PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Catch Can yaptım bu sefer, ama biraz farklı.



Hakan Girginer
25-06-2019, 00:39
Catch can...
Fiyakalı laf.

Ama, doğru kullanılırsa adının fiyakasından çok daha önemli işlevi olan bir sistem işte...
Bu arada, sadece "Catch Can" denmiyor, "Breather Tank" olarak da geçtiği oluyor.

Aslında ismi ile anlatmaya çalıştığı şey, motorun içinde oluşan yağlı gazları (özellikle yağ buharı demedim, onu açıklayacağım) motordan emniyetli bir şekilde uzaklaştırıp güzelce bir yerde toplamak ve yoğuşturmak.

Burada artık şekilli şemalı anlatmak lazım:


https://www.dieselnet.com/tech/images/engine/crank/~blowby.png

Her pistonlu motorda yanma odasından bir parça kaçak vardır. Bu kaçak çok çok az olabilir, ama hiç sıfır olmaz.
Şöyle bir örnek vereyim: 2 litrelik bir 4 silindir motorda %1 kaçak (blow by) olsa, bu 100 devirde motor bloğunun içine 1 litre hava girmesi demektir.
Yük altında dakikada 5000 devir dönen bir motorda 50 litre hava anlamına gelir bu.

Yukarıdaki resimde de görüldüğü gibi bu blow by (kaçak) hem sıkıştırma, hem de yanma (güç) aşamalarında oluşur.
Sıkıştırma aşamasında sadece hava kaçarken, yanma aşamasında çok sıcak gaz bloğun içine dolar.

E bunu tahliye etmek lazım, di mi?

Bunun için adına PCV denilen ve yurdum genelinde nedense hiç ellenilmeyen, değiştirilmeyen bir parça kullanılır.
Positive Crankcase Ventilation valve..

Yani, Motor bloğunu cebren havalandıracak bir tahliye vanası.

Bu:

https://www.cstatic-images.com/original/srvc-gloss/1415727349839.png

PCV, tek yönlü bir sübap (check valve) şeklinde çalışır ve içinde yaylı bir düzenek vardır. Bu sayede motor rölantide iken kapalı kalır, yoksa büyük bir vakum kaçağı oluşturacağı için rölanti ayarı yapılamaz.
Motorda yük arttıkça manifold basıncı düşer, PCV de daha çok açılarak blok içindeki gazların emme manifoldu vasıtası ile silindirlere aktarılmasını ve yakılarak bertaraf edilmesini sağlar.


Ayrıca, blok içinde oluşan gazlar, ikinci bir hat vasıtası ile doğrudan hava emiş hattına da verilir, oradan da yine emme manifoldu vasıtası ile yakılırlar.

Şöyle:

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/921/t3F11D.jpg (https://imageshack.com/i/plt3F11Dj)

Bu kadar turuncu ok ve kırmızı daire ile Yeni Şafak haberi gibi oldu, ama idare edin işte...



Neyse...
Şu ana kadar iki şeyi net biliyoruz:

* Pistonlu motorlar yük altında çalışırken bloklarının içinde kaçak gazlar peydahlanır,
* Üretici milleti bu gazları yakarak bertaraf eder.

Çok basit.
(Bakın, basit dedim)


O kadar da basit değil.

Önce yukarıda parantez içinde açıklayacağım dediğim yağ buharı/yağlı gazlar meselesini açalım:

Evet, yağ ısınır. Evet, sıvılar her derecede buharlaşır. Bunları biliyoruz. En nihayetinde ben de okula mokula gittim bir tarihte.
Ama, motor yağı buharlaşmak konusunda o kadar da çıtkırıldım değil.
Viskozitesi var bi kere. Ağır abi.

Aslında olan, o yağın deliler gibi savrula savrula ortaya saçılması.

Krankın üzerinde ana yataklar ve kol yatakları var ya, işte onlara sürekli yağ pompalanıyor.
Bu yağın bir yerden akması, tahliye olması lazım.
Yağ, yatakların kenarlarından akarken, üzerinde oldukları krank fıldır fıldır dönüyor ve yağı milyonlarca minik damlacık şekilde her tarafa savuruyor...

E zaten içeride bir kaçak hava (blow by) bolluğu var... Bu gazlar motordan tahliye olurken bu yağ damlalarından (ama minicik damlalar) yakalayabildiklerini alıp götürüyorlar.

İşte bu yüzden, motordan çıkan yağ buharı değil, içinde asılı yağ zerreleri olan kaçak gaz.
Bu gazı emme sisteminin içine alıp yavaşlatıp soğuttuğumuzda da askıdaki yağ zerreciklerini bırakıveriyor oracığa...

Çoğumuz yağ içinde intercoolerlar, borular, manifoldlar, gaz kelebekleri, sevgi pıtırcıkları görmüşüzdür.
Sebebi de bu işte.
Sistemin ruhu kirli...

Ama, işin basit olmamasının başka nedenleri de var.

* Bu gazın içinde sadece yağ yok. Su var, yakıt da var. O yüzden tekrar kartere vermek pek akıl karı değil.
* Yağ yanıcı, yakıt da yanıcı, ama benzin gibi yanıcı değil. O yüzden yanma odasına verildiğinde (gaz olduğu için) yakıt ile karışıp oktan değerini düşürüyor, bu da detonasyon (vuruntu anlamına geliyor)

Vuruntu dedim.
Hadi atmosferik araçta bir derece, ama aşırı beslemeli motorlarda vuruntu hiiiç güzel değil. Kırılır güzelim motor.

