Sıralama yanlış ama :D
Printable View
Sıralama yanlış ama :D
radyatöre hava gelmesi için plaka arkasına bir yükseltme yapıp tampona yapışma yerine önde durmasını sağlayarak biraz aşağıdan monte ederek hem coolere hemde radyatöre hava girişi sağlanabilir sanki.
:) süper tespit, şimdi bu dediğinizin aynısını yapıp paylaşmaya gelmiştim :)
Neler yaptık anlatalım, öncelikle araçla yukarıdaki gezi esnasında bana göre oldukça limitlerde tempolu sürüş esnasında bir ısınma yok. Ben klima için soğutma yapmaya uğraşıyorum.
Ama tabi yaptığım şeyler illaki aracın su soğutmasına da katkısı olacak diye düşünüyorum.
Öncelikle kare plakaya geçip normal plaka yerini deleyim istedim ama olmadı, plakalığın arkasında bir plastik parça daha var ve plakalık altı kötü durumda slilkon vs den dolayı.
Bir de plakalık yuvası olduğundan burayı delsek görüntü çok çirkin olacaktı.
Alternatif olarak plakalığın arkasından plaka takılıyken görünmeyecek şekilde bir parça kestim.
https://blogger.googleusercontent.co...010.17.32.jpeg
Plaka yokken görüntü bu şekilde oldu, parçayı olabildiğince düz kesmeye çalıştım. Çıkan parça yarın bir gün plastik kaynakla onarılıp kullanılabilecek.
https://blogger.googleusercontent.co....31%20(3).jpeg
Nozullar tabi böyle uluorta kaldı o kısmı kesince,
https://blogger.googleusercontent.co....31%20(4).jpeg
Nozullaro da hemen arkada kalan plastik parça üzerine montajladım.
https://blogger.googleusercontent.co....31%20(2).jpeg
Plakalık normalde buraya sıfır oturuyor, arkas üst kısma 1 cm lik 2 tane somun koydum ve zeminden uzaklaştırdım.
Alt kısmına da istediğim kadar uzaklık ayarı yapayım diye uzun metrik cıvata ve somunla bir uygulama yaptım.
https://blogger.googleusercontent.co....30%20(3).jpeg
https://blogger.googleusercontent.co...010.17.31.jpeg
Bu fotoda hem tampon arkası plastik parça görünüyor, hem de ayara imkan sağlayan metrik cıvata ve somun.
https://blogger.googleusercontent.co....30%20(1).jpeg
Yandan da görüntü böyle oldu, karşıdan bakınca kötü duran bir durum yok.
https://blogger.googleusercontent.co....29%20(2).jpeg
https://blogger.googleusercontent.co....29%20(3).jpeg
yeşil ve mavi hoş bir kare oldu.
https://blogger.googleusercontent.co....29%20(1).jpeg
Bu da bonus tesadüf biraderle denk geldik hemen fotoladım :)
https://blogger.googleusercontent.co...010.17.29.jpeg
Teorik olarak plaka arkasındaki kısmı kesmem içeri daha fazla hava girmesine neden olacak ama bunu test edecek zamanım olmadı. İlk fırsatta deneyip gözlemlerimi yazacağım.
Uğraşmaya devam, eski filtrenin bağlantı kısmı parçalanınca elimdeki filtreyi kullanmak amacıyla önce pimaş malzemeden bir sistem denedim çok içime sinmese de.
Sonra kelepçe vs almak için girdiğim malzemecide 45 derece dirseği gördüm. Hemen alıp bununla yola devam ettim.
Önce araç üzerinde prova yaptım.
https://blogger.googleusercontent.co....14%20(3).jpeg
Bantlı kısmı sağ tarafı filtre içinde kalıyor, bu da filtre kağıdına çok yakın oluyor, bu şekilde takmamak için sanayiye gidip parçayı kestirdim.
https://blogger.googleusercontent.co....14%20(7).jpeg
Hortumcudan malzemeye uygun (bana 6cm kadar bir parça lazımdı) çapta bir boru bulduk aldık. Bir kısmı kullanılmayacakda olsa dursun garajda bir yere lazım olur.
https://blogger.googleusercontent.co....14%20(4).jpeg
Filtre ile birleşmiş hali bu şekilde oldu.
