DSP Kontrollü Aktif Müzik Sistemi
3 yıldır devam ettiğim müzik sistemi çalışmasını burada özetlemek istedim.
- Proje Adı: Peugeot 206HDi İçin Müzik Sistemi
- Proje Yapımcısı: phantom & EA
- Yapılan Araç Marka / Model / Yıl: Peugeot/206HDi Van/2008
Müzik dinlemek hobim, araba müzik sistemi ise ayrı bir derya deniz!
206'nın stok müzik sistemi ile uzun yolculuklar yaptım. Arabaya müzik sistemine boşver, değmez vs. dedim, RW disklere albümler yazıp idare ettim :), ama sonunda sistem yapmaya karar verdim.
Başlamadan önce kafamda bazı hedefleri netleştirdim;
- Ses kalitesi ortalama sistemlerin üzerinde, hi-end'e giden bir yolda olacak,
- Maliyet açısından makul olacak,
- Kompakt olacak,
- Arabanın iç mekanında ciddi kesme/biçme/fiber vs. olMAyacak,
- Tüm müzik kütüphanemi çalmama izin verecek (CD/flash memory vs. yok),
- İleride başka bir arabaya kolayca transfer edilebilir olacak.
Tabi hi-end'e gidip nasıl ucuz olacak, o da sıkı bir çelişki :)...
Şunları belirleyip kendi imkanlarım ve tanıdıklarımla bir sistem kurmaya karar verdim.
- Class D amp kullanmayacağım,
- Slim subw kullanmayacağım.
Açıkcası daha önce yukarıda anlattığım şekilde bir sistem kurmamıştım. Teknik bilgi konusunda diymobileaudio.com forumu çok yardımcı oldu.
3. ve 4. hedefler itibariyle 2-way komponent speaker kit ve tüm hoparlörler için tek bir amp kullanmaya karar verdim.
Müzik sistemleri konusunda uzman olan arkadaşım bana subw için isobaric tasarım önerdi. Bu sayede kabinet hacmi SPL değeri ve genel çalışma parametreleri bozulmamak üzere yarıya inecekti! Bagajı kabinetle doldurmamak açısından güzel bir seçim.
5. hedef itibariyle tüm müzik kütüphanesini toplayabilecek tek cihaz iPod olarak gözüktü. 5,000'den fazla şarkı mevcut, en az yarısı FLAC formatında. iPod denilince konu otomatikman Alpine'a geliyor, çünkü iPod entegrasyonunda çok ileri seviyede.
TEYP (Headunit - HU)
Pek çok albüm/sanatçı içinden istediğimi sürüşü tehlikeye atmadan bulabilmek için gelişmiş search özellikleri olan Alpine iDA-X305'i tercih ettim. Digital media receiver olarak adlandırılan bu teyp sadece flash memory/iPod/radyo çalabiliyor.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...05%20-%201.jpg
AMP
Seçim Harman/Kardon CA5250 oldu. Şeffaf kapağı sayesinde elektronik kalitesini sergiledi, F/P açısından iyi bir seçim olacağını düşündük. Aynı zamanda başlarken belirttiğim hedef & özelliklerle uyumluydu.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...50%20-%201.jpg
Class A/B, her kanalda yeteri kadar güç var. Fanless tasarım. Üstelik subsonic filtresi subw ses kalitesini arttıracaktı :icon_tup:.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...50%20-%202.jpg
HOPARLÖRLER
Başlangıç için eski sistemimden kalan Rockford Fosgate FNQ2514'ü kullanmaya karar verdim. Hi-end değil, kötünün iyisi kategorisinde olduğunu biliyordum. Bu kit 2-way olup kapılardaki midbass & tweeter yerlerine sığıyor.
