Orijinalini görmek için tıklayınız : Yüksek Lisans Projem: 95 Oktan vs. E15 vs. E70 (Subaru BRZ)
Selamlar,
Yüksek lisans projem itibariyle (Otomotiv müh.) yaptığım çalışmanın burada da ilgi çekebileceğini düşündüm ve paylaşıyorum.
Çalışmamızın amacı 95 oktan benzin, E15 (%15 etil alkol, %85 benzin) ve E70 (%70 etil alkol, %30 benzin) yakıtlarının maksimum potansiyellerini ortaya çıkarmak, güç farklarını görmek.
Deney aracımız Subaru BRZ.
Kendi aracım.
BRZ'nin bir özelliği yüksek oktan yakıt seviyor olması. Sıkıştırma oranı 12.5 : 1.
Bir diğer özelliği ise fabrika çıkışı tüm yakıt hattının, yakıt pompasının ve enjektörlerinin E85 uyumlu olması ve hiç bir donanımsal değişiklik gerekmeden, sadece doğru yazılım ile E85 kullanılabilmesi. Biz bu çalışmada E70 üzerinden gittik, zaten atmosferik bir BRZ'de E70 ile E85 arasında güç farkı da çıkmaz.
Araçta ek olarak tomei uel header ve k&n kutu içi filtre var. Başka hiç bir şey yok.
Bir de tabi tüm yakıt tiplerinden (benzin, e15 ve e70) maksimum performans almak üzere hazırlanmış beyin yazılımları.
Yazılımın baselerini yurtdışından aldım... Farklı ülkelerde 1000+ araçta denenmiş yazılımlar.. Ancak Türkiye'nin benzin kalitesiyle uyumsuz oldukları için ülkemiz yollarında binlerce km log alarak ve dyno üzerinde de deneyerek kendim fine tune ettim.
Dyno olarak Bostancı sanayide İlkan abi'nin VW TECH dynosu kullanıldı.
O gün dyno kalibrasyonunda bir sorun oldu, skala kaydı... Ben de kalibrasyonu düzelterek, dyno çarpanını da aşağı yukarı dynojete denk gelecek gibi düşürerek eğrileri excel üzerinden hesaplattım...
Sonuç olarak:
95 oktan benzin ile motorda 205, tekerlekte 175 hp gibi bir değer alabildim...
E15 yakıt ile motorda 218, tekerlekte 188 hp..
E70 yakıt ile motorda 240, tekerlekte 205 hp..
Hissiyat ise, e70 ile makina k20 gibi dönüyor... Devir arttıkça güç artıyor, hiç kesilmiyor. 7500'de devir kesiciye gelince ancak vites atman gerektiğini anlıyorsun :)
Eğriler gelsin:
İlk görüntü motor torku ve tekerlekteki güç
Daha kolay anlaşılması için aynı tip yakıtların tork ve güç eğrileri aynı renk
https://serving.photos.photobox.com/5498406352abae99adcb35285b0bfb22516630eecf4537c095 06f621ea11013286a3145b.jpg
Bu görüntü ise motor torku, motor gücü ve tekerlekteki güç.
https://serving.photos.photobox.com/77603846ffc51330b92ca0a840595ff72c8d530a52ac58e4dd 3d494eb2a8111909dd50d5.jpg
Sorular olursa cevaplarım.
Güzel çalışma olmuş. Emeğinize sağlık. Deneylerin detaylarını paylaşabilir misin?
Bu tip çalışmalar otomotiv mühendisliğinde genelde dizel motor için biyodizel deneyleri yapılıyor. Farklı bir çalışma olmuş.
Kolay gelsin.
Eline sağlık kenks. Güzel ve bilgilendirici bir çalışma :)
onursumer
24-03-2019, 13:35
o değilde E70 de çıkan guc efsane değilmi :)
95 oktan diye belirttiğiniz yakıt nedir yani hangi markanın ve katkılı olanındanmı ?
Güzel çalışma olmuş. Emeğinize sağlık. Deneylerin detaylarını paylaşabilir misin?
Bu tip çalışmalar otomotiv mühendisliğinde genelde dizel motor için biyodizel deneyleri yapılıyor. Farklı bir çalışma olmuş.
Kolay gelsin.
Evet genelde dizel üzerine çalışıyorlar, ben biraz renk kattım :)
Merak ettiğiniz detaylar ne ise tabi ki paylaşabilirim.
95 oktan diye belirttiğiniz yakıt nedir yani hangi markanın ve katkılı olanındanmı ?
BP Ultimate 95.
Güzel çalışma olmuş. Sadece bir.noktayı anlayamadım. Tek tip bir yazılım atılıp tüm yakıtlar bu yazılımdamı kullanıldı? Yoksa her yakıt türüne uygum bir yazılım atılıp öylemi güç ölçümü yapıldı?
Güzel çalışma olmuş. Sadece bir.noktayı anlayamadım. Tek tip bir yazılım atılıp tüm yakıtlar bu yazılımdamı kullanıldı? Yoksa her yakıt türüne uygum bir yazılım atılıp öylemi güç ölçümü yapıldı?
Her yakıt türüne göre özel yazılım ile ölçüm yapıldı.
Her yakıt türüne göre özel yazılım ile ölçüm yapıldı.
Peki ozaman sonuçlar çok bilinmeyenliye doğru gitmiş olmazmı? Yani şu şekilde izah edeyim. Benzinliye göre yapılmış yazılımın asla en iyi yazılım olduğundan emin olamayız, yada e70 ile yapılanında aynı şekilde. Tek bir yazılım ile de tüm yakıt türleri denense kattıkları artışı daha iyi anlamış olmazmıydık?
emeğine sağlık
Peki ozaman sonuçlar çok bilinmeyenliye doğru gitmiş olmazmı? Yani şu şekilde izah edeyim. Benzinliye göre yapılmış yazılımın asla en iyi yazılım olduğundan emin olamayız, yada e70 ile yapılanında aynı şekilde. Tek bir yazılım ile de tüm yakıt türleri denense kattıkları artışı daha iyi anlamış olmazmıydık?
emeğine sağlık
En iyi derken, neye göre en iyi?
En güçlü mü? En kararlı mı? En safe mi?
Tabi ki en iyi olduğuna emin olamayız. Belirli değişkenler farklı ayarlara getirilip takip edilerek taşıt performansına etkisi gözlemleniyor.
Ayrıca benim yazılım mantığımda kararlı vaziyette alınabilir en yüksek güç var. 1 kere tesadüfen iyi yürümüş yazılım değil, defalarca peşpeşe çevirdiğinde de gücün düşmediği, knock sensorden ciddi bir değer okumadığın, ısınmaların kabul edilebilir seviyelerde olduğu yazılım var. Tüm ayarlar bu şekilde dizayn edildi. Bundan dolayı dynoda bir akşamda yapılmış haritalar değil, binlerce km log alınarak hazırlanmış haritalar.
Literatürde, eğer merak ederseniz, donanımda ya da yazılımda hiç bir değişken değişmeden sadece yakıt değişerek yapılan etil alkol-benzin karışımı deneyleri var ki sonuç hepsine aynı; alkol miktarı arttıkça güç düşüyor. Bunun da sebebi etil alkol yandığında aynı miktar benzine göre çok daha az enerji açığa çıkıyor olması. Bahsettiğim sonuç binlerce makale ile sabittir.
Bilim, merak ile başlar. Sabit yazılımda alkol oranının artışıyla gücün düşeceği aşikarken, Amerika'yı neden baştan keşfedelim ki?
Benim projemde ateşleme dereceleri değiştirildi, hava fazlalık katsayısı (afr) hep aynı lambda değerinde tutulacak kadar enjeksiyon haritaları değiştirildi. Tüm haritalarım 0.83 lambda çalışıyor. İlk mesajımda da bildirdiğim gibi, "Çalışmamızın amacı 95 oktan benzin, E15 (%15 etil alkol, %85 benzin) ve E70 (%70 etil alkol, %30 benzin) yakıtlarının maksimum potansiyellerini ortaya çıkarmak, güç farklarını görmek."
