Orijinalini görmek için tıklayınız : Injector response time???
punto_multijet
05-01-2011, 07:42
Aracımda kullanacak oldugum bosch 0280150450 kodlu high imp enjektorler için response time ögrenemedim. Aem fic te bu seilde bir alan var. buraya hangi değeri girmemiz lazım?
bosch mail attıgımda da
"Bu enjektörlerin rolantide püskürtme süreleri 2,5-4,5 ms dir."
şeklinde cvp geldi ama bu asıl gerekli olan bilgi değil sanırım. Ustalardan yardım lütfen
bosch daha ne sorduğunu anlamamış
ama şöyle bir not düşersen sorduğun kişiye, anlayabilir
* enjektör tam kapalı olduğu konumdan, tam açık olduğu konuma kadar geçen zaman.
punto_multijet
05-01-2011, 08:15
valla Hakan abi direk su kodlu enjektorun response time ı nedir dedim. gelen cevap bu sekildeydi. Dediğin şekilde tekrar yazayım. teşekkürler...
punto_multijet
05-01-2011, 08:52
bosch gibi bir firmadan gelen cvp maili
Merhaba
Maalesef elimizde böyle bir bilgi yok.
Saygılarımla / Mit freundlichen Grüßen / Best regards
şaka gibi.
Bunu öğrenmenin başka yolu var mıdır?
bosch gibi bir firmadan gelen cvp maili
Merhaba
Maalesef elimizde böyle bir bilgi yok.
Saygılarımla / Mit freundlichen Grüßen / Best regards
şaka gibi.
Bunu öğrenmenin başka yolu var mıdır?
aynı şeyi bende sormuştum. hatta tr bosch car dan teknik müdüre kadar ulaştım aldığım cvp aynen bu konuda bilgimiz yok şeklinde oldu.
boschun diğer enjektörlerine baktığmda efektif genelde çalışma basınçlarında 5 6.5ms civarında gerçek 9-10msleri bulabiliyor ecu hemen hemen 2 ms civar etkiliyor 100hzlik bir ecu ile Hakan abi daha iyi açıklar sanırım
Hiç kasma o konuda bence. Ben epey debelendim ama FIC ile IRT ı %100 doğru ayarlamanın bir yolu yok. O şapşalların forumunda flana benim o konuda yazdığım mesajlar var. İstersen önce bir onları oku.
injector response time (http://forum.aempower.com/forum/index.php/topic,26154.0.html)
Hatta şu mesajda bunun hiçbir zaman doğru olarak set edilemeyeceğini nedeni ile açıklamışım.
Injector response time (http://forum.aempower.com/forum/index.php/topic,26023.msg134298.html#msg134298)
İkinci mesajdaki formulleri adamların firmware ini decomile ettikten sonra bulabilmiştim. %100 doğru o formuller.
O şapşallar enjektör zamanını iş olsun diye koymuşlar kanımca. Çünkü eğer doğru şekilde hesaplamak isteseler hem eski enjektörün hemde yeni enjektörün response time ının girilmesi lazımdı.
boschun diğer enjektörlerine baktığmda efektif genelde çalışma basınçlarında 5 6.5ms civarında gerçek 9-10msleri bulabiliyor ecu hemen hemen 2 ms civar etkiliyor 100hzlik bir ecu ile Hakan abi daha iyi açıklar sanırım
Anlamadım. Nedir bu süreler? Toplam enjeksiyon süresimi yoksa açılma zamanımı? Açılma zamanının bu değerlere yakın birşey olmasının bile imkanı yok.
Anlamadım. Nedir bu süreler? Toplam enjeksiyon süresimi yoksa açılma zamanımı? Açılma zamanının bu değerlere yakın birşey olmasının bile imkanı yok.
abi tam kapalıyken tam açık konuma geçme süresi işte kaç voltta kaç bar altında çalışıyorsa
Yok imkansız o değerler. En babası 2 ms falan. Zaten onun üzerindekilere enjektör değil valf deniyor.
Basınca, devire falan bağlı değil açılma zamanı. Voltaja göre değişiyor. Bir enjektörün 12V taki açılma zamanı ile 13.8V taki açılma zamanı aynı değil. Onun için battery correction yapılıyor zaten.
