PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Turbolu Araçlarda Start/Stop...



ghibli06
18-08-2014, 12:19
yeni moda biliyorsunuz Start/Stop... eskiden lambalarda kontak kapatanlar olurdu dalga geçerdik, şimdi lambalarda bazen çıt çıkmıyor araçlardan :) hatta benim hatun geçen sene ilk bunu gördüğünde 'motor ne kadar sessiz çalışıyor' demişti, tabii ki ses çıkmaz motor çalışmıyor ki :)

şimdi gelelim tartışma konumuza, turbolu araçlarda turboyu korumak adına 30-40 saniye bekliyorduk şimdi küt diye stop ediyor... inceledim ama bu esnada turboyu koruyan bir sisteme ben rstlamadım belki de bulamadım bilemiyorum, nedir bu konudaki görüşleriniz, ben zaten yakıt tasarrufuna inanmıyorum, sadece emisyonu az salgılıyor...


ne dersiniz iptal mi edelim devam mı edelim?

mr.korhan
18-08-2014, 12:30
Çok güzel bir fikir üretme ve görüş konusu olmuş. ben şöyle bir açıdan yorum getireyim.
timer mantığımızda ne geçerli turboyu korumak adına ? şöyleki ;
turbo dediğimiz parçamız, araç durduktan bir süre sonraya kadar daha dönmeye devam ediyor, fakat yağ pompası durduğu için yağlama olmuyor ve dolayısıyla yağlamasız dönüyor. bunu engellemek adına rölantide bir miktar bekliyoruz turbo duruyor ve timer aracı stop ediyor. aynı durum çok ısınan turboyu soğutma adına da geçerli, turbo rölantide ısı kaybediyor bu esnada yağlama da yardımcı oluyor.
Buraya kadar doğru,
lakin bu turbo bence herşart altında yukardaki gibi zor durumda kalmıyor, yani örneğin ben timerı çoğu zaman kapattığımı bilirim, zira zaten devirsiz, neredeyse 1500-2000 devir görüp tekrar rölantiye inen bir kullanımda turbo ne dönmeye devam edecek kadar spool olur , nede ısınır, dolayısıyla timer her şartta bekletmek zorunda değil arabayı..
buradan yola çıkarakta, dur kalk trafikte start-stop un turboya bir zararı olacağını sanmıyorum.
dediğim gibi devirli devirli kullanıp turboyu doldurup doldurup bir anda çat fren yapıp kontak kapatmıyoruz neticede :) zaten turbo çok yük altında olmadığı gündelik kullanım ve trafikte zaten araçla eş zamanlı durarak, yağ ile aynı derecede ısınıyordur en fazla.

rebeloghy
18-08-2014, 12:35
Mr.Korhan ; mantığınızın tümüne katılıyorum. Peki bu şekilde düşünerek örnek duruma bakarsak , start stop aktif halde gazlayarak şehir içinde basarak kullanan arkadaşlarım var. Bence şehir içi dur kalk vs de olsa , gaza çok basıyorsak , devir çeviriyorsak ; hop sonraki lambada durunca stop ediyor. Bana çok zararlı geliyor sakin sakin kullanmayan için start stop..

Sert@ç
18-08-2014, 12:38
Zaten start/stop motor ısısı xx dereceye gelmeden, akü seviyesi bi sınırın üstünde olmadığı sürece ve trafik duruma göre kendini ayarlıyo
Günümüzdeki cücük kadar turbolu arabalar zaten çoktan olağan hızına dönmüş oluyor
f10 m5lerde elektronik yağ pompası var stop edince çalıştığını duyabiliyosunuz

punto_multijet
18-08-2014, 12:39
şahsen çok sıkıştırdığım zaman s&s kapatıyorum stop etmesin diye

playhard
18-08-2014, 13:28
ben şu an rodaj yapıyorum.2000 devri geçmediğim halde yağ sıcaklığım 110 120 aralığında oluyor. bu yüzden herseferinde start stopu kapatmak zorunda kalıyorum.
sizce 2000 devri geçmememe rağmen normalmi bu yağ sıcaklığı?

Gunes G.
18-08-2014, 13:31
ben şu an rodaj yapıyorum.2000 devri geçmediğim halde yağ sıcaklığım 110 120 aralığında oluyor. bu yüzden herseferinde start stopu kapatmak zorunda kalıyorum.
sizce 2000 devri geçmememe rağmen normalmi bu yağ sıcaklığı?

