Merhaba;
Öncelikle forumumuzda yaklaşık her hafta bu konu ile ilgili bir başlık açılmakta bu yüzden bu başlığı açma ihtiyacı duydum mümkünse bu başlığı sticky yaparlarsa hem forum kirlenmez hemde paylaşımı arttırırız.
Ben herhangi bir gümrük firmasında çalışmıyorum / mevzuatı da yakından takip etmiyorum fakat 3 aylık uğraş sonrasında mavi kart vasıtası ile MA plaka bir RX8 sahibi olarak bir çok kişinin sorularına cevap verebileceğimi düşünüyorum.
Hadi başlayalım; yurt dışından araba nasıl getirilmekte? bildiğim kadarı ile 6 resmi yol var (burada eksik olan varsa lütfen eklemekten çekinmeyiniz)
1- Bir firmadan master franchise almak, ve distribütör olmak.
2- Araç ithalat belgesine sahip bir firma olmak; (0 olması koşulu)
*burada özellikle hassas olan şey vergi konusu bizim gray (gri) market olarak tabir ettiğimiz durumda bir çok firma bu belge ile arabaları yurt içine soktu, ötv kdvsi tam ödenmedi ve daha bir sürü karanlık nokta var tabi..
*Bu yol ile araba getirtilecek olursa fatura esas alınıyor dikkat etmek lazım, donanımdan dolayı fatura şişiyor, şişince vergi artıyor..
3- Yabancı vatandaş olmak; (birincil derece akrabalar kullanabiliyor)
*6 aylık süre ile istediğiniz araç gelebiliyor, kendi plakanızı ülke içerisinde kullanıyorsunuz.
4- Yabancı vatandaş olup, Mavi karta sahip olmak (oturma ve çalışma iznine sahip olmak) : (birincil derece akrabalar kullanabiliyor)
*Herhangi bir yaş, model vs sınırlaması yok, MA dan MZ ye kadar sıralı plaka çıkıyor tabi içlerinde elçilik vs gibi durumlardan dolayı değişiklik olabiliyor.
* bakın hiç ötv, kdv ödemezsiniz doğru ama bu işin teminatı ve MTV si var! yani vergisiz doğru ama eksik bilgi var.
// Benim bu konuda bilgim iyidir, her türlü soruyu cevaplarım//
5- Yurt dışında yaşayan vatandaşın (yabancı / Türk/ çifte vatandaşın)Kesin dönüş hakkı;
*bu sadece 1 defa ya mahsus bir hak ve sizin yurt dışında o devletin belirlediği süreler içerisinde orada ikamet ettiyseniz bu hakka sahipsiniz.
*en fazla 3 yaş sınırı var
*örneğin 2000 öncesi kıbrıstan ZZ (zorunlu ziyaretçi) plakalarının 5 sene orada okuyanlarla birlikte Türkiye'ye gelmesi, almanya da 10 sene idi.
*araç en az 3 sene sizin üzerinizde kalacak.
6- Millileştirme yolu; herhangi bir biçimde yabancı bir vatandaşa ait olan arabayı gerekli vergiler ödeyerek, Türk Plaka hakkı kazandırması..
7- Bulgaristan, Arnavutluk, Gürcistan plaka konuları;
*Ben Kayseri Osb de mobilya sektöründe bilgisayar uzmanı olarak görev yapmaktayım, biliyorsunuz Türkiye mobilyasının %60 nı biz burada üretiyoruz, özellikle ahşap konusunda yukarıdaki ülkeler ile devamlı da ticaret halinde, Gürcistan yasalarına göre siz aktif ticaret yapan bir şirket olduğunuzda hem o tarafta hemde bu tarafta max 6 ay kullanmak üzere aracınıza herhangi bir işlem yapmadan kullanabilirsiniz, (buradaki x firmasındaki dış ticaretçiler bu tip plaka/arabayı yaklaşık 6 senedir kullanmaktalar. Ha şimdi uyanı milletimiz "aktif ticaret yapan bir şirketin çalışanı " gibi görünüp güzel arabaları kullanmakta bakın bu işin hiç bir garantisi yok ve çiğnenen yasaları sayacak olursak;
a-şirket çalışanı gibi gözüktüğünüz için şirkete karşı yükümlülükleriniz.
b-bu araç aktif ticaret yapan şirketin, yarın öbür gün olası bir borçlandırma konusu, haciz gelme durumu.
c-Sgk hizmet dökümü; bakın sgk henüz bu olayı kavramadı siz 3 gün sonra bunun garantisini verebiliyor musunuz? 2 farklı ülkede sigortanız çıkacak? veya dış devletler " bunlar bizden emeklilik hakkı kazanırsa ne olacak?" kaygısına düşerler ise?
d-MTV konusu, bu ülkenin havasına herhangi bir egzos salınımını yapıyor iseniz bedelini ödeyeceksiniz 100 lük motor bile ödüyor koskoca hummer ödemiyor?
e-change olayları vs den dolayı emniyetin gözünün bu konu üzerinde olması.
Daha kim bilir kaç yasayı çiğnemekte, kısacası 7. yol bana hiç güven vermiyor.
Dipnot: Şirketin imzalı yetkilisi olup aracı "sözde satış hakkı" kazanıyorsunuz, ***** sitedeki "devretme hakkı bu". kısacası yukarıdaki riskler kalkmıyor.
-------------------------------------------------
Şimdiye bu başlık altında konuşabiliriz.