User Tag List

Sayfa 1/3 123 SonSon
39 sonuçtan 1 ile 19 arası

Konu: Delrin bushing (Saliıncak burcu) yapmaca ve montajı

  1. #1
    Hakan Girginer - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Sep 2011
    Yaş
    62
    Şehir
    Ä°stanbul
    Mesaj
    1.498
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    21 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)

    Delrin bushing (Saliıncak burcu) yapmaca ve montajı

    Konuya biraz ayrıntılı giriyorum, söylemedi demeyin.

    Geçenlerde sola dönüşlerde bir gariplik hissettim. Velet bir an viraja oturur gibi yapıp, ardından arka tarafı salıverecek gibi davranmaya başladı bir anda.

    Ne oluyor diye aracın etrafında bir dolaşayım dedim, bir de baktım ki, sağ arka lastik sol tarafa göre daha fazla içe yatmış. Kamber açısı artmış yani.

    Hemen Kuzey Oto'ya gittim. Sol taraf 3.6, sağ taraf 5.7 derece civarında çıktı. Hem de ayarlar sonda iken.

    OHA diyerek oradan ayrıldım, İkiler Mazda'ya uğradım. (İkisi de Bostancı Sanayi'de).

    Veledi kaldırıp arka lastikleri söktük, sağ arkanın dış üst burcunun köfte gibi olduğunu gördük. Burç o kadar yumuşayınca, tekerleğin içeri yaslanmasına neden olmuş. Şans eseri, Taber Usta'nını elinde tam da o burç vardı. Değiştirince kamber açısı bir miktar düzeldi.

    Ne var ki, ben arkada maksimum -1.25 derece kamber isterken, biz ne yapsak bunu -2.6 dereceden daha ileriye getiremedik. Bunun ardında yatan neden de, benim aracı yaklaşık 3 Cm kadar alçaltmış olmam idi.

    Düşündüm, taşındım, araştırdım, bir çare buldum.

    Eğer alt salıncağın dış burçlarını offset (merkezden kaçık) yaparsam, kamber açısını düzeltebileceğime karar verdim.
    Piyasada bin türlü poly burç markası var. Ama, en iyi malzeme Delrin. Onu da öğrendim.

    Kauçuk burçlarda offset merkez mümkün değil. Kauçuk esniyor çünkü.

    Delrin ise, plastik gibi, ama kendinden yağlı ve garip bir malzeme. Ama, Delrin burçlar da ÇOK pahalı.

    Neyse.. Niyeti bozdum bir kere. Gittim, Delrin malzeme sipariş ettim. Çok ucuzmuş. Ben de hata mata yaparım diye bol bol aldım. Normalde bir araç için 30-40 TL filan harcamanız gerekiyor. O derece.

    Buyrun bu da aldığım malzeme:

    Delrin 45 mm (1 Mt) Sert Plastik Çubuk - Hirdavatmarketim.com

    İşleme konusunda ise, son derece akıllı ve elinden iş gelen bir tornacı buldum. (Bir gün piyangodan para çıkarsa, ilk iş bir torna alacağım, bu konuda kendime sözüm var. Sonra da CNC...) Bostancı Sanayi içinde Şenol Kardeşler Torna. Adam hem güleryüzlü, hem de "leb" derken Çorum'un tarihçesini anlatabilen, zehir gibi akıllı bir sanatkar.

    Ben zaten gerekli ölçüm ve çizimleri yapmıştım. bunları Sinan Usta'ya verdim, kağıda baktı ve hemen çay söyledi.
    Hem çay içtik, hem de işe giriştik.

    Burçları iki parça yaptık. Bu sayede hem montaj kolay oldu, hem de arada yağ boşluğu elde ettik. (resimler eminim daha iyi anlatır olayı...)

    Önce kaba şekli çıkardık.


  2. #2
    Hakan Girginer - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Sep 2011
    Yaş
    62
    Şehir
    Ä°stanbul
    Mesaj
    1.498
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    21 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    İki parça olan burçlara, güzel de birer şapka yaptık ki, yerlerine tam otursunlar.




    Kaba halleri bu şekilde oldu.

  3. #3
    Hakan Girginer - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Sep 2011
    Yaş
    62
    Şehir
    Ä°stanbul
    Mesaj
    1.498
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    21 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Ancak, bu burçların göbeklerini offset (merkezden kaçık) yapmak istiyorduk. Bu sayede camber açısını toplayabilecektim.

    Offset delme işlemini de, eski bir Kızılderili hilesi kullanarak tornada yaptık.


