Giriş

Orijinalini görmek için tıklayınız : Radyatör Tipi Yağ Soğutucu Montajı Hk.



rahmitanir
10-04-2020, 17:21
Herkese selamlar,

Uzun zamandır MiTo'ya radyatör tipi harici yağ soğutucu takma fikrim mevcuttu. Ama bir türlü ya sıra gelmemişti ya da olayı tam çzemediğimden girişesim gelmemişti.

Derken, aşağıdaki videoyu buldum. MiTo ile Mini'nin yağ soğutucu yapısı benzermiş. Videodaki eleman da çok güzel anlatmış. Bundan sonra iyicene gaza geldim.

https://www.youtube.com/watch?v=Z0mvf-bH_P0

Neler yapacağımıza gelecek olursak; öncelikle MiTo'daki stock yağ soğutucu, aşağıdaki gibi sulu tip. bu soğutucu sayesinde trafikte istediğiniz kadar gazlasanız da, yağ sıcaklığı 110C'nin üstüne pek çıkmıyor. Ama piste çıkınca, olay değişiyor. Hava da biraz sıcak ise, 3 turda 120C üstüne rahatça ulaşıyorsunuz. bu sebeple pistte üst üste çok fazla tur atmak mümkün olmuyor.

Stock yağ soğutucu:
https://i.hizliresim.com/HhSb5n.jpg (https://hizliresim.com/HhSb5n)

Radyatçr tipi yağ soğutucuyu takmak için yapılması gereken ilk şey, stock soğutucuyu söküp, yerine aşağıdaki gibi bir adaptör takmak. Bu adaptörü İtalya'da custom olarak üreten birisini buldum, yaklaşık 100€'ya bunu satıyorlar. Ya bunu sipariş geÃgeçeceğim ya da burada kendim imal ettireceğim. Bu noktada araştırmaya devam ediyorum.
https://i.hizliresim.com/NOr1zX.jpg (https://hizliresim.com/NOr1zX)

Maliyeti mümkün olduğunca düşük tutmak için Çin tedarikli malzemeleri de genellikle kullanmaktan kaçınmam. Ama termostat gibi hassas ve kritik bir malzemeyi Çin'den almak istemiyorum. O sebeple, maliyeti yaklaşık 50$ olan aşağıdaki Amerika üretimi termostattan kullanmayı planlıyorum.

https://www.youtube.com/watch?v=yEJD9fR_skw

Son ve en kritik noktalardan birisi, yağ soğutucu radyatörü. Bunu Aliex'ten sipariş vereceğim. Fakat bu noktada hangi boyutu kullanmam gerekeceği noktasında kararsızım. Hem çok küçük olup soğutma performansının kötü olması hem de çok büyük olup yağ basıncı konusunda sıkıntı yaşama ihtimalleri karşısında deneyimsizim. Bu noktada önerilerinize ihtiyacim var. aşağıdaki örnek linklerden hangisini kullanmamı tavsiye edersiniz?

Otomobiller ve Motosikletler'ten Yağ Soğutucuları'de PQY aluminyum evrensel yağ soğutucusu motor şanzıman AN10 yağ soğutucu kiti 10 satır PQY7010 AliExpress'da (https://tr.aliexpress.com/item/1000005797488.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.64761 d78cuVc9w&algo_pvid=709fc4ec-4a27-42e5-8f8d-3340973c351a&algo_expid=709fc4ec-4a27-42e5-8f8d-3340973c351a-37&btsid=0ab50f4915865285523736617e57a9&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb 201603_)

Otomobiller ve Motosikletler'ten Yağ Soğutucuları'de WLR yarış 13 sıra İngiliz tipi aluminyum evrensel motor şanzıman yağ soğutucusu 13 satır WLR7013 AliExpress'da (https://tr.aliexpress.com/item/1900982387.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.64761d78 cuVc9w&algo_pvid=709fc4ec-4a27-42e5-8f8d-3340973c351a&algo_expid=709fc4ec-4a27-42e5-8f8d-3340973c351a-5&btsid=0ab50f4915865285523736617e57a9&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb 201603_)

