Orijinalini görmek için tıklayınız : Tübitak elektrikli araç yarışları için yardımcı olabilecek kimseler varmı
BATAK-RC
29-09-2014, 19:06
Bu seneki Tübitak elektrikli araç yarışlarına katılıcaz inş. yalnız bazı konularda sizin yardımcı olabileceğinizi düşündüğüm sorularım var.
projenin tam anlamıyla olmasada bazı bölümlerinin gizli kalması gerektiği sebebiyle malesef sınırlı sorularım olucak. :confused:
1. sorum: bir aracın tek tekerden çekiş almasımı mantıklıdır yoksa hafif bir şanzımanla çift tekerden çekiş almasımı mantıklıdır hangisinin artısı fazla olur ?
2. sorum : ben şanzıman kullanmak istiyorum ama olurmu olmazmı bilmiyorum cvt şanzuman çokmu imkansız bişey sonuçta değişken kasnaklardan oluşan bi sistem biraz aklıma yatıyo gibi yada değişken redüktörler var kendi içinde devire ve yüke göre vites görevi görüyor ama ben hiç görmedim bilgi sahibi değilim.
en önemli sorularım bunlar sizin şunuda düşünsen daha iyi olur dediğiniz şeyler varsa çok sevinirim şimdiden yardımlarınız için sağolun :)
BATAK-RC
29-09-2014, 19:08
yazmayı unuttum bide akerman olayı var ön tekerlerin dönüş açısının birbirinden farklı olması gerekiyo ve bunun bi hesabı var bunu pratikte nası uygulayacağım hakkında yardımcı olabilecek kimse varsa pm atarsa çok sevinirim
çift teker daha iyi bence..
şanzıman yerine çark zincir li bir sistem olmaz mı? daha basit, ağırlıktan tasarruf gibi avantajları olur..
Eğer manuel bir şanzıman kullanıcaksan bağlıyacağın motor-inverter ikilisinin güç ve tork grafiğini çok iyi ayarlaman lazım, son hızı max 100-120kmh olan o torka dayanacak redüktör türü birşeyde kullansan olur çekiş bence arka çift teker olsun
Tunahan Dülek
29-09-2014, 22:05
konuyla alakasız ama sakarya üniversitesinde mi okuyorsunuz?
neden şanzıman kullanmak istiyorsunuz? elektrik motorlar zaten bir nevi cvt şanzıman gibi değil mi?
yüksek ve daimi bir tork var, boş yere verimi düşürecek birşey olur bence. uygun bir motor ve motorun deviri ve kullanım koşuluna bağlı bir tahrik sistemi, ki bence kayış sistemi daha verimli olacaktır, yeterli olmaz mı? cvt şanzıman olacaksa da bence konik kasnak ve kayış kullanabilirseniz daha basit olabilir.
tahrik için de ne şekilde bir kullanım olacak? gokart gibi kilitli diff. mantığıyla bir şey yapılabilir basit birşey ise ama tabi manevra kabiliyeti mühim ise sorun olacaktır.
BATAK-RC
29-09-2014, 23:35
çift teker daha iyi bence..
şanzıman yerine çark zincir li bir sistem olmaz mı? daha basit, ağırlıktan tasarruf gibi avantajları olur..
şanzımanı yanlış yazmışım ben çift çeker için diferansiyel düşünüyorum sadece. ama o hızda yada büyük bi yük altındayken zincir ve çark tehlikeli olur bence zincirin kırılma ihtimali çok yüksek olmazmı ?
İbrahim Erdem
29-09-2014, 23:37
Y. Emre nickli arkadaşa özel mesaj atın. Kendisi de üniversite topluluğunda bu araçlarla uğraşıyordu.
BATAK-RC
29-09-2014, 23:40
neden şanzıman kullanmak istiyorsunuz? elektrik motorlar zaten bir nevi cvt şanzıman gibi değil mi?
yüksek ve daimi bir tork var, boş yere verimi düşürecek birşey olur bence. uygun bir motor ve motorun deviri ve kullanım koşuluna bağlı bir tahrik sistemi, ki bence kayış sistemi daha verimli olacaktır, yeterli olmaz mı? cvt şanzıman olacaksa da bence konik kasnak ve kayış kullanabilirseniz daha basit olabilir.
tahrik için de ne şekilde bir kullanım olacak? gokart gibi kilitli diff. mantığıyla bir şey yapılabilir basit birşey ise ama tabi manevra kabiliyeti mühim ise sorun olacaktır.
