aries2000
09-09-2014, 09:23
arkadaşlar
yeni aldığım S2000 arabamın frenleri için önerileriniz nedir? orjinale bağlımı kalmalıyım balataları değişerek yoksa EBC vb balatalar ile diskleri değiştirmeli miyim? yağ olarak ne kullanmalıyım. yardımcı olursanız sevinirim
Yağ motul dot 5.1
balata ebc sarı
çelik fren hortumu.
Yağ çok farkediyor.
Hepsini bi seferde yapın farkı hissedersiniz.
Bu modlar durma mesafesini kısaltmaktan çok peş peşe veya uzun süreli frende pedalın şişmesini önlüyor.
0 km aldığım aracımda fren pedalında şişme problemimi bu şekilde çözmüştüm
güle güle kullan,
balata olarak Axxis ULT (http://www.brakewarehouse.com/axxis3.asp) tavsiye ederim. niye dersen; frenlemenin ilk anında elde edilen durdurma gücü stok balataya göre daha iyi. böylece fren kavraması eski haline göre daha hassas oluyor. detay istersen brake initial bite olarak google araştırması yapabilirsin.
çıkan toz stok balataya göre haliyle daha fazla olur.
fren hortumu + hidrolik değişimi bir önceki mesajda yazıldığı gibi olursa çok iyi olur.
ön/arka ---> %70/%30 gibi bir fren gücü dağılımı olduğundan önleri değiştirmek daha fazla etki yapar. önler upgrade edildikten sonra arkaları değiştirmek performansı ilerletecektir.
aşırı derecede hafifletme vs. gibi işlerle uğraşmayacağını düşünerek, diskleri değiştirmen durumunda delikli disk ALMA diyorum.
disk değiştirmeyip balata değiştireceksen, diskleri muhakkak taşlatmanı öneririm.
disk+balata yenileme veya balata yenileyip diskleri taşlatma durumunda fren alıştırma prosedürünü yapmanı tavsiye ederim. brake bed-in procedure olarak google'da araştırırsan bulabilirsin.
balata değişimndeki kastetkileriniz heralde
alıntı yaptıgım konu
http://www.techturkey.com/forum/showthread.php?156390-EBC-Red-Stuff-Sorunu/page2&highlight=ebc+red+stuff
Balatalar takılırken diskler taşlandı mı?
Cevabı hemen ben vereyim:
Her balata değişiminde disklerin taşlanması şarttır. (Bu işlem normal bir torna tezgahında ya da disk için özel üretilmiş daha küçük bir torna üzerinde yapılır. Diskleri yerinden sökmeden, araç üzerinde taşlama yapan portatif aparatlar da var bu arada.)
Bıyık altından gülenlere de cevap vereyim:
Türkiye'de fren işi yapan binlerce usta vardır belki.
Ama, benim de 5 dalda ASE sertifikam var. Fren tertibatları bu 5 daldan biri.
Şimdi... Fren konusunda çok detay yok, değil mi? İki, balata, arada metal disk. Basarlar diskin üzerine, al sana fren.
İş öyle değil maalesef. Balatalar, ilk çalışmaya başladıklarında diskin üzerine bir miktar "balata kalıntısı" bırakırlar. O yüzden ilk rodaj sırasında frenler "zınk"diye tutmaz. Çünkü, önemli olan balata ile metal arasındaki sürtünme değil, bu "kalıntı" sayesinde balata ile metal disk+kalıntı şeklinde olan ve yeni oluşan yüzey arasındaki sürtünme ilişkisidir.
Balata değiştirilirken "diskleri taşlamaya lüzum yok", ya da "ne uğraşıcan abi" türü laf eden yerlerden uzak durmak en iyisi.
Çok alakasız bir yerden örnek vereyim:
Drag yarışlarında, yarıştan önce "burnout" yapılır. Duman dumana patinaj çekilir yani. Burada iki amaç vardır. Lastik ısıtmanın yanısıra, asfalt üzerine o lastiğin "kalıntısı" bırakılır. Ekip şefi, aracın milimetre şaşmadan tam o izlerin üzerinden geri giderek, yarışa o kalıntıların üzerinden başlayabilmesini sağlamak için göbeğini çatlatır. Çünkü, o kalıntılı iz üzerinde sürtünme daha fazladır, yarışa patinaj yapmadan başlanır o sayede.
Bir diskin üzerinde başka bir balatanın kalıntısı var ise, yeni balatanın o diskte verimli çalışabilme olasılığı azalır. Daha da kötüsü, eski kalıntılar yeni balatanın cilalanmış gibi parlamasına yol açabilir (burada glaze demeye çalışıyorum).
Bir de ek bilgi:
Taşlama/tornalama işlemi biten disklerin - tıpkı silindir honlar gibi - dairesel bir şekilde honlanması gerekir. Bu işlem de çok yüksek hızda yapılır. Bu sayede yeni balatanın rodajı da çok daha kısa sürer.
Orijinal balataları söküp yerine çok farklı bir balata takarsanız, ama bu işi yukarıda açıkladığım işlemleri yapmadan yaparsanız, olan paranıza ve fren performansına olur, o kadar.
Tavsiyem, balataları sökün. Çalışan yüzeyleri ince bir zımpara ile temizleyin. Sonra da diskleri taşlayın. Frenler ancak o zaman gerektiği şekilde çalışacaktır.
Boş bir yolda önce 40km'den 10-15 km'ye düşecek şekilde bir dizi fren yap.
Bunları yaparken durma. Hemen ard arda fren yapma, çok ısınmasın.
Sonra, 60 km'den yine 10-15 km'ye düşecek şekilde bir dizi fren yap. Sonra normal kullan, frenler ısınmasın.
En son, 100km'den yine 10-15 km'ye düş birkaç kere.
Eğer durmak zorunda kalırsan, durduğun an ayağını frenden çek, balatalar diskin üzerinde yapışık kalmasın.
Fren rodajının esası bu.
Beyler, ister inanın, ister inanmayın ama....
Fren balataları disk üzerine adam gibi oturmaz ise ABS devreye girer.
Buna önce ben de inanmadım, o yüzden bir deneme dahi yaptım.
Senaryo şu:
Sadece ön balataları, hiç işlem mişlem yapmadan değiştiriyorsunuz. Arkalar olması gerektiği gibi çalışıyor.
Balata yüzeyi düzgün, ama disk değil. Eski balatalardan kalan, minik minik de olsa düzensizlikler var. O yüzden yeni balata diskin yüzeyine tam oturamıyor. Balata ile disk arasındaki sürtünme de hayli azalıyor bu yüzden.
İşte bu durumda fren yaptığınız zaman, aracı bildiğiniz, alıştığınız şekilde yavaşlatmak için ayağınız ister istemez bir parça daha fazla basıyor pedala. Bu fazla basınç ile ön balatalar diskleri tutmaya başlarken, arkadakiler de artık kilitleme düzeyine geliyorlar, çat diye ABS giriyor devreye.
Ben de çok şaşırmıştım.
Hemen söküp tüm işlemleri doğru yapıp monte ettiğimde ABS devreye hiç girmedi (normal şartlar altında tabi)
evet, bu yazılanlar olayı eksiksiz özetlemiş ve anlatmış...
aries2000
09-09-2014, 13:36
aynen, teşekkür ederim Berkan
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.