O yazdıkların muhtemelen toplam enjeksiyon süresidir. Üst devirlerde 16 ms ye kadar çıkabilir. %100 duty falan kullanırsan falan..
Yok imkansız o değerler. En babası 2 ms falan. Zaten onun üzerindekilere enjektör değil valf deniyor.
Basınca, devire falan bağlı değil açılma zamanı. Voltaja göre değişiyor. Bir enjektörün 12V taki açılma zamanı ile 13.8V taki açılma zamanı aynı değil. Onun için battery correction yapılıyor zaten.
O yazdıkların muhtemelen toplam enjeksiyon süresidir. Üst devirlerde 16 ms ye kadar çıkabilir. %100 duty falan kullanırsan falan..
tabi tabi %95 duty cycleda toplam enjeksiyon süresi demek daha mantıklı dediğin doğru benim anlatmam farklı oldu
utkuselamoglu
05-01-2011, 10:37
orijnal leri için 800 us rc precision high impedance olanarı için 1000 us ama tam çalışmıyor olaiblir başka bug lar gibi. o yüzden hiç o ayara ellemeden normal bağalyıp devam etmekte fayda var. çok şart değil haritadan değiştirebilirsin
2 yerine 1 girsen ne olur ki?
zaten hedef afr yi tutturmak için açık kalma süresi ile oynanıyor?1ms daha fazla açık kalır dengelenmiş olur?
doğrumu?
ayrıca çok lazım ise skop ile hangi voltajda kaç ms de açılıp kapandıkları gözlemlenebilir sanırım?
Enjektor Geçikme zamanı diyede geçer biliyorsunuz bu
Murat ın söylediği duty Milisaniye açıkkalma süresi aklımdakaldığı kadarıyla 18 milisaniye %100 lere gelmesi lazım benim bbaşıma geldi %100 çok çalıştırığında ısınıp kitleniyor mlesef aşırı işeme soncunda kol çıkarabiliyorsun yada değişik şeyler başına gelebiliyor
Response time sudur enjektore verilen emirin Nekadar geç cevaplantığı aslında biraz uğraşmayı sewen insan sunu su şekilde yapabilir gaz pedalı reponse u en iyi hangi şekilde cvp veriyorsa o kalmalıdır benim görüşümcE, ama diğer ayarlar yapıldıktan sonra tabiki
Cpu gibi düşünün Dbw ile telli kelebek gibi düşünedebilriiz
Lag time i geç girersek fakir az erken girersek zenginleşir arabamız
Boschların genelde 14 volttaki değerleri 330 ile 400 arasında değişir (ms) cinsinden
punto_multijet
05-01-2011, 13:19
Enjektor Geçikme zamanı diyede geçer biliyorsunuz bu
Murat ın söylediği duty Milisaniye açıkkalma süresi aklımdakaldığı kadarıyla 18 milisaniye %100 lere gelmesi lazım benim bbaşıma geldi %100 çok çalıştırığında ısınıp kitleniyor mlesef aşırı işeme soncunda kol çıkarabiliyorsun yada değişik şeyler başına gelebiliyor
Response time sudur enjektore verilen emirin Nekadar geç cevaplantığı aslında biraz uğraşmayı sewen insan sunu su şekilde yapabilir gaz pedalı reponse u en iyi hangi şekilde cvp veriyorsa o kalmalıdır benim görüşümcE, ama diğer ayarlar yapıldıktan sonra tabiki
Cpu gibi düşünün Dbw ile telli kelebek gibi düşünedebilriiz
Lag time i geç girersek fakir az erken girersek zenginleşir arabamız
Boschların genelde 14 volttaki değerleri 330 ile 400 arasında değişir (ms) cinsinden
Ustadan beklenen cvp.
Teşekkürler...
Enjektor Geçikme zamanı diyede geçer biliyorsunuz bu
Murat ın söylediği duty Milisaniye açıkkalma süresi aklımdakaldığı kadarıyla 18 milisaniye %100 lere gelmesi lazım benim bbaşıma geldi %100 çok çalıştırığında ısınıp kitleniyor mlesef aşırı işeme soncunda kol çıkarabiliyorsun yada değişik şeyler başına gelebiliyor
Response time sudur enjektore verilen emirin Nekadar geç cevaplantığı aslında biraz uğraşmayı sewen insan sunu su şekilde yapabilir gaz pedalı reponse u en iyi hangi şekilde cvp veriyorsa o kalmalıdır benim görüşümcE, ama diğer ayarlar yapıldıktan sonra tabiki
Cpu gibi düşünün Dbw ile telli kelebek gibi düşünedebilriiz
Lag time i geç girersek fakir az erken girersek zenginleşir arabamız
Boschların genelde 14 volttaki değerleri 330 ile 400 arasında değişir (ms) cinsinden
e peki diyelim 400ms olan enjektöre 100ms girsen sonuç ne olur?
