Giriş

Orijinalini görmek için tıklayınız : Motor gücünü (HP) en az kayıpla yere aktarmak (WHP)



omrasm01
26-08-2015, 14:24
Sorumuz basit en az kayıpla motor gücünü nasıl yere aktara biliriz ? . Örnek araç vermek gerekirse Polo TDI WRC İsot Edition Mehmet Aytar'ın aracının Dyno verilerini kullanalım (suan gündemim de ki Tdi araç ) Motordan 189 hp / 430nm güç alınıyor ama bunun 164,2 Hp'ı Whp'a dönüşüyor yani 28,8 Hp kayıp var ne gibi specler le bu kaybı en aza indire biliriz :)))

Dyno
https://scontent-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t31.0-8/10998310_10153624978764616_5803522307113272679_o.j pg

mannerboy
26-08-2015, 14:45
kayıp illaki olucaktır aktarma organından dolayı kilitli defransiyel bi nebze kayıbı azaltır sanırım

omrasm01
26-08-2015, 14:52
kayıp illaki olucaktır aktarma organından dolayı kilitli defransiyel bi nebze kayıbı azaltır sanırım

O bilgide sıkıntı yok zaten mevzu 30 hp kayıp varsa 20-25 hp ye düşürmek kilitli dif bir nebze yardımcı olur doğru, araçta hafiflemeye gidilse bir değişiklik olur mu ? En azından dyno üzerinde

Y.Emre
26-08-2015, 14:52
%90 oranda aktarılmış güç, 25hp kayıp var, bence çok değil. Bundan iyisi şamda kayısı. :)

Orj baskı balata varsa olası kaçırmalara karşı bronz yada stage'li bişeyler takılabilir..

omrasm01
26-08-2015, 14:54
%90 oranda aktarılmış güç, 25hp kayıp var, bence çok değil. Bundan iyisi şamda kayısı. :)

Orj baskı balata varsa olası kaçırmalara karşı bronz yada stage'li bişeyler takılabilir..

Dahada iyi olmasını istiyorsak :)

ozans
26-08-2015, 15:08
Dyno kayıbı ölçmez, tahmini olarak tekerden ölçtüğünün üstüne eklersin. Aktarım kayıplarını azaltırsan, dynoda tekere daha fazla güç alırsın, ama görünen kayıp oranı değişmez.

Y.Emre
26-08-2015, 15:20
Dahada iyi olmasını istiyorsak :)

Kayıp olan yerler belli. diferansiyel, akslar (üzerindeki jointler), debriyaj. şanzıman dişlileri. bunlar arasında da f/p olarak diff ve debriyaj dışında upgrade yapmak pek mümkün değil.

Oda debriyajda kaçırma falan varsa..

omrasm01
26-08-2015, 15:46
Kayıp olan yerler belli. diferansiyel, akslar (üzerindeki jointler), debriyaj. şanzıman dişlileri. bunlar arasında da f/p olarak diff ve debriyaj dışında upgrade yapmak pek mümkün değil.

Oda debriyajda kaçırma falan varsa..

O zaman tek yapılacak sey uygun jant diff ve debriyaj debriyajın tek artısı kaçırmaya karşı olur debriyajı sağlıklı olarak kabul edersek diff ve jant üzerine yoğunlaşmakta fayda var .

Gunes G.
26-08-2015, 16:09
Dyno kayıbı ölçmez, tahmini olarak tekerden ölçtüğünün üstüne eklersin. Aktarım kayıplarını azaltırsan, dynoda tekere daha fazla güç alırsın, ama görünen kayıp oranı değişmez.

Yanlis, dyno kayibi tahmini olarak degil bosta devir duserken olcer ve buna gore soyler.

Detayli bilgi icin:
roll down time
power loss mesurement

Ana konu ile ilgili olarakta diyebileceklerim daha hafif parcalar ve farkli geometrik disliler ile kayiplar azaltilabilir.

ahmet3425
26-08-2015, 16:20
Aktarma organlarinin hafifletilmesi gerek saftindan jantina kadar arada ne varsa.

BıD-Clio
26-08-2015, 16:29
O değilde aracın speclerı nedır stoc turbomu ?

omer_yildir
26-08-2015, 16:31
Diskleri minimum çapta kullanmak, jant ve lastiği en hafif kombinasyonla seçmek, akisleri titanyum :) vs, volanı hafifletmek, porya bilyelerini ve şanzıman iç grup bilyelerini seramik düşük sürtünmeli bilyeler ile değiştirmek gibi ekstrem durumlarla aktarma organlarındaki kaybı geri alabilirsin. Ancak maksimum 5-6 hp için kazanım / maliyet dengesini iyi kurmak lazım...

yesil
26-08-2015, 16:41
Kilitli diff motordan tekere aktarılan güçte kaybı azaltmaz, aksine arttırır.

omrasm01
26-08-2015, 16:43
Diskleri minimum çapta kullanmak, jant ve lastiği en hafif kombinasyonla seçmek, akisleri titanyum :) vs, volanı hafifletmek, porya bilyelerini ve şanzıman iç grup bilyelerini seramik düşük sürtünmeli bilyeler ile değiştirmek gibi ekstrem durumlarla aktarma organlarındaki kaybı geri alabilirsin. Ancak maksimum 5-6 hp için kazanım / maliyet dengesini iyi kurmak lazım...

Bu denileni yapmaktansa motora yüklenip lastikte istenilen güçleri almak daha kolay olur :))

omrasm01
26-08-2015, 16:44
O değilde aracın speclerı nedır stoc turbomu ?

aracın konusu http://www.techturkey.com/forum/otomobilleriniz/198453-polo-tdi-wrc-isot-edition.html

bilalMW
26-08-2015, 18:47
kayıp buysa ben bu kayıpla yaşarım.