Hatta benim sunumumda maksimum güçle de kimse ilgilenmiyor. sabit devir (6000 rpm) dataları sunacağım. Ancak burada ilgi çekici olan maksimum güçler diye paylaşımı o şekilde yaptım.
Sabit devir (6000 rpm) datları da şu şekilde:
RON95 E15 E70
HP @ 6000 161 166 175
Torque @ 6000 192 197 208
AFR (lambda) 0.83 0.83 0.83
Ignition timing (CA) 27.5 29.5 32.5
Intake air temp 31 30 28
Oil temp 91 88 96
coolant temp 83 86 86
pi time 3.51 3.77 4.83
di time 3.1 3.35 4.22
e70 ile ne kadar süre stock makine ile kullanılabilir peki brz için ?
yakıt hattı yeterli olabilir ama stock makinede bu e70 sıkıntı açmaz mı ?
e70 göre yazılım yapılması gerekmez mi ?
yakıt konusunu zaten biliyoruz hp lere nasıl etki ettiğini.
merak ettim brz yi özellikle
e70 ile ne kadar süre stock makine ile kullanılabilir peki brz için ?
yakıt hattı yeterli olabilir ama stock makinede bu e70 sıkıntı açmaz mı ?
e70 göre yazılım yapılması gerekmez mi ?
yakıt konusunu zaten biliyoruz hp lere nasıl etki ettiğini.
merak ettim brz yi özellikle
Daha önce de söylediğim gibi, zaten yazılım yapılarak denendi.
Amerika’da ve Avustralya’da pompada e85 satıldığı için neredeyse benzinle kullanandan fazla e85’le kullanan var diyebilirim. 5 yıldır hiç benzin almadım diyen çok örnek var :)
Daha önce de söylediğim gibi, zaten yazılım yapılarak denendi.
Amerika’da ve Avustralya’da pompada e85 satıldığı için neredeyse benzinle kullanandan fazla e85’le kullanan var diyebilirim. 5 yıldır hiç benzin almadım diyen çok örnek var :)
valla güzel değerler o zaman.
sübaplardan kapaktan benzin pompasından yakıt hattından filan sorun çıkmıyorsa daha ne olsun.
HP ler güzel değerler vermiş.
Emeğinize sağlık
Hocam peki atmosferik bir motorda normal pompa benzinine göre %10 veya %15 etil alkolle kullanmak yazılımsız da olsa birkaç beygir katar mı?(sıkıştırma 11,2.1)
Veya detonasyonu azaltır mı? Birde market oktan arttırıcıları hakkında genel fikrinizi öğrenmek istiyorum.
Kolay gelsin.
Emeğinize sağlık
Hocam peki atmosferik bir motorda normal pompa benzinine göre %10 veya %15 etil alkolle kullanmak yazılımsız da olsa birkaç beygir katar mı?(sıkıştırma 11,2.1)
Veya detonasyonu azaltır mı? Birde market oktan arttırıcıları hakkında genel fikrinizi öğrenmek istiyorum.
Kolay gelsin.
Buna ezberden "güç artar" ya da "güç artmaz" demek doğru olmaz.
Bunun için motorun orijinal kalibrasyonuna bakmak lazım, orijinal kalibrasyonla çalıştığı sıcaklıklara bakmak lazım.
Tam depoda 2-2.5 litre (takribi %5) muhtemelen biraz rahatlatır. Sonrasında yazılım olmadan genellikle faydası olmuyor.
Oktan artırıcı TORCO diye bir marka var. O gerçekten oktan artırıyor. Diğerleri bir işe yaramaz.
Yine söylüyorum, eğer motorun 95 oktanla çalışma verileri yeterliyse ve orijinal kalibrasyonu 95 oktan karşılıyorsa, yazılım olmadan TORCO da bir işe yaramaz.
Buna ezberden "güç artar" ya da "güç artmaz" demek doğru olmaz.
Bunun için motorun orijinal kalibrasyonuna bakmak lazım, orijinal kalibrasyonla çalıştığı sıcaklıklara bakmak lazım.
Tam depoda 2-2.5 litre (takribi %5) muhtemelen biraz rahatlatır. Sonrasında yazılım olmadan genellikle faydası olmuyor.
Oktan artırıcı TORCO diye bir marka var. O gerçekten oktan artırıyor. Diğerleri bir işe yaramaz.
Yine söylüyorum, eğer motorun 95 oktanla çalışma verileri yeterliyse ve orijinal kalibrasyonu 95 oktan karşılıyorsa, yazılım olmadan TORCO da bir işe yaramaz.
Sağlıklı ölçüm yapma şansım olmadığı için mecbur deneme yanılma yoluyla ilerlemeye çalışıyorum.Torco'yu biliyorum ama kullanmadım, piyasadaki ucuz arttırıcıları denedim ama büyük ihtimalle psikolojik etki sağlıyor.Ufak ufak etil alkol denemek istiyorum, benimki tamamiyle keyfi macera çünkü kalibrasyon veya yazılım yapma şansımda yok :)
Tam konusu mu bilmiyorum ama sizi görmüşken sormak istiyorum.Bilgiye aç olduğum için zahmet veriyorum belkide kusura bakmayın.
Silindir hacmini bir miktar büyüttükten sonra (800cc'den 1000cc'ye) yazılım veya kalibrasyon yapamadığımızı varsayarak motora giren hava-yakıt oranını arttırmanın bir yolu var mı?
Havayı bir miktar arttırabiliyoruz yakıt içinde katkı,alkol kullansak kurtarır mı? Fakire düşmekten kurtarabilir miyiz?
Doğru sorabildim mi bilmiyorum ama şimdiden teşekkür ederim.Saygılar.
Güzel ve kıymetli bilgiler. Emeklerinize ve çabanıza hayran kaldım.
Teşekkürler, başarılar. :)
emegine saglık güzel bilgiler
peki bunu tüm atmosferik arabalar için kullanabilrimiyiz yoksa bi kıstas var mı ? ne bileyim işte hacim ? sıkıştırma vs gibi
ghibli06
25-03-2019, 15:26
öncelikle mesleki olarak güzel bir konuda yüksek lisans hazırlamışsınız, hepimizin az çok bildiği ama genelde az bilgi çokça hurafe olan bir mevzu...
TaGo nun değindiği konu benim de ilk aklıma gelen oldu, aslında tezin konusu ethanol koyarak yakıt karışımlarına göre alınan güç miktarından ziyade, ethanol oranları ve pompa benzini kullanarak yazılım nereye kadar açılabilir olsa daha iyi olurmuş... insanımız hep hurafeler üzerinden gidiyor, Ahmet aynı arabaya yazılım yaptırdı 300 hp aldı ben neden alamadım kahrolsun çipci diyenler, ben arabama ethanol koyuyorum her depoda, neden güç alamıyorum diyenler liste uzar... üzerinde saatlerce konuşulacak bir iş çıkartmışsınız tebrik ediyorum, bu tarz konuları daha çok görsek keşke...
ben de ufaktan bir soru sorayım, piyasada ethanol var ethanol var, kozmetikçisi, sağlıkçısı, kimyacısı boyacısı vs vs kullanıyor sektörel olarak, siz ne kullandınız saf mıydı? tam saf olan nereden temin edilir sektör olarak?
Gunes G.
25-03-2019, 16:37
Oncelikle guzel calismaniz icin tesekkurler.
Aradaki farklari gorebilmemiz icin 95 oktan, e15 ve e70'teki benzin ve avans haritalarini paylasir misiniz?
ghibli06
25-03-2019, 17:22
Oncelikle guzel calismaniz icin tesekkurler.