mesela sizin dediğiniz gibi düşünürsek tamam motorlar frekanslı motor olduğu için bi nevi oynayabiliyoruz ama şanzuman gibi ben devirle oynadığım zaman tork ve beygir gücünü aynı şekilde kazanmıyorum pratikte. cvt şanzımanda bende konik kasnak ve kayış düşünüyorum ama altından kalkılırmı ne kadar sağlıklı çalışır ona emin değilim. kilitli olmasına gerek yok bence eğer çift çeker yaparsam hafif bi dif. işimi görür diye düşünüyorum ama çekişi nerden vereceğim konusunda kararsızım
BATAK-RC
29-09-2014, 23:46
rot'çular daha iyi bilir ama ön tekerlerin dönüş açılarının farklı olması çok önemli bişeymi acaba ?
eraslanb
29-09-2014, 23:47
istanbul üni. birinci oldu geçen sene ve bütçeleri 450 bin liraydı o yüzden birincilik istiyorsanız daha basit daha hızlı ve dayanımı yüksek bir araç tasarlayın ve şanzımanı sil kafandan sana bir ileri bir geri maks. 100km yi gören araç lazım
BATAK-RC
29-09-2014, 23:52
yakın bi arkadaşım onların ekibindeydi onların motoru çok iyiydi bizim öyle bi motor alma şansımız yok gibi duruyo. şimdi bide artık araçlara 2 kişi bindiği için güç ön plana çıkıyo bence tek telafi edebileceğim yol basitte olsa şanzıman tarzı bişey kullanmam. ondan sonrası bi kere hızlandıktan sonra en az şekilde yavaşlayarak virajları alabilmek
mesela sizin dediğiniz gibi düşünürsek tamam motorlar frekanslı motor olduğu için bi nevi oynayabiliyoruz ama şanzuman gibi ben devirle oynadığım zaman tork ve beygir gücünü aynı şekilde kazanmıyorum pratikte. cvt şanzımanda bende konik kasnak ve kayış düşünüyorum ama altından kalkılırmı ne kadar sağlıklı çalışır ona emin değilim. kilitli olmasına gerek yok bence eğer çift çeker yaparsam hafif bi dif. işimi görür diye düşünüyorum ama çekişi nerden vereceğim konusunda kararsızım
açıkçası hiçbir tecrübem veya detaylı bilgim yok sadece sesli düşünüyorum ben de :)
kullanım ve şartlar ne şekilde olacak tam? yani öncelikli koşul ne menzil mi hız mı dayanıklılık mı vs.
tork elektrik motorlarında hep sabit değil midir? sadece kullanacağın aktarma organındaki oranlar ile iletilecek torkun değerini değiştirmiş olmayacak mısınız? yüksek tork ihtiyacınız var mı? uygun bir motor seçildikten sonra bence şanz. ekstra ağırlık ve muhtemel sorun kaynağı olacak eğer ufak çaplı bir proje ise :)
kilitli derken tek bir mil ile iki tekerleği de sabit döndürecek basit birşeydi kastettiğim. gokart gibi motoru ve aktarmayı aynı yerde kurarsanız çok daha kolay olur. tek bir zincir, dişli, kayış vb ile halledebilirsiniz.
BATAK-RC
29-09-2014, 23:59
açıkçası hiçbir tecrübem veya detaylı bilgim yok sadece sesli düşünüyorum ben de :)
kullanım ve şartlar ne şekilde olacak tam? yani öncelikli koşul ne menzil mi hız mı dayanıklılık mı vs.
tork elektrik motorlarında hep sabit değil midir? sadece kullanacağın aktarma organındaki oranlar ile iletilecek torkun değerini değiştirmiş olmayacak mısınız? yüksek tork ihtiyacınız var mı? uygun bir motor seçildikten sonra bence şanz. ekstra ağırlık ve muhtemel sorun kaynağı olacak eğer ufak çaplı bir proje ise :)
kilitli derken tek bir mil ile iki tekerleği de sabit döndürecek basit birşeydi kastettiğim. gokart gibi motoru ve aktarmayı aynı yerde kurarsanız çok daha kolay olur. tek bir zincir, dişli, kayış vb ile halledebilirsiniz.
Bende bu yüzden konu açtım zaten :) şöyle bişey var motor max tork verse bile diğerlerinden bi farkım olmayacakki bide yapmışken hem kendim için hem araç için en iyisini oluşturabileyim istiyorum :) mesela sağlıklı bi şanzımanım olsa kalkışta büyük fark açar sonra yoluma bakarım diye hesap ettim :)
şanzımanı yanlış yazmışım ben çift çeker için diferansiyel düşünüyorum sadece. ama o hızda yada büyük bi yük altındayken zincir ve çark tehlikeli olur bence zincirin kırılma ihtimali çok yüksek olmazmı ?