206'ya kickpanel vs. monte etmeden, ciddi kesip biçmeden 3-way kit takmak mümkün değil.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...14%20-%201.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...14%20-%202.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...14%20-%203.jpg
İyi bir sistemde arkaya hoparlör kiti takmaya gerek yok, çünkü sahne önünüzde oluşuyor. Böylece arka hoparlör, amp kanalı ve kablolama maliyetinden kurtuluyoruz.
Isobaric tasarım araba subw bulmak mümkün değil, arkadaşımın sayesinde imal etmeye karar verdik. Özellikle küçük olması için 6.5" çapında bir driver seçildi, kabinet hacmi 14L oldu.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...01/subw1_1.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...01/subw1_2.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...01/subw1_3.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...01/subw1_4.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...01/subw1_5.jpg
Aslında bu kadar küçük;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...01/subw1_6.jpg
DSP
Alpine iDA'yı araştırırken yine Alpine'ın ürettiği PXA-H100 DSP ile uyumlu olduğunu gördüm. DSP çok genel bir tanım olup araba müzik sistemine uygulaması şu işlevler için;
- Crossover (xover) network
- Time alignment (TA)
- Equalization (EQ)
Bu üç işlev araba için çok önemli. Genelde kapı içlerine takılan pasif xover kullanmaktan kurtuluyorsunuz. Tweeter/midbass/subw hoparlörlere gidecek frekansları cihaz ayırıp gönderiyor. Bu genel olarak ses kalitesini arttırdığı gibi (detaya girmiyorum) tweeter/mid/midbass driver'larını istediğiniz gibi değiştirebilirsiniz, farklı markalar kullanabilirsiniz (ilerleyen aşamalarda yaptım).
Araba iç mekanı ev gibi bir kapalı hacim değil. Çok daha küçük, döşeme ve koltuk gibi ses yutan unsurlar var, camlar ise sesi yansıtıyor. Bagaja konan subw otomatikman izole oluyor. Sürücü koltuğu itibariyle hoparlörlerin ortasına oturamıyorsunuz. Hoparlörlerden kulaklarınıza ses aynı anda gelmiyor.
Bu sorunları EQ ve TA ile çözüyorsunuz. Daha doğrusu DSP çözüyor. İşte cihaz;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...00%20-%201.jpg
İki farklı uygulama modu var. Arkada hoparlör kullanmayacağım için aktif xover modu olan 3-way olarak çalıştıracağım;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...00%20-%202.jpg
EQ ve TA için DSP'de ayarlamalar yapılması gerekir. Bu ayarlama için hoparlörlere özel sinyaller gönderilerek çalınan ses özel bir mikrofon ile dinlenir ve ölçüm yapan elektronik cihaza aktarılır (Realtime Audio Analyzer - RTA). Bu cihaz ile araba içinde hangi frekansların kaybedildiği ve hangi hoparlörlerin ne kadar gecikme yarattığı belirlenir.
Frekans kayıpları equalizer ile düzeltilir. Aciko EQ'ı bilen bilir :). İşte Aciko EQ aslında bunun içindir :).
İşte tüm bu uzmanlık ve tecrübe gerektiren adımları Alpine, IMPRINT yazılımı ile bilgisayar yaptırıyor. Buna DSP kalibrasyonu deniyor. Yazılım ve kalibrasyon mikrofonu KTX-H100 olarak geliyor;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...00%20-%201.jpg
PXA-H100'ün belki en önemli özelliği, kalibrasyonu çok pratik bir hale getirmesi. Cihaz üzerinde bilgisayarın bağlanması için USB portu ve mikrofon girişi var.
Seçilen ekipmanlar özetle bu kadar. Sonraki mesajlarda sistemin nasıl kurulduğunu ve performansını anlatacağım.
Kurulum & Kablolama (Sistem 1)
Amp bagajda olacağı için aküden arkaya enerji kablosu çekilmesi gerekiyordu.
