yorumlarını dikkate almak lazım.
Hakan Girginer
28-05-2013, 17:49
Beyler, ister inanın, ister inanmayın ama....
Fren balataları disk üzerine adam gibi oturmaz ise ABS devreye girer.
Buna önce ben de inanmadım, o yüzden bir deneme dahi yaptım.
Senaryo şu:
Sadece ön balataları, hiç işlem mişlem yapmadan değiştiriyorsunuz. Arkalar olması gerektiği gibi çalışıyor.
Balata yüzeyi düzgün, ama disk değil. Eski balatalardan kalan, minik minik de olsa düzensizlikler var. O yüzden yeni balata diskin yüzeyine tam oturamıyor. Balata ile disk arasındaki sürtünme de hayli azalıyor bu yüzden.
İşte bu durumda fren yaptığınız zaman, aracı bildiğiniz, alıştığınız şekilde yavaşlatmak için ayağınız ister istemez bir parça daha fazla basıyor pedala. Bu fazla basınç ile ön balatalar diskleri tutmaya başlarken, arkadakiler de artık kilitleme düzeyine geliyorlar, çat diye ABS giriyor devreye.
Ben de çok şaşırmıştım.
Hemen söküp tüm işlemleri doğru yapıp monte ettiğimde ABS devreye hiç girmedi (normal şartlar altında tabi)
Beyler, ister inanın, ister inanmayın ama....
Fren balataları disk üzerine adam gibi oturmaz ise ABS devreye girer.
Buna önce ben de inanmadım, o yüzden bir deneme dahi yaptım.
Senaryo şu:
Sadece ön balataları, hiç işlem mişlem yapmadan değiştiriyorsunuz. Arkalar olması gerektiği gibi çalışıyor.
Balata yüzeyi düzgün, ama disk değil. Eski balatalardan kalan, minik minik de olsa düzensizlikler var. O yüzden yeni balata diskin yüzeyine tam oturamıyor. Balata ile disk arasındaki sürtünme de hayli azalıyor bu yüzden.
İşte bu durumda fren yaptığınız zaman, aracı bildiğiniz, alıştığınız şekilde yavaşlatmak için ayağınız ister istemez bir parça daha fazla basıyor pedala. Bu fazla basınç ile ön balatalar diskleri tutmaya başlarken, arkadakiler de artık kilitleme düzeyine geliyorlar, çat diye ABS giriyor devreye.
Ben de çok şaşırmıştım.
Hemen söküp tüm işlemleri doğru yapıp monte ettiğimde ABS devreye hiç girmedi (normal şartlar altında tabi)
sen öyle diyorsan öyledir abi bize laf düşmez :D eğer lastiklerinden eminse o zaman budur, benim bilgi bitti bu kadar :)
Hakan Girginer
28-05-2013, 17:58
Estağfurullah...
Bende soyle bir bilgi verebilirim
araci aldigimda disklerde egiklik vardi
120 li ve uzeri hizlardaki frenlerde cok sarsinti ve keyif bozucuydu
bunun uzerine cem abi (st legal) diskleri taslatalim, duzelmezse degisiriz dedi
disklerim taslandi, balatalarim oem balatalarla yenilendi
bu islemler sonrasi frenlerimden inanilmaz memnunum.
kisaca abimizin anlattiklar benim aracimda da oldu, sonuclari da ayni dedigi gibi oldu... :)
emirhan sph
28-05-2013, 21:53
Cok yararli bilgiler paylasilmis frenler hakkinda hic bsi bilmiorm diyebilirdim. Bu ufak tuyolarla gercekten cok guzel aciklamissiniz emeginize saglik :)
Beyler, ister inanın, ister inanmayın ama....
Fren balataları disk üzerine adam gibi oturmaz ise ABS devreye girer.
Buna önce ben de inanmadım, o yüzden bir deneme dahi yaptım.
Senaryo şu:
Sadece ön balataları, hiç işlem mişlem yapmadan değiştiriyorsunuz. Arkalar olması gerektiği gibi çalışıyor.
