PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Bu trafik lambasının İstanbul a yıllık zararı 2 milyon 336 bin lira



Quantum
16-03-2010, 13:04
Geçen gün kendimce basit bir hesap yaptım.

Bazı kavramlar o kadar basit oluyor ki karar vericilerin dikkatini bile çekmiyor.

Bu basit hesabım trafik lambalarında yeşil dalga olmamasının ekonomiye zararı konusundaydı.

BASİT DENEY

Ataköy taraflarında giderken, kırmızı ışıkta durduk. Yeşil ışık yandıktan sonra hareket ettik, ama 100 metre sonraki trafik lambasında kırmızı ışık yandı. Tekrar durduk.

Eğer bu sistemi tasarlayan kişiler, ilk trafik lambasında yeşil yandıktan sonra, 30 saniye sonra diğer lambada da yeşil yanmasını sağlamış olsalardı, (yani yeşil dalgayı tasarlamış olsalardı), hem zaman hem de ekonomik açıdan ülkeye inanılmaz katkıları olacaktı.

(Bu arada İstanbul’un bazı yerlerinde yeşil ışık dalgası olduğu iddia ediliyor.)

Nasıl mı?

HESAP

Bu basit hesap için ikinci ışıkta 5 dakika bekledim. 5 dakikada 221 (220 diyelim) araba geçti. Yani 220 araba ikinci ışıkta gereksiz yere durdu.

Bu da 1 saatte tam 2640 araba eder. 24 saatte 63360.

Her saate o kadar araba geçmeyeceğini varsayalım ve yaklaşık 24 saatte 32000 araba geçer, diyelim.

Yani günde sadece 1 trafik lambasında 32000 araba gereksiz yere durdu.

BENZİN

Öğrendim ki bir araba bir durup kalkmada ortalama 20 kuruşluk benzin yakıyormuş.

32000 araba için bu da günlük 6400 TL’lik benzin demek.

Yani 32000 araba 1 trafik lambasında 1 günde 6400 TL’lik gereksiz benzin yakıyor.

365 günü düşünürsek yeşil dalga olmayan bir trafik lambasının ekonomiye yıllık zararı 2.336.000 TL (6400 x 365).

Bu da tam 3761 kişinin aylık asgari ücretine eşit. 313 kişiye ömür boyu iş demek.

TÜM TRAFİK LAMBALARI

Bu sadece bir trafik lambasının yıllık masrafı.

Şimdi tüm İstanbul’u düşünün. 1265 trafik lambası var. İyimser bir şekilde bunların 800 tanesinde ayarlanmış ya da tesadüfen yeşil dalga var diyelim.

Geriye kalan 465 tane trafik lambasının, ekonomiye verdiği zarara düşünün. 145545 kişiye ömür boyu iş sağlanabilir.

Şimdi de tüm Türkiye’yi düşünün.

Çok basit bir değişiklik, ülke ekonomisine ne kadar katkıda bulunur.

ZAMAN

Bir de duruma zaman açısından bakın.

Çok önce hem İstanbul’da hem Antalya’da ölçmüştüm. Bir araba günde ortalama 15 trafik lambasında duruyor. Yine iyimser bir şekilde bunların 12 tanesinin gerekli, 3 tanesinin de yeşil dalga olmadığı için gereksiz olduğunu düşünün.

1 araba günde gereksiz yere 3 dakika kaybediyor. Dediğim gibi bu aslında çok iyimser bir rakam.

İstanbul’da 2 milyona, Türkiye’de 7 milyona yakın otomobil var.

Yani yeşil dalga olmadığı için sadece İstanbul’daki zaman kaybı 1 günde 100.000 saat. 4166 gün. 11 yıl.

Şimdi tüm Türkiye’yi ve bir yılı düşünün. Ekonomiye inanılmaz zararı var.

Belki daha sistematik bir araştırma projesi ile bu hesaplar daha bilimsel hesaplanabilir.

Yeşil dalga gibi çok küçük pratik çözümler çok büyük değişikliklere sebep olabilir.