https://blogger.googleusercontent.co....14%20(6).jpeg
Son hali de bu şekilde oldu,
https://blogger.googleusercontent.co....14%20(5).jpeg
Filtre oturduğu yuvada hafif sıkıştığı için görseli iyi durmuyor.
catch can den çıkan boruyu da değiştirdim iç çap 10mm olan bir boru aldım, buna verdiğim para çok koydu yalan yok :D 1 metresi 200 tl
https://blogger.googleusercontent.co....15%20(4).jpeg
Egzantrik + volan sensörü + bujiler + oksjen sensörünü sıfırladım.
Parçayı alıp gidince esnaf acımadı internetten 4 te 3 ü fiyata alacağım ürünleri güzel rakama sattı, işimiz görülsün beklemeyelim diye aldık.
Ama bundan sonra net şekilde yerel esnaftan parça alma işini rafa kaldırıyorum. Bu kadar manasız fark olmamalı.
https://blogger.googleusercontent.co....14%20(9).jpeg
Krank sensörü ve egzantrik sensörü sıkışık 2 yerde olunca değiştirmek için biraz uğraştım.
2 sini de 8mm anahtarla söktüm, krank için lokma gerekti.
https://blogger.googleusercontent.co...14%20(13).jpeg
Üzerindeki bujileri söktüm, sentille bakayım diye 1 tanesi 1.00 diğer 3 ü 0.80 di. Hepsini 0.90 a ayarlayıp taktım ve marş yaptım, araba manasız şekilde çalışınca zaten aklımdaydı değiştirmek gittim oem buji takımını aldım. Bu bujileri takınca araç net şekilde çok daha pürüzsüz şekilde çalışmaya başladı.
İyi bir değişim oldu.
https://blogger.googleusercontent.co...15%20(11).jpeg
agfs 22cm1
https://blogger.googleusercontent.co...15%20(12).jpeg
Kitap 17nm ile sık tiyor, o tork değerine uygun sıktık.
https://blogger.googleusercontent.co....15%20(1).jpeg
Bu ara rolantide afr 10.5 lere kadar düşüyor, emin olmadığım için sensörü de değiştirdim.
https://blogger.googleusercontent.co...15%20(10).jpeg
egsoz manifoldu muhafazasını da sökmüşken tel fırça ile temizledim.
https://blogger.googleusercontent.co....15%20(5).jpeg
Yerine takınca tertemiz şekilde, güzel göründü gözüme.
https://blogger.googleusercontent.co....15%20(9).jpeg
https://blogger.googleusercontent.co....15%20(6).jpeg
https://blogger.googleusercontent.co....15%20(7).jpeg
En son ist a giderken sorunsuz gitmiştim ama dönerken stop etmeler başlamıştı.
Şuan bu stop etme durmu oldukça can sıkıcı hale geldi. Araçla 30 dk civarı seyehat ettikten sonra sanki birisi arabayı kapatıyor gibi duruyor çalışıyor, duruyor bazen zor çalışıyor.
Bu sorunu çözmek için aşağıdaki yolları denedim, sizin de fikriniz varsa şuna bak diye yazın lütfen.
1. si bagajtan gelen akü + hattı bağlantılarını kontrol ettim ve sıktım.
2. si şase bağlantı kablosunu kontrol ettim sıktım.
3. sü sigorta panelini söktüm röleleri kontrol ettim yerlerini değiştirdim, harici ecu ile olan bağlantılarının bazılarını revize ettim.
4. sü krank sensörü ve egzantrik sensörlerini değiştirip kablolamasını kontrol ettik kopma kırık vs yok.
Araç zaten çok stabil çalışıyor, gaz tepkileri özellikle bujilerden sonra daha da iyileşti, gel gelelim ısınınca stop edip duruyor.
Bu foto da sigorta tesisatını komple söküp kontrol ettiğim andan kalma.
https://blogger.googleusercontent.co...15%20(13).jpeg
Isınınca stop etme durumu 106'da başıma geldi. Benzin pompası ısınınca istifa ediyordu, ısındıktan sonra bir tık çekiş düşüyordu ama bir daha stop etmiyordu. Pompayı değiştik düzeldi. Ama ne yapsamda araba ısınınca fazla zengine çekiyordu. Ayara da ufak bir müdahale gerekiyordu. Sizin bujiler de değişti avans timing az da olsa değişmiş olabilir. Bir müsaitlikte en azından log alıp ihtiyaç varsa fine tune edilebilir.