Ama yanlış cevap.. :)
Herşeyden önce öyle bir milisaniye giremezsin. mikrosaniye olacak o değerler. FIC ta girerken 0.4 falan girmen lazım.
Boschların geneli 0.8-0.9 ms civarında. Eğer olay genelleme ise.
Bak aşağıdaki resimde PWM in neye benzediği ve nelerden oluştuğunun genel teorisi var. Dalga formu %100 böyle olmasada buna çok çok yakın. Eskiden birebir bununla aynıydı. Yeni euro4-5 araçlarda falan önce kısa süreli bir ön enjeksiyon yapılıp sonra bir daha enjeksiyon yapılıyor falan filan. Neyse o başka konu sonuçta.
http://www.fordist.com/mertol/cesitli/PWM.jpg
%100 duty de 18 ms gibi bir genellemede yapamazsın. O timer a göre değişir. 1000 devirdeki 100% duty ile 6000 devirdeki %100 duty aynı şey değil. Ayrıca normal şartlarda hiçbir enjektörün %85 in üzernde bir duty ile işemesi istenmez. Bunun nedeni max yük durumunda bile yukarıda gördüğünüz açılma ve kapanma zamanlarına pay bırakabilmektir.
@ murat
400 us yerine 100 us girersen ECU nun yarattığı PWM in süresi normalden kısa kalır ve fakir çalışır alet. Ama FIC değilde ms için konuşursak eğer araban çalışmayabilir bile. Onu ayarlamanın yolu basit. Arabayı önce atmasyon bir enjektör açılma zamanı ile çalıştırıyorsun. Atıyorum 1 ms gibi. Orada AFR correction u kapatıp ısınmış motorda AFR nin sabit olduğunu gör. Ondna sonra aleti semisequantialden full seq e geçir. Eğer AFR de değişme oluyorsa bil ki açılma zamanın yanlış. Eğer zenginleşiyorsa AFR IOT yi düşür, fakire kaçıyorsa IOT yi yükselt. Her iki tip enjeksiyonda da AFR değişmeyecek hale gelene kadar ayarla. Ondan sonra da Battery correction a geçeceksin zaten..
Enjektörün 12V taki açılma zamanı ile 14 V taki açılma zamanı aynı değil. Standalone takarken bunu da dikkate almak lazım..
Hissiyata dayalı bir ölçüm benim için doğru bir kriter değil. Önemli olan fizik kuraları. Araştırın, illaki bulursunuz enjektörün resmi datalarını. Antiri kuntiri birşey olmadığı sürece çok sorun değil. He bulmak biraz zaman alıyor. Epey bi google taraması lazım. ;)
:) evet gen tartışıcaz belliki 18 ms 5000 devirde benim için %100 dür Deildir dedim kilitlendi enjektor bende senin gibi düşündüm amaolmadı hani fizik kuralı ben kesinlikle Yasadıoğımı söyledim :) kurallar içinde olsaydı çıkmaması lazımdı okulun
ayrıyetten FİCte Gerci sen fic gurusu oldun ama bize laf sölemek gerekmez buyrun deneyelim nekadar değiştiricek :D
senin söylediğin IRT ve ICT bunlarda Lag time dır benim gözümde açılıp KAPANmadaki geçen süre yanlışmıyım ?
Buyrun bunlarda Bazı boshların lagtime Lazı 3 barda.