  4. #4
    Hakan Girginer - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Sep 2011
    Yaş
    62
    Şehir
    Ä°stanbul
    Mesaj
    1.498
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    21 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)

  5. #5
    Hakan Girginer - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Sep 2011
    Yaş
    62
    Şehir
    Ä°stanbul
    Mesaj
    1.498
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    21 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Burç göbeklerini de çelik yaptık. Alt burç saplamaları 14mm, üst burç saplamaları ise 8mm kalınlığında. Biz bütün göbeklerin dış çaplarını 18mm yaptık. Bu da bize 14mm saplamalarda 2mm et kalınlığı verdi. Bu sayede offset deldiğimiz Delrin malzemeyi fazla zorlamamış olduk.

    Burç göbekleri ile Delrin arasında ise 0.5mm kadar yağ boşluğu bıraktık.

    Bütün burçları hidrolik pres marifeti ile salıncaklara monte ettik.
    Haa, söylemeyi unuttum. Ben bütün salıncakları, hubları (porya) söküp, motora yükleyip tornacıya öyle gittim. Yerinde çalışmak için yani.

    Tüm burçların aynı hizada olmasını da ana saplamayı kullanarak sağladık.

    Daha sonra salıncak burç yuvalarını delip gresör monte ettik. Senede bir kere gres bassam kırk (40) yıl dayanır bunlar artık.

  6. #6
    Hakan Girginer - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Sep 2011
    Yaş
    62
    Şehir
    Ä°stanbul
    Mesaj
    1.498
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    21 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Burada da, monte edilip bitmiş hali var.

    Gresörler, vs. açıkça görülebiliyor.









  7. #7

    Üyelik
    Feb 2011
    Yaş
    37
    Şehir
    Ankara
    Mesaj
    4.852
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    15 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    benim golfün kapı menteşelerinde boşluk vardı almanlar zamanında sarı malzeme kullanmış yumuşak olsun diye bende delrin kullanarak onları yeniden yapmıştım gerçekten güzel malzeme sizin burçlarda güzel olmuş elinize sağlık

  8. #8
    ghibli06 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Dec 2009
    Yaş
    49
    Şehir
    Ankara, Çayyolu
    Mesaj
    10.476
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    129 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    elinize sağlık, ben de yapmıştım, çok başarılı oldu
    Ne Mutlu Türk'üm Diyene...

    http://kocmardogaltas.wix.com/kocmar

  9. #9

    Üyelik
    Jan 2010
    Yaş
    37
    Şehir
    Ankara
    Mesaj
    359
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Hakan abi cok guzel olmus. Delrin bayagi sert bir malzeme diye hatirliyorum. sikinti olurmu? ayni sekilde motor kulaklarının içi yapilirmi ne dersin? cok sert gelebilirmi?

  10. #10

    Üyelik
    Nov 2005
    Yaş
    39
    Şehir
    Turkiye/Istanbul
    Mesaj
    2.953
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    eline saglik Evet ilk aklima gelen motor kulagi oldu benimde

  11. #11
    President - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Feb 2013
    Yaş
    43
    Şehir
    Ankara
    Mesaj
    482
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Güzel iş olmuş güle güle kullanın.

    Delrin gibi malzemeler zamanla burçların hareketinden dolayı aşınabiliyor, eziliyor boşluk yapıyor. Gerçi delrin, teflon ya da polyemit malzemeye göre biraz daha kaygan. Nispeten daha uzun ömürlü olabilir. Bu iş için ideal malzeme poliüretan fakat onunda hem fiyatı yüksek hem de tornada işlemesi çok daha zor.

    Ben de aynı sorundan muzdaribim bu aralar, sanırım malzeme ve torna maliyetinden dolayı direk yurt dışından poliüretan bushing kit alıp geçeceğim.

  12. #12
    deeperblack - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Apr 2008
    Yaş
    42
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    1.838
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    17 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Abi eline sağlık. Mükemmel iş çıkartmışsın yine.

    Bu kullanlan malzemenin diğerine oranla daha sert olması sürüştede etken olan bişeymidir ?

  13. #13
    gökan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Feb 2006
    Yaş
    39
    Şehir
    BURSA
    Mesaj
    11.240
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    7 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    bu malzeme yumusak degil bilginiz olsun
    www.honda-tech.com
    _____________



    çok bildimlik yaparsan çok düşmüşlük yaşarsın,yok derdimlik yaparsan dert görünce saparsın....

  14. #14

    Üyelik
    Oct 2011
    Yaş
    49
    Şehir
    Ankara
    Mesaj
    1.231
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    49 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    teşekkür butonu neden yok, eskiden vardı...

  15. #15
    1.6 VTi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Jun 2006
    Yaş
    39
    Şehir
    İzmir
    Mesaj
    1.682
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Hakan Abi gene süper bir tweak/upgrade olmuş. Ellerine, emeğine, bilgine sağlık.

    Ben de Energy Bushing Kit almıştım, 1 senedir kullanıyorum, son derece memnunum ama herkes gibi benim de merakım motor kulakları konusunda. Onların da içi kauçuk. Poliüretan ile daha uygun bir çözüm yapılabilir mi motor kulaklarına acaba ?
    Beni sallamayanları ARTIK ben de sallamıyorum. Muhattap olmaya tenezzül etmeyenlere selam olsun, siz olmasanız da olur, GERÇEK DOSTLARIM bana yeter.

