Herkese selamlar
Son iki haftadır, Uzakdoğu'da 3 ayrı Jant fabrikasının teknik incelemesini gerçekleştirdim. Ne yazık ki meslek etiği gereği marka ve firma adı paylaşamıyorum.
İlk firma Volkswagen, Ford gibi büyük firmaların OEM üreticisi, diğer ikisi ise ortalama 1000 çalışanlı Aftermarket üreticileri.
Şimdi gelelim esas konuya, bizim ithalatçıların firmalardan seçtikleri modellere bakıyorum "Allahım içler acısı" yani nasıl bu kadar zevkli olunur bilemedim. İnanın hiç biriniz alıp arabanıza koymazsınız.
Diğer tarafta firmaların Rusya, Japonya, Amerika, Avrupa ülkeleri için ürettikleri modeller var ki inanılmaz. Açıkcası bu konuda Japonlar yine bir tık ileride. Üretim tekniği olarak Flow Form istiyorlar. Bu teknik jant yapısının daha ince ve bir o kadar da sağlam olmasına olanak sağlıyor. İşin özü bizim ithalatçılar (söz meclisten dışarı) azıcık yurt dışı modellerden örnek alsalar harika modelleri ülkemizde göre bileceğiz.
Şimdi gelelim OEM ve Aftermarket üretim arasındaki farka:
Aslına bakılırsa en temel fark döküm tekniği, Aftermarket ürünler Gravity Casting yani yerçekimi etkeninde döküm yaparken, OEM üreticileri (otomotiv üreticileri zorlamasıyla) Pressure Casting yani basınç altında döküm yapıyorlar ki bu durum jantın kaderini tamamen değiştiriyor. Diğer detay ise OEM markaların üretimlerini sıklıkla denetlemeleri yani Aftermarket alıcıları gibi sadece pazarlığa gelmiyorlar.
Ancak aftermarket ürünlerin kaltesiz olduğunu düşünmeyin lütfen. Yaptığımız balance, cornering, radial fatigue gibi deneylerden oldukça güzel sonuçlar çıktı. Kısacası (hangi markalar olduğunu bildiğim için) ben gönül rahatlığıyla kullanabilirim ama tabi tipini beğenip alır mıyım? ayrı mesele
Kısa bir anekdot vermek istedim.
Kalın sağlıcakla.
Selamlar, saygılar
Umut Can...