Otomobiller ve Motosikletler'ten Yağ Soğutucuları'de Evrensel yağ soğutucusu 16 Satır AN10 Motor şanzıman yağ soğutucusu Soğutma/Yayılan Sistemi + 90 derece Bağlantı Parcaları AliExpress'da (https://tr.aliexpress.com/item/32850600851.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.64761d7 8cuVc9w&algo_pvid=709fc4ec-4a27-42e5-8f8d-3340973c351a&algo_expid=709fc4ec-4a27-42e5-8f8d-3340973c351a-16&btsid=0ab50f4915865285523736617e57a9&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb 201603_)

NOT: Bilmeyenler için Araç 1.4 motor T-jet MiTo & GT1446 Turbo mevcut.

rahmitanir
10-04-2020, 17:34
Karakterler patladı, ilk mesajı ben tek tek düzelttim.

Başlığın "Radyatör Tipi Yağ Soğutucu Montajı Hk." şeklinde düzeltilmesi için yönetimin bilgisine.

ghibli06
11-04-2020, 05:39
öncelikle kolay gelsin, şahsi fikirlerim şunlar:

plate i kendin çok rahat yaptırabilirsin 1 tane cnc kesim 2 tane rekor, ama gerek var mı? o hattı körleyip sandviç plate le yağ filtresinden de çıkış alabilirsin...
termostatlı ve termostatsız denedik, emin ol fark göremedik, çok soğuk bir iklimde değilsen ki değilsin, artı ve eksilerini iyi araştır
gelelim ebat konusuna, coolerı nereye koyacaksın? M3 gibi alta koyacaksan ilki gibi ince seçeceksin ama yok su radyatörü ile tampon ya da ön ızgara arasına koyabiliyorsan 3 numarayı tercih etmelisin... ben öyle yapmıştım:

https://i.hizliresim.com/tUIQWK.jpg (https://hizliresim.com/tUIQWK)

rahmitanir
11-04-2020, 08:10
@ghibli
Abi plate konusunu arabayi yatirmadan cozmek istiyorum. O sebeple stock yag sogutucunun yan sanayisi uygun fiyatlara bulunabiliyor. Onlardan bir tane alip, onun ustunden olcu alarak halledecegim gibi duruyor.

Manisada calistigim icin, izmir manisa arasi arabanin en cok km yaptigi yer. Asiri olmasa da, kisin sabahlari bolca 0 C'yi goruyorum yani. O sebeple ne olir n olmaz hesabi, termostati kullanirim.

Sogutucunun yeri olarak asagidaki gibi scudetto'nun icine koymayi planliyorum. Sigmaz ise, tampon altinda cooler'in onune koyarim. Her durumda direkt ruzgar goruyor olacak yani.

https://i.hizliresim.com/xhBlhV.jpg (https://hizliresim.com/xhBlhV)

ghibli06
11-04-2020, 08:15
coolerın yeri güzel, ben de orayı düşünmüştüm, termostat olayına gelirsek, piyasadaki ürünlere USA malı da olsa güvenmiyorum, bmw nin kendi sistemlerinde olan termostat bile bozulabiliyor, bozulduğunda ne olduğunu sen de biliyorsun zaten, Ankara çok daha soğuk ama yine de sen bilirsin kalitesine güveniyorsan aldığın malzemenin, kullan...

rahmitanir
11-04-2020, 08:15
Yag filtresine giren plate konusunda ise, benim arabamda metal tip yag filtresi yerine plastik kapakli karton filtre kullaniliyor. Plastik kapaktan oturu sandwich plate olmuyor diye biliyordum, yaniliyor muyum?