Balata yüzeyi düzgün, ama disk değil. Eski balatalardan kalan, minik minik de olsa düzensizlikler var. O yüzden yeni balata diskin yüzeyine tam oturamıyor. Balata ile disk arasındaki sürtünme de hayli azalıyor bu yüzden.
İşte bu durumda fren yaptığınız zaman, aracı bildiğiniz, alıştığınız şekilde yavaşlatmak için ayağınız ister istemez bir parça daha fazla basıyor pedala. Bu fazla basınç ile ön balatalar diskleri tutmaya başlarken, arkadakiler de artık kilitleme düzeyine geliyorlar, çat diye ABS giriyor devreye.
Ben de çok şaşırmıştım.
Hemen söküp tüm işlemleri doğru yapıp monte ettiğimde ABS devreye hiç girmedi (normal şartlar altında tabi)
Ben Red Stuff balataları mevcut disklerle ortalama 3.500 km kullandım.
Peki Ate (oem) balataları tekrar mevcut disklere takmak istersem yine torna yaptırmamı öneriyormusunuz?
bu konuyla fren olayındaki hurafeleri görüyoruz;
diskleri taşlama, üstünden malzeme gitmesin, kendi kendine alışır
bilmemne stuff balata taktım ama diskler aynen devam, artık acayip dururum, üstelik az para verdim
disk-balata sürtünme yüzeylerini düşünmeye gerek yok, delikli çizikli disk oldu mu performans olur, araba yarış arabası olur
ABS devreye giriyorsa lastik bozuktur, yol hatalıdır
bu hurafelerin çoğunu servisler ve malzeme satanlar söylüyor, çünkü kendileri de bilmiyor. lafım genele, belli bir kişiyi/firmayı kastetmiyorum.
gayet bilgilendirici bir konu oldu... :icon_tup:
Benmi yanlış anladım bilmiyorum ama amaç daha sıkı fren yapmak değilmidir ebc ile zaten.Fabrika çıkış lastik ve frenlerin birbirine uyumlu olmasından ABS daha devreye geç giriyor.Yani demek istediğim ebc fren fabrikasyona göre daha yüksek frenaj sağladığı için kızaklama yapıyor olmasın.Bu durumda sadece fren balatası/diski almak yetmiyor.Kızaklamayı dahada minimize edebilmek için lastik şart.Yazılanları okudum fakat göremedim heralde fabrika çıkışı dunlop mu lastikleriniz ? öyleyse potenza s001 ve pilot serisini araştırmanızı tavsiye ederim.
Amaç daha sıkı fren yapmak tabiki ama Abs'nin bu kadar kolay devreye girmemesi gerektiğini düşünüyorum. Lastiklerim fabrika çıkışlı Bridgestone Potenza.
Bostancı sanayide lastikçiye gösterdim,iyi durumdalar kesinlikle değiştirmene gerek yok dedi. Kendim normal kullanımda bile aracın sarmamasına çok dikkat ederim hem şanzıman sağlığı hemde lastiğin sağlığı açısından. Yani lastik ile ilgili sıkıntım olduğunu düşünmüyorum yol tutuşu falan hala ilk günkü gibi.
bu konuyla fren olayındaki hurafeleri görüyoruz;
diskleri taşlama, üstünden malzeme gitmesin, kendi kendine alışır
bilmemne stuff balata taktım ama diskler aynen devam, artık acayip dururum, üstelik az para verdim
disk-balata sürtünme yüzeylerini düşünmeye gerek yok, delikli çizikli disk oldu mu performans olur, araba yarış arabası olur
ABS devreye giriyorsa lastik bozuktur, yol hatalıdır
bu hurafelerin çoğunu servisler ve malzeme satanlar söylüyor, çünkü kendileri de bilmiyor. lafım genele, belli bir kişiyi/firmayı kastetmiyorum.
gayet bilgilendirici bir konu oldu... :icon_tup:
X isimli frenciye giriyorum problemi anlatıyorum; '' tornaya gerek yok yeni bir Oem balata al 100-150 km rodajını yap düzelir,çelik fren hortumu kullanma sadece motosikletlerde işe yarar sana faydası olmaz,fren hidroliği 60.000 km'den önce değiştirmeye gerek yok '' diyor.
