Catch can kullanmanın yararları hakkında redline-motorworks tarafından yazılmış mükemmel bir makale.An excellent article on the benefits of running a catch canfrom redline-motorworks.
How does an oil catch can work and why is it beneficial?
Last Updated: 7/28/2010
There is a large debate as to whether or not oil catch cans are worth the money or not. This article is dedicated to providing a very detailed explanation showing why a catch can is highly recommended in direct injection engine applications.
Bir oil catch can nasıl çalışır ve neden yararlıdır ?
Son Güncelleme: 7/28/2010
Oil catch canlerin parasını hakedip haketmediği konusunda yaygın bir tartışma var. Bu makalede catch canlerin, direkt enjeksiyonlu motorlarda neden mutlaka önerildiği konusu detaylıca anlatılmıştır.
Öncelikle aracınızda catch can takılı değilken, motorunuzda neler olup bittiğine bakalım. Bütün içten yanmalı ve benzin ile çalışan araçlar 4 zamanlı motora sahiptirler. Buda demek oluyorki; piston, döngüsünü tamamlamak için 4 defa yukarı ve aşşağı inip çıkmak zorundadır. Emme valfi açıkken piston aşşağı inerek vakum oluşturur. Bu, yanma için gerekli olan sıkışmış soğuk havayı çeker. Aynı zamanda benzin silindir içine enjekte edilir. Emme valfi kapanır ve piston silindirin tepesine doğru yükselir. Bu sıkıştırma silindirin içinde çok büyük bir basıncın oluşturulmasına sebep olur. Bu basınca sadece silindirin kendisi, piston ve silindirin duvarına oturan piston halkaları maruz kalır. Egzoz ve emme valfleri tabiiki kapalıdır. Basınç okadar fazladırki, çok ufak miktarda bir hava pistonun ve halkalarının etrafından krank yatağına kaçar. Buna egzoz gazı sızıntısı adı verilir.First, let's go over what is currently happening in your engine without a catch can installed. All internal combustion engines that run off gasoline are 4 stroke engines. This means that the piston has to go up and down a total of 4 times to complete a cycle. The piston first goes down with the intake valves open creating a vacuum. This draws in the cool dense air for combustion. At the same time, fuel is injected into the cylinder. The intake valves close and then the piston rises up towards the top of the cylinder. This compression creates an immense build-up of pressure in the cylinder. The only things containing this high pressure are the cylinder itself, the piston and the piston rings that seat against the walls of the cylinder. The intake and exhaust valves are obviously closed as well. The pressure is so high that a very small amount of the air escapes around the piston and piston rings into the crankcase. This is called blow-by. The amount of blow-by increases as the engine RPMs rise. Also, an engine with more cylinders will have more blow-by. Obviously not all of the air escapes or else combustion wouldn't take place. A diagram of the 4-stroke cycle can be seen below. Only the first 2 steps are relevant in regards to the catch can.
Egzoz gazı sızıntısının miktarı, motorun deviri arttıkça çoğalır. Ayrıca daha çok silindire sahip motorlarda egzoz gazı sızıntısı daha fazla olur. Açıkçası havanın tamamı kaçmaz, yoksa bu durumda yanma gerçekleşemezdi. Aşşağıda 4 zamanlı döngünün diyagramını görebilirsiniz. Sadece ilk iki sıradakiler catch can ile alakalı olan kısım.
Krank, komple yağ dolu krank yatağının içerisinde döner. Bu, tamamen krankı yağlanmış şekilde tutar. PCV (Pressure Control Valve - Basınç Kontrol Valfi) veya pozitif krank gövdesi havalandırması, krank yatağında basınç oluşmamasını sağlar.Inside the crankcase, you have the crank which is turning in the oil pan which is full of oil. This keeps it properly lubricated. PCV or positive crankcase ventilation is necessary to ensure there isn't a build up of pressure in the crankcase. This would cause the crankcase to possibly crack under the pressure and create a huge mess of oil on the street. So the PCV system removes the pressure from the crankcase and reverts it back through the intake tract via crank case vents. This pressure isn't made up of 100% air. It will also contain a very small amount of oil as well since there is so much in the oil pan at a high temperature. This air and oil mixture is then entered somewhere after the intake system, passes through the intercooler (if you car is turbo or supercharged) and then re-enters the combustion chamber (cylinder) through your intake valves to be re-burned. The oil will actually coat everything on its way back to the combustion chamber. It will develop in the intercooler, boost hoses, intake manifold and intake valves. Just on the other side of these valves is where the combustion is taking place where the temperatures are extremely high. This is what actually causes the oil to solidify on the valves. With the oil passing through the intercooler, it can actually coat the cooling fins which will hinder the intercooler's ability to cool the air therefore lowering the efficiency.
