PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Pwm Fan controller?



Maxi
30-07-2013, 08:20
Klasik aracımızın radyatör fanının çalışmasını düşünün.
belli bir sıcaklığa gelince röle çekecek fan dönecek radyatördeki su soğuyacak fan duracak.. hep bu şekilde

peki sıcaklığa göre fanın hızı otomatik ayarlansa (pwm çıkış) nasıl bir etkisi olur?
etki derken negatif bir etkisi olurmu acaba?

böyle olunca su sıcaklığı ayarladığınız değerden en fazla 0.5 derece değişecek
yani 86 açıp 92 de kapama falan yok, su sıcaklığı hep 90 derece ip gibi
fan, sıcaklığa göre bazen yavaş, bazen çok hızlı dönecek
röle çekince ani akım çekmeler olmayacak.
acaba böyle dahamı çok enerji tüketiliyor?

ghibli06
30-07-2013, 08:51
abi BMW deki gibi, termikli sisteme ne dersin? içindeki civa ısıya göre yoğunluğu arttığı için daha hızlı dönüyor fan...

GokhanRS
30-07-2013, 08:57
motor iç sıcaklığını termostat yeterince koruduğu için fandaki suyun ip gibi olması çok avantaj sağlamayabilir. sonuçta termostat açınca aniden çok daha sıcak su karışıcak ve 0.5 gibi bir farkı tutamayacaksın. o yüzden bence en düzgün sistem su sisteminin her parçası yenilenmiş olan sistemdir. orjinal hali yeni olsun bence araç için gerisi pek önemli değil diye düşünüyorum.

Maxi
30-07-2013, 08:57
abi BMW deki gibi, termikli sisteme ne dersin? içindeki civa ısıya göre yoğunluğu arttığı için daha hızlı dönüyor fan...

ama senin dediğin sistem için benim arabaya bmw nin fanını takmam lazım

Maxi
30-07-2013, 09:00
motor iç sıcaklığını termostat yeterince koruduğu için fandaki suyun ip gibi olması çok avantaj sağlamayabilir. sonuçta termostat açınca aniden çok daha sıcak su karışıcak ve 0.5 gibi bir farkı tutamayacaksın. o yüzden bence en düzgün sistem su sisteminin her parçası yenilenmiş olan sistemdir. orjinal hali yeni olsun bence araç için gerisi pek önemli değil diye düşünüyorum.

güzel bir noktaya değindin, arada termostat var
tamam o zaman termostatıda çıkaralım, onun yerine bir elektrikli valf koyalım ana su hortumuna?

hem pwm kontrollü fan + birde valf olsun
bu bize sıkıntı yaratabilrmi ?

ghibli06
30-07-2013, 09:03
ama senin dediğin sistem için benim arabaya bmw nin fanını takmam lazım

abi bir çok arabam oldu, termikten daha iyi çalışan sistem görmedim (basitlik olarak), sabit hararet konusu yıllardır BMW de çözümlenmiş bir konudur...

benim İtalyanlarda ise durum farklı, sabit hararet yok ne Alfa ne de Maserati'de... haa sıkıntı mı? bence değil, onlar da hiç bir zaman tehlikeli zona yaklaşmıyor...

mkerim
30-07-2013, 10:03
abi bir çok arabam oldu, termikten daha iyi çalışan sistem görmedim (basitlik olarak), sabit hararet konusu yıllardır BMW de çözümlenmiş bir konudur...

benim İtalyanlarda ise durum farklı, sabit hararet yok ne Alfa ne de Maserati'de... haa sıkıntı mı? bence değil, onlar da hiç bir zaman tehlikeli zona yaklaşmıyor...

termikli sistemin basit olduğu doğru ağır vasıtalarda bile kullanılan bir sistem. fakat termikli sistemde kasnak sürekli dönüyor. Termik ısındıkça pervanenin dönüşünü arttığından uygulanan arabadaki elektrik motoru sürekli en hızlı konumda dönmeli ki bu sistem çalışsın.
en başta bahsettiğin gibi reostalı bir sistem ile sürekli bir soğutma sağlanması daha kolay.
Yanlız bunun için fan kapasitesinin normalinden daha güçlü olması gerekir. Ani ısınmalarda hemen cevap verebilecek bir güçte olmalı. Bence....
Adama sormuşlar ne iş yapıyorsun diye, o da cevap vermiş Alfa Romeo m var.

