S2000 için tasarlanmış bilgisayar sistemi
- Proje Adı: S2000 için tasarlanmış bilgisayar sistemi
- Proje Yapımcısı: phantom + EA.
- Yapılan Araç Marka / model / yıl: Honda S2000 '06.
- Projenin Konumu: İç mekan.
- Sistem Bileşenleri ve Kullanılan Malzemeler:
- Ekran sistemi
- LCD
- LCD mount
- dashboard kapağı
- HDMI kablosu
- Bilgisayar sistemi
- PC: board+SSD+RAM
- keyboard+mouse
- kasa
- DC-DC power supply
- AC-DC power supply
- power konnektörleri
- ECU & araba elektrik sistemine entegrasyon
- FlashPro
- USB uzatma kablosu
- 3A sigorta ve sigorta terminalleri
- enerji kablolaması & izolasyon bantları
bir süredir ECU tuning için Hondata FlashPro kullanıyorum. diğer sistemler gibi FlashPro bilgisayar ile kullanılıyor. kullanıcı arayüzü ve özellikleri çok güzel, ancak her defasında notebook taşımak, pilin dayanmaması, yola bakarken sağ koltuktaki ekrana da bakmaya çalışmak, klavyeyi kullanamamak, datalog başlatırken yanlış tuşlara basmak, basmak için uğraşmak falan derken bir sürü sıkıntı çıkıyor.
gelip geçen de bakıyor garip garip, koltukta koca bir notebook, ekran ışıl ışıl :).
daha da fazlası, FlashPro'nun ECT/IAT/BAT/MAP ve daha fazlasını gerçek zamanlı gösteren monitoring arayüzü var; ama bilgisayar olmadan kullanmak imkansız.
başka bir nokta; tüm OEM ECU entegrasyonlu veya standalone sistemlerde datalog dosyasını veya yeni ECU programını (ateşleme; yakıt, vs.) bir şekilde arabaya taşımak zorundasınız, bilgisayarla, SD memory gibi imkanlarla vsvs. arabayla sık sık oynuyorsanız ve tuning işlerinin defalarca yapılması gerektiği düşünülürse hiç pratik olmuyor.
bunlara ek olarak kafamda başka projeler de var, bu nedenle başta FlashPro olmak üzere herşeye altyapı olacak; S2000'e özel bir bilgisayar sistemi yapmaya karar verdim. projeye yönelik açıklamaları ve fotoğrafları bölümler halinde vermeye çalışacağım.
bu düşünceler doğrultusunda projenin hedeflerini belirledim;
- Motor parametrelerinin FlashPro üzerinden gerçek zamanlı izlenebilmesi.
- Başka uygulamalar için hazır bilgisayar altyapısı.
- Arabadan en pratik şekilde veri (datalog, ECU tuning programı) alabilme.
ancak isteklerim, FlashPro+notebook ile edinilen tecrübeler ve arabanın aşırı kompakt iç mekanı itibariyle bazı kısıtlar belirdi;
- Montaj iç mekan orijinalliğine zarar verilmeden gerçekleştirilecek.
- Ekran hariç görünen parça sayısının mümkün olduğunca az olması.
- Bilgisayar dışarda servis vermek için sökülebilir olacak.
- Akünün bitmemesi için düşük güç tüketimi ve kontağa bağlı çalışma.
- Bilgisayarda hareketli parça olmaması.
- Sistem standart kullanıcı arayüzlerini (klavye, mouse, vs.) ve çevre birim bağlantılarını (USB portlar, 802.11 WLAN) bulundurmalı.
- Sistemin sürüşü mümkün olduğunca az tehlikeye atması.
S2000'in içi çok dar ve göğüs yekpare. girinti-çıkıntı yok. diğer modellerde ekstra birşey takmak için yerler vardır; bazı parçaları, LCD'leri söküp başka yerlere monte edersiniz, yer açarsınız vs. ancak S'te böyle çözümler mümkün olmuyor. çoğunlukla göğüsün ortasını 7-8" büyüklüğünde LCD sığacak şekilde kesiyorlar, ama bunu yapmak istemedim, orijinalliğine kıyamadık :).
içerisi kompakt olduğundan ekstra ne taksanız hemen görülüyor, etrafta göze batan kabloların, parçaların olmasını bu nedenle istemedim. ama bunları sağlarken bilgisayar bilgisayar olmaktan çıkmamalıydı, fiziksel kullanıcı arayüzü dediğimiz klavye & mouse gibi birimler çalışmalı; işletim sistemi güncellemesi veya dosya aktarımı için standart bir bilgisayarda kullanılan özellikler mevcut olmalıydı.
bilgisayarı kullanırken sürüşü tehlikeye atmamak için touchscreen ve işletim sisteminde otomasyon kurarak, kullanımı olabildiğince basitleştirmeyi gerekli gördüm.
son olarak; şunları kapsam dışı bıraktım;
- Müzik & TV sistemi
- Internet uygulamaları
projeyi bölüm bölüm bitirdim; açıklama & resimler takip eden mesajlarda...
