Konuya biraz ayrıntılı giriyorum, söylemedi demeyin.
Geçenlerde sola dönüşlerde bir gariplik hissettim. Velet bir an viraja oturur gibi yapıp, ardından arka tarafı salıverecek gibi davranmaya başladı bir anda.
Ne oluyor diye aracın etrafında bir dolaşayım dedim, bir de baktım ki, sağ arka lastik sol tarafa göre daha fazla içe yatmış. Kamber açısı artmış yani.
Hemen Kuzey Oto'ya gittim. Sol taraf 3.6, sağ taraf 5.7 derece civarında çıktı. Hem de ayarlar sonda iken.
OHA diyerek oradan ayrıldım, İkiler Mazda'ya uğradım. (İkisi de Bostancı Sanayi'de).
Veledi kaldırıp arka lastikleri söktük, sağ arkanın dış üst burcunun köfte gibi olduğunu gördük. Burç o kadar yumuşayınca, tekerleğin içeri yaslanmasına neden olmuş. Şans eseri, Taber Usta'nını elinde tam da o burç vardı. Değiştirince kamber açısı bir miktar düzeldi.
Ne var ki, ben arkada maksimum -1.25 derece kamber isterken, biz ne yapsak bunu -2.6 dereceden daha ileriye getiremedik. Bunun ardında yatan neden de, benim aracı yaklaşık 3 Cm kadar alçaltmış olmam idi.
Düşündüm, taşındım, araştırdım, bir çare buldum.
Eğer alt salıncağın dış burçlarını offset (merkezden kaçık) yaparsam, kamber açısını düzeltebileceğime karar verdim.
Piyasada bin türlü poly burç markası var. Ama, en iyi malzeme Delrin. Onu da öğrendim.
Kauçuk burçlarda offset merkez mümkün değil. Kauçuk esniyor çünkü.
Delrin ise, plastik gibi, ama kendinden yağlı ve garip bir malzeme. Ama, Delrin burçlar da ÇOK pahalı.
Neyse.. Niyeti bozdum bir kere. Gittim, Delrin malzeme sipariş ettim. Çok ucuzmuş. Ben de hata mata yaparım diye bol bol aldım. Normalde bir araç için 30-40 TL filan harcamanız gerekiyor. O derece.
Buyrun bu da aldığım malzeme:
Delrin 45 mm (1 Mt) Sert Plastik Çubuk - Hirdavatmarketim.com
İşleme konusunda ise, son derece akıllı ve elinden iş gelen bir tornacı buldum. (Bir gün piyangodan para çıkarsa, ilk iş bir torna alacağım, bu konuda kendime sözüm var. Sonra da CNC...) Bostancı Sanayi içinde Şenol Kardeşler Torna. Adam hem güleryüzlü, hem de "leb" derken Çorum'un tarihçesini anlatabilen, zehir gibi akıllı bir sanatkar.
Ben zaten gerekli ölçüm ve çizimleri yapmıştım. bunları Sinan Usta'ya verdim, kağıda baktı ve hemen çay söyledi.
Hem çay içtik, hem de işe giriştik.
Burçları iki parça yaptık. Bu sayede hem montaj kolay oldu, hem de arada yağ boşluğu elde ettik. (resimler eminim daha iyi anlatır olayı...)
Önce kaba şekli çıkardık.