Tr de bulabiliceklerin bukadar düşük olamaz
Bosch 036 3 bar||||||||||
Voltaj |6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|0|
Değer |1400|1100|840|700|580|480|380|320|260|200|0|
Bosch 945 3bar ||||||||||
0|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|
0|2200|1800|1480|1200|900|740|580|460|340|260|
Bosch 803 3bar||||||||||
Volt |6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|
Deger |2200|1800|1480|1200|900|740|580|460|340|260|
Bosch 363 3bar||||||||||
voltaj |6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|
Deger |1200|900|720|620|540|480|420|380|340|300|
Bosch 911 3bar ||||||||||
Voltaj |6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|
deger |2200|1800|1480|1200|900|740|580|460|340|260|
Injector "lag" time is the time it takes for an injector to open (OT) form the time it has been energized until it is fully open. There is also a close time that you do not hear about very often (CT). Some engine managment systems require you to enter this time and refer to it as injector lag, latency, delay or other terms.
mS ile Us birimleri karıştı
sn:saniye
ms:milisaniye
us:microsaniye
1ms = 1000us eder
1saniye = 1000 ms eder
söz konusu olan "ilk açılma süresi" us cinsinden veya 0.1ms gibi değerlerde olması lazım.
300-400 gibi değerler us olmalı
300us = 0.3ms dir.
ayrıca
4 zamanlı bir motorda bir enjektörün fiziksel olarak maximum açık kalabilme süresi 20ms dir .
onun bir hesabı falanda var
17ms pek geçilmek istenmez çünkü o değer %85-%90 dutylere falan denk geliyor
kafası karışanlar için :
iki farklı süreden bahsediyoruz .
1- enjektör işeme zamanı
bu enjektörün ne kadar açık kalması demek .
rölantide 2ms - 4 ms civarlarında falan kabaca
tam gazda 17-18 ms civarlarında kabaca
2- birde delay time, lag time, response time olayı var
hepsi aynı şey
enjektöre sinyal geldikten NE KADAR SÜRE SONRA, o enjektör tam açık pozisyonuna geliyor ?
işte o da enjektöre göre değişiyor,
kimi 0.4ms ,kimi 0.85ms , kimi 0.33 ms
0.4ms = 400us
0.85ms=850us
0.33ms=330us
sanırım olay dahada netleşti.
Bosch 945 3bar ||||||||||
0|6|7|8|9|10|11|12|13|14|15|
0|2200|1800|1480|1200|900|740|580|460|340|260|
[/B]
Bosch 945 3bar dediği 945 ne? enjektör modelimi? öyle ise geri kalan numaraları ne? bendekilerinde sonu 945 de. gökte ararken yerdem,i bulduk yoksa :)
punto_multijet
05-01-2011, 16:48
mS ile Us birimleri karıştı
sn:saniye
ms:milisaniye
us:microsaniye
1ms = 1000us eder
1saniye = 1000 ms eder
söz konusu olan "ilk açılma süresi" us cinsinden veya 0.1ms gibi değerlerde olması lazım.
300-400 gibi değerler us olmalı
300us = 0.3ms dir.
ayrıca
4 zamanlı bir motorda bir enjektörün fiziksel olarak maximum açık kalabilme süresi 20ms dir .
onun bir hesabı falanda var
17ms pek geçilmek istenmez çünkü o değer %85-%90 dutylere falan denk geliyor
kafası karışanlar için :
iki farklı süreden bahsediyoruz .
1- enjektör işeme zamanı
bu enjektörün ne kadar açık kalması demek .
rölantide 2ms - 4 ms civarlarında falan kabaca
tam gazda 17-18 ms civarlarında kabaca
2- birde delay time, lag time, response time olayı var
hepsi aynı şey
enjektöre sinyal geldikten NE KADAR SÜRE SONRA, o enjektör tam açık pozisyonuna geliyor ?
işte o da enjektöre göre değişiyor,
kimi 0.4ms ,kimi 0.85ms , kimi 0.33 ms
0.4ms = 400us
0.85ms=850us
0.33ms=330us
sanırım olay dahada netleşti.
Hakan abi teşekkürler terimler acıklanınca diğer yazılarda daha bir anlam kazandı. Peki benim gibi acemiler diyim nasıl ayarlıcaz bu değeri? Misal kendi aracımda fic takıldı. ayar yapılana kadar kullanmak amacıyla nasıl doldurcaz o değeri?_hesaplama ölçme ne bileyim asagı yukarı kestirebilme yolu var mı?
bence akıl karıştıran ms, us, olayı.
misal bizde olay şöyle:
http://www.extraefi.co.uk/MS_Extra_Software_Manual_files/injchar.png
burda injector open time (ms) 1.000 denilmiş.
söylenenlere göre 0.xxx diye bir şey olması gerekiyor?
punto_multijet
05-01-2011, 16:58
http://img560.imageshack.us/img560/985/ekranalntsr.jpg
aemde de bu sekilde
hmm sende us.
işte karışan ms us fln :)
bence akıl karıştıran ms, us, olayı.
misal bizde olay şöyle:
http://www.extraefi.co.uk/MS_Extra_Software_Manual_files/injchar.png
burda injector open time (ms) 1.000 denilmiş.
söylenenlere göre 0.xxx diye bir şey olması gerekiyor?