Akünün yanındaki sigorta panosundan çıkan siyah çoraplı sola ve aşağı giden kablo bagaj beslemesi için;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/..._cabling_2.jpg
Arkaya gitmeden önce girdiği sigorta (şeffaf kutulu);
https://dl.dropboxusercontent.com/u/..._cabling_1.jpg
Araba tek kapı. Döşeme soküldü;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ion_orig_1.jpg
16cm midbass driver yeri;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ion_orig_2.jpg
Tweeter yeri;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ion_orig_3.jpg
Devam;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ion_orig_4.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ion_orig_5.jpg
Dış sacın içinde fabrikanın koyduğu akustik izolasyon görülüyor;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ion_orig_6.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ion_orig_7.jpg
Bu da ilginç, görünüşe göre akustik izolasyon, diffuser tipinde;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ion_orig_8.jpg
Görüldüğü üzere dış sac içine izolasyon istiyor;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ion_orig_9.jpg
Sac ve açık yerleri kapatmak için standart bitüself kullandık;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...n_custom_3.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...n_custom_2.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...n_custom_1.jpg
Bitmiş hali;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...n_custom_4.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...n_custom_5.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...n_custom_6.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...n_custom_7.jpg
Driver arkasına özel ilgi gösterildi, polimer akustik izolasyon malzemesi driver yerinin arkasında görülüyor;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...n_custom_8.jpg
Aynı işlem diğer kapıya da yapıldı. Bunların haricinde bir izolasyon yapmadık.
Açıkcası çok iyi bir izolasyon değil. Ancak 2-way bir komponent kitle yüksek ses seviyesi oluşturmak mümkün olmadığı gibi öyle bir talebim de yok. Tüm mahalleye yayın yapan bir bas da olmayacağı için yeterli gördüm.
İzolasyonu iyileştirmek için burada görülen malzemenin belki 4-5 katını kullanmak lazım. Bu da arabaya ekstra yük demek. Sonuçta IASCA yarışmasına girecek bir sistem yapmıyorum ve günlük kullanılan bir araba; o nedenle bu seviyede bıraktım.
Teyp böyle oldu;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...HU_shots_1.jpg
Display LCD olduğu için atraksiyonlar mevcut;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...HU_shots_2.jpg
Müzik kütüphanesinde tag ve albumart bilgileriniz düzenli ise ekran çok şık oluyor;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...HU_shots_3.jpg
Ortadaki büyük rotary düğme hem volume hem de iPod içinde istediğiniz şekilde sıralanmış şarkıları (artist/album vs.) hızlı şekilde seçmenizi sağlıyor. Mesela A harfinden B harfine tek hareketle atlayabiliyorsunuz;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...HU_shots_4.jpg
iPod torpidoda. Sol tarafta zaten delik varmış, bağlantı için bir yeri delmek zorunda kalmadık. Torpidoda olunca iPod'u söküp eve götürmek çok rahat oldu.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...HU_shots_5.jpg
Büyük kütüphaneden dolayı 160GB'lık iPod Classic kullandım. teyp ALAC decode edebiliyor, yani lossless müzik dosyası çalmanız mümkün.
İşleyişte önemli bir nokta, dijital-analog çevriminin iPod'da değil teypte yapılması. Bu durumda iPod sadece storage ve dosya bulma (browse, playlisting vs.) için kullanılıyor. Teybin içinde Alpine'ın övdüğü bir DAC var (ancak gerçekten o kadar harika mı :) ).
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...HU_shots_6.jpg
Sonunda kurulum tamamlandı. Sistem DSP sayesinde aktif olarak çalıştı, iPod'dan istediğimiz albümleri seçebildik.
Ancak gerçek performans IMPRINT yazılımının yapacağı kalibrasyon ile sağlanacaktı. Kalibrasyon için sessiz bir yer gerekiyor. Tüm kapıların kapalı olması lazım. Tabii motor çalışmayacak. Bir de gözlerden uzak olmalı ki gelen geçen ne yapıyor bu deliler arabaya bilgisayar takmışlar şeklinde cins cins bakmasın :).