Filtre fiziksel olarak sıkışmış gibi değil de emiş çok fazla olduğu için içeri bükülmüş gibi duruyor. İçi kafesli kafa kısmı açık bir filtre daha sağlıklı olacak gibi. 2-3 parmak genişliğinde bir boşluk var ise kafa kısmındaki açıklıktan da hortum ile temiz hava taşırsınız filtreye. Çevre yüzey de bulunduğu ortamdan hava çeker. Scoopu keşke ortaya değil de filtre hizasına yakın açsalarmış.
Plaka arkası güzel olmuş. Her türlü soğutmayı arttıracaktır. Dar boğaz bulup iyileştirerek devam ediyorsunuz maşallah. Ama nerede duracaksınız ona karar verdiniz mi :)
Röleleri yer değiştirdim benzer tipte röleler kullanıyor araç.
Şuradaki r5 r7 r11 için söküp multimetre ile kontrol edicem, olmadı bir sistem kurup röle çekiyor mu çekmiyor mu bakıcam.
Fuse Box Diagram Ford KA (1997-2007)
Yukarıda araç ısınınca stop ediyor yazdım ama sonrasında soğukken de aynı tepkileri verdi. Hatta sağa sola sormak için çektiğim videoyu ekliyim.
https://youtu.be/-LaRWsoM5Kg?si=2fMPUR-CWiDUtdkD
Benzin pompası ile ilgili bir durum olsa ki benim de başıma geldi, araç ısındığında duruyor soğuyunca çalışıyordu.
Bizdeki durum ilk başlarda sarsıntı ile stop ediyordu, sonra daha ziyade 30 dk lık sürüş sonunda ısınınca olmaya başladı, en sonunda da sıcak soğuk fark etmeden yine hafif sarsıntı ile olmaya başladı.
Sigorta panelini söküp röle bacaklarına sigorta bacaklarına baktım hepsi sıkı geçmiş durumda.
Araç ön kısmında aküden gelen + kablosunu ve şaseye bağlanan negatif kabloyu yeniden yapılandırdım. Tamam sıkı ve pabuçları zımpara yapıp geçirgenliği olumsuz etkileyecek bir şeylerin olmadığına emin oldum.
Önce üzerindeki bujileri söktüm, sentil ile ölçtüm üç buji 0.80 di bir tanesi de 1.00 dı. Tamamını 0.90 a ayarladım ve taktım. Bu arada 3. silindirin bujisini yere düşürdüm sanırım kırıldı, buji kablosunun dışında kıvılcımlanma gözlemledim, gittim oem bujisini aldım taktım.
Yeni bujiler ile çalışma sesi düzeldi. Çıktım 20 dk lık bir sürüş + 180 km hızlara çıktım bir sorun görmedim. Afr de üst devirlerde yine 11-12 aralığında kaldı.
Filtre konusunda ölçmeden k&n aldığım için uydurmakta zorlandım. Aracın bana geldiğinde üzerinde olan filtrenin kauçuk kısmı yırtıldı ve aramızdan ayrıldı.
Mevcut eldekini takınca son durum böyle oldu, biraz sıkışarak yerine oturuyor. Dediğiniz filtreye bakacağım turbo çıkışı 55mm buna uygun bir filtre bulursam aparatsız takabilirim.
Scoop konusunda daha geniş bir ürün tercih edilseymiş çok güzel olabilirmiş.
Aslında oraya Hakan Girginer'in miatasına yaptığı tarzda bir hareketli scoop yapsam müthiş olur.
Plaka arkası için bir gözlemde bulunamadım, ya da değerleri sandığım kadar etkileyecek bir değişim yaratmamış da olabilir. Teorik olarak fayda sağlaması gereken bir işlem oldu bana kalsa. Aracın soğutma ihtiyacı klima haricinde zaten yok, ben stabil klima kullanmak için bu kadar şey yaptım ama beklentimi halen karşılayamadım.