Neden aklın karıştı ki? 1 ms işte.
Bizde küsuratlar için , kullanılır. Amerika da ise . (nokta)
Hakan abi teşekkürler terimler acıklanınca diğer yazılarda daha bir anlam kazandı. Peki benim gibi acemiler diyim nasıl ayarlıcaz bu değeri? Misal kendi aracımda fic takıldı. ayar yapılana kadar kullanmak amacıyla nasıl doldurcaz o değeri?_hesaplama ölçme ne bileyim asagı yukarı kestirebilme yolu var mı?
İşte o verdiğim linklerde adamlara zaten bunu sormuştum. FIC bu konuda zaten yetersiz. Afaki bir ayar yapabiliyorsun. Zira zaten batery (akü voltajı) na dayalı bir correction (düzeltme) yok. Yani Özgün ün verdiği tablodaki gibi değişimleri FIC kaale almıyor. Arabanın kendi ECU sunun yaptığı düzeltmeyi kullanıyor. E ama eğer arabanın kendi yaptığı düzeltme yeni enjektör için yeterli değilse ne olacak? İşte o durumda patlıyor tüm sistem. Kaldı ki aynı zamanda zaten enjektörler arası farkı da kaale almıyor. Normalde eğer o yazılımda arabanın üzerindeki standart enjektörün response time değeri yazılabilir bir değer olmuş olsaydı, ve sonradan takılan enjektörün değeri de aynı şekilde yazılabilir birşey olsaydı o zaman anlamlı olurdu. Şu an zaten doğru şekilde hesap yapmıyor. Kafasına göre bir oransal faktör olarak çalışıyor. Ki bunu o forumda (AEM in kendi destek forumu) moderatörlük yapan adam dahi doğruladıktan sonra gerisi hikaye.
Eğer illede ortalama bir değer istiyorsan, yeni takacağın enjektörün açılma zamanı ile eskisinin açılma zamanını topla ikiye böl ve onu gir. Yok zaten enjektör değiştirmeyeceksen zaten oraya gireceğin değerin kritik bir önemi kalmıyor. Rölantin sabit olduktan sonra sorun yaşamazsın.
ayrıca
4 zamanlı bir motorda bir enjektörün fiziksel olarak maximum açık kalabilme süresi 20ms dir .
onun bir hesabı falanda var
17ms pek geçilmek istenmez çünkü o değer %85-%90 dutylere falan denk geliyor
Onun hesabı basit aslında. Motor devri dakika olarak tanımlanıyor. Ancak enjektör aynı sayıda püskürtme yapmıyor. Çünkü otto motorda ayunı silindir krangın iki dönüşünde bir kez ateşlenir. Tabi aynı bu demektir ki aynı zamanda o motorun iki turunda bir kez yakıt püskürtülür.
6000 devir için düşünürsek; 3bin kez püskürtme olacak demektir.
1 dk = 60 sn
60/3000= 0.02 sn = 20 ms
Eğer duty %85 i geçmesin deniyorsa (endüstri standardı bu)
20ms x %85 = püskürtme süresi 17 ms nin üzerine çıkmamalı demektir. Ama buna açılma ve tekrar kapanma süreleri falan dahil değil. Bu açık kaldığı süre. İşte bu süre zarfında eğer motorun ihtiyacı olan yakıt püskürtülebiliyorsa o enjektörlerin hacmi doğrudur. Eğer püskürtülemiyorsa daha büyük enjektör seçmek lazım.
her enjektörün skop ile opening time değerleri NET olarak bulunur aslında
hemde tüm voltajlardaki
Skopa gerek yokki. full duty çalıştırırken flow rate ölçülse zaten verim hesabından çıkar açılma zamanı..