2000'i gecmemene ragmen 120 inanilmaz yuksek bir deger. Bir yerlerde bir yanlislik var gibi.

KOSEREN
18-08-2014, 13:35
Bence gereksiz ve aracı yıpratan bir özellik.Köprü trafîğinde yanımdaki 1 serisinin en az 20 kez stop yapıp çalıştığına şahit oldum..10.000 km bakımında bi marş motoru hediye eder sanırım,BoruSan

dqn
18-08-2014, 13:39
Passatı aldığımda bu soruyu ısrarla satış temsilcisine sormuştum.Kendisi bu sorunun cevabını kendilerine verilen kurslarda söylendiğini ve s&s sisteminin turbonun yağlanmasının durdurmadığını söylemişti.Hatırladığım kadarıyla sadece silindirler duruyormuş.Açıkçası zararı olsaydı bende mühendisler koymazdı diye düşünüyorum..Birde çevremde şirket araçlarına o kadar kötü davranılmasına rağmen hiç bir şey olmadığını görünce bu turbo olayını kafaya fazla takmamaya başladım..

Zaten sistemde yeterli enerjiyi elde etmezse çalışmıyor.

özgür67
18-08-2014, 13:39
bende turbo araç kullanma prensibine aykırı bulduğum için kapalı tutuyorum

KOSEREN
18-08-2014, 13:43
Passatı aldığımda bu soruyu ısrarla satış temsilcisine sormuştum.Kendisi bu sorunun cevabını kendilerine verilen kurslarda söylendiğini ve s&s sisteminin turbonun yağlanmasının durdurmadığını söylemişti.Hatırladığım kadarıyla sadece silindirler duruyormuş.Açıkçası zararı olsaydı bende mühendisler koymazdı diye düşünüyorum..Birde çevremde şirket araçlarına o kadar kötü davranılmasına rağmen hiç bir şey olmadığını görünce bu turbo olayını kafaya fazla takmamaya başladım..

Zaten sistemde yeterli enerjiyi elde etmezse çalışmıyor.

İyide silindirler duruyorsa yağ pompası nereden tahrik alıyormuş

Berkan
18-08-2014, 13:45
Bence gereksiz ve aracı yıpratan bir özellik.Köprü trafîğinde yanımdaki 1 serisinin en az 20 kez stop yapıp çalıştığına şahit oldum..10.000 km bakımında bi marş motoru hediye eder sanırım,BoruSan

20 kere yapması zor bizimkinde 3-4 den ilerisini göremedim. olduysada tebrikler efsan enerji toplamıs. ayrıca calıstırdıgın mars motoruyla start stopbunki bir degil.


Geldik asıl konuya, start-stop sistemi, ışıklarda oluşan beklemelerde, kısa süreli duraklamalarda, tıkanan trafikte devreye giribilecek ve “zırt pırt” diye tabir edebileceğimiz şekilde aracınızın motorunu susturup tekrar çalıştırabilecektir. Bu durumda marş dinamosu çabuk bozulur diyebiliriz, yani marş dinamosunun üretimindeki temel amaç kısa süreli kullanımlar olduğu için, start-stop sisteminde oluşacak sürekli ve sık kullanımlar marş dinamosuna zarar verecek ve haliyle marş dinamosunun kömürü ya da tümüyle kendisi kısa sürede sizi yolda bırakır hale gelecektir. Acaba start-stop gerçeği böyle mi? Tabi ki HAYIR. Çünkü start-stop sistemi bulunan otomobillerde kullanılan marş sistemi eski tip marş dinamosu gibi değil.

Start-stop sistemindeki marş sisteminde, eski tipteki gibi tek alternatör yerine hem şarj eden hem de bir seferlik çalıştırmaya yetecek düzeyde enerji depolayan yeni nesil bir alternatör-dinamo sistemi yer alıyor.

Yani aracın kırmızı ışıkta durduğunu ve start-stop sisteminin devreye girdiğini varsayarsak, bu alternatör-dinamo sistemi, araç çalışır halde iken ışıkta gerçekleşecek start-stop işlemini karşılayacak düzeyde (1 seferlik) elektrik enerjisini depolayacak ve siz debriyaja bastığınız anda ya da aracın tekrar çalışmasına etki edecek bir harekette bulunduğunuz anda bu depolanmış enerjiyi kullanarak marş dinamosunu çalıştıracaktır. Sistem bu şekilde aracın çalışır halde olduğu her seferinde bir sonraki start-stop için gerekli olan enerjiyi depolar.