  16. #16
    GokhanRS - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Aug 2010
    Yaş
    41
    Şehir
    Antalya/Moscow
    Mesaj
    8.088
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    62 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    imkan olsa araba üretecek adamsın vesselam.
    It’s better to walk alone, than with a crowd going in the wrong direction... (Grant)

  17. #17
    Hakan Girginer - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Sep 2011
    Yaş
    62
    Şehir
    Ä°stanbul
    Mesaj
    1.498
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    21 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Sağolun beyler...

    Ama, aman diyeyim. Delrin olsa olsa ıskarmoz yapmak için kullanılır.
    Iskarmoz da bir çeşit motor kulağı sonunda.

    Motor kulağı için Delrin kullanırsanız, dişinizin dolgusu dahi düşebilir sarsıntıdan.
    Gerçekten sert ve esnemeyen bir malzeme.

    Motor kulağı için profesyonel oto cam montajcılarının kullandığı siyah mastiğin işe yaradığını biliyorum. Kopan motor kulağını temizleyip, metal bağlantı parçalarının arasına (gerekirse kartondan kalıp yapıp) bu mastik dökülüyor, sonra iki gün kadar sertleşmeye bırakılıyor. Normal motor kulağından daha sert, ama dayanıklı bir parça çıkıyor ortaya.

    O da şu şekilde:






  18. #18
    Hakan Girginer - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Sep 2011
    Yaş
    62
    Şehir
    Ä°stanbul
    Mesaj
    1.498
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    21 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Alıntı deeperblack Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Abi eline sağlık. Mükemmel iş çıkartmışsın yine.

    Bu kullanlan malzemenin diğerine oranla daha sert olması sürüştede etken olan bişeymidir ?
    Malzemenin sert olmasından ziyade, istenmeyen yönde esnemiyor olması önemli.

    Salıncak uç burçlarında tercih edilen, sadece yukarı ve aşağı harekettir. Bu, şaseye bağlanan iç burçlarda farklıdır, onların esnemesi gerekebilir.

    Diğer yandan, stiction diye bir terim var. Stiction, hem ilk hareketi engelleyen iç kilitlenmeyi, hem ataleti, hem de sürtünmeyi tarif eden çok güzel bir kavram.
    Kauçuk burçlarda ciddi miktarda stiction var. Yani, tekerleği, amortisörü ve yayı çıkarılmış bir süspansiyon salıncak sisteminde, salıncakları aşağı yukarı hareket ettirmek için ciddi bir çaba gerekir.
    Ama, bu salıncaklara delrin burç takılırsa, serçe parmağın ile sonda dayanacağı yere kadar aşağı yukarı hareket ettirebilirsin. Hatta, en yukarı getirdiğinde kendiliğinden en aşağı noktaya kadar düşer, ama burkulma olmaz.
    Bu da süspansiyonun daha net bir şekilde ayarlanabilmesine (tune edilmesine) olanak tanır.
    Burkulma olmadığına göre virajda ya da hızlanma/fren yükleri altında geometri değişmeyeceğinden daha net bir sürüş hissi verir.

  19. #19
    Hakan Girginer - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Sep 2011
    Yaş
    62
    Şehir
    Ä°stanbul
    Mesaj
    1.498
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    21 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Alıntı President Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Güzel iş olmuş güle güle kullanın.

    Delrin gibi malzemeler zamanla burçların hareketinden dolayı aşınabiliyor, eziliyor boşluk yapıyor. Gerçi delrin, teflon ya da polyemit malzemeye göre biraz daha kaygan. Nispeten daha uzun ömürlü olabilir. Bu iş için ideal malzeme poliüretan fakat onunda hem fiyatı yüksek hem de tornada işlemesi çok daha zor.

    Ben de aynı sorundan muzdaribim bu aralar, sanırım malzeme ve torna maliyetinden dolayı direk yurt dışından poliüretan bushing kit alıp geçeceğim.
    Teşekkürler.

    Burç hareketinden dolayı aşınma, metal göbek ile delrin arasına pislik/toz/su girerse oluyor.
    Ben bu sorunu metal ile delrin arasına bir gres katmanı ilave ederek çözdüm. Amacım, yılda bir-iki kez gres basarak araya girebilecek her türlü yabancı maddeyi engellemek.

    Bir de, metal göbekleri işlerken mümkün olduğunca parlak ve pürüzsüz bir yüzey elde ettik. Son aşamada yüksek devirle çok ince zımpara yaptık, pırıl pırıl oldular. Bu da aşınmayı önlemek adına yapıldı tabi.

    Kit fiyatlarına ben de baktım, yemedi.

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •