PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Sti turbo sorunu



turboman
04-01-2017, 14:11
Selam sıkıntımız şu stok subaru aracımızın orjinal olan vf30 turbosunu söküp yerine 50/63 gt 28 civarı bi turbo bağladık 38mm harici wesgeyt bağladık ancak araç eskisinden daha kötü oldu turbo 4 bin devirde geliyor ama isteksiz bi şekilde ancak wesgeyt açıyor sesi geliyor açma esnadında basınç 0.5 psi ölçümde çıkan vites arasında araç tekrar devir çok düşüyor acaba turbo araca büyükmü geldi 2.0 araca veya yakıt yetersizmi kalıyor yazılımı yapıp tekrarmı denesek.turbo sorunsuz wesgeyti sıfır taktık acaba sorun neden olabilir.!

kelalper
04-01-2017, 14:56
Yazılım yapmadan direk turboyu bağladıktan sonra yol denemesi mi yaptınız anlamadım. Yazdıklarınız biraz daha anlaşılır olursa yardım edilebilir şayet şu anda hiçbir şey anlaşılmıyor.

altugkocer
04-01-2017, 14:57
Enjektör ve intercooler ne durumda. Onlar oem olarak mı kaldı.

hfk
04-01-2017, 15:06
bir çok bilinmez var yazınızda daha anlaşılır ve net yazmanız lazım

beetle
04-01-2017, 15:42
sadece turbo büyütmekle olmaması normaldir.

turboman
04-01-2017, 15:55
Araçta herşey stok sadece turboyu değiştirdik ve denemek için illaki gazladık sıkıştırmadan cooler büyük önde sadece enjektörde oem yazılım yapmadık ve daha kötü oldu tamam eksikleri var ama bu eksikler turbonun açmasına engel değildir

ufuksaracci
04-01-2017, 16:17
Sti'ın gt28'i dolduramama gibi durumu zor gibi geldi bana.

turboman
04-01-2017, 16:28
Sti'ın gt28'i dolduramama gibi durumu zor gibi geldi bana.

Yani bizde buna şaşırdık wesgeyt az açıyo sese bakarsak ama bi terslik var ama bakalım çözeriz heralde

Dayı
04-01-2017, 23:12
Gt28 turboyu 2 litre sti tabii ki biraz geç doldurur stock turbo ya göre . İntercooler da öndeyse biraz lag olabilir. Enjektörler de standart diyorsunuz, üstelik bir de yazılım yapılmamış.

ne yapsın sti :-)

turboman
05-01-2017, 10:28
Kısacası sti dan biz bunu beklemiyoduk :))) bide intercolü iptal edip bi deniyeyim bakalım lag a düşmezse intercolü küçültüp enjektör bide yazılım işi çözecek gibi

ZX-636R
05-01-2017, 12:42
Önce yeni turbo ya göre güzel bir yazılım yaptırın
Muhtemelen sorun kalmaz

Dayı
05-01-2017, 14:04
İntercooler ı küçültmeyin, enjektörü değiştirin ve zx636r arkadaşın dediği gibi yazılımı düzeltin önce. değil sti hangi araç olursa olsun turboyu değiştirip yazılım yapmazsan saçmalar.



Kısacası sti dan biz bunu beklemiyoduk :))) bide intercolü iptal edip bi deniyeyim bakalım lag a düşmezse intercolü küçültüp enjektör bide yazılım işi çözecek gibi

GokhanRS
05-01-2017, 14:19
iyide yazılıma ellemedi diye gt28 takar takmaz bu kadarda düşmez sti, bence mekanik sorununuzda var. illaki yazılımı değiştirmek şart. ancak bu kadar fazla düşmesinin tek eksik olan yazılımdan olduğunu sanmıyorum.

bence iyi bir subaru ustasına götürün. siz nerede yapıyorsunuz bu işlemleri? sti denilen araç sanayide tanımayan adamların eline bırakılacak araç değil.

Dayı
05-01-2017, 15:06
tek eksik yazılım değildir tabii. yazılım yaptır geçer, çözülür demiyoruz. yazılımı yaptır ondan sonra ne olacak bak diyoruz. zaten yazlım yapılırken kaçak olup olmadığı da çıkar ortaya.


iyide yazılıma ellemedi diye gt28 takar takmaz bu kadarda düşmez sti, bence mekanik sorununuzda var. illaki yazılımı değiştirmek şart. ancak bu kadar fazla düşmesinin tek eksik olan yazılımdan olduğunu sanmıyorum.

bence iyi bir subaru ustasına götürün. siz nerede yapıyorsunuz bu işlemleri? sti denilen araç sanayide tanımayan adamların eline bırakılacak araç değil.

turboman
05-01-2017, 17:22
İşin açığı araba arkadaşın turbo ve wesgeyti ben verdim oda eksozcuya montajını yaptırdı ben tarif ettim sonra getirdi arabayı sürdüm araba isteksiz dolduruyordu akşam geç olunca gitmek zorunda kaldı bende önce bi basıncını ölçmek için bi saat tak dedim ondan sonra wesgeytin yayından basınç ayarını yaparız dedim gitti aracı daha getirmedi yanıma getirince inceliyecem burdada konuyu açtımki bi fikir olur unuttuğumuz biyer olur falan.
Arabanın sahibi pek anlamıyor kulaktan duyma bilgilerle bişeyler yapmaya çalışıyor bakalım bi gelsin önce bi basınç kontrolü kaçak filan ondan sonra bi şekilde çözeriz,zaman ayırıp bilgilerini paylaşanlara teşekkür ederim :)

kelalper
06-01-2017, 10:45
EJ20 gibi narin bir motoru kırmak için çok ideal hareketler bunlar.

turboman
06-01-2017, 12:24
EJ20 gibi narin bir motoru kırmak için çok ideal hareketler bunlar.

Kırmamak için çabamız zaten kırarsak bi konu daha açarım canımız sağolsun diye

kelalper
08-01-2017, 08:28
Kırmamak için mi? Turboyu büyütüp yazılıma dokunmamak mı kırmama uğraşı. Otto motorların çalışma prensibi bellidir yakıt ve hava karışımını motor devrine göre optimize ederek çalışmasıdır. Bunu da beyin belli toleranslar içerisinde yakıt ve hava durumuna göre ayarlar. Ama siz o toleransın çok üzerinde bir havayı motorun içerisine sokmaya çalıştığınız zamanda avans sorunları teklemeler başlar çünkü beyin kendi toleransları içerisinde gerekli optimizasyonu yakalayamaz. Yazılım sadece basınç açmak güç elde etmek için değil beyine gerekli toleransları yeni düzene göre yeniden tanıtmak için yapılır.

XSi
08-01-2017, 09:15
Kırmamak için mi? Turboyu büyütüp yazılıma dokunmamak mı kırmama uğraşı. Otto motorların çalışma prensibi bellidir yakıt ve hava karışımını motor devrine göre optimize ederek çalışmasıdır. Bunu da beyin belli toleranslar içerisinde yakıt ve hava durumuna göre ayarlar. Ama siz o toleransın çok üzerinde bir havayı motorun içerisine sokmaya çalıştığınız zamanda avans sorunları teklemeler başlar çünkü beyin kendi toleransları içerisinde gerekli optimizasyonu yakalayamaz. Yazılım sadece basınç açmak güç elde etmek için değil beyine gerekli toleransları yeni düzene göre yeniden tanıtmak için yapılır.

Turboyu büyüyünce içeri giren hava mı değişiyor?

Basınç değeri ecu kontrol ediyor önceki ile aynı.

Değişen sadece turbo verimi ile oluşan sıcaklık farkı olur.

Onu da beyin kompanse eder.

Turbo buyuttunuz diye yazılım değişmesine gerek yok, motora zerre zarar da gelmez.

XSi
08-01-2017, 09:19
İşin açığı araba arkadaşın turbo ve wesgeyti ben verdim oda eksozcuya montajını yaptırdı ben tarif ettim sonra getirdi arabayı sürdüm araba isteksiz dolduruyordu akşam geç olunca gitmek zorunda kaldı bende önce bi basıncını ölçmek için bi saat tak dedim ondan sonra wesgeytin yayından basınç ayarını yaparız dedim gitti aracı daha getirmedi yanıma getirince inceliyecem burdada konuyu açtımki bi fikir olur unuttuğumuz biyer olur falan.
Arabanın sahibi pek anlamıyor kulaktan duyma bilgilerle bişeyler yapmaya çalışıyor bakalım bi gelsin önce bi basınç kontrolü kaçak filan ondan sonra bi şekilde çözeriz,zaman ayırıp bilgilerini paylaşanlara teşekkür ederim :)

Dostum basınç oluşuyor mu kontrol etmemissiniz.

Arkadas gosterge takmiyorsa bir gosterge geçici sen tak,hidrolik ekipman satanlarda manometreler olur.

30-40 tl ye , uygun değerde manometre , bağlantı hortumu ayarlayıp, basıncı ölçer derim.

En kötü sanayide tanıdık birinde Delphi ds150 gibi arıza tespit cihazı varsa onu bağlayıp çıkın yola.

Basınç oluşuyor mu gorun.

Anlattıklarına gore sorun wastegate den kaynakli

SubieGuy
08-01-2017, 11:08
Turboyu büyüyünce içeri giren hava mı değişiyor?

Basınç değeri ecu kontrol ediyor önceki ile aynı.

Değişen sadece turbo verimi ile oluşan sıcaklık farkı olur.

Onu da beyin kompanse eder.

Turbo buyuttunuz diye yazılım değişmesine gerek yok, motora zerre zarar da gelmez.

Mantık hatası..

Tabii ki turbo büyüyünce içeri giren hava miktarı değişiyor.
VF30'un 0.5 barındaki hava miktarı ile GT28'in 0.5barındaki hava miktarı farklı. Anlayabilmeniz için, bir pipetin içinden 0.5 bar basınçla hava geçirmekle, kanalizasyon borusundan 0.5bar hava geçirmek örneğini vereyim. İkisinde de basınç 0.5 bardır, ama geçen hava miktarı birinde bir bardak, birinde oda dolusudur.
Örneği abartarak verdim, ama beyin o kadar da kompanse etmez.

