Godless Commie Nickli Üyeden Alıntı
Bu konuda bir-iki test yapılabilir.
Bunlardan biri bir usta tarafından yapılmış, ama ne kadar sağlıklı yapılmış, o bilinmiyor.
Bahsettiğim test, basınç testi.
Piyasada bu iş için test aparatları var, ama bir adet bisiklet iç lastiği ile üç kuruşa kendiniz de yapabilirsiniz.
Lastiğin sibobundan pompa ile 14 psi (1 bar) hava basıp hem basınç düşüyor mu diye bakarsınız, hem de kaçak var mı diye kontrol edersiniz.
En iyisi bu testi soğuk ve sıcak motorda tekrarlamak tabi.
İkinci test ise, soğutucu sıvının motorun içine sızıp sızmadığını kontrol etmek için.
Motor çalışmıyor iken radyatörün kapağını açıp ağzına kadar doldurursunuz. Radyatör kapağını takmayın, açık kalsın.
Ardından, marşa basın. Marşa basarken de gözünüz radyatörün boğazında olsun.
Eğer sıvı motorun içine gidiyorsa, bunu %99.9 ihtimalle kapak contasından yapar. Sıvının kaçtığı çatlak, yırtık, artık her ne ise, yek yönlü değildir.
Dolayısı ile, motorun ilk çalışmasında oluşan basınç farkı da buradan soğutma sistemine "sızacaktır".
Marşa basıldığında radyatör boğazından taşma/kabarcık geliyorsa, geçmiş olsun.
Hatta, kaçak büyükse, marşa basıldığında epey su fışkırır. Kapak contasının değişmesi gerektiğini kesin bir şekilde teyit eder.
Bazı durumlarda bu sızıntı çok küçük, bazen de sadece motor ısınıp metal bileşenler genleştiğinde anlamlı hale gelebilecek kadar ufak bir kaçak olabilir.
O yüzden bu testi soğuk ve sıcak motorda tekrarlamak faydalı.
Bu arada, sıcak motorun radyatör kapağı açılabilir. Üzerine bir havlu ve koyarak, el yakmadan yavaş yavaş açılırsa sorun çıkarmaz.
Ama en iyisi, radyatör boğazına tam oturacak bir huni bulmaktır.
Bu sayede huni tepeleme doldurulur, sistem içindeki ter türlü hava kolayca atılır.
Motor bu şekilde çalışır, ısınınca yukarıda bahsettiğim marşa basma testi de kolayca yapılır.
Bir de şu var: Antifreeze kullanın. Milletin dediğine bakmayın.
Sadece su ZARAR verir. Sistemde antifreeze olmalı.
Yarı yarıya antifreeze ve su olsun, iki yılda bir değiştirin.
Bunu yaparsanız, aracınızı senelerce sorunsuz kullanırsınız.
Unutmadan, motorun içinde (sızıntı yüzünden) yanan antifreeze çok keskin kokar ve yere yayılıp kolayca uçmayan bembeyaz bir duman üretir.
Motorda antifreeze varsa, bu durumun olup olmadığını gözlemlemek de faydalı olur.