Haa, bir de şehir içinde dur-kalk giden araçlar bu gazları adam gibi yakamıyor zaten, o yüzden sübapların üst kısımları, pistonlar mistonlar kurum bağlıyor.
Bu kurum da hem yanma odasının hacmini düşürüyor, hem de "sıcak noktalar" oluşturuyor.
Bu kıpkırmızı sıcak noktalar da tıpkı buji gibi yanma başlatırlar. Ama kafalarına göre (yani, buji çakmadan önce) yanma başlattıkları için feci vuruntu olur.

E, benim motorum da (afedersniz) aşırı beslemeli.

Konumuzun ön bilgi / giriş kısmı kabaca bu...

Gelelim proje kısmına.

Hakan Girginer
25-06-2019, 18:44
Düşündüm de, biraz daha önbilgi / açıklama lazım…

Silindirin içine hava ve yakıt koyup sıkıştırırsınız, sonra da bunu patlatırsınız. Eşittir güç.
(Yani, inen pistonun kolu krankı güç uygulayarak döndürür)

Daha fazla güç için silindire daha fazla hava koyarsınız (bkz. turbo, hatta progressive twin turbo), ona göre daha fazla yakıt da koyarsınız, daha önce bam olan, bu sefer BAM olur.
Ama, bloğun içinde de ona göre daha fazla kaçak gaz (blow by) olur. Burası gerçek.

Belirli bir güç seviyesinde çalışmak için tasarlanan bir motorun blok tahliye sistemi de (crankcase ventilation system) ona göre tasarlanmıştır, yani hem PCV’nin, hem de diğer tahliye hattının iç çapları normal güç seviyesinde ortaya çıkan blow by gazlarını (ve içinde taşımakta olduğu askıdaki yağ ve diğer sıvı zerreciklerini)doğru bir şekilde tahliye etmeye yetmez.
Küçük çaplı bir borudan daha fazla gaz geçirmek için o gazın hızlanması gerekir. İşte, o hızlı akan gazın içinde askıda olan sıvı da bu hızlı akışta ayrışmaz, motor bloğundan gazla birlikte çıkar, daha sonra akışın yavaşladığı yerlerde ayrışarak etrafı rezil eder.

Ben de, ilk aşamada “idareten” şöyle bir sistem kullanıyordum:

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/BuueKT.jpg (https://imageshack.com/i/poBuueKTj)
Fotoğrafın sol tarafındaki dairede PCV, sağ tarafta da hattını iptal edip dışarıya tahliye etmek (VTA - Vent To Atmosphere) amacı ile kullandığım bir filtre vardı.

Ancak, yukarıda anlattığım nedenlerden dolayı bu sistem yetmez oldu.
• Boost (yük) altında PCV kapalı.
• Ortaya çıkan gazlar sadece sağ taraftaki filtreden tahliye ediliyor, ancak onun da çıkış çapı 8.5 mm kadar.
O yüzden de, motor yük altında o taraftan yağ tükürmeye başlamıştı.

Bu yağ doğrudan sıcak manifoldun üzerine sıçradığı için de ortalık pek şenlikli oluyordu… Açıkçası arabayı yakarım diye korktum.

Hakan Girginer
25-06-2019, 18:44
Doğru tahliye için çok daha geniş çaplı bir tahliye sistemi ile birlikte bir yağ ayrıştırıcı sistem yapıp, geri kalan gazı (hava yani) dışarı tahliye edecek bir düzenek gerekiyordu..
Catch can yani.

Ama, kaputun altı Salı Pazarı gibi, iğne atsan yere düşmez...

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/sFoWXX.jpg (https://imageshack.com/i/posFoWXXj)

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/921/lac02L.jpg (https://imageshack.com/i/pllac02Lj)

Biraz yaratıcılık gösterip bu sisteme yer bulmak lazımdı...


*******


İkinci fotoğrafta emme mainfoldunun hemen yanında cam yıkama haznesi var ya.. (Biliyorum, Renault 12 Toros haznesi - anca o sığmıştı oraya)
İşte onu oradan başka yere taşırsam Catch can için yer açılır dedim bir anda.

Su haznesini ön tamponun içine, sağ farın altına almaya karar verdim.

Gittim, hemen bir adet Fiat Linea haznesi aldım. Çünkü boynu var.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/2yCheR.jpg (https://imageshack.com/i/pn2yCheRj)


Tamam, yerine oturtmak için biraz müdahale gerekecekti, ona hazırdım...

Oldu ama:

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/Yyf7EF.jpg (https://imageshack.com/i/pnYyf7EFj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/cWVGVM.jpg (https://imageshack.com/i/pncWVGVMj)


Haddinden fazla sağlam oldu denebilir sanki.
Aşırı sağlamlığa itirazım yok.

Hakan Girginer
25-06-2019, 18:45
E, bunu doldurmak için arabanın altına yatarsam bana ben bile gülerim, di mi...

Tam farın arkasından bir delik açıp boyun kısmını da modifiye ederek o bölgeye aldım.


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/WmH00b.jpg (https://imageshack.com/i/pnWmH00bj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/nS3qmB.jpg (https://imageshack.com/i/pnnS3qmBj)

Aradaki bağlantı çözümü çok dehşet oldu ama...
(E ne yapayım, oturup plastik enjeksiyon ile boru mu yapsaydım..)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/1svSjT.jpg (https://imageshack.com/i/po1svSjTj)


Bu haznenin pompasından yeni bir hortum çektim, elektrik tesisatını da ince spiral kılıf içinde yine pompaya kadar getirdim, fıstık gibi oldu.
Linea pompası de Toros pompasından çok daha güçlüymüş, yıkama sistemi dehşet oldu.


Bu arada, bu tür parçaları alırken hep piyasada parçası en kolay bulunan araç modellerine bakıyorum.
Hem ucuz oluyor, hem de her yerde rahatça bulunabiliyor.