punto_multijet
05-01-2011, 19:46
Eğer illede ortalama bir değer istiyorsan, yeni takacağın enjektörün açılma zamanı ile eskisinin açılma zamanını topla ikiye böl ve onu gir. Yok zaten enjektör değiştirmeyeceksen zaten oraya gireceğin değerin kritik bir önemi kalmıyor. Rölantin sabit olduktan sonra sorun yaşamazsın.
suanda sbt gazla giderken durdugumda arac stop etme eğilimine giriyor eger o sırada gaza basıp kendim 5-10sn rolanti veya az bişey ustunde tutarsam sorun yok normal calısmaya devam ediyor ama yok o sırada gaza basmazsam rolanti sapıtıyo genelde stop ediyo bazen bir sure sapıtıp snra normale donuyor. bunun bu konustugumuz değer ile ilgisi olabilir mi?
Neden aklın karıştı ki? 1 ms işte.
Bizde küsuratlar için , kullanılır. Amerika da ise . (nokta)
olması gereken 1.000 değil. bosch için 0.300 - 0.450 arası olmalı denmiş?
çok düşük değilmi? 1ms bile değil. :beuj:
suanda sbt gazla giderken durdugumda arac stop etme eğilimine giriyor eger o sırada gaza basıp kendim 5-10sn rolanti veya az bişey ustunde tutarsam sorun yok normal calısmaya devam ediyor ama yok o sırada gaza basmazsam rolanti sapıtıyo genelde stop ediyo bazen bir sure sapıtıp snra normale donuyor. bunun bu konustugumuz değer ile ilgisi olabilir mi?
Zannetmem.
olması gereken 1.000 değil. bosch için 0.300 - 0.450 arası olmalı denmiş?
çok düşük değilmi? 1ms bile değil. :beuj:
Cümleyi mişli geçmiş zamanla kurmuşsun farkındaysan. Sen genellemelere bakma. Kendi kullandığın enjektörlerin açılma zamanını bulmaya çalış.
çıkamı oradan o? yok artık :eek:
Neden çıkmasınki. %100 duty ile 3 bar basınçta kaç cc işediğini biliyoruz sonuçta. Aradaki fark açılma zamanını verir. Üç ayrı duty oranı ile ölçüm yapılıp birbiri ile x-check yapılıp rakam net bir şekilde bulunabilir. %100 doğru olmaz belki ama %90 doğrulukta yakalınabilir.
Cümleyi mişli geçmiş zamanla kurmuşsun farkındaysan. Sen genellemelere bakma. Kendi kullandığın enjektörlerin açılma zamanını bulmaya çalış.
.
basınç olmadan enjektörde, dışarıda skop ile ölçmek ne derece doğru peki? basınç ile basınç olmadan çok fark olurmu?
Onun hesabı basit aslında. Motor devri dakika olarak tanımlanıyor. Ancak enjektör aynı sayıda püskürtme yapmıyor. Çünkü otto motorda ayunı silindir krangın iki dönüşünde bir kez ateşlenir. Tabi aynı bu demektir ki aynı zamanda o motorun iki turunda bir kez yakıt püskürtülür.
6000 devir için düşünürsek; 3bin kez püskürtme olacak demektir.
1 dk = 60 sn
60/3000= 0.02 sn = 20 ms
Eğer duty %85 i geçmesin deniyorsa (endüstri standardı bu)
20ms x %85 = püskürtme süresi 17 ms nin üzerine çıkmamalı demektir. Ama buna açılma ve tekrar kapanma süreleri falan dahil değil. Bu açık kaldığı süre. İşte bu süre zarfında eğer motorun ihtiyacı olan yakıt püskürtülebiliyorsa o enjektörlerin hacmi doğrudur. Eğer püskürtülemiyorsa daha büyük enjektör seçmek lazım.
ayrıca bu hesaba göre de;
7200 devir için
60/3600 _ 16ms
16x %85 _ 13,6ms çıkıyor.
yani 13,6ms maksimum açık kalma süres, olmalı öylemi?
buda sanki az gibi :D
ve her kesici değiştirdiğimizde bu hesabı yeniden mi yapacağız? sonra haritada sıkıntı olmasın?
biz msnde konuşup alaştık dewam temizledim :D
gsel kaynalar oluşuyordu neden temizlendiki?
ayrıca bu hesaba göre de;
7200 devir için
60/3600 _ 16ms
16x %85 _ 13,6ms çıkıyor.
yani 13,6ms maksimum açık kalma süres, olmalı öylemi?
buda sanki az gibi :D
ve her kesici değiştirdiğimizde bu hesabı yeniden mi yapacağız? sonra haritada sıkıntı olmasın?