TRAFİK LAMBASIZ YOLLAR

Belki de yollarda değil de döner kavşaklarda lambaları kaldırmak gerekiyor. Örneğin, Libadiye ve Tepebaşı kavşaklarında trafik lambaları yok ve gayet iyi işliyor.

Ama tabii ki ‘geçiş önceliği kavşağın içindeki arabanındır’ gibi sosyal bir norm oluşturmak gerekiyor.

Umarım gerekli kişiler okuyup, bu pratik çözümleri uygular.

Özgür BOLAT
http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/14118411.asp?hid=14123591

Erol
16-03-2010, 13:25
çok iyi.....

Killah
16-03-2010, 13:42
çok güzel yazmış

erdemx
16-03-2010, 13:50
güzel yazı herşey açık

Orhan
16-03-2010, 13:50
doğru bi saptama belki rakamlar abartılıdır ama saptama doğru

VTec_king
16-03-2010, 13:51
bir çok ışık var böyle cebimizden giden milyonlara bakıyoruz sadece :(

sword
16-03-2010, 14:14
aynen dedıın olaya cok denk gelıyorum ya cok serı kalkıp diğer yeşılde yakabılıyorsun kı en onde olman lazım yada en geride olup ağırdan hareket edince yeşile denk gelıyorum...

S.Özeren
16-03-2010, 14:18
doğru ince ayrıntılar ama katkıları büyük

TheAce
16-03-2010, 14:20
birazda dolaylı yoldan mantıksız, istanbuldaki trafik lambaları birçok yerde 2 ana arter gibi çok yoğunluk olan noktayı birbirine bağlıyor. yani olayın çözümü geniş kavşaklar gibi gözüksede aslında bir işe yaramadığıda apaçık ortada. çünkü hiç ışıkların olmadığı çevreyolu tem gibi bölgelerdede ***** trafik sıkışıklıkları yaşanıyor... sonuç şu, yanlış kentleşme, fazla araç dar yollar ve kazaya açık yol durumu... bahsettiği geniş göbekler için istanbulda ne toprak var nede başka bişey...

Melih-Ö
16-03-2010, 14:21
güzel yazmış gerçekten...

tricky
16-03-2010, 14:37
Nokta atışı olmuş valla. Özellikle bagdat caddesinde 1 tanesine yakalandın mı kızıltopraga akdar hepsine yakalanıyorsun çok başarılı yapmışlar :D

Day Walker
16-03-2010, 14:39
güzel yazı walla :)

Ozan Özer
16-03-2010, 16:36
Ataköy için yazdığı kesinlikle doğru.Bir ışıkta yeşil yanıyor,kalkıyorsunuz 2.ışıkta direk kırmızıyı görüp duruyorsunuz yine..Işığı sallamayıp geçenlerde cabası tabiki..

deniz
16-03-2010, 16:38
helal olsun be : = )

Eyüp
16-03-2010, 16:39
Bir ara izmite alt gecit yapılmadan böyleydi :)

Bir tanesinde durdunmu hepsinde durmak zorunda kalıyordun :D

brv
16-03-2010, 16:39
ne kadar çok benzin yakarsanız o kadar çok benzin alırsınız,benzinden yüzde70 vergi alındığını ve bütçe açığını kapamak için kullanıldığını düşünürsek bırakın yeşil dalgayı daha çok dur kalk yapılması için her köşe başına ışık bile koyar bunlar...

Dragger
16-03-2010, 17:12
Yesil dalga olayı bazı sehirlerde mevcut, ısıklarda durmamanı saglarken daha büyük artısı hızlı gitmene engel oluyor, radara yakalanma riskin de kalmıyor.

