User Tag List

Sayfa 1/2 12 SonSon
34 sonuçtan 1 ile 19 arası

Konu: Lastikler | Ebat Değişimi | Performans | Yakıt Tüketimi | Teknik Bilgiler

  1. #1
    LionTech
    Misafir

    Lastikler | Ebat Değişimi | Performans | Yakıt Tüketimi | Teknik Bilgiler

    Merhaba arkadaşlar ,

    Bu konuda 'lastikler' ile alakalı teknik bilgiler paylaştım. Farklı lastik ebatlarının araç üzerinde ne gibi etkileri olabileceğini anlatmaya çalıştım. Yazının tamamı bana aittir, alıntı değildir. Görsellerin kaynaklarını ise figürlerin altında ve 'referanslar' bölümünde verdim.

    Hepinize kazasız ve keyifli sürüşler,

    Saygılarımla.





    LASTİKLER

    Lastiklerin teknik özelliklerini daha iyi kavrayabilmek için öncelikle lastiğin en önemli özellikleri olan ''yuvarlanma direnci (rolling resistance)'' , ''kayma açısı (slip angle)'' ve ''kayma (slip)'' yı incelemek gerekir.

    Yuvarlanma Direnci (Rolling Resistance)

    Yuvarlanma direnci temel olarak 4 farklı durum için incelenmelidir.

    - Rijit yol ile rijit lastik (tren tekerleği ve ray)
    - Rijit lastik ile esnek yol (toprakta giden demir el arabası tekerleği)
    - Esnek yol ile esnek lastik (toprakta giden otomobil tekerleği)
    - Rijit yol ile esnek lastik (asfalt yolda giden otomobil tekerleği)

    Bu 4 farklı durumdan pratikte karşılaşılan en sık durum ''rijit yol ile esnek lastik'' olduğu için aşağıdaki açıklamalar da bu durum baz alınarak yapılmıştır. Bu durum günümüz araçlarının stabilize yoldaki durumuna karşılık gelir.

    Hareket esnasında lastiğe dikey yönde aşağıdaki kuvvetler etkir. Bu kuvvetler ;

    Fz > Yerin lastiğe uyguladığı normal kuvvet
    Fr > Lastiğe etkiyen yol direncidir.

    e ise > Yerin lastiğe uyguladığı kuvvetin merkezden kaçıklığıdır. Bu ''e'' kadar mesafenin olmasının sebebi, lastiğin rijit olmamasıdır.



    Resimde de görülen formülasyon, lastiğe yol tarafından uygulanan kuvvetin etkidiği noktaya göre alınan moment ile elde edilmiştir. Yuvarlanma direnci, pek çok değişkene bağlıdır. Ana sebebi lastiğin rijit bir yapı olmamasından dolayı, lastiğin yere temas ettiği alandaki basınç dağılımının hareket yönünde daha fazla olmasıdır. Yukarıdaki şekilde de görülmektedir. Yerden lastiğe etkiyen bu Fz kuvveti, ''e'' kadar mesafe ile etkidiği için tekerlekte bir moment meydana getirir. Bu moment ''yuvarlanma direnci momenti'' olarak ifade edilir. Motor ve aktarma organları tarafından lastiğe iletilen momentin tamamı yere iletilemez. Yuvarlanma direnci momentinden dolayı lastikte bir kayıp meydana gelir.

    Şekilde yuvarlanma direncinin hem yol tipi ile hem de şişirme basıncı ''inflation pressure'' ile nasıl değiştiği görülmektedir.



    Alttaki grafikte de hem radyal lastik için hem de konvensiyonel lastik için hızın yuvarlanma direncine etkisi görülmektedir.





    Kayma Açısı (Slip Angle)

    Kayma açısını kısaca ifade etmek gerekirse, lastiğin fiziksel yönü ile gitmek zorunda olduğu yön arasında kalan açıdır. Şekilde ''direction of heading'' lastiğin yönünü, ''direction of travel'' ise lastiğin gitmek zorunda olduğu yönü belirtmektedir. Şekilde Fy ile gösterilen kuvvet kayma açısından kaynaklanan yanal kuvvettir. (Lateral Force)




    Alttaki şekilde kırmızı noktalı bölüm, lastiğin yer ile temas eden bölgesinin temas anında aldığı şekildir.