1-2 plan daha var kafamda öncelikle stabil yürür hale getireyim.
Güzel soru "nerede duracaksınız"
Bu hafta bakıyorum 50 km yapmamışım arabayla. Ama hadi düzgün olsun aklımızda kalmasın diye
Krank sensörü, egzantrik sensörü, filtre için aparat, catchcan için hortum kelepçe vs. Sonra Oksijen sensörü, bujiler, Kilit termiği, ısı müşürü, yakıt filtresi almışım.
Bunların maddi kısmını geçiyorum o bir şekilde çözülüyor, ama 6 saat uğraşıp bir çözüm elde edemeyince insan bir tık mutsuz oluyor.
Sıradaki değişimleri de yapıp eğer yine arıza devam ederse önceklikle ecuyu söküp açıp bakacağım lehim vs kopuk olmasın.
Sonra sorun yoksa emmeyi söküp ardındaki tüm tesisatı multimetre ile ölçüp kontrol edeceğim.
Basit ama bulması can sıkıcı bir sorun yaşıyorum, bu arada da aklımda kalmasın diye sorun olabilecek şeyleri de sıfırlıyorum.
Yola çıktık ilerliyoruz, düzeltip stabil şekilde binene kadar devam edeceğim gibi duruyor.
Arıza tespitini tamamladım, malzemeleri temin ettim ama vakitsizlikten araca takıp yürütemedim.
Hadise şuymuş, aracın sigorta kutusunda motor kontrol rölesi ve yakıt pompa rölesi var. Araç stop ettiğinde bu 2 rölede "tık tık" sesi geliyordu.
Aracı çalıştırdım ve sırasıyla yakıt ve motor kontrol rölesini söktüm. Motor kontrol rölesini sökünce araç direkt verdiği arızadaki gibi stop etti.
Artık suçluyu bulmuştum, hemen harici bir düzenek kurarak rölenin 30 bacağına aküden gelen ve sürekli 12v bulunan bacağını sigorta kutusundaki harici bir sigortadan aldım.
Ayrıca yine 86 bacağına gelen tetikleme ucunu da yine kontak açıldığında akım geçen bir sigortadan aldım. Hal böyle olunca sigorta paneline röleden 2 kablo çekerek
85 ve 87 bacaklarını bağladım. 85 bacağı şase bağlantısı. 87 bacağı da rölenin akımı üzerinden geçirerek ilettiği ve çalıştırdığı alıcı ( ecu / yakıt pompası / fan vs gibi)
Şuradaki görsel ile daha net olsun durum,
https://blogger.googleusercontent.co...015.37.24.jpeg
Buradaki amaç tetikte mi hata var yoksa sürekli 12v da mı hata var onu keşfetmekti.
Bu bağlatntıyı yapıp çıktım yola, 20 dk kadar arabayı off road arabası gibi kullandım ve hiç stop etmedi.
ne zaman fan rölesi çekip fanı çalıştırmaya başladı o zaman stop etmeye başladı.
Demekki 2. suçlumuz fan (Yakıt pompa) rölesiydi, fan rölesi ile motor kontrol rölesi bir şekilde ilintili (bunu çözemedim)
Fan rölesindeki durum da şu, fan çalıştığında röle bacaklarını zaten çok sağlıklı tutmayan konnektörler ısıınn etkisi ile az da olsa genişleyen soket içinde daha serbest hareket ediyor ve anlık temassızlık sonucu aracı stop etttiriyor.
Ufak çaplı yolda kalarak arabayı garajın önüne getirdim.
Şimdi arıza tespitimiz yapılmışken artık olay röleleri de değiştirip sigorta kutusunndaki soketleri kullanmayarak dışarıdan bağlantı yapmaktı.
Bunu henüz yapamadım ama süreç şöyle ilerleyecek Yakıt pompa rölesi üzerinde aynı zamanda fan rölesi de var.
Bu 2 sininin rölelerini ayıracağım. Yani sisteme 1 tane ek röle takacağım.
Bu röleleme işini yaparken de sigorta panelindeki 2 röle yuvasını kullanmadan 6.3 ve 4.8 konnektör ile röleleri sigorta kutusu etrafına müsait bir yere sabitleyeceğim.