Eğer krank basınç altında kalsaydı, muhtemelen bu krankın çatlamasına ve yola yağ boşaltmasına sebep olurdu. Yani PCV sistemi krank üzerinde oluşan basıncı, krank yatağındaki havalandırmadan alarak intake sistemine geri gönderir. Bu basıncın %100 ü havadan olmuşmamaktadır. Aynı zamanda, krank yatağında yüksek derecede ve bol miktarda yağ bulunduğundan, geri dönen basıncın içerisinde çok az miktarda yağda vardır. Bu hava ve yağ karışımı intake sisteminin sonrasındaki bir yere girerek, intercoolerdan geçer (eğer aracınız turbo veya süperşarjlı ise) ve tekrar yanmak üzere, emme valfleriniz sayesinde yanma odasına girer. (silindir) Aslında yağ, yanma odasına tekrar giderken, geçtiği yollardaki herşeyi kaplar. Yağ, intercoolerınızı, basınç hortumlarınızı, emme manifoldunuzu ve emme valfinizi kaplar. Bu valflerin hemen öbür tarafında, yanmanın gerçekleştiği yerde sıcaklık çok yüksektir. Bu sıcaklık; yağın, valfler üzerinde katılaşmasına sebep olur. Intercoolerdan geçen yağ ise, intercoolerı soğutan petekleri kaplayarak, soğutma işlemini engeller ve verimliliğinin düşmesine sebebiyet verir.
Emme valflerinde yağ katılaşması, sadece direkt enjeksiyonlu motorlarda sorun teşkil eder. Diğer tüm port enjeksiyon kullanan motorlarda, benzin, emme valflerinden yanma odasına, hava ile karışmış şekilde girer. Bu sistemde, benzinin emme valflerinden geçerken, valflerin üzerinde bulunan yağları temizlemesini sağlıyor. Port enjeksiyonlu motorlarda, yağın hiçbir türlü valfler üzerinde kurum bağlama şansı yok.The caking on intake valves is only a problem with direct injection engines. For all other engines that use port injection, the gas is introduced before the combustion chamber which means it flows over the intake valves and enter the combustion chamber premixed with the air. This action of the fuel flowing over the intake valves actually cleans the valves from any oil that make already be on there. The oil never has the chance to cake on the valves in port injection engines.
Emme valfinizde kurum bağlayan yağlar, aşşağıdaki belirtilere sebep olabilir:Having oil caked onto your intake valves can cause the following symptoms:
Knocking
Pre-detonation
Loss in power
Loss in fuel economy
Here is an image of carbon build-up on valves. Yes, it's nasty.![]()
Tekleme
Erken detonasyon
Güç kayıbı
Daha fazla benzin sarfiyatı
İşte kurum bağlamış bir valfin fotoğrafı. Evet, iğrenç
Başlıca gereken hava, emme sisteminizden gelip yanma odasına giderken, sadece hava olarak gitmiyor. İçerisinde, yanmanın daha az verimli olmasına sebep olan yağ parçacıkları bulunuyor.This is mainly due to the fact that the air that comes through your intake system and goes into the combustion chamber won't just be air. It will contain some oil particles which cause the combustion process to be slightly less efficient.
Araba firmalarının, niçin krank havalandırmasını emme sistemine geri gönderdiğini sorabilirsiniz. Geri dönüş için daha güvenli bir yer yok ve atmosfere salamazsınız, çünkü çevre dostu olmadığı, bu şekildede yollara uygun olamıyacağı göz önünde bulundurulmuş.You might ask why do car manufacturers revert this crankcase pressure back into the intake tract? Well, for starters there isn't anywhere safe to revert it to and you can't expel it into the atmosphere because it's not environmentally friendly and is considered to not be street legal.