Bu nedenle kapalı garaj ortamı ayarladık ve geceyi bekledik.
DSP Kalibrasyonu (IMPRINT)
Alpine IMPRINT yazılımı ile kalibrasyon başlı başına bir iş. Daha önce hiç EQ/TA ölçüm ve sistem kalibrasyonu yapmadığım için tecrübem sıfırdı.
Ancak PXA-H100 ve IMPRINT yazılımı bu işlemi amatörler için gerçekten kullanıcı dostu yapmış. Programım yaptığı iş çok karışık olsa da kullanıcı için hiç hesap kitap yok.
Kalibrasyon mikrofonunda standart tripod mount deliği mevcut. Mikrofon pozisyonu itibariyle insan kulağını simüle ederek test sinyallerini dinleyecek. Bu nedenle koltuğa yerleştirildiğinde kulak hizasında olması lazım.
Kalibrasyon işleminden görüntüler;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ibration_1.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ibration_2.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ibration_3.jpg
Bilgisayar ve mikrofon PXA-H100'e takılı durumda;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ibration_4.jpg
IMPRINT önce dinleme pozisyonunu soruyor. Denemelerden sonra en iyi sonucun tek koltuğa göre olduğunu belirledim;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../IMPRINT_1.jpg
Mikrofon farklı yerlerde 6 kere ölçüm yapacak. Başlamadan önce program mikrofonun yerleştirileceği yeri gösteriyor;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../IMPRINT_2.jpg
6 adet ölçüm bittikten sonra öncesi-sonrası şeklinde frekans cevap eğrisi çıkıyor. Bu kısım olayın beyni;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/.../IMPRINT_3.jpg
Yukarıda çok hızlı anlatılmış gibi gözükse de kalibrasyon işi derya deniz. Yurt dışında bu işle pro şekilde uğraşıyorlar.
Dikkat edilirse before/after şeklinde sunulan iki farklı grafik var. Biri EQ, öbürü ise TA kalibrasyonunu gösteriyor.
EQ grafiğinde 200Hz civarından 10kHz'e kadar araba mekanından kaynaklanan dipleri/tepeleri düzlemek için IMPRINT'in bir EQ ayarı yaptığını görüyoruz. 200Hz altını ölçüp müdahale etmesi teknik olarak oldukça zor. Kabaca düzeltme yaptığını tahmin ediyoruz.
IMPRINT EQ ile tüm frekansları yataydaki eksenin üzerine getirmeye çalışıyor ki o eksen 0dB'i gösteriyor.
TA grafiği iç mekandaki gecikmeleri çizmiş. Ancak grafiği tam çözemedim. Yatay eksen milisaniye cinsinden gecikmeyi gösteriyor ancak dikey eksene birşey yazılmamış. Sesteki gecikmeler için örnek ölçüm şöyle, aşağıdakiyle bağlantı kuramadım;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...cess/decay.png
Yukarıda görülen EQ ve TA ayarları IMPRINT tarafından teybe yükleniyor ve programın görevi bitiyor.
Peki sonuç ne oldu?
Sistemin standart haliye kalibre edilmiş performansı arasındaki fark geceyle gündüz kadar bariz! Ancak bunu Alpine'ı övmek için söylemiyorum; EQ & TA araba gibi sorunlarla dolu mekanda öyle bir düzeltme yapıyor ki, pro bir ses sistemi için şart olduğunu düşünüyorum. Hangi marka/model olursa olsun, yaptığı iyileştirme muhteşem.
Ancak kalibrasyon şart. Yukarıdaki şekilde kalibre etmeyip elle gözle ayar yapmanın bir işe yarayacağını düşünmüyorum.
Bu arada, kalibrasyon da ECU tuning gibi sonsuz birşey. Alternatif DSP'ler denenebilir; RTA yazılım ve ekipmanı alarak manuel ölçüm gerçekleştirilebilir. Yani IMPRINT'ten daha iyi bir kalibrasyon yapmaya çalışabilirsiniz. Ancak temel konularda bilgi şart. Dur bi ben yapayım şeklinde ayarlanacak bir iş değil.