Ayrıca bu sistem eski marş motorları gibi kısa kullanımlar için değil sürekli kullanımlar için tasarlandıklarından, yataklarında rulman bulunur.

Özetle start-stop sistemli araçlar kısa zamanda marş dinamosuyla ilgili sıkıntılarla boğuşmayacaktır.

dqn
18-08-2014, 13:47
İyide silindirler duruyorsa yağ pompası nereden tahrik alıyormuş

Yukarıda yazıldığı gibi elektronik olabilir.Sonuçta S&S olan tüm araçlarda fren enerjisi geri kazanımı tarzı sistemler mevcut.Çalıştırma enerjisini oradan karşılıyor zaten.Pompanınkini de oradan karşılıyordur.

G_TT_I
18-08-2014, 13:52
Gecen gün serviste bakım esnasında bir parçayı kırdılar araba çalışmasa bile basınçlı şekilde su akıtıyordu, el kadar bir pompa radyotere bağlı arabayı kapatıca devreye giriyor turbo vs sogutma sıvısını motor kapalı iken içeride çevirmeye devam ediyor, her araçta varmı bilmiyorum ama yeni nesil illaki düşünmüştür, sonuçta soğutma, yağbasıncı, akü bunları şansa bırakmazlar.

Hiç kapanmadığı için kapak açmadan çok yüksek km giden taksiler var, en temizi start stop lu taksi varsa onu takip etmek :)

Ekstra olarak alfalarda yağ pompası sanırım elektirikli. Klima teyp farkar açıkken yokuş yukarı start stopta yolda kalan alfa duydum :) belkide sitemi biz abartıyoruzdur yaptık oldu modunda ilerliyor olabilirler :)

ghibli06
18-08-2014, 14:02
ben de sistemin henüz tam oturmadığını düşünüyorum, çok dur-kalk olduğunda sistem kapanıyor, araç soğukken de devre dışı bunlar marş motorunu ve aracın motorunu koruyor OK ama ben direk turboyu koruyacak şey olan yağlamayla ilgili hiç bir şey göremedim...

ghibli06
18-08-2014, 14:03
bir de adamların çok kolay bir yere iptal tuşu koyması da kıllandırıyor beni :D

KOSEREN
18-08-2014, 14:07
20 kere yapması zor bizimkinde 3-4 den ilerisini göremedim. olduysada tebrikler efsan enerji toplamıs. ayrıca calıstırdıgın mars motoruyla start stopbunki bir degil.

Ben orta şeritteydim,1 serisi sol şeritte.Birebir şahit oldum.Zaten aracımda olsa bana 100 km de 2 litre kazandıracağını bilsem tahammül edeceğim bişe değil.Hoş 100 km 15 litrede 2 litre kazandırsa ne olcak :D
Marş dinamosu bilgilendirme yazısı için teşekürler

Osman Bahadır
18-08-2014, 14:11
Stop&Start sistemli turboşarjlı araçların neredeyse tamamında turbo ball-bearing'dir. Yani mil yatakta klasik journal-bearing turbolar gibi yağ filmi üzerinde değil, ufacık bilyalar dizisi üzerinde döner. Bu yüzden yağ besleme rakoru da journal-bearing turboların yarısı çaptadır zaten. Yağlama ihtiyacı çok daha azdır. Bu sebeple yağ akışı kesildiğinde de bir süre daha sorunsuz döner.

Isı blokajından kilitlenmeyi önlemek için de çoğu Stop&Start sistemli araçta stop halinde bir süre daha ilave devirdaim sağlayan elektrikli su pompası da mevcuttur.

Aküsü özeldir, daha yüksek CCA değerine sahiptir.
Marş motoru özeldir, ısıya ve yüke daha uzun süre dayanıklıdır.
Alternatörü özeldir, aküyü hızla şarj eder.

Yani düşünüyorlar, es geçmiyorlar üreticiler.

enes28
18-08-2014, 14:24
1.16 d varken her zaman kapatırdım. Golf TDI dayken kullanmıyodum turbo yüzünden. Bi gün trafikte denim dedim bakalım yakıt nasıl olacak diye. Hiç bi etkisi olmamıştı

huseyinturk
18-08-2014, 14:38
Turbolu aracı stop etmeden bekletmemizin sebebi turbo içine dolan yağ buharının içerde kalıp soğuduğunda kurumlaşmasını engellemek değilmi ? Start stopta araç soğumadığından bir zararı olmaz gibi.ama Gereklmi kesinlikle değil bence
Dobloyada koymuş fiat duruyorum stop ediyo araç vitese az hızlı at yetişemiyor çalışmıyor araç kendilğinden, sonrası bir panik bir heyecan...

