AFR = Air Fuel Ratio = Benzin hava Karışımı 1 birim Havaya giren benzin miktarı olarak açılıma sahiptir
belirli oranlar içinde çalışır ve yakıtlar kendi özelliklerine göre değişik AFr değerlerine sahiptirler
Öte yandan
Örnek Vermek gerekirse Stoich AFR değerleri sunlardır
- Gasoline - 14.70 :1
- E85 - 9.77 :1
- E100 l - 9.01 :1
- Diesel - 14.50 :1
- Methanol- 6.40 :1
- Nitro - 1.70 :1
- Propane - 15.50 :1
Aslında birçok Tuner ve fabrika Afr degeri konuşmaz tamamen Lambda Konuşur Lambda nedemek?
Lambda sabit 1 değerdir Yani düşününki Pi Sayisi 1 Lambda Her benzin karışımında Aynıdır şu şekilde
heryerde her benzinde 1 lamda Stoich(ideal) Degerdir bundan dolayı lambda aslında çok daha kullanışlı bir uzantidir
1 Lambda = Stoich AFR en önemlisi bunu anlayabilmektir aşağıdaki Rakamlarda bu şekildedir
1 Lambda = =Benzin 14.70 Afr = E85 9.77AFR =E100 9.01AFR = Methanol 6.40 = Propane 15.50AFR =Diesel 14.50 AFR
1 Lamda altı Zengin 1 Lambda üstü Fakir e doğru gitmektedir
Widebandların bir çoğu Lambda okuyor üstüne AFr ile convert edilmektedir bundan dolayı Afr değeriniz yakıtı koyunca da benzini koyunca da alkolu koyunca da minik tuner nüansları hariç 14.7 kalmalıdır birçok insan alkol koyup derki aaa afr yi değiştirmemiz lazım çünkü 9 ve altı yok
aslında yanlış ve yanıltan bir düşüncedir
Lambda AFR tablosu aşağıdaki gibidir
| Benzin | E85 Ethanol | E100 Ethanol | Methanol | LPG | Diesel | Nitrometan | CNG |
Lambda - 0.70 | 10.29 AFR | 6.84 AFR | 6.31 AFR | 4.48 AFR | 10.85 AFR | 10.15 AFR | 1.19 AFR | 12.0 AFR |
Lambda - 0.75 | 11.03 AFR | 7.32 AFR | 6.76 AFR | 4.80 AFR | 11.63 AFR | 10.88 AFR | 1.28 AFR | 12.9 AFR |
Lambda - 0.80 | 11.76 AFR | 7.81 AFR | 7.21 AFR | 5.12 AFR | 12.40 AFR | 11.60 AFR | 1.36 AFR | 13.8 AFR |
Lambda - 0.85 | 12.50 AFR | 8.30 AFR | 7.66 AFR | 5.44 AFR | 13.18 AFR | 12.33 AFR | 1.45 AFR | 14.6 AFR |
Lambda - 0.90 | 13.23 AFR | 8.79 AFR | 8.11 AFR | 5.76 AFR | 13.95 AFR | 13.05 AFR | 1.53 AFR | 15.5 AFR |
Lambda - 0.95 | 13.97 AFR | 9.28 AFR | 8.56 AFR | 6.08 AFR | 14.73 AFR | 13.78 AFR | 1.62 AFR | 16.3 AFR |
Lambda - 1.00 | 14.70 AFR | 9.77 AFR | 9.01 AFR | 6.40 AFR | 15.50 AFR | 14.50 AFR | 1.70 AFR | 17.2 AFR |
Lambda - 1.05 | 15.44 AFR | 10.25 AFR | 9.46 AFR | 6.72 AFR | 16.28 AFR | 15.23 AFR | 1.79 AFR | 18.1 AFR |
Lambda - 1.10 | 16.17 AFR | 10.74 AFR | 9.91 AFR | 7.04 AFR | 17.05 AFR | 15.95 AFR | 1.87 AFR | 18.9 AFR |
Lambda - 1.15 | 16.91 AFR | 11.23 AFR | 10.36 AFR | 7.36 AFR | 17.83 AFR | 16.68 AFR | 1.96 AFR | 19.8 AFR |
