PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Turbo için gerekli yağ basıncı ne olmalı ?



0M42
08-02-2012, 17:13
Selamlar.

Turbo için ideal yağ basıncı ne olmalı ? Basınç fazla olursa bir zararı olurmu ?

Osman Bahadır
08-02-2012, 18:21
Normalde bu turbodan turboya değişir. Ayrıca genelde basınç üzerinden değil de akış miktarı(flow) üzerinden değerler verilir.

Olaya basınç üzerinden bakacak olursak;

Yağ basıncında genel kural her 1000 devir için 10psi'dır.
Ortalama bir turbo araçta motor sıcakken rölantide 0.7-1 bar civarında, devirde 2 bar üzerinde basınç olur. Soğukken daha yüksek olur. Ama bu motordaki yağ basıncı. Çoğu araçta ve çoğu turboda yağ besleme hattında veya hemen turbo yağ girişinde özellikle soğuk motordaki yüksek basınç için bir sınırlandırıcı-regülatör(restrictor - regulator) vardır ve yağ basıncını sınırlar ki turbo yağ keçesi basınca dayanamayarak patlayıp yağ kaçırmasın. Eğer duman atma, turbonun yağ yakması gibi bir sorun varsa bu sınırlandırıcı eksik veya bozuktur. 1/X oranlı sınırlandırıcılar ihtiyaca göre kullanılır.

Akış olarak bir örnek vermek gerekirse T3 için 0,7 litre/dakika idealdir.

Basınç fazla olursa turbo yağ keçesi patlar ve yağ kaçırır. Bu yüzden turbo yağ giriş basıncı sınırlandırılır.

Turbo üstünde sınırlayıcı;
http://pictureposter.audiworld.com/82797/imgp2340.jpg

Yağ besleme hattı girişinde sınırlayıcı;
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ_Q6uHr3MPfY0SrHfVkT6tzmOWnuJb1 5TecMD8k4S8wFyfmSz06Q

CGR328
08-02-2012, 20:28
yazılarınızı takip ediyorum gerçekten takdire şayan nitelikde makale tarzı ve anlaşılır , eğerki adminlik seçimi yapılırsa oyum size :icon_tup::)

vtecturbo
08-02-2012, 21:21
Normalde bu turbodan turboya değişir. Ayrıca genelde basınç üzerinden değil de akış miktarı(flow) üzerinden değerler verilir.

Olaya basınç üzerinden bakacak olursak;

Yağ basıncında genel kural her 1000 devir için 10psi'dır.
Ortalama bir turbo araçta motor sıcakken rölantide 0.7-1 bar civarında, devirde 2 bar üzerinde basınç olur. Soğukken daha yüksek olur. Ama bu motordaki yağ basıncı. Çoğu araçta ve çoğu turboda yağ besleme hattında veya hemen turbo yağ girişinde özellikle soğuk motordaki yüksek basınç için bir sınırlandırıcı-regülatör(restrictor - regulator) vardır ve yağ basıncını sınırlar ki turbo yağ keçesi basınca dayanamayarak patlayıp yağ kaçırmasın. Eğer duman atma, turbonun yağ yakması gibi bir sorun varsa bu sınırlandırıcı eksik veya bozuktur. 1/X oranlı sınırlandırıcılar ihtiyaca göre kullanılır.

Akış olarak bir örnek vermek gerekirse T3 için 0,7 litre/dakika idealdir.

Basınç fazla olursa turbo yağ keçesi patlar ve yağ kaçırır. Bu yüzden turbo yağ giriş basıncı sınırlandırılır.

acıklayıcı ve anlasılır bılgılendırme ıcın tesekkurler

peki her turbonun kı farklı ıse kendı turbomuza uygun flow degerını nasıl bulabılırız?

0M42
08-02-2012, 21:35
Çok teşekkür ederim güzel bir anlatım.Yanlız yine sorularım olacak.



Olaya basınç üzerinden bakacak olursak;

Yağ basıncında genel kural her 1000 devir için 10psi'dır.


Bu turbo için geçerli değilmi ? Yani 1000 devirde turboya gelen yağın basıncı 10 psi 2000 devirde 20 psi 3000 devirde 30 psi vs. vs. Mantık bumu ?

Turbo üzerindeki sınırlayıcı varsa yağ besleme hattına tekrar eklemeye gerek yoktur yada var olduğu halde yeterli değilse eklenebilir ? Peki her turbonun kendisinde bu sınırlayıcı varmı ?

Ayrıca vtecturbo nun sorusunu bende merak ediyorum.

Osman Bahadır
08-02-2012, 21:37
acıklayıcı ve anlasılır bılgılendırme ıcın tesekkurler

peki her turbonun kı farklı ıse kendı turbomuza uygun flow degerını nasıl bulabılırız?