Buradaki amaç gevşek olan pinleri kullanmadan daha kalın ve sağlam konnektörler ile (lehim + makaron + uygun kesitte kablo) sorunu kökten çözmek.
Oem röle ve harici kablolamadan görseller.
https://blogger.googleusercontent.co....42%20(1).jpeg
motor kontrol rölesinin 30 ve 86 bacakları için dışarıdan aldığım bağlantı kabloları.
https://blogger.googleusercontent.co....42%20(2).jpeg
şöyle biraz yol yaptık :)
https://blogger.googleusercontent.co....42%20(3).jpeg
85 ve 87 bacaklarını röleye uzatma yaparak sigorta kutusundaki orj yerinden bağlantılandırdım.
https://blogger.googleusercontent.co....42%20(5).jpeg
Bu da 2 röleden 1 tanesinin 87 bacağından (Alıcı ekipmanın + kablosu) ölçüm yaptığım görüntü, hani burada bir kopuk vs varsa onu da görelim istedim.
https://blogger.googleusercontent.co...009.08.42.jpeg
Bu da süreç içerisinde aman manayla yenilensin dediğim parçalardan biri olan Kontak Termiği,
https://blogger.googleusercontent.co...009.08.43.jpeg
Şimdi bu arıza olmasa iyimiydi ? evet iyiydi.
Ama bana o kadar çok şey öğretti ki, kodlama yapar gibi a olmazsa b b olmazsa c gibi bir silsile ile mantık yürütmem gerektiğini gösterdi.
Elektrik işleri mekanik işlerin yanında biraz daha karmaşık ve riskli. Tane tane ve ne yaptığını bilerek yaplması gereken işler, daha yavaş özenle not larak ve kontrol ederek ilerlemek lazım.
özellikle çoklu kablo montajı yapılan yerlerde renklere göre not almak ya da fotoğraflamak çok büyük kaosun önüne geçer.
Ben her yaptığım işten sonra aracı çalıştırarak test ediyorum bu açıdan. Kontrolü ne kadar geç yaparsan ya da ne kadar çok işlemden sonra yaparsan, arıza olursa geriye dönüp bulmak o kadar zorlaşıyor.
Özellikle detaylı yazmaya çalıştım yarın bir gün benim gibi bu tarz bir arıza yaşayan olursa benim geçtiğim yolları geçmeden kestirmeden çözüme ulaşsın.
Röle bağlantıları için soketleri diplerinden kablo renklerini gösterecek şekilde kestim.
https://blogger.googleusercontent.co....32%20(2).jpeg
kesilen soketimiz,
https://blogger.googleusercontent.co....32%20(1).jpeg
https://blogger.googleusercontent.co...008.32.32.jpeg
Konnektör pensesi de almıştım, çıkarttığı iş çok güzel. Boşuna pense vs ile bükmeye çalışmışız bunu yıllardır.
6.3mm konnektör için şu pense sorunsuz çalışmakta. SN-48B Pabuç Terminal Sıkma Pensesi
Link: ELEKTROMALL SN-48B Pabuc Terminal Sıkma Pensesi - Fiyatı, Yorumları
https://blogger.googleusercontent.co...008.32.31.jpeg
Postu güncelliyorum.
Hadiseyi yeniden izah edeyim. Ben hep rölelerin çekmesi (tık tık sesi) ve bırakmasına bağlı olarak sorunu sigorta panelinde aradım. Paneli 2 defa dağıttım, bağlantıları kontrol ettim, temassızlık olduğunu düşündüğüm röleleri dışarı aldım. Hatta fan ile fuel pump rölesi tekti, bunları ayırdım; yük 2 röleden ayrı ayrı gitsin diyerek.
Sigorta kutusunu araç çalışırken sallıyorum, stop etmiyor. Yahu, diyorum, temassızlık olsa stop eder; tak, gidiyor bir anda. Yaklaşık 25 saat bununla uğraştım, 1 hafta boyunca ve çözüm o kadar tesadüfi geldi ki ben bile inanamadım.
