PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Tek başına yay ne derece etkili?



Jeandan-R
29-06-2014, 05:28
Evet beyler yeni tartışma konusu açıyorum. Bildiğiniz üzere megane rs kullanıcısıyım aracımda 2.5 h&r yay var. Turuncu megane rs'inde orjinal yaylar vardı. Şimdi sorun şu turuncu aracı kullanırken limitlerde araç kopmaya başladığında daha rahat kontrol edebiliyordum aracı, kendi aracımda limitte araç aşırı tedirgin etmeye başlıyor, belki aracın limiti 1 tık daha yukarda ama hatayı pek kabul etmemeye başlıyor. Yüksek hızlarda araç belki biraz aşağıda olduğu için yaylı araç daha stabil ama asfaltta bozulma varsa sekme yapmaya başlıyor, bu da yüksek hızlarda riskli bir durum denebilir.
Acaba yay takarak kendimizi mi kandırıyoruz, amortisör seti olmadan yay mantıksız gelmeye başladı. 2liyi satın almaktansa sağlam bir coilover almak çok daha mantıklı. Ek bilgi olarak megane r26 modelinde sadece yay değişimi yapılmamış, amortisör de değişikliğe uğramış. Rebound ve bounce ile ilgili konularda aftermarket yaylarımıza ne denli güvenebiliriz? Lütfen amcamın oğlu taktı, viraja girdik şeklinde yorum yapılmasın, mantıklı seçeneklerde benim doğru veya yanlış düşündüğüm şeyleri anlatın yeterli. Buyrun sıra sizde...

Ekleme: Geçen bununla ilgili tartışma oldu ve konu kilitlendi. Herkesten rica ediyorum, amaç bilgi paylaşımı tartışma değil.

R.I.P
29-06-2014, 09:42
50mm h&r kullaniyorum orjinal amortisorle. 150+ ustu gibi hizlarda otoban kopru viyaduk gecislerinde totomun havalanmasi bazen korkutuyor. Ama onun disinda yana yatmalarin daha az olusu nedeniyle daha guvende hissediyorum. Gerci su da var ben corsa gibi gunluk kullanima uygun uretilmis (opc ve gsi haric) bir aracin yuruyeninde degisiklikten bahsediyorum.

ukku
29-06-2014, 13:17
Standart amortisöre yay takmak, özellikle yol şartlarında, kendini kandırmaktan başka bi' şey değil. :)

JDM VTİ
29-06-2014, 13:19
Standart amortisöre yay takmak, özellikle yol şartlarında, kendini kandırmaktan başka bi' şey değil. :)

kesinlikle katılıyorum.

M3CSL
29-06-2014, 13:54
Yayli ve yaysiz engelden asma testi yapin bence. Bilinen geyik testi yani..:)
Yayda 2-3cm indirmeli ve yumusak olucak..

KOSEREN
29-06-2014, 14:00
Konusu açılmışken standart amortisöre sağlıklı olarak en fazla kaç mm yay takılmalı?Amortisör milinin çalışma aralığı kaç mm,araçtan araca değişir mi?

Zero
29-06-2014, 14:07
Candan tespitlerinde %100 haklisin.Kullanim amacin ve stiline bagli anlayacagin ben koparta koparta donmeyi sevdigim icin rahatsiz olmuyordum yaydan ama kesinlikle daha tedirgin edici,toplamasi daha zor kopunca cunku tepkileri cok daha ani ve sert oluyor yayli.Pist konusuna girmiyorum ordaki fikrim nettir tartisma olmasin birdaha :) sen aracin sadece trackdaylerde daha iyi donsun yolda gazlamam risk almam diyorsan yayli kalabilirsin eger ben yoldada gazlarim trackdaylerde orjinali zaten iyi tutuyor sure kasmam dersen orjinale don yok hem bozuk yolda ziplamasin hem trackdaylerde cok iyi olsun hem yuksek hizda stabil olsun hem amortisorume zeval gelmesin(ki aslinda cok saglamdir rs inkiler seninki sanssizlik olmus) diyorsan sabit spor set(var mi bilmiyorum bilstein falan) veya iyi bir coille devam etmelisin.Tamamen sana bagli yani.Bende normal yolda bizim asfaltlarimizda falan sadece yayli taraftari degilim bazen cok riskli oluyor limitte.Lutfen tartismayalim fikir paylasalim dedigin gibi herkes tecrubesini paylassin bildigi denedigi araclardaki :)

