Giriş

Orijinalini görmek için tıklayınız : Erken spool için neler yapılabilir?



dorukky
10-10-2013, 18:32
Evet çoğu turbo aracın sorunu turbonun geç dolması yada ufak turbo takıp üstleri kaybetmemiz.Araştırdığım kadarıyla ;

Emme-kelebek ölçüleri ve runner boyları.
Egzoz manifoldu
External wastegate
Yuksek lift değerli egzantrik.
Intercooler boyutu ve borular.
Kapak port polish titanyum yay subap ...

Örneğin 14psi full boostu 4000rpm de gören bi motor için 3400 3500 civarına çekebilmek içi neler yapılması gerekir ve yapılan her işlemde güç ve torkta kayıp ve kazanç olurmu?Yardım edebilen arkadaşlara şimdiden teşekkürler.

EEE
10-10-2013, 19:19
Evet çoğu turbo aracın sorunu turbonun geç dolması yada ufak turbo takıp üstleri kaybetmemiz.Araştırdığım kadarıyla ;

Emme-kelebek ölçüleri ve runner boyları.
Egzoz manifoldu
External wastegate
Yuksek lift değerli egzantrik.
Intercooler boyutu ve borular.

Örneğin 14psi full boostu 4000rpm de gören bi motor için 3400 3500 civarına çekebilmek içi neler yapılması gerekir ve yapılan her işlemde güç ve torkta kayıp ve kazanç olurmu?Yardım edebilen arkadaşlara şimdiden teşekkürler.
Sikistirmayi yukseltmek mesela

Bulut Y.
10-10-2013, 19:22
Nos+nos+nos

dorukky
10-10-2013, 19:22
:) hacimden erkene çekebilirim ama fabrika turbo çıkış araçlarda atmosferik kadar seçenek yok 8.5 ve 9.0 sıkıstırma piston var benım araç için

Sert@ç
10-10-2013, 19:52
2.0 tfsi 11.5 sikistirma var turbo 1200 devirden sonra her an devrede gibi
Tork egrisi cok cok guzel

VWci
10-10-2013, 19:54
2.0 tfsi 11.5 sikistirma var turbo 1200 devirden sonra her an devrede gibi
Tork egrisi cok cok guzel

TFSI direkt enjeksiyon. Teknolojisi farklı.

dorukky
10-10-2013, 22:20
2.0 tfsi 11.5 sikistirma var turbo 1200 devirden sonra her an devrede gibi
Tork egrisi cok cok guzelTurbon orjınalmı sertac?benım sıkıstırmam 8.5 84mm wıseco var gt2871 3800 de fullboost yapıyo

AEAlmas
10-10-2013, 22:51
Dogru emme dogru gaz kelebegi kısa intercooler boruları abartılmamış intercooler :)

ümitech
10-10-2013, 23:07
2.0 tfsi 11.5 sikistirma var turbo 1200 devirden sonra her an devrede gibi
Tork egrisi cok cok guzel

sertaç tfsi lar 10.5 sıkıştırmadır 11.5 değil

dorukky
10-10-2013, 23:57
Dogru emme dogru gaz kelebegi kısa intercooler boruları abartılmamış intercooler :)
Bakalım başkan bişeyler yapıyorum emmenın runnerlarını ayarlıyıp takıp sonucu paylasırım kelebek 70lık aldım standart 55mm galıba olcmedım ama

kickboxer
11-10-2013, 01:20
Turbon orjınalmı sertac?benım sıkıstırmam 8.5 84mm wıseco var gt2871 3800 de fullboost yapıyo

fullboost dediğin kaç psi oturuyor

dorukky
11-10-2013, 01:29
14psi ı 3800 de goruyorum

ygtrn
11-10-2013, 04:32
ilk postta saydıklarının dışında ball bearing billet pal ve twinscroll kombinasyonuna sahip turbolar tercih edebilirsin, iş görücektir sanıyorum...

1.6 VTi
11-10-2013, 05:35
ilk postta saydıklarının dışında ball bearing billet pal ve twinscroll kombinasyonuna sahip turbolar tercih edebilirsin, iş görücektir sanıyorum...

Leeeynnn... Turbo'cu mu olsun sen abisinin gülü... :D

Şaka bir yana, anlatılanların yanı sıra;

- Turbo çeketi(Turbo Blanket) kullanabilirsin(egzoz tarafından bahsediyorum), Turbo Housing'i içindeki havanın sıcaklığını biraz daha koruyarak, Spool'u erkene çekebilirsin.

- Boost gelmeye başladıktan, full boost olana kadar kısımda Avansı kısıp, benzini de biraz fakire çekerek(yani EGT'yi yükselterek) Spool'u aşağı çekebilirsin.

Bu yukarıdaki 2 seçenek de aynı mantık üzerinden gidiyor, sıcak hava daha fazla hacim kaplar ve aynı kapalı alanda, daha sıcak hava, daha hızlı hareket ederek turboyu daha çabuk devirlendirir, bu da Spool'u aşağıya çeker, full boost olduğun devirden itibaren(diyelim ki 3450rpm oldu) avans ve afr'yi normal değerlere alabilirsin. Tabii bunu Tuner'ın ile konuşman lazım.

Gene bu 2 seçenekten alttaki olanda şöyle bir ikilem var. Araçtan araca değişim gösteren bir durum var.

Erken Spool + Düşük Avans VS Geç Spool + Yüksek Avans
Aynı devirde daha fazla basınç + Düşük Avans VS Aynı devirde daha az basınç + Yüksek Avans da diyebiliriz...

Aracında hangisi daha iyi sonuç veriyor, deneyip görmen lazım. Tercihen dyno üstünde tabiki.

- 3. bir seçenek ise, eğer ECU'un(varsa EMS'en) destekliyor ise, bir Electronic Boost
Controller yardımı ile(EVC'lerde bu özellik var mı bilmiyorum, var ise o da olur), Quick Spool(ismi her beyinde farklı olabilir, Türkçe meali, daha erken Spool) fonksiyonunu kullanman. Wastegate'ler bildiğiniz üzere mekanik sistemlerdir. Bir diyafram ve yay yardımıyla çalışırlar, fakat boost controller kullanmıyorsanız, yay kuvveti boost arttıkça yavaş yavaş karşılandığından, Wastegate de ufak ufak açılmaya başlar bu da Spool'u geciktirir. Quick Boost ile, belirlediğiniz basınca gelene kadar(diyelim 16psi), Wastegate kelebeği neredeyse hiç kıpırdamaz ve hedef basınca gelince tamamen, bir anda açılır. Bu da Spool'u aşağıya çekmek için çok faydalı bir yöntemdir.

- 4. bir seçenek ise, düzgün bir egzoz sistemi. Herkes, her ne kadar "best turbo exhaust is no exhaust" dese de, orta güçlerde ve basınçlardaki bir setupta, üstlerde minimal bir güç kaybı göze alınarak, sağlıklı bir egzoz sistemi ve sadece gereği kadar bir geri basınç ile güzel Spool'lar elde edilebilir. Tabiki dediğim gibi, üstlerde minimal güç kayıplarını göze alarak. Ama, birçoğumuzun aracı "custom spec" olduğu için(port&polish, egzantrik, turbo ve manifold farklılıkları,...vs bir sürü değişken etken) kafadan birşey söylemek zor, deneme yanılma yapmadan sonuca ulaşmak biraz zor.

