egdeniz
21-09-2007, 02:00
Dikkat! Binlerce araç hurdaya çıkabilir...
Tehlike arz eden araçların trafiğe çıkmasını engellemek amacıyla, 2007yılının son çeyreğinden itibaren muayeneler AB standartlarına uygunyapılmaya başlanıyor. 12 milyon araç sahibini yakından ilgilendirenuygulama sayesinde sadece gözle yapılan "şipşak muayene" tarihe karışırkenbinlerce aracın hurdaya çıkması bekleniyor.
Yeni sistemin yürürlüğe girmesiyle bütün araçlar, mekanik, optik,elektronik cihazlarla fren, direksiyon, gürültü, gaz kaçağı, egzoz gazı,lastik dişi derinliği gibi 100 farklı teste tabi tutulacak. Kontrolünardından aracın durumunu gösteren bir rapor hazırlanacak. Standartlarınaltında kalanlar tamir amacıyla geri gönderilecek.
Eksiklikler 1 ay içindetamamlanmazsa sürücü cezalı duruma düşecek ve trafiğe çıkması engellenecek. Taşıtların baştan aşağı röntgeninin çekileceği kontrolden Türkiye'dearaçların bir çoğunun geçer not alması oldukça zor görünüyor.
İstanbul'daiki yıl önce trafik polislerinin kontrol ettiği 7 bin aracın %50'sindelastiklerin kaymasını önleyen diş derinliğinin 3 mm. standardının altındaolduğu tespit edildi.
Yeni sisteme göre bu durumdaki araçların sahipleri lastiklerini yenilemekzorunda kalacak.
Eski model ve bakımsız araçlara sahip onbinlerce sürücününmuayeneden geçebilmek için yüksek bakım faturalarını ödemeyi göze almasıgerekiyor.
Yeni dönem neler getirecek?
1. Yeni sistemde trafiğe çıkış onayı alamayan araçlar, trafikten men edilecek.
2. Muayenesi olmayan ve bu nedenle bağlanan araçlara geçici izin belgesi ile muayene olma hakkı tanınacak.
3. Muayene olmayan araçlara her ay için %5 faizli ceza uygulanacak.
4. Yeni sistemde de eski sistemde olduğu üzere özel araçlar yeni alındıktan sonra ilk muayeneyi üç yıl sonra olacak. Daha sonraki muayene periyodu ise 2 yılda bir olacak.
5. Ticari araçların yeni alındıktan sonraki ilk muayene süresi ise 2 yıl olacak. Daha sonraki dönem için bu süre bir yılda bir olacak.
6. Muayene ücreti Maliye Bakanlığı tarafından belirlenecek.
7. Muayene istasyonları artık TüvTürk ismini alacak. 81 il ve 88 ilçe merkezinde 189 sabit ve 38 gezici olmak üzere toplam 227 yeni muayene istasyonu işletime girecek.
8. İlçe ve köylere hizmet verebilmek için mobil istasyonlar oluşturulacak.
9. Eski araç muayene istasyonları kapatılacak.
10. Merkezlerde çalışacak tüm personel TüvTürk uzmanları tarafından eğitimden geçecek.
11. Araçlara muayene uygunluk işareti konulacak. Bu işaret ya ön cama yapıştırılacak ya da arka plakanın arkasında büyük bir işaretle gözle görülebilir şekilde taşınacak.
12. Muayene onayı için gelen araçlar dörde ayrılacak. Kusursuz, hafif kusurlu, ağır kusurlu ve ölümcül kusurlu araçlar. Bunlardan kusursuz ve hafif kusurlu araçlara onay belgesi verilecek. Hafif kusurlu araçlarda kusurun giderilmesi yönünde eğitim ve destek verilecek.
13. Muayeneden kusursuz olarak geçen araçların ikinci el değeri artacak.
14. Muayene süresince araçlar fren sistemi, direksiyon sistemi, ışıklandırma sistemi, görüş güvenliği, şasi kontrolü, elektrik donanımı, tekerlekler ve lastikler 100 nokta testine tabi tutulacak.
Aracınızın yakıt, elektrik sistemleri ve yürüyen aksamı ile lastiklerininstandart dışı olması durumunda güvenli araç kullanamazsınız.
Üstelikaracınız normalden fazla yakıt harcamaya başlar. Bu nedenle araç, yol vecan güvenliğiniz için aracınızın periyodik muayenesini beklemeyin.
Aracınızın bakımlarını zamanında yaptırın, değişmesi gereken parçalarınınhiç beklemeden yenilenmesini sağlayın. Bu sayede hem yakıt sarfiyatınızartmadan aracınızı güvenle kullanın, hem aracınızın 2 el değeri korunsun,hem de bakım masraflarınız azalsın...