M3CSL
29-06-2014, 14:12
Konusu açılmışken standart amortisöre sağlıklı olarak en fazla kaç mm yay takılmalı?Amortisör milinin çalışma aralığı kaç mm,araçtan araca değişir mi?

Genel olarak cok degismez ortalama 3cm diye gecer ama bazi araclarda pay fazla oluyor. Tr sartlarnda yukseltilmisde olabilior. Ornegin focusta 4cm yayla gezerken ne sekme vs hicbir olumsuz etki yoktu..

ontheair
29-06-2014, 14:18
Standart amortisör ile yay kullanmak otomobilin limtlerini artırmıyor.
Standart süspansiyon ile otomobil limitlere gelmeden önce sürücüye haber verir. Yay ile biz bu toleransı ortadan kaldırıyoruz.
Doğrusu amortisör ve yay ikilisini bir arada kullanmak. Coil over ise sadece yükseklik ayarlı olana bence para vermeye gerek yok. Kamber kaster, yükseklik ve sertlik ayarlı olan bir coilover alınmalı. Tabiunun da fiyatları da sadece caddede kullanılacak bir otomobil için biraz fazla.

KOSEREN
29-06-2014, 14:18
@M3CSL alıntı,
Anladım,e60 a eibach sportline takınca sekme olmadığı sürece sıkıntı olmaz yani.Eibach ta yazdığı değerden 5-10 mm yukarıda kalıyor zaten araç.

Sert@ç
29-06-2014, 14:23
Bir ornekte benden
Bi cok arkadasimin yayli normal suspansiyonlu leonuna bindim inanilmaz sekme yerden kopma hissi vardi ama esp daha az devreye giriyordu
Orjinalinden spor suspansiyon ve yayli (%12sert 10mm alcak) esp bazi noktalarda birazcik daha devrede oluyordu ama o anlarda direksiyonu serbest biraksaniz bile korkutucu olmuyordu
Ayni sekilde bi cok yayli cupra vs ye bindim tepkiler daha sert aninda bildirimli ama yerden kesilme etkisi vardi
Suan ki leona o yuzden yay vs hicbirsey almadim virajda yatmasi var ancak direksiyonu sabit tuttgunuz zaman yayli olandan cok daha guvenli

Belki goruntu amacli 2.5-3.5 cm gerisi hikaye

Oznsrl
29-06-2014, 14:42
orjinal yayla viraja girerken araba esnediği için ne zaman kopucağını kestirmek daha kolay spor yayla esneme daha az güven veriyor ama kopucağı anı kestirmek zorlaşıyor hele ki presli spor yay sanayi işi sert amortisörle çok çok dikkatli olmak gerekiyor

yıllardır basık kullandım ilkkez orjinal yay amortisör kullanıyorum her girdiğim viraja aynı hızla giriyorum :D sadece hissiyat farklı

Gerçi ben basıklığı yol tutsun diye değil güzel druyo diye tercih ediyorum yol tutuş için alabildiğim en iyi lastiği tercih ediyorum yol tutuşta en öenmli faktör lastik bence

evolution_9
29-06-2014, 14:59
bende orjinal yaylarını geri takmak istiyorum fakat görsel açısından ve yol tutuşunun kötüleşme riskini göze alamadığımdan tam karar veremedim ama yay gerçekten aracın canını çıkarıyor daha dikkatli kullanım gerektiriyor buda biraz yoruyor zaten standardında sert olan aracım iyice kazık gibi. yol tutuşu hakkında hiç bir fikrim yok bu aracı orjinal yaylarıyla hiç kullanmadım yapılan yorumlara göre belki taktırırım orjinalleri

levent
29-06-2014, 15:09
Yay arabanın potansiyel limitlerini pek değiştirmese de genellikle gördüğüm kontrol edilebilirliği kolaylaştırdığı için sizin limitlerinizi yükselterek aracın limitlerine daha kolay yaklaşmayı sağlıyor.