ghibli06
11-04-2020, 08:24
Yag filtresine giren plate konusunda ise, benim arabamda metal tip yag filtresi yerine plastik kapakli karton filtre kullaniliyor. Plastik kapaktan oturu sandwich plate olmuyor diye biliyordum, yaniliyor muyum?

conversion kitler ve sandwich ler olması lazım... filtreden almanın avantajı şu, basıncın her daim maks. olduğu bir bölgeden uzatma alıyorsun basıncın da düşmüyor, orj. yeri zaten uzatma borularla geliyor, uzatma borulara uzatma hortum çekiyorsun sonrasında, haa basınç kaybı olur mu? hissedilir olmaz bence ama kıllık var ya bizim İtalyanlarda, ne olur ne olmaz...

rahmitanir
11-04-2020, 08:37
Dedigin gibi araya sandwich plate yaparsak, stock cooleri sokup, oraya korleme yapamaya bile gerek kalmayabilir abi. İsi cok daha kolaylastirabilir.

KIT adapter to install Fiat 1.400 Abarth t-jet specific oil radiator (https://www.protoxide.eu/en/supports-oil-filter-and-oil-cooler-accessories/1861-662-kit-adapter-to-install-fiat-1400-abarth-t-jet-specific-oil-radiator.html#/291-turbocharger-garrett_gt1446)
Soyle bir cozum var, adam baya baya sandwich tip plate ile isi cozmus. Bu isi biraz daha kurcalayayim ben.

Ucanadamyoktur
12-04-2020, 12:11
Güzel ve merak ettiğim konu benim corollada da emme manifoldunun altında bulunuyor ve rollinge 3 veya 4. sıkıştan sonra araç şişiyor gibi bir rahatsızlık oluşturuyor bundan şüphelendiğim için benimde aklımdaydı ama bir türlü karar verememiştim konuyu takipteyim.

rahmitanir
16-04-2020, 07:47
Siparişler girildi, şimdi beklemedeyim.

Biraz ekonomik kaygılar, biraz ghibli06 abimizin tavsiyesi biraz da önümüzün yaz olmasından ötürü kısa vadede ihtiyaç olmayacağından şimdilik termostatsız şekilde montaj yapacağım. Kışın geldiğinde ihtiyaç olursa termostatı ayrıca montajlayacağım.

Bugün için sipariş listesi:

13 satır AN8 bağlantılı yağ soğutucu radyatör:For Universal Cars 13 Row 8 AN Aluminum Fuel / Oil Cooler AN8 Cooling System|Oil Coolers| | - AliExpress (https://www.aliexpress.com/item/32970237877.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1e1a4c4dzwL MRQ)
AN8 sargılı hortum, toplam 3M: 1M 3M Stainless Steel Braided Brake Gas Oil Fuel Line Hose AN4 AN6 AN8 AN10 NEW| - AliExpress (https://www.aliexpress.com/item/4000047517047.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1e1a4c4dz wLMRQ)
AN8 ölçüsünde 90 derece veya düz tip bağlantı elemanları: Aluminum AN8 Straight/90 Degree PTFE Reusable Hose End Fitting Adapter For Swivel PTFE Oil Fuel Line Hose End Fitting|an8 straight|hose end|hose end fitting - AliExpress (https://www.aliexpress.com/item/32832209213.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1e1a4c4dzwL MRQ)
Stock yağ soğutucunun yan sanayisinden 1 adet sipariş ettim. Bunu kesip biçip adaptör haline getireceğim: YAG SOGUTUCU (FIAT: EGEA 1.4 16- BRAVO II - PUNTO EVO - 500L-500X /ALFA ROMEO: GIULIETTA - MITO 1.4) (https://www.bayparyedekparca.com/YAG-SOGUTUCU-FIAT-EGEA-14-16-BRAVO-II-PUNTO-EVO-500L-500X-ALFA-ROMEO-GIULIETTA-MITO-14,PR-1361359.html)
Kesip biçilerek adaptör haline getirilecek olan yağ soğutucunun üzerine takılacak diğer bağlantı elemanları:
1/8" 1/4" 3/8" NPT Male x Hose Barb Tail Elbow Brass Fuel Fitting Connector Adapter Water Gas Oil|Pipe Fittings| | - AliExpress (https://www.aliexpress.com/item/4000064133311.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1e1a4c4dz wLMRQ)
https://www.aliexpress.com/item/32889563213.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1e1a4c4dzwL MRQ