    Kayma (Slip)

    Kayma, lastiğin gerçek hızının aracın hızı ile aracın hızının farkının aracın hızına oranıdır. Formülle ifade etmek gerekirse ;



    Burada lastiğin açısal hızı, lastiğin dış yarıçapı, ise aracın gerçek hızıdır.

    Fren esnasında lastikler kızaklamaya başladığında durumu meydana gelir. Bu durumda kayma -%100 olur. Patinaj durumunda ise taşıtın hızı eğer ''0'' ise kayma sonsuz büyüklükte olur.



    Üstteki grafikte bir lastiğe ait çeki kuvvetinin (tire force), lastikteki kaymaya bağlı eğrisi verilmiştir. Maksimum çeki kuvveti, kaymanın %20 civarında olduğu anda görülmektedir. Bu grafik hem çeki kuvveti için (tractive effort) hem de fren kuvveti (braking efficiency) için kullanılabilir. Alttaki grafik buna örnektir. Bu sefer bağıl kuvvet baz alınmıştır. (relative traction)



    Force-Slip eğrisininde peak değerin sol ve sağ tarafı farklıdır. Maksimum tutunma kuvvetine kadar olan kısım ''stable'' , diğer kısım ise ''unstable'' dır.

    Lastiğin Teknik Özellikleri

    Günümüz binek araçlarında kullanılan lastiklerin belli başlı özelliklere sahip olması gerekmektedir. Bu özellikler ;

    - Güvenlik
    - Yakıt ekonomisi
    - Konfor
    - Yüksek taşıma kapasitesi
    - Yüksek yol tutuştur.



    Buna rağmen ticari araçlarda kullanılan lastiklerin kriterleri daha farklıdır. Bu kriterler ise ;

    - Uzun ömür
    - Yüksek tutunma kabiliyeti
    - Hafiflik
    - Zincir takılabilme kabiliyeti
    - Düşük yuvarlanma direnci


    şeklindedir.

    Lastikler ; Radyal (Radial Tire) ve Konvansiyonel (Bias Ply / Diagonal Tire) lastikler olmak üzere iki çeşittir.

    1. Konvansiyonel Lastikler (Bias Ply / Diagonal Tire)

    Konvansiyonel lastiklerde karkas (carcass) yapı 30-40 derecelik açılarla (crown angle) çapraz şekildedir. Bu yapı üst üste katlar halinde lastiğin ana yapısını oluşturur. Karkas yapının üzerinde ''belt'' denilen kuşaklar yer alırsa ''kuşaklı konvansiyonel lastik'' adını alır.

    2. Radyal Lastikler (Radial Tires)

    Radyal lastiklerde ise karkas yapı, en alt katta tekerlek düzlemi ile 90 derecelik açı yapacak şekilde yer alır. Bu karkas yapının üzerinde ise ''belt'' denilen kuşaklar yer alır. Konvansiyonel lastiklerdeki 40 derecelik karkas açılarına karşın, radyal lastiklerde 20 derecelik kuşak açıları bulunur.


    1. Konvansiyonel Lastik
    2. Kuşaklı Konvansiyonel Lastik
    3. Radyal Lastik

    Radyal lastiğin iç yapısı

    Radyal ve Konvansiyonel Lastiklerin Karşılaştırılması

    Radyal lastiklerin en önemli avantajı esnekliğidir. Enine dizilmiş karkas yapısı lastiğin esnekliğini arttırır, yere temas yüzeyini genişletir. Bu sayede yol tutuş, çeki performansı, fren performansı konvansiyonel lastiğe göre büyük ölçüde artar. Ayrıca radyal lastikler konvansiyonel lastiklere göre ;

    - daha düşük yuvarlanma direncine sahiptir,
    - yüksek taşıma kapasitesine sahiptir,
    - yüksek yanal kuvvet kapasitesi
    - yüksek konfora sahiptir.
    - uzun ömüre sahiptir.

    Bu nedenlerle 1960'lı yıllarda oldukça popüler olan konvansiyonel lastikler yerini günümüzde büyük ölçüde radyal lastiklere bırakmıştır.

    Aşağıda birkaç yönden radyal ve konvansiyonel lastiklerin karşılaştırılması verilmiştir.