Ekran sistemi - ana çalışma
bu işin en zorlayıcı kısmı ekran. bu nedenle önce LCD'yi seçtim.
http://imageshack.us/a/img842/2102/hdmi5d2monitor1.jpg
outdoor uygulama için tasarlanmış, 7" capacitive touchscreen katmanlı bir LCD. controller, on/off switch ve resimde görülen montaj ekipmanıyla sistem için uygun gözüktü. montaj ekipmanının 2 eksende oynaması ekranı tutucuya (mount) takmak ve pozisyonlamak için büyük avantaj.
http://imageshack.us/a/img26/7397/hdmi5d2monitor10.jpg
ekran çözünürlüğü yeterli, ünitenin kalınlığı, eh işte, bu paraya bu kadar diyelim. bu arada, LCD için uzun bir araştırma yaptım, bu özelliklerde bundan daha incesini bulamadım.
LED arka ışıklandırma olmasına rağmen, display controller içinde olduğu için mecburen biraz kalınlaşıyor. ama eminim ki ileride daha ince modeller çıkacaktır.
http://imageshack.us/a/img838/9254/hdmi5d2monitor4.jpg
en başta touchscreen kullanmayı düşünmemiştim, ama üniteyi monte ettikten sonra touchscreen ile ilgili fikrimi değiştirdim!
http://imageshack.us/a/img687/5243/hdmilms700kf079.jpg
gelelim ekran mount kısmına, projenin en custom parçası bu oldu.
orta konsolun yan tarafında bir kapak var;
http://imageshack.us/a/img163/7345/004dsc04820.jpg
kapak çıkınca içeride (sanırım) şasiye bağlı metal aksam vs. bulunuyor. LCD'yi taşıyacak parçanın bir ucunu buraya monte etmeyi planladım. kapağın bir bölümünü ekrana gidecek kabloları göndermek için kestik.
herşeyin orijinalliğine uygun kalması kısıtına uymak için, kapaktan bir adet sipariş verdim. fiyatının çok düşük olması işi kolaylaştırdı. orijinale geri dönersem kapağı değiştirmem yeterli.
kapağın arkası;
http://imageshack.us/a/img822/1078/003dsc04819.jpg
daha sonra mount montaj noktasından göğüsün ortasına doğru gelecek şekilde; L şeklinde bir mastar yaptık. mastar için alüminyumdan çok ince bir metal parçası kullandık. böylece rahatlıkla eğildi.
mastar kullanılarak, standart lamadan metal mount üretildi.
http://imageshack.us/a/img853/4235/003dsc04829.jpg
bükümler;
http://imageshack.us/a/img838/7074/004dsc04830.jpg
montaj için delikler, ekranı en doğru şekilde ayarlamak için deneme yamulma metoduyla :) 2 delik açtık. aynı şekilde öbür uca LCD montajı için delik delindi.
http://imageshack.us/a/img31/8172/005dsc04831.jpg
ve ilk ekran sistemi ortaya çıktı;
http://imageshack.us/a/img836/8504/001dsc04810.jpg
LCD montajının yakından çekimi;
http://imageshack.us/a/img600/8218/002dsc04814.jpg
bu haliyle ekranın nasıl durduğunu test ettim. mount ve montaj elemanıyla duruşunu ayarladım. LCD'den güç, HDMI ve touchscreen için 3 tane kablo geliyor. mount'un aşağıdaki montaj noktasında görülen kablo ise OBDII portundan FlashPro'ya giden bağlantı.
ilerleyen aşamalarda kablolama düzenlenecek ve mount + kapak döşeme kaplaması yapılacak. bilgisayar henüz toplanmış değil.
