ardicli2000 Nickli Üyeden Alıntı
Sistemi takan yerler var ama çok da gerek yok. İşin özüne inip sebebini anlarsak ne yapmamız gerektiğini de çözeriz.
Kurşunsuz benzin kullanımı standart hale gelince motor üreticileri hem maliyet azaltmak hem de kolay üretim için çelik sübaplardan magnezyum alaşımlı sübaplara geçtiler. Bu sübaplar mevcut benzinlerde, port enjeksiyon sisteminde sorunsuz güzelce çalışıyor.
Peki LPG de sorun nedir? LPG de temel sorun, port enjeksiyonuyla gelen yakıtın gaz halinde olmasıdır. Bu durum iki sorunu beraberinde getirir. Bir tanesi doğrudan enjeksiyonlu motorlarda olduğu gibi sübapların kurum bağlamasıdır. Kurum dediğimiz havadan gelen, EGR den gelen yabancı maddelerin birikmesidir. Carbon birikimi yapar. EcoBoost motorlarda da sıklıkla başa gelen olaydır.
Benzinli motorlarda performans kaybı harici çok sorun yapmasa da LPG li araçlarda daha ciddi sorunlar yapabilir. Neden mi? Çünkü LPG yanma ısısı benzinden yüksektir. Bu da yanma odasındaki sıcaklığın olağandan daha yüksek değerlere çıkmasına neden olur. Kurum bağlayan sübaplar, yataklarıyla tam temas edemeyince üzerindeki ısıyı atamaz ve de yeterince soğuyamaz. Bu da zamanla sübapların yapısının bozulmasına ve işlevini göremez hale gelmesine neden olur.
Yağlama sistemindeki asıl amaç da LPG içerisine sıvı vererek sübapları temizlemektir. Ford EcoBoost lardaki sorunu hem port hem de DI ekleyerek çözmeyi amaçladı. Kurum bağlama süresi 30bin km den 50-60bin km ye çıksa da tam çözemedi. LPG de de benzer bir yöntem izlemeliyiz. Her 2000km de 200km kadar aracı benzinde kullanırsak gerekli temizlemeyi sağlamış oluruz.
Öte yandan, ekonomik nedenlerle takılan LPG de yapılan en büyük hata yakıtı iyice kısmaktır. Sağlıklı LPG benzinden %20-25 daha fazla yakmalıdır. Çünkü kalorisi bu oranda düşüktür. Aynı enerjiyi elde etmek adına bu şarttır. "Aman çok yakmasın ustam" anlayışıyla yakıt kısılınca yanma odası fakire kayar ve sıcaklık olması gerekenden daha da artar. Bu da sübapların çok daha erken bozulmasına neden olur.
Kısacası ek bir alet edevat kullanmadan, arada benzinde sürerek, yakıt ayarımızı doğru yaparak, hem hava hem LPG filtrelerini vaktinde değiştirerek sorunu aşabiliriz.