PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Wastegate ne işe yarar ?



0M42
28-10-2010, 12:41
Merhabalar.Wastegate diye bir parça var turbo araçlara uygulanıyor sanırım görevi nedir ne işe yarar hangi durumlarda gereklidir ? Her projede olması şartmıdır ?

http://img529.imageshack.us/img529/2321/83198415.jpg

http://img36.imageshack.us/img36/7320/turbowastegateassembly.jpg

http://img41.imageshack.us/img41/8117/imagesca4ant59.jpg

Cihan Çizmeci
28-10-2010, 13:29
Wastegate denilen şey aracın turbo basıncını sabit bir değerde tutabilmemiz için gereken bir valf sistemidir.Günümüz otomobillerinde de geçerli olan aracın ECU sistemi tarafından kumanda edilen turbo boost selenoidinin bu valfe komut gitmesi ve pallerin dönmesi için gereken egsoz gazının gelmeden direkt turbonun egsoz çıkışı tarafına defedebilmesi olarak tanımlanır.Bu işlem orjinal düzenekler için gereklidir ve işlem turbo basıncını sabitlemeye yarar.Günümüzde yer alan bazı özel turbo sistemlerinde ise gerek maliyet gerekse özel turbo yapıları nedeni ile aradan çıkan bu egsoz gazının diğer ana hatla en yakın yerde kesişmesiyle güç kayıpları meydana gelir. Bu kayıpları minimuma indirmek için external(harici)wastegate uygulaması yapılır.Bir nevi valf sisteminin turbo üzerine değilde egsoz manifoldu üzerine monte edilen modeline EXTERNAL deniyor.


Wastegate=Basinc miktarini kontrol ve ayarliyor.Örnegin düsük devirlerde yüksek basinc,yüksek devirlerde düsük basinc.


Modern Turbo veya Kompressör Motorlarda basinc ayari Wastegate ile kontrol ediliyor.Belirli bir basinci tutmak amacli kullanilan Sibop´a Wastegate adi verilmis.Hava Motora ulasmadan disari birakiliyor.Cogunlukta elektromanyetik bir sibop ile gerceklesiyor bu basinc sinirlamasi.


Not:Elimde önceden arşiv ettiğim değişik kaynaklardan toplanıp yapılan -Alıntılardır-.

0M42
28-10-2010, 14:35
O zaman turboların üzerindeki westgate ile aynı işlevi görüyor diyebilirmiyiz ? Yani westgate in yetmediği durumlarda kullanılıyor desek doğru olurmu yoksa hala anlamamışımmı ?

XSi
28-10-2010, 14:55
motorun emiş hattında oluşan basıncın çok yüksek seviyelere çıkmaması için kullanılan bir valf.. içindeki yaylı mekanizma, basınçla birlikte kareket eder, basınç belirli seviyeye gelince, eksoz gazı turbonun pervanesine değil, doğrudan eksoz borusuna aktarılarak tahliye edilir..

turboların kendi üzerindeki wastegatelerin hassasiyeti , external wastegate lere göre daha düşüktür, dolayısıyla basıncın artış hızına yeterince hızlı tepki veremediğinden sistemde anlık pik basınç oluşur ve kısa sürede dengeye gelerek istenen basınç seviyesinde sabit kalır.. Aynı zamanda internal wastegate ler yüksek basınçlarda başarısız olabilir, yada hava tahliye kapasitesi yetersiz kalabilir.. Bu durumdalar external wastegate kullanımı olabilir.

0M42, hemen hemen tüm oem turbolarda zaten entegre olarak wastegate vardır, external wastegate standardı yetersiz kaldığı durumlarda kullanılabilir..

0M42
28-10-2010, 15:15
Cihan Çizmeci ve XSI her ikinizede teşekkür ederim peki bir şey daha sorayım internal westgate in yetersiz kaldığı durumu nasıl anlayabiliriz belirtileri nedir yani neye dayanarak external wastegate kullanma gereği duyuluyor ?