- 5. bir seçenek ise Turbo Exhaust Housing'ini küçültmek. .82A/R'den .63A/R'ye düşmek, .63A/R'den .48A/R'ye düşmek gibi. Tahmin edeceğiniz gibi bu işlem üstlerde fazla güç kaybına yol açar. Fakat motorunuz sağlam ise bu güç kaybını, Turbo basıncını arttırarak kapatabilirsiniz. Üstlerde turbonuz fön makinasına dönmediği sürece problem yok. :) GT2871 nispeten büyük ve güzel bir turbo(CA18 ya da SR20DET kullandığınızı varsayıyorum). Orjinalinden daha yüksek dereceli ve lift'li bir egzantrik kullanmıyorsanız(güç bandınız, devir bandının üst kademelerine taşınmadıysa yani), housing'i bir boy küçültüp, basıncı 14psi'dan 18psi'a alabilirsiniz bence. Hem çok daha erken Spool edersiniz hem de basınç farkından dolayı üstlerde güç kaybı yaşamazsınız. Ama tabiiki bu biraz da motorunuzun durumu, benzin iletim sisteminizin durumu ve araçta kullandığınız ECU(ya da EMS ya da Module ya da Standalone ya da Piggyback, ne varsa saydım. :D) ile alakalı.

Şahsi tercihlerim 1. ve 3. seçenekleri uygulamak olurdu. İkisi birlikte, Spool'u en az 200-300rpm aşağı çekecektir. Hatta yanlış bilmiyorsam turbonuz top-mount şeklinde durduğu için çok kolay soğuyan bir yerde olduğundan, Turbo Blanket daha fazla fayda sağlayacaktır.

Uzun oldu kusura bakmayın, maksat bilmeyenler bilgilensin, biraz da biz faydalı olalım.

Yazdıklarımda yanlış bilgiler var ise lütfen daha bilgili arkadaşlar çekinmeden uyarsınlar ben de editler düzeltirim. Sonuçta, insanları yanlış bilgilerle yönlendirmenin bir anlamı yok. :icon_tup:

kickboxer
11-10-2013, 11:03
14psi ı 3800 de goruyorum
Bende wrc manifold büyük gaz kelebeği ile 3900de 14.psi oluyor gt2876 82ar
Emme manifoldu runnerları uzatıp kısaltmak demişsin bence böğle bir işe girme emme manifoldu redesign ciddi zor ve karmaşık bir iştir yanlış yapılınca starvation problemi yaşanır vs hep sıkıntı.
Spool up da headers turbo yalıtımı bence çok önemli.Bu konuya göreceli yaklaşıyorlar
olsada olur olmasada diye ama bence olmalı.
Kapağın flowunu artırmak.Turbona ve kullanacağın devir bandına uygun egzantrik
işleri baya değiştirecektir.
Turboyu değiştirmek kolay yöntem zor olanı başarmak bence daha güzel.
Ben 1.6 vti aksinde egzoz housingini küçültmeni önermem keza turbon çok büyük değil.Devirde dönebileceğini düşünürken 82ar iyidir 28lerin egzoz kısımları zaten ufak
Housingide ufaltırsan üst devirlerde gücünü etkileyecektir.
Tune kısmını zaten anlatmışlar.
Zex in spool up nos sistemleri var onlarıda düşünebilirsin ama o kör edebilir:D

dorukky
11-10-2013, 11:35
:) Teşekkürler arkadaşlar zaman ayırıp bilgilerinizi paylaştığınız için.Evet benimde aklımda olan fikirler , blanket ve sargım yoktu şimdi yaptığım setupa ekledım boostcontrollerım yok. 82ar benımkınden bıraz buyuk ar64 benım arkası.

ygtrn
11-10-2013, 19:18
Leeeynnn... Turbo'cu mu olsun sen abisinin gülü... :D

Şaka bir yana, anlatılanların yanı sıra;

- Turbo çeketi(Turbo Blanket) kullanabilirsin(egzoz tarafından bahsediyorum), Turbo Housing'i içindeki havanın sıcaklığını biraz daha koruyarak, Spool'u erkene çekebilirsin.

- Boost gelmeye başladıktan, full boost olana kadar kısımda Avansı kısıp, benzini de biraz fakire çekerek(yani EGT'yi yükselterek) Spool'u aşağı çekebilirsin.