Aradaki farklari gorebilmemiz icin 95 oktan, e15 ve e70'teki benzin ve avans haritalarini paylasir misiniz?
Güneş Bey her konuya yazmaz, demek ki teknik konu açılmayalı baya olmuş :)
Oncelikle guzel calismaniz icin tesekkurler.
Aradaki farklari gorebilmemiz icin 95 oktan, e15 ve e70'teki benzin ve avans haritalarini paylasir misiniz?
Yakıt haritaları için, kabaca benzin için X dersek, E15 için 1.06X, E70 için 1.30X gibi olması lazım.
Avans haritaları için de direkt farkların göründüğü ekran görüntüleri aldım.
E15 vs RON95
https://serving.photos.photobox.com/12854348f1881e41269b937648b98ceed649e5faeea118c110 e8f55ccfc07026f31536df.jpg
E70 vs RON95
https://serving.photos.photobox.com/914178306b53264cc52017250f0742fc7eb87d8e85fc8cdc79 91b0ae273866198594de5f.jpg
Carmageddon
25-03-2019, 17:50
Şahane bir çalışma olmuş, açıkcası bu tarz katkıların yararlarını genellikle 0-100 ölçümlerinden biraz anlamaya çalışıyordum ki grafikler çok açıklayıcı olmuş.
Aracınız oldukça stabil anladığım kadarıyla, motor da aldığınız beygir/teker beygiri oranı 3 yakıt tipinde de hemen hemen aynı.
ben de ufaktan bir soru sorayım, piyasada ethanol var ethanol var, kozmetikçisi, sağlıkçısı, kimyacısı boyacısı vs vs kullanıyor sektörel olarak, siz ne kullandınız saf mıydı? tam saf olan nereden temin edilir sektör olarak?
Medical ethanolün saflığı çok yüksek (%99 civarı) ancak fiyatı da bir o kadar yüksek. Motorda yakılacak ethanolde o kadar saflığa gerek yok, o kadar para vermeye de gerek yok :)
Ben %90+ saflıkta bir alkol kullanıyorum.
Temin olarak da şu an yazılım yapan dükkanlar bile satıyor, bulmak çok zor değil.
Şahane bir çalışma olmuş, açıkcası bu tarz katkıların yararlarını genellikle 0-100 ölçümlerinden biraz anlamaya çalışıyordum ki grafikler çok açıklayıcı olmuş.
Aracınız oldukça stabil anladığım kadarıyla, motor da aldığınız beygir/teker beygiri oranı 3 yakıt tipinde de hemen hemen aynı.
0-100 ölçümünde 2 kere vites atmak gerekiyor, bunlara ek olarak kalkış anı var... Bunlar hep sürücü faktörü ve her an değişkenlik gösterebilir. Arabanın en iyi yürüdüğü yazılımla kalkışta biraz fazla patinaj çekerseniz zayıf sonucu görüp en iyi yazılımı çöpe atma ihtimaliniz var :)
Hızlanma ölçümü almak için birebir aynı noktada, aynı hızdan başlayarak, hiç vites atmadan belli bir hız aralığı ölçmeyi tavsiye ederim.
Tavsiyem 3 ölçüm alıp 3'ünün ortalamasından gitmek. Tabi ölçümler vbox ile yapılmalı.
Motor gücü, belli bir katsayı ile tekerlek gücünü çarparak hesaplanıyor... Aracınızın motorunu kasadan ayırıp motor dynosuna bağlamadığınız sürece motor gücünü %100 ölçebilecek bir sistem yok... Bundan dolayı önemli olan tekerlekte ölçülen değerler aslında..
Hatta ben projeme motor gücü filan hiç koymayacağım da, forum ortamında "Ee abi sonuç olarak kaç beygir olmuş?" sorusu akıllarda canlanacağı için motor güçlerini de ortalama olarak bildirmek istedim :)
Ben bir dyno ile ölçülen aracı başka bir dynoda ölçülenle karşılaştırmaya da karşıyım.. Dynolar belli aralıklarda fikir verebilir ama 1 derece avansın, 3-5 hp'nin hesabı yapılıyorsa yanıltıcı olur.
Dynoların amacı bence before/after yapmak... Aynı dynoda, mümkünse aynı şartlarda..
Carmageddon
25-03-2019, 18:13
0-100 ölçümünde 2 kere vites atmak gerekiyor, bunlara ek olarak kalkış anı var... Bunlar hep sürücü faktörü ve her an değişkenlik gösterebilir. Arabanın en iyi yürüdüğü yazılımla kalkışta biraz fazla patinaj çekerseniz zayıf sonucu görüp en iyi yazılımı çöpe atma ihtimaliniz var :)
Hızlanma ölçümü almak için birebir aynı noktada, aynı hızdan başlayarak, hiç vites atmadan belli bir hız aralığı ölçmeyi tavsiye ederim.
Tavsiyem 3 ölçüm alıp 3'ünün ortalamasından gitmek. Tabi ölçümler vbox ile yapılmalı.
Motor gücü, belli bir katsayı ile tekerlek gücünü çarparak hesaplanıyor... Aracınızın motorunu kasadan ayırıp motor dynosuna bağlamadığınız sürece motor gücünü %100 ölçebilecek bir sistem yok... Bundan dolayı önemli olan tekerlekte ölçülen değerler aslında..
Hatta ben projeme motor gücü filan hiç koymayacağım da, forum ortamında "Ee abi sonuç olarak kaç beygir olmuş?" sorusu akıllarda canlanacağı için motor güçlerini de ortalama olarak bildirmek istedim :)
Ben bir dyno ile ölçülen aracı başka bir dynoda ölçülenle karşılaştırmaya da karşıyım.. Dynolar belli aralıklarda fikir verebilir ama 1 derece avansın, 3-5 hp'nin hesabı yapılıyorsa yanıltıcı olur.
Dynoların amacı bence before/after yapmak... Aynı dynoda, mümkünse aynı şartlarda..
Deneyiniz söylediğiniz gibi kullanıcı faktörünü minimize etmiş.
Dyno olayında aynı dynoyu kullandıktan sonra oluşabilecek farkların sonuca aşırı etki edeceğini düşünmüyorum.
Dediğim gibi çıkan sonuç deneyin sağlaması gibi olmuş.
Artık E15 kullanan bir aracın yaklaşık olarak yüzde kaç değer kazanacağını tahmin edebiliriz :)
Mümkünse tezinizin tamamına da ulaşmak isterim.
Deneyiniz söylediğiniz gibi kullanıcı faktörünü minimize etmiş.
Dyno olayında aynı dynoyu kullandıktan sonra oluşabilecek farkların sonuca aşırı etki edeceğini düşünmüyorum.
Dediğim gibi çıkan sonuç deneyin sağlaması gibi olmuş.
Artık E15 kullanan bir aracın yaklaşık olarak yüzde kaç değer kazanacağını tahmin edebiliriz :)
Mümkünse tezinizin tamamına da ulaşmak isterim.
Proje tamamlandığında paylaşırım tabi, sıkıntı değil.
E15'in bu kadar bariz güç artırmasının asıl sebebi ilk mesajımda da bildirdiğim gibi BRZ'nin sıkıştırma oranının yüksek olması. 12.5 : 1
Her araçta aynı % ile güç artışı olmayabilir.
Şu belki fikir verebilir, bazı yazılım firmaları RON95, RON98 ve RON100 gibi farklı oktan seviyelerine göre hazırlanmış yazılımlarda farklı güçler vaad ediyorlar.
RON95 ile RON100 yazılımları arasındaki güç farkı ne ise, E15 ile alacağınız fark da aşağı yukarı o kadar diyebiliriz. Lab'da E15'in oktan sayısını ölçtürmedim ama hesap kitap aşağı yukarı RON99 diyor.
Güzel ve kıymetli bilgiler. Emeklerinize ve çabanıza hayran kaldım.
