PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Ağırlık Merkezi Dengesi Hakkında



Aranel Ciryatan
11-12-2018, 19:30
Merhaba arkadaşlar,

Yakın zamanda katıldığım bir performans sürüş eğitiminde kullandığım araçtan sonra kendi aracım ile ilgili kafamda bazı soru işaretleri çıktı. Şimdi hepimiz öyle yada böyle ekstra bir şeyler arabaya ekleyerek yada arabayı alçaltarak ağırlık merkezini değiştiriyoruz. Peki aracımın ağırlık merkezini yada lastiklere dağılan ağırlığı ölçtürebileceğim bir yer var mı? Mesela aracımın kafası arkaya göre daha basık durumda ve bu arka tarafta ciddi bir tutuş kaybı yaşatıyor. Bunu düzeltmek için arkayı düşürmek yada önü yükseltmek gibi düşüncelerim var. Kafa bunu bakkal işi 2 parmak kaldıralım yada 2 parmak indirelim olarak değilde ciddi ciddi ağırlık merkezini ölçerek yapmak istiyorum. Tabi böyle bir imkan varsa :D

DOHC
11-12-2018, 19:44
Özgün falan araba yaparken her tekeri ayrı ölçerek kg değerlerini görebiliyordu. Belki başka yerler de yapıyordur.
Ama stock arabanda çok fark edeceğini sanmıyorum. Neticede motor önce, sürücü önde, ön %70 arka %30 desek, aracın yüksekliği ile oynayarak bu oranı değiştirmek zor. Önünü kaldırsan, ön teker havada olcak, önünü göremeyeceksin gibi. %70-30 olsun olsun %65-35 olsun örneğin.
Bence arabanın default ağırlık dağılımı çok değişmez parça marça sökmezsen.

volume81
11-12-2018, 19:57
şöyle bişeyde var 60:40 ağırlık dengesi ile tasarlanmış aracı 50:50 yaptığında yol tutuşu daha çok kaybedebilirsin :)

levent
11-12-2018, 20:02
Peak Garage da vardı diye hatırlıyorum o tekere düşen ağırlığı ölçen aletten, bir de ralli araçları hazırlayan garajlarda vardır muhtemelen

marikan
12-12-2018, 17:45
Bu iş için en bilinen modifiye aküyü bagaja almak :)

Hakan Girginer
12-12-2018, 18:55
Benim de beklediğim buydu...

Bir araç sadece görüntü için "hasbelkader" alçaltılırsa, yol tutuş özelliği gider.
Ama, bunu anlatmak çok zor, çünkü kullanıcılar o instagram görüntüsünü istiyor.

İdeal yükseklik konusunda pistte, yolda denenmiş, hesaplanmış ölçüler dahilinde kalmak en iyisi.
Bunu için en önemli kıstaslardan biri, amortisörün en verimli çalışacağı yüksekliğin de hesaplanması.
Alçaltıldığı için mili kovanının dibine vuran bir amortisörden hayır gelmez mesela.

Bu arada, bazı araçlarda arkanın 5-6 mm daha yüksek olması gerekir, bazılarında da tam tersi geçerlidir.

Yükseklik ve yay sertliği ayarı için genellikle tam lastik boyunda metal adaptörler kullanılır, bu adaptörlerin altına da birer terazi koyulur.
Ağırlık dengesi, aracın kullanım amacına göre ayarlanır. (Oval pistte saat yönüne dönen aracın sağ tarafındaki terazilerde daha büyük değer okunur mesela. Sokak kullanımı için mümkün olduğunca eşit değerler elde edilmeye çalışılır.

http://lh3.ggpht.com/-cPK7GQz41oM/UyyU6RnhhRI/AAAAAAAAK3A/aNX3ATfhWU0/IMG_5473%2525283%252529_thumb%25255B1%25255D.jpg?i mgmax=800

Ön - arka ağırlık dağılımının 50-50 olması da şart değil. Bu durumlarda yol tutuşu süspansiyon geometrisi, yay sertliği ve viraj demiri çapı ile manipüle edilebiliyor.
Önemli olan, bilinçli ve metodik çalışmak...
Bu işlemler için büyük para dökmek de şart değil. 4 adet banyo terazisi ile de oluyor o iş.
(Kilogram itirazı yapmadan önce kaldıraç prensibini düşünün...)

livaneli
13-12-2018, 00:23
Benim de beklediğim buydu...