Network
26-08-2015, 21:06
Motor tek başına test edilmeden tekerden alınan değerle nasıl motorun ürettiği güce gelindi tam anlamadım, yani her aracın mekanik verimleri vs farklıdır bunları bilmeden... herhalde sabit bir katsayı ile çarpıyor yaklaşık kabul ediliyor...
neyse vites kutusundaki dişlilerin hareketi aktarırken uğradığı kayıplar, akslardaki burulmalar, lastiğin esnemesi vs bir çok aşama var ve bu seviyelerde bir araç için dişlilerde oynamak, aks değişimi vs sanırım epey pahalıya mal olur..

omer_yildir
26-08-2015, 23:36
Sabit katsayı yok. 4. Viteste kesiciye kadar ilerledikten sonra debraja basıp boşta tambur durana kadar dinamo dönmekte. Bu sırada tamburun ulaştığı son hızdan durdugu ana kadar geçen sure içerisinde dinamometrenin durmasına karşı gösterdiği direnç ile güç aktarma organlarındaki kayip kuvveti ölçülüyor.

Tabiki en doğru yöntem motorun benche bağlanıp krank çıkışından ölçmektir.

omer_yildir
26-08-2015, 23:41
Bu denileni yapmaktansa motora yüklenip lastikte istenilen güçleri almak daha kolay olur :))

Limite kadar geldikten sonra fark yaratacak ufak detaylar için bu çalışmalara yapılabilir.

Benim aracimda tanesi 3 kg diskden, 6 kg lik büyük disklere gectim. İlaveten 180mm hafif debraja balatasindan 220mm seramik balata ve büyük baski ya gectim ilaveten 13 den aynı çaplı ama geniş 15 lastiğe gectim toplamda 3 boy doğrudan kaybetmistim.

mrbars
10-09-2015, 23:56
Dyno sonunda debriyaja basıldığında, motor ile şanzıman birbirinden ayrılır. Bu esnada dyno tamburun durmasına kadar olan süreci ölçer: debriyajdan sonraki şanzıman+akslar+rulmanlar+lastikteki/janttaki kinetik enerji vsdeki kayıp bu şekilde hesaplanır.

Motorun döndürdüğü tüm malzemelerde daha hafif materyal kullanımı, motorun ürettiği gücün dönen parçalarda kinetik enerji yerine yere aktarımı konusunda iyileştirme sağlar. Pratikte özellikle daha hafif jant/lastik ve fren diski; daha hafif baskı balata; aktarımın verimliliği için en önemli malzeme. Ancak kulağı tersten göstermekten farkı yok, aktarımdan gelecek %1-2 yerine; motordan daha ucuza daha çok güç almak çok daha kolay.

ozans
11-09-2015, 00:22
Dyno'nun ölçtüğü kayıp ne derece güvenilir? Kabaca yaptığım araştırma pek sağlıklı olmadığı.

Diyelim hayvan gibi ağır jant lastik taktık, deli gibi kinetik enerji depolayıp dyno üstünde durma süresini azaltmaz mı aslen bizi yolda yavaşlatıyo olsa da?

mrbars
11-09-2015, 00:43
Dyno'nun ölçtüğü kayıp ne derece güvenilir? Kabaca yaptığım araştırma pek sağlıklı olmadığı.

Diyelim hayvan gibi ağır jant lastik taktık, deli gibi kinetik enerji depolayıp dyno üstünde durma süresini azaltmaz mı aslen bizi yolda yavaşlatıyo olsa da?

Çok doğru. Ağır jant lastik kinetik enerjiyi depolayacak. Ancak, depoladığı enerji nihayetinde motordan geliyor; yani dynoda gaza abanırken jant lastiğe o kinetik enerjiyi veriyor. Toplam değişmez :)
Örneklersek:
Ağır jant lastik 80 HP yerde ölçtük, 20 HP debriyaj sonrası kısımda, krankta 100 HP
Hafif jant lastik 85 HP yerde ölçtük, 15 HP debriyaj sonrası kısımda, krankta 100 HP

Not: Rakamlar farazi.

sadun94
11-09-2015, 07:38
Bu arac stock turboysa, baska bir daynoda olculmeli, gercekten 180 kusur hp ise de 10.000km den cok dayanmamasi lazim o turbonun, bence...

PiscocuK
11-09-2015, 08:40
ben başka bişeyi merak ettim 28,8 hp kayıp var bunu 20-25 hp ye düşürmek istiyorsun
tutki 23 e düştü ne değişir? 5 hp ne kadar nekadar farkeder ve 5 hp için yapılan masrafa çıkacak soruna değer bir fark olurmu?

yanlış anlaşılma olmasın laf sokmak yada farklı bişey için değil gerçekten merak ettiğim için soruyorum

Yigit-Y
11-09-2015, 09:23
kayıp bence normal belki bir 5 hp daha kazanırsın yazılanları uygulasan ama bence değmez harcıyacağın paraya :)

63owen63
11-09-2015, 18:05
O değilde aracın speclerı nedır stoc turbomu ?

Yazılım, egzoz, oem turbo.


Bu arac stock turboysa, baska bir daynoda olculmeli, gercekten 180 kusur hp ise de 10.000km den cok dayanmamasi lazim o turbonun, bence...

stock turbo, 40k km dir kullanıyor gazlıyorum, sorun yok Allah'a şükür. Serp' in katsayısı bazı dynolardan yüksek evet.