Zır standart arabanın herşeyini aynı bırakıp, gt28 takmak, belayı davet etmektir, bence iyi opsiyon gerçekleşmiş araba gitmemiş, biraz gitse idi zaten kıracaktı.
yol yakınken, motor hala hasar almadı ise ya geriye, orinale çevirin, ya da enjektör, pompa, yeni yazılım, regülatör, soğutma vs GT28 için ne gerekiyorsa yapın, yoksa daha çok masraf çıkacaktır.

ozoozo
08-01-2017, 11:23
Turboyu büyüyünce içeri giren hava mı değişiyor?

Basınç değeri ecu kontrol ediyor önceki ile aynı.

Değişen sadece turbo verimi ile oluşan sıcaklık farkı olur.

Onu da beyin kompanse eder.

Turbo buyuttunuz diye yazılım değişmesine gerek yok, motora zerre zarar da gelmez.

En basit ve düz mantıktan ilerlersek Kafa büyüdüğü için içeriye giren havada değişecektir , kanalizasyon borusu ile pipet çok doğru bir örnek olmuş hayal etmek için.

Zaten giren hava değiştiği için VF24 ile VF30'un egsoz tarafı paller dizayn vs olmasına rağmen emiş tarafı farklı bu yüzden de 2 turbo'nun üflediği güç farkı ortaya çıkıyor. Aynı mantık GT28 içinde geçerli.

kelalper
08-01-2017, 11:29
Turboyu büyüyünce içeri giren hava mı değişiyor?

Basınç değeri ecu kontrol ediyor önceki ile aynı.

Değişen sadece turbo verimi ile oluşan sıcaklık farkı olur.

Onu da beyin kompanse eder.

Turbo buyuttunuz diye yazılım değişmesine gerek yok, motora zerre zarar da gelmez.

arkadaş ben mühendisim ama sen nesin ben bilemedim. Turbo değiştiğinde içeri giren hava değişmiyorsa o zaman bana lütfen açıklar mısın insanlar neden daha büyük turbo takıyorlar arabalarına. Ya da ufacık 14T ile 1 bar bastığında 250 hp alıyorken gt28 koyduğunda aynı basınçta 310 hp alıyorsun aynı motordan. Ya da GT38 taktıklarında hava miktarı değişmiyorsa insanlar benzin yetiştirmek için 1000 cc üstünde enjektör takıyorlar. Bana bunları teknik olarak açıkla.

XSi
08-01-2017, 14:33
Mantık hatası..

Tabii ki turbo büyüyünce içeri giren hava miktarı değişiyor.
VF30'un 0.5 barındaki hava miktarı ile GT28'in 0.5barındaki hava miktarı farklı. Anlayabilmeniz için, bir pipetin içinden 0.5 bar basınçla hava geçirmekle, kanalizasyon borusundan 0.5bar hava geçirmek örneğini vereyim. İkisinde de basınç 0.5 bardır, ama geçen hava miktarı birinde bir bardak, birinde oda dolusudur.
Örneği abartarak verdim, ama beyin o kadar da kompanse etmez.

Zır standart arabanın herşeyini aynı bırakıp, gt28 takmak, belayı davet etmektir, bence iyi opsiyon gerçekleşmiş araba gitmemiş, biraz gitse idi zaten kıracaktı.
yol yakınken, motor hala hasar almadı ise ya geriye, orinale çevirin, ya da enjektör, pompa, yeni yazılım, regülatör, soğutma vs GT28 için ne gerekiyorsa yapın, yoksa daha çok masraf çıkacaktır.

bana mantık hatasından bahsederken kendiniz mantık hatası yapmasaydınız iyiydi.

pipet ve kanalizasyon borusu örneği verdiniz, çok güzel.

buradaki havayı sokmaya çalıştığınız yer motorun silindirleri değil mi?

pipet = pipet.

siz turboyu büyüyünce pipet kanalizasyon borusu olmadı.

turbo birim hacmi büyüdü ama turbonun hızı düştü, debisi değişmez, sıcaklık farklı nedeniyle içeri giren hava kütlesi değişir aynı basınçta farklı turbo ile. sıcaklık farkı içinde kompanzasyon var ECU larda.

sistemde izin verilen basıncı arttırmazsan, o motora daha fazla hacimde hava so - ka - maz - sın.

XSi
08-01-2017, 14:37
En basit ve düz mantıktan ilerlersek Kafa büyüdüğü için içeriye giren havada değişecektir , kanalizasyon borusu ile pipet çok doğru bir örnek olmuş hayal etmek için.

Zaten giren hava değiştiği için VF24 ile VF30'un egsoz tarafı paller dizayn vs olmasına rağmen emiş tarafı farklı bu yüzden de 2 turbo'nun üflediği güç farkı ortaya çıkıyor. Aynı mantık GT28 içinde geçerli.

en basit ve düz mantıkla ilerlemeyelim o zaman.

turbo da wastegate var ve bu wastegate basıncı sınırlar.

basıncı nerde sınırlayacağını nasıl anlıyor bu wastegate? turbo dönmeye ve hava üflemeye başlıyor, hızı artıyor, daha fazla üflüyor.

gittikçe basınç yükseliyor. basınç yükselince wastegate içindeki yay itme kuvveti basınç etkisi ile yenip, kolu itiyor ve eksoz gazını tahliye eden kanalı açıyor.

aynı motor

küçük turbo - daha hızlı dönerek 1 bar basınç oluşturabilir
büyük turbo - daha yavaş dönerek 1 bar basınç oluşturabilir

1 bar basınç oluşmasının sebebi, o motora sokmaya çalıştığın havanın debisidir.

sen gaza az basarsın, turbo yavaş döner, az hava üfler, motorda basınç oluşturmaz, wastegate devreye girmez bile..

XSi
08-01-2017, 14:42
arkadaş ben mühendisim ama sen nesin ben bilemedim. Turbo değiştiğinde içeri giren hava değişmiyorsa o zaman bana lütfen açıklar mısın insanlar neden daha büyük turbo takıyorlar arabalarına. Ya da ufacık 14T ile 1 bar bastığında 250 hp alıyorken gt28 koyduğunda aynı basınçta 310 hp alıyorsun aynı motordan. Ya da GT38 taktıklarında hava miktarı değişmiyorsa insanlar benzin yetiştirmek için 1000 cc üstünde enjektör takıyorlar. Bana bunları teknik olarak açıkla.



akışkanlar mekaniği
bernoulli denklemi

sen bu konuları pas geçerek almışsın herhalde mühendislik diplomanı..

verdiğin 14t de 1 bar bastığında hava sıcaklığı kaç derece oluyor, gt28 de kaç derece oluyor mühendis bey? sanayi muhabbeti yapmaya gerek yok. teknik konuş mühendis bey.

gt38 takan 1000 cc enjektörü standart basınç için mi takıyor teknik açıklama bekleyen mühendis bey.

gt38 takan 1000 cc enjektör takan basıncı 1.5 bar - 2 bar yapmıyor mu? hangi aracın standart basıncı 1.5-2 bar

GokhanRS
08-01-2017, 17:59
2 defa sti sahibi oldum, hemde motorun m harfi kadar bilgim yokken en amatör çocuk çağımda idi.

bende gt28 takmayla motor kırılcak olsa ben kırardım diye düşünüyorum. Sti gerçekten hassas bir araç, kötü tecrübelerle kesinlikle standart sanayi ustalarına her markayı yapan adamlara götürülmemesi gerektiğini de tecrübe ettim o çocuksu çağlarımızda.

Ancak basıncın gt28 takıp aracın orjinalinden çok kötü hale düşmesini bende yazılımsal olduğunu düşünmüyorum. XSi ın dediği gibi tolere ediyor beyin bu problemleri. Bende etmişti. Hatta araba eski halinden çok daha iyi olmuştu.

Basıncı düştü gidişi düştü v.s ise, yazılım ikinci problem bence de. Alınan gt28 in markası ne? Ki zaten gt28 de takmamışlar, gt28 ayarında demiş arkadaş. Ben turbo seçiminde ve hatta montajı için gereken kişilerinde seçiminde, benimde o amatör yaşlarda yaptığım hataları yaparak yanlış seçimler yapıldığını düşündüm.

Sadece varsayım olarak fikir yürütüyorum.

SubieGuy
08-01-2017, 18:53
bana mantık hatasından bahsederken kendiniz mantık hatası yapmasaydınız iyiydi.

pipet ve kanalizasyon borusu örneği verdiniz, çok güzel.

buradaki havayı sokmaya çalıştığınız yer motorun silindirleri değil mi?

pipet = pipet.

siz turboyu büyüyünce pipet kanalizasyon borusu olmadı.

turbo birim hacmi büyüdü ama turbonun hızı düştü, debisi değişmez, sıcaklık farklı nedeniyle içeri giren hava kütlesi değişir aynı basınçta farklı turbo ile. sıcaklık farkı içinde kompanzasyon var ECU larda.

sistemde izin verilen basıncı arttırmazsan, o motora daha fazla hacimde hava so - ka - maz - sın.

Bence fluid mechanics ve dynamics dersine geri dönmelisin. Elmayla armutu karıştırıp armutla armut analojisi yapmaya çalışıyorsun.
Sitemin toplam volümü aynı, dediğin gibi silindirler ve manifold vs toplam hacim değişmiyor. Ama hava pompan, yani turbonun verimlilik haritaları ve flow vs RPM haritaları tamamen farklı.
Küçük pompa (yani VF30 turbo), aracın 2500 RPM'de ürettiği egsoz gazı ile kompresör tarafında 0.5 bar yakalıyor ve içeriye bir bardak hava pompalıyor.
Büyük pompa ( burada GT 28'e büyük diyoruz, çok büyük olmasa da orjinalden büyük) aynı aracın 4000 RPM'de ürettiği miktar egsoz gazı ile anca 0.5 bar akışı yakalıyor, ve içeriye 3 bardak hava yolluyor. Zira kompresör tarafı gövdesi ve palleri daha büyük, daha yüksek motor devrinde 0.5 bar üretebiliyor.