Özellikle TA konusunda IMPRINT'i başarılı buldum. Time alignment sayesinde ses neredeyse 360 derece geliyor. Sahne direksiyonun önünde bazen de yolda oluşuyor. Arkada hoparlör kullanmaya gerçekten gerek kalmıyor.
Uzun yola gidip kaydı iyi müzikler çalmaya başladığınızda yol bitmesin istiyorsunuz :).
Teybin kalibrasyonu kapatma özelliği var, yani EQ+TA devre dışı kalabiliyor. Böylece standartla kıyaslama yapabiliyorsunuz.
Sistemle uğraşmaya başladıktan sonra bindiğim başka arabaların stok müzik sistemlerine dikkat etmeye başladım. Farkında değiliz ama TA olmadığı için çalan müzik çarpık çurpuk geliyor. Bir köşedeki tweeterdan, arkadaki midbass'tan vsvsvs. Yani ayrık ayrık. TA yapılmış sistemde müzik sizi sarıyor, evde dinliyor gibi oluyorsunuz.
Hoparlörlerin İyileştirilmesi (Sistem 2)
Rockford Fosgate FNQ ve 14L'lik subw'dan oluşan hoparlörleri aktif sistem sürdü. Uzun süre çaldık (birkaç ay). Teyp, DSP ve iç mekan akustiği ile ilgili konuları sindirmiş olduk.
Bu süre içerisinde çeşitli müzik türlerinden albümler test ettim. Tercihim elektronik müzikten yana, ancak sistem kalitesini test etmek için gerçek enstrümanların ve vokalin olduğu İYİ kayıtların dinlenmesi şart.
Eğer test için kullanılan (ve pek çoğu iyi bilinen eserlerden oluşan) bu kayıtlar güzel çalıyorsa, elektronik müzikler zaten mis oluyor ;).
Yeri gelmişken test için genel kabul gören albümlerden örnekler;
- Dire Straits albümleri
- Pink Floyd albümleri
- Focal'in Demonstration Disc serisi
- Chesky Records'un test albümleri
Sadece yukarıdakiler bile sistemin durumunu net net ortaya çıkarıyor. Ancak bu tip albümleri MP3/AAC gibi sıkıştırılmış hale getirmeyin. WAVE/FLAC/ALAC olarak çalınması lazım.
Bir süre sonra Rockford Fosgate FNQ'nun beklentinin çoook altında olduğunu anladım. Detaya gerek yok, tiz/midbass komple değiştirmek gerekti.
F/P açısından iyi bilinen Hi-Vi'yi (bilen bilir :):):) ) denemek istedim. TR'de satılmıyor. Zaten TR'de Focal-Morel-Hertz'den başka bişey duyan var mı?.
FR600 modelini elektrostatik tweeter olacak şekilde getirdim ve monte ettik;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...iViFR600_1.jpg
Elektrostatik hoparlörün yapısı yassı bir dikdörtgen prizma şeklinde, dome gibi değil;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...iViFR600_2.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...iViFR600_4.jpg
Midbass;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...iViFR600_3.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...iViFR600_5.jpg
Aktif sistemde xover takmaya gerek yok!
Bir de MDF flanş;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...iViFR600_6.jpg
Tweeter, yapısı sayesinde direkt dinleme pozisyonuna bakabiliyor. Fiberden mount vs. yapmaya son! Ses kalitesini arttırmak için en temel hareketlerden biri bu.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...iViFR600_7.jpg
Subwoofer, isobaric tasarım itibariyle paralel bağlı 2 driver ile toplam 2ohm empedans gösteriyor. Amp'in 2ohm driver için gücü RMS 320W. E biz de bol baslı müzikleri seviyoruz, uzun yolda bam güm açıyoruz sesi...