Bir araç sadece görüntü için "hasbelkader" alçaltılırsa, yol tutuş özelliği gider.
Ama, bunu anlatmak çok zor, çünkü kullanıcılar o instagram görüntüsünü istiyor.

İdeal yükseklik konusunda pistte, yolda denenmiş, hesaplanmış ölçüler dahilinde kalmak en iyisi.
Bunu için en önemli kıstaslardan biri, amortisörün en verimli çalışacağı yüksekliğin de hesaplanması.
Alçaltıldığı için mili kovanının dibine vuran bir amortisörden hayır gelmez mesela.

Bu arada, bazı araçlarda arkanın 5-6 mm daha yüksek olması gerekir, bazılarında da tam tersi geçerlidir.

Yükseklik ve yay sertliği ayarı için genellikle tam lastik boyunda metal adaptörler kullanılır, bu adaptörlerin altına da birer terazi koyulur.
Ağırlık dengesi, aracın kullanım amacına göre ayarlanır. (Oval pistte saat yönüne dönen aracın sağ tarafındaki terazilerde daha büyük değer okunur mesela. Sokak kullanımı için mümkün olduğunca eşit değerler elde edilmeye çalışılır.

Ön - arka ağırlık dağılımının 50-50 olması da şart değil. Bu durumlarda yol tutuşu süspansiyon geometrisi, yay sertliği ve viraj demiri çapı ile manipüle edilebiliyor.
Önemli olan, bilinçli ve metodik çalışmak...
Bu işlemler için büyük para dökmek de şart değil. 4 adet banyo terazisi ile de oluyor o iş.
(Kilogram itirazı yapmadan önce kaldıraç prensibini düşünün...)

Usta geldi, kaçın. :D

Sorar mısın böyle soru? Çık bakalım işin içinden :)

Maxi
13-12-2018, 07:43
aracın 4 tekerini ayrı ayrı (aynı anda) tartmak için tartılar var
googla car weight scale yazıp görsellere bakınız.

mikelazi
13-12-2018, 08:11
eibach-H&R-voglant gibi firmalar bedavadan dizele ayrı-1.2cc ye ayrı-2.0cc ayrı yay yapmıyorlar...

kataloğa bakıyorsun araca göre.ön 3 arka 2.5cm veya ön 3.5 arka 3.5cm bunlar yol ,günlük kullanım şartlarına göre hesaplanmış.

tabi biz bunları pıstırıp,kıstırıp,kastırıp 5-7-9mm daha alçaltıyoruz.deli gibi yol tutuğumuzu düşünüyoruz.ne arge si-ne mühendisi.

aracımın ağırlık merkezini öğrenmeyi bende çok isterdim.ama kafama göre ayar yapmazdım.yukardada yazmışlar belki benim aracım 60-40 daha iyi yol tutuyordur.

levent
13-12-2018, 13:54
Çoğu fwd 60/40 ve 6x/3y gibi oranlarda ağırlık dağılımındadır diye düşünüyorum ben de.

İmkan olsa denk gelsek de ölçüp ayarlasak yüksekliğini de. Anca yapabildiğimiz sürücü içindeyken eşit yükseklikte kalmasını sağlamak oluyor ön/arka için max şuanki imkanlarla

coolvtec
13-12-2018, 14:01
sadece ön arka değil sağ sol olarak ta ağırlık tartılıyor. yıllar önce aracı turbo yapmadan önce takip attiğim bir eleman usadan, arkadaşlarla toplaşın bu tartıdan mutlaka alın demişti. özellikle dragda sağ sol ağırlığı da iyi dengelemek gerekiyor.