Başka bir X isimli frenciye giriyorum problemi anlatıyorum; '' tornaya hiç gerek yok Ebc'ler kalsın, sen sadece çelik fren hortumu ve Motul dot4 koy farkı görürsün diyor. Bunu söyleyen dükkanda E39 M5 ve 2002-2003 kasa Carrera 4 işlem görüyordu.
Benmi yanlış anladım bilmiyorum ama amaç daha sıkı fren yapmak değilmidir ebc ile zaten.
fren performansını farklı parça kullanarak arttırmakla ilgili bir tanım var: initial bite, yani pedala basılan ilk anlarda sistemin ne kadar fren yaptığı.
initial bite yüksek ise balata-disk sürtünmesi basar basmaz yüksek oluyor, biz de fren iyi tutuyor diyoruz.
initial bite düşük ise sürtünme ilk başta o kadar yüksek olmadığı için yavaşlama daha az oluyor. kullanım tarzına göre pedala daha fazla basmak gerekebilir. özetle, frenin yarattığı durdurma kuvvetinin şiddetini farklı disk-balata kombinasyonları ile daha öne (hemen tutması) ya da daha geriye (yavaş yavaş tutmaya başlaması) alabiliyorsunuz.
farklı disk-balata kombinasyonlarında initial bite değiştiği halde, fren performansının TOPLAMINI ciddi oranda değiştirmiyor.
ancak lastik seçimi (ebat, hamur) ve yol durumu değiştiriyor.
frenin başarısı lastik/yol arasındaki sürtünmeye doğrudan bağlı. bunu gösteren ilginç bir uygulama var: disk çapını & balatayı çok büyütün; böylece fren kuvvetini aşırı derecede arttırın. bu daha iyi durmanızı sağlamıyor, çünkü lastiği o kadar hızlı yavaşlatıyorsunuz ki lastik kilitlenip yol üzerinde kaymaya başlıyor.
bu sebepten dolayı fren gücü ile lastik tabanı doğru orantılı olarak artıyor.
X isimli frenciye giriyorum problemi anlatıyorum; '' tornaya gerek yok yeni bir Oem balata al 100-150 km rodajını yap düzelir,çelik fren hortumu kullanma sadece motosikletlerde işe yarar sana faydası olmaz,fren hidroliği 60.000 km'den önce değiştirmeye gerek yok '' diyor.
Başka bir X isimli frenciye giriyorum problemi anlatıyorum; '' tornaya hiç gerek yok Ebc'ler kalsın, sen sadece çelik fren hortumu ve Motul dot4 koy farkı görürsün diyor. Bunu söyleyen dükkanda E39 M5 ve 2002-2003 kasa Carrera 4 işlem görüyordu.
klasik hikayeler
özetle cahillik
forumlar bu yüzden bizlerin yardımcısı
çelik fren hortumu kullanma sadece motosikletlerde işe yarar lafı günü sözü olmaya aday :)
fren performansını farklı parça kullanarak arttırmakla ilgili bir tanım var: initial bite, yani pedala basılan ilk anlarda sistemin ne kadar fren yaptığı.
initial bite yüksek ise balata-disk sürtünmesi basar basmaz yüksek oluyor, biz de fren iyi tutuyor diyoruz.
initial bite düşük ise sürtünme ilk başta o kadar yüksek olmadığı için yavaşlama daha az oluyor. kullanım tarzına göre pedala daha fazla basmak gerekebilir. özetle, frenin yarattığı durdurma kuvvetinin şiddetini farklı disk-balata kombinasyonları ile daha öne (hemen tutması) ya da daha geriye (yavaş yavaş tutmaya başlaması) alabiliyorsunuz.
farklı disk-balata kombinasyonlarında initial bite değiştiği halde, fren performansının TOPLAMINI ciddi oranda değiştirmiyor.
ancak lastik seçimi (ebat, hamur) ve yol durumu değiştiriyor.
frenin başarısı lastik/yol arasındaki sürtünmeye doğrudan bağlı. bunu gösteren ilginç bir uygulama var: disk çapını & balatayı çok büyütün; böylece fren kuvvetini aşırı derecede arttırın. bu daha iyi durmanızı sağlamıyor, çünkü lastiği o kadar hızlı yavaşlatıyorsunuz ki lastik kilitlenip yol üzerinde kaymaya başlıyor.
bu sebepten dolayı fren gücü ile lastik tabanı doğru orantılı olarak artıyor.