Sonuç olarak subw'ı elimize aldık :). Zaman içerisinde güce dayanamadı, driver'lardan birinin cone kısmı yırtıldı. Bu durumda daha iyisi için tasarım başladı. Bu sefer 75W RMS power handling olan 6.5" Peerless marka driver tercih ettik.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...02/subw2_0.jpg
Bu driver'ın kalitesinin eskisine göre yüksek olduğu aşikar. Üretimden kareler;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...02/subw2_1.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...02/subw2_3.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...02/subw2_2.jpg
Portlar. Tasarımda 3 port oldu;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...02/subw2_6.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...02/subw2_5.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...02/subw2_7.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...02/subw2_8.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...02/subw2_9.jpg
Döşeme kaplanmış hali;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2/subw2_10.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2/subw2_11.jpg
Dikkat edilirse ilk subw'a göre kabinet hacmi arttı. Yaklaşık 30L oldu. Tasarım bize eskiye göre daha alt frekansların çalınabileceğini gösterdi.
Hoparlör değişiminden sonra IMPRINT yazılımı ile tekrar DSP kalibrasyonu yaptım.
Sonuç ne oldu?
Sistem 2'nin performansı Sistem 1'e göre HER AÇIDAN arttı. Ön hoparlör kalitesi RF'ten iyi. Tizlerdeki detaylar ciddi şekilde arttı, ancak bu artış sadece driver kalitesinden değil, driver'ların direkt sürücü koltuğuna yönlenmesinden de kaynaklanıyor.
RF'in midbass driver tonalitesi fazla takır tukur, yani mid vurguluydu. Hi-Vi FR600 daha doğal.
Subw ise eskisine göre güçlendi. Alt frekanslarda daha fazla dB üretebildiği için bas performansı yukarı çıktı. Eskisine göre daha rahat çalıyor, bu da bas vuruşların daha hızlı olmasını sağlıyor.
Ne kadar yazılsa da ses kalitesini kelimelerle anlatmak zor. Dinlemek şart :) !
Ara Bağlantı Kablolaması & Hoparlör Değişimi (Sistem 3)
Sistem 2'yi yaklaşık 2 yıl çaldım. İşlerden dolayı bir geliştirme yapmaya vakit ayıramadım.
Ancak geçen süre içinde sayısız albüm dinledim. Başka sistemlerle kıyaslama imkanım oldu. 3. sisteme giden yolda şunlar netleşti;
- İşin en başından beri (Sistem 1) mid frekanslarda bir fazlalık hissediyorum. Midbass driver değişikliği ile durumu anlamak iyi olacak.
- Teyp-DSP arasındaki kablo Alpine'ın Ainet bağlantıları için ürettiği bir kablo. Ona müdahale etmek mümkün değil. Ancak DSP'den amp'e giren kablolamayı (interconnect) iyileştirebilirim.
Bu arada başka sistemlerde interconnect değişikliği ile özellikle tizlerdeki detayların artarak sahnenin genişlediğini bizzat tecrübe ettim.
Derken Seas'ın bir tweeter'ını başka bir arabada dinleme olanağı buldum ki kalite hi-end seviyelerine gelmişti!!!
Bir de üzerine 2. subw faciası yaşandı. Subw driverlarından birinin cone-magnet arasındaki teli koptu. Belli ki 6.5" 150W RMS (dual driver olarak) hoparlör 320W'lık güce ve bendeki bol baslı müziklere dayanamadı.
Tabii şunu unutmamak gerekir, amp'dan 320W RMS güç teybin sesini sonuna kadar açıp amp gain potunu 0dB'e getirirseniz çıkıyor. Pratikte kimse sesi sonuna dayamaz.
Önce ara bağlantı kabloları. DH Labs firmasının Silversonic BL-1 kablosunu seçtim. Audio dünyasında bilinen ve F/P oranı yüksek bir model.