Schumi
13-12-2018, 22:25
Ağırlık dağılımı dışında arabanın salıncağındaki rotilin çalışması açısı çok önemli. Çoğu arabanın salıncağı dümdüz olmaz. Rotil kısmı yukarı kavisli olur. Aracı alçalttığınız zaman rotilin çalışma açısı bozulur. Geometri dağılır. Roll center correction kit denilen Rotil üzerinden direksiyon hareketi sonucu dönüş merkezinin düzeltilmesini sağlayan kitler varsa alınmalı. Kaba tabirle ön ve arkayı aynı miktarda alçaltırsanız (4 cm ön 4 cm arka gibi) ön arka ağırlık dağılımı değişmez. Ama ön düzen geometrisi değişir. Ön düzen geometrisi ağırlık dağılımından çok daha önemlidir.

M3CSL
14-12-2018, 07:46
Sprung weight yani yürüyen aksamın ağırlığı yol tutuşa asıl etken diyip aradan çekilicem,

Aranel Ciryatan
14-12-2018, 09:51
Verimli bie konu açmışım. Güzel bilgiler toplanıyor.

Y.Emre
15-12-2018, 11:14
Sadece alçaltma ile ağırlık merkezinde ciddi bir değişim yaşamazsınız. Ağırlık merkezi değişimi çok daha ekstrem modifikasyonlar sonucu olacak bir iş.

Arkada hissettiğiniz tutuş kaybının sebebi daha çok süspansiyon ayarları ile ilgilidir (yay sertlikleri, açılar vs).

I-HANN
15-12-2018, 19:34
Merhaba arkadaşlar,

Yakın zamanda katıldığım bir performans sürüş eğitiminde kullandığım araçtan sonra kendi aracım ile ilgili kafamda bazı soru işaretleri çıktı. Şimdi hepimiz öyle yada böyle ekstra bir şeyler arabaya ekleyerek yada arabayı alçaltarak ağırlık merkezini değiştiriyoruz. Peki aracımın ağırlık merkezini yada lastiklere dağılan ağırlığı ölçtürebileceğim bir yer var mı? Mesela aracımın kafası arkaya göre daha basık durumda ve bu arka tarafta ciddi bir tutuş kaybı yaşatıyor. Bunu düzeltmek için arkayı düşürmek yada önü yükseltmek gibi düşüncelerim var. Kafa bunu bakkal işi 2 parmak kaldıralım yada 2 parmak indirelim olarak değilde ciddi ciddi ağırlık merkezini ölçerek yapmak istiyorum. Tabi böyle bir imkan varsa :D

eğer coil varsa yapılır ve cok ciddi derecede yol tutusu elde edersın en basıt ornegı e39 m5 aracımızda kw v2 coıl vardı motaj yaptık 4 cm alcaklıkla yol testıne cıktık bı sorun yok gıbıydı sertlık ayarını cadde ıcın konforu bozmıycak sekılde ayarladık gayet guzeldı
yuksek hızlarda savrulma yada yanlayınca toplarken ugrasmak gerekıyordu , scalede agırlık dagılımını esıtledıkden sonra yagmurlu havada 200 km ıle e5 de yan gıdıp arkayı cok rahat kontrol edebılırsun yol tutusu ve kontrolu ınanılmaz derece duzeldı before after resım cekmedıgım ıcın sadece ayar sonrası resım var

Ayhan Yildirim (@garagetr) • Instagram photos and videos (https://www.instagram.com/p/BgrZnH6jsGVT8T1xWzUnwWWRGr_9y_-jZvejBM0/)

Ayhan Yildirim (@garagetr) • Instagram photos and videos (https://www.instagram.com/p/Bf_TYkSDZGKXRtP5bHl36Omw6JKaZFOwYP5qnk0/)

E46
16-12-2018, 18:48
profesyonel sekilde bir moose test yapıp bakmak da iyi olur ama deneme yanilma işi baya masrafli

McS_R53
16-12-2018, 19:51
bana gore direksiyon basinda harcanmis zaman her zaman yapicagin modifeyeden daha onemli. Bana sorarsan buna kafa yormak yerine elinden geldigince daha cok pist gunune katilmaya calis