Tehlike arz eden araçların trafiğe çıkmasını engellemek amacıyla, 2007yılının son çeyreğinden itibaren muayeneler AB standartlarına uygunyapılmaya başlanıyor. 12 milyon araç sahibini yakından ilgilendirenuygulama sayesinde sadece gözle yapılan "şipşak muayene" tarihe karışırkenbinlerce aracın hurdaya çıkması bekleniyor.
Yeni sistemin yürürlüğe girmesiyle bütün araçlar, mekanik, optik,elektronik cihazlarla fren, direksiyon, gürültü, gaz kaçağı, egzoz gazı,lastik dişi derinliği gibi 100 farklı teste tabi tutulacak. Kontrolünardından aracın durumunu gösteren bir rapor hazırlanacak. Standartlarınaltında kalanlar tamir amacıyla geri gönderilecek.
Eksiklikler 1 ay içindetamamlanmazsa sürücü cezalı duruma düşecek ve trafiğe çıkması engellenecek. Taşıtların baştan aşağı röntgeninin çekileceği kontrolden Türkiye'dearaçların bir çoğunun geçer not alması oldukça zor görünüyor.
İstanbul'daiki yıl önce trafik polislerinin kontrol ettiği 7 bin aracın %50'sindelastiklerin kaymasını önleyen diş derinliğinin 3 mm. standardının altındaolduğu tespit edildi.
Yeni sisteme göre bu durumdaki araçların sahipleri lastiklerini yenilemekzorunda kalacak.
Eski model ve bakımsız araçlara sahip onbinlerce sürücününmuayeneden geçebilmek için yüksek bakım faturalarını ödemeyi göze almasıgerekiyor.
Yeni dönem neler getirecek?
1. Yeni sistemde trafiğe çıkış onayı alamayan araçlar, trafikten men edilecek.
2. Muayenesi olmayan ve bu nedenle bağlanan araçlara geçici izin belgesi ile muayene olma hakkı tanınacak.
3. Muayene olmayan araçlara her ay için %5 faizli ceza uygulanacak.
4. Yeni sistemde de eski sistemde olduğu üzere özel araçlar yeni alındıktan sonra ilk muayeneyi üç yıl sonra olacak. Daha sonraki muayene periyodu ise 2 yılda bir olacak.
5. Ticari araçların yeni alındıktan sonraki ilk muayene süresi ise 2 yıl olacak. Daha sonraki dönem için bu süre bir yılda bir olacak.
6. Muayene ücreti Maliye Bakanlığı tarafından belirlenecek.
7. Muayene istasyonları artık TüvTürk ismini alacak. 81 il ve 88 ilçe merkezinde 189 sabit ve 38 gezici olmak üzere toplam 227 yeni muayene istasyonu işletime girecek.
8. İlçe ve köylere hizmet verebilmek için mobil istasyonlar oluşturulacak.
9. Eski araç muayene istasyonları kapatılacak.
10. Merkezlerde çalışacak tüm personel TüvTürk uzmanları tarafından eğitimden geçecek.
11. Araçlara muayene uygunluk işareti konulacak. Bu işaret ya ön cama yapıştırılacak ya da arka plakanın arkasında büyük bir işaretle gözle görülebilir şekilde taşınacak.
12. Muayene onayı için gelen araçlar dörde ayrılacak. Kusursuz, hafif kusurlu, ağır kusurlu ve ölümcül kusurlu araçlar. Bunlardan kusursuz ve hafif kusurlu araçlara onay belgesi verilecek. Hafif kusurlu araçlarda kusurun giderilmesi yönünde eğitim ve destek verilecek.
13. Muayeneden kusursuz olarak geçen araçların ikinci el değeri artacak.
14. Muayene süresince araçlar fren sistemi, direksiyon sistemi, ışıklandırma sistemi, görüş güvenliği, şasi kontrolü, elektrik donanımı, tekerlekler ve lastikler 100 nokta testine tabi tutulacak.
Aracınızın yakıt, elektrik sistemleri ve yürüyen aksamı ile lastiklerininstandart dışı olması durumunda güvenli araç kullanamazsınız.
Üstelikaracınız normalden fazla yakıt harcamaya başlar. Bu nedenle araç, yol vecan güvenliğiniz için aracınızın periyodik muayenesini beklemeyin.
Aracınızın bakımlarını zamanında yaptırın, değişmesi gereken parçalarınınhiç beklemeden yenilenmesini sağlayın. Bu sayede hem yakıt sarfiyatınızartmadan aracınızı güvenle kullanın, hem aracınızın 2 el değeri korunsun,hem de bakım masraflarınız azalsın...