Ekran sistemi - dış tasarım
LCD mount'un metal yüzeyi çirkin, alttaki konsol kapağına kablona geçsin diye kanal açtık, o da hoş durmuyor. bu nedenle parçaların döşeme malzemesi ile kaplanması gerekiyor.
döşeme malzemelerinde araştırma yaptım, alternatifler arasından alcantara'da karar kıldım. malzemenin şık bir görünüşü var, üzerinde çalışması zor değil. parçalara bali ile yapıştırmak mümkün. yine de işçilik açısından riske atmak istemedim, profesyonel bir yere yaptırmaya karar verdim. ancak tabii ki yapılırken başında durmanız & olayı yönlendirmeniz gerekiyor.
mount'un kaplanması;
http://imageshack.us/a/img202/6534/007dsc04833.jpg
neredeyse bitti;
http://imageshack.us/a/img341/993/011dsc04837.jpg
kaplanınca böyle oldu. açıkta kalan kısım altta kalacak, ancak arabaya monte edince yine de gözüktüğünü gördüm, maalesef hiç güzel durmadı;
http://imageshack.us/a/img27/3893/012dsc04839.jpg
o yüzden açık kalan bölgeye alcantara hazırlanıyor,
http://imageshack.us/a/img138/7119/020dsc04849.jpg
sonunda düzgün birşeye benzedi;
http://imageshack.us/a/img443/7364/015dsc04843.jpg
http://imageshack.us/a/img14/1548/014dsc04842.jpg
http://imageshack.us/a/img189/2233/013dsc04840.jpg
mount'u bitirince kapağa geçtik;
balileme operasyonu, kafalarda bi hafifleme oluşuyo bi yandan :)...
http://imageshack.us/a/img835/9276/006dsc04832.jpg
kaplama;
http://imageshack.us/a/img542/2604/008dsc04834.jpg
http://imageshack.us/a/img202/6030/009dsc04835.jpg
işte kapak, arka tarafı;
http://imageshack.us/a/img853/5710/019dsc04848.jpg
ön tarafı;
http://imageshack.us/a/img145/1758/017dsc04845.jpg
bu arada alcantara'yı beğendim. şık bir malzeme, araba içinde sportif bir görüntü veriyor.
mount ve kapak arabaya takıldı. mount sanayi tip metal görüntüsünden kurtuldu. ancak bilgisayar ve LCD güç kablosu bağlantısı için tekrar sökülecek. son bağlantıları yapmadan önce bilgisayarı hazırlamak gerekiyor.
Bilgisayar & LCD kablolaması
bilgisayar yerine gitti, direksiyon altındaki sigorta panelinden güç kablosu çekildi. sıra konnektör lehimlemede.
ayrıca HDMI ve USB kabloları da gözüyor;
http://imageshack.us/a/img203/6556/002dsc05976.jpg
birazdan FlashPro'yu koltuğun altına iteleyeceğim birazdan ;) bi tarafı hemen üstteki OBD portuna gidiyor, diğeri koltuğun altından USB ile bilgisayara...
http://imageshack.us/a/img38/5306/007dsc05246.jpg
dikkat edilirse boşta bir USB portu var, uzatma kablosuyla bilgisayarın bir USB portunu ön tarafa taşıdım. amaç rahatça flash memory takıp veri transferi yapabilmek.
http://imageshack.us/a/img854/9271/006dsc05238.jpg
bilgisayar tarafında herşey tamam, kablolama döşemenin altından geliyor;
http://imageshack.us/a/img208/9007/005dsc06002.jpg
yakından;
http://imageshack.us/a/img846/9739/004dsc06004.jpg
sigorta panelinden gelen güç kablolaması, sigorta terminallerine dikkat;
http://img145.imageshack.us/img145/6909/001dsc06049.jpg
ekran tarafına geçelim, bitirilmiş haliyle herşey;
http://imageshack.us/a/img833/268/001dsc05232.jpg
kapak;
http://imageshack.us/a/img138/701/004dsc05236.jpg
tüm ekran kablolaması file kılıf içine alındı;
http://imageshack.us/a/img855/3781/002dsc05233.jpg
yakından LCD & mount;
http://imageshack.us/a/img837/3995/003dsc05234.jpg
montaj elemanı 2 eksenli harekete izin veriyor, bu arada LCD kablolamasını görüyoruz;
http://imageshack.us/a/img163/7246/011dsc05250.jpg
http://imageshack.us/a/img442/7653/009dsc05248.jpg
uzaktan bakalım;
http://imageshack.us/a/img38/289/024dsc05269.jpg
ya da tamamen göğüse yapışık durabilir;
http://imageshack.us/a/img163/1566/022dsc05266.jpg
sürücü tarafından;
http://imageshack.us/a/img35/2678/013dsc05252.jpg
http://imageshack.us/a/img705/6343/015dsc05257.jpg
bu açıdan bakıldığında, vitesi kullanırken veya teyp kapağını açarken ekrana dokunulmadığını görebilirsiniz.
http://imageshack.us/a/img819/3105/026dsc05272.jpg
dışarıdan nasıl gözüküyor? full yatık;
http://imageshack.us/a/img577/3332/021dsc05264.jpg
sürücüye açılı,
http://imageshack.us/a/img208/2015/019dsc05261.jpg
power-on yapalım, FlashPro Manager gauge display;
http://imageshack.us/a/img59/2475/027dsc05273.jpg
http://imageshack.us/a/img204/5916/031dsc05277.jpg
son olarak sistemin kullanımına yönelik bölüm kaldı.
otomasyonlar, touchscreen, açılıp kapanma, veri senkronizasyonu ve yapılması mümkün diğer uygulamalar.