çok doğru çoğu kişi aracını modifiye ederken fren sistemine hiç dikkat etmez.Edenlerde lastiğe dikkat etmez maliyetten dolayı.Ebc,yellow,red farketmiyor yoksa yol durumuna yapacak birşey zaten yok ama kötü lastik iyi fren olursa bu sefer kızaklama meydana geliyor.
Balatalar takılırken diskler taşlandı mı?
Cevabı hemen ben vereyim:
Her balata değişiminde disklerin taşlanması şarttır. (Bu işlem normal bir torna tezgahında ya da disk için özel üretilmiş daha küçük bir torna üzerinde yapılır. Diskleri yerinden sökmeden, araç üzerinde taşlama yapan portatif aparatlar da var bu arada.)
Bıyık altından gülenlere de cevap vereyim:
Türkiye'de fren işi yapan binlerce usta vardır belki.
Ama, benim de 5 dalda ASE sertifikam var. Fren tertibatları bu 5 daldan biri.
Şimdi... Fren konusunda çok detay yok, değil mi? İki, balata, arada metal disk. Basarlar diskin üzerine, al sana fren.
İş öyle değil maalesef. Balatalar, ilk çalışmaya başladıklarında diskin üzerine bir miktar "balata kalıntısı" bırakırlar. O yüzden ilk rodaj sırasında frenler "zınk"diye tutmaz. Çünkü, önemli olan balata ile metal arasındaki sürtünme değil, bu "kalıntı" sayesinde balata ile metal disk+kalıntı şeklinde olan ve yeni oluşan yüzey arasındaki sürtünme ilişkisidir.
Balata değiştirilirken "diskleri taşlamaya lüzum yok", ya da "ne uğraşıcan abi" türü laf eden yerlerden uzak durmak en iyisi.
Çok alakasız bir yerden örnek vereyim:
Drag yarışlarında, yarıştan önce "burnout" yapılır. Duman dumana patinaj çekilir yani. Burada iki amaç vardır. Lastik ısıtmanın yanısıra, asfalt üzerine o lastiğin "kalıntısı" bırakılır. Ekip şefi, aracın milimetre şaşmadan tam o izlerin üzerinden geri giderek, yarışa o kalıntıların üzerinden başlayabilmesini sağlamak için göbeğini çatlatır. Çünkü, o kalıntılı iz üzerinde sürtünme daha fazladır, yarışa patinaj yapmadan başlanır o sayede.
Bir diskin üzerinde başka bir balatanın kalıntısı var ise, yeni balatanın o diskte verimli çalışabilme olasılığı azalır. Daha da kötüsü, eski kalıntılar yeni balatanın cilalanmış gibi parlamasına yol açabilir (burada glaze demeye çalışıyorum).
Bir de ek bilgi:
Taşlama/tornalama işlemi biten disklerin - tıpkı silindir honlar gibi - dairesel bir şekilde honlanması gerekir. Bu işlem de çok yüksek hızda yapılır. Bu sayede yeni balatanın rodajı da çok daha kısa sürer.
Orijinal balataları söküp yerine çok farklı bir balata takarsanız, ama bu işi yukarıda açıkladığım işlemleri yapmadan yaparsanız, olan paranıza ve fren performansına olur, o kadar.
Tavsiyem, balataları sökün. Çalışan yüzeyleri ince bir zımpara ile temizleyin. Sonra da diskleri taşlayın. Frenler ancak o zaman gerektiği şekilde çalışacaktır.
fren mevzusu bukadar derinken kaynak olucak nitelikteki yazıyı arada kaynatmayalım gözüksün :)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.