Mayıs ayının ortasına doğru tüm malzemeler gelir, o vakit konuyu bol görseli şekilde güncellerim.

sinisa
16-04-2020, 13:28
öncelikle kolay gelsin, bağlantı rekorlarınızı ptfe olarak almışsınız ama hortumunuz cpe, birbirlerine uyumlu olmadığını duymuştum yakıt hattı için seçerken. tam bilen birileri de yazarsa iyi olur.

rahmitanir
16-04-2020, 14:10
öncelikle kolay gelsin, bağlantı rekorlarınızı ptfe olarak almışsınız ama hortumunuz cpe, birbirlerine uyumlu olmadığını duymuştum yakıt hattı için seçerken. tam bilen birileri de yazarsa iyi olur.

Valla bu konuda cok yeniyim, dediginiz dogru olma ihtimali kuvvetli.

Varsa bilgi sahibi, uyarilarinizi beklerim.

ghibli06
16-04-2020, 16:02
Valla bu konuda cok yeniyim, dediginiz dogru olma ihtimali kuvvetli.

Varsa bilgi sahibi, uyarilarinizi beklerim.

bunu en iyi hidrolikçiler bilir, onlara sormak lazım...

rahmitanir
16-04-2020, 16:25
Eski hidrolikçilerden kim kaldı, sanctuary35 konuya lütfen!!!

sanctuary35
16-04-2020, 20:45
bro ben bu ölcüleride bağlantıyıda anlamadım zaten. bu iş en temiz ekipmanlar geldikten sonra çözülür, gideriz dükkana ayarlanır ne lasımsa ama aldığın bağlantı ölçülerini anlamadım walla

Hakan Girginer
16-04-2020, 20:53
Sakın OEM yağ ısıtıcıyı sökmeyin.

Evet. O zımbırtı soğutucu değil, ısıtıcı.
Çünkü, yağın işlevini yerine getirebilmesi için önce belirli bir sıcaklığa ulaşması gerekiyor.

İçinden motor soğutucu sıvısı* geçen bu ısıl alışveriş sistemi, zaten yağı soğutamaz, çünkü soğutmak için gereken Delta T çok düşük.

Pist gibi ortamlarda yağı soğutmak için ilave bir termostatlı yağ soğutucusu gerekir.
Termostatlı olmasının nedeni de, yağ sıcaklığını belli bir aralıkta tutabilmektir.


* Burada su demiyorum. Biz buna su dedikçe millet anti freeze kullanmıyor, olan gariban motorlara oluyor.

Hakan Girginer
16-04-2020, 20:59
Bu arada, PTFE bağlantılar için mutlaka PTFE hortum kullanmak lazım.
Aldığınız bağlantılar ile hortum uyumsuz maalesef.

rahmitanir
16-04-2020, 22:24
Hakan abi, seni de konum da gormek mutluluk veriyor :)

Cpe.hortumu iptal.etmeye calisiyorum. Mutlaka ptfe tip hortumdan edinecegim

Stock yag sogutucuyu (veya yag isitici / yag sicaklik regulatoru vs) sokmeden bu isi halledebilmem icin, yag filtresine uygun sandwich plate den bulmam gerekiyor.