Bu yukarıdaki 2 seçenek de aynı mantık üzerinden gidiyor, sıcak hava daha fazla hacim kaplar ve aynı kapalı alanda, daha sıcak hava, daha hızlı hareket ederek turboyu daha çabuk devirlendirir, bu da Spool'u aşağıya çeker, full boost olduğun devirden itibaren(diyelim ki 3450rpm oldu) avans ve afr'yi normal değerlere alabilirsin. Tabii bunu Tuner'ın ile konuşman lazım.

Gene bu 2 seçenekten alttaki olanda şöyle bir ikilem var. Araçtan araca değişim gösteren bir durum var.

Erken Spool + Düşük Avans VS Geç Spool + Yüksek Avans
Aynı devirde daha fazla basınç + Düşük Avans VS Aynı devirde daha az basınç + Yüksek Avans da diyebiliriz...

Aracında hangisi daha iyi sonuç veriyor, deneyip görmen lazım. Tercihen dyno üstünde tabiki.

- 3. bir seçenek ise, eğer ECU'un(varsa EMS'en) destekliyor ise, bir Electronic Boost
Controller yardımı ile(EVC'lerde bu özellik var mı bilmiyorum, var ise o da olur), Quick Spool(ismi her beyinde farklı olabilir, Türkçe meali, daha erken Spool) fonksiyonunu kullanman. Wastegate'ler bildiğiniz üzere mekanik sistemlerdir. Bir diyafram ve yay yardımıyla çalışırlar, fakat boost controller kullanmıyorsanız, yay kuvveti boost arttıkça yavaş yavaş karşılandığından, Wastegate de ufak ufak açılmaya başlar bu da Spool'u geciktirir. Quick Boost ile, belirlediğiniz basınca gelene kadar(diyelim 16psi), Wastegate kelebeği neredeyse hiç kıpırdamaz ve hedef basınca gelince tamamen, bir anda açılır. Bu da Spool'u aşağıya çekmek için çok faydalı bir yöntemdir.

- 4. bir seçenek ise, düzgün bir egzoz sistemi. Herkes, her ne kadar "best turbo exhaust is no exhaust" dese de, orta güçlerde ve basınçlardaki bir setupta, üstlerde minimal bir güç kaybı göze alınarak, sağlıklı bir egzoz sistemi ve sadece gereği kadar bir geri basınç ile güzel Spool'lar elde edilebilir. Tabiki dediğim gibi, üstlerde minimal güç kayıplarını göze alarak. Ama, birçoğumuzun aracı "custom spec" olduğu için(port&polish, egzantrik, turbo ve manifold farklılıkları,...vs bir sürü değişken etken) kafadan birşey söylemek zor, deneme yanılma yapmadan sonuca ulaşmak biraz zor.

- 5. bir seçenek ise Turbo Exhaust Housing'ini küçültmek. .82A/R'den .63A/R'ye düşmek, .63A/R'den .48A/R'ye düşmek gibi. Tahmin edeceğiniz gibi bu işlem üstlerde fazla güç kaybına yol açar. Fakat motorunuz sağlam ise bu güç kaybını, Turbo basıncını arttırarak kapatabilirsiniz. Üstlerde turbonuz fön makinasına dönmediği sürece problem yok. :) GT2871 nispeten büyük ve güzel bir turbo(CA18 ya da SR20DET kullandığınızı varsayıyorum). Orjinalinden daha yüksek dereceli ve lift'li bir egzantrik kullanmıyorsanız(güç bandınız, devir bandının üst kademelerine taşınmadıysa yani), housing'i bir boy küçültüp, basıncı 14psi'dan 18psi'a alabilirsiniz bence. Hem çok daha erken Spool edersiniz hem de basınç farkından dolayı üstlerde güç kaybı yaşamazsınız. Ama tabiiki bu biraz da motorunuzun durumu, benzin iletim sisteminizin durumu ve araçta kullandığınız ECU(ya da EMS ya da Module ya da Standalone ya da Piggyback, ne varsa saydım. :D) ile alakalı.

Şahsi tercihlerim 1. ve 3. seçenekleri uygulamak olurdu. İkisi birlikte, Spool'u en az 200-300rpm aşağı çekecektir. Hatta yanlış bilmiyorsam turbonuz top-mount şeklinde durduğu için çok kolay soğuyan bir yerde olduğundan, Turbo Blanket daha fazla fayda sağlayacaktır.

Uzun oldu kusura bakmayın, maksat bilmeyenler bilgilensin, biraz da biz faydalı olalım.

Yazdıklarımda yanlış bilgiler var ise lütfen daha bilgili arkadaşlar çekinmeden uyarsınlar ben de editler düzeltirim. Sonuçta, insanları yanlış bilgilerle yönlendirmenin bir anlamı yok. :icon_tup:

tam ben yazacaktım bunlarıda büyükler dururken küçüğe söz düşmez hesabı susam dedim abi :D

kickboxer
11-10-2013, 19:48
tam ben yazacaktım bunlarıda büyükler dururken küçüğe söz düşmez hesabı susam dedim abi :D

tabi canım kesin öğledir:D:D:D:D:D

1.6 VTi
11-10-2013, 20:07
Araç CA18 ise GT2871 ufak bir turbo falan değil. Kapak flowu da tahminimce Honda'ların B ve K serisinden daha düşüktür(CFM) ve gene tahminimce çok daha az devir dönüyordur CA18(7200-7400rpm ?). Dolayısıyla, exhaust housingi küçültüp, basıncı 3-4psi açarak arkadaş istediği sonuca ulaşabilr.

kickboxer
11-10-2013, 22:49
Araç CA18 ise GT2871 ufak bir turbo falan değil. Kapak flowu da tahminimce Honda'ların B ve K serisinden daha düşüktür(CFM) ve gene tahminimce çok daha az devir dönüyordur CA18(7200-7400rpm ?). Dolayısıyla, exhaust housingi küçültüp, basıncı 3-4psi açarak arkadaş istediği sonuca ulaşabilr.

Ben ufak bir turbo demedm egzoz palleri ufak dedim.Keza turbo büyüklüğü size bana başkasına göre değişir bana göre ufak bir turbo.Motorun ca18det olduğunu bilmiyordum ama onun içinde büyük bir turbo değil neden derseniz insanlar bu turboyu drift yaparken kullanıyor.Alt devir orta devir ve üst devirlerde throttle response in içine etmiyorsa bence büyük değildir tuş gibi gelmiyor en azından.
Egzoz housingin küçültmek bence yanlış basit ve sizi geri götürücek bir yöntem
Turbo housingini küçültüp retard etmek zorunda kaldığınız avansınızı 3-4psi la kapatabileceğinizimi düşünüyorsunuz yani basınç açtıkda egzoz kısmının daha fazla sıkması olağan dışı bir durum mu sizce?Zaten egzoz housingi küçükmüş.

ygtrn
12-10-2013, 00:09
peki knk twin scroll turbo ve manifolt a geçip spool valve kullanma fikrine ne dersin?

mesela
http://www.realstreetperformance.com/gallery/var/resizes/Parts/sp_spool_valve_3.jpg?m=1352926307

dorukky
12-10-2013, 00:10
gt2871 ve 2860 ca18 motor ıcın en ıdeallerı.Ust kapak hondalar kadar ıyı degıl. 7500dd donuyorum.Turboyu degısmek yada egzoz tarafını ufaltmak ıstemıyorum amacım bir kaç oynama yapmak nerelerden ne kazanırız onları bulmak.Bıde mesela dedıgın olay su an 3800de 14 psı goruyorum dıyelım egzozu ufaltınca 14psi ı 3500de gordugumu varsayalım gücü eşitlemek için 20psi basıcam yine 20psi ı sonucta 3500de gormucem 3700 3800 gıbı olucak yanılmıyosam