Şimdi, sen aynı basınçta küçük kompresörün üreteceği akış miktarı ile, büyük kompresörün üreteceği akışın aynı olduğunu iddia ediyorsun, ve buna da sıkışma sırasında oluşan sıcaklık artışını bahane edip, ECU'nun bunu kompanse edeceğini düşünüyorsun ki, orası iyice yanlış.
Spec C ve yeni 32bit bası modeller dışında, ülkemize gelen STi'larda sıcaklık sensörü MAF üzerinden okur, yani turbodan öncedir. Manifolddaki havayı okumaz. Manifold sıcaklık sensörü, sonradan takılmadıysa, veya Japonya'dan ithal sağdan direksiyonlu Spec C vs model veya en yeni kasalardan biri değilse, sözkonusu araçta yoktur.

Sadece dış sıcaklığa göre kopanse eden bir ECU'da, daha çok veya daha az ısıtacak bir turbonun, daha iyi soğutan bir intercoolerin veya CO2, methanol gibi soğutma kitlerinin etkisini göremez, okuyamaz. Bu amaç için ayrı standalone vs takıldı ise, manifolda veya intercooler çıkışına ayrı bir sıcaklık sensörü takılır, MAF iptal edilen araçlarda da aynı şekilde uygulanır.

Daha detay anlatırdım, ama egona yenik düşüp daha temel konularda tartışmayı yanlış yönde takip ediyorsun, insanlar da yanlış yönleniyorlar.
Baştan bir temeli oturtalım, küçük turbo ile büyük turbo, aynı basınçta aynı akışı vermez. Nokta.
Selamlarımla...

kelalper
08-01-2017, 21:24
Sen bu sekilde devam et kardesim. Ben sana iat loglari ile cevap vermek isterdim. Sadece 5 derece sicaklik farki ile 60 hp alamazsin kardesim. Nos degil bu. Iceri ortam sicakligindan daha dusuk hava yollayamazsin. Iat 28 dereceden 1 dereceye dusmez ki dusse bile gene o farki alamazsin. Flow rate diye bisey vardir ben dogru derslere girdigimi biliyorum yoksa laboratuarlara standart hava sicakligi ve nem kosullarini saglayacak teknik danismanlik isi yapmazdim heralde. Ama sen o derse gelememissin demek ki.

turboman
08-01-2017, 22:45
Konu nerelere gelmiş :) öncelikle söyleyeyim bi motoru kıracak kadar veya zor durumda bırakmasını anlamıyacak kadar bilgisiz olmadığımı belirtim 6 farklı araca turbo uygulaması yaptım bu zamana kadar a dan z ye herşeyini kendim yaptım. Sti motoru nazik olabilir her motor naziktir bam teline bastığın zaman her motor sıkıntı yaratır ben konuyu fikir amaçlı açtım eleştri amaçlı değil,xsi arkadaş konuyu özetlemiş zaten araçta 0.5 basınç var manuel saatle ölçmüş aracın sahibi aracı getirince gerekli testleri yapıp sıkıntıyı çözeriz ama burda bizim yaptığımız hata veya doğru sonuçları insanlar okusun fikir edinsin diye açtım ama iş burda ben mühendisim senden iyi bilirime gelmiş o zaman bende askerim iyi adam vurrum gibi bişey oluyo. Böyle şeylere gerek yok abilerim kardeşlerim gerek yok sinir kat sayınızı artırıp fevrileşmeye şu ziktim subisi gelsin video çekip atacam bu sefer ama kavga çıkmasın bu sefer :)

XSi
09-01-2017, 08:06
SubieGuy
kelalper

beni yanlış anlamayın, amacım sidik yarıştırmak değil, sadece çok genel bir kavramsal hatadasınız, bunu size anlatmaktır. Eğer yanlış / rahatsız edici bir ifadem olduysa kusura bakmayın lütfen.

konuyu daha net anlatmak adına cooper s ve supercharger kasnağı küçültme modifikinden konuyu anlatmak istiyorum:

cooper s lerde neden kasnak küçültülür? superchargerın dönüş hızını arttırmak için.

dönüş hızı artınca ne olur? supercharger ın debisi "flowrate" artar.

aynı motorda, debi arttırmanın sonucu ne olur? her devirde oluşan basınç yükselir. (cooper s te kasnak küçültüp, basıncım artmadı diyen 1 örnek bulamazsınız)

bakınız, aynı motor, debi arttı, basınç yükseldi. buraya kadar net olmayan bir şey yoktur sanırım.


supercharger, turbocharger gibi bir hava pompası, hızı artınca debisi artıyor, aynı motora daha fazla hava göndermeye çalışıldığı için motor içinde oluşan basınç yükselmekte.

bakınız basıncı oluşturan havanın debisi, basınç kendi kendine oluşmuyor, hava pompasının debisi olmazsa, ve bu debi motor silindiri gibi belirli anlarda hava geçişi subaplarla kapatılan bir kaba girmeye zorlanmazsa, basınç oluşmaz zaten. Kap (yani motor) değişiklik yapılmadığı sürece, belirli bir debi ile belirli bir basınç oluşacaktır. Bu oluşan basınç debi ile orantılı olarak artar veya azalır.

superchargerda basınç kısıtlayan bir wastegate vari ekipman da yok, bu sebeple debi artınca basınçta net olarak artıyor.

Ama turbo sistemlerinde, pompanın hızı kontrolsüz bir şekilde artmasın, debi belli bir seviyede kalsın diye wastegate isminde güzel bir ekipmancık var.

süs değil tabiki bu wastegate, orda olmasının bir amacı var, amacı turbonun gereksiz hızlanmasına engel olarak, istenen basıncı sağlayacak debi akışını motora sağlamak ve basınç oluşumunu kontrol altında tutmak. (wastegate kullanmayan turbo dizel motorlarda var ama konumuz olmadığı için oraya girilmesin lütfen)

şimdi pompanın dönüş hızını, dolayısıyla debisini kısıtlayan bir ekipman var, ve bu ekipman motora üflediğiniz havanın oluşturduğu basınç ile harekete geçiyor.

Cooper s örneğinde, basıncı oluşturan havanın debisi ve debi arttıkça basınç artacaktı. turboda ise böyle bir durum olmadı. basınç artmaya başlayınca, eksoz gazları, turbo pali yerine doğrudan çıkışa yönlendirildi, turbo dönüş hızı belli bir değerde sınırlandı. böylece hava debisi de sınırlandı.

A turbosu da takılsa, B turbosu da takılsa, wastegate aynı basınçta açıyorsa, o motora aynı hacimde hava girer. Bu fizik kuralı, bunu değiştiremeyiz.

küçük turbo 0.5 barda 1 bardak hava verir
büyük turbo 0.5 barda 3 bardak hava verir

bu yanlış bir kabuldür. eksik ifadedir, pompanın hızını bu denkleme katılması şarttır.

bir hava pompasının, belli bir basınç altında xxx kadar debisi olur denilmektedir, böyle bir kavram hava pompalarında YOK-TUR!

pompaların basıncı YOK-TUR, basınç sistemin kendisinde oluşur.

pompanın debisi de , pompanın dönüş hızı ile pek doğrudan alakalıdır.



ej20 için 1 bardak = 0,5 bar ise

küçük turboyu hızlı dönerek 1 bardak hava gönderir, böylece 0.5 bar oluşur
büyük turboyu yavaş dönerek gene 1 bardak gönderir, böylece 0.5 bar oluşur.

çünkü her iki durumda da wastegate 0.5 bar da açılacaktır, ve turbonun dönüş hızını sınırlayacaktır.
---------

Sti da MAF olduğundan bahsettiniz, bildiğiniz gibi MAF , motora giren hava miktarını ölçer

turboyu büyüttük, wastegate basıncını değiştirmedik ve havanın debisi artmadı, sadece artık daha düşük sıcaklıkta hava girdi içeri. bu sebeple havanın yoğunluğu arttı, ve içeri daha fazla miktarda hava girdi, ve ECU bunu da MAF ile ölçtü.

buna göre yakıtı verdi içeri.

emme manifoldunda ki hava sıcaklığını ölçmek zorunlu değilki? miktar sürekli ölçülüyor zaten MAF ile.

burada sorun nerede?

eğer sorun küçük turbo 1 bardak sokarken, büyük turbo 3 bardak sokuyor der isek , bu yanlış olur.

supercharger örneği ile basıncın nasıl oluştuğunu, artan hava debisi ile nasıl arttırığını, basınç oluşmasın hava pompasının debisinin önemli olmadığını ve önemli olanın motorun kendi hacmi olduğunu dilim döndüğünce anlatmaya çalıştım.

eğer sorun sizin dediğiniz gibi ECU , sıcaklık farkı nedeni ile içeri giren fazla miktarda havayı kompanse edemez diyorsanız, o MAF ne işe yarar derim sadece?

XSi
09-01-2017, 08:15
ek bilgi:

basınç yükseltilen araçlarda turbo neden gümler?

sebep, yüksek basıncı sağlamak için gerekli fazla hava debisini sağlamak turbo daha hızlı dönmeye çalışır.

öngörülen çalışma hızı aşıldığı içinde, rulmanlar/yataklar aşınır, aşındığı için boşluk artar pervaneler ve pervane sağ sola vura vura aşınır kırılır dağılır.

bu açıklamamında da basınç - hava debisi - pompa hızı denklemini açıklamak adına iyi bir örnek olduğunu düşünmekteyim.