Hakan Girginer
25-06-2019, 18:46
Bu detayları bitirdikten sonra artık gerçekten şu meşhur catch can projesine girişebilirdim artık.

Ama, kafamda hep bir fikir vardı:

Öyle A noktasından B noktasına hortum çekmeyecektim.
Aslan gibi bükümlü boru (hard line) ile çalışacaktım.

Hard line doğru yapılırsa fabrikasından öyle çıkmış gibi duruyor ve ben o görüntüyü çok seviyorum.

Daha önce 8.5 mm olan iç çapı 14 mm yapacaktım.
PCV sistemini de iptal edip çift çıkış kullanacaktım.
Böylece, tahliye sisteminin çıkış kapasitesi nerede ise 6 katına, hatta daha fazlasına çıkmış olacaktı, ki, bu da çıkan gazların yeteri kadar yavaşlaması anlamına gelecekti.

****

Gerekli malzemeyi toparladım.
16 mm alüminyum boru kullanmaya karar verdim.

Bir arkadaşımın bir tanıdığında gayet hoş bir boru bükme aleti vardı, onu da ödünç aldım.


Ancak, daha önce büküm işi yapmamıştım....


Başladım bükmeye:

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/5A5cdv.jpg (https://imageshack.com/i/pm5A5cdvj)



Oldu valla...

Ben en az 3 -4 deneme gerekir diye düşünürken ilk denemede oldu hem de.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/NDDGNI.jpg (https://imageshack.com/i/pnNDDGNIj)

Hakan Girginer
25-06-2019, 18:47
Bundan sonraki aşamalar için üst kapağın sökülmesi gerekiyordu. (Şu "külbütör" lafına hiç ısınamadım, o yüzden ben üst kapak diyorum)

Alüminyum boruları kapağa kaynatmak yerine grommet (geçiş lastiği deniyor galiba) kullanmak istedim.
Nihayetinde PCV de kapağa grommet ile tespit ediliyor, hiç de sorun çıkmıyor.

Memlekette grommet bulamadım.
Elimde telefon, fotoğraf göstere göstere aradım, yok.

Ben de gittim (sıkı durun) Doblo hava filtre kazanı ayak tespit lastiği ve Fiat Linea hava filtre kazanı ayak tespit lastiği aldım.
Harika bir şekilde işe yaradılar.

(Ama bir sürü aldım, çünkü yapım aşamasında o kadar söküp taktım ki, 2-3 tanesi yırtılıp parçalandı)


Ama, 16 mm boru yerine mis gibi oturdu...

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/921/2Qz8Jo.jpg (https://imageshack.com/i/pl2Qz8Joj)

Hakan Girginer
25-06-2019, 18:48
Yerleşim düzeni yavaş yavaş ortaya çıkmaya başladı böylece...

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/921/W0nDZ4.jpg (https://imageshack.com/i/plW0nDZ4j)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/KQ0g2u.jpg (https://imageshack.com/i/pmKQ0g2uj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/A6mWd3.jpg (https://imageshack.com/i/poA6mWd3j)


Bu aşamada boruların bir hayli fazlası var, bilerek son ana kadar kesmemeye karar vermiştim.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/WYVudh.jpg (https://imageshack.com/i/pmWYVudhj)

Zamanı gelince şuralardan bir yerden keserim diye düşündüm.

Hakan Girginer
25-06-2019, 18:49
Ha, kapak tespit cıvatalarına bağlanacak ayaklar da olacaktı.

Toplamda 5 adet de ayak yapacaktım.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/mvNuIo.jpg (https://imageshack.com/i/pmmvNuIoj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/bMmjcV.jpg (https://imageshack.com/i/pmbMmjcVj)


Ayaklar borulara kaynak ile bağlanacak, daha sonra her şey elektrostatik boyanacak, pütürlü siyah olacaktı.

Hakan Girginer
25-06-2019, 18:50
Gelelim catch can'in kendisine...

Hani o su haznesini aldığım yer vardı ya, işte oraya uyacak bir şekil gerekiyordu bana.

Ortaya kabaca bu çıktı:


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/Gw6Sfj.jpg (https://imageshack.com/i/pmGw6Sfjj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/s7I7tB.jpg (https://imageshack.com/i/pns7I7tBj)


Yerine de güzel oturuyordu:


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/921/GDJ4ry.jpg (https://imageshack.com/i/plGDJ4ryj)



Kutuyu 2 mm alüminyum plakadan bükerek yaptım, ama iç kısmını 30x10 mm aluminyum lama ile döndüm.


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/4FPJiC.jpg (https://imageshack.com/i/pn4FPJiCj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/921/pK1Gp8.jpg (https://imageshack.com/i/plpK1Gp8j)


Böylece kapak vs için gerekli vidalar için diş açabilecek et kalınlığını da elde etmiş oldum.


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/921/4XEyCX.jpg (https://imageshack.com/i/pl4XEyCXj)


Girişler (2 adet olacaktı)




Altta yer olmadığı için içeride birikecek sıvının tahliyesi için bir yöntem geldi aklıma...

Alttaki fotoğrafta bir adet 6 mm gijon var ya, işte o konu mankeni. Tam oraya 6 mm çapında alüminyum bir boru gelecek. Üzeri tapalı olacak.


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/dqKORi.jpg (https://imageshack.com/i/pndqKORij)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/KrPnck.jpg (https://imageshack.com/i/pnKrPnckj)


İçerideki "sıvıyı" boşaltmak istediğimde tüm yapmam gereken motoru çalıştırıp, araya bir vakum hortumu takmak ve şu vakum haznesi ile sıvıyı boşaltmak...
Motor rölantide çalışırken manifold içinde yeterinden fazla vakum var zaten. Sök bir hortum, yerine bu haznenin hortumunu tak, o kadar.


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/4wkT2i.jpg (https://imageshack.com/i/pm4wkT2ij)

Son olarak da, tahliye filtresi bu şekilde konumlanacaktı.

Hakan Girginer
25-06-2019, 18:52
Bu kadar tezgah işi için gidip rahat ve yüksek bir ayarlı tabure de aldım sonunda.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/eGkfcR.jpg (https://imageshack.com/i/pmeGkfcRj)


Oh be.

Hakan Girginer
25-06-2019, 18:52
Bütün delme ve diş açma işlemlerini yaptım, ama bu işler tahminimden daha uzun sürdü.

M4 diş açtım.



https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/zFlDPZ.jpg (https://imageshack.com/i/pnzFlDPZj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/921/vHPpDa.jpg (https://imageshack.com/i/plvHPpDaj)


Kapağı 3 mm plakadan kestim. Bunu nedeni de üzerinde hem girişler, hem de filtre vs olacağı için ince malzemenin deforme olması kaygısı idi.

Ama, kapak üzerinde vida deliklerini açmak için kullandığım bir yöntemi de paylaşmak istiyorum:

Önce, uygun dişte vida ya da cıvatalarıın kafalarını kesip bir güzel sivriltiyorum:


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/921/kho1IC.jpg (https://imageshack.com/i/plkho1ICj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/Irc8mn.jpg (https://imageshack.com/i/pnIrc8mnj)


Tamam, bu tornalık iş, ama torna yok.


Sonra, bu cıvataları sivri uçlar dışarı bakacak şekilde yerlerine vidalıyorum.
Bir de küçük çekiç lazım tabi.

Ardından kapağı dikkatli bir şekilde yerine oturtup çekiçle her vidaya tıklıyorum, tüm delik yerleri işaretlenmiş oluyor...


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/E5Uekd.jpg (https://imageshack.com/i/pnE5Uekdj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/921/zCXcXw.jpg (https://imageshack.com/i/plzCXcXwj)



Tabi, daha kutunun kaynakları yapılmadığı için her tarafı bant ile tutuyor, ben de parçalar kaymasın diye tüm bu işlemleri mengenede yapıyorum.

Hakan Girginer
25-06-2019, 18:53
Gelelim bu catch can abimizin yağ tutucu kısmına.

Bulaşık teli. O kadar. En janjanlı sistemlerde bile bulaşık teli var sonuçta.
Burada maksat, gazın içindeki yağın çarpıp gazdan ayrılacağı binlerce engel yaratmak.

O bulaşık telini tutacak rafı da elimde mevcut bulunan tel örgü ile yaptım:



https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/N0N2oV.jpg (https://imageshack.com/i/pnN0N2oVj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/0XHF2v.jpg (https://imageshack.com/i/pm0XHF2vj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/HZJ05D.jpg (https://imageshack.com/i/pmHZJ05Dj)


Son fotoğraf "temsili". Sadece neyin nasıl olacağını göstermek için.


Motordan gelen gazlar ana hazneye giriyor. Buradan yükselirken bulaşık teli katmanı sayesinde içindeki sıvılar ayrışıyor, filtreden sadece gaz çıkıyor.
Tamam, motora kıyasla daha soğuk olan haznede de bir ayrışma oluyor.
Ayrışıyorlar işte.

DOHC
25-06-2019, 18:57
Ne marka çayın kutusu ve ne marka bulaşık teli kullanılacak :).....
Merakla bekliyoruz adam gibi "catch can" projesini..........

Hakan Girginer
25-06-2019, 20:23
Catch can de yavaş yavaş ortaya çıktı...


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/921/B6ZdEA.jpg (https://imageshack.com/i/plB6ZdEAj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/HV79PI.jpg (https://imageshack.com/i/pnHV79PIj)


Bir de yağ seviye göstergesi yaptım...
O nipellerin kutuya vidalandığı noktalarda iç kısma 3mm alüminyum plaka ekledim, o sayede diş tutacak nitelikte güzel bir et kalınlığı da oldu.

Hakan Girginer
25-06-2019, 20:29
Ardından, her şeyi toplayıp Maslak'ta Hidayet'e gittim.

Bütün kaynak işlerini güzelce yaptık, arada çay da içtik.


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/RScDOf.jpg (https://imageshack.com/i/pnRScDOfj)




Orada işim bitince elektrostatik boya için aynı sokaktaki Serkan'a gittim.
Ama Serkan fırını kapatmış, dükkanı da kapatmak üzere idi.

"Serkancım" diye bir cümleye başlamak üzere idim, adam gitti fırını tekrar açtı valla.


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/XlaDG7.jpg (https://imageshack.com/i/pmXlaDG7j)


O saatte iş çabuk bitsin diye elimden geldiğince yardım ettim, o yüzden fotoğraf çekmeye fırsatım olamadı.
Sadece boyananları fırına asarken fotoğraf öekmek aklıma gelebildi...


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/921/di43gh.jpg (https://imageshack.com/i/pldi43ghj)


E hazır boyaya giderken de intercooler boruları, hava emiş boruları, BOV, ne varsa götürdüm, boyadık...

Hakan Girginer
25-06-2019, 20:32
Artık sıra nihai montaja gelmişti...


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/brBFwX.jpg (https://imageshack.com/i/pmbrBFwXj)


En son kapatırken arada ince bir tabaka siyah silikon kullandım.

Hakan Girginer
25-06-2019, 20:34
Sonra da kapağı, boruları, ne varsa motora monte ettim.

Montajı yaparken yeni grommetler kullandım.
(Bu sefer kullandıklarım Doblo parçaları)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/921/Mqn3lN.jpg (https://imageshack.com/i/plMqn3lNj)

Hakan Girginer
25-06-2019, 20:37
Bence her şey çok güzel oldu, buyrun:


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/921/Kho1Mf.jpg (https://imageshack.com/i/plKho1Mfj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/922/LHEw5f.jpg (https://imageshack.com/i/pmLHEw5fj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/921/MWgLLZ.jpg (https://imageshack.com/i/plMWgLLZj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/nJrbAF.jpg (https://imageshack.com/i/pnnJrbAFj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/1BosEz.jpg (https://imageshack.com/i/po1BosEzj)


İki boruyu paralel tutan o siyah kelepçeyi dahi elde yaptım...


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/lSp4qK.jpg (https://imageshack.com/i/pnlSp4qKj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/921/qTiy15.jpg (https://imageshack.com/i/plqTiy15j)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/sFCTbH.jpg (https://imageshack.com/i/pnsFCTbHj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/921/Mqn3lN.jpg (https://imageshack.com/i/plMqn3lNj)


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/wCcRn4.jpg (https://imageshack.com/i/powCcRn4j)


Son olarak, manifoldun üzerindeki PCV çıkışını da kapatmayı unutmadım, ama fotoğrafını çekmeyi unuttum...


https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/NNVbyz.jpg (https://imageshack.com/i/poNNVbyzj)

emre2blue
25-06-2019, 21:22
Vallaha çok kıskandım, nazar degmesin. Muhteşem işçilik, Alüminyum boru kıvırma aparatından bana da lazım artık. Birçok şey için kullanabilirim. :D

PS: Ben neler neler denedim dizelde bu iş olmadı olmadı. En son dışarıya verdim, o da bana yakışmadı. JTDM nasıl bir motorsa bildiğin çaydanlık gibi tütüyor. Benzinde bu kadar yoktur sanırım. Bu arada PCV valf kitini sıfır aldım.


https://www.youtube.com/watch?v=fEpJa-tZMhE

livaneli
25-06-2019, 21:29
Eline sağlık abi, her zamanki gibi hayranlıkla okudum.

_opeth
26-06-2019, 07:18
:icon_rule:Bravoo::Bravoo:

HUSNU
26-06-2019, 07:49
Sanat eseri valla. Ellerinize ağlık

Maxi
26-06-2019, 08:00
abi beni işe alsana ya :icon_rule
cv yi emailine gönderiyorum

safaks
26-06-2019, 08:34
Abi nasil bir detay nasil bir iscilik be. Ellerine saglik. Seni izlemek bile buyuk keyif verir insana be. Yurt disi belgeseli gibi yemin ederim :)

ardicli2000
26-06-2019, 09:14
FIAT olmasa ne yapardın bilemedim abi ;)

Bu arada inanılmazsın, hayranlıkla izliyoruz, okuyoruz, öğreniyoruz.

Büyüksün...

fexzi
26-06-2019, 09:51
Sizin yaptıklarınızı görünce Arabanın A'sını anlamadığımı görüyorum.

Ome_RS
26-06-2019, 10:26
fazla soze gerek yok. elinize emeginize saglik.
Nerede lipton kutusu catch can nerede bu.

ghibli06
26-06-2019, 13:04
Hakan hocam elinize sağlık,çok güzel işçilik olmuş... benim aracımda da buna benzer bir vapour recovery system var, sizin boruların yerine hortumlar var kendinden dirsekli, sormak istediğim bu yaptığınızın piyasada bolca ve ucuza bulunan OCC den farkı var mı? varsa ben de sizinki gibi yapacağım çünkü :)

Hakan Girginer
26-06-2019, 14:42
Hakan hocam elinize sağlık,çok güzel işçilik olmuş... benim aracımda da buna benzer bir vapour recovery system var, sizin boruların yerine hortumlar var kendinden dirsekli, sormak istediğim bu yaptığınızın piyasada bolca ve ucuza bulunan OCC den farkı var mı? varsa ben de sizinki gibi yapacağım çünkü :)

Teşekkür ederim.

Piyasada bolca ve ucuza bulunan catch can kitlerinin gerçekten işe yaraması için bir hayli uğraşmak gerekiyor.
Benim gördüklerimin içi boş. Silindirik ya da dikdörtgenler prizması şeklinde bir hacmin içine iki adet nipel giriyor, o kadar.
Onların da iç çapları 8 - 10 mm civarında.

Giriş çaplarını genişlet, içine bölme yap, araya baffle yerleştir derken sistemi baştan yapmak daha mantıklı oluyor sanki.

Benim bu projeyi sıfırdan elde yapma nedenim de, konu içinde açıkladığım gibi motor bölmesinde garip şekilli bir hacim içine yerleştirebilmek idi.

Hakan Girginer
26-06-2019, 14:43
abi beni işe alsana ya :icon_rule
cv yi emailine gönderiyorum

Asıl sen beni işe al kaptan.
Saygılar.

kahraman41
26-06-2019, 15:30
Konunun içinde kayboldum... Elinize sağlık hocam

mikelazi
26-06-2019, 18:31
temiz emme,temiz kelebek ve eskisine göre daha kaliteli hava,yakıt karışımı

elinize sağlık,kesenize bereket.

coyote
26-06-2019, 19:06
Elinize sağlık. Ben bunun onda biri bir iş yapınca, karşısına geçip 2 saat seyrediyorum. Böyle bir imalat yapsam herhalde gece yanında yatarım. :)

Gkn55
27-06-2019, 12:06
her zamanki gibi harikalar yaratıyorsunuz. özlemişiz.

yalnız fotoların birkaç tanesi bende açılmadı, aynı problemi yaşayan var mı arkadaşlar ?

Hakan Girginer
28-06-2019, 02:09
her zamanki gibi harikalar yaratıyorsunuz. özlemişiz.

yalnız fotoların birkaç tanesi bende açılmadı, aynı problemi yaşayan var mı arkadaşlar ?

Tam olarak hangi fotolar acaba?
Bütün fotoğrafları imageshack'e yükleyip oradan link veriyorum.
Eğer sorun varsa orada vardır, hangileri olduğunu bilirsem imageshack üzerinden bakabilirim.

Gkn55
28-06-2019, 11:28
Tam olarak hangi fotolar acaba?
Bütün fotoğrafları imageshack'e yükleyip oradan link veriyorum.
Eğer sorun varsa orada vardır, hangileri olduğunu bilirsem imageshack üzerinden bakabilirim.

Sanırım bir tek ben sorun yaşadım, dns ayarlarımı değiştirince düzeldi. :)

.::EmrE::.
28-06-2019, 12:15
Gerçekten motorun M sinden anlamadığımı bir defa daha anladım sizin yazdıklarınızı okurken.. Elinize ve klavyenize sağlık, sayenizde birşeyler öğreniyoruz :)

MBuğra
28-06-2019, 20:33
Elinize saglik.

Sizin custom calismalariniz bi tek ben de bu etkiyi yapiyor bilmiyorum ama isten sogutuyor beni.

Cunku biliyorum, ne kadar ugrassam boylesine titiz calisma yapamayacagim. Oyle olunca da diyorum ki, Godless abininki gibi olmayacaksa niye ugrasayim, koy bi tarafina.

Ha bu tabi ki yayinlamayin anlamina gelmiyor; siz sabaha kadar konu acin biz izleyelim boylesine sanatlari.

suk3b3
28-06-2019, 21:55
Mazda görse bize de üret der

Yigit-Y
28-06-2019, 22:04
Zamanında birileri çay tenekesi ile metal bulaşık teli kullanmıştı.

Şu işi görünce işi bilenle bilmeyen bir kez daha çıktı ortaya iyi mi

Tebrikler Hocam mükemmel bir çalışma

Zorbey
28-06-2019, 22:23
Emeğinize sağlık. Mahsuru yoksa bir soru sormak istiyorum.

6 silindir bmw aracımda oem pcv valf aldım değiştirdim. 1 yıl sorunsuzca kullandım. Sonrasında aracım rolanti de çalışırken vakum sesine benzettiğim bir ses çıkarmaya başladı. Yağ çubuğu, motora yağ doldurma kapağını açmaya çalıştığımda motorun sesi değişiyor, sabit bir vakum sesi geliyordu. Tekrar pcv valfini alıp değiştirdim. 1 ay kadar kullandım, şuan tekrar o ses gelmeye başladı.

Özür dileyerek sanayi ağzı ile anlatıyorum. Ziglon valfi dediğimiz parçanın içinde diyafram olduğu söylediler. O diyafram patlarsa ses yapar dediler. Bu valf 1 aylık sürede nasıl patlar ? Kendi aracıma bende oil catch tank mı yapmalıyım ? Yardımcı olursanız sevinirim. Kolay gelsin

ufuksaracci
28-06-2019, 23:02
Godless Commie bir iki tane sorum olacak? Projeden çok giriş kısmını anlayabilmek adına üç kere okudum, bir kaç noktaya takıldım.

Bu çıkan yağlar damlaları (minnacık diye belirtmişsiniz) dediğiniz gibi kirli olduğundan dolayı yakıt-hava karışımı kalitesi düşüyor bu da vuruntuya sebep oluyor demişsiniz, peki neden bunu emme yerine egzoz manifolduna vermiyoruz.

Bu fikre sadece minnacık damlalar dediğiniz için, damlaların egzozdan atılabileceği kadar ihmal edilebilir(negligible) boyutlarda olduğunu düşünerek ulaştım. Eminim ki çok saçma bir fikir ama saçmalık neresinde merak ediyorum .

Leonardo
28-06-2019, 23:07
Godless Commie bir iki tane sorum olacak? Projeden çok giriş kısmını anlayabilmek adına üç kere okudum, bir kaç noktaya takıldım.

Bu çıkan yağlar damlaları (minnacık diye belirtmişsiniz) dediğiniz gibi kirli olduğundan dolayı yakıt-hava karışımı kalitesi düşüyor bu da vuruntuya sebep oluyor demişsiniz, peki neden bunu emme yerine egzoz manifolduna vermiyoruz.

Bu fikre sadece minnacık damlalar dediğiniz için, damlaların egzozdan atılabileceği kadar ihmal edilebilir(negligible) boyutlarda olduğunu düşünerek ulaştım. Eminim ki çok saçma bir fikir ama saçmalık neresinde merak ediyorum .

Anladigim kadariyla lafa girmek istiyorum. Yağın yanıcı olduğunu belirtmiş hakan abi yağ yaktığımızda beyaz bi duman çıkıyor buda emisyon değerlerine ayrıkırı o yüzden diye düşünüyorum. Umarım açıklayabilmişimdir

ghibli06
28-06-2019, 23:08
aslında vaporize edilmiş karışımın tekrar emmeye verilmesi, yanma odasına ekstradan zengin bir karışım gitmesine sebep oluyor bu da aracın hem sağlığına iyi geliyor hem de sineğin kanadından çıkan HP oluyor :)

ufuksaracci
28-06-2019, 23:09
Leonardo benim de ilk aklıma gelenler senin dediklerin oldu ama bir teyit alayım dedim.

ufuksaracci
28-06-2019, 23:11
Bülent abi ben mi yanlış anlıyorum acaba? Kirli karışımdan dolayı oktan düşer diye bir cümle geçiyordu.

ghibli06
28-06-2019, 23:38
Bülent abi ben mi yanlış anlıyorum acaba? Kirli karışımdan dolayı oktan düşer diye bir cümle geçiyordu.

havalandırmanın mantığı da gerekçesi de o zaten, yağı damıtıp kartere gönderince geriye işimize yarar çok güzel bir vaporize edilmiş karışım kalıyor :)

300E
29-06-2019, 02:25
Emeğinize sağlık. Mahsuru yoksa bir soru sormak istiyorum.

6 silindir bmw aracımda oem pcv valf aldım değiştirdim. 1 yıl sorunsuzca kullandım. Sonrasında aracım rolanti de çalışırken vakum sesine benzettiğim bir ses çıkarmaya başladı. Yağ çubuğu, motora yağ doldurma kapağını açmaya çalıştığımda motorun sesi değişiyor, sabit bir vakum sesi geliyordu. Tekrar pcv valfini alıp değiştirdim. 1 ay kadar kullandım, şuan tekrar o ses gelmeye başladı.

Özür dileyerek sanayi ağzı ile anlatıyorum. Ziglon valfi dediğimiz parçanın içinde diyafram olduğu söylediler. O diyafram patlarsa ses yapar dediler. Bu valf 1 aylık sürede nasıl patlar ? Kendi aracıma bende oil catch tank mı yapmalıyım ? Yardımcı olursanız sevinirim. Kolay gelsin

+1 Bende bunun cevabını merak ediyorum, benim M54 E39 a da 450 TL verip orjinal OEM logolu aldım ama bende duyuyorum o vakum sesini, bütün hortumları değişmese bile problemli olan hortumlarını değiştirdim. Varsa bir çözümü yapalım, ateşleme sıfır, regülatör sıfır, ziglon sıfır ama araç kafasına göre ara ara düzgün çalışıp, ara ara rölantide vibrasyonlu nazlı çalışıyor.

Hakan Girginer
29-06-2019, 03:14
Zamanında birileri çay tenekesi ile metal bulaşık teli kullanmıştı.

Şu işi görünce işi bilenle bilmeyen bir kez daha çıktı ortaya iyi mi

Tebrikler Hocam mükemmel bir çalışma

İşe yaradığı sürece çay tenekesi de olur, kola kutusu da olur, PVC boru parçası da olur...
Ne kullanıldığı gerçekten önemli değil.

Ben iki tane paslanmaz çelik salata kasesinden vakum haznesi yaptım mesela.
Bence önemli olan eldeki imkanları mevcut sorunlara çare bulacak şekilde kullanabilmek...

https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/924/gGZFGb.jpg (https://imageshack.com/i/pogGZFGbj)

https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/922/YV97II.jpg (https://imageshack.com/i/pmYV97IIj)

https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/924/vm0THv.jpg (https://imageshack.com/i/povm0THvj)

https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/923/52bMwE.jpg (https://imageshack.com/i/pn52bMwEj)

RSX
29-06-2019, 12:17
Abi eline emeğine sağlık harika bir iş çıkarmışssın. Vallahi parayla yaptırmaya kalksan usta arar durursun bulduğunda dünyaları ister.

Yigit-Y
29-06-2019, 14:16
İşe yaradığı sürece çay tenekesi de olur, kola kutusu da olur, PVC boru parçası da olur...
Ne kullanıldığı gerçekten önemli değil.

Ben iki tane paslanmaz çelik salata kasesinden vakum haznesi yaptım mesela.
Bence önemli olan eldeki imkanları mevcut sorunlara çare bulacak şekilde kullanabilmek...

https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/924/gGZFGb.jpg (https://imageshack.com/i/pogGZFGbj)

https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/922/YV97II.jpg (https://imageshack.com/i/pmYV97IIj)

https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/924/vm0THv.jpg (https://imageshack.com/i/povm0THvj)

https://imagizer.imageshack.com/v2/xq90/923/52bMwE.jpg (https://imageshack.com/i/pn52bMwEj)

Ya abi senin gibi sanat eseri çıksa eyvallah

Onu görsen fotosunu bulamadım.

Senin yaptığın ile o iş çok alakasız :):):)

polo_6n
29-06-2019, 20:52
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/923/JWfHp5.jpg (https://imageshack.com/i/pnJWfHp5j)
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/923/pWBUai.jpg (https://imageshack.com/i/pnpWBUaij)
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/922/QUYTRJ.jpg (https://imageshack.com/i/pmQUYTRJj)
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/922/y8eucp.jpg (https://imageshack.com/i/pmy8eucpj)
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/921/1sEjTV.jpg (https://imageshack.com/i/pl1sEjTVj)



Bende piyasada bilindik oil catch tankını biraz modifiye ettim:) Aktif karbonla metal süzgeç yerleştirdim ne kadar etkili olacak kullanınca anlayacağım.

Hakan Girginer
30-06-2019, 00:08
Emeğinize sağlık. Mahsuru yoksa bir soru sormak istiyorum.

6 silindir bmw aracımda oem pcv valf aldım değiştirdim. 1 yıl sorunsuzca kullandım. Sonrasında aracım rolanti de çalışırken vakum sesine benzettiğim bir ses çıkarmaya başladı. Yağ çubuğu, motora yağ doldurma kapağını açmaya çalıştığımda motorun sesi değişiyor, sabit bir vakum sesi geliyordu. Tekrar pcv valfini alıp değiştirdim. 1 ay kadar kullandım, şuan tekrar o ses gelmeye başladı.