GokhanRS
30-07-2013, 10:11
güzel bir noktaya değindin, arada termostat var
tamam o zaman termostatıda çıkaralım, onun yerine bir elektrikli valf koyalım ana su hortumuna?

hem pwm kontrollü fan + birde valf olsun
bu bize sıkıntı yaratabilrmi ?

elektrikli valf termostat kadar dayanıklı olurmu o sıcak su basıncında diye hesap yapmak lazım. termostat uzun yıllardır en mantıklı sistem bence.

soğutma performansı iyi olsun isteniyorsa bence en güzel sistem elektrikli fan ve büyük radyatördür. sonuçta radyatör ne kadar soğursa soğusun. termostat motorun ideal sıcaklığına düştüğünde otomatik kapayacaktır. radyatördeki soğuk suyun tamamını motora alıp harareti 20 30 dereceye düşürücek hali yok. dolayısı ile bence en güzel sistem şuan ki elektrikli fan ve termostatlı sistemdir.

yavuz364
30-07-2013, 10:31
Hakan abi bahsettiğin olayı Garage764 hakan abinin isteği üzerine PWM kontrollü olarak yaptık.
Gayet güzel çalışıyor.. Bi mahsuru olacağını da sanmıyorum 3-4 derece oynama ile motorun verimi pek etkilenme..

Bizim amacımız aşırı güçlü fan olmasından dolayı araba 90 dereceye geldiği anda fanın fırtınalar koparmasını engellemekti :)

Gunes G.
30-07-2013, 10:35
Klasik aracımızın radyatör fanının çalışmasını düşünün.
belli bir sıcaklığa gelince röle çekecek fan dönecek radyatördeki su soğuyacak fan duracak.. hep bu şekilde

peki sıcaklığa göre fanın hızı otomatik ayarlansa (pwm çıkış) nasıl bir etkisi olur?
etki derken negatif bir etkisi olurmu acaba?

böyle olunca su sıcaklığı ayarladığınız değerden en fazla 0.5 derece değişecek
yani 86 açıp 92 de kapama falan yok, su sıcaklığı hep 90 derece ip gibi
fan, sıcaklığa göre bazen yavaş, bazen çok hızlı dönecek
röle çekince ani akım çekmeler olmayacak.
acaba böyle dahamı çok enerji tüketiliyor?

"Bir sistem ne kadar basit olursa, cikartacagi sorunlarda o kadar basit ve az olur"

Ben olsam sirf bu yuzden bile aracin sogutma sistemini komplike hale getirmekten kacinirim. Yanlis anlasilmasin, innovatiflikse sonuna kadar varim ama degecek konuda yenilikci olmak daha mantikli.

Mesela kaptan bu radyatorle oynayacagina, gel seninle aktif aerodinami uzerine calisma yapalim. Basit baslayalim, iki pistonla arka kanadin acisini hiza gore indirip kaldiralim. Bunu yaptik mi, bu sefer real time olarak veriyi analiz eden ufak bir sistem kuralim, viraja gore, ivmeye gore arka kanadin tek tarafini filan indirip kaldiralim. Arduino filan tarzi takilalim. Ne isin var suyla sabunla bu yastan sonra ya :)

Maxi
30-07-2013, 12:05
"Bir sistem ne kadar basit olursa, cikartacagi sorunlarda o kadar basit ve az olur"

Ben olsam sirf bu yuzden bile aracin sogutma sistemini komplike hale getirmekten kacinirim. Yanlis anlasilmasin, innovatiflikse sonuna kadar varim ama degecek konuda yenilikci olmak daha mantikli.

Mesela kaptan bu radyatorle oynayacagina, gel seninle aktif aerodinami uzerine calisma yapalim. Basit baslayalim, iki pistonla arka kanadin acisini hiza gore indirip kaldiralim. Bunu yaptik mi, bu sefer real time olarak veriyi analiz eden ufak bir sistem kuralim, viraja gore, ivmeye gore arka kanadin tek tarafini filan indirip kaldiralim. Arduino filan tarzi takilalim. Ne isin var suyla sabunla bu yastan sonra ya :)

hacı, mekaniğini tasarla gerisini bana bırak
istediğin şekilde kaldırabilirim :D

0M42
30-07-2013, 12:16
pwm kontrollü fan sisteminde fanın düşük devirde de olsa sürekli çalışma gibi bir durumu olur sanıyorum


Hakan abi bahsettiğin olayı Garage764 hakan abinin isteği üzerine PWM kontrollü olarak yaptık.
Gayet güzel çalışıyor.. Bi mahsuru olacağını da sanmıyorum 3-4 derece oynama ile motorun verimi pek etkilenme..

Bizim amacımız aşırı güçlü fan olmasından dolayı araba 90 dereceye geldiği anda fanın fırtınalar koparmasını engellemekti :)

Yavuz 14 inç güçlü bir fana ihtiyacım var slim olursa tadından yenmez yardımcı olabilirmisin bana bu konuda nerede bulurum temin ederim ?

yavuz364
30-07-2013, 12:34
PM atıyorm..

pwm kontrollü fan sisteminde fanın düşük devirde de olsa sürekli çalışma gibi bir durumu olur sanıyorum

Yavuz 14 inç güçlü bir fana ihtiyacım var slim olursa tadından yenmez yardımcı olabilirmisin bana bu konuda nerede bulurum temin ederim ?