BL-1 arabalarda kullanılan 2'li 4'lü RCA kablolarla kıyaslanmayacak derecede kaliteli, ancak aynı oranda pahalı. BL-1'in içinde bulunduğu kategori ortalama ürünlerin çok yukarısında.
Bagajda duran 4 adet kablo (tweeter ve midbass kanallarının pre girişleri için);
https://dl.dropboxusercontent.com/u/..._upgrade_1.jpg
DSP - amp bağlantısı yapıldı;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/..._upgrade_2.jpg
Tersten bir kare;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/..._upgrade_4.jpg
Bagajda son durum;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/..._upgrade_5.jpg
Subw'a geliyoruz. Yeni driver yine Peerless, ama bu sefer 8" ve RMS 110W. Isobaric tasarımda RMS 200W'ın üzerinde power handling anlamına gelir.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...03/subw3_0.jpg
Artık laçka oldu, habire üretiliyor :);
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...03/subw3_1.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...03/subw3_2.jpg
Kabinet. Hacim bir önceki ile yaklaşık aynı, ama geometrisi neredeyse bir küp oldu;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...03/subw3_3.jpg
Bu sefer tek port;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...03/subw3_4.jpg
Devam;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...03/subw3_5.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...03/subw3_6.jpg
Yeni tweeter bu, dediğim gibi başka bir arabada dinleyip çok beğendim;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ter_Seas_1.jpg
Bu tweeter Hi-Vi gibi elektrostatik değil, klasik tipte. Bu yüzden arabanın A sütunundaki orijinal yerlerine takılacak. Fakat biraz modifikasyon yapmak lazım;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ter_Seas_2.jpg
Delik açılıyor. Driver'ı parçanın arkasına hapsetmeyeceğiz. Stok driver parçanın arkasında, çok kötü. Aslında çoğu arabada estetik için bir perdenin arkasına gizliyorlar.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ter_Seas_3.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ter_Seas_4.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ter_Seas_5.jpg
Takıldıktan sonra orijinal gibi durdu;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ter_Seas_6.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ter_Seas_7.jpg
Son durum;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ter_Seas_8.jpg
Dikkat edilmesi gereken şey, bu driver Hi-Vi gibi direkt dinleyiciye bakmayacak (off-axis). Buna rağmen Hi-Vi'den iyi çalacağını tahmin ediyorum.
Son hareketimiz midbass için, Hi-Vi'yi çıkartıp yerine Vienna Acoustics'in midbass driver'larını taktık;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...%20midbass.jpg
Değişim tamamlandıktan sonra tekrar DSP kalibrasyonu yaptım.
Son durum ne oldu? Güzel oldu. -Eskiye göre- her açıdan ileri gitti.
Öncelikle tweeter'lar eziyor! Bu kadar iyi olacağını tahmin etmemiştim. Akustik şarkılardaki ziller, ses yansımaları vs. çok iyi. Belli ki bu sefer hi-end'e yaklaştık.
Midbass'lar eskisinden daha iyi oldu, bu driver'lar daha fazla güç kaldırıyor. Ancak yine de gereğinden fazla mid duyuyorum. 3 tane midbass'tan sonra belli ki PXA-H100'ün yetenekleri ve IMPRINT yazılımı ile ilgili yetersizlikler mevcut diye düşünüyorum. Ancak kulakları tırmalayan çok aşırı bir durum değil.
Bass konusunda 8" driver'lar ile çağ atladık. Bu hoparlörün yapısı ile eskisinden daha alt frekanslara iniyoruz, bir de daha rahat çalıyor (max. power handling). Bas frekanslar eskiden arabayı bu kadar doldurmuyordu.
Kablolama değişimi kendisini belli etti. Sesin genelinde arka planda bir sessizlik, temizlik hissediliyor.
Subw bu seviyeye gelince izolasyon hafiften yetmemeye başladı. Kapılardan arada sırada pis titreşimler geliyor :).