Yay/amortisör sertlik load/reload değerlerinin birbiri ile uyumu çok önemli bu hususta muhtemelen megane'ın orj amortisörleri h&r ların sertliğine karşın yumuşak kaldığı için birbirini dengelemeyerek handling başarısını törpülüyor. Bu da oem halin daha güvenli gelmesi hissiyatının kanıtı niteliğinde.

Firat.M3
29-06-2014, 15:46
yol tutuşu güvenli hale getiren yayın kısalığı değil, spring rate'i ve amortisörün çalışma aralığıdır. aracınızın düşük olması sadece aracın altına giren hava miktarını azalttığı için yol tutuşuna olumlu etki eder. geri kalan herşey için amortisör bound ve rebound ayarı gerekir. orjinal amortisörlerinizi patlatmaktan, alt takımı bozmaya, direksiyon kutusunu değiştirmeye kadar gidebilir sadece yay ile araç kullanmak.

VWci
29-06-2014, 16:39
Fabrikalar bazen ayni amortisor uzerinde farkli uzunlukta ve sertlikte yaylar kullanabiliyor. En iyisi dogal olarak birbrine uyumlu yay ve amortisoru beraber kullanmaktir.

Ancak ornek olarak eibach pro-kit gibi urunun otomobile bir zarari oldugu dusunmuyorum.

omerf.
29-06-2014, 16:53
toledo lastik tabanları geniş jantlar ağır 5 cm yay var tek dezavantajı çok fazla sekiyor ama ağır olduğu için yola iyi tutunuyor. önden çekişte toplaması kolay. ama rahatlık tamamen bitti diyebilirim hele uzun yol hiç çekilmiyor para olsada coil yapsak :)

M3CSL
29-06-2014, 18:50
Levent gene hakli.
Sertlestikce arac zaten zemnden daha cok etkilenir. Coil olsada durumn degismez. Yay zaten cok duzgun zemin ister. Ama araca kontrol kolayligi saglar
Yazdigim gibi stok yuksek aracla 100le giderken ani sag sol yapin . Birde yay taktiktan snra.
Bakalm salinimdan araci nasil kontrol ediceksiniz ..

Spor amortisör bildiğin z gibi zeminden etkilenme toleransini azaltir . Oda en cok yuksek hizda stabilite kontrol kolayligi olarak geri doner..

Jeandan-R
29-06-2014, 19:29
Levent gene hakli.
Sertlestikce arac zaten zemnden daha cok etkilenir. Coil olsada durumn degismez. Yay zaten cok duzgun zemin ister. Ama araca kontrol kolayligi saglar
Yazdigim gibi stok yuksek aracla 100le giderken ani sag sol yapin . Birde yay taktiktan snra.
Bakalm salinimdan araci nasil kontrol ediceksiniz ..

Spor amortisör bildiğin z gibi zeminden etkilenme toleransini azaltir . Oda en cok yuksek hizda stabilite kontrol kolayligi olarak geri doner..