Oem yag sogutucu ve filtreyi tasiyan komple parcanin oem kodu 55212027. Yine ayni parcanin gorseli de su linkte:
Engine Oil Cooler For FIAT LANCIA OPEL Bravo II Doblo Grande Punto 55212027 | eBay (https://www.ebay.com/itm/Engine-Oil-Cooler-For-FIAT-LANCIA-OPEL-Bravo-II-Doblo-Grande-Punto-55212027-/163537239943)

Buna uygun sandwich plate'i nasil buluruz?

Hakan Girginer
16-04-2020, 22:46
Hypertune Aluminum AN10 oil cooler adapter oil filter sandwich adapter Turbo With Thermostat And Fitting 3/4 16 UNF M20*1.5|Oil Filters| | - AliExpress (https://www.aliexpress.com/item/32984070205.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.65954c4dOcd LWQ)

rahmitanir
16-04-2020, 22:56
Hypertune Aluminum AN10 oil cooler adapter oil filter sandwich adapter Turbo With Thermostat And Fitting 3/4 16 UNF M20*1.5|Oil Filters| | - AliExpress (https://www.aliexpress.com/item/32984070205.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.65954c4dOcd LWQ)

Abi boyle buyuk bir yardim icin ne kadar tesekkur etsem azdir.

Bir uzman sorusu daha sorayim, Aliex'ten bolca alisveris yapip, aldigim urunleri arabamda sorunsuz uzun sureli kullanabiliyorum. Ama ***** bu guvenlikle alakali bir malzeme oldugundan biraz cekincem mevcut. Senin bu konuda yorumun ne olir abi?

tunerviper
17-04-2020, 03:02
Abi boyle buyuk bir yardim icin ne kadar tesekkur etsem azdir.

Bir uzman sorusu daha sorayim, Aliex'ten bolca alisveris yapip, aldigim urunleri arabamda sorunsuz uzun sureli kullanabiliyorum. Ama ***** bu guvenlikle alakali bir malzeme oldugundan biraz cekincem mevcut. Senin bu konuda yorumun ne olir abi?

Bu sandwich plate senin filtreye nasıl takılacak? Bu vidalı tip saç filtrelerin arasına giren türden.

rahmitanir
17-04-2020, 07:21
Bu sandwich plate senin filtreye nasıl takılacak? Bu vidalı tip saç filtrelerin arasına giren türden.

Bu sandwich çözümü aslında bazı İtalyan sitelerinde mevcut, şunun gibi:
Oil Cooler Adapter for Fiat-Alfa-Lancia petrol and diesel (https://www.protoxide.eu/en/supports-oil-filter-and-oil-cooler-accessories/1294-oil-cooler-adapter-for-fiat-alfa-lancia-petrol-and-diesel.html)

Yani, bu aparatı kullanınca kağıt tipi filtreden metal tip filtreye geçiş yapacağım, diye anlıyorum.

tunerviper
17-04-2020, 09:28
Bu sandwich çözümü aslında bazı İtalyan sitelerinde mevcut, şunun gibi:
Oil Cooler Adapter for Fiat-Alfa-Lancia petrol and diesel (https://www.protoxide.eu/en/supports-oil-filter-and-oil-cooler-accessories/1294-oil-cooler-adapter-for-fiat-alfa-lancia-petrol-and-diesel.html)

Yani, bu aparatı kullanınca kağıt tipi filtreden metal tip filtreye geçiş yapacağım, diye anlıyorum.

Bu attığın universal bir sandvich senin filtre tipine olmaz diye düşünüyorum.