    Radyal ve Konvensiyonel lastiğin hıza bağlı olarak yuvarlanma direnci değerleri



    Lastiğin Üzerinde Yazan Rakamlar Nasıl Okunmalıdır?





    Hız indeksindeki rakam tablodan bakılır ve karşılığında kg cinsinden bir birim bulunur. Bu kütle, lastiğin taşıyabileceği maksimum kütledir. Hız İndeksi ise (Sürat Sembolü) o lastiğin maksimum hangi hıza çıkabileceğini belirtir.







    LASTİK EBATLARININ ETKİLERİ

    Bu bölümde lastik genişliğinin, yanak yüksekliğinin, jant çapının konfor, yol tutuş, fren mesafesi, yakıt tüketimi, aracın performansı ve tekerleğin performansı gibi konularda etkilerini inceleyeceğim. Yakıt tüketimi konusunu ayrıca inceleyeceğim.

    Lastik Genişliği

    Kuru ve stabilize yüzey için ; lastik genişliği arttıkça, lastiğin yere temas eden yüzey alanı artar. Bu da lastiğin yere daha iyi tutunmasını sağlar. Yere daha iyi tutunan lastiğin fren durma mesafesi kısalır, virajlarda stabilite artar. Araç virajı daha güvenli şekilde alır. Yerle temas eden alanın artmasından dolayı tekerleğin gücü yere iletebilme kabiliyeti artar. Drag yarışlarında arkadan çekişli amerikanlarda arka tekerleklerin devasa şekilde geniş olması ve ilk hareket anında aracın burnunun havaya kalkması bu sebeptendir.


    [link=http://blogs.moparmusclemagazine.com/6638943/miscellaneous/racing-mopar-drag-racing-racing-off-season/]kaynak[/link]

    Bunun haricinde ; genişleyen lastikte büyük ihtimalle tekerlek modülünün de ağırlığı artacağından ve yol direncinin artmasından dolayı aracın performansında düşüş gözlenebilir. Tekerleği dönen bir cisim olduğundan kütlesi ne kadar fazla ise o derecede bir eylemsizlik direnci gösterecektir. Bu da performans kaybına yol açacaktır.

    Karlı ve ya kaygan zemin ise tüm bunların tersi geçerlidir. Buzlu ve ya karlı zeminde dar lastik yere daha iyi tutunma sağlar. Şekil görsel açıdan iyi bir örnektir.

    [link=http://www.epicski.com/t/105001/what-are-the-best-ski-cars/330]kaynak[/link]

    Yanak yüksekliği ve jant çapı

    Lastiğin yanak yüksekliği (yanak oranı değil, yüksekliği) ise konfor açısından önemlidir. Geniş yanağa sahip tekerleğin, darbeyi sönümleme kabiliyeti artacağından konfor artacaktır. Bunun yanında dış çapın sabit kaldığını düşünerek ; artan yanak yüksekliği jantın da küçülmesine sebep olacağından yakıt tüketiminin düşmesini de sağlayacaktır.

    Jantların ağırlıklarını [link=http://www.wheelweights.net/]buradan[/link] öğrenebilirsiniz.

    YAKIT TÜKETİMİ

    Aracın yakıt tüketimini ne arttırır?

    - Tekerlek modülünün (jant+lastik) ağırlığı
    - Yol direnci

    Yakıt tüketimini etkileyen faktörler bu iki ana sebep kaynaklıdır. Tekerlek modülünün ağırlığı ; jant çapına ve jantın malzemesine bağlıdır. Saç ve alaşım jantlar arasında ağırlık farkları vardır. Yol direncini arttıran sebep ise lastiğin genişliğidir. Lastik ebatının değişiminde hem jant çapı arttırılır hem de lastik genişliği artırılırsa yakıt tüketimine etkisi maksimum düzeye çıkar.

    Burada zor olan kısım ise bu etkilerin oranını tahmin etmektir. Ancak ve ancak aynı araç üzerinde farklı lastik ve jant kombinasyonu için yapılan bir test bize doğru bir fikir verebilir.

    Not : Grafikteki ''Fuel Economy (Yakıt Tüketimi)'' yazan kısmı litre/100 km ; ''Weight (ağırlık)'' yazan kısmı ise bizim kullandığımız kg cinsine çevirdim.