XSi
30-10-2010, 16:15
Cihan Çizmeci ve XSI her ikinizede teşekkür ederim peki bir şey daha sorayım internal westgate in yetersiz kaldığı durumu nasıl anlayabiliriz belirtileri nedir yani neye dayanarak external wastegate kullanma gereği duyuluyor ?

basınç çoook yüksekse.. (1,5 - 2 bar örneğin)

senin durumun için sıkıntı olmaz abi.. sen orjinal wastegate ile devam edebilirsin eğer problemsiz çalışıyorsa.. Kontrol edilirse iyi olur..

0M42
30-10-2010, 16:32
Tamam çok teşekkür ederim arkadaşlar :)

1.24
30-10-2010, 16:57
Wastegate denilen şey aracın turbo basıncını sabit bir değerde tutabilmemiz için gereken bir valf sistemidir.Günümüz otomobillerinde de geçerli olan aracın ECU sistemi tarafından kumanda edilen turbo boost selenoidinin bu valfe komut gitmesi ve pallerin dönmesi için gereken egsoz gazının gelmeden direkt turbonun egsoz çıkışı tarafına defedebilmesi olarak tanımlanır.Bu işlem orjinal düzenekler için gereklidir ve işlem turbo basıncını sabitlemeye yarar.Günümüzde yer alan bazı özel turbo sistemlerinde ise gerek maliyet gerekse özel turbo yapıları nedeni ile aradan çıkan bu egsoz gazının diğer ana hatla en yakın yerde kesişmesiyle güç kayıpları meydana gelir. Bu kayıpları minimuma indirmek için external(harici)wastegate uygulaması yapılır.Bir nevi valf sisteminin turbo üzerine değilde egsoz manifoldu üzerine monte edilen modeline EXTERNAL deniyor.


Wastegate=Basinc miktarini kontrol ve ayarliyor.Örnegin düsük devirlerde yüksek basinc,yüksek devirlerde düsük basinc.


Modern Turbo veya Kompressör Motorlarda basinc ayari Wastegate ile kontrol ediliyor.Belirli bir basinci tutmak amacli kullanilan Sibop´a Wastegate adi verilmis.Hava Motora ulasmadan disari birakiliyor.Cogunlukta elektromanyetik bir sibop ile gerceklesiyor bu basinc sinirlamasi.


Not:Elimde önceden arşiv ettiğim değişik kaynaklardan toplanıp yapılan -Alıntılardır-.



'''Hava Motora ulasmadan disari birakiliyor''' yazıyor.tam olarak dogru degil.

egzos gazı turbo üzerindeki türbini çevirir.westgate mekanizması egzos gazının türbine uğramadan yani türbini çevirmeden(dolayısıyla kompresörü) direk egzos borusuna iletilmesini sağlar.
resimlerde daha açık görülebilir.

http://img.donanimhaber.com/upfiles/117295/E340B2755B7E4908AEA3A6A01544F88C.jpg

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:emtK-JrHIZiKzM:http://img121.imageshack.us/img121/7349/img0067ic.jpg&t=1

http://img187.imageshack.us/img187/7648/img0068qz.jpg

merruse
30-10-2010, 22:01
WestGate diye birşey yok. Wastegate var. Türkçe meali çöp kapısı..
Eskiden şehirleri diğer şehire bağlayan yolun bulunduğu kapıya o isim verilirdi. Ama bu da doğu kapısı batı kapısı falan olmazdı. Hani türküde geçer ya Mardin kapı şen olur ley ley ley. İşte o Mardin'e giden yolun kapısı demektir. Ama bununda konu ile alakası yok..

0M42
30-10-2010, 22:15
Ben turbo üzerindekine westgate ismi veriliyor sanıyordum o zaman hepsi wastegate birbirinden ayıran ise internal ve external doğrumu mertol abi ?

merruse
30-10-2010, 22:18
Yes. Aynen öyle.. Zaten dışarıdan takılanın adı external wastegate..

0M42
30-10-2010, 22:29
Eyvallah abi :icon_tup:

Shrek
30-10-2010, 23:06
peki ben bi ekleme yapsam: wastegate ile dumpvalfe aynı şeymidir?