Sistemin bütünleştirilmesi
dış görünüm fena olmadı, ama sonuçta sistem başta belirlenen amaçlar doğrultusunda çalışmalı; aynı zamanda kısıtlara uymalı.
bu nedenle yardımcı programlar kullandım;
Windows OS otomasyonu için AutoHotKey;
http://cdn.autohotkey.com/static/ahk_logo.png
AHK ile istediğiniz klavye-mouse tuş kombinasyonlarını arka arkaya sıralattırmak mümkün. çok yetenekli bir utility program ve ücretsiz.
Unix/Linux X alemlerinin vazgeçilmez özelliği virtual desktop'ın Windows'a geleceği yok, 20 yıl oldu hala gelmedi :). Sanal ekranlar ile uygulamalar arasında hızlı geçiş için VirtuaWin;
http://virtuawin.sourceforge.net/wp-...-header211.jpg
VirtuaWin de ücretsiz bir program. ekranlar arasında geçiş klavye tuşlarına bağanabiliyor. tek tuşla ekrandan ekrana zıplayabiliyorsunuz.
dosya taşımak için Synkron. basit ve hızlı bir program, bu da ücretsiz;
http://synkron.sourceforge.net/blog/...on_header2.png
tabii ki ufak tefek başka programlar da var, ancak en kritik işleri bu programlar ile gerçekleştirdim.
DC-DC güç kaynağı sayesinde sistem kontağı ACC konumuna getirdikten 2 saniye sonra board'un power tuşuna basıyor; BIOS boot (fotoğraf maalesef bulanık);
http://imageshack.us/a/img407/3851/11dsc06046.jpg
makinenin hızlı açılması için SSD+hibernation (uyku modu) pratik bir çözüm oldu. Windows her power-off durumunda hibernate ettiği için her power-on yapıldığında kaldığı yere geri dönüyor;
http://imageshack.us/a/img18/9469/12dsc06047.jpg
1280x720 çözünürlük ile hep gelen ekran bu; en çok da bunu kullanıyorum. FlashPro gauge display;
http://imageshack.us/a/img138/536/6dsc06038.jpg
örnek screenshot;
http://imageshack.us/a/img84/3751/003clipboard06.jpg
sağ üstteki record ve datalog butonları touchscreen ile çok iyi oldu. eskiden datalog ve kayıt başlatmak için habire debelenip duruyordum. marşa basar basmaz tek hareketle datalog/record başlıyor!
dikkat ettiyseniz task bar'ı (görev çubuğu) gizli tutuyorum ki ekran alanı maksimum kalsın.
aşağıdaki low cam için yakıt tablosu. FlashPro Manager'da ekranlar arası geçişi klavyede en büyük tuş olan boşluk tuşuna bağladım. yolda giderken tuş falan aramamak için özellikle seçtim.
http://imageshack.us/a/img690/3675/2dsc06025.jpg
bu da screenshot;
http://imageshack.us/a/img805/8942/004clipboard07.jpg
kayıt ekranına geçebiliyoruz (datalog record);
http://imageshack.us/a/img38/2924/005clipboard08.jpg
klavyede rahat erişilecek başka bir tuşa virtual desktop değiştirme görevi atadım. basınca bir sonraki ekrana geçiyoruz. boş bir desktop olsun;
http://imageshack.us/a/img641/1031/5dsc06032.jpg
http://imageshack.us/a/img546/4434/006clipboard09.jpg
desktop için bazı açıklamalar yapalım: sağ üstteki gadget CPU ısısını gözlemek için hemen altındaki GPU ısısını gösteriyor. koltuk arkasında 30 derece sıcakta ya da uzun süre güneş altında kapalı kalmış arabanın içinde ısı ciddi şekilde yükselebilir. bu nedenle bilgisayarın ısı seviyelerini izlemenin iyi olacağını düşündüm.
ikonlar ve yazılar uzaktan rahat görmek için biraz daha büyütüldü. bu durum touchscreen kullanırken rahatlık sağladı.