    [link=http://media.caranddriver.com/images/media/51/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested-chart-photo-341448-s-original.jpg]kaynak[/link]

    Lastik başlığı ile alakalı soracağınız sorulara bu başlık altında cevap verebileceğim. [:'(]

  2. #2
    ercuz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Apr 2006
    Yaş
    38
    Şehir
    TÜRKİYE
    Mesaj
    301
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Emeğiniz için teşekkürler
    .......

  3. #3
    ercuz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Apr 2006
    Yaş
    38
    Şehir
    TÜRKİYE
    Mesaj
    301
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Bu arada herbir tekerden azaltılan her 1 kilo jant ağırlığı denildiği gibi 20 kilolara eşdeğer mi?Yoksa şehir efsanesi mi?
    .......

  4. #4
    John - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Apr 2012
    Yaş
    34
    Şehir
    Türkiye/Edirne
    Mesaj
    181
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    müthiş bir emek, müthiş bilgiler, çok teşekkürler.
    dünden bugüne bir günde gelinmez. - hıncal uluç
    futbol enteresan oyun. - ömer üründül
    beşiktaş'ı yenmek için beşiktaştan çok gol atmak şart. - ilker yasin

  5. #5
    AslanMustafa - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Feb 2013
    Yaş
    43
    Şehir
    T.C istanbul/B.evlerr
    Mesaj
    267
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Maşallah emeginize ve bilginize sağlık teşekkürler
    Lafa gelince fenaa esersiniz, icraate gelince pamuk şekersiniz..


    DR.ecu.Öz

    sistem garage

  6. #6
    ANIL ERCAN
    Misafir
    Harika bilgiler teşekkürler ve cok ama cok dogru bilgiler..

    Orjinal lastik ebatım 205 55 16'ydı, Değiştirip 225 45 17 lastik ve 17 jant koydum. Spor yaysız bile arabanın yol tutusu iyileşti ama yukarıda yazıldıgı gibi ufaktan performans kaybı ve asırı derecede konforsuzluk problemi yasadım ve orjinale geri döndüm.

  7. #7
    ulasoztas1 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Aug 2008
    Yaş
    35
    Şehir
    34
    Mesaj
    1.546
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    4 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    elinize sağlık. herkesin okuması gerekn gerçekten faydalı bilgiler

  8. #8
    Gimifayf - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Aug 2011
    Yaş
    29
    Şehir
    Afyon-Ankara
    Mesaj
    789
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    10 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Emeğinize sağlık abi.
    Ya ölürüm ya da kaskodan para alırım kafası.

  9. #9
    Onur Fatih - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jan 2013
    Yaş
    30
    Şehir
    Sakarya HENDEK
    Mesaj
    1.821
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı ercuz Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Bu arada herbir tekerden azaltılan her 1 kilo jant ağırlığı denildiği gibi 20 kilolara eşdeğer mi?Yoksa şehir efsanesi mi?
    sorunun cevabını bende merak ediyorum.

  10. #10

    Üyelik
    Aug 2009
    Yaş
    35
    Şehir
    Türkiye/Ankara
    Mesaj
    240
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı ercuz Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Bu arada herbir tekerden azaltılan her 1 kilo jant ağırlığı denildiği gibi 20 kilolara eşdeğer mi?Yoksa şehir efsanesi mi?

    Tam hesabını yapmak lazım ancak fizikteki momentum kuralından dolayı 1kg lık ağırlık artışı araç ilerlerken çok daha fazla ağırlık etkisi yapar, bu doğrudur. Kısacası aracın içerisine konulan 1 kg ile tekerdeki 1 kg kıyaslanamaz derecede farklı etki yapar.

  11. #11
    wekoo - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jun 2010
    Yaş
    41
    Şehir
    TURKEY (20)
    Mesaj
    3.243
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    5 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    elinize saglık.....
    gariban 106 gti....

