Orijinalini görmek için tıklayınız : Turbo ve Basınç ikilemi
genelde duyuyoruz mesela gt30 takıp 1,5 bar basacağına gt35 tak 1 bar bas filan diye. bu ne kadar doğrudur?
mesela elimizde bir araç var (sti diyelim), gt30 koyup 1 barda elde edilen güç ile hiçbir etken değişmeden gt30 çıkarılıp gt35 takıldığından yine 1 bar basınç ile elde edilen güç aynı mıdır?
bu basınç bildiğim kadarıyla emmedeki gazın basıncı, peki map gt55te koysan 1 bar basınçta emmedeki gaz aynı olmayacak mı, burdan gücün değişmeyeceği kanısına mı varıyoruz.
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/tech_center/turbo_tech103.html
linkten okuduğum kadarıyla turbo seçiminde önce istenen güce göre air flow ve pressure belirleniyor sonra turboların compressor mapine göre uygun olan turbo seçiliyor. kısaca önce basınç ve hava debisi belirleniyor ardından turbo seçiliyor.
yani istenilen gücün belirlenmesinde turbo bir etken olarak gözükmüyor.
bu konuda kafam biraz karıştıda sorayım dedim.
turbonun manıfolda verdiği basınc aynıysa değişen ne olabılırkı , cok anlamam ama bence turbonun değişmesi basınc için değil max verdiği gücün üst devirlere taşınması için olabilir benım kafam böyle çalıştı deniz
mantıken öyle tabiki ama ustaya gidiyorum chip yaptırcam 1.3 bar basıcaz diyorum, adam turboyu biraz büyültelim 0,8 basalım daha stabil olur diyor mesela :S
büyük turbo daha soğuk basıyor havayı...avantajı bu....dezavantajı ise turbonun tam olarak dolduğu devir yukarıya kayıyor.....aynı basınçta ürettiği güçler aynıdır....sadece pompalanan havanın soğuk olmasından kaynaklı minik bir performans farkı oluşur diye düşünüyorum....
çipi kendı mı yapcak , yok yapmıcaksa kesin turboyu kendi büyütcek deniz :D
Hangi devirde kaç bar olduğuyla
Giren havanın sıcaklığıyla
Alakalı olarak değişir. Örneğin 8000 devirde GT35 1 bar basabiliyorken GT30 basamayabilir. Pik basınç ikisinin de 1 bar olduğu durumda üst devirde bu farklılık yüzünden güç farkı çıkabilir.
Ayrıca turboların kompresör verimleri düşük bölgede çalıştırırsanız daha yüksek sıcaklıklara çıkarsınız bu da gücü düşürür. İzantropik verim kısaca.
SULTANOGLU
01-12-2010, 19:20
iki turbonun 1 barda bastığı hava miktarı değişiyor ama basınç aynı. daha çok havayı aynı basınçla bastığını düşünün. tabi bu benim kazmaca açıklamam daha bilgili kişiler daha güzel açıklayabilir.
iki turbonun 1 barda bastığı hava miktarı değişiyor ama basınç aynı. daha çok havayı aynı basınçla bastığını düşünün. tabi bu benim kazmaca açıklamam daha bilgili kişiler daha güzel açıklayabilir.yav zaten bu bar kompresörden motora verilen basınc değilmi ? 1 bar 1 bardır ötesi yoktur, sadece 1 bar basıncın hangı devirde motora verildiği değişir turbo değişiminde buda devırler arasındakı sıcaklık farkları gibi etkenlerden güç azalması yada artmasıyla sonuçlanır benımde kafam buna basıyor 1 bar :D
GT3071 haritası
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/images/catalog/Turbochargers/gt30_images/GT3071R_comp_e.jpg
GT3582 haritası
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/images/catalog/Turbochargers/gt35_images/714568-allcomp_e.jpg
sol sütun, mutlak basıncın atmosfer basıncına oranı.. yani 1,5 demek, motorda yaklaşık 0.5 bar basınç oluştu demek, 2 ise motorda 1 bar basınç oluştu..
alt satır ise üflenen hava miktarı..
Bu haritalar şunu diyor bana.. ben çeşitli basınçlarda, çeşitli miktarda hava üfleyebilirim, farklı durumlara göre verimliliğim değişir..
Burdan şu yorumu çıkarırız.. ben GT3071 de kullansam, GT3582 de kullansam 1 bar motor basıncında 30 lbs/min hava üfleme yeteneğim var (ama dönüş hızlarım farklı!! çünkü pervane boyutlarım farklı)
o zaman burda neyi dikkate almak gerekiyor?
