SubieGuy Nickli Üyeden Alıntı
Sayın forumdaşlarım, örnekte önemli bir konuyu atlıyorsunuz, süpercharger kasnağı uygun bir analoji değil, zira pompanın boyutu değişmiyor, onu çeviren kasnak vasıtası ile daha yüksek RPM çeviriyorsunuz.
Ama VF30u çıkarıp GT28 taktığınızda, pompanın hem egsoz hem kompresör tarafı, yani toplam verimliliği ve karakteristiği değişiyor.
Wastegate konusunu da kafa karıştırmasın diye iptal edelim, iki turbonun da wastegate portunun kaynakla kapatıldığını farzedelim, VF30 2500 RPM'de 0.5 bar boost üretecek ve 1 birim hava pompalayacak ise, GT28, 3500-4000 RPM'de 0.5 bar boost üretecek, ve daha büyük hacimli kompresör ile basıldığından dolayı iki birim veya bir nokta küsür birim hava basacaktır.
Basınç konusu sadece kapalı kapta olur, doğru, bu yüzden üreticiler impeller RPM, basınç oranı ve akış miktarı grafiği yayınlarlar. Yani intercooleri söküp motoru daha önceki basınç üreten referans değerlerde çalıştırdığınızda, iki turbo da 0 bar basınç gösterecek, zira havaya üfleyecekler, ama üfledikleri hava miktarı yine farklı olacaktır.
Teknik konudan anlamayanlara kavga ediyoruz gibi görünebilir, ama gayet güzel temel mühendislik tartışması yapılıyor, kimsenin erinip gocunduğunu da zannetmiyorum.
Turbonun sıkıştırdığı ve ısıttığı hava akımını, kapalı kapta temel PV=nRT ile açıklamaya çalışmak lise seviyesinden ileri gitmez.
Dinamik olarak sıkıştırılan ve kaotik akış halindeki, ısınan ve soğutulan gazları modellemek çok daha komplekstir, bu sebeple akışkanlar mekaniği dersinde Bernoulliden girilir Torricelli'den çıkılır, termodinamikte devreler itinayla yakılır.
Tekrar dünyaya dönecek isek, konu garip bir yöne doğru gidiyor, bu ülkedeki bilim eğitiminden şüphe etmeye başladım.
Örneği biraz daha fark açarak tekrarlamak istiyorum, GT15 turbonun 0.5 bar üflemesi ile, GT42 turbonun 0.5 bar üflemesi aynı hava miktarını VERMEZ.
Aynı motora taktığımızı düşünelim,
GT15 turbo 1500 motor devrinde, kendisi 90.000 RPM dönerken 0.5 bar hava üfleyecek ise,
GT42 turbo taktığımızda aynı 2 litre motorun o turboya 0.5 bar üfletebilmesi için 7000 devir dönmesi, koca GT42'nin de impeller hızının düşük bir 48.000 RPM olduğu görülecektir.
Doğal olarak ta, motorda 1500 devirde 0.5 bar veren GT15in üflediği hava ile, 7000 devirde 0.5 bar veren GT42'nin üflediği hava miktarı çok farklı olacaktır.
Sizin görmezden geldiğiniz kısım, aynı motorda büyük turbo ile küçük turbonun, aynı basıncı aynı devirde veremeyeceği gerçeği. Bu gerçeği gözardı ederseniz, bu konuda sayfalarca bernolliydi avagadroydu torricelliydi tartışıp dururuz...
Bir daha yazayım mı?
GT15 turbonun 0.5 bar üflemesi ile, GT42 turbonun 0.5 bar üflemesi aynı hava miktarını VERMEZ.