İki sira 3 sira zincirler var kardesim, biz maden makinasi yapardik eski iste, zincirli baski cekme sistemi kullaniliyor..
Cekme kuvveti 10 ton - 10000 kg du mesela bizim makinalarin..
Zincirden yana problem yasamazsin..
Hazir carklarda var cesitli dis sayilarinda istedigin gibi tork/hiz ayari yaparsin.
Diferansiyel fln gerek yok bu tarz bi projede bence
İlk ve yerine göre tek sorum, Sett temisin, yoksa kurulan (yada kurulma aşamasında olan 3. takımda mısın)
Elektromobil için takımların çoğu çift motor çift sürücü kullanıyor.
cvt şanzıman inan herkesin aklına gelen ilk şey, kimse kullanmıyorsa vardır bir bildikleri ;)
Y. Emre nickli arkadaşa özel mesaj atın. Kendisi de üniversite topluluğunda bu araçlarla uğraşıyordu.
Eyvallah İbom Başganım :D
yazmayı unuttum bide akerman olayı var ön tekerlerin dönüş açısının birbirinden farklı olması gerekiyo ve bunun bi hesabı var bunu pratikte nası uygulayacağım hakkında yardımcı olabilecek kimse varsa pm atarsa çok sevinirim
rot'çular daha iyi bilir ama ön tekerlerin dönüş açılarının farklı olması çok önemli bişeymi acaba ?
Akerman kolay iş. Eskiden birçok takım bilmezdi nedir diye, virajda jant kıran çok olurdu :D
yakın bi arkadaşım onların ekibindeydi onların motoru çok iyiydi bizim öyle bi motor alma şansımız yok gibi duruyo. şimdi bide artık araçlara 2 kişi bindiği için güç ön plana çıkıyo bence tek telafi edebileceğim yol basitte olsa şanzıman tarzı bişey kullanmam. ondan sonrası bi kere hızlandıktan sonra en az şekilde yavaşlayarak virajları alabilmek
istanbul üni. birinci oldu geçen sene ve bütçeleri 450 bin liraydı o yüzden birincilik istiyorsanız daha basit daha hızlı ve dayanımı yüksek bir araç tasarlayın ve şanzımanı sil kafandan sana bir ileri bir geri maks. 100km yi gören araç lazım
Hersene konuşulur o ütopik bütçeler. Çoğunda yalan dolandır aslında evrile evrile yükseliyor rakamlar. :D
Geçen sene Saitem ve Socrat(bu yıl elektromobili kazanan takım) için 1er trilyon bütçeleri olduğu konuşuluyordu :D :p
Ayrıca Socrat kışın tübitak ile yapılan toplantılarda elektromobil için hali hazırda üretmiş oldukları araç olduğunu ve bununla katılıp katılamayacaklarını sormuştu tübitak'a onlar da kabul ettiler. Araç bu yıl hazırlanmadı yani. Olan bi araba optimize edildi.
Şanzıman işini daha doğru yazacak olursam olsa olsa motorsikletlerdeki gibi bir cvt olur, yani vites büyütmesi merkezkaç prensibine dayanan bir cvt. Motorsikletler için olanlardan biz denedik verim alamadık. bizden öncekilerde denemiş verimsiz kalmış, çöpe atmışlardı. :D
Şanzıman için en makul çözüm bana göre elektronik bir devre yapıp tork, güç ve devir üçlüsüyle oynamak. Detayları hatırlamıyorum ancak, bobinli birşeyler yapıp akım ve voltaj arasında oynayıp yavaşken tork hızlıyken güç yada devir alınıyor birşeyler yapılıyordu. Elektronikten pek anlamıyorum öyle bişeylerdi işte :)
Diferansiyel düşünüyorsanız, eğer 2 motorunuz ve beceriniz varsa bunu da elektronik yapmanızı öneririm, beceremiyorsanız yada tek motorunuz varsa tek tekerden sürün arabayı birşey olmaz :D İllaki diff diyorsanız da "planet" dişlilerle bi diff yapın, hiç olmazsa küçük. O ney dersen resim mesim eklerim bulabilirsem.
Bu mesaj çok uzun oldu, akermanı başka mesajda yazayım.
+Dişli çark işinde öğrencilerin elindeki alet edevatla verimi yakalamak güç oluyor bence.
Bi de unutmadan http://www.projeyerel.com/ İstanbul Üniversitesinin aracı geçtiğimiz günlerde Türkiye Turu yaptı.