Klasik yataklı, yani rulmansız turbolarda bir sınırlayıcıya gerek pek olmaz. Motor basıncı yeterlidir. Ama ball-bearing, yani bilya yataklı olanlarda yağlama ihtiyacı çok daha az olduğundan ve yüksek basınç ve yüksek akış ball bearing'in verimini düşüreceğinden 40 psi civarında maksimum basıncı sabitlemek için genelde 1mm çaplı sınırlayıcılar(restrictor) kullanılır. Bu şekilde özellikle yüksek devirlerdeki ve soğuk motordaki yüksek basınçtan ball-bearing korunmuş olur.

Osman Bahadır
08-02-2012, 21:39
Çok teşekkür ederim güzel bir anlatım.Yanlız yine sorularım olacak.



Bu turbo için geçerli değilmi ? Yani 1000 devirde turboya gelen yağın basıncı 10 psi 2000 devirde 20 psi 3000 devirde 30 psi vs. vs. Mantık bumu ?

Turbo üzerindeki sınırlayıcı varsa yağ besleme hattına tekrar eklemeye gerek yoktur yada var olduğu halde yeterli değilse eklenebilir ? Peki her turbonun kendisinde bu sınırlayıcı varmı ?

Ayrıca vtecturbo nun sorusunu bende merak ediyorum.

Ball-bearing, yani bilya(rulman) yataklı olanlarda genelde üstünde sabit vardır sınırlandırıcısı. Olmayanlar klasik tipte rulmansız yataklıdır.

Eğer üstünde varsa tekrar eklemeye gerek yok. Üstünde yoksa ve basınç çok artıyorsa (70psi üstü gibi) eklenebilir.

0M42
08-02-2012, 21:45
Rulmansız klasik yataklı turbolarda bu işlemlere gerek yokmu ? Yani direk pompadan alınan hat turboya bağlanabilir ? Basın yada flow fazlalığı herhangi bir sorun teşkil etmiyor o halde ?

Osman Bahadır
08-02-2012, 21:53
Rulmansız klasik yataklı turbolarda bu işlemlere gerek yokmu ? Yani direk pompadan alınan hat turboya bağlanabilir ? Basın yada flow fazlalığı herhangi bir sorun teşkil etmiyor o halde ?

Hayır. Ball-bearing olanlarda daha düşük basınç istenirken, journal bearing olanlarda bir nebze daha yüksek basınç iyi olur. Bunun için de genelde 1/16" delik sınırlandırıcı kullanılır. Yani ball-bearing'in(yani rulmanlı olanın) hemen hemen 1.5 katı. Eğer özellikle üst devirlerde ve soğuk motorda aşırı bir basınç oluşuyorsa keçeyi kurtarmak için daha da daraltılabilir. Ama bu motorun ürettiği yağ basıncına bağlı.

0M42
08-02-2012, 22:02
Anladım teşekkür ederim.

Son olarak bir şey daha sormak istiyorum.Bu sınırlandırıcı dediğiniz şey nasıl bir şeydir ne yapıda bilmiyorum.Farzedelimki 5000 devirde 90 psi basınç veriyor pompamız.Bunu aynı devirde 50 psi a düşürmemiz gerekiyor.Sınırlandırıcı kullandık ve basıncı 50 psi a düşürdük fakat bu seferde basınçla birlikte flow da düştü dakikada 0.7 litre olması gerekiyorken 0.4 litre oldu.

Bunu nasıl dengeliyoruz ? Yani bu sınırlandırıcı denilen parça ayarlı bir parça değil sanıyorum yani basıncı kıs flowu arttır falan ? Yoksa ikisinin ortası kabul edilir bir orandamı brakmak gerekiyor ?

0M42
08-02-2012, 22:03
Ayrıca ben şöyle biliyordum herhangi bir basınç altındaki hattın çapını daraltırsanız litre/dakika oranını yanı flow u düşürmüş olursunuz ancak basınç artar ?

Edit : Hatalı yazım

Osman Bahadır
08-02-2012, 22:10
Sınırlandırıcı dediğim şey delikten ibaret. Bazı ball-bearing turbolarda sibop benzeri basınca da duyarlı sınırlandırıcılar var. Ama genelde belirli çaplardaki deliktir bahsettiğimiz şey.

Amaç akış miktarını düşürmek.

turbo oil restrictor - Google'da Ara (http://www.google.com.tr/search?hl=tr&cp=10&gs_id=1l&xhr=t&q=turbo+oil+restrictor&safe=off&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=1280&bih=821&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=EuQyT-DpBsrTsgb75pCtDA)

Yağ pompası doğrudan ve sadece turbo yağlamasına yağ bassa deliği daraltınca basınç da doğrudan artar. Ama turboya gelen yağ hattı sonuçta motor içindeki kapalı yağlama devresine pararlel çalışan bir hat olduğu için bir nevi musluk gibi çalışıyor ve akışı düşürüyor. Yağ akışkanlar mekaniği mantığıyla daha rahat yol alabileceği diğer yollara yöneliyor.

