Su enjeksiyon kitlerinin asıl amacı, yanma odası içerisinde yüksek basınçtan ortaya çıkan yüksek ısı nedeniyle meydana gelen detonasyonları azaltmak ve hatta ortadan kaldırmaktır. Bu detonasyon genelde Turbo ve Supercharger uygulanmış araçlarda meydana gelmektedir. Problemin asıl nedeni, kompresyon oranınının yakıtın patlama seviyesine ulaşmasıdır.
İçerdiği yüksek potansiyel ısı nedeniyle, SU aslında detonasyonu kontrol etmenin en verimli yöntemlerinden biridir. Ayrıca, fakir karışımlardan meydana gelen nitrojen oksit (NOx) emisyonlarını SU sınırlandırmaktadır...
ERL firması, bu konuda dünyada önder bir firma olup, Water Injection kitleri konusunda kendisini ıspatlamıştır...
Firmanın ürünleri, 1997'den beri WRC takımları Ford, Subaru, Skoda, Seat ve Hyundai tarafından kullanılmaktadır.
Turbolu standart bir araçta, Su Enjeksiyon Kiti (WI) gücü arttırır mı?
Normal şartlarda, WI kitleri gücü arttırmaz. Ancak, sıcak bölgelerde (Akdeniz gibi), bu kit emiş sıcaklığını düşürecek ve performansta artış meydana gelecektir...
Sadece turbo basıncı arttırılmak istenirse, Su Enjeksiyon (WI) kiti fayda sağlar mı?
Duruma göre değişir. Eğer benzinin kalitesi iyiyse ve ortam sıcaklığı çok yüksek değilse, 0.2-0.3 bar basınç artışı ile, WI kiti olmadan bir detonasyon yaşanmayabilir.
Öte yandan, yakıt kalitesi iyi değilse ve ortam sıcaklığı yüksekse, bu durumda WI kitinin faydası tartışılmaz.
WI kitini uyguladıktan sonra, turbo basıncını çeşitli yöntemlerle daha da fazla yükseltmek mümkün.
Öncelikle Intercooler mı büyütülmeli, yoksa WI kiti mi uygulanmalı?
Her ikisinin de farklı görevleri vardır. Intercooler oxijen miktarını yoğunlaştırıp gücün artmasına neden olmaktadır. Öte yandan, yanma odasının sıcaklığı artacaktır... Bu aşamada, WI kiti detonasyonu önleyecek önemli bir unsur haline gelmektedir.
Ilk aşamada önce WI kiti uygulayıp, ardından Intercooler büyütülmelidir.
Eğer bütçe sorun teşkil etmiyorsa, en ideali Intercooler ve WI kitini birlikte uygulamaktır.
Turbo basıncı, enjeksiyon limitlerini zorlayacak şekilde arttırmak istenirse, WI kiti fayda sağlar mı?
Kesinlikle EVET. Yakıt miktarı limitlere dayanırsa, Motor Kontrol Ünitesinin "fuel dump" yöntemi ile yanma odasını soğutması imkansız hale gelmektedir. Dolayısı ile, "pre-ignition" tabir ettiğimiz detonasyon meydana gelmektedir...
Eğer bu detonasyon uzun süre devam ederse, pistonlar ve silindirler büyük zarar görecektir...
Ne kadar suya ihtiyaç var?
Cadde ile yarış uygulamalarının farklı miktarlarda su gereksinimi vardır. Bu oranlar, yakıt miktarının %10 ile %25'i arasında değişmektedir...
Bu oranları, kit içinde gelen jet nozzle'ları sayesinde aracınızda optimum performans verecek şekilde ayarlayabiliyoruz...
Standart bir camsuyu motoru aynı işi görmez mi?
Maalesef HAYIR. 7 bar'a yakın su basıncına ihtiyaç vardır. Bu basıncı camsuyu motoru asla sağlayamaz.
Basıncın yüksek olması çok önemlidir. Suyun yeterli derecede atomize olması gerekir ki her silindir aynı miktarda su zerreciklerini alabilsin ve aynı zamanda emme manifoldu soğuyabilsin...
Suya başka ne tür kimyasallar karıştırılabilir?
Suyun donmasını önlemek amacıyla, WI kitinin suyuna Methanol veya Iso-Propanol eklenebilir.
Bu kimyasallar aynı zamanda yanma odasının soğumasına yardımcı olacaklardır...
Hangi şartlar altında olursa olsun, bu karışım %30'u geçmemelidir...
Sistemi herhangi birisi monte edebilir mi?
Sistem konfigürasyonları bazen basit,
Bazen de karmaşık olabilmektedir.
Atmosferik araçlarda WI kiti fayda sağlar mı?
Genel olarak hayır diyebiliriz. Ancak motorun kompresyon oranını arttırmak, avansı geri çekmek, veya daha düşük kalitede yakıt kullanmak istiyorsanız, o zaman WI kiti fayda sağlayacaktır...
WI sistemi yakıt tasarrufu sağlar mı?
EVET. WI sistemi sayesinde, detonasyona meydan vermeden avansı arttırmanız mümkün. Böylelikle, MBT (Maximum Brake Torque - Yanma odasındaki optimum ateşleme noktası) değerlerine ulaşmanızı sağlayacak ve yakıt ekonomisi sağlayacaktır.
WI sistemi Diesellerde de kullanılabilir mi?
EVET. WI uygulaması, diesel motorların tork çıkışını hissedilir derecede iyileştirmektedir. Bunun tek nedeni, silindir basıncının su buharı nedeniyle yükseliyor olmasıdır.
WI sistemi gerçekten gerekli mi, yoksa bu da yeni bir satış numarası mı?
EVET ve HAYIR.
Sanayide doğmuş ve büyümüş olan dar görüşlü tamirciler için, WI kitleri tamamen bir saçmalık ve vakit kaybından ibarettir. Motorlar HAVA ve YAKIT tüketmek için tasarlanmışlardır, SU değil !!!
Diğer yandan, Sir Harry Ricardo (1930'larda) ve Alman, İngiliz ve Amerikan bir tutam uçak mühendisi, İkinci Dünya savaşında Supercharger'lı savaş uçağı motorlarına Su Enjekte etmenin faydalarını görmüşlerdir. Böylelikle bir gelenek başlamıştır...
1980'li yıllarda, WI kitleri Formula 1 motorlarında kullanılmaya başlanmıştır.
Ardından, WI kiti Saab 9-5 araçlarında kullanılmıştır.
1995'den bu yana, WRC araçları bu sistemi kullanmaktadır.
Buna göre, bu sorunun cevabını size bırakıyoruz...