Chn53
17-04-2020, 12:31
aynı şekilde 1.4 tsi motora yaptım.

plate , 12mm aluminyumdan kestirdim. plate kestirmek için yansanayi radyator vs almanıza gerek yok. bir adet yağ soğutucu radyatör contası alacaksınız.

bu conta üzerinden çizimleri yapıp 12mm aluminyumdan kestirdim.

sonrasında an10 boyutlarında rekorcudan bütün rekorları ve hortumları temin ettim. o aldığınız fittingleri kullanmanızı tavsiye etmem.

ben termostat kullanmadım. çünkü 1.4 tsi da yağ soğutucu radyatöre gelen yağ direk pompadan geliyor. yani oraya termostat koyarsam arabaya termostat açılana kadar yağ gitmeyecekti.

bana yapma etme vs dediler giderken yağ çok soğut termostat olmazsa dediler. termostat olmamasınında hiç bir kötü sonucunu görmedim. normal seyirde yağ hep 80-85 civarı.

bu yukarıda bahsettiğim konuya dikkat etmenizi öneririm sizin motorunuzu bilen kişilere danışın yoksa termostat koymak size büyük sonuçlara mal olabilir.

Hakan Girginer
17-04-2020, 13:00
yani oraya termostat koyarsam arabaya termostat açılana kadar yağ gitmeyecekti.

Yağ soğutucu tanımı itibarı ile ana pompa/besleme çıkışına bağlanır, ve yağ soğutucu içinden geçtikten sonra motor içine dağılır.
Termostat ise üç yönlüdür, yani, eğer yağ sıcaklığı termostatı açacak seviyeye gelmemişse içindeki bypass sayesinde yağı soğutucuya göndermeden motora yönlendirir.
Hatta, soğutucuya yağ gönderirken bile sıcak yağın bir kısmını motora doğrudan gönderir. 0 - 1 şeklinde değil, oranlı olarak çalışır.
Bunun nedeni de, soğutucudan gelen soğuk yağ ile sistemi şoklamayı / ani yağ kalınlaşmasını vs önlemektir.



http://www.improvedracing.com/images/products/flowDiagramFSM.png

Chn53
17-04-2020, 13:07
Yağ soğutucu tanımı itibarı ile ana pompa/besleme çıkışına bağlanır, ve yağ soğutucu içinden geçtikten sonra motor içine dağılır.
Termostat ise üç yönlüdür, yani, eğer yağ sıcaklığı termostatı açacak seviyeye gelmemişse içindeki bypass sayesinde yağı soğutucuya göndermeden motora yönlendirir.
Hatta, soğutucuya yağ gönderirken bile sıcak yağın bir kısmını motora doğrudan gönderir. 0 - 1 şeklinde değil, oranlı olarak çalışır.
Bunun nedeni de, soğutucudan gelen soğuk yağ ile sistemi şoklamayı / ani yağ kalınlaşmasını vs önlemektir.



http://www.improvedracing.com/images/products/flowDiagramFSM.png

böyle ise sorun yok abi :) ben yine de takmadım bahsettiğim gibi herhangi bir sorunda yaşamadım yaş sıcaklık düşüşü vs ile ilgili

rahmitanir
17-04-2020, 14:16
Chn53 yorumlar için sağolasın hocam.

Sanırım sen de benim ilk postta hayal ettiğim gibi, stock soğutucuyu iptal ederek işlemi yapmışsın.

Ben mümkün olursa, stock soğutucuyu iptal etmeden, filtrenin oraya takılaak sandwich plate ile yapmaya çalışacağım. Hakan abinin paylaştığı sandwich plate'in termostatsız versiyonundan kullanacağım. Çünkü Çin üretime termostata el bağlamak istemiyorum. Sandwich plate iş görmezse, senin anlattığın gibi bir yöntem ile devam edeceğim.

Yine Hakan abinin anlattığı 3 yollu termostat konusu ise hala aklımda. Ama ilk etapta, önümüzün yaz olmasına güvenerek termostatsız bağlayacağım.

Bu arada, hortum siparişini de ptfe olarak güncelledim.

rahmitanir
17-04-2020, 14:56
Yağ filtre haznesinin içini gösteren şu görseli bulabildim ancak. Haznenin ortasındaki deliğin iç duvarlarında diş varsa, sandwich plate işi olur. Yoksa, nanay.