XSi
09-01-2017, 08:19
Konu nerelere gelmiş :) öncelikle söyleyeyim bi motoru kıracak kadar veya zor durumda bırakmasını anlamıyacak kadar bilgisiz olmadığımı belirtim 6 farklı araca turbo uygulaması yaptım bu zamana kadar a dan z ye herşeyini kendim yaptım. Sti motoru nazik olabilir her motor naziktir bam teline bastığın zaman her motor sıkıntı yaratır ben konuyu fikir amaçlı açtım eleştri amaçlı değil,xsi arkadaş konuyu özetlemiş zaten araçta 0.5 basınç var manuel saatle ölçmüş aracın sahibi aracı getirince gerekli testleri yapıp sıkıntıyı çözeriz ama burda bizim yaptığımız hata veya doğru sonuçları insanlar okusun fikir edinsin diye açtım ama iş burda ben mühendisim senden iyi bilirime gelmiş o zaman bende askerim iyi adam vurrum gibi bişey oluyo. Böyle şeylere gerek yok abilerim kardeşlerim gerek yok sinir kat sayınızı artırıp fevrileşmeye şu ziktim subisi gelsin video çekip atacam bu sefer ama kavga çıkmasın bu sefer :)

geçmiş olsun, wastegate e manifold bağlantısı doğrudan yapılmış herhalde, basınç solenoidi devre dışı kalmış, wastegate doğrudan basınç ile muhattap gibi gözüküyor.

bağlantılar düzelince zımba gibi olur, koltuğa yapıştırır gene :)

ozoozo
09-01-2017, 08:27
XSi derdimin sidik yarıştırmak yada laf atmak olmadığını söylemekle birlikte sadece sohbet amaçlı yazıyorum , bilmiyorsam/sak öğrenelim diye.

Wastegate'e takılmışsınız ancak ben ve diğer bahsi geçen yorumlarda büyük turbo takarsanız içeriye girenin havanın değişeceği. Wastegate'de sorun varda ya bahsettiğiniz basınç tutamıyorsa ve Allah ne verdiyse basıyor ? o zaman fazla hava girmicek mi ? yada Allah ne verdiyse basıyor demeyelim de normalde 0.5 basacakken wg kaçırıyor ve fazla basıyor ? söylemek istediğimiz bu. Siz diyorsunuz ki arabada WG var , daha fazla basınç basamaz ve içeriye hava sokamaz.

Aslında tartışılan yada değinilen 2 noktada birbirinden farklı siz daha çok WG'nin görevlerinden bahsediyorsunuz ve nolursa olsun WG varken bu arabaya fazla hava ve daha fazla basınç basamazsınız diyorsunuz.

Bizde diyoruz ki WG'den falan bahsetmeden Büyük turbo takılan araba daha fazla hava içeriye alır bu yüzden tekrar ayar yapılması gerekir diye.

Hepsini toplayacak olursak farz edelim ki WG basıncı tutamıyor yada doğru düzgün çalışmıyor araçta da büyük turbo var , bu araba daha fazla hava alır mı ? almaz mı ? Zaten Konu sahibi de Wastegate'i sıfır taktıklarını ve çalıştığını söylüyor.



-----

Diyelim ki MAF okudu , fazla hava girdi içeriye , yakıt basacak demişsiniz ne ile basacak ? İçeriye giren havayı ne kadar yakıtla tolere edecek biliyormuyuz ki ? Araçta stock enjektörler var , belki istenilen yakıtı yetiştiremiyor araç ? Yetiştiremezse sizde iyi biliyorsunuz ki fakire gidecek ve kırılacak bahsi geçen motor'u kırmak için güzel hareketler denen şeyde sanırım bu.

Araçta AFR takılıpta büyük turbodan sonra kontrol edildimi ?


Konu ne olursa olsun , bodoslama büyük turbo takıpta araba ile gazlamak "bence" başlı başına katliam. Ha kırılır , kırılmaz orasını bilmem ama ne gerek var ?

XSi
09-01-2017, 08:37
XSi derdimin sidik yarıştırmak yada laf atmak olmadığını söylemekle birlikte sadece sohbet amaçlı yazıyorum , bilmiyorsam/sak öğrenelim diye.

Wastegate'e takılmışsınız ancak ben ve diğer bahsi geçen yorumlarda büyük turbo takarsanız içeriye girenin havanın değişeceği. Wastegate'de sorun varda ya bahsettiğiniz basınç tutamıyorsa ve Allah ne verdiyse basıyor ? o zaman fazla hava girmicek mi ? yada Allah ne verdiyse basıyor demeyelim de normalde 0.5 basacakken wg kaçırıyor ve fazla basıyor ? söylemek istediğimiz bu. Siz diyorsunuz ki arabada WG var , daha fazla basınç basamaz ve içeriye hava sokamaz.

Aslında tartışılan yada değinilen 2 noktada birbirinden farklı siz daha çok WG'nin görevlerinden bahsediyorsunuz ve nolursa olsun WG varken bu arabaya fazla hava ve daha fazla basınç basamazsınız diyorsunuz.

Bizde diyoruz ki WG'den falan bahsetmeden Büyük turbo takılan araba daha fazla hava içeriye alır bu yüzden tekrar ayar yapılması gerekir diye.

Hepsini toplayacak olursak farz edelim ki WG basıncı tutamıyor yada doğru düzgün çalışmıyor araçta da büyük turbo var , bu araba daha fazla hava alır mı ? almaz mı ? Zaten Konu sahibi de Wastegate'i sıfır taktıklarını ve çalıştığını söylüyor.



-----

Diyelim ki MAF okudu , fazla hava girdi içeriye , yakıt basacak demişsiniz ne ile basacak ? İçeriye giren havayı ne kadar yakıtla tolere edecek biliyormuyuz ki ? Araçta stock enjektörler var , belki istenilen yakıtı yetiştiremiyor araç ? Yetiştiremezse sizde iyi biliyorsunuz ki fakire gidecek ve kırılacak bahsi geçen motor'u kırmak için güzel hareketler denen şeyde sanırım bu.

Araçta AFR takılıpta büyük turbodan sonra kontrol edildimi ?


Konu ne olursa olsun , bodoslama büyük turbo takıpta araba ile gazlamak "bence" başlı başına katliam. Ha kırılır , kırılmaz orasını bilmem ama ne gerek var ?

wastegate bozulması büyük turboya özel bir durum değil, standart turbolarda da olabilir. aynı risk standart turboda da var, ek bir risk olmadığı dolayısıyla kapsam dışı bırakıyorum ben.

kaldıki büyük turbo taktın, yazılım yaptın, wastegate bozuldu gene patlatırsın motoru :)

wastegate çalışıyorsa, ve önceki turbo ile aynı basınçta ise giren hava debisi aynı olur, miktar sıcaklık farkı sebebi ile değişir, MAF olan araç içeri giren hava miktarını ölçer, gerekli yakıtı içeri verir.

turbo büyüttüm, yazılım yapmadım sorun olacak diye bir kabul yanlıştır.

zaten turbo araçta genel hatları ile yazılım güncellemek = basınç açmak değil mi? :)

basınç seviyesi değişmediği sürece, turbo büyütmenin bir zararı yoktur, motora zarar veremezsiniz.

ozoozo
09-01-2017, 09:02
wastegate bozulması büyük turboya özel bir durum değil, standart turbolarda da olabilir. aynı risk standart turboda da var, ek bir risk olmadığı dolayısıyla kapsam dışı bırakıyorum ben.

kaldıki büyük turbo taktın, yazılım yaptın, wastegate bozuldu gene patlatırsın motoru :)

wastegate çalışıyorsa, ve önceki turbo ile aynı basınçta ise giren hava debisi aynı olur, miktar sıcaklık farkı sebebi ile değişir, MAF olan araç içeri giren hava miktarını ölçer, gerekli yakıtı içeri verir.

turbo büyüttüm, yazılım yapmadım sorun olacak diye bir kabul yanlıştır.

zaten turbo araçta genel hatları ile yazılım güncellemek = basınç açmak değil mi? :)

basınç seviyesi değişmediği sürece, turbo büyütmenin bir zararı yoktur, motora zarar veremezsiniz.

WG yi tekrar es geçiyorum.

İçeriye giren sıcaklık miktarından dolayı değişen havayı diyorsunuz , onuda kabul ettim. Ya beyin tolere edemiyorsa ve stock enjektörler yakıt yetiştiremiyorsa , bu risklimidir değilmidir ? Kırılır mı kırılmaz mı ? yada kırılması için büyük etken midir , değil midir ?

Ki ben hala sıcaklık miktarı bir yana da büyük turbo dan daha fazla içeriye hava gireceğini düşünüyorum ama sizin düşünceniz ile yola çıktım.

XSi
09-01-2017, 09:46
WG yi tekrar es geçiyorum.

İçeriye giren sıcaklık miktarından dolayı değişen havayı diyorsunuz , onuda kabul ettim. Ya beyin tolere edemiyorsa ve stock enjektörler yakıt yetiştiremiyorsa , bu risklimidir değilmidir ? Kırılır mı kırılmaz mı ? yada kırılması için büyük etken midir , değil midir ?

Ki ben hala sıcaklık miktarı bir yana da büyük turbo dan daha fazla içeriye hava gireceğini düşünüyorum ama sizin düşünceniz ile yola çıktım.

turbo araçlarda o kadar fark, -10 derece dış hava sıcaklığı ile +40 derece dış hava sıcaklığında gazlama ile de olacaktır, hiç bir araç limitlerinde çalışmıyor fabrikadan çıktığında takdir edersiniz.

siz büyük turbo ile ciddi farklı miktarda havanın içeri girebileceğini düşünüyorsunuz, içeri girebilecek hava miktarı öyle aman aman değişmeyecektir (basınç artmadığı sürece).

neredeyse tüm turbo benzinli araçlarda 0,2 - 0,3 bar artar, ortalama yaklaşık %15-20 artışa sebep olur bu.

hava sıcaklığındaki 20 derecelik düşme olsa içeri giren miktarda yaklaşık %7-8 fark demektir

göreceğiniz gibi, sıcaklık düşmesi ile içeri girecek fazla havanın etkisi asla basınç arttırmada olduğu kadar etkili de olamaz.

kelalper
09-01-2017, 09:47
XSI gerçekten çok yanlış yerden giriosun. Air flow ile basınç aynı şey demek değil. Al sana en temiz iki örnek. İbiza cupra ve Leon cupra. Ibiza da stg 2 yazılım ile 1.7 1.8 bar basılıyor aldıkları güçlerden bahsetmiyecem. 100 200 ü 9 saniye civarlarında. Adamlar gt28 takıyorlar 1.5 bar basıp 7 saniyelere iniyorlar. Bu sadece soğuk ve sıcak hava ile olan birşey değil. Aynı şekilde en net örnek reşit in leon. K04 takılıyken 2.2 bar basıodu ek enjektör kullanmıyordu süresi 7.7 saniye üzerinde gt30 varken ek enjektör kullandı 2 bar bastı 5.5 saniyelerde gidiodu. S2000 e 30R turbo varken 1000 cc enjektör 1.2 bar için yeterliydi ama Gt35 e geçince 1.2 bar için yetmedi. Aynı şekilde benim subaruda EJ25 blok var. VF30 varken 1.2 bar için enjektör ihtiyacın yok. şu anda 30R var 800cc enjektör kullanıyoruz.

Boost VS. Flow - Sport Compact Car Magazine (http://www.superstreetonline.com/features/news/0804-sccp-jay-chen-boost-vs-flow/)

Buyrun bu da flow ile basınç arasındaki farklılık.

onur_S
09-01-2017, 11:09
XSI gerçekten çok yanlış yerden giriosun. Air flow ile basınç aynı şey demek değil. Al sana en temiz iki örnek. İbiza cupra ve Leon cupra. Ibiza da stg 2 yazılım ile 1.7 1.8 bar basılıyor aldıkları güçlerden bahsetmiyecem. 100 200 ü 9 saniye civarlarında. Adamlar gt28 takıyorlar 1.5 bar basıp 7 saniyelere iniyorlar. Bu sadece soğuk ve sıcak hava ile olan birşey değil. Aynı şekilde en net örnek reşit in leon. K04 takılıyken 2.2 bar basıodu ek enjektör kullanmıyordu süresi 7.7 saniye üzerinde gt30 varken ek enjektör kullandı 2 bar bastı 5.5 saniyelerde gidiodu. S2000 e 30R turbo varken 1000 cc enjektör 1.2 bar için yeterliydi ama Gt35 e geçince 1.2 bar için yetmedi. Aynı şekilde benim subaruda EJ25 blok var. VF30 varken 1.2 bar için enjektör ihtiyacın yok. şu anda 30R var 800cc enjektör kullanıyoruz.

Boost VS. Flow - Sport Compact Car Magazine (http://www.superstreetonline.com/features/news/0804-sccp-jay-chen-boost-vs-flow/)

Buyrun bu da flow ile basınç arasındaki farklılık. k04 2.2 basip 1.6 bitiyodur abi gt30 2 bar surekli gidiyodur ondan guc farki olmustur, birebir ayni basinclarda ayarlanip denemek lazim yani k04 e surekli 1.6 bastirip , gt30 a da surekli 1.6 bastirip guc farkina bakmali, cunku k04 2 bar bitiremiyor..

erh
09-01-2017, 11:48
XSi

Tamamen haklisin.. formul belli pv=nrt p basinc, v hacim, n iceri giren gazin mol sayisi, r gaz sabiti ve t de sicaklik. P sabit hacim sabit eee geriye kalan r de sabit? Sicaklik ve hava kutlesi ters orantili olarak orda kaliyor baska bisey yok. Kalkipta kimse ben taktim sole bole demesin. Gazlarin formulu deismez.

SubieGuy
09-01-2017, 13:58
Sayın forumdaşlarım, örnekte önemli bir konuyu atlıyorsunuz, süpercharger kasnağı uygun bir analoji değil, zira pompanın boyutu değişmiyor, onu çeviren kasnak vasıtası ile daha yüksek RPM çeviriyorsunuz.

Ama VF30u çıkarıp GT28 taktığınızda, pompanın hem egsoz hem kompresör tarafı, yani toplam verimliliği ve karakteristiği değişiyor.
Wastegate konusunu da kafa karıştırmasın diye iptal edelim, iki turbonun da wastegate portunun kaynakla kapatıldığını farzedelim, VF30 2500 RPM'de 0.5 bar boost üretecek ve 1 birim hava pompalayacak ise, GT28, 3500-4000 RPM'de 0.5 bar boost üretecek, ve daha büyük hacimli kompresör ile basıldığından dolayı iki birim veya bir nokta küsür birim hava basacaktır.
Basınç konusu sadece kapalı kapta olur, doğru, bu yüzden üreticiler impeller RPM, basınç oranı ve akış miktarı grafiği yayınlarlar. Yani intercooleri söküp motoru daha önceki basınç üreten referans değerlerde çalıştırdığınızda, iki turbo da 0 bar basınç gösterecek, zira havaya üfleyecekler, ama üfledikleri hava miktarı yine farklı olacaktır.

Teknik konudan anlamayanlara kavga ediyoruz gibi görünebilir, ama gayet güzel temel mühendislik tartışması yapılıyor, kimsenin erinip gocunduğunu da zannetmiyorum.

Turbonun sıkıştırdığı ve ısıttığı hava akımını, kapalı kapta temel PV=nRT ile açıklamaya çalışmak lise seviyesinden ileri gitmez.
Dinamik olarak sıkıştırılan ve kaotik akış halindeki, ısınan ve soğutulan gazları modellemek çok daha komplekstir, bu sebeple akışkanlar mekaniği dersinde Bernoulliden girilir Torricelli'den çıkılır, termodinamikte devreler itinayla yakılır.

Tekrar dünyaya dönecek isek, konu garip bir yöne doğru gidiyor, bu ülkedeki bilim eğitiminden şüphe etmeye başladım.
Örneği biraz daha fark açarak tekrarlamak istiyorum, GT15 turbonun 0.5 bar üflemesi ile, GT42 turbonun 0.5 bar üflemesi aynı hava miktarını VERMEZ.

Aynı motora taktığımızı düşünelim,
GT15 turbo 1500 motor devrinde, kendisi 90.000 RPM dönerken 0.5 bar hava üfleyecek ise,
GT42 turbo taktığımızda aynı 2 litre motorun o turboya 0.5 bar üfletebilmesi için 7000 devir dönmesi, koca GT42'nin de impeller hızının düşük bir 48.000 RPM olduğu görülecektir.
Doğal olarak ta, motorda 1500 devirde 0.5 bar veren GT15in üflediği hava ile, 7000 devirde 0.5 bar veren GT42'nin üflediği hava miktarı çok farklı olacaktır.

Sizin görmezden geldiğiniz kısım, aynı motorda büyük turbo ile küçük turbonun, aynı basıncı aynı devirde veremeyeceği gerçeği. Bu gerçeği gözardı ederseniz, bu konuda sayfalarca bernolliydi avagadroydu torricelliydi tartışıp dururuz...

Bir daha yazayım mı?
GT15 turbonun 0.5 bar üflemesi ile, GT42 turbonun 0.5 bar üflemesi aynı hava miktarını VERMEZ.

OmerRS
09-01-2017, 14:41
Sayın forumdaşlarım, örnekte önemli bir konuyu atlıyorsunuz, süpercharger kasnağı uygun bir analoji değil, zira pompanın boyutu değişmiyor, onu çeviren kasnak vasıtası ile daha yüksek RPM çeviriyorsunuz.

Ama VF30u çıkarıp GT28 taktığınızda, pompanın hem egsoz hem kompresör tarafı, yani toplam verimliliği ve karakteristiği değişiyor.
Wastegate konusunu da kafa karıştırmasın diye iptal edelim, iki turbonun da wastegate portunun kaynakla kapatıldığını farzedelim, VF30 2500 RPM'de 0.5 bar boost üretecek ve 1 birim hava pompalayacak ise, GT28, 3500-4000 RPM'de 0.5 bar boost üretecek, ve daha büyük hacimli kompresör ile basıldığından dolayı iki birim veya bir nokta küsür birim hava basacaktır.
Basınç konusu sadece kapalı kapta olur, doğru, bu yüzden üreticiler impeller RPM, basınç oranı ve akış miktarı grafiği yayınlarlar. Yani intercooleri söküp motoru daha önceki basınç üreten referans değerlerde çalıştırdığınızda, iki turbo da 0 bar basınç gösterecek, zira havaya üfleyecekler, ama üfledikleri hava miktarı yine farklı olacaktır.

Teknik konudan anlamayanlara kavga ediyoruz gibi görünebilir, ama gayet güzel temel mühendislik tartışması yapılıyor, kimsenin erinip gocunduğunu da zannetmiyorum.

Turbonun sıkıştırdığı ve ısıttığı hava akımını, kapalı kapta temel PV=nRT ile açıklamaya çalışmak lise seviyesinden ileri gitmez.
Dinamik olarak sıkıştırılan ve kaotik akış halindeki, ısınan ve soğutulan gazları modellemek çok daha komplekstir, bu sebeple akışkanlar mekaniği dersinde Bernoulliden girilir Torricelli'den çıkılır, termodinamikte devreler itinayla yakılır.

Tekrar dünyaya dönecek isek, konu garip bir yöne doğru gidiyor, bu ülkedeki bilim eğitiminden şüphe etmeye başladım.
Örneği biraz daha fark açarak tekrarlamak istiyorum, GT15 turbonun 0.5 bar üflemesi ile, GT42 turbonun 0.5 bar üflemesi aynı hava miktarını VERMEZ.

Aynı motora taktığımızı düşünelim,
GT15 turbo 1500 motor devrinde, kendisi 90.000 RPM dönerken 0.5 bar hava üfleyecek ise,
GT42 turbo taktığımızda aynı 2 litre motorun o turboya 0.5 bar üfletebilmesi için 7000 devir dönmesi, koca GT42'nin de impeller hızının düşük bir 48.000 RPM olduğu görülecektir.
Doğal olarak ta, motorda 1500 devirde 0.5 bar veren GT15in üflediği hava ile, 7000 devirde 0.5 bar veren GT42'nin üflediği hava miktarı çok farklı olacaktır.