Lambda - 1.20 | 17.64 AFR | 11.72 AFR | 10.81 AFR | 7.68 AFR | 18.60 AFR | 17.40 AFR | 2.04 AFR | 20.6 AFR |
Lambda - 1.25 | 18.38 AFR | 12.21 AFR | 11.26 AFR | 8.00 AFR | 19.38 AFR | 18.13 AFR | 2.13 AFR | 21.5 AFR |
Lambda - 1.30 | 19.11 AFR | 12.69 AFR | 11.71 AFR | 8.32 AFR | 20.15 AFR | 18.85 AFR | 2.21 AFR | 22.4 AFR |
Lambda - 1.35 | 19.85 AFR | 13.18 AFR | 12.16 AFR | 8.64 AFR | 20.93 AFR | 19.58 AFR | 2.30 AFR | 23.2 AFR |
Lambda - 1.40 | 20.58 AFR | 13.67 AFR | 12.61 AFR | 8.96 AFR | 21.70 AFR | 20.30 AFR | 2.38 AFR | 24.1 AFR |
Lambda - 1.45 | 21.32 AFR | 14.16 AFR | 13.06 AFR | 9.28 AFR | 22.48 AFR | 21.03 AFR | 2.47 AFR | 24.9 AFR |
Lambda - 1.50 | 22.05 AFR | 14.65 AFR | 13.51 AFR | 9.60 AFR | 23.25 AFR | 21.75 AFR | 2.55 AFR | 25.8 AFR |
- Tamam hepsini anladım okey ama neye göre ne ayarlayacağım ki ben ? kimin nesi bu rakamlar?
evet buda güzel bir soru

şöyle açıklamak isterim Aşağıdaki tabloya bakarsanız aslında bize açıklamaktadır 14.7 ideal Afr dir ama kesinlikle Ekonomi için değildir insanlar bunu hep yanlış anlamıştır senelerce 14.7 kabaca Emisyon tutturmak için çok ideal bir orandır ama best ekonomi 15.1~15.5 arasıdır, atmosferik arabalar için 13.3 Best Power turbo arabalar içinde 12.4 ~12.7 arasıdır best Tork 11.5 dur tabiki benim gözümde burdaki benzinlerle bunları hep azıcık safe bırakmak gerekir


- Peki Narrow Band Wideband Nedir ?
Oksijen sensoruleri ikiye ayrılır Narrow Dediğimiz 0-1 Volt aralığında dar bir aralıkta çalışanlar birde 0-5Volt arasında çalışanlar var bunlara wideband denir bu widebandların amacı çok daha stabilize şekilde arabayı yürütebilmektedir kabaca wideband üzerinden close loop çalışabilme özelliğine sahiptir bir çok benzinli araçta orijinal de wideband mevcuttur
- Open Loop Close Loop nedir ?
öncelikle Beyinlerin içinde base haritalar vardır bunlar ideal sekil de ayarlanmıştır mümkün olduğu kadar Cruise halinde 14.7 seklinde fakat hava şartları bunu bozmada inanılmaz rol oynarlar hava sıcaklığı bölgedeki nem oranı havadaki atmosfer basınç değişimi bunların hepsi kendince afr yi etkilemektedir Open loop çalıştığı zaman arabalar haritanın üstündeki değerleri uygularlar ve afr değişir .2 .3 değişebilirliği görülmüştür bunun için close loop çalışan bir araba bunları Beyinin izin verdiği oranlarda onu düzeltip istenilen yerlere getirmesidir.
Örnek olarak 14.7 olması gereken afr 15 gidiyor Closeloop Devreye girip gerekli oranda düzeltip 14.7 ye geri getiriyor