Teşekkürler, başarılar. :)
Teşekkürler :)
Sağlıklı ölçüm yapma şansım olmadığı için mecbur deneme yanılma yoluyla ilerlemeye çalışıyorum.Torco'yu biliyorum ama kullanmadım, piyasadaki ucuz arttırıcıları denedim ama büyük ihtimalle psikolojik etki sağlıyor.Ufak ufak etil alkol denemek istiyorum, benimki tamamiyle keyfi macera çünkü kalibrasyon veya yazılım yapma şansımda yok :)
Tam konusu mu bilmiyorum ama sizi görmüşken sormak istiyorum.Bilgiye aç olduğum için zahmet veriyorum belkide kusura bakmayın.
Silindir hacmini bir miktar büyüttükten sonra (800cc'den 1000cc'ye) yazılım veya kalibrasyon yapamadığımızı varsayarak motora giren hava-yakıt oranını arttırmanın bir yolu var mı?
Havayı bir miktar arttırabiliyoruz yakıt içinde katkı,alkol kullansak kurtarır mı? Fakire düşmekten kurtarabilir miyiz?
Doğru sorabildim mi bilmiyorum ama şimdiden teşekkür ederim.Saygılar.
Bu işi bir tuner çözer :)
emegine saglık güzel bilgiler
peki bunu tüm atmosferik arabalar için kullanabilrimiyiz yoksa bi kıstas var mı ? ne bileyim işte hacim ? sıkıştırma vs gibi
Eğer aracınız 95 oktan benzinle sıkıntısız çalışıyorsa, hiç bir şey değiştirmeden sadece yakıtla verim alamazsınız.
Yazılımı da ayarlayarak verim alabilmek içinse, aracınızın ethanol uyumlu olup olmadığına emin olmak lazım. Eğer yakıt hatları, enjektör o-ringleri, sübaplar vs. uyumlu ise, atmosferik ya da turbo her araçta kullanılabilir tabi.
öncelikle mesleki olarak güzel bir konuda yüksek lisans hazırlamışsınız, hepimizin az çok bildiği ama genelde az bilgi çokça hurafe olan bir mevzu...
TaGo nun değindiği konu benim de ilk aklıma gelen oldu, aslında tezin konusu ethanol koyarak yakıt karışımlarına göre alınan güç miktarından ziyade, ethanol oranları ve pompa benzini kullanarak yazılım nereye kadar açılabilir olsa daha iyi olurmuş... insanımız hep hurafeler üzerinden gidiyor, Ahmet aynı arabaya yazılım yaptırdı 300 hp aldı ben neden alamadım kahrolsun çipci diyenler, ben arabama ethanol koyuyorum her depoda, neden güç alamıyorum diyenler liste uzar... üzerinde saatlerce konuşulacak bir iş çıkartmışsınız tebrik ediyorum, bu tarz konuları daha çok görsek keşke...
ben de ufaktan bir soru sorayım, piyasada ethanol var ethanol var, kozmetikçisi, sağlıkçısı, kimyacısı boyacısı vs vs kullanıyor sektörel olarak, siz ne kullandınız saf mıydı? tam saf olan nereden temin edilir sektör olarak?
Absolute ethanol dur en safı, %99.5 ten daha saftır, analizlerde önemli olduğundan ilaç sektöründe yoğun kullanılır "gc grade" olanı, ama yakıt olarak o kadar safı gerekli mi bilmiyorum
Özgür Güneş
25-03-2019, 23:38
Öncelikle emeğinize sağlık, çok güzel bir tez olmuş. Aslında tezin tamamını paylaşabilirseniz çok kıymete geçer :) Bildiğim kadarıyla yasal zorunluluk olarak RON95 yakıtta ülkemizde min %4 ethanol zorunluluğu var, pompalarda da genellikle E5 yazıyor, galiba %5 ethanol olduğunu belirtmek için. Benim aracımda standart RON95 ile yürüyor ama tavsiye edilen RON98, büyük ihtimal bendeki yüzdesel fark çok daha büyük olurdu ama altyapım o E oranlarını desteklemiyor.
Öncelikle emeğinize sağlık, çok güzel bir tez olmuş. Aslında tezin tamamını paylaşabilirseniz çok kıymete geçer :) Bildiğim kadarıyla yasal zorunluluk olarak RON95 yakıtta ülkemizde min %4 ethanol zorunluluğu var, pompalarda da genellikle E5 yazıyor, galiba %5 ethanol olduğunu belirtmek için. Benim aracımda standart RON95 ile yürüyor ama tavsiye edilen RON98, büyük ihtimal bendeki yüzdesel fark çok daha büyük olurdu ama altyapım o E oranlarını desteklemiyor.
Teşekkürler, tamamlandığında paylaşabilirim tabi.
Yasal zorunluluk olarak ülkemizde pompa benzini minimum %4 değil de, maksimum %5 olarak etanol içeriyor. Yani %1 de çıkabilir, %5 de çıkabilir.
Bunu en iyi aracında ethanol content analyzer olanlar bilir sanırım.
Benim aracımda da tavsiye edilen RON95 değil. Hatta minimum bile değil neredeyse. Ondan dolayı yüksek oktan kullanıldığında düşük oktana göre çok fark çıkıyor.
Hatta Amerika'daki BRZ'lerde premium grade yakıt (AKI93) ile E70-E80 arasındaki güç farkı da daha az. Sebebi de bu.
punto_multijet
26-03-2019, 09:27
Teşekkürler, tamamlandığında paylaşabilirim tabi.
Yasal zorunluluk olarak ülkemizde pompa benzini minimum %4 değil de, maksimum %5 olarak etanol içeriyor. Yani %1 de çıkabilir, %5 de çıkabilir.
Bunu en iyi aracında ethanol content analyzer olanlar bilir sanırım.
Benim aracımda da tavsiye edilen RON95 değil. Hatta minimum bile değil neredeyse. Ondan dolayı yüksek oktan kullanıldığında düşük oktana göre çok fark çıkıyor.
Hatta Amerika'daki BRZ'lerde premium grade yakıt (AKI93) ile E70-E80 arasındaki güç farkı da daha az. Sebebi de bu.
Bp den aldığımda yaklaşık %5 gösteriyor cihaz.
Özgür Güneş
26-03-2019, 11:18
Bp den aldığımda yaklaşık %5 gösteriyor cihaz.
Shell için durum ne oluyor? Aynı mı?
punto_multijet
26-03-2019, 12:43
Shell için durum ne oluyor? Aynı mı?
shellde denemedim acıkcası. suanda da e50 de yurudugumden birşey demem yanlış olur shell için
coolvtec
27-03-2019, 07:52
Utku Allah senden razı olsun. Ben de istiyorum aynısından. :)
Utku tamamı elimde olmadığı için erken yorum yapıyorum belki tezin hakkında ama; en azından yüksek lisansı 15 yıl önce yapmış ve doktoraya hazırlanmış eski bir eğitim personeli olarak tazde şöyle kıyas olsa daha iyi olmazmıydı?
Mesela 3 adet yazılım ve 3 adet yazılımın hepsine çaprazlama kullanılmış bu 3 yakıt. Bunları çaprazlama olarak kullanımındaki sonuçlar daha doğru bir yön verirdi diye düşünüyorum. Şimdi anladığım kadarıyla her yakıt konuduğunda o yakıta özgü yazılım yaparsan 2 bilinmeyenliden yola çıkarak TEZ için sonuç yazmak zor olur. Çünkü tezi yorumlayacak kişinin aklına "peki bu konunun sabitleri ne? yazılan yazılımın sabiti yada geçerliliği ne? daha stabil yazılım yazılamazmıydı?" vb gibi sorular gelebilir çünkü sunuma çıktığında senden karşılaştırma istenecek. Her yakıt tipi ve her yakıt tipine özgü yazılmış bir yazılımın sonucu ile, yine başka yakıt ve yine ona özgü yazılmış yazılımın olduğu ve içinde benzeşiklerin azaldığı bir sonuç çok yoruma açık kalacak.
Yapıcı eleştiri olarak al lütfen. Yoksa gayette güzel çalışmalar yapılıp kullanıcı bazında bilgi veren güzel sonuçlar alınmış. Dediğim gibi aynı sonuçları birde 3 adet yazılımda tüm yakıtları deneyerek (avans sıkıntısı yaşanacağıda aşikar ancak sadece dynoda deneneneceği için su kaldırı) hibritlersen yakıtın katkısı ve yakıt ile yazılımın ilişkisini daha güzel anlatabilirsin
Özgür Güneş
27-03-2019, 13:28
Utku tamamı elimde olmadığı için erken yorum yapıyorum belki tezin hakkında ama; en azından yüksek lisansı 15 yıl önce yapmış ve doktoraya hazırlanmış eski bir eğitim personeli olarak tazde şöyle kıyas olsa daha iyi olmazmıydı?
Mesela 3 adet yazılım ve 3 adet yazılımın hepsine çaprazlama kullanılmış bu 3 yakıt. Bunları çaprazlama olarak kullanımındaki sonuçlar daha doğru bir yön verirdi diye düşünüyorum. Şimdi anladığım kadarıyla her yakıt konuduğunda o yakıta özgü yazılım yaparsan 2 bilinmeyenliden yola çıkarak TEZ için sonuç yazmak zor olur. Çünkü tezi yorumlayacak kişinin aklına "peki bu konunun sabitleri ne? yazılan yazılımın sabiti yada geçerliliği ne? daha stabil yazılım yazılamazmıydı?" vb gibi sorular gelebilir çünkü sunuma çıktığında senden karşılaştırma istenecek. Her yakıt tipi ve her yakıt tipine özgü yazılmış bir yazılımın sonucu ile, yine başka yakıt ve yine ona özgü yazılmış yazılımın olduğu ve içinde benzeşiklerin azaldığı bir sonuç çok yoruma açık kalacak.
Yapıcı eleştiri olarak al lütfen. Yoksa gayette güzel çalışmalar yapılıp kullanıcı bazında bilgi veren güzel sonuçlar alınmış. Dediğim gibi aynı sonuçları birde 3 adet yazılımda tüm yakıtları deneyerek (avans sıkıntısı yaşanacağıda aşikar ancak sadece dynoda deneneneceği için su kaldırı) hibritlersen yakıtın katkısı ve yakıt ile yazılımın ilişkisini daha güzel anlatabilirsin
Yani benim okuyup anladığım sadece yakıt kalitesini arttırarak pek bir güç elde etmek mümkün değil, aracın sensörlerinden aldığı verilerle uzun uğraşlar sonucu stabil durumda maksimum ne kadar güç alınabildiğini incelemiş. Aslında haklısınız, belki teze bütün haritası aynı kaldığı halde yakıt kalitesinin ne derece arttığıyla ilgili bir kısım eklenebilir. Sonuç kısmındaki yorumda buraya da değinilebilir.
ghibli06
27-03-2019, 13:38
Utku tamamı elimde olmadığı için erken yorum yapıyorum belki tezin hakkında ama; en azından yüksek lisansı 15 yıl önce yapmış ve doktoraya hazırlanmış eski bir eğitim personeli olarak tazde şöyle kıyas olsa daha iyi olmazmıydı?
Mesela 3 adet yazılım ve 3 adet yazılımın hepsine çaprazlama kullanılmış bu 3 yakıt. Bunları çaprazlama olarak kullanımındaki sonuçlar daha doğru bir yön verirdi diye düşünüyorum. Şimdi anladığım kadarıyla her yakıt konuduğunda o yakıta özgü yazılım yaparsan 2 bilinmeyenliden yola çıkarak TEZ için sonuç yazmak zor olur. Çünkü tezi yorumlayacak kişinin aklına "peki bu konunun sabitleri ne? yazılan yazılımın sabiti yada geçerliliği ne? daha stabil yazılım yazılamazmıydı?" vb gibi sorular gelebilir çünkü sunuma çıktığında senden karşılaştırma istenecek. Her yakıt tipi ve her yakıt tipine özgü yazılmış bir yazılımın sonucu ile, yine başka yakıt ve yine ona özgü yazılmış yazılımın olduğu ve içinde benzeşiklerin azaldığı bir sonuç çok yoruma açık kalacak.
Yapıcı eleştiri olarak al lütfen. Yoksa gayette güzel çalışmalar yapılıp kullanıcı bazında bilgi veren güzel sonuçlar alınmış. Dediğim gibi aynı sonuçları birde 3 adet yazılımda tüm yakıtları deneyerek (avans sıkıntısı yaşanacağıda aşikar ancak sadece dynoda deneneneceği için su kaldırı) hibritlersen yakıtın katkısı ve yakıt ile yazılımın ilişkisini daha güzel anlatabilirsin
konuyu geliştirmek adına yazıyorum:
hocam mesela bir de tek yazılımla dyno ölçümleri alınabilir, bakın sonuçlar bu çıkmakla beraber her yakıta göre programlama yapılınca şu güçler çıkıyor denirse bence tez konusunun tadından yenmez... gerçi umarım bunu üniversitede yorumlayan kişiler gerçekten konuya hakimdir de bilimsel bir çalışma olarak yerini alır...
Gunes G.
28-03-2019, 18:31
Güneş Bey her konuya yazmaz, demek ki teknik konu açılmayalı baya olmuş :)
Bilgili ve ilgili insanlarin konulari onemli gercekten, gereken ozeni gostermek lazim :)
E70 vs RON95
https://serving.photos.photobox.com/914178306b53264cc52017250f0742fc7eb87d8e85fc8cdc79 91b0ae273866198594de5f.jpg
Grafikleri inceledim. Sonuclar hos, guc bandinda 4 ila 10 dereceye kadar avans arttirimi yapilmis e70'te.
Gelelim yeni ve daha zor sorularima :)
Ozellikle EGT farkini merak ediyorum, kayda deger bir dusus yasandi mi diye.
Benim aracimda da alkol kullanimi icin analiz sistemi mevcut ancak henuz sadece pompa benzini ile kullandim. Turbosarjli bir arac oldugu icin EGT'de kazanim saglamak benim icin cok onemli.
Daha baska konular da var tabi konusmak istedigim ama simdi buraya yazip insanlarin kafasinda yanlis fikirler olusturmak istemem, musait bir gununuzde Hakanla beraber (godless commie) garajimiza bekleriz, hem kaliteli bir bilgi paylasimi saglariz hem de daha detayli konusuruz.
ghibli06
28-03-2019, 18:35
Grafikleri inceledim. Sonuclar hos, guc bandinda 4 ila 10 dereceye kadar avans arttirimi yapilmis e70'te.
Gelelim yeni ve daha zor sorularima :)
Ozellikle EGT farkini merak ediyorum, kayda deger bir dusus yasandi mi diye.
Benim aracimda da alkol kullanimi icin analiz sistemi mevcut ancak henuz sadece pompa benzini ile kullandim. Turbosarjli bir arac oldugu icin EGT'de kazanim saglamak benim icin cok onemli.
Daha baska konular da var tabi konusmak istedigim ama simdi buraya yazip insanlarin kafasinda yanlis fikirler olusturmak istemem, musait bir gununuzde Hakanla beraber (godless commie) garajimiza bekleriz, hem kaliteli bir bilgi paylasimi saglariz hem de daha detayli konusuruz.
Beni çağırma zaten :)
Teşekkürler, tamamlandığında paylaşabilirim tabi.
Yasal zorunluluk olarak ülkemizde pompa benzini minimum %4 değil de, maksimum %5 olarak etanol içeriyor. Yani %1 de çıkabilir, %5 de çıkabilir.
Bunu en iyi aracında ethanol content analyzer olanlar bilir sanırım.
Benim aracımda da tavsiye edilen RON95 değil. Hatta minimum bile değil neredeyse. Ondan dolayı yüksek oktan kullanıldığında düşük oktana göre çok fark çıkıyor.
Hatta Amerika'daki BRZ'lerde premium grade yakıt (AKI93) ile E70-E80 arasındaki güç farkı da daha az. Sebebi de bu.
Sabahlari calismasi nasil ve yakit tuketimi ne olcude degisti bunlar da benim merak ettiklerim..
Utku Allah senden razı olsun. Ben de istiyorum aynısından. :)
BRZ sahipleri havaya açılan kapıları ve yüksek kanatları daha çok tercih ediyor. Emin misin? :)
Utku tamamı elimde olmadığı için erken yorum yapıyorum belki tezin hakkında ama; en azından yüksek lisansı 15 yıl önce yapmış ve doktoraya hazırlanmış eski bir eğitim personeli olarak tazde şöyle kıyas olsa daha iyi olmazmıydı?
Mesela 3 adet yazılım ve 3 adet yazılımın hepsine çaprazlama kullanılmış bu 3 yakıt. Bunları çaprazlama olarak kullanımındaki sonuçlar daha doğru bir yön verirdi diye düşünüyorum. Şimdi anladığım kadarıyla her yakıt konuduğunda o yakıta özgü yazılım yaparsan 2 bilinmeyenliden yola çıkarak TEZ için sonuç yazmak zor olur. Çünkü tezi yorumlayacak kişinin aklına "peki bu konunun sabitleri ne? yazılan yazılımın sabiti yada geçerliliği ne? daha stabil yazılım yazılamazmıydı?" vb gibi sorular gelebilir çünkü sunuma çıktığında senden karşılaştırma istenecek. Her yakıt tipi ve her yakıt tipine özgü yazılmış bir yazılımın sonucu ile, yine başka yakıt ve yine ona özgü yazılmış yazılımın olduğu ve içinde benzeşiklerin azaldığı bir sonuç çok yoruma açık kalacak.
Yapıcı eleştiri olarak al lütfen. Yoksa gayette güzel çalışmalar yapılıp kullanıcı bazında bilgi veren güzel sonuçlar alınmış. Dediğim gibi aynı sonuçları birde 3 adet yazılımda tüm yakıtları deneyerek (avans sıkıntısı yaşanacağıda aşikar ancak sadece dynoda deneneneceği için su kaldırı) hibritlersen yakıtın katkısı ve yakıt ile yazılımın ilişkisini daha güzel anlatabilirsin
Yani benim okuyup anladığım sadece yakıt kalitesini arttırarak pek bir güç elde etmek mümkün değil, aracın sensörlerinden aldığı verilerle uzun uğraşlar sonucu stabil durumda maksimum ne kadar güç alınabildiğini incelemiş. Aslında haklısınız, belki teze bütün haritası aynı kaldığı halde yakıt kalitesinin ne derece arttığıyla ilgili bir kısım eklenebilir. Sonuç kısmındaki yorumda buraya da değinilebilir.
konuyu geliştirmek adına yazıyorum:
hocam mesela bir de tek yazılımla dyno ölçümleri alınabilir, bakın sonuçlar bu çıkmakla beraber her yakıta göre programlama yapılınca şu güçler çıkıyor denirse bence tez konusunun tadından yenmez... gerçi umarım bunu üniversitede yorumlayan kişiler gerçekten konuya hakimdir de bilimsel bir çalışma olarak yerini alır...
Tekrardan ilginiz için çok teşekkürler beyler.
Benim "Farklı ethanol içeriklerinin maksimum potansiyelini açığa çıkarmak" derken amacım her yazılımda arabanın vuruntusuz ve stabil bir şekilde üretebildiği güçleri ortaya çıkarmaktı.
Bunu nasıl yaptım?
Her yazılımda ateşleme değerleri, vuruntu oluşmaya başlanan derecelere kadar açıldı. Tüm yakıt tiplerinin limitleri bulundu. Tekrar tekrar denendiği halde vuruntu oluşmayan değerlerde tutuldu. Literatürde o yakıtla o şartlarda aracın maksimum tork-güç üretebildiği kalibrasyon değerlerine MBT yani maximum brake torque ayarı deniyor.
Çalışma bu temelin üzerine dayandı.
Ayrıca, hiç yazılım değişmeden yakıt denense ne olurdu, neden denemedin konusuna gelince.
Literatürde halihazırda bu şekilde denenmiş ve onaylanmış binlerce örneği varken, sırf öyle olacağını ispatlamak için tekrar aynı çalışmayı yapmayı mantıklı bulmadım. Referans göstererek onlardan zaten bahsedeceğim, yakıtın potansiyelini ortaya çıkarmak için ayarın yakıta göre olması gerektiğini anlatacağım.
Üstelik E70 ile yazılım yapmadan tam gaz dynoda birkaç tur çevirirsem kendi arabam muhtemelen kırılırdı :)
Bilgili ve ilgili insanlarin konulari onemli gercekten, gereken ozeni gostermek lazim :)
Grafikleri inceledim. Sonuclar hos, guc bandinda 4 ila 10 dereceye kadar avans arttirimi yapilmis e70'te.
Gelelim yeni ve daha zor sorularima :)
Ozellikle EGT farkini merak ediyorum, kayda deger bir dusus yasandi mi diye.
Benim aracimda da alkol kullanimi icin analiz sistemi mevcut ancak henuz sadece pompa benzini ile kullandim. Turbosarjli bir arac oldugu icin EGT'de kazanim saglamak benim icin cok onemli.
Daha baska konular da var tabi konusmak istedigim ama simdi buraya yazip insanlarin kafasinda yanlis fikirler olusturmak istemem, musait bir gununuzde Hakanla beraber (godless commie) garajimiza bekleriz, hem kaliteli bir bilgi paylasimi saglariz hem de daha detayli konusuruz.
Gelirim tabi. Yüzyüze de konuşuruz.
EGT konusu şöyle, dyno üzerinde aynı anda maksimum 14 veriyi loglayabildim ve bunlardan bir tanesi ne yazık ki EGT olamadı.
EGT'yi bire bir aynı spec ve benzinle yürüyen başka bir araçla kıyaslamalı olarak yolda deneyeceğim. Bunun tezle ilgisi yok bu benim de kendi merakım.
Ancak EGT için çok değişken var.
E70 yakıta geçildiğinde ateşleme değerleri değişiyor, silindir içi basınç değerleri de değişiyor, bir yandan avans artıyor ve patlamanın olduğu an eksoz anından uzaklaşmış oluyor... Her ne kadar alkolün gizli buharlaşma ısısı benzine göre çok yüksek olsa bile bizzat deneyip loglamadan yorum yapmayalım.
Sabahlari calismasi nasil ve yakit tuketimi ne olcude degisti bunlar da benim merak ettiklerim..
Yakıt tüketimi %30 artıyor.
10 litre benzin tüketeceği yerde 13 litre alkol tüketiyor.
Sabah çalışma ile ilgili hiç bir sıkıntı yok. E85 ve sonrasında sabah çalışma sıkıntısı olabilir. E60-E70 bandı -en azından benim aracım için- sıfır problem.
Gunes G.
29-03-2019, 15:05
Beni çağırma zaten :)
Konuyu kirletmeyelim ama sana davet mi lazim, gel istedigin zaman :)
63owen63
29-03-2019, 15:34
Utku tamamı elimde olmadığı için erken yorum yapıyorum belki tezin hakkında ama; en azından yüksek lisansı 15 yıl önce yapmış ve doktoraya hazırlanmış eski bir eğitim personeli olarak tazde şöyle kıyas olsa daha iyi olmazmıydı?
Mesela 3 adet yazılım ve 3 adet yazılımın hepsine çaprazlama kullanılmış bu 3 yakıt. Bunları çaprazlama olarak kullanımındaki sonuçlar daha doğru bir yön verirdi diye düşünüyorum. Şimdi anladığım kadarıyla her yakıt konuduğunda o yakıta özgü yazılım yaparsan 2 bilinmeyenliden yola çıkarak TEZ için sonuç yazmak zor olur. Çünkü tezi yorumlayacak kişinin aklına "peki bu konunun sabitleri ne? yazılan yazılımın sabiti yada geçerliliği ne? daha stabil yazılım yazılamazmıydı?" vb gibi sorular gelebilir çünkü sunuma çıktığında senden karşılaştırma istenecek. Her yakıt tipi ve her yakıt tipine özgü yazılmış bir yazılımın sonucu ile, yine başka yakıt ve yine ona özgü yazılmış yazılımın olduğu ve içinde benzeşiklerin azaldığı bir sonuç çok yoruma açık kalacak.
Yapıcı eleştiri olarak al lütfen. Yoksa gayette güzel çalışmalar yapılıp kullanıcı bazında bilgi veren güzel sonuçlar alınmış. Dediğim gibi aynı sonuçları birde 3 adet yazılımda tüm yakıtları deneyerek (avans sıkıntısı yaşanacağıda aşikar ancak sadece dynoda deneneneceği için su kaldırı) hibritlersen yakıtın katkısı ve yakıt ile yazılımın ilişkisini daha güzel anlatabilirsin
Yani benim okuyup anladığım sadece yakıt kalitesini arttırarak pek bir güç elde etmek mümkün değil, aracın sensörlerinden aldığı verilerle uzun uğraşlar sonucu stabil durumda maksimum ne kadar güç alınabildiğini incelemiş. Aslında haklısınız, belki teze bütün haritası aynı kaldığı halde yakıt kalitesinin ne derece arttığıyla ilgili bir kısım eklenebilir. Sonuç kısmındaki yorumda buraya da değinilebilir.
konuyu geliştirmek adına yazıyorum:
hocam mesela bir de tek yazılımla dyno ölçümleri alınabilir, bakın sonuçlar bu çıkmakla beraber her yakıta göre programlama yapılınca şu güçler çıkıyor denirse bence tez konusunun tadından yenmez... gerçi umarım bunu üniversitede yorumlayan kişiler gerçekten konuya hakimdir de bilimsel bir çalışma olarak yerini alır...
Farklı branşlarda olsa da bir öğretim görevlisi olarak tez süreci ve deney tasarımları açısından bu konuyla ilgili bir kaç şey yazabilirim.
Aslında güzel bir noktaya değinmiş herkes.Akademide experiment based tezlerde çook önemli bir kıstastan bahsetmiş 3 post.
Deney ve kontrol grubu içerisinde dependent variable ve independent variable kıstaslarını sağlayıcı eşitlikler oluşturulması çoğu üniversite , hoca hatta literatürde ki kişilerce olmazsa olmaz kabul ediliyor.
Ama Utku ve tez danışmanı hocası bu konuda mutlaka bir istişare etmiş ve bu gelmesi muhtemel ( Neden aynı yazılımlarla eşitlik yaratılmadı ) sorusuna verecek bir hazırlamışlardır, hatta ilk sayfada ufaktan bir cevapta vermiş..Detaylıca da yazaktır,ama zaten onun araştırdığı sabit yazılımda farklı yakıtın oluşturacağı fark değil(bu da güzel bir konu olabilirdi, ama belki de çok sıradan ve tek bilinmeyenli diye daha komplike hale getirmek istediler ) , hem yakıt hem yazılımın potansiyelini birlikte görmek, onun ,independent variable'ı anladığım kadarıyla aracın kendisi ve motorun ürettigi stock güç.. Aslında, onu baz alıyorlar.. Ve bunu bu şekilde her iki değişkenin ayrı ayrı degil birlikte ne kadar katkı ve fark oluşturabilecegini çalışıyorlar.. İspatı ,anlatımıyla jüri yi ikna ettigi takdirde bir sorun yaşayacağını sanmıyorum, jüri bunu çok rahat anlayaktır ama dikkatli bir dille yazılması lazım. Aksi halde jüriden geçse bile makale olarak a klass dergiler de yayınlanması epey zor olur.
Örneğin ;
Dün Boğaziçi üniversitesinde eşimin yüksek lisans tez sunumunda, bireysel faktörlerle alakalı çoook çooook minik,(buradaki gibi yazılımsal farklılık değil ) bir kriterden ötürü, epey üzerimize geldiler, 15 dk olacak soru seansı 1.15 dk sürdü,ecel terleriyle.. Allah'tan literatür'de bu bize sorulan kriterle ilgili aksi ve önemsiz olduğuna dair çalışmalar vardı ve İsim + yılı ile sunuldu, ve savunma jürisinde ki detaycı hoca ikna oldu o an, aksi takdirde ciddi sıkıntı doğabiilrdi.
Utku'nun yüksek lisans tezi için bu riskten ötürü sorun çıkartması muhtemel hocaların olduğu bir kaç mühendislik fakültesi biliyorum, ama zaten Utku ve hocası da tez jürisini oluştururken bu 'kıl' tabir edilen isimleri göz önünde bulunduracaktır.
Zaten hepimiz yanılıyorsak bile en fazla düzeltme verirler,
utku da aynı sabit yazılımla 3 yakıtı tak tak döker ölçer biter gider.. Ki bu kolay olanı, adam bambaşka komplike bir hale getirip yeni bir odak noktası oluşturmuş.
ukku bu arada instagramdan da yazmıştım ama, burdan da tebrik ediyorum, kolaylıklar diliyorum kardeşim.
Mehmet Güli Aytar
ardicli2000
29-03-2019, 15:50
BRZ sahipleri havaya açılan kapıları ve yüksek kanatları daha çok tercih ediyor. Emin misin? :)
Tekrardan ilginiz için çok teşekkürler beyler.
Benim "Farklı ethanol içeriklerinin maksimum potansiyelini açığa çıkarmak" derken amacım her yazılımda arabanın vuruntusuz ve stabil bir şekilde üretebildiği güçleri ortaya çıkarmaktı.
Bunu nasıl yaptım?
Her yazılımda ateşleme değerleri, vuruntu oluşmaya başlanan derecelere kadar açıldı. Tüm yakıt tiplerinin limitleri bulundu. Tekrar tekrar denendiği halde vuruntu oluşmayan değerlerde tutuldu. Literatürde o yakıtla o şartlarda aracın maksimum tork-güç üretebildiği kalibrasyon değerlerine MBT yani maximum brake torque ayarı deniyor.
Çalışma bu temelin üzerine dayandı.
Ayrıca, hiç yazılım değişmeden yakıt denense ne olurdu, neden denemedin konusuna gelince.
Literatürde halihazırda bu şekilde denenmiş ve onaylanmış binlerce örneği varken, sırf öyle olacağını ispatlamak için tekrar aynı çalışmayı yapmayı mantıklı bulmadım. Referans göstererek onlardan zaten bahsedeceğim, yakıtın potansiyelini ortaya çıkarmak için ayarın yakıta göre olması gerektiğini anlatacağım.
Üstelik E70 ile yazılım yapmadan tam gaz dynoda birkaç tur çevirirsem kendi arabam muhtemelen kırılırdı :)
Gelirim tabi. Yüzyüze de konuşuruz.
EGT konusu şöyle, dyno üzerinde aynı anda maksimum 14 veriyi loglayabildim ve bunlardan bir tanesi ne yazık ki EGT olamadı.
EGT'yi bire bir aynı spec ve benzinle yürüyen başka bir araçla kıyaslamalı olarak yolda deneyeceğim. Bunun tezle ilgisi yok bu benim de kendi merakım.
Ancak EGT için çok değişken var.