Sizin görmezden geldiğiniz kısım, aynı motorda büyük turbo ile küçük turbonun, aynı basıncı aynı devirde veremeyeceği gerçeği. Bu gerçeği gözardı ederseniz, bu konuda sayfalarca bernolliydi avagadroydu torricelliydi tartışıp dururuz...

Bir daha yazayım mı?
GT15 turbonun 0.5 bar üflemesi ile, GT42 turbonun 0.5 bar üflemesi aynı hava miktarını VERMEZ.

Benim anladığım XSi şunu belirtiyor;

-Aynı motora takılmış 2 farklı turbo var
-Bunlardan birisi GT28 diğeri de GT45 olsun
-Aynı motorda 3500 devirde her iki turbo da 0.5 bar basacak şekilde ayarlanıyor
-Bu durumda 3500 devirde 0.5 bar basan bu iki turbo aynı motorda aynı gücü verecektir
-Tek farklılık kompresör verimliliği iki turbo için farklı olduğundan birisi içeri basılan havayı daha çok ısıtacaktır
-Daha sıcak hava üfleyen turbo ile alınan güç bir miktar daha düşük olabilir

Subie Guy ise şunu söylüyor;

-Yukarıdaki setup aynı şekilde korunursa
-GT28 ile 3500 devirde 0.5 bar basarken GT45 ile 7000 devirde 0.5 bar basmak arasında debi farkı vardır
-Çünkü artan motor hızında aynı basıncı sağlamak için neredeyse 2 kat daha fazla hava üflemesi gerekmektedir

Bu iki görüş birbirini yanlışlamıyor aslında. Hatta şöyle örnek vereyim, aşırı besleme için hazırlanmış motorlar ilk geliştime aşamalarında dyno üzerindeyken kapasitesi çok yüksek ve istediğiniz anda istediğiniz basıncı sağlayabilen pompalarla beslenip test edilirler. Yani basıncı istediğiniz seviyeye ayarlayabiliyorsanız aldığınız güç çıktısı o havayı neyle bastığınızdan bağımsız olmaktadır.

erh
09-01-2017, 14:42
turbo verimliliği, volumetric efficiency, dinamik sıkıştırma vs vs birsuru etken var güce etki edecek.. zaten burda kimse ikiside aynı sekilde gider demiyor gördüğüm kadarıyla. örneklendirirsek,gtx30 ile 6000 devirdeki bir motorda emme manifoldundaki basınc 1 bar ise, o motorda 150 gr hava var ise, eger k04 ile de 6000 devirdeki motorda emme manifoldunda 1 bar basınc okuyorsanız aynı miktarda hava var demektir. ikisi aynı gücü vermez, aynı verimilikte değildir fakat aynı miktar hava vardır. cunku ölçülen basınc manifoldun içinde.. turboda değil.. hatta basit bir ornek verirsek, aracınızın lastigine isterseniz buyuk kopmresorle isterseniz kucuk kompresorle hava basın, aynı sıcaklıkta aynı miktar hava vardır.. basılan kompresor sizin tekerinizdeki hava miktarına etki etmez.

Dayı
09-01-2017, 15:41
Bir soru da ben sorayım sizin verdiginiz ornek ustünden....buyuk pompa ile lastige hava basinca lastik daha cabuk şişiyor. Kücuk pompa ile basarken lastiğin şişmesi daha uzun zaman alıyor. Bu neden?
turbo verimliliği, volumetric efficiency, dinamik sıkıştırma vs vs birsuru etken var güce etki edecek.. zaten burda kimse ikiside aynı sekilde gider demiyor gördüğüm kadarıyla. örneklendirirsek,gtx30 ile 6000 devirdeki bir motorda emme manifoldundaki basınc 1 bar ise, o motorda 150 gr hava var ise, eger k04 ile de 6000 devirdeki motorda emme manifoldunda 1 bar basınc okuyorsanız aynı miktarda hava var demektir. ikisi aynı gücü vermez, aynı verimilikte değildir fakat aynı miktar hava vardır. cunku ölçülen basınc manifoldun içinde.. turboda değil.. hatta basit bir ornek verirsek, aracınızın lastigine isterseniz buyuk kopmresorle isterseniz kucuk kompresorle hava basın, aynı sıcaklıkta aynı miktar hava vardır.. basılan kompresor sizin tekerinizdeki hava miktarına etki etmez.

Dayı
09-01-2017, 15:44
Yukarıya ekleyeyim; dediğiniz gibi lastiğin içindeki hava miktarı etkilenmez ama şişirme süresi kısalıyor.

kelalper
10-01-2017, 06:58
arkadaşlar air flow denen bir birimi neden sürekli göz ardı ediyorsunuz. Yukarıda ikisinin farklılıklarını gösteren makale de gösterdim. Basınç herşey demek değil.

erh
10-01-2017, 10:07
Bir soru da ben sorayım sizin verdiginiz ornek ustünden....buyuk pompa ile lastige hava basinca lastik daha cabuk şişiyor. Kücuk pompa ile basarken lastiğin şişmesi daha uzun zaman alıyor. Bu neden?

Tabi hemen cevaplayim, bu bahsetmis oldugunuz Durum icerdeki hava miktarini degistirmedigi gibi, sabit basinc altinda (ikisinin de ayni basincta bastigini kabul ettigimizde ki su an ondan bahsediliyor) sibop un ayni oldugundan ve ikisine de ayni basincta hava geldiginden degismez sure ;)

erh
10-01-2017, 10:09
arkadaşlar air flow denen bir birimi neden sürekli göz ardı ediyorsunuz. Yukarıda ikisinin farklılıklarını gösteren makale de gösterdim. Basınç herşey demek değil.

Turbonun flowunjn yuksek olmasi ust devirde daha iyi basinc olusturabilmesine imkan tanir. Ayni sartlarda flowunun yuksek yada dusuk olmasinin icerdeki hava miktarina etkisi yoktur

fms
10-01-2017, 11:07
Turbo sadece hava pompası olarak düşünülürse içeri giren hava miktarı aynı basınçta büyük turbo ve küçük turboda değişmez,
ama turbo büyütmek sadece motora basan hava pervanesini büyütmek olarak düşünülmemelidir. Büyük turboda küçük turboya göre hava pervanesi ile birlikte egzoz pervaneside değişir.Egzozdaki back pressure bir miktar azalacağı için içeri daha fazla hava girmesi muhtemel ayrıca küçük turbonun nefesinin yetmediği yerde büyük turbo aynı basıncı devir kesiciye kadar basabileceği için daha fazla güç üretir.

SubieGuy
10-01-2017, 12:58
Yahu ben mi anlatamıyorum, hala teorikte kaldınız, basınç basınçtır vs vs,

Ütopik bir dünyada GT15 ile GT42'yi aynı 2000 devirde spool ettirin, evet 0.5barda aynı havayı alırsınız, ama öyle bir dünya yok.
Hesaplarınız da sanki turbolar kapalı kaplara üfleyip hava orada duruyormuş gibi düşünülüyor, ortada üretilen havayı tüketen bir motor var, ve hava tüketimi devir ile, yük ile artıyor. Üstüne, turbonun içeriye bastığı ekstra hava, yakıt ile karışıp daha yüksek patlama ile daha çok miktarda egsoz gazı üretiyor, bu da yine turboda dönüp daha çok basınç bastırıyor. Bu arada egsoz gazının bir miktarını wastegate ile dışarıya atıyoruz ki, devir ile boost eşit ilerlemesin, devir artarken basınç sabit kalsın.

Bu iki turbonun egsoz tarafları da kompresör tarafları da farklı olduğundan dolayı biri 2000 devirde biri 8000 devirde 0.5 bar vereceğinden dolayı, hava debisi miktarı da alacağınız güç te farklı olacaktır, motorun yüksek devirde tüketeceği hava da daha fazla olduğundan basıncı 0.5te tutmak için turbonun basacağı hava miktarı da daha fazla olacaktır.

2000 RPM'de turbonun bastığı hava, misal; saniyede 120 defa açılıp kapanan sübaba üfleyip, subap kapalı olduğunda içeriye giremeyen basınç olarak manifoldda bekleyecek iken, 8000 devirde subap saniyede 480 defa açılacak, ve havanın içeriye girmesi için daha çok süre olacağı için hava tüketimi daha fazla olacaktır. Hele bu arada bir de VTEC açarsa, o turbo boost bile yetiştiremeyebilir. :)

Dediklerime inanmayan, standart turbolu bir STi ile GT35li bir STi'ı yan yana ikiside tam 1 bar boost basacak şekilde deneyip, farkın ne olduğuna bakabilir. Çok denendi görüldü ki, büyük turbonun 1 bar bastığı araç ile stock turbonun 1 bar bastığı araç arasında TIR boyu fark olur. Ateizler bunu da açıklasın. :)

Sinan'S2k
10-01-2017, 13:15
Turboların, basınca göre tabii ki bastıkları hava değişir. Emme manifoldundaki hava aynı kalsaydı hiçbir zaman daha fazla güç alamazdık. Dİkkat edin basınç aynı kalabilir. Hava miktarı aynı kalamaz. Dakikada geçen hava miktarı artar.

Yani iki turboda 1 bar basınç basarsa emme manifoldunda 1 bar basıcı görürüz ancak saniyede ya da dakikada geçen hava miktarı çok farkeder.

Size küçük ve büyük turbo kompressör haritası koyayım daha iyi anlaşılır.

gtx3582R Gen2
http://i.hizliresim.com/Wg8WOq.jpg (http://hizliresim.com/Wg8WOq)

gtx2867R Gen2
http://i.hizliresim.com/kG7ZP7.jpg (http://hizliresim.com/kG7ZP7)

Görüldüğü üzere Gen2 gtx3582R turbo 2.5 bar basınçta yani 1.5 bar turbo basıncında dakikada 80lbs küsür hava üflemektedir.
Gen2 gtx2867R turbo ise aynı basınçta 45-50 lbs hava üfler.

fms
10-01-2017, 13:33
ekleme yapayım;
gtx3582 1,5 bar basınçta 80 lbs üfleme kapasitesine sahip ama bu kapasite üfleyeceği anlamına gelmiyor.
kısaca Motorun hava tüketimi kadar üfler. aynı basınçta port polish egzoz çapı büyütme güç veriyor, çünkü debi artıyor motora giren.