Sert@ç
18-08-2014, 15:00
Az evel ford transit gibi ticari araçta gördüm yanımda stop etti
Yakın kamyonlarda bu sisteme geçer

ghibli06
18-08-2014, 15:05
Stop&Start sistemli turboşarjlı araçların neredeyse tamamında turbo ball-bearing'dir. Yani mil yatakta klasik journal-bearing turbolar gibi yağ filmi üzerinde değil, ufacık bilyalar dizisi üzerinde döner. Bu yüzden yağ besleme rakoru da journal-bearing turboların yarısı çaptadır zaten. Yağlama ihtiyacı çok daha azdır. Bu sebeple yağ akışı kesildiğinde de bir süre daha sorunsuz döner.

Isı blokajından kilitlenmeyi önlemek için de çoğu Stop&Start sistemli araçta stop halinde bir süre daha ilave devirdaim sağlayan elektrikli su pompası da mevcuttur.

Aküsü özeldir, daha yüksek CCA değerine sahiptir.
Marş motoru özeldir, ısıya ve yüke daha uzun süre dayanıklıdır.
Alternatörü özeldir, aküyü hızla şarj eder.

Yani düşünüyorlar, es geçmiyorlar üreticiler.

Osman hocam hoşgeldin :)

Osman Bahadır
18-08-2014, 15:15
Osman hocam hoşgeldin :)

Hoşbulduk abi :) Teşekkürler.

slowmotion
18-08-2014, 15:29
Stop&Start sistemli turboşarjlı araçların neredeyse tamamında turbo ball-bearing'dir. Yani mil yatakta klasik journal-bearing turbolar gibi yağ filmi üzerinde değil, ufacık bilyalar dizisi üzerinde döner. Bu yüzden yağ besleme rakoru da journal-bearing turboların yarısı çaptadır zaten. Yağlama ihtiyacı çok daha azdır. Bu sebeple yağ akışı kesildiğinde de bir süre daha sorunsuz döner.

Isı blokajından kilitlenmeyi önlemek için de çoğu Stop&Start sistemli araçta stop halinde bir süre daha ilave devirdaim sağlayan elektrikli su pompası da mevcuttur.

Aküsü özeldir, daha yüksek CCA değerine sahiptir.
Marş motoru özeldir, ısıya ve yüke daha uzun süre dayanıklıdır.
Alternatörü özeldir, aküyü hızla şarj eder.

Yani düşünüyorlar, es geçmiyorlar üreticiler.

aynen katılıyorum, hoşgeldiniz bu arada

bluemotion rodaj hariç sürekli s&s devrede tuttum. zaten uygun koşullarda s&s devreye giriyor. ayrıca bir yerde okumuştum bluemmotion için marş motorunun 1.000.000 kez çalıştırma ömrü olduğunu.

güncel araçlar inanılmaz hızlı çalışıyor. eşimde 208 ehdi var. teker durmadan stop ediyor. artık tasarrufun suyu çıktı :D iki araçtada sorun yok.

SiMaO
18-08-2014, 15:47
Bende açık kullanıyordum, okuduğum bilgiler yararlı oldu teşekkür ederim...
Ama yakıtta bi faydasını görmedim açıkçası :)

Mehmetmert
18-08-2014, 16:05
Ben artik cok alistim, isik kisa ise ayagimi debriyajdan cekmiyorum stop etmiyor haliyle...
Cok bastigim zamanda kapatirim zor değil
Normal seyir halinde, ve isik cok uzun surucekse ayagimi debriyajdan cekiyorum stop ediyor.
Hersey benm kontrolumde yanj tamamen :)


aynen katılıyorum, hoşgeldiniz bu arada

bluemotion rodaj hariç sürekli s&s devrede tuttum. zaten uygun koşullarda s&s devreye giriyor. ayrıca bir yerde okumuştum bluemmotion için marş motorunun 1.000.000 kez çalıştırma ömrü olduğunu.

güncel araçlar inanılmaz hızlı çalışıyor. eşimde 208 ehdi var. teker durmadan stop ediyor. artık tasarrufun suyu çıktı :D iki araçtada sorun yok.