İstanbul icin zor, cünkü istanbulda kavsaklar cok fazla ve tünellerle desteklenmemis, bu nedenle mecburen bekleyecegiz gibi görünüyor :)

sneak
16-03-2010, 17:18
Malesef Bağdat caddesine bağlanan ara bağlantıların yoğunlukları birbirinden farklı olduğundan grüne walle denilen olay pek tutmuyor. Şöyle düşünün Caddebostan barlar sokağının ışığının saniyesiyle Suadiye oteli önündeki ışıkların saniyeri aynı olursa iki ışıktan birinde yeniden bir ekonomik açmaz doğacak. Barlar sokağının devamındaki ışığın 5 sn daha az yanması bütün sahil yolunu kitlerken Suadiyede hiç bir etkisi olmayacak tam tersini düşündüğümüzde ise +5 saniyede gayet akıcı olan bir trafik olan Suadiye sahil yolunda araçları boşu boşuna bekletmiş olacaksınız. Evet hesaplar çok mantıklı ama bir şartla eğer sizinde Amerika ve Almanya gibi 4 er şeritlik caddeleriniz ve iyi bir şehir planlamanız varsa çünkü siz en işlek cadde ve ara yola 4 tane sokağı bağlarsanız bu eziyeti çekmeniz Allah ın emri. Çünkü bizim halkımız çok akıllı ya önce o varacak gideceği yere.
Yollardaki sağa park etmiş araç ve taksileri çekip orta şeritte yolcu indirip bindiren dolmuşlara kamerayla ceza kesilirse asıl o zaman tasarruf etmiş olucaz

nicomedia
16-03-2010, 17:22
valla çok güzel bi araştırma :)
yapanında paylaşanında eline koluna saglık

levent
16-03-2010, 17:33
dediği doğru ortalama tüketimi bile etkiliyor yeşil dalgalı güzergah kullanımı.

Tuning055
16-03-2010, 17:36
herkes böle bilinçli olsa...

paliojet
16-03-2010, 18:09
mersinde war dalga..... bu konuda kıbrs ıyı ya ışık yok herkes sagdan akıyo..

emre yeşil
16-03-2010, 18:36
Tespitin için tebrik ederim inşallah yerine ulaşır ve müdahale edilir.

kv661
16-03-2010, 21:28
Bende size kendimden basit bir sorun getireyim. Evden işime olan uzaklığım 30 kilometre malesef.

İnceğin biraz ilerisinde oturuyorum şehir merkezine 30km ediyor yani. Her neyse.

Evimin önünden işyerine gidene kadar tam 32 tane trafik ışığı geçiyorum. Ortalama süratim ise 120km/h oluyor. Şehir içine gelince yavaşlıyorum tabi ama son 7 km şehir içi olunca ortalama böyle çıkıyor(GPS hesaplamıştı).

Şayet hep 50km/h ile gidersem hiç durmadan varıcağım noktaya 40 dk. içinde ulaşabiliyorum. İşin içine 32 tane trafik lambasınıda koyduğunuz zaman her birinde ortalama 30 saniye beklesem hiç trafik olmazsa 56 dk.'da sadece ben gideceğim yere ulaşabilirim. Üstüne bir de 32 lambanın 6 sında 2 defa beklersem oda 59dk. ediyor. Artı 5 dakika da ( iyimser olursam ) trafik yoğunluğunu katarsak 64dk.'da gidebileceğim yere ulaşırım. Yani bu bana günde 2 saat trafikteyim. Ayda 40 saat yılda ise 480 saat trafikteyim demektir.

Ömrümün 1 yılınının 480 saatini trafikte geçiriyorum. İstanbuldaki arkadaşları hesaplamıyorum bile.

bu arada iş çıkışı eve basarak gittiğim halde 1 saat 15 dakika da varıyorum.

Devam edelim;

Aracım km'de 0,16TL yakıyor. 32*0,16= 5,12TL sadece giderken yakıyorum. Üstüne bir de ortalama 20 ışıkta dur kalk yapsam, (normal araç 0,20TL yakıyormuş benimki 0,11TL yaksın) 20*0,11TL= 2,2TL de dur kalkta yakıyorum. 5,12TL+2,2TL= 7,32TL sadece sabah gitmemde yakıyorum. Bazı ışıklarda 2 defa bekliyorum onlarıda üstte dediğim gibi 6 adet alırsak; 6*0,11TL= 0,66TL 'de oradan harcıyorum toplamda benim işe gitmem 7,32TL+0,66TL= 7,98TL ediyor. Bunun dönüşünü direkt olarak 6TL alsamda günlük işe gidip gelmem bana 7,98+6TL= 13,98TL~14TL ediyor. Sadece haftaiçlerinde işe gittiğimi varsayalım (cumartesi de gidiyorum ama) ayda 20 gün eder git gel ile toplam 14TL*20gün= 280 TL sadece benim işe gidip gelme ücretim.

Yani ayda sırf ben 280 TL harcıyorsam bunu 2'ye bölüp Ankara'da ki araçların 3'te 1'inin sabah trafiğine çıktığını varsayalım. 2006 yılında yapılan sayıma göre 1,6 milyon araç varmış Ankara'da (günlük girip çıkanları bilemiyorum) 1,6M/3= 53,333 araç eder.

Bu 53,333 araç yılda 140 TL yakıt harcasa sadece işe gitmek için bu da 53,333araç*140TL=7,466,620TL eder sadece işe gitmek için.

Yani Ankara'lı insanlar sadece işe araçları ile gitmek için 7,466,620TL para harcıyor Ve farkettiyseniz hesapladığım rakamlar çok iyimser rakamlar. Ben toplasanız 53,333 araç içinde 5000'den fazla aracın 140 TL yaktığını düşünüyorum.

her neyse hesap yapılmak istense daha çok yapılabilir. Ancak asıl önemli olan bu sayıları daha da aşağı çekebilmektir diye düşünüyorum. Ve İstandul'da yaşayanların vay haline.

Çok yazık sokağa para saçıyoruz gerçekten

redbaron
17-03-2010, 01:13
trafik lambası gerçekten çok sık ülkemizde,bu konuda ingiltereyi örnek almak lazım ama insan türk insanı olduğu için kırmızı ışıkta bile durmayan bir zihniyetle burada ekonomi yapcaz die tam bir facia yaşanır hergün:D:D

şaka bir yana çok mantıklı bir hesap.ataköyde olimpiyat kavşağının oradan galeriaya kadar güzel bir ışık dalgası var fakat diğer hiç bir yerde yok çok gereksiz bukonuda güzel düzenlemeler yapılması lazım ve yaya geçitlerini arttırmak lazım.

ef186
17-03-2010, 01:23
bugün 5.7 km yi 40 dakikada gittim .
içerenköy - kozyatağı arası .


istanbulun güzelliklerinin yanıdna böle çıldırtan durumlarıda var ...

Oldschool
17-03-2010, 07:29
küçük şeyler her zaman bizi ugraştıran usandıran ve bir o kadar gereksiz şeylerdir fakat biz onları malesef göremiyoruz......

Onur typer
17-03-2010, 09:35
cok guzel tespıt ama bunu goren nerdeeee

Utku
17-03-2010, 09:41
hayatta yerine ulaşmaz.güzel yazmış ama yazıldığı yerde kalır.Bu yazıyı Topbaşa okutup ne düşünüyosun diye sormak isterdim.çok eylenirdik :)

onursumer
17-03-2010, 11:23
çok nadir bazı yerlerde yeşil dalga var ama şuana kadar 1-2 yerde gordum

racialist
17-03-2010, 11:29
güzel paylaşım.

Baran^
17-03-2010, 12:25
Benım özellikle başıma 2 yerde geliyor dalga meselesi.Birincisi sahilyolundan tuzlaya giderken ikiniciside kayışdağında yeditepeden kozyatağına inerken.Bir kere kırmızıya yakalandınızmı ondan sonraki hemen hemen her kırmızı ışıkta duruyorsunuz.Bu benım gibi genelde sabit düşük hızla giden biri için extra yakıt sarfiyatı ve zaman kaybı anlamına geliyor bu yuzden malesef müsaitse ilk kırmızıya denk geldiğimde geçiyorum.