MKT
30-07-2013, 12:46
Fan kontrolü için güzel bir yöntem yavuzla kemalde yapmıştı kullanmışlardı ama benim şahsi düşüncem bir arabada su ısısı ile ilgili sıkıntı varsa Fanı açmak çok büyük etken olmayabilir düşüncesindeyim.dip gaz giderken fanı çalışan bir arabada elektrik dalgalanmaları akımda düşmeler vs olabilir.sonuçta herkesin arabasındaki şase,elektrik tesisatı,akü yada şarj dinamosu tam anlamı ile sağlam olmayabiliyor buda çok büyük sıkıntılara yol açıyor abi.Ama bu sistemi over Heat derecesinden 2-3 derece aşağıya alır kendi çapında arabaya Ecu haricinde Over Heat protection bile yapabilirsin.fan çalışması gereken ısıda çalışır haddinden fazla ısınırsa modül üzerinden birtane daha tetik ucu alınıparabayı stop ettirme bile yapılabilir.ama 90 derecede sabit tutmak için arabanın normal seyrinde fan çalıştığında en az -5 derece düşmesi lazım ki fan durup tekrar çalışsın.

Gunes G.
30-07-2013, 13:58
hacı, mekaniğini tasarla gerisini bana bırak
istediğin şekilde kaldırabilirim :D

Oo guzel :) O zaman biz bi Hakan abi'yle ve Ali'yle beraber dusunelim bu konuyu.

gurcell
30-07-2013, 14:51
Ben termikli sistemlerden nefret ediyorum. Motor sesini iptal ediyor VUUUVVV VUUUVVV ses yapıyor, iğrenç bir ses. Ne kadar verimli olursa olsun...

phantom
30-07-2013, 18:58
Oo guzel :) O zaman biz bi Hakan abi'yle ve Ali'yle beraber dusunelim bu konuyu.

fikirlerimi çalmayın la
:D

Oz`
30-07-2013, 20:08
ewoların orjinalden PWM dir zaten :) termik mantığıyla çalışır 2 kademe yani azdan çoka evet hafif ama bence motoru dewamli sabitşekilde çalışması ömrünü alır ** bi yandanda bakar isen yavas çalışmasıda ömrünü uzatır hangi taraftan bakmak lazım bilemedim :icon_wack


termiklerde davlumbaz var sizde yapabilicekmisiniz okadar iyi bir davlumbaz
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/Nissan_200SX_S14a_Engine_Bay_Stock.JPG

XSi
30-07-2013, 21:45
esas fayda su pompasini elektrikliye döndürmeyle kazanılır..

motor devri arttıkça su pompasının çektiği güç artacak, araç yeterince süratli gidiyorsa açık havanın etkisiyle yeterli soğutmayı sağlayacak şekilde su pompasının hızı ayarlanır, böylece gereksiz harcanmamış olur.

fanda da pwm kullanımı ile yakıt ekonomisi ve güç kazanımı sağlanır ama daha az hissedilir..

günlük hayattan pwm örneği invertörlü klimaları verebiliriz, fabrikalarda kullanılan elektrikli kompresörlerin invertörlü versiyonları var..

0M42
30-07-2013, 22:47
XSİ zamanında bu elektrikliye çevirme olayını bayağı araştırmıştım ama kayda değer bir bilgiye ulaşamamıştım bu konuda bilgin varmı mesela hangi pompalar iş görür nerde bulunur ne diye aramalıyız bu pompaları ?

Ayrıca bu pompaların motor devrine oranla sirkülasyonu artıp azalıyormu herhangi bir kontrol üniteleri varmı ? Son olarak "motor devri arttıkça su pompasının çektiği güç artacak" demişsin bu neden oluyor ?

SULTANOGLU
30-07-2013, 22:56
Olabildigince basit olmasi bence en iyisi olacaktir. Mesela benim fan bildiginiz tas devri mantigiyla calisiyor :) motor dondugunde oda doner, durdugunda durur :) birebir bagli yani. Su anakadqr hic bir problem yasamadim :)

sansar34
01-08-2013, 10:31
eger dusunursenız sıze yardımcı olabılırım evde bu tarz bır ıkı elektronık devre yapmıstım bu tarz sıstemler her seyde kullanılıyor entegre anfılerde bıle ole belırlı bır voltaj ustune cıkınca ve ısı yukselınce cıkısı ufaktan ufaktan korumaya alıyor bır sure sonra devreye gelen voltjı kesıyor. sızde bu mantıgın tam tersını yapmaya calısıyorsunuz anladıgım kadarıyla vede bu sıstem gayet kolay bır devreyle halledılebılecek bır sestem bır role ve 4 5 adet drenç ve bır termık ıle gıderılebılecek bır sorun hatta ayrıyetten elle kontrol edılebılır sekıldede yapılabılır elektronıkcı bır cok kısı var forumda onlardan acaba ses cıkarmı?