Ball-bearing'de akışın çok fazla olması verimi düşürür. Journal bearing'de, yani klasik tipte ise aşırı yağ keçeyi patlatır. O yüzden zararlıdır.

0M42
08-02-2012, 22:24
Peki bu durumda flow ile basıncı nasıl ayarlıyoruz ? Yani yukarıda verdiğim örnek ;

"Farzedelimki 5000 devirde 90 psi basınç veriyor pompamız.Bunu aynı devirde 50 psi a düşürmemiz gerekiyor.Sınırlandırıcı kullandık ve basıncı 50 psi a düşürdük fakat bu seferde basınçla birlikte flow da düştü dakikada 0.7 litre olması gerekiyorken 0.4 litre oldu"

Basıncı kıstıkça flowda kısılıyor tamamda bu şekilde her iki değeride nasıl tutturabiliriz ? Yoksa verilen değerler ortalama değerlermi yani aşağı yukarı en yakın oranımı tuttumak gerekiyor ?

0M42
08-02-2012, 22:29
Biraz rehin almışım gibi bir durum var ortada sanırım ama merak ettiğim bir konu olduğu için üzerinde duruyorum umarım yanlış anlamazsınız.

1JZ
08-02-2012, 22:38
bu konu yabancı forumlarda adi geçmişdi Ball-bearing turbolar için misal gt3582r kalibrasion delik en iyi 1.5-2mm bas ediyorlardı, oda kullanılan yağ numarasına göre.

Osman Bahadır
08-02-2012, 22:40
Peki bu durumda flow ile basıncı nasıl ayarlıyoruz ? Yani yukarıda verdiğim örnek ;

"Farzedelimki 5000 devirde 90 psi basınç veriyor pompamız.Bunu aynı devirde 50 psi a düşürmemiz gerekiyor.Sınırlandırıcı kullandık ve basıncı 50 psi a düşürdük fakat bu seferde basınçla birlikte flow da düştü dakikada 0.7 litre olması gerekiyorken 0.4 litre oldu"

Basıncı kıstıkça flowda kısılıyor tamamda bu şekilde her iki değeride nasıl tutturabiliriz ? Yoksa verilen değerler ortalama değerlermi yani aşağı yukarı en yakın oranımı tuttumak gerekiyor ?

Dakikada 0.7 litre zaten sınırlandırıcılı değer. Yoksa yağ pompasından veya kapaktan veya filtreden doğrudan alınan hattın dakikada basacağı akış çok daha fazla olur. Yani deliğin çapı ile hem akış miktarını hem de basıncı tutturuyoruz. Zaten çok da çeşitli değil bu çaplar. Genelde dediğim gibi ortalama bir binek araçta journal yataklı bir turbo ile 1/16" delik kullanılır. Binek bir aracın hemen hemen yağ basıncı belli olduğundan genelde de yakın ve istenilen sonuç alınır.

Tabi burada kullanılan yağı da dikkate almak lazım.

0M42
08-02-2012, 22:52
Çok teşekkür ederim başka sorum yok elinize parmaklarınıza sağlık :)

Osman Bahadır
09-02-2012, 09:40
yazılarınızı takip ediyorum gerçekten takdire şayan nitelikde makale tarzı ve anlaşılır , eğerki adminlik seçimi yapılırsa oyum size :icon_tup::)

Rica ederim. Bilginin zekâtı da ancak yine kendi cinsinden veriliyor.

Adminlikte gözüm olsaydı DH bulunmaz nimetti. Ama admin olduğum forumdan zevk alamıyorum ben. Kullanıcı olmak başka birşey... Diğer tarafa geçince paylaşım yapacak derman kalmıyor insanda... Hem vakit de ayrı bir dert. Ama vaktim olursa tüm forumlardaki paylaşımlarımı bir sitede toparlamak istiyorum.

XSi
09-02-2012, 11:35
restrictor yerine ince hortum da kullanılabilir..

İş makinalarında hidrolik uyarılı kumanda valflerini kontrol etmek için veya manometreleri bağlamak için kullanılan incecik hortumlar vardır iç çapları tahmini 1-2 mm civarında. Hidrolik sistemde kullanıldığından motor için hiçbir zaman olamayacak 200-300 bar gibi basınçlara dayanıklıdır. Hemene hemen her sanayide hidrolikçilerde vardır.

turbonun yağ beslemesinde bu tarz küçük kesitli bir hortum kullanılırsa restrictörle aynı görevi görmüş olacaktır.

sonuçta amaç yağın geçtiği kesiti küçültmek.