Kabaca;
GTX3582 1.5 bar basınçta 25 lbs den az üfler ise surge yapar.
talep 80 lbs den fazla ise basınç düşmeye başlar.
yani kısaca düzgün çalışabilmesi için 1,5 bar basınçta 25 lbs ile 80 lbs arasında hava tüketebilecek bir motora ihtiyacı var.

Amazing
11-01-2017, 10:13
Evet bi soruda benden gelsin ozaman.

Bisiklet lastigine de 30psi hava basiyosun,
Arabanin lastigine de 30psi hava basiyosun,
Sonra 2sininde siboplarını sökelim hangisinden fazla hava çıkar ?
Birim kutledeki hava miktari daha fazla
Ve 1 soru daha 40mm borudan geçen 1 bar ile 70 mm den geçen 1 bar hava aynımı ?

tamamen Sinan'S2k katılıyorum.

Sinan'S2k
11-01-2017, 12:38
Evet bi soruda benden gelsin ozaman.

Bisiklet lastigine de 30psi hava basiyosun,
Arabanin lastigine de 30psi hava basiyosun,
Sonra 2sininde siboplarını sökelim hangisinden fazla hava çıkar ?
Birim kutledeki hava miktari daha fazla
Ve 1 soru daha 40mm borudan geçen 1 bar ile 70 mm den geçen 1 bar hava aynımı ?

tamamen Sinan'S2k katılıyorum.

1. soru: İki lastiğe de aynı basınçta hava üflersen araba lastiğindeki hava miktarı daha fazla olur çünkü hacmi daha fazla.

2. soru: Aynı pompadan iki boruya da 1 bar hava üfleniyorsa ve bu kapalı sistem değilse ikisinin içinden geçen hava miktarı aynı olur sadece geçiş hızları değişir.

GokhanRS
11-01-2017, 12:47
mühendis olmasamda, bende ister gt40 tak, ister gt30 tak, motorun iç hacmi değişmedikçe daha fazla hava sokamazsınız motora,

ben farkın, mesela gt28 4bin devir boyunca 1.5 bar basabilirken gt30x 6bin devir boyunca 1.5 bar basabildiği için daha fazla güç aldığını düşünüyorum araçların.

mesela şöyle düşünün en üst hp leri aynı olan iki araçtan birinde alt devir için charger turbo v.s ayrıca olduğu zaman o araç diğerini geçiyor. alt devir turbosu olan araçların daha hızlı olmaları maks hp aynı olmasına rağmen alt devirde daha güçlü olması dolayısıyla güç bandının birçok devirde daha güçlü olması gibi.

Sinan'S2k
11-01-2017, 13:41
mühendis olmasamda, bende ister gt40 tak, ister gt30 tak, motorun iç hacmi değişmedikçe daha fazla hava sokamazsınız motora,

ben farkın, mesela gt28 4bin devir boyunca 1.5 bar basabilirken gt30x 6bin devir boyunca 1.5 bar basabildiği için daha fazla güç aldığını düşünüyorum araçların.

mesela şöyle düşünün en üst hp leri aynı olan iki araçtan birinde alt devir için charger turbo v.s ayrıca olduğu zaman o araç diğerini geçiyor. alt devir turbosu olan araçların daha hızlı olmaları maks hp aynı olmasına rağmen alt devirde daha güçlü olması dolayısıyla güç bandının birçok devirde daha güçlü olması gibi.

Motor kapalı bir sistem olsaydı dediğiniz doğru olurdu. Ancak turbo vasıtasıyla emdiğiniz havayı motor içinde yakıt ile birleştirip patlatıyorsunuz ve atık gazı egzoz borusu vasıtasıyla dışarıya atıyorsunuz. Attığınız gazın çıkış hızına görede turbonun palini daha hızlı çeviriyorsunuz.
Bu devridaimi ne kadar hızlı ve şiddetli yaparsanız, emdiğiniz havada artıyor. Motorun hacmi ile ilgili değil bu olay. Emdirdiğiniz havanın artması ve arttırdığınız yakıt miktarıyla patlamanın büyüklüğünü arttırmanızla alakalı. Bu olay ne kadar şiddetli gerçekleşirse ihtiyacınız olan hava ve yakıt miktarıda artar. Bunlar artıncada doğal olarak araçlarımızdan aldığımız güçlerde artıyor.

Aynı güçte olan iki araçtan birinin diğerini geçmesi sadece devir bandıyla alakalı olamaz. Ağırlık, aktarma kayıpları, aktarma hızı vs. baya bir değişken var.

GokhanRS
11-01-2017, 13:44
Motor kapalı bir sistem olsaydı dediğiniz doğru olurdu. Ancak turbo vasıtasıyla emdiğiniz havayı motor içinde yakıt ile birleştirip patlatıyorsunuz ve atık gazı egzoz borusu vasıtasıyla dışarıya atıyorsunuz. Attığınız gazın çıkış hızına görede turbonun palini daha hızlı çeviriyorsunuz.
Bu devridaimi ne kadar hızlı ve şiddetli yaparsanız, emdiğiniz havada artıyor. Motorun hacmi ile ilgili değil bu olay. Emdirdiğiniz havanın artması ve arttırdığınız yakıt miktarıyla patlamanın büyüklüğünü arttırmanızla alakalı. Bu olay ne kadar şiddetli gerçekleşirse ihtiyacınız olan hava ve yakıt miktarıda artar. Bunlar artıncada doğal olarak araçlarımızdan aldığımız güçlerde artıyor.

Aynı güçte olan iki araçtan birinin diğerini geçmesi sadece devir bandıyla alakalı olamaz. Ağırlık, aktarma kayıpları, aktarma hızı vs. baya bir değişken var.

haklısın ama dediğin mantıkta yakıtı arttırman dolayısıyla egzoz gazını çoğaltman dolayısıyla pallerin daha hızlı dönmesi daha fazla basınç artması demek. yani yine basınç artar güç artar. basınçlar bire bir aynı olursa gtx30 ve 35 nasıl aynı barda aynı çizgide daha fazla güç verebilir kısmını çözemedim sadece.

Sinan'S2k
11-01-2017, 13:50
mühendis olmasamda, bende ister gt40 tak, ister gt30 tak, motorun iç hacmi değişmedikçe daha fazla hava sokamazsınız motora,

ben farkın, mesela gt28 4bin devir boyunca 1.5 bar basabilirken gt30x 6bin devir boyunca 1.5 bar basabildiği için daha fazla güç aldığını düşünüyorum araçların.

mesela şöyle düşünün en üst hp leri aynı olan iki araçtan birinde alt devir için charger turbo v.s ayrıca olduğu zaman o araç diğerini geçiyor. alt devir turbosu olan araçların daha hızlı olmaları maks hp aynı olmasına rağmen alt devirde daha güçlü olması dolayısıyla güç bandının birçok devirde daha güçlü olması gibi.

Son olarak şunuda belirtmek isterim. Motorun iç hacmi değişmedikçe içeri daha fazla hava sokamazsınız tezi atmosferik motorlar için daha uygun. ***** atmosferikten güç almak için hacim büyütme, emme manifoldu büyütme gibi hacim büyütme işlemlerine girerizki daha fazla güç alabilelim.
Turbo bambaşka bir olay ancak.

GokhanRS
11-01-2017, 14:14
üstad turboda olsa içeriyi büyütmeden aynı barda daha fazla hava sokamazsın diyoruz. daha fazla hava sokamazsın demiyoruz. Farklı turboyla aynı barda daha fazla hava girmez demek istedim ben de.

Yani basıncı arttırdıktan sonra istediğin kadar sokarsın elbet.

Sinan'S2k
11-01-2017, 15:45
üstad turboda olsa içeriyi büyütmeden aynı barda daha fazla hava sokamazsın diyoruz. daha fazla hava sokamazsın demiyoruz. Farklı turboyla aynı barda daha fazla hava girmez demek istedim ben de.

Yani basıncı arttırdıktan sonra istediğin kadar sokarsın elbet.

Şimdi şöyle bir yanılgı oldu daha doğrusu ben yanlış açıklamışta olabilirim. Güç artmasının sebebini 2 maddede sıralayım.

1- Gtx35'in havayı pompaladığı hacim yani compressor cover'ın içi gtx28'e göre daha büyük bundan dolayı da dışarıdan emdirdiğimiz hava gtx35'de hem daha soğuk kalabiliyor hemde pervanesi daha büyük olduğundan daha fazla havayı 1 dakikada pompalayabiliyor. Yani daha efektif.
Hem fazla hava, hem de bu hava daha soğuk olunca yoğunluk daha fazla oluyor. Yoğun hava daha iyi patlar ve güç çıkarır. Yani anlayacağın ikiside aynı hacime giriyor ancak içeriğindeki oksijen miktarı fazla olunca haliylen patlama daha şiddetli oluyor. Kısaca içerideki havanın yoğunluğu turbonun büyüklüğüne göre değişiklik gösteriyor. Yani kısaca aynı hacime daha fazla hava girmiş oluyor.

2- Backpressure'da güç alımında çok etkili. Yanma odasında patlama oluştuğunda, atık gazlar gtx28'den atılırken daha fazla dirençle karşılaşıyor ***** hacim daha dar. Gtx35'den ise atılması daha kolay oluyor. Bu direncin azaltılmasıda güç alımında çok etkili. Mesela Turbine A/R lerini hepimiz biliriz. 0.63-0.82-1.06. Bunlar atık gazın atıldığı koridorun genişliğini temsil ediyor. Hatta büyük alırsak daha fazla güç aldığımızı ancak turbonun geç dolduğunu da biliriz. Bu koridorlarlar daraldıkça backpressure artıyor ve hatta egt mizde yükselir ve aldığımız güçler düşer.

Sinan'S2k
11-01-2017, 15:56
Bu arada velocity'i yanlış açıkladım. Onu izah etmek isterim. gtx28'de compressor hacmi daha ufak olduğu için içeri alınan hava ısısı gtx35'e göre fazla olacak. Isınan hava daha hızlı ilerleyeceği içinde emme manifolduna daha erken ulaşacaktır. Böylelikle turbo erken doluyor geç doluyor tabirini gerçekleştirecektir.

Sadık Özyer
11-01-2017, 21:42
Turbo büyüdükçe aynı basınçta içeri giren hava kütlesi artar bunun neresi yanlış ki?

ZX-636R
12-01-2017, 00:52
özünde iki farklı görüş okudum anladığım kadarı ile bir grubun görüşü
turbodan bağımsız hangi turboyu kullansanız da motorun vereceği güç aynı
diğer görüş ise turbo değiştirerek gücü artırabileceğinizi ifade ediyor.

ikisi de temel de doğru olmakla birlikte bir fark var . şöyle ki

hangi turboyu takarsan tak aracın vereceği bir max güç vardır. yani motorun max potansiyeli bellidir ama bu değer asla ve asla oem turbonun verdiği güç değildir.

diğer görüş ise turbo değiştirip gücü artırabilirsiniz ki çok doğrudur ama bunun da bir sınırı vardır ki ilk görüş ile aynıdırç yani max potansiyel güç bellidir. yoksa gtx 30-35 değil de direkt gtx42-50-55 takalım her motordan 1000-2000hp güç alalım ama tabiki mümkün değil.

şimdi gelelim nedir bu max potansiyel güö ve hangi değerlere bağlıdır.
bir çok parametre olmasına rağmen en çok etki eden değer

1- motor hacmi: aynı turbo 1.4-1.6-2.0 vs litre hacimlerde aynı gücü vermez ama bu sebeple dikkat edin turboların max güçleri için 1.4-2.5 litre - 250-500 hp gibi cc ve güç bandı verirler. aynı basınçta aynı turobo 1.6 da 300 hp verirken 2.0 da kabaca375 hp verir yani hacim ile doğru orantılıdır.( tabiki turbo potansiyeli desteklediği sürece) yoksa
turbo choke area ya düşerse yani map dışına gelirse compressor küçük gelmiş demektir. ki kabaca %60 verimin altı bu bölüme girer böylece sadece sıcak hava basarsın

2- RPM= motor hacmine benzerdir. rpm arttıkça güç artar. örnek olarak 9000rpm çeviren bir motor ile 6000rpm çeviren bir motora aynı turboyu taksa diğer tüm değişkenler aynı olsa bile güç aynı aynı olmaz. rpm ile güç doğru orantılıdır ama tam kolerasyon yoktur çünkü rpm arttıkça bir seviyeden sonra motor volumetric efficiency düşüyor.
genelde max tork = max VE

3- iat yani motora giren hava sıcaklığı: hepimizin bildiği gibi düşen hava= artan hava kütlesi yani aynı hacme daha çok hava sokmak demektir. çok hava çok yakıt = çok güç. iat güç ile doğru orantılıdır ama C yani derece olarak değil de Fahrenheit olarak doğru orantılıdır. yani 20 C den 10 C ye inince %100 artış olmaz.

4- Engine Volumetric Efficiency: kabaca motor verimliliği diyelim. motorun kendisine özgü
4 silindir turbo araçlarda 90-95 arası gibi, NA lar da daha yüksek 95-105 gibi, süper sport NA larda 130-150 arası
MC Laren de 150 diye okumuştum bir görüşte zaten bu sebeple adamlar Na dan turbo kadar güç alıyorlar nerdeyse

5- AFR. doğal olarak düşen AFR yani zengin karışım aynı basınçtan daha çok güç alınmasına imkan veriyor

6- BSFC: Brake Specific Fuel Consumption. kabaca VE ye benzer motora özgü değer.
teorik olarak 1 saat boyunca durmadan 1 hp güç almak için motorun yakması gereken lb/min değerinden yakıt miktarı.
turbo araçlar için daha yüksek NA lar için daha düşüktür. ters orantılı olup düşük olması daha yüksek güç alınmasına imkan verir. en iyi değer yarış yakıtlarında olup turbo araçlar için aklımda kaldığı şekilde yazıyorum
race fuel 0.40-0.43 aralığındadır.
95 octane da 0.45-0.55
E85 te 0.65-0.70
methanol 0.9-1.10 gibi

bu yüzden tüm değerler aynıyken ve aynı basınçta en çok gücü yarış yakıtı verir

kendi aracım için E20 de 0.54, E27 de 0.55 gibi hesapladım

bu yüzden E85 ile çok güç alırsınız ama çok yakıt yakmanız lazım

en temel paraemetreler bunlar ama bunların dışında

turbo ile emme manifoldu arası oluşan basınç kaybı, yani intercooler verimliliği, borulama, vs. de etkilidir

yani motorun iç depresyon oranı denilen yada iç kayıp da var. çok detaya girmemekle birlikte artan basınç ile bu kayıplar artıyor. ve artış lineer değil paraboliktir. yani 1.5 bar da 0.1 bar basınç kaybınız varsa 3 bar da basınç kaybınız 0.3 bar gibi olur.

yine turbo verimliliği A/R, emme ve egzoz manifoldları (VE yi etkileyerek) verimi artırır. backpressure azaltarak katkı yapar.

yine aklıma gelene Avans değeri ve motor sıkıştırması da VE yi artırır yani daha fazla avans daha yüksek VE yani aynı basınçta daha fazla güç alınmasını sağlar. CR da aynı mantıktır.




Şimdi şöyle bir yanılgı oldu daha doğrusu ben yanlış açıklamışta olabilirim. Güç artmasının sebebini 2 maddede sıralayım.

1- Gtx35'in havayı pompaladığı hacim yani compressor cover'ın içi gtx28'e göre daha büyük bundan dolayı da dışarıdan emdirdiğimiz hava gtx35'de hem daha soğuk kalabiliyor hemde pervanesi daha büyük olduğundan daha fazla havayı 1 dakikada pompalayabiliyor. Yani daha efektif.
Hem fazla hava, hem de bu hava daha soğuk olunca yoğunluk daha fazla oluyor. Yoğun hava daha iyi patlar ve güç çıkarır. Yani anlayacağın ikiside aynı hacime giriyor ancak içeriğindeki oksijen miktarı fazla olunca haliylen patlama daha şiddetli oluyor. Kısaca içerideki havanın yoğunluğu turbonun büyüklüğüne göre değişiklik gösteriyor. Yani kısaca aynı hacime daha fazla hava girmiş oluyor.

2- Backpressure'da güç alımında çok etkili. Yanma odasında patlama oluştuğunda, atık gazlar gtx28'den atılırken daha fazla dirençle karşılaşıyor ***** hacim daha dar. Gtx35'den ise atılması daha kolay oluyor. Bu direncin azaltılmasıda güç alımında çok etkili. Mesela Turbine A/R lerini hepimiz biliriz. 0.63-0.82-1.06. Bunlar atık gazın atıldığı koridorun genişliğini temsil ediyor. Hatta büyük alırsak daha fazla güç aldığımızı ancak turbonun geç dolduğunu da biliriz. Bu koridorlarlar daraldıkça backpressure artıyor ve hatta egt mizde yükselir ve aldığımız güçler düşer.

2 nolu görüşe %100 katılıyorum
1 no için tamamen doğru ancak küçük bir ekleme yapayım; bu soğuk hava yada sıcak havayı etkileyen compressor büyüklüğü tabiki bunu da grafikten % olarak belirtilen verimliliklerden görebiliriz. %60 ve altı zaten choke area yani sadece verimsiz sıcak hava. bu sebeple hedeflediğimiz güç turbonun en verimli adasında olursa daha soğuk hava basar. ve en yüksek verim ile basar. ama diyelim yukarıdaki parametrelere göre en verimli area için gtx3076 takmamız gerekirse gtx3582 takarsak turbo daha yüksek poransiyele sahip olmakla birlikte bizim spec lere göre büyük geldiğinden daha düş verime gelir. yani compressor map in sol tarafına gelir. bu sefer de soğuk gelir ama surge line yakın yere gelme riski var. işte yeni çıkan GEN II ler ne çok burada olumlu katkı yapıyor

biraz uzun ve karış oldu sanırım :)

d3n1s
12-01-2017, 08:59
üstad turboda olsa içeriyi büyütmeden aynı barda daha fazla hava sokamazsın diyoruz. daha fazla hava sokamazsın demiyoruz. Farklı turboyla aynı barda daha fazla hava girmez demek istedim ben de.

Yani basıncı arttırdıktan sonra istediğin kadar sokarsın elbet.

cevabı 51 numaralı postta siz daha sormadan verilmiş. Bilmeyen olabilir diyerekten, lbs Imperial Birim Sistemi'nde kullanılan ağırlık birimidir. Libre veya pound olarak adlandırılır, 1 lbs = 0.455 kg'dır.


Turboların, basınca göre tabii ki bastıkları hava değişir. Emme manifoldundaki hava aynı kalsaydı hiçbir zaman daha fazla güç alamazdık. Dİkkat edin basınç aynı kalabilir. Hava miktarı aynı kalamaz. Dakikada geçen hava miktarı artar.

Yani iki turboda 1 bar basınç basarsa emme manifoldunda 1 bar basıcı görürüz ancak saniyede ya da dakikada geçen hava miktarı çok farkeder.

Size küçük ve büyük turbo kompressör haritası koyayım daha iyi anlaşılır.

gtx3582R Gen2
http://i.hizliresim.com/Wg8WOq.jpg (http://hizliresim.com/Wg8WOq)

gtx2867R Gen2
http://i.hizliresim.com/kG7ZP7.jpg (http://hizliresim.com/kG7ZP7)

Görüldüğü üzere Gen2 gtx3582R turbo 2.5 bar basınçta yani 1.5 bar turbo basıncında dakikada 80lbs küsür hava üflemektedir.
Gen2 gtx2867R turbo ise aynı basınçta 45-50 lbs hava üfler.