Windows 7, sisteme touchscreen bağlı ise desktop klavyeyi ekrana dokunduğunuzda hazırlıyor, ekranın ne tarafına park edilmiş ise oradan çekip kullanabiliyorsunuz. kullanım için stylus daha uygun;
http://imageshack.us/a/img717/3325/8dsc06043.jpg
screenshot;
http://imageshack.us/a/img15/2340/007clipboard10.jpg
TR karakterlere kadar mevcut! FlashPro Manager üstünde görelim;
http://imageshack.us/a/img708/9277/008clipboard11.jpg
başka bir virtual desktop'a geçelim. Windows Explorer ile My documents (Belgelerim) klasörü ve screenshot. ikonlar touchscreen kullanımı için biraz daha büyük;
http://imageshack.us/a/img577/5444/3dsc06029.jpg
http://imageshack.us/a/img16/8058/002clipboard05.jpg
başka bir sanal masaüstünde arabanın servis bakım takibi & screenshot;
http://imageshack.us/a/img94/2514/4dsc06031.jpg
http://imageshack.us/a/img268/5351/009clipboard12.jpg
yeni bir sanal masaüstünde Synkron açık, USB flash diske önceden tanımlı klasörü kopyalayacak;
http://imageshack.us/a/img42/8547/010clipboard13.jpg
sistemde 2GB RAM mevcut. task manager (görev yöneticisi) açıkken başka bir desktop;
http://imageshack.us/a/img689/7677/012clipboard15.jpg
klavyedeki tuş atamalarını başka bir tuş ile kaldırabiliyorum, klavye standart Q klavye oluyor ve ekrana uyarı yazısı çıkarıyorum.
kullanımla ilgili kritik noktalar;
- FlashPro ekranları ve masaüstleri arasındaki geçişleri AHK sayesinde klavyede hep aynı tuşa basmakla yapabiliyorum.
- yolda giderken en rahatı touchscreen, ama menü açmak ya da birkaç karakter girmek gibi işlerde en kullanışsızı. basacağınız düğme/ikon ne kadar büyükse o kadar iyi çalışıyor.
- küçük menüler ve hassas mouse hareketleri için stylus var.
sistem kontağı kapattıktan 2 saniye sonra hibernate ediyor. yaklaşık 25 saniyede kapanıyor. marşa basınca yaklaşık 19 saniye sonra bıraktığınız sanal masaüstüne geri dönüyor. bu şekilde uzun yanan kırmızı ışıklarda bile kontak kapatıp açma yapıyorum.
şimdiye kadar hibernate etme ve geri dönüşte bir sıkıntı görmedim. ancak Windows'un %100 mükemmel çalışmasını da beklemiyorum. eninde sonunda bir yerde çakılır. o zaman klasik bilgisayarcı çözümünü yapar reboot çekeriz :).
DC-DC güç kaynağı ignition akımını hep algılıyor, şimdiye kadar kontak kapandığı/açıldığı halde güç kaynağının algılamadığını hiç görmedim. sağlamlığını zaman içerisinde göreceğiz.
sonuç olarak sistem devrede. tuning açısından büyük bir imkan. display gauge gözümün önünde ve hep açık olduğundan; şimdiye kadar farkında olmadığım durumları tespit etmem mümkün oluyor.
hız genel olarak yeterli. klavye+touchscreen+stylus'un tamamı ile sistemi standart bir bilgisayarmış gibi kullanabiliyorum; ama karakter girmek, sağ klik gibi işlemler normalden daha yavaş.
bu sistem gelecekte başka uygulamalar için altyapı oluşturuyor. aklıma gelenler;
‣ su enjeksiyonu: RPM/TPS'e bağlı progresif püskürtme map'leri, su debisi ve depo durumu.
‣ başka bir sensor display sistemi: mesela MaxiDisplay'in bilgisayar çıkışı.
‣ TPMS: süper olurdu, bilgisayar entegrasyonu maalesef yaygın değil.
‣ race lapping
‣ navigasyon
‣ ön/arka kamera sistemi
‣ standalone EMS entegrasyonu
‣ performans ölçme (DBN olayı)
‣ araç içi sistemlerin kontrolü (I/O-over-USB)
zamanla araba bilgisayarı uygulamalarının yaygınlaşacağı, donanımın daha küçük boyutlara gideceği şimdiden görülüyor.
projede ciddi emeği geçen E. Aydoğan arkadaşıma teşekkür ederim.
faydalanmanız dileğimle...