PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : 1834'te yola çıktı ...



Frid
24-06-2011, 23:03
http://www.haberekspres.com.tr//images/haberler/ilk_elektrikli_oto_1834te_uretildi.jpg



İlk elektrikli oto 1834'te üretildi

Çoğu kişi elektrikli otoların yeni bir teknoloji olduğunu düşünüyor. Ancak, elektrikli otolar, içten yanmalı benzinli ve dizel otomobillerden daha eski. İlk elektrikli oto 1834'te yola çıktı

Petrol kaynakları tükeniyor ve doğal olarak da fiyatı artıyor. Yıllar geçtikçe petrol fiyatları daha da artacak ve özellikle karayollarındaki araçların sahipleri için kullanım maliyetleri katlanarak artacak. Bu arada egzoz gazları nedeniyle kirlenen hava ve bozulmaya başlayan iklim düzeni de çözüm bekleyen sorunlar arasında. Bu sorunların çözümü ise yakıt tüketiminin ve bağlı olarak da egzoz emisyonunun düşürülmesi. Her ne kadar hibrit adı verilen hem içten yanmalı hem de elektrikli motoru birlikte kullanan sistemler çözümlerden biri gibi görünse de herkesin hayaliyse petrole bağımlılıktan kurtulmak. işte bu noktada karşımıza elektrikli otomobiller çıkıyor.

Elektrikli oto teknolojisi

Son 20 yıldır otomobil fuarlarında elektrikli otomobillerle gittikçe daha yoğun bir şekilde karşılaşıyoruz, önceleri sadece konsept otomobil olarak sergilenen bu araçlar gittikçe seri üretime yaklaştı ve artık içten yanmalı motorlara sahip kardeşleriyle birlikte showroomlarda yerini aldı.

Elektrikli otomobilleri satın almak için doğru zaman mı ya da kullanım maliyetleri daha avantajlı mı kısmını bir kenara bırakalım. Otomobillerle ilgilenen çoğu kişi elektrikli otomobillerin çok yeni bir teknoloji olduğunu düşünüyor. Halbuki elektrikli otomobiller içten yanmalı yani benzinli ya da dizel otomobillerden daha eski.

Otomobil olarak betimlemek doğru olmasa da elektrikli ilk kara taşıtı, 1834 yılında (Benz'in patentini aldığı "ilk otomobü"den 47 yıl önce), ABD'de Thomas Davenport tarafından raylar üzerinde hareket ettirilmiş. 1881 yılındaysa Fransız Gustave Touve, Paris sokaklarında 3 tekerlekli ve elektrikli aracıyla geziyordu. 1880'li yıllarda hızlı bir gelişim gösteren elektrikli otomobiller, aslında fayton demek daha doğru, 80 km menzile bile ulaşabiliyordu. Yüksek ağırlık yüzünden saatte 30 km hızı aşamasalar da o dönem için büyük başarıydı. Benzinli motora sahip otomobillere göre sessiz olmaları, çalıştırma zorluğu bulunmaması elektrikli otomobillere avantaj sağlıyordu. 1895 yılında ABD'deki otomobillerin yüzde 20'si benzinliyken yüzde 4O'ı buharlı ve yüzde 4O'ı da elektrikliydi.

Elektrikli otomobillerin performansıyla ilgili atılımlar da devam ediyordu. 1899 yümda Camille Jenatzy, puro biçimindeki elektrikli otomobiliyle 100 km/s bariyerini geçti ve tam 105,88 km/s hıza ulaştı.

Henüz akü teknolojisi istenilen seviyeye ulaşmamış olsa da, elektrikli otomobiller 1900 yılında iyice yaygınlaşmıştı ve gelişmeye de devam ediyordu. Tekerleklerin içine yerleştirilmiş elektromotorları yeni teknolojinin nimeti zannedenleri de hayal kırıklığına uğratalım. Bu teknolojiyi geliştiren Ferdinand Porsche'ydi, üstelik 1900 yılında. Genç bir mühendis olan Porsche, Lochner markası için elektrikli otomobilin yanı sıra hibrit teknolojisini de aynı yıllarda geliştirmişti.

Benzinliye talep arttı

Elektrikli otomobillerin kaderini değişti-rense Charles Kettering oldu.Kettering, 1912 yılında elektrikli marş motorunu icat etti ve benzinli motoru çalıştırmak için kullanılan krank mili çevirme kolunu ortadan kaldırdı. Bu kol yüzünden sakatlanmalar hatta ölümler yaşanıyordu. Benzinli otomobiller de gelişmiş ve hızlanmıştı. Bu avantajlara düşük yakıt fiyatları da eklenince benzinli otomobillere olan talep arttı. Akü teknolojisinin gelişimi benzinli motorlara yetişemeyince elektrikli otomobiller tarih sahnesinden çekilmek zorunda kaldı. Son seri üretim elektrikli otomobil 1931 yılında Detroit'te Typ 99 adıyla banttan indi.

1970'li yıllardaki petrol krizi daha az yakıt tüketen otomobillere olan ihtiyacı sert bir şekilde hatırlatmıştı. 199O'lı yıllardaki hava kirliliğinin ulaştığı boyut da benzer bir etki yaptı ve firmalar elektrikli otomobili tekrar hayata döndürmek için çalışmaya başladılar. Nissan Leaf, Mitsubishi i-Miev, Türkiye'de seri üretimi için gün sayan Renault Fluence ZE gibi otomobillerin başarısı elektrikli otomobillerin geleceğini şekillendirecek.

ygtrn
24-06-2011, 23:12
güzel paylaşım teşekkürler....

onursumer
24-06-2011, 23:38
80km menzil ozamana gore hiç fena bir değer değilmiş ya

teşekkurler

berkayGLRN
25-06-2011, 13:18
güzel paylaşım teşekkürler..