Basit süre hesabından bahsediyoruz. Bunun exceptionu yok. Eğer adam oraya 6000 devirde %85 duty ile çalışacak bir enjektör taktıysa ve sen deviri yukarı taşımak istiyorsan o zaman paşa paşa enjektör satın alacaksın. Aksi haldeduty %100 ün üzerine çıkar, enjektörlerin açık kalır, 5-10 dakika o şekilde kullanmaya kalkarsan enjektörün içerisindeki küçük bobincik yanar ve enjektörlerin sonsuza kadar açık kalır. Sen gazlarken bunun farkına varamayacağın için devir düşse bile silindirin içerisine hala sürekli açık olan enjektörlerden deli gibi yakıt püskürtülmeye devam ettiği için aşırı yakıt olur silindirin içerisinde ve ya piston eritirsin ya süpap eğersin. En iyimser hali ile silindirlerinin iç cidarında krepaj oluşur.
Adamlar milyonlarca dolar yatırıp ARGE yapıyor ve buna uygun enjektör seçiyorlar. Neden 200 deilde 300 cc koymuyor enjektörü? Çünkü yüksek hacimli enjektörü kısa süreli püskürtmelerde kontrol edemiyorsun. Eğer hacim olayını abartırsan rölanti sorunun olur. Yok abartmazsan emisyon ve yakıt tüketimi sorunun olur. Dolayısı ile üretici enjektör seçerken bunların hepsini göz önünde bulundurup, tasarladığı motorun üst devirinde hesapladığı dutycycle altında tam olarak hesapladığı miktardaki yakıtı püskürtebilecek hacimde enjektör kullanıyor. Kafana göre deviri değiştirirsen ve bunun sonucunda enjektörü ellemezsen sonuçlarına kendin katlanırsın.. ;=
SubieGuy
06-01-2011, 13:54
Çok güzel bilgiler verilmiş, bir tek eklemek istediğim husus var:
injektör lag time veya latency, artık her ne deniyor ise, verilir iken, belirli akü voltajı da verilir, çünkü düşük voltajlarda daha yavaş açılıp kapanır, voltaj arttıkça şak diye açılacağı için tablo doldurulur, bu tamam...
Eksik olan kısım, verilen tablonun, sadece belirli bir standart benzin basıncında doğru olduğudur. Standart 5 bar basınçta elinizdeki değerler ile açılan enjektör, benzin kütüğünde karşı itmesi gereken 7 bar basınç varsa, daha yavaş açılacaktır. Bazı enjektör dizaynlarında ise tam tersi, daha hızlı açılacaktır. Bu sebeple, eğer araca ayarlı regülatör, daha büyük pompa, enjektör kütüğü vs takıldı ise, yeni basınca göre o değerlerin ne olacağını da bulmak gerekli.
Biz subap arkasına işeyen geleneksel enjektörle uğraşırken, millet doğrudan yanma odasına püskürten, çok yüksek benzin basıncı ve çok kısa milisaniyeler ile çalışan, Merruse'nin de bahsettiği doğrudan enjeksiyon piezoenjektörleri ile bir yanma çevriminde birden fazla işeme ile deney yapıyor. Yeni nesil doğrudan püskürtmelerde önce piston tam çıkarken minik bir pısst, sonra tam tepede kallavi bir püskürtme, sonrasında emisyonları temizlemek için bir minik püskürtme daha gibi karışık yöntemlerle çalışılıyor. Piezoenjektörlerde bilinen şekli ile hareketli kısımlar olmadığı, olay minicik deliklerin elektirikle büzülmesi açılması prensibi ile çalıştığı için böyle büyük lag süreleri de yok.
Son olarak, gereksiz büyük veya küçük enjektörün yol açabileceği sorunlardan da bahsedilmiş olması çok güzel oldu, her nedense son zamanlarda insanlarda "büyüğünü alalım da, büyüyünce de giyer" mantığı ile abuk seçimler görülmeye, veya tam tersi enjektör lazım iken benzin basıncına abanma gibi hatalar yayılmaya başladı, bu açıdan optimizasyonun sağlanması önemli...