dorukky
12-10-2013, 00:12
Ben ufak bir turbo demedm egzoz palleri ufak dedim.Keza turbo büyüklüğü size bana başkasına göre değişir bana göre ufak bir turbo.Motorun ca18det olduğunu bilmiyordum ama onun içinde büyük bir turbo değil neden derseniz insanlar bu turboyu drift yaparken kullanıyor.Alt devir orta devir ve üst devirlerde throttle response in içine etmiyorsa bence büyük değildir tuş gibi gelmiyor en azından.
Egzoz housingin küçültmek bence yanlış basit ve sizi geri götürücek bir yöntem
Turbo housingini küçültüp retard etmek zorunda kaldığınız avansınızı 3-4psi la kapatabileceğinizimi düşünüyorsunuz yani basınç açtıkda egzoz kısmının daha fazla sıkması olağan dışı bir durum mu sizce?Zaten egzoz housingi küçükmüş.

Aynen katılıyorum daha önce t28 turboda kullandım bundan önce istediğimi alamadım 2871 ca18 motor ıcın çok buyuk degıl ıdeal bence 2500gıbı hıssedılmeye baslıyo basınc 2.vıteste 3800 14psi 3.vıteste 3500 de goruyorum.

kickboxer
12-10-2013, 01:18
peki knk twin scroll turbo ve manifolt a geçip spool valve kullanma fikrine ne dersin?

mesela
http://www.realstreetperformance.com/gallery/var/resizes/Parts/sp_spool_valve_3.jpg?m=1352926307

hmm sence mantıklımı:D bu durumda bunamı geçmeli

ygtrn
12-10-2013, 02:34
valla knk arkadaşın turbonun özellikler nedir ne değildir açıkçası bilmiyorum sadece gt28 olduğunu biliyoz, emmesi billetmı markası ne vs vs gibi şeylerde var :D turbo değişikliğiyle(büyütmek yada ufaltmak değil) belki bi nebze olsun spol olayı iyileşir gibime geliyor, spool valve denen zımbırtıyıda yüzeysel bi araştırdım fena bişeye benzemiyor hani :)

kickboxer
12-10-2013, 17:25
valla knk arkadaşın turbonun özellikler nedir ne değildir açıkçası bilmiyorum sadece gt28 olduğunu biliyoz, emmesi billetmı markası ne vs vs gibi şeylerde var :D turbo değişikliğiyle(büyütmek yada ufaltmak değil) belki bi nebze olsun spol olayı iyileşir gibime geliyor, spool valve denen zımbırtıyıda yüzeysel bi araştırdım fena bişeye benzemiyor hani :)

Az çok işten anlıyan adama gt2871 64ar dediğin zaman billetme değilmi
Ne kadar güç verir nerelerde gelir ortalam bunları anlamak için yeterli
Spool valve bayadan beri var.
Şöğle düşünüyorum en kaliteli wg lerin metallerinin şişip takılması sıkıntı çıkarması o sıcaklarda ne derece normalse :D bunun sorunsuz sıkıntısız uzun süreli çalışacağını düşünmek okadar anormal bence.Hele sen bir sok ikincide nie bozuldu diye yersin onu

ygtrn
14-10-2013, 00:55
Az çok işten anlıyan adama gt2871 64ar dediğin zaman billetme değilmi
Ne kadar güç verir nerelerde gelir ortalam bunları anlamak için yeterli
Spool valve bayadan beri var.
Şöğle düşünüyorum en kaliteli wg lerin metallerinin şişip takılması sıkıntı çıkarması o sıcaklarda ne derece normalse :D bunun sorunsuz sıkıntısız uzun süreli çalışacağını düşünmek okadar anormal bence.Hele sen bir sok ikincide nie bozuldu diye yersin onu

hahaha doğrudur knk kullanmadığım etmedğim şey sonuçta spool valve :D

turbo olayını tabiki sen kadar anlamam knk markadan markaya illa bi fark oluyordur die düiünüom, 64ar iyimi kötümü vs vs vs tabiki sen kadar bilemem bn knkacım, senden öğrendiklerimde fikir yürütüom sadece :)