XSi
30-10-2010, 23:15
peki ben bi ekleme yapsam: wastegate ile dumpvalfe aynı şeymidir?

değil wastegate bahsedildiği gibi basıncı kontrol eden valftir..

Dump valve ise farklı bir görev görmekte. Turbo araçlarda, araç gazdan çekilince, gaz kelebeği kapanarak sadece çok kısıtlı bir hava geçirecek hale gelir, ama hızını almış turbo yavaşlayana kadar hava üflemeye devam eder.. havanın sıkışarak turbo pervanesi duvara çarpmış gibi olmasın diye dump valve denilen tahliye valfi kullanılmıştır..

gaz kelebeğinin kapanmasıyla motor içinde oluşan vakum, dumpvalve in açılmasına ve havanın tahliyesine neden olur..

Shrek
30-10-2010, 23:21
değil wastegate bahsedildiği gibi basıncı kontrol eden valftir..

Dump valve ise farklı bir görev görmekte. Turbo araçlarda, araç gazdan çekilince, gaz kelebeği kapanarak sadece çok kısıtlı bir hava geçirecek hale gelir, ama hızını almış turbo yavaşlayana kadar hava üflemeye devam eder.. havanın sıkışarak turbo pervanesi duvara çarpmış gibi olmasın diye dump valve denilen tahliye valfi kullanılmıştır..

gaz kelebeğinin kapanmasıyla motor içinde oluşan vakum, dumpvalve in açılmasına ve havanın tahliyesine neden olur..

anladım o zaman blow off ile aynı işevi görüyor? eğer öyleyse peki blow off neden ses yapıyor da wastegate yapmıyor ve ayrıca wategate bu bahsettiğiniz tahliyeyi nereye yapıyor?

Y.Emre
30-10-2010, 23:23
anladım o zaman blow off ile aynı işevi görüyor? eğer öyleyse peki blow off neden ses yapıyor da wastegate yapmıyor ve ayrıca wategate bu bahsettiğiniz tahliyeyi nereye yapıyor?

blow-off ile dump valve aynı işlevi görüyor. blow-off sesli dumpvalve sessiz çalışıyor.

wastegate bu 2sinden ayrı bir araç.

Shrek
30-10-2010, 23:29
blow-off ile dump valve aynı işlevi görüyor. blow-off sesli dumpvalve sessiz çalışıyor.

wastegate bu 2sinden ayrı bir araç.

haddi canım?? :Deli::Deli::Deli:

yavuz364
30-10-2010, 23:32
Blow off ile Dumpvalvein tek farkı ses değil..
birisi havayı dışarı veriyor (blow-off) diğeri turbonun öncesine veriyor(DV)... yani aynı havayı dolandırmış oluyor, turbonun sonrasından turbonun öncesine...

Bu konularda birsürü yazı vardı geçmişte aslında...

Shrek
30-10-2010, 23:42
Blow off ile Dumpvalvein tek farkı ses değil..
birisi havayı dışarı veriyor (blow-off) diğeri turbonun öncesine veriyor(DV)... yani aynı havayı dolandırmış oluyor, turbonun sonrasından turbonun öncesine...

Bu konularda birsürü yazı vardı geçmişte aslında...

evet öğrenmek istediğim buydu geçmişteki yazıları link verirseniz okuyup öğrenmiş oluruz forumda arama yapıyorum ama arama bölümünde bir sorun var sanırım net birşey çıkmıyor..

yavuz364
30-10-2010, 23:46
evet ne yazıkki sitenin araması hiç başarılı değil.. hatta ben bu arama konusunda konu bile açtım ama yine aynı.. birde 3 harf arayamamak çok kötü..

evet öğrenmek istediğim buydu geçmişteki yazıları link verirseniz okuyup öğrenmiş oluruz forumda arama yapıyorum ama arama bölümünde bir sorun var sanırım net birşey çıkmıyor..

merruse
31-10-2010, 00:26
Toparlayalım..

Wastegate : Basınçla çalışan ve ayarlandığı değere geldiğinde açılmak sureti ile egzost gazını boruya tahliye eden alet.