Benim değişik fantazilerim oldu, rampa assagi isikta bekliyorum.Frene bastim start stop devreye girdi stop etti.Cok az frenden ayagimi cekip arabayi rampa assagi saldim.Yani araba stop etmis halde 1km/h hizla gidiyor :D Ama birazcik hizlansin hemen marsa basiyor hareket ettigini anlayip.

Yada durdugunuzda frene cok basarsaniz haliyle pedal sisiyor, hemen geri basinc saglamak icin arabayi calistiriyor...vs

Şartlar uygun değilse calistirmiyir yani birsey. Sorun olucak birsey yok bence

997TT
18-08-2014, 16:06
Turbo arac zaten kisa sure calissa yetiyor kaldi ki tam gaz gelip ani durdudugunuzda stopda etmiyor.
Bir cok sensor ve parametre var stop icin.

gcapraz
18-08-2014, 16:42
bircok guzel bilgiler paylasilmis hos bi konu gercekten.

yakitta bi faydasini azalip cogalmamasini gorememek normal diye dusunuyorum cunku motor calismiyor ve arac hareket etmiyor.

kesinlikle faydasi vardir. dizellerde ortalama saatte 0.4 ile 0.8 litre tuketimi var. isiklarda 20 ila 60 sn arasi degisiyor. istanbul gibi metropollerde trafikte gecen zamani soylemenin bi manasi yok zaten sabah aksam en az cogumuz 2 saatini trafikte geciriyor min. 10 km mesafe icin bile.

konuyu toplayip genel olarak baktigimiz zaman aracm calismadigindan motorun omrunun daha uzun olma durumunuda katarsak bence cok faydali ve akilli bi sistem.

ghibli06
18-08-2014, 16:58
Turbo arac zaten kisa sure calissa yetiyor kaldi ki tam gaz gelip ani durdudugunuzda stopda etmiyor.
Bir cok sensor ve parametre var stop icin.

spor modda tam gaz gelip durduğumda bende stop ediyor...

997TT
18-08-2014, 18:42
Benım araclarımda tam gaz yuruyup durdugumda hıc bır sekılde stop etmıyor.
Ancak aracın soguklugu yada egt gıbı parametrelere gore stop ettıgı oluyor,mesela uzun surusde yada uzun gazlamada durursam hıc bır sekılde stop etmıyor ancak normal surerken bırden tam gaz yuruyup,3-4-5. vıtesler redlıne sonrası dursam hemen stop edıyor.
Yanı buna ecu dakı yazılım karar verıyor sensorlerden aldıgı bılgılere gore.
Mesela klıma acıksa bellı zaman sonra S/T calısmıyor vs vs....

Sert@ç
18-08-2014, 19:14
Ss kesinlikle ise yariyo ayni yolu 1 dakika isiklarda bekler gibi motor calistirarak deneyin azda olsa farki gorun

ghibli06
18-08-2014, 19:27
150 km de şu anda araç, 9 litre gösteriyor, hep şehir içindeydik ve S/S açıktı...

Firat.M3
18-08-2014, 20:50
Benım araclarımda tam gaz yuruyup durdugumda hıc bır sekılde stop etmıyor.
Ancak aracın soguklugu yada egt gıbı parametrelere gore stop ettıgı oluyor,mesela uzun surusde yada uzun gazlamada durursam hıc bır sekılde stop etmıyor ancak normal surerken bırden tam gaz yuruyup,3-4-5. vıtesler redlıne sonrası dursam hemen stop edıyor.
Yanı buna ecu dakı yazılım karar verıyor sensorlerden aldıgı bılgılere gore.
Mesela klıma acıksa bellı zaman sonra S/T calısmıyor vs vs....


olması gereken bu :icon_tup:. sadece turbo için değil, sıcaklık yükseldiğinde suyun da dönmesi gerekir. sıcaklık normal değerlerin üzerindeyken stop edildiğinde ciddi basınç oluşmakta hortumlarda. ayrıca hararette ani yükselme olur. Ss olan araçlarda elektrikli su pompası kullanıyorlarsa eğer bu da başka bir handikap. :)

onn_dear
19-08-2014, 09:20
Mersinde her bir isik 99 saniye, yesili ise 14 saniye. Start stop bende cok ise yariyor. Zaten belli kosullar olmazsa devreye girmiyor. Ayrica mars motoru ve aku extra dayanikli yani bisey olmaz.