Ani ağırlık transferi değişiminde tabiki yaylı araba daha iyi, sürüş dinamizmi açısından yayın iyi olduğu tartışılmaz. Ama sorun şurda 100le viraja giriyorum, araç yana doğru fazla esniyor yay olmasına rağmen, 5-6km daha hızlı giirdiğim esp kapalıysa toplamak zor oluyor, esp açıkça resmen araca tokat atıyor :) Amortisörler yumuşak kalıyor bariz bi şekilde, sadece sert yay ile olmuyor.

onursumer
29-06-2014, 20:45
bence araca yay takınca pist ortamında iyileşme olsada

sertleşmeden dolayı ozellikle bozuk yolda ciddi anlamda kayıplara sebeb olunuyor diye düşünüyorum ozellikle spor araçlarda sonuçta bunlar yol tutması için üzerinde çalışılmış araçlar

standart bir araçta ise

ben getz e yay takmadan once hiç güvenli hissetmiyor iken şuan ciddi anlamda yere bastığını direksiyona tepki verdiğini hissediyorum

ama gene viyaduk vs gibi yerlerde sertlikten dolayı surat varsa ciddi derecede ürkütücü oluyor

ben genede bozuk yol olmadığı surece aracın tepkilerinin iyileştiğini düşünüyorum

overblack
29-06-2014, 20:54
fabrikalar araçları piyasaya sürerken her yol koşulunda sıkıntısız kullanılsın diye süspansiyon sistemini geliştirirler.bu sistem ekipmanındaki üyelerden biri olan helezonları -3 cm kısaltmak(tabiki inşaat demirinden yapılan yaylarla değil) çok sıkıntı yaratmaz.

M3CSL
30-06-2014, 16:11
Jeandan
Senin durum Degisik. Yaya ragmen yatma coksa ya amortisor gorevini tamamlamis.:) arac cok basik yada zaman faktoru. Digeri yay yumusak ki bu dusuk ihtimal.
Tr sartlarinda makbul olan eibach tarzi yumusak yaylar zaten. Diger turlu amortisorde olsa ziplamaktan keyif kalmaz..

Spor araclarda biraz daha dikkat edilmeli secerken tabi..

onur_S
30-06-2014, 17:20
H&R Race spring kullandım eski aracımda ( a3 8p) , kesinlikle çok memnundum Tr şartlarında yol tutuşum filan kötüleşmedi çünkü araba hiçbir şekilde sekme- zıplama yapmıyor bozuklukları çok iyi sönümlüyordu.
Yine eibach sportline'ı 2011 leonda kullandık berbattı, 160 la viraj dönerken yoldaki ufacık bozukluk sebebiyle aracın önü zıplamaya başladı araç limitten çok uzakken esp devreye girmişti. Önü zıplayıp duruyordu.
H&R yaylı polo gti a bindim leondaki aynı olay vardı ön taraf maalesef yol bozukluğunda vs. hızında etkisiyle zıplayıp duruyodu, o araçla ne fren mesafesi kalır ne yol tutuş.
Bence, zıplamayan sektirmeyen tadında düşüren bi yayla araç 120 yle döndüğü virajı yine 120 yle döner ancak 160 la direksiyonu sert kırabilirsin, yaysız, spor iddiası olmayan bi araba maalesef 160-180 le sert direksiyon hamlesinde kendini bırakır. Aracın amortisörüne uyum sağlayacak yay takımının seçilmesi gerekli.

x20xev
16-07-2014, 08:35
Sadece yay görüntüye hitap ediyor tamamen uzatmaya gerek yok yay+spor amart. kombinasyonu işin profosyonelliğe ulaştığı ciddi manada fark yarattığı nokta olarak görüyorum gördüklerim genelde eibach+sarı koniler başarılı bi ikili bende 3 4 ay öncesine kadar boyle bi kombine arayışına girmiştim birbirine yakın fiyat ve avantajları beni coile yönlendirdi sonuç olarakda KW-v2 coile geçiş yaptım orta halli bi kullanıcı olduğumdan yükseklik ve sert-yum. ayarı olması yeterli oldu benım için yol tutusuda stabil bir şekilde artırdı tepkiler daha net güven verici yinede otoban tarzı yollarda virajları kesmekten yanayım normal kara yollarında viraj içindeki yol değişmeleri yolun bozulması yüksek hızlarda aracın dengesini fena bozduğundan ne coil nede feriştahı kurtarmaz mantıklı yollarda gayet başarılı parasını hak eden bi ürün 4 aylık kullanım gözlemim