2009 Formula 1 Dünya Şampiyonası'nın üçüncü yarışı bu hafta sonu Çin'de geçilecek. Herman Tilke tarafından tasarlanan Şangay Uluslararası Pisti, dünyanın en etkileyici Formula 1 pistlerinden biri olarak biliniyor.
Tilke, pistin tasarımında Çince "Shang" (Yukarı) karakterinden ilham aldığını belirtiyor. Eski çeltik tarlaları üzerine inşa edilen Şangay Uluslararası Pisti 5,451 km uzunluğa sahip. 7'si soldan, 9'zu sağdan toplam 16 virajı bulunuyor.
Pist özellikle taraftarların yarışı en iyi şekilde izleyebilmelerini ve sürücülerin limitlerine çıkabilmelerini sağlayacak şekilde tasarlanmış.
Uzun düzlükleri, dar virajları ve inişli çıkışlı eğimiyle, yarış heyecanını artıran, sürücülere sollama imkanı tanıyan bir pist. Pistin zorlu virajları, uzun düzlükleri sürücüler için hem teknik, hem de fiziksel olarak meydan okuyucu bir özellik taşıyor.
Asya kıtasındaki son yarış olan Çin Grand Prix'si ülkemizde sabah saatlerinde seyredilebilecek. Pazar günü yapılacak yarışın saati 10:00. Sıralam turları ve yarışı TRT1 ekranlarından canlı olarak izleyebilirsiniz.
17 Nisan 2009, CUMA
1. Antrenman turları 05:00 - 06:30 BBC
2. Antrenman turları 09:00 - 10:30 BBC
18 Nisan 2009, CUMARTESİ
Cumartesi antrenman turları 06:00 - 07:00 BBC
Sıralama turları 09:00 TRT1
19 Nisan 2009, PAZAR
Yarış 10:00 TRT1
Yarış saatleri TSİ'ye göre verilmiştir
2008'den bu yana pistteki değişiklikler
- 10'ncu virajın çıkışında suni çimler yenilendi.
- Pist kenarı boyunca uzanan beyaz çizgiler kalınlaştırıldı.
- Pit girişi, pit yolundan hemen önce daha geniş hale getirildi.
Pistteki diğer değişiklikler
- İki bölüm (1, 2 ve 3'ncu virajlar ile 10, 11 ve 12'nci virajların bulunduğu bölge) "Salyangozlar" olarak isimlendirildi.
- FIA'nın pist çevresinde zorunluğu kıldığı güvenlik çitlerinin toplam mesafesi 9 bin 350 metreye yükseltildi.
- Pistin inşaasında kullanılan beton kazıkların toplam sayısı 40 binden 800 bine çıkarıldı.
Pist Bilgileri
Tur uzunluğu: 5.451km
Offset: 0.190km
Toplam tur sayısı: 56
Yarış uzunluğu: 305.066km
Pit alanı hız sınırı: Antrenman seanslarında 60km/h -- Yarış sırasında 100km/h
-----
Aslında takımlar bu hafta yarışa hazırlanmaktan çok FIA Uluslararası Temyiz Mahkemesi'ne hazırlandılar !
Ferrari, Renault, BMW Sauber ve Red Bull, “difüzer üçlüsü”nün ( Brawn GP - Williams ve Toyota yı kasdediyor ) araçlarının yasal olduğu yönünde görüş bildiren Avustralya ve Malezya Grand Prix yarış hakemlerinin kararına karşı konuyu temyize götürmüştü.
Ferrari’nin yasal temsilcisi Nigel Tozzi, Paris’teki mahkemeye verdiği ifadede, bu takımların illegal bir cihaz kullanarak kurallardaki yasal boşlukları suistimal ettiğinden şüphe bulunmadığını bildirdi.
Press Association’da yer alan haberde Tozzi, sözkonusu takımların kelime oyunları yaparak sözde zekice davranmaya çabaladıklarını ancak mevzubahis kuralların amacının ortada olduğunu kaydetti.
Tozzi, rakip takımların imkanlarını kullanmadığı için değil, Brawn, Toyota ve Williams’ın kuralları ihlal ettiği için temyize başvurduklarını vurguladı.
Renault’nun temsilcisi Andrew Ford ise, FIA’nın tasarımın yasadışı olduğu sonucuna vardığını ifade etti.
Brawn GP tartışmalı difüzer tasarımının da yardımıyla sezonun ilk iki yarışını kazanmıştı. Bugünkü oturumdan çıkacak sonuç sezonun gidişatını tümden değiştirebilecek.
Mahkeme, tasarımın yasal olduğuna karar vermesi halinde, diğer takımların süratle “difüzer üçlüsünü” kopya etmesi gerekecek.
Ancak tersi bir karar çıkması halinde, bu takımlar puanlarının silinme tehlikesiyle karşı karşıya bulunuyor.
Takım patronu Ross Brawn yaptığı açıklamada, mahkemenin vereceği kararın takımının lehine olacağı konusunda iyimser olduğunu belirtmişti.