Schumi
16-12-2018, 22:35
Sprung weight yani yürüyen aksamın ağırlığı yol tutuşa asıl etken diyip aradan çekilicem,

Sprung değil Unsprung weight önemli. Yani yayın amortisörün taşımadığı ağırlık. Salıncak, porya, amortisör ve yayın kendi ağırlıkları, fren disk / balata ve kaliperin ağırlığı ve en önemlisi jant lastik ağırlığı. Bunların ağırlıkları yay ve amortisör tarafından taşınmadığı için sübvanse edilmesi mümkün değil. 5 tonluk bir kamyonuda yarış arabası yaparsın doğru süspansiyon ile. Sonuçta o 5 tonu taşıyacak sistemi sağlarsın. Ama süspansiyonun tartmadığı / taşımadığı şeyler için elin kolun bağlıdır.

E46
16-12-2018, 22:46
bana gore direksiyon basinda harcanmis zaman her zaman yapicagin modifeyeden daha onemli. Bana sorarsan buna kafa yormak yerine elinden geldigince daha cok pist gunune katilmaya calis

Önemli bir konuya değinmişsin, Bende fabrikasyon M paket e46 vardı. Yüzlerce kez geçtiğim ormanlık virajli bir yol( yolu çocukluğumdan beri bilirim) akşam saati yol bomboş basa basa gidiyorum virajlara hayvan gibi giriyorum yardırıyorum resmen derken bi baktım arkamdan bi ışık yaklaştı dibime girdi, ben basiyom aynadan bakiyorum arkamda dedim bu araba neymis böyle S2000 falan mı? Ben gazlarken bana sapladı geçti, bi baktım reno modüs :) onu gördüm ya iyice hırslandım bastim falan ama nafile adam kayboldu gitti. (dedim kim bu deli) Sonra varınca arabayı park halinde gördüm fabrikasyon modüs kahvede oturanlara sahibini sordum bilmiyoz dediler öyle kaldı. Aynı yolda bu yaz bende 1.4hdi 68hp 206 varken F30 320i ile kapıştık bende ona sapladim mesala keskin bir viraj icinde. Arkadaşında dediği gibi direksiyon cok önemli

E46
16-12-2018, 22:55
Sprung değil Unsprung weight önemli. Yani yayın amortisörün taşımadığı ağırlık. Salıncak, porya, amortisör ve yayın kendi ağırlıkları, fren disk / balata ve kaliperin ağırlığı ve en önemlisi jant lastik ağırlığı. Bunların ağırlıkları yay ve amortisör tarafından taşınmadığı için sübvanse edilmesi mümkün değil. 5 tonluk bir kamyonuda yarış arabası yaparsın doğru süspansiyon ile. Sonuçta o 5 tonu taşıyacak sistemi sağlarsın. Ama süspansiyonun tartmadığı / taşımadığı şeyler için elin kolun bağlıdır.

Bizim arabalar Allah' a emanet o zaman şumi kafaya göre aldık taktik janti lastiği yayı

Schumi
16-12-2018, 23:03
Bizim arabalar Allah' a emanet o zaman şumi kafaya göre aldık taktik janti lastiği yayı

Performans odaklı otomobil ücreticilerinin yada otomobil modifiye edenlerin 1 numaralı kuralı. Olabildiğince HAFİF. Her parçanın hafifi makbul vites topuzu hariç. :)

997TT
17-12-2018, 09:00
Guzel konu,kitabi bilgi ile tecrübenın bırlesmesınde fayda var.
Yaptıklarınızı daıma test edın(aynı kosullarda)

E46
17-12-2018, 22:37
Performans odaklı otomobil ücreticilerinin yada otomobil modifiye edenlerin 1 numaralı kuralı. Olabildiğince HAFİF. Her parçanın hafifi makbul vites topuzu hariç. :)

Hafiflik konusunda gösterdikleri çabayı izolasyon yaparken ağzim açık incelemiştim. Sometimes b.kunu çıkarabiliyorlar :)