Tam olarak şöyle: Araç çalıştı ve bir şey almak için aracın önüne doğru gittiğimde bir çıt sesi geldi. Dedim, motor kabininde röle yok; bu çıt sesi nereden gelir? Sonra tekrar çalıştırdım, aracın motor içinden sesin geldiği yere odaklandım ve o kıvılcımı gördüğüm anda konu çözüme kavuştu. Hemen aküyü söktüm.
Alternatörden çıkarak marş motoru üzerine bağlanan 1 parmak kalınlığında bir kablo var. Bu kablo, direksiyon pompasının hortumunu değiştirdiğimde muhtemelen sağa sola oynadı ve direksiyon pompasının kasnağının üzerine kaydı. Sonrasında da araç titreşimiyle birlikte sürttükçe aşındı. Zamanla aşınma arttığından motorun kendi titreşimiyle birlikte ark yapar oldu.
Sorunun çözülmesine çok sevindim çünkü artık "hani bunu çözemiyorum, kime yaptırırım" şeklinde bir arayışa girmiştim. Bu süreçte kablolamayla ilgili de oldukça yenileme yaptım, iyi oldu.
Sonra ödül yıkaması, motor içi ve kabin içi temizliği ile günü tamamladık. Geç saatte çıktım ve saat gibi çalıştığını görünce güzel bir dolaşık gazladık, geldik; keyif aldık.
https://blogger.googleusercontent.co....17%20(2).jpeg
Ön koltukları bu gün bir temizleyeceğim, sök tak derken sanayide uzun süre kalan arabalar gibi pislendiler. Ayak aydınlatmayı da yeniledim, yolcu tarafına giden kablonun lehimi kopunca şimdilik bıraktım. Gün içinde onu da yapacağım.
https://blogger.googleusercontent.co...011.02.17.jpeg
https://blogger.googleusercontent.co...011.02.18.jpeg
https://blogger.googleusercontent.co....18%20(2).jpeg
Efektli bir foto,
https://blogger.googleusercontent.co....16%20(2).jpeg
Günün en güzel karesi sanırım bu oldu.
https://blogger.googleusercontent.co....16%20(1).jpeg
zihni sinir işleri yemin ediyorum sabrına hayranım başkanım,
sileceklerin duruş pozisyonu rahatsız etti bir tık aşağıda dursa çok güzel olacak.
Uğraşmayı seviyorum; sevmesek yapılacak iş değil. Şu ana kadar 11 sayfa konu yazdık ve sanırım 200 fotoğrafı da geçtik. Ancak, sürekli çaba sarf etmek bazen insanı sinirlendiriyor. Bu arıza, "farklı bakış açısı geliştirmek lazım" dersini bana öğretti.
Ben genellikle röle ve sigorta kutusuna odaklandım, ama sorun bambaşka bir yerden çıktı. Sileceklerle ilgili hiç dikkat etmemişim; onları bir kez sökmüştüm ve aynı şekilde geri taktım.
Bizi deli eden kablomuz var :) Yine de iyi tarafından bakıyorum; eğer kablo dönen kasnak arasına sıkışsaydı, şu an KA muhtemelen yanık bir durumda olacaktı.
Daha kalın bir kablodan spiral hortum geçirerek kabloyu yeniden yaptırdım. Ancak pabuçları "SBK" olsun dememe rağmen yuvarlak tip takmışlar. Onları revize edip araca takacağım.
https://blogger.googleusercontent.co...2%20163307.jpg
https://blogger.googleusercontent.co...019.07.48.jpeg
https://blogger.googleusercontent.co...019.07.59.jpeg
sorunu çözmek ayrı bide bunlarla uğraşmak bambaşka sabır işi, aman diyim her şerde bir hayır vardır,
Allah korumuş hakikaten.
Hiçbirşey olmasa da bir şeyler olmuş kaput altında :) Şuan asayiş berkemal.
Kabloyu değiştirdim, yukarıdaki o saçma pabuçlardan kurtuldum SBK denenlere oem gibi olanlara geçtim.
Hatalı gelen bir yakıt filtresi vardı, baktım kaput altında regülatörden önce de bir filtre koymuş eski sahibi, onu da orada değerlendirdim.
Son 1 ay içinde baya bişiler yaptık, çıktık denedik sağlıklı bir şekilde bize hizmet ediyor. Daha ne olsun.