Filtre arabanın üzerinde kolay bir konumda olmadığından, gidip bir koşu hemen bakayım da diyemiyorum. Gelince malzemeler, bakacağız artık.

https://lh6.googleusercontent.com/-49aaoBTn7Nc/UEtbmIyuLEI/AAAAAAAANeI/tIMYVtCQgIs/s500/Aug%25202012%2520083.jpg

mikelazi
17-04-2020, 16:20
sadece fikir amaçlı soruyorum.

oem yağ soğutucu(yağ ısıtıcı) yerine daha büyüğü takılamazmı.

yani 1.4tb yerine 1.75tb nin soğutucusu gibi.

rahmitanir
17-04-2020, 16:22
sadece fikir amaçlı soruyorum.

oem yağ soğutucu(yağ ısıtıcı) yerine daha büyüğü takılamazmı.

yani 1.4tb yerine 1.75tb nin soğutucusu gibi.

Zıbammmmmmmm
diye zihin açıcı bir öneri :D

Vallaha hiç düşünmemiştim bunu ve mantıklı. Ama siparişler verildi artık :(

Hakan Girginer
17-04-2020, 16:26
sadece fikir amaçlı soruyorum.

oem yağ soğutucu(yağ ısıtıcı) yerine daha büyüğü takılamazmı.

yani 1.4tb yerine 1.75tb nin soğutucusu gibi.


Isıtma ya da soğutma için önemli bir unsur var: Delta T.
Yani, iki ortam arasındaki sıcaklık farkı.

Diyelim ki yağ 110C, ama sistem içinden akan soğutucu sıvı 95 C.
Bu durumda bu soğutucu sistem ne kadar büyük olursa olsun (ki, bunun da belli bir pratik sınırı var - araç boyunda olamaz) yağı soğutabilme kapasitesi nerede ise ihmal edilebilir düzeyde olacaktır.

Bunun yerine hava ile soğuyan bir radyatör düşünün... hava sıcaklığı da 22C olsun. Hadi 32C olsun. Aradaki fark önemli işte...

mikelazi
17-04-2020, 16:33
Zıbammmmmmmm
diye zihin açıcı bir öneri :D

Vallaha hiç düşünmemiştim bunu ve mantıklı. Ama siparişler verildi artık :(

risksiz al tak

bir sıralar 1.6crdi ye 2.0crdi soğutucusu takmayı düşünüyordum ordan aklıma geldi.

yağ basınç kaybın olmaz,termostat kullanmanada gerek olmaz,yağ ısısınıda soft kullanımda veya kışın aşırı düşüş yaşamazsın(radyatöre göre)pistte 10-15 derece düşürse sana yeter bence.

karar senin karışmam :)

ghibli06
17-04-2020, 16:54
daha büyük olması çok işe yaramaz, burada amaç havayla soğutmak...

mikelazi
17-04-2020, 16:55
Isıtma ya da soğutma için önemli bir unsur var: Delta T.
Yani, iki ortam arasındaki sıcaklık farkı.

Diyelim ki yağ 110C, ama sistem içinden akan soğutucu sıvı 95 C.
Bu durumda bu soğutucu sistem ne kadar büyük olursa olsun (ki, bunun da belli bir pratik sınırı var - araç boyunda olamaz) yağı soğutabilme kapasitesi nerede ise ihmal edilebilir düzeyde olacaktır.