Daha önceden yetişen neslin güzel işler yapabildiğini söylediğimde ti ye alanlar olmuştu, buyrunuz diyorum. Öğrencilerin yaptığı bir arabanın normal karayolunda 5000kmlik bir yolculuğa çıkması ne güzel şey.
BATAK-RC
30-09-2014, 23:22
ben sett ekibindeyim halihazırda bi araç var ama o aracı yürütürsem sadece yürütmüş olurum :D
evet socrat hakkında dedikleriniz doğru. cvt şanzımanın herkesin her sene aklına geldiğini bilmiyodum :) araştırdım hem zahmetli hem maliyetli bi iş o da elendi motosiklet için olan sizin dediğiniz merkezkaç kuvvetine dayalı olan kafamı kurcalıyodu eğer verimsizse zaten o da yattı :D
evet bobinle alakalı dediğiniz gibi bişey yapılıyo ama ben pratikte hiç görmedim elektronikte de bilgim çok az
tek teker nedense benim hiç içime sinmiyo :) planet dişli ney :D küçük bi gokart dif.i pek engellemez beni diye düşündüm ben
İstanbul üni'nin aracı gerçekten çok iyi çok profesyonel çalışmışlar helal olsun kesinlikle.
Akerman olayında ön tekerlere verilen açı benim kafama yatmadı yani açıyı araç üzerinde nası verebilirim onu kafamda oturtamadım:confused:
bilgiler için çok teşekkür ederim
Kaptanınız değişmiş sanırım Duygu diye biri olmuş. Pandayı tanyorsan okulda aklına geleni sor ona. Benden daha iyi açıklar. Ayrıca takımda 2 senelik olan herkese de selam söyle aramın en iyi olduğu takımlardandı.. :) Hangi araçtan bahsediyorsun ? Hacettepeyle ortak hazırlanan mı ?
O elektronik bobinli zımbırtı içinde İslam'ı yada Batuhan'ı bul hala ayrılmadılarsa takımdan. Yavuz'da olur ama o asistanlığa başlamış olabilir :D Duruyorlarsa yaparlar.
O takım senelerce kullandı tek tekeri, çok büyük sorunlar oluşturmuyor. Elektromobilde en iyisi 2 motor+ elektronik dif.+elektronik vites.
Go kart diffi aklıma gelmemişti benim hiç. İncelemek gerek. Planet dişliyle olan diff. için çizimleri buldum ama yarım bırakmıştım olduğu kadarını ekliyorum.
http://oi57.tinypic.com/9huu1h.jpg"
İç yüzü dişli olan kırmızı çemberlerin tek parça oldugunu düşün. Bu sistemin kenarına dışarıdan bir dişli bağlı, zincir onu çeviriyor gri dişlilerde tekerlere giden akslara bağlı. 1,5 sene kadar önce kendim tasarlamıştım ama sanırım kendim tasarlicam diye boşuna uğraşmışım :D http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_(mechanical_device) Türkçe de 'düz dişli diferansiyeli' de deniliyor.
Akerman içinde olay basitçe şu, araç 3 tekerlekliyse, arka tekeri, 4 tekerlekliyse diferansiyeli (yada arka şaft üzerindeki orta noktayı) referans alıyorsun. Oradan ön iki tekere de tekerlerin döndüğü eksenden geçecek şekilde hayali eksen oluşturuyorsun. bağlayacağın direksiyon rod'unun bu eksen üzerinde kalması gerekiyor.
http://i.imgur.com/LuwpzGE.jpg?1
Anlamadığın kısım olursa sorabilirsin tekrar.
dun gece vosvos kalorıfer sıstemını arastırırken rasladım umarım faydası olur :)
http://www.thegreensceneev.com/-75-VW-Beetle-Electric-Conversion.html
kelalper
01-10-2014, 11:06
dişli olduğu sürece güç kaybı her zaman olacak demektir. Isı ve sürtünme baş etkendir güç kaybında. O nedenle tek tekerden tahrik daha mantıklı geliyor bana. Elektrik sistemi için de yardım gerekiyorsa yardım etmeye çalışırım. ithalatını yaptığımız chargerlar akülerinizi tam kapasite şarj etmenizi sağlar. Onun dışında güneş paneli ve regülatörleri, rüzgar jeneratörleri konusunda da yardımcı olabiliriz. Bizim işimiz bu şu anda. Yatlarda ve yelkenlilerde maksimum verimlilikle akü kullanımı üzerine çalışıyoruz.
Konuyu hortlatıyorum ama,
@BATAK-RC saitem'in atölyesi yanmış diye haberler falan çıktı. Sakaryadasın sende ne oldu ne bitti bilgin varmı ?
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.