Özür dileyerek sanayi ağzı ile anlatıyorum. Ziglon valfi dediğimiz parçanın içinde diyafram olduğu söylediler. O diyafram patlarsa ses yapar dediler. Bu valf 1 aylık sürede nasıl patlar ? Kendi aracıma bende oil catch tank mı yapmalıyım ? Yardımcı olursanız sevinirim. Kolay gelsin

İtiraf etmem gereken bit şey var: Hayatım boyunca Alman otomobillerinden uzak durdum.
O yüzden kronik sorunlar vs konusunda bilgisizim. Ancak, araştırıp dönebilirim, bu konuda elimden bu gelir sadece.

Hakan Girginer
30-06-2019, 00:24
Godless Commie bir iki tane sorum olacak? Projeden çok giriş kısmını anlayabilmek adına üç kere okudum, bir kaç noktaya takıldım.

Bu çıkan yağlar damlaları (minnacık diye belirtmişsiniz) dediğiniz gibi kirli olduğundan dolayı yakıt-hava karışımı kalitesi düşüyor bu da vuruntuya sebep oluyor demişsiniz, peki neden bunu emme yerine egzoz manifolduna vermiyoruz.

Bu fikre sadece minnacık damlalar dediğiniz için, damlaların egzozdan atılabileceği kadar ihmal edilebilir(negligible) boyutlarda olduğunu düşünerek ulaştım. Eminim ki çok saçma bir fikir ama saçmalık neresinde merak ediyorum .


Vallahi saçma fikir değil, çünkü kullanılıyor.

Arada bir fark var, egzoz manifolduna değil de, biraz daha aşağıda, O2 sensörünün sonrasında egzoz borusuna veriliyor.
Bu da "slash cut" denilen bir yöntem kullanılarak yapılıyor.

Yani, içinden hızla egzoz gazlarının geçtiği boruya yaklaşık 45 derecelik açı ile küçük çaplı bir boru kaynatılıyor, bu küçük borunun ucu bir parça egzozun içine giriyor ve uç kısmı da açılı kesilmiş oluyor.
Bu konfigürasyon ile oluşan venturi etkisi de bir miktar vakum oluşmasına neden oluyor.
Bu vakum sayesinde blow by gazları üst kapaktan çekilip egzoz akıntısı ile tahliye ediliyor.

Bu sistem kullanılmaz mı, elbette kullanılır. Ama, susturucuların, resonatorlerin içini zamanla yağ kurumu kaplar.
Arkadaki araçlara da yazık.
Bir de, aracın yağ yakıp yakmadığını anlamak çok zor olur.

http://i46.tinypic.com/15o6psk.jpg

Hakan Girginer
30-06-2019, 00:31
aslında vaporize edilmiş karışımın tekrar emmeye verilmesi, yanma odasına ekstradan zengin bir karışım gitmesine sebep oluyor bu da aracın hem sağlığına iyi geliyor hem de sineğin kanadından çıkan HP oluyor :)

Aslında bu gazların yanıcı olması, yakıta destek olmaları anlamına gelmiyor.
Çünkü, yanma karakteristiği daha farklı ve yakıt ile bir araya geldiğinde toplam oktan değerini düşürüyor.

Bu husus atmosferik ya da özellikle performans kovalanmayan aşırı beslemeli motorlarda pek göze batmıyor, çünkü bu motorların yakıt ve ateşleme tabloları hazırlanırken ciddi oranda bir emniyet payı bırakılıyor. (Bu "emniyet payı" sayesinde chip uygulaması ya da yazılım optimizasyonu gibi yöntemler ile bu motorlardan extra güç elde edilebiliyor zaten.)

Ama, performansın önemli olduğu durumlarda bu gazlar yanma odasına verildiğinde vuruntuya neden oluyorlar.
O nedenle de VTA (dışarı tahliye - Vent To Atmosphere) tekniği kullanılıyor.

ufuksaracci
30-06-2019, 01:46
Bu slash cut dediğiniz sistem bernoulli prensibi ile çalışıyor anladığım kadarıyla. Demek ki bu damlacıklar benim düşündüğüm kadar ihmal edilebilir boyutta değilmiş. Teşekkür ederim açıklama için.

imprezaWRC
05-07-2019, 16:42
abi beni işe alsana ya :icon_rule
cv yi emailine gönderiyorum

2 Hakan olmaz en az 3 olmalı, beni de alın bende cilala parlat işlerine bakarım :D

enesakkurt
26-08-2019, 10:15
Doğru tahliye için çok daha geniş çaplı bir tahliye sistemi ile birlikte bir yağ ayrıştırıcı sistem yapıp, geri kalan gazı (hava yani) dışarı tahliye edecek bir düzenek gerekiyordu..
Catch can yani.

Ama, kaputun altı Salı Pazarı gibi, iğne atsan yere düşmez...

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/sFoWXX.jpg (https://imageshack.com/i/posFoWXXj)

Biraz yaratıcılık gösterip bu sisteme yer bulmak lazımdı...


*******

Öncelikle elinize sağlık yine harika bir işçilik. Merak ettiğim şey ise şu: Neden yatay tank düşünmediniz? Hem zamandan hem de işçilikten kazanırdınız. "üst kapağın" üzerine monte ederdiniz ve gayet iyi olurdu


https://www.forgemotorsport.com/userfiles/images/sys/products/Oil_Catch_tank_kit_for_the_DS3_16_turbo_53261.jpeg

Tayfun-E30
06-10-2021, 23:18
Konuyu hortlatiyorum ama cattch can yapma arifesindeyim aklima takilanlari cevaplayabilirseniz cok sevinirim;

Pcv valf iptal edilince rolanti bozulmuyormu?

Yaptiginiz sistemde anladigim kadari ile buharlasan gazlar bir hazneye toplaniyor? Emmenin bir venturi etkisi yokmu? Araya suluk gibi koymak daha dogru degilmi?