E70 yakıta geçildiğinde ateşleme değerleri değişiyor, silindir içi basınç değerleri de değişiyor, bir yandan avans artıyor ve patlamanın olduğu an eksoz anından uzaklaşmış oluyor... Her ne kadar alkolün gizli buharlaşma ısısı benzine göre çok yüksek olsa bile bizzat deneyip loglamadan yorum yapmayalım.
Yakıt tüketimi %30 artıyor.
10 litre benzin tüketeceği yerde 13 litre alkol tüketiyor.
Sabah çalışma ile ilgili hiç bir sıkıntı yok. E85 ve sonrasında sabah çalışma sıkıntısı olabilir. E60-E70 bandı -en azından benim aracım için- sıfır problem.
İşin çok detayına girmeden kabaca değerlere bakıldığında E70 sanki LPG gibi davranmış. Yakıt %30 artmış, avansta 4-10 derece arası açıklıklar var vs vs.
Akıllara benzer şekilde fine tuned yazılımı yapılan LPG'de bu denli HP/torq artışı beraberinde gelir mi diye gelmiyor değil :)
Yeni bir tuning pazarı gelişir ülkemizde. Ama sıkıntı bu ayarlara izin verecek LPG beyni olurdu sanırsam...
Edit: Bir de tezde sabit veri olarak "optimum avans" değeri gösterilemez mi? Vuruntunun her yazılımda her devir için aynı seviyede ses dalgası yayması vs gibi. Ya da verim/güç eğrisini optimum değere getirecek değerin kıstas kabul edilmesi gibi.... Hani bilmediğimden soruyorum ama sonuçta haritalarda dereceler değiştirilerek bir yere ulaşılmış. O yer hep aynı yer değil mi?
punto_multijet
29-03-2019, 15:53
İşin çok detayına girmeden kabaca değerlere bakıldığında E70 sanki LPG gibi davranmış. Yakıt %30 artmış, avansta 4-10 derece arası açıklıklar var vs vs.
Akıllara benzer şekilde fine tuned yazılımı yapılan LPG'de bu denli HP/torq artışı beraberinde gelir mi diye gelmiyor değil :)
Yeni bir tuning pazarı gelişir ülkemizde. Ama sıkıntı bu ayarlara izin verecek LPG beyni olurdu sanırsam...
bununla ilgili bir tez çalışması vardı. Lpg de yüksek sıkıştırmalı araçlarda düzgün afr ve ateşleme vs ayarları ile ciddi güç kazanımları oluyor
Özgür Güneş
29-03-2019, 20:08
Biraz konuyla alakalı ama konuya katılanları ilgilendirmeyecek bir şey soracağım ama, CFD analizi yapacak mısınız? Genellikle hocaların gözü bilgisayarlı analizlerdedir. Benim de haftaya bitirme sunumum var, sıfırdan tasarım yaptım ben de MAN Türkiye A.Ş. için, aslında çok analiz gerektirecek bir tasarım olmasına rağmen hocaların gözünü boyamak için analiz yaptım. Basit hand calculations ile çözülüyordu. Geçen sene arkadaşım Stirling Machine yapmıştı bitirme olarak, gerçekten çok uğraştılar, bitirme tezi 150 sayfa falandı(benimki 40 sayfayı geçmeyecek muhtemelen :D ), CFD yapmadıkaları için hocalar yüksek not vermemişti ki kendileri yapmak istemişti, danışman hocaları boşverin yapmayın demişti. Sizin projede ısı akışı bence önemli, bilmiyorum tabi sizin jüriniz nasıl.
Özgür Güneş
29-03-2019, 20:11
Bir de hazır bu kadar bilgili insan toplanmışken bir şey danışmak istiyorum, geçen hafta aracımdan log aldım. 1 ve 4. silindirlerden okuduğum, voltaj olarak, vuruntu sensörleri değerleri arasında çok fark var. Örnek veriyorum; 1. silindir 9v verirken 4. silindir 19v veriyor. Neye işaret bu, bir rektifiye gözüküyor mu ufukta? (arabam 66 binde)
Not: Tüm silindirlerdeki toplam missfire değeri sıfır.
tiMachine
03-04-2019, 12:41
Bir de hazır bu kadar bilgili insan toplanmışken bir şey danışmak istiyorum, geçen hafta aracımdan log aldım. 1 ve 4. silindirlerden okuduğum, voltaj olarak, vuruntu sensörleri değerleri arasında çok fark var. Örnek veriyorum; 1. silindir 9v verirken 4. silindir 19v veriyor. Neye işaret bu, bir rektifiye gözüküyor mu ufukta? (arabam 66 binde)
Not: Tüm silindirlerdeki toplam missfire değeri sıfır.
Abi istersen Maxi' Hakan abiye bir ulaş :) o biraz daha bilgili vuruntu sensörü hakkında
Beyler selam,
Konuyu ihmal ettik. Arada askerlik hizmetimi tamamlayıp geldim :D
Techturkey geleneği olarak bu farkı rolling ile göstermemek olmazdı. Çok dandik bir kayıt ama yine de fikir açısından iş yapar.
Çekim yapan araç ile diğer araç (benim aracım) 1'e 1 aynı speclerde. Tek fark yakıt. Tamamen standart bir araçta farkın daha da çok olacağı aşikar.
İki araçta da k&n kutu içi filtre, uel header var. İkisinde de yazılım var. 1 tanesi benim 95 oktan için fine tune ettiğim yazılım, diğeri ise E70.
Yani dinamometre çıktılarındaki değerlerin 1'e 1 yolda denenmiş hali.
Eskiler bilir, atmosferik 2 araç arasındaki bu farkın tanımı "don lastiği" idi :)
https://www.youtube.com/watch?v=yyvXOunsiHA
YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=yyvXOunsiHA)
Köy kurmakda denir :)
Yakıtın ne kadar önemli olduğuna dair kanıt olmuş
Juggernaut
02-06-2019, 23:59
Araya mahalle girdide denir:)
Yakında pbox zamanlarınıda bekliyoruz 0-100,0-400,100-200 gibi.
ahmet3425
03-06-2019, 01:19
Beyler selam,
Konuyu ihmal ettik. Arada askerlik hizmetimi tamamlayıp geldim :D
Techturkey geleneği olarak bu farkı rolling ile göstermemek olmazdı. Çok dandik bir kayıt ama yine de fikir açısından iş yapar.
Çekim yapan araç ile diğer araç (benim aracım) 1'e 1 aynı speclerde. Tek fark yakıt. Tamamen standart bir araçta farkın daha da çok olacağı aşikar.
İki araçta da k&n kutu içi filtre, uel header var. İkisinde de yazılım var. 1 tanesi benim 95 oktan için fine tune ettiğim yazılım, diğeri ise E70.
Yani dinamometre çıktılarındaki değerlerin 1'e 1 yolda denenmiş hali.
Eskiler bilir, atmosferik 2 araç arasındaki bu farkın tanımı "don lastiği" idi :)
https://www.youtube.com/watch?v=yyvXOunsiHA
YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=yyvXOunsiHA)
Arkadasin acelesi var heralde yok oldu gitti :D
Saka bi yana dyno da ki ciddi farki ayni sekilde yol sartlarinda da gostermis.
Calsimalarin da basarilar dilerim ukku cum.
AhmetKadir
03-06-2019, 07:16
Bence teze de koy videoyu hocalar da izlesin, sadece kagit ustunde değil gercekten yaptik hesabi :D
Çalışmanın ilk gününden beri koşturmacanın içindeydim, Atmosferik yüksek sıkıştırma standart bir araçta yakıtın önemini canlı olarak gördük. Yanlış hatırlamıyorsam sen e70'li yazılımla Romanya ya gitmiştin. Yoldaki yakıta göre yazılım değiştirip devam ediyordun hahah.
Bence artık bir tık ilerisini yapıp aynı durumu emisyon ile incelemenin vakti geldi..
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.