Bunun yerine hava ile soğuyan bir radyatör düşünün... hava sıcaklığı da 22C olsun. Hadi 32C olsun. Aradaki fark önemli işte...

tabiki yağ radyatörü kadar soğutmaz ama yağ ısısı 140-150lere çıkmıyorsa çokta gerekli görmüyorum.
yağ ısısı en fazla 120lere çıkıyorsa 10-15 derece için bukadar uğraşa deyermi bilemedim.
bu arada pist ortamında 120de bana göre çok değil.bu işin kışıda var :) günlük binilen bir araç sonuçta

mesela ben oem soğutucum su ile soğuyorsa,suyun ısısını düşürürüm dedim.daha erken açan termostat taktım.komple suyu antifrizi değiştirdim.yazın topspeedde 100-105
olan radyatör ısım,şuan nekadar zorlarsam zorlim 95 üzerine çıkmıyor.tabi yağa etkisini tam rakam olarak veremiyorum ama tahminim 120 üzeri olmuyordur diye düşünüyorum :)

yanlışım varsa düzelt hakan abi...

ghibli06
17-04-2020, 17:00
tabiki yağ radyatörü kadar soğutmaz ama yağ ısısı 140-150lere çıkmıyorsa çokta gerekli görmüyorum.
yağ ısısı en fazla 120lere çıkıyorsa 10-15 derece için bukadar uğraşa deyermi bilemedim.
bu arada pist ortamında 120de bana göre çok değil.bu işin kışıda var :) günlük binilen bir araç sonuçta

mesela ben oem soğutucum su ile soğuyorsa,suyun ısısını düşürürüm dedim.daha erken açan termostat taktım.komple suyu antifrizi değiştirdim.yazın topspeedde 100-105
olan radyatör ısım,şuan nekadar zorlarsam zorlim 95 üzerine çıkmıyor.tabi yağa etkisini tam rakam olarak veremiyorum ama tahminim 120 üzeri olmuyordur diye düşünüyorum :)

yanlışım varsa düzelt hakan abi...

hocam air to air sistemlerde ne kadar hızlı gidersen o kadar soğuma olur, düşük hızlardaki yağ sıcaklığın aman aman değişmez, yani kışın ya da duran trafikte ya da 100 le giderken araçta aşırı soğuma olmaz...

mikelazi
17-04-2020, 17:11
hocam air to air sistemlerde ne kadar hızlı gidersen o kadar soğuma olur, düşük hızlardaki yağ sıcaklığın aman aman değişmez, yani kışın ya da duran trafikte ya da 100 le giderken araçta aşırı soğuma olmaz...

buna etkende

radyatörün boyu(litresi)

radyatörün yeri(konumu) gibi.



işin sonunda yağ ısısı lt.bazında nerden nereye düşecek merak ettim.pist ortamında testide yapılır. :)

rahmitanir
18-08-2020, 14:55
Herkese Selamlar,

Radyatör tipi yağ soğutucuyu araca montajlamadan sattım arkadaşlar. Buradan bir büyüğümüze gitti kendisi, umarım dilediği şekilde verimli kullanır.

Takmamamın en önemli sebebi, benim aracında kağıt filtrenin olduğu kısımı kutu tipi filtreye geçirmek için aldığım ara parça uygunsuz çıktı. Ayrıca uyacak aparat yapsak bile, boruları rotalamak için yeterli alan o kısımda gözükmedi. Ancak OEM sulu soğutucuyu söküp, oraya custom bir aparat yapmak gerekiyordu. Çok fazla uğraş gerektirdiğinden ve arabanın bu hali ile yağ sıcaklığı açısından çok da soru yaşamadığımdan yağ soğutucu projesini şimdilik rafa kaldırdım.

Soğtucu projesinin iptalinden sonra, Cumartesi günü İzmir pistine çıktık. Egzantirik değiştirip, arabanın gücünü iyicene açtığımdan beri çıktığım ilk track day idi. O sebeple ne olacağı konusunda biraz şüpheliydim.

Hava 35C iken, depoda %20 etonol ile, intercooler su spreyinin deposuna da buz koyunca, 3 tur üst üste hot lap attığımda yağ sıcaklığı max 107C'yi gördü. EGT de 750-800C arasında kaldı. Durum böyle olunca, yağ soğutucu konusunda atacağım taş, ürküteceğim kuşa değmeyeceğine emin oldum.