Bir diğer sorulan soru ise ; niçin fabrika çıkışı catch can bulunmuyor? Bu oldukça açık. Çoğu insanın motor yağlarını bile değiştirmedikleri düşünülürse (korkunç ama gerçek) düzenli olarak catch canlerindeki yağı boşaltmayı düşünebilirlermi? Cevap açıkça ve ne yazıkki, hayır.Another question that arises is why isn't a catch can included from the factory? Well it's pretty simple actually. Most people don't even change their oil (scary but true) so will they think to empty the catch can regularly? The answer is obviously and unfortunately, no.
Bir oil catch can sadece bunu yapıyor. Yağın, emme sistemine tekrar girmesine engel olup, topluyor. Catch can PCV den sonra ve intercoolerdan önce konumlandırılır. Buda demek oluyorki, daha fazla saf (bazen %100 saf) hava karışımı direk intercoolerdan ve emme valflerinden geçiyor. Daha fazla saf hava karışımının emme valflerinden geçmesi demek; kurum yapmaması ve yukarıda yazılan belirtilerin görülmemesi demek.An oil catch can does just that. It catches or prevents the oil from re-entering the intake tract. A catch can is placed right after the PCV and before the intercooler. This means that a more pure (sometimes 100% pure) air mixture will go through the intercooler and intake valves. A more pure air mixture entering the intake valves means no caking and none of the symptoms listed above.
Bir oil catch can genellikle, hava-yağ karışımındaki yağı ayrıştırmak için, çelik yününü veya deflektör sistemini kullanır. Daha kaliteli catch canlerde, deflektör sistemi kullanılır ki bu daha düzgün ve karışımı ayrıştırmak için daha iyi bir yöntemdir. Yağ, boşaltılana kadar tenekenin dibinde depolanır.An oil catch can typically uses steel wool or a baffle system that removes the oil from the air-oil mixture. Higher quality cans use the baffle systems since it is less messy and better at separating the mixture. The oil falls to the bottom of the can where it is stored until the can is emptied.
Bir oil catch can daha fazla güç vermez veya harika sesler çıkartmaz, bu yüzden modifiye edilen araçlarda gözden kaçan bir parçadır. Yinede, emme sisteminizi yağdan arındırarak, aracınızın sahip olduğu gücü en verimli şekilde kullanmanızı sağlar.An oil catch can doesn't add any power or make any cool noises so it is often overlooked when modifying vehicles. However, a catch can will ensure you are always running the most power possible by having a cleaner intake tract free of oil.
Günümüzde Vag grubu ile birlikte gelişen, TFSI teknolojisi kullanan araçların çoğalması ve direkt enjeksiyonlu motor sahibi arkadaşlar için yararlı bir makale.
Bunlarda tfsi araçlarınız için alabileceğiniz oil catch canlerin fotoğrafları :
Forge : (Benim tercihim)
Carbon filtresine sahip olmayan araçlar için. (Olanların tankı daha küçük)
Forge Motorsport | Alloy Fabrication
Carbon filtresine sahip araçlar için. (Örnek : MK2 Leon Cupra)
Forge Motorsport | Alloy Fabrication
Carbon filtresini merak edenler için:
Montajlı hali :
BSH :
Montajlı hali :
Umarım bu konu araç sahiplerine yardımcı olur, nasılki yazılım, egzoz sistemi ve pompa için para harcanıyorsa, oil catch cande sağlıklı motor için en başta takılması gereken parçalardan biri. Malesef Türkiyede TFSI motorlarda kullanan kişi sayısı yok denecek kadar az..
PCV Fix adı altında bir başka konuda, TFSi larda görülen PCV Valve arızasından, özellikle remap sonrası artan basınç ile birlikte emme manifolduna giren krank havalandırmasının, emme manifoldundaki basınç ile birlikte terse basmasından ötürü oluşan arızadan ve yapılabileceklerin neler olduğundan bahsedicem.
TechTurkey®
Çeviri : Jam da Joker