Şunu: motorun kendisi bir hava geçirme kapasitesine sahip.. ve bu değer motorda değişiklik yapmazsak sabit. Tamamen örnek değerler vermek gerekirse X bir motor içinden, 1 bar basınç altında 30 lbs/min hava geçirebilir..
bu değeri GT3071 kullansamda, GT3582 kullansamda DE-ĞİŞ-Tİ-RE-MEM.. Çünkü motorun verimini ancak motorda bişeyleri değiştirirsem değiştirebilirim..
dolayısıyla ben basıncı wastegate aracılığıyla 1 bar ile sınırlarsam, benim seçtiğim her iki turbo da 30 lbs / min hava üfleyecektir bu motora.. daha fazla havaya wastegate izin vermez, basınç yükselmeye çalışınca, kapakları açar ve egzos gazını tahliye eder ve turbonun hızı korunur, basınç düşerse kapakları kapatır pervanenin hızının düşmesini engeller.. fark şudur: GT3071, 1 bar basınçta 30 LBS/min hava üflemek için 150000 devir dönüyor ise, GT3582 100000 devir dönecektir. Çünkü pervanesi büyük olan aynı havayı daha az devirle üretebilir..
BURDA AKIŞKANLAR KONUSUNDA ÖNEMLİ BİR DETAY VAR:
BASINÇ DEBİ OLUŞTURMAZ
BASINCI OLUŞTURAN DEBİNİN KENDİSİDİR (DEBİ, HAVA AKIŞI OLARAK DÜŞÜNEBİLİRİZ)
yani ben motorun içinde 1 bar basınç oluşsun dediğim anda ihtiyaç duyduğum debi bellidir, bu TURBO ya göre değişmez, MOTOR un yapısına göre bellidir zaten..
PEKİ;
O zaman iki turbonun ne farkı var, herkes büyük turbo taksın diye düşünülebilir?
Fakat haritalara baktığımız zaman, basınç ve hava akış değeri nin kesiştiği nokta, farklı turbolarda farklı yerlere denk geliyor, bu da şunu ifade ediyor bize, biz öyle bir turbo seçeceğiz ki, istenilen basınç ve gerekli hava miktarının kesişimi, haritada en içteki eğriye denk denk gelecek, yani en verimli alana..
dolayısıyla aynı örnekten gidersek X motorda 1 bar basınçta 30 lbs/min hava ihtiyacım var ise, GT3071 kullanırsak, GT3582 ye göre daha verimli bir eğriye tekabül ediyor.. Bu da daha doğru bir tercih oluyor..
Turboda kendi içerisinde kayıp yaşamakta, içeri giren tüm hava motora gönderemiyor kayıplar oluşuyor..farklı turbolarda farklı tepkiler gerçekleşiyor.. bu yüzden en iyi verim eğrisini seçmek lazım.
Burdaki farklar, sıcaklık, mekanik olarak hava üfleme becerisi (verim) gibi şeylerdir, bu da motorda gücün farklı çıkmasına neden olur.. bu fark az da olabilir, çok da olabilir, bu iki turbo arasında ne kadar fark olduğuna göre değişecektir..
fakat teori olarak şunu demek mümkündür birbirine yakın büyüklükte 2 turbo: örneğin garrett GT2860RS ve Garrett GT2871, 1 bar basınçta X motorda birbirine yakın güç çıkartır..
hep tartışılan konu,
bir arabada aynı özellikler ile belirli basınçtaki hava girişi aynıdır.
Zaten beyinler de o basınca göre hesaplıyor (map varsa maf yoksa) motor yükünü.
yani gt30 la da gt35 le de 1 barda "aynı devirde" aynı miktarda hava içeri girer kelebekten. Yani debi aynıdır. Ama aynı gücü üretemiyorlar ne yazıkki
hep tartışılan konu,
bir arabada aynı özellikler ile belirli basınçtaki hava girişi aynıdır.
Zaten beyinler de o basınca göre hesaplıyor (map varsa maf yoksa) motor yükünü.
yani gt30 la da gt35 le de 1 barda "aynı devirde" aynı miktarda hava içeri girer kelebekten. Yani debi aynıdır. Ama aynı gücü üretemiyorlar ne yazıkki
sebebı iki turbonunda aynı basıncı vermesı fakat içeri giren havanın daha soğuk yada sıcak olmasındanmı kaynaklanıyor?
içeri giren havayı birşekilde soğutabiliyorsun, soğuturken biraz verim kaybedersin belki.
Fakat küçük egzoz türbin ( kötü türkçe olabilir özür dilerim) yüzünden egzoz manifoldunun içinde büyük bir geri basınç oluşuyor. Bu sebepten wg den zorlayıp basıncı yüksek tutsan bile
motor egzoz gazlarını rahat atamadığı için VE ( volumetrik verim) düşüyor ve gücün düşük çıkıyor
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.