Selamlarımla.
her nedense son zamanlarda insanlarda "büyüğünü alalım da, büyüyünce de giyer" mantığı ile abuk seçimler görülmeye, veya tam tersi enjektör lazım iken benzin basıncına abanma gibi hatalar yayılmaya başladı, bu açıdan optimizasyonun sağlanması önemli...
O büyük olayını hep amerikalıların başının altından çıkıyor. Kendilerinin zencilere olan komplekslerini bu şekilde örtmeye uğraşıyorlar.. Sonrada size does not matter diye beylik laflar uyduruyorlar işte.. :p
Büyük turbo, büyük enjektör, kocaman çaplı jantlar, en büyük subwoofer, en yüksek basınç vs vs vs.. Bu bir hastalık. Nedense insanlar er ya da geç loop a giriyor.. Bir taraflar kırılınca akıllanılıyor genelde.. :)
bu ayarlar yanlış olsa ne olur peki?
ne gbi dez avantajı var?
yoksa haritada düzeltilebilirmi?
linear bir değermidir bunlar? yani haritada diyelim düzeltiliyor ama haritanın her noktasında düzeltilebilirmi yoksa altlarda normal üstlerde sapıtır fln mı?
Onun hesabı basit aslında. Motor devri dakika olarak tanımlanıyor. Ancak enjektör aynı sayıda püskürtme yapmıyor. Çünkü otto motorda ayunı silindir krangın iki dönüşünde bir kez ateşlenir. Tabi aynı bu demektir ki aynı zamanda o motorun iki turunda bir kez yakıt püskürtülür.
6000 devir için düşünürsek; 3bin kez püskürtme olacak demektir.
1 dk = 60 sn
60/3000= 0.02 sn = 20 ms
Eğer duty %85 i geçmesin deniyorsa (endüstri standardı bu)
20ms x %85 = püskürtme süresi 17 ms nin üzerine çıkmamalı demektir. Ama buna açılma ve tekrar kapanma süreleri falan dahil değil. Bu açık kaldığı süre. İşte bu süre zarfında eğer motorun ihtiyacı olan yakıt püskürtülebiliyorsa o enjektörlerin hacmi doğrudur. Eğer püskürtülemiyorsa daha büyük enjektör seçmek lazım.
o zaman enjektör cc side önemli değil pek. biz kaç devir de, kaç duty ile çalışacak isek onu hesaplayıp req fuel olarak bu değeri kullanıcaz. ardından bakıcaz afr tablosundaki istenilen afr lere ulaşılabiliyormu. eğer maksimum ms de bile hedef afr yakalanamıyor ise enjektör yetmiyor.
bu deneme yanılma yöntemi.
yada enjektör cc, hedef afr, motor hacim, enjektör sayısı ile hesabı yapıp reqfuel i bulucaz. ardından bu reqfuel değeri ile kaç duty de, kaç devir dönebileceğimiz hesaplayıp kesici ayarlicaz.
Nasıl bu sonuca varmışsın bilmiyorum ama yanlış varmışsın. Enjektörün hacmi açılma süresi ve kapanma süresi gayet önemli. Max duty de iken, püskürttüğün benzin yeterli gelmiyorsa ne yapacaksın? Meburen daha büyük hacimli enjektör kullanacaksın.
Max PWM süresi hesaplamak ve yakıt hesabı farklı şeyler.
anlatamadım sanırım.
örnek ile açıkliyim.
enjektör cc bilmiyoruz diyelim.
ama hedeflerimiz belli;
%100 load afr 13.0
max devir 6000
duty %85 - 17ms
bu doğrultuda eğer enjektörler 6000 devirde 17ms pwm ile 13 afr ye ulaşacak yakıt püskürtebiliyor ise ne ala.püskürtemiyor ise enjektör yetersiz.
bu şekilde enjektörün cc fln bi önemi kalmıyor dyorum.
E teorik olarak doğruda, deneme yanılma metodu ile bunu bulmaya çalışırsan ömrün geçer sök tak ile.. Yazı tura falanda atabilirsin tabi istersen. :)
işe yararsa neden olmasın :)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.