  12. #12
    Oznsrl - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jan 2011
    Yaş
    32
    Şehir
    İstanbul Maltepe
    Mesaj
    5.356
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    30 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    müsait bi zamanda hepsini okucam elinize sağlık

  13. #13
    ironwolf - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jan 2012
    Yaş
    45
    Şehir
    izmir
    Mesaj
    316
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Benimde bir sorum olacak aracimin orjinal jant ebati 215/40/17 sorum su arac önden cekisli oldugu icin ön jantlari 16 yapsam lastik ebatlarini kac yapmam gerekir ? Ve performansa negibi etkisi olur bi örnek vereyim clio rs in ön jantlar 17 arkalar 18 fabrika cikisi bu konuda bilgisi olan varmi tesekkurler

  14. #14
    slowmotion - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jul 2009
    Yaş
    42
    Şehir
    Adana
    Mesaj
    3.918
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Gecenlerde konusu acildi, net cevap bulunamadi galiba. Örnek 185/60/15 lastik basincim 38, 205/40/17 takinca basinc kac olmali?

    Ayrica bir dergide üretim bandindan yeni cikmis bir lastik ile 2-3 ay rafta durmuş lastiği fren testinde eşit şartlarda deniyorlar. 2-3 ay rafta beklemiş lastik 1-2m daha geç duruyordu. Hatta elinizden geldigince yeni üretim lastik satin alin diye dip not vardi. Bilginize
    AmcaPolo

  15. #15
    ironwolf - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jan 2012
    Yaş
    45
    Şehir
    izmir
    Mesaj
    316
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı ironwolf Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Benimde bir sorum olacak aracimin orjinal jant ebati 215/40/17 sorum su arac önden cekisli oldugu icin ön jantlari 16 yapsam lastik ebatlarini kac yapmam gerekir ? Ve performansa negibi etkisi olur bi örnek vereyim clio rs in ön jantlar 17 arkalar 18 fabrika cikisi bu konuda bilgisi olan varmi tesekkurler
    Arkadaslar bu soruya cevabi olan yok mu acaba

  16. #16
    kkursat01 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Nov 2011
    Yaş
    33
    Şehir
    Adana
    Mesaj
    415
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı ironwolf Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Arkadaslar bu soruya cevabi olan yok mu acaba
    genelde roll koşturacaklar ön tekerleri küçük ebat seçerler aracın turu azaldığı için ve çekişi daha iyi oluyor deniliyor ama her araçta aynı etki yaratırmı bilinmez fabrikanın koyduğu en ideal olandır sanırım..

  17. #17
    ironwolf - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jan 2012
    Yaş
    45
    Şehir
    izmir
    Mesaj
    316
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı kkursat01 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    genelde roll koşturacaklar ön tekerleri küçük ebat seçerler aracın turu azaldığı için ve çekişi daha iyi oluyor deniliyor ama her araçta aynı etki yaratırmı bilinmez fabrikanın koyduğu en ideal olandır sanırım..
    Yorum icin tesekkurler

  18. #18
    levent - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jan 2006
    Yaş
    35
    Şehir
    İzmir
    Mesaj
    18.423
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    94 Post(s)
    Tagged
    3 Thread(s)
    Alıntı ironwolf Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Benimde bir sorum olacak aracimin orjinal jant ebati 215/40/17 sorum su arac önden cekisli oldugu icin ön jantlari 16 yapsam lastik ebatlarini kac yapmam gerekir ? Ve performansa negibi etkisi olur bi örnek vereyim clio rs in ön jantlar 17 arkalar 18 fabrika cikisi bu konuda bilgisi olan varmi tesekkurler
    Clio v6 da bile öyle bir durum söz konusu değil.

    Clio RS için ise cup şasi ile 18", normal şasi ile 17" jantlar geliyor diye biliyorum 4 teker için tek aynı ebat geçerli.
    AR Giulietta 1.6 jtdm2
    ~ 210hp 420nm (ex setup with gtb1549vk) 22.8 sn -1.8 eğim
    ~ 250hp 500nm (ex setup with gtd1752mvkr - giulia 2.2) 14 sn kadran
    1460 kg scaled
    now back to stock.

  19. #19
    Hakan-N - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Mar 2013
    Yaş
    33
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    353
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Bir soruda ben sorayım; aracımın orjinal jant boyutu 17 fakat şuan 18 lik oz racing kullanıyorum oz jantların avantajı hafif olmasıdır.Şimdi 17 lik ağır jantmı daha iyi performans verir yoksa 18 lik hafif jantmı?
    DR.ECU

    SAFKAN Le Mans
    ___________________________
    By İstanbul Otopark / Fatih

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •