Orijinalini görmek için tıklayınız : ZF 5HP19 Tiptronik Vites Yağ Değişimi
Aracım 2003 Passat 1.9 TDI.
Aracımda kullanılan otomatik şanzıman ZF'nin 5HP19 kodlu şanzımanı. Araştırdığım kadarıyla BMW'de filan da kullanılmış.
Aracı aldığımda 160.000km gibi şanzıman yağının değiştiği söylendi. Ancak net bir bilgi yok.
Yetkili serviste ise servis bülteninden bizim araçların şanzıman yağı değişimini çıkarmış sanırım. Değiştikten sonra problem yaşayanlar olmuş.
O yüzden servis bu aracın şanzıman yağı ömürlük diyormuş ve bu yüzden değiştirmiyormuş.
ZF'nin açıklaması ise şanzıman yağı ömür boyu yetecek kadar konulmuştur. Ancak ağır şartlara maruz kalan şanzımanlarda 120.000km veya 8 yılda yağ değiştirilebilir şeklinde. Bu yüzden torku yüksek dizel araçların bu şarta uyduğunu düşünüyorum. (Artı olarak aracım yazılımlı)
Gelelim soruna. Aracım şu an 212.000km'de. Şu ana kadar bir problem yaşamadım. Sakin bir kullanıcıyım. Geçenlerde yavaşlamak üzere iken (fren yapmadım sadece ayağımı gazdan çektim) tekrar hızlanmak için gaza bastığımda sanki araç boştaymış gibi devir yükseldi ve birden vitese geçti ve silkeledi. Bunu aynı sürüşte 3 kez yaptı. Şanzıman sıcaktı. 40km kadar yol yaptıktan sonra şehir içi trafiğine girdim.
Araç soğuduktan sonra bir daha o kadar çok yapmadı. Bir kaç kez hafiften devir yükseldiğini hissettim ama silkeleme olmadı. Vagcom ile baktığımda hiç bir hata kodu yok.
Şimdilerde ise sanki şanzıman sıcakken bir tuhaflık hissediyorum. Soğukken herşey normal. Yine öyle bariz silkeleme filan yok. Ama yine de sanki eskisi gibi değil. Tam net bir şeyde söyleyemiyorum.
Bu vesile ile şanzıman yağını değiştirmek istiyorum. Eksik olup olmadığını da bilemiyorum. (Kontrol çubuğu yok)
Sıcakken garipleşiyor diye aklıma yağ geliyor ilk önce.
Bu durumda yağı değiştirmelimiyim sizce? Servislerin değiştirmek istememesi, nette değiştirdikten sonra silkeleme problemlerinin arttığını söyleyenler olması gibi şeyler kafamı kurcalıyor.
Uzun araştırmalar sonucu şanzıman yağını değiştirdim.
4.5lt boşaldı. Tekrar 4.5lt ekledik. Filtreyi ZF'nin orjinal filtresini aldım. Özellikle yan sanayi istemedim.
Yağ 4.5lt x 55TL = 247,5TL
Filtre ZF 150TL
İşçilik 60TL
Toplamda 450 TL ödedim.
Çıkan yağ çok kirliydi. Neredeyse çamurlu su kıvamında bir şeydi.
Değişimden sonra en az 20-30km kullandıktan sonra tam olarak etkisini hissedersin dedi. Yeni yağ tamamen karışınca.
Şu an bile vites geçişlerinin yumuşadığını hissediyorum.
https://c1.staticflickr.com/5/4271/34621553551_0d7f38d957_z.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4165/33911105504_f66ed4570d_z.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4226/33944413083_917ec08442_z.jpg
MehmetOrkun
20-05-2017, 08:20
Hayırlı olsun, kirli yağın fotoğrafı var mı ?
Yapan ustalar biraz acemi galiba normalde tork konvertörünün içinide boşaltmaları lazım
Hatta şanzıman kapasitesi 9 litre ancak 7 litresi sadece çıkıyo
Yapan ustalar biraz acemi galiba normalde tork konvertörünün içinide boşaltmaları lazım
Hatta şanzıman kapasitesi 9 litre ancak 7 litresi sadece çıkıyo
Tork konvertörün içindeki yağ şanzıman inmeden değişmiyormuş. Araştırmalarımda hep bu yönde idi.
Kapasite olarak BMW'deki ZF 5HP19 ile kıyaslıyorsanız o şanzıman ile bizdekinin kodu aynı ama şekli şemali değişik. Ustada iki şanzıman da vardı orada sökülmüş. Bizim şanzıman BMW'dekine göre bariz daha küçük. BMW arkadan itiş, bizimki önden çekiş.
Hayırlı olsun, kirli yağın fotoğrafı var mı ?
Malesef yağın fotosunu çekmemişim hocam. Ancak durumu gerçekten kötüydü. Çamurlu su kıvamındaydı resmen.
Tork konvertörün içindeki yağ şanzıman inmeden değişmiyormuş. Araştırmalarımda hep bu yönde idi.
Kapasite olarak BMW'deki ZF 5HP19 ile kıyaslıyorsanız o şanzıman ile bizdekinin kodu aynı ama şekli şemali değişik. Ustada iki şanzıman da vardı orada sökülmüş. Bizim şanzıman BMW'dekine göre bariz daha küçük. BMW arkadan itiş, bizimki önden çekiş.
Passat'ın 1.9 tdi 5hp19 için 9 litre denmiş
Motul - Lubricants recommendations (http://www.motul.com/za/en/lubricants/recommendations/b4a5f29a87f89caa73ad8e41addd9816?type_name=Passat+ 1.9+TDI+%2896+kW%29+%282000-2005%29)
Buda bmwnin e39 530i 5hp19 8.7 litreymiş
Motul - Lubricants recommendations (http://www.motul.com/za/en/lubricants/recommendations/e6e3864426af44a79c65bdcd3e7dbf39?type_name=530i+%2 82000-2004%29)
Doğrudur hocam karteri ve filtreyi söktüğümüzde boşalan yağ 4,5lt idi. Tekrar 4,5lt eklendi. BMW için başka yerde 12lt okumuştum.
konuyu hortlatım. Bu hafta bende e34 te kullanılan 5hp18 şanzumanın yağını değiştireceğim. Motulu aradığımda Multi ATF veya DEXRON III kullana bilirsiniz dedi. yanındada liquimoly şanzuman katkısı koymayı düşünüyorum. Tavsiye önerebileceğiniz başka bir yağ , katkı varmı ?
konuyu hortlatım. Bu hafta bende e34 te kullanılan 5hp18 şanzumanın yağını değiştireceğim. Motulu aradığımda Multi ATF veya DEXRON III kullana bilirsiniz dedi. yanındada liquimoly şanzuman katkısı koymayı düşünüyorum. Tavsiye önerebileceğiniz başka bir yağ , katkı varmı ?
Buraya eklemeyi unutmuşum. Ben yağı ikinci kez tekrar değiştirdim. Hepsi bir defada değişmediği için.
ZF LifeGuard Fluid 5 aldım bu defa orjinal yağını.
Yağ değişiminden sonra şanzıman ile ilgili hiç bir sorunum kalmadı. Sanki ilk günki gibi oldu.
Yağı şaşmazda bir firmadan aldım. Sahibinden de aratırsanız çıkıyor. Litresi 60TL
Şahsi fikrim ZF'nin orjinal yağından şaşmayın.
Sorun çözülmüş ama okuyan arkadaşlara belirtelim,
Ömürlük yağ yoktur, var diyen ustadan kaçın. Şanzıman motor fren difransiyel hiç fark etmez, bütün yağlar zamanı geldiğinde değişmelidir.
Nedense bazı otomatik şanzımanlarında tapa olmuyor ve karteri komple indirmek gerekiyor. Buna da ustalar yanaşmadığı için (kaçak vs. yapabilir) ömürlük diyerek gönderiyor müşteriyi.
Eğer çok uzun süre değişmemişse en doğru yöntem, ki sizin uyguladığınız gibi, bir kaç kerede ufak ufak değiştirmek. Makinayla yapılan bir anda komple değişim sonucunda kaçırma yapabiliyor. Fakat kısa sürede (her 2000 km de bir gibi) bir kaç kere dök doldur yapmak en temiz yöntem.
Sizin yerinizde olsam yağ çok uzun süre değişmediği için toplam yağ hacmini bulup, bir kerede dök doldur ile ne kadar yağın değiştiğinide bulup, kısa aralıklarla bir kaç kere daha değiştirirdim. Örneğin şanzıman toplam 12 lt alıyorsa, ve bir kerede 4 lt dökülüyorsa, 3 kere değiştirirdim.
Aslında en doğrusu geciktirmeden her 40-50 binde bir değiştirmek.
konuyu hortlatım. Bu hafta bende e34 te kullanılan 5hp18 şanzumanın yağını değiştireceğim. Motulu aradığımda Multi ATF veya DEXRON III kullana bilirsiniz dedi. yanındada liquimoly şanzuman katkısı koymayı düşünüyorum. Tavsiye önerebileceğiniz başka bir yağ , katkı varmı ?
Zamanında değiştirdiğiniz ve orjinal yağını kullandığınız müddetçe hiç bir katkı koymanıza gerek yok.
Motora katılan katkı problem yaratmayabilir ama, otomatik şanzımanlar katkı konusunda çok daha hassastır.
Açıkçası 3. kez de değiştirmeyi düşünüyorum binmeye devam edersem. Yine 10.000km sonra filan.
ZF türkiye sitesinden alıntı yaptım:
"Çok yüksek çalışma sıcaklıklarında, sürüş tarzına bağlı olarak - örneğin sportif sürüş tarzı veya sık römork kullanımı - otomatik viteslerdeki yağlar normal koşullara kıyasla daha çabuk etkinliğini kaybedebilir. O nedenle ZF Services her 100.000 km'de veya en geç 8 yıl sonrasında şanzıman yağının değiştirilmesini tavsiye etmektedir.
Yağ değişim setleri şu durumlarda kullanılabilir:
Filtre değişimi de dahil şanzıman yağı değişimi
Yağ karterinde veya yuvasındaki sızıntılar
Yağ soğutucusundaki sızıntılar
Tork konvertörü değişimi"
"ZF-LIFEGUARDFLUID yağları, özel olarak her bir ZF otomatik şanzımana uyumludur. Bu yağlar, yumuşak çalışma ve optimum vites değiştirme karakteristikleri sağlar, yüksek seviyede strese maruz kalan aksamda eskimeyi en aza indirir ve düzenli olarak değiştirildiğinde şanzımanın kullanım ömrünü uzatır."
Siteden yağ değişimi seti vb yedek parça ihtiyaçlarınızı temin edebileceğiniz yerlerle ilgili link:
Servis Ağı: Konum Arama - ZF Friedrichshafen AG (https://www.zf.com/turkey/tr_tr/corporate/aftermarket/service_network_corporate/index.jsp#/search)
Benim araçta 6 ilerisi var. Bunda yağ filtresi kartere bitişikmiş. Karter, plastik. Dolayısıyla "yağ değişim seti" olarak satılıyor.
Konu üzerinden 5 sene geçmiş konunun ama bende bugün 2004 Audi A6 2.5 TDI Quattro için değişim yaptırdım.
Passat taki şanzımana ek olarak transfer kutusu var, ama karter / filtre vs aynı.
Kullandığım yağ: MOTUL Multi ATF, etiket üzerinde bu şanzıman için VAG referans numaralarıda yazılı. Neden MOTUL derseniz litresi 165 TL ye bulduğum fiyatı en düşük olan uygun yağ bu idi, başka sebebi yok :)
2. mesajda 4.5 litre yağ değişti denmiş ama biz 4.5 tan fazla yağ çıkarttık filtreyi de sökünce 6 litre üzerinde idi. Çıkan yağı 7 lt lk boş bir motor yağı kutusuna doldurdu usta. O yüzden 6 lt üzeri olduğuna eminim.
Yeni dağdan doldurma esnasında yere dökülenler ile birlikte 6.5 LT kullandık.
İlk dolumdan sadece 3,5 LT aldı sonra alttaki dolum yuvasından taşmaya başladı, aracı çalıştırıp vites geçişleri yapıp her viteste 2-3 sn bekleyip motoru kapattım.
Doldurma yuvasını açıp 2,5 LT kadar daha ekleyebildik gene karter üstündeki dolum yuvasından.
Daha sonra tekrar aracı çalıştırıp gene vitesler arasında geçiş yapıp her konumda (R-N-D) 2-3 sn bekledim. Bu arada ustamız alttan yağ eklemeye devam etti. Fazlası zaten dolum yuvasından taşıyor.
Dikkat edilmesi gereken şey yağ sıcaklığı 35 ile 45 derece arasında olmalı 2 ve 3 cü dolumları yaparken. Bende VAGCOM vardı, ben bilgisayardan takip ettim, değişim yaptıracak olanlar mutlaka takip edilmesi gerekiyor.
Sonuçlar oldukça güzel, vites geçişleri yumuşadı, bazen vuruntu yapıyordu onlar şu anda kalmadı.
Not1: Araç 310.000 KM de (yüksek KM li araçlarda şanzıman yağ değiştirmek iyi değil diyen çok oluyor özellikle belirtiyorum)
Not2: Üstünden çıkan filtre de FEBI marka idi, yani daha önce de değişmiş demek oluyor filtresi. Belki daha önce birkaç kere değişti, bu sebeple şanzıman hala iyi durumda olabilir.
Not3: Yağ 1155 - filtre + karter conta seti 310 - işçilik 500 - temizlik için balata spreyi, ıvır zıvır - 165 toplam : 2130 a maloldu bu bakım
Not4: Sultanbeyli ZF Türkiye 1 ay önce 6000 TL fiyat vermişti bu işleme :)
Bu tür işlemler için Kartal - Doğan Otomatik Şanzıman ı öneririm. İşinin ehli ve bilgili bir abimiz.
XSi seviye ayarla kısımı tam olarak nasıl yaptılar?
Ben ZF’nin manuel’ine baktığımda tüm vitesleri sizin yaptığınız gibi gezdikten sonra vites P konumunda iken seviye tapasından yağ gelene kadar dolduruyor.
Ama ben hangi ustaya gittiysem, hangisine sorduysam en son vites R’de iken seviye tapasından yağ gelene kadar dolduruyor.
Hangisi doğru yada aralarında ciddi fark oluyor mu bilemedim.
XSi seviye ayarla kısımı tam olarak nasıl yaptılar?
Ben ZF’nin manuel’ine baktığımda tüm vitesleri sizin yaptığınız gibi gezdikten sonra vites P konumunda iken seviye tapasından yağ gelene kadar dolduruyor.
Ama ben hangi ustaya gittiysem, hangisine sorduysam en son vites R’de iken seviye tapasından yağ gelene kadar dolduruyor.
Hangisi doğru yada aralarında ciddi fark oluyor mu bilemedim.
Yağ doldurma ve seviye ayarını beraber yaptık, ustamız klasik çalışıyorsa dokunmacilaradan :)
İlk sefer çalıştırıp vitesler arası geçiş yapıp motoru kapattım, sonra 2.5 LT yağ aldı.
İkinci seferde tüm vitesler arasında geçiş yaptım, bilgisayar yanımda açıktı, sıcaklık 45 dereceye kadar çıktı en son, ustam da yağı bir iki kere ekledi taşırdı, en son tasma bitince de artık yeter dedik kapattık döküm yuvasını.
Biz de P de değil, D, N ve R konumlarinda gezerek yapmış olduk.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.