Blow off : Aynı wastegate gibi vakumla çalışan ancak temiz havayı atmosfere tahliye eden alet.

Dumpvalve : Gene vakumla çalışan ancak temiz havayı atmosfere değilde arabanın emiş sistemine geri gönderen alet

Bypass valve: Vakumla çalışan, ve temiz havayı SC nin girişine geri gönderen alet. Bu nedenle zaten bypass ismini alır. SC yi bypass eder.. Wastegate'te aslında bir bypass valfidir. Ancak o egzostu basınca dayalı olarak turboyu bypass edip üst basınç değerini limitler.
- Buna bir not düşelim. SC sistemlerinde gaz kelebeği superchargerın girişinde olur. Yani turboda olduğu gibi basınçlı hava kelebeğin üzerinden geçmez. Dolayısı ile kelebek kapandığı zaman hem SC hemde emme sisteminin kalanı vakum altında kalır. Bu nedenle basınçla çalışan bir sistemi SC de kullanamazsınız. Aynı zamanda SC tahrikini krangtan aldığı için dönmeye devam edeceğinden, bypass doğru dürüst çalışmıyorsa kelebeğe zarar verebilir/verir. Bypass valfleri vakuma dayalı olarak açılıp kapanan kelebekten başka birşey değildir. Dumvalve, wastegate, ya da blowoff gibim yaya dayalı bir sistem yoktur tepesinde. Bu nedenle de ara değerler kullanılabilir.

yavuz364
31-10-2010, 00:32
ufak bi eklenti yapayım:
Dumpvalve ve Blow off da vakum ile çalışır :) manifoldda vakum oluştuğunda açılırlar..

onur_S
02-11-2010, 06:21
peki turbo araçlarda by pass valve nedir?

1.24
02-11-2010, 13:07
ufak bi eklenti yapayım:
Dumpvalve ve Blow off da vakum ile çalışır :) manifoldda vakum oluştuğunda açılırlar..

Westegate de oyle

yavuz364
02-11-2010, 13:30
hayır, wastegate basınç arttığında devreye girer ve turboyu tahliye ederek turbo pallerinin devrinin düşmesini sağlar..
yani Boost dışında wastegate çalışmaz..
zaten boost dışında turbo çok yüksek devirde dönmediği için sorun olmaz..

Westegate de oyle

1.24
03-11-2010, 18:20
hayır, wastegate basınç arttığında devreye girer ve turboyu tahliye ederek turbo pallerinin devrinin düşmesini sağlar..
yani Boost dışında wastegate çalışmaz..
zaten boost dışında turbo çok yüksek devirde dönmediği için sorun olmaz..

westegate de manifolttaki vakum basınc olayı sayesinde calışıyo.onu demek istedim

senna
03-11-2010, 18:37
westegate de manifolttaki vakum basınc olayı sayesinde calışıyo.onu demek istedim



neyin vakum basnıç olayı? olay ne?

0M42
03-11-2010, 20:25
westegate de manifolttaki vakum basınc olayı sayesinde calışıyo.onu demek istedim

Altı çizili kısmı kaldırırsak dediği doğru arkadaşın manifolddan kasıt zaten basınç hattı olduğunu sanıyorum internal wastegate lerin zaten kompresör salyangozu üzerinden alınan basınç ile çalıştığını biliyoruz arkadaşta bunu söylemek istemiş herhalde.

Kakus
03-11-2010, 21:25
Peki westagate bu tahliye işini neye göre ayarlıyo? yani ne zaman tahliye yapacağını?

0M42
03-11-2010, 21:56
Turbo basıncına göre ayarlıyor basınç seviyesini ise wastegate üzerindeki ayar somonu ile ayarlıyorsunuz.

onur_S
04-11-2010, 16:47
arkadaslar turbo araçlarda by pass valve nedir?daha güçlüsü takılırsa ne olur?

yavuz364
04-11-2010, 17:08
muhtemelen, N249 valfini diyorsunuzdur, karterdeki basıncı eşitlemek için kullanılan valf..

arkadaslar turbo araçlarda by pass valve nedir?daha güçlüsü takılırsa ne olur?