PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Kaliperin önde yada arkada olması



1lker
03-11-2012, 20:14
Pek sohbet içerikli bir konu olmadı farkındayım fakat bir arkadaşımızın sorusu üzerine bende merakta kaldım konu hakkında bilgi sahibi olanlar aydınlatırsa çok sevinirim.

Sti ve Evo'nun bu fotoğrafta kaliperleri farklı yönde birisi önde iken diğeri arkada bunun bir amacı yada etken olduğu bir durum var mı ?

Herkese teşekkürler.

http://s9.postimage.org/l9u9rxgr3/kaliper.png (http://postimage.org/)

Time-R
03-11-2012, 20:16
Merak ettigim bi konuydu, takipteyim.

onursumer
03-11-2012, 20:17
bilgim yok ama

onde arkada yukarda aşağıda olması tasarıma gore belirleniyordur frenaja etkisi olmucaktır diye düşünüyorum :)

farklı farklı değerlendirmeler yapılır ona gore ayarlanıyordur yeri :D

1lker
03-11-2012, 20:18
bilgim yok ama

onde arkada yukarda aşağıda olması tasarıma gore belirleniyordur frenaja etkisi olmucaktır diye düşünüyorum :)

aynen kanka bende öyle düşünüyorumda belki vardır bir mantığı internetede baktım ama açıklayıcı bir bilgi bulamadım.

RSBurak
03-11-2012, 20:37
bende merak ediyorum :) iyi bir şeydir kesin subaru yaptığına göre :D

timucintt
03-11-2012, 20:40
tamamen akson tasarımıyla alakalı olan bir olay bu.... fren basıçlarındada herhangi bir fark yaratacağını sanmıyorum.... destek kaliperi varsa (motosikletlerde mevcut) ayrı konu ama....

Osman Bahadır
03-11-2012, 20:41
Kaliper pozisyonunun frenaja, fren basıncına fiziken ispatlanmış bir etkisi yok. Yalnızca lift etkisi oluşturabileceği yönünde iddialar var ki bu da tamamen kaliper bağlantısı ile alakalı.

Kaliper büyük bir kütle. Hem hacim olarak, hem de ağırlık olarak. Otomobil tasarımında böylesi bir kütleyi zaten öyle istediğiniz yere konumlandıramazsınız. Üste veya alta konumlanması taşıyıcı, akson ve braket tasarımları yüzünden mümkün değil. Çoğu araçta rot-rotil bağlantıları da ön-arka yönlerden birini eler ve tek ihtimale kadar düşebilir.

Tüm bu etkenlerle, seri üretim ekonomi sınıfı binek araçlarda önde veya arkada konumlanmasının temel kriteri servis kolaylığı ve aracın taşıyıcı, direksiyon bağlantısı ve braket tasarımıdır.

Spor araçlar gibi ekstrem düzeyde optimizasyonlar gerektiren durumlarda işin içine kaliperin aracın ağırlık dağılımına etkisi de girerek, servis kolaylığı ikinci plana atılarak, tasarım baştan bu şekilde düzenlenerek, lift etkisi de nötrlenecek şekilde kaliperler aracın orta kısmına denk gelecek şekilde konumlandırılabilir. Gündelik binek araçlarda ise herhangi bir sınırlandırıcı durum yoksa servis, üretim ve bağlantı kolaylığı düşünülerek dışlara, yani önde öne, arkada arkaya konumlandırılır. Ama tabi ki bu genel geçer bir kural değildir. Tamamen taşıyıcı ve braket bağlantı tasarımına bağlı olarak değişebilir, çünkü frenaja bir etkisi yoktur.

Göki,ZD
03-11-2012, 21:45
O.b.k

Kütüphane gibi adamasın, hem anlaşılır açıklayıcı yazıyosun, ne zamandır söylicem fırsatım olmuyodu..

Güzel konu takipteyim..

EREN34
03-11-2012, 21:48
O.b.k

Kütüphane gibi adamasın, hem anlaşılır açıklayıcı yazıyosun, ne zamandır söylicem fırsatım olmuyodu..

Güzel konu takipteyim..

Hemfikiriz.

arfy
03-11-2012, 21:50
konu bahane resim şahane ... bende hep merak ederdim üşenip araştırmadm hiç konuyu takip ediyorum :)

zetto
03-11-2012, 21:56
O kısmısını dusunmemistim. Agırlık dagılımları. Bilgi icin tesekkurler.

dirk
03-11-2012, 22:04
ateyizler ?

http://img692.imageshack.us/img692/9896/build6.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/692/build6.jpg/)

ygtrn
03-11-2012, 22:05
osman abi bişeyide bilme gözünü sevem yaaa :D:D:D

cevap vermediğin bişey çıksın yenim ediyom kurban kesecem valla :D:D:D:D

ygtrn
03-11-2012, 22:06
:hahaha::hahaha::hahaha::hahaha:
ateyizler ?

http://img692.imageshack.us/img692/9896/build6.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/692/build6.jpg/)

onursumer
03-11-2012, 22:29
@dirk

aynı şeyi geçiriyordum kafamdan o.b.k nın yazısını okuduktan sonra

bu resimdeki gibi olunca ne gibi + ları var acaba ?

Osman Bahadır
03-11-2012, 22:33
Est. arkadaşlar. Bilgi paylaştıkça artar.



Çift kaliperin zaten çok az örneği var. Yerine çok pistonlu veya büyük pistonlu kaliperlerle basıncı veya yüzeyi artırmak mümkünken montajı zor olan ve ilave ağırlık anlamına gelen çift kaliper pek de tercih edilmiyor. F1 araçları bile tek kaliper.

FK.Sub
03-11-2012, 22:49
konu iyi olmuş benimde aklıma takılıyordu çoğu kez.

Istilldo
03-11-2012, 23:38
okulda sınav sorusu olmuştu diye hatırlıyorum, otomotiv dersinde bir arkadaşım sormuştu,

hatırladığım kadarıyla fiziksel olarak (teoride) frenleme kuvvetinde hiç bir farklılık göstermiyor..

iynn-RS
03-11-2012, 23:47
Kaliperi sogutma acisindan bir etkeni olabilirmi arka tarafta olmasinin?

arfy
04-11-2012, 00:05
ateyizler ?

http://img692.imageshack.us/img692/9896/build6.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/692/build6.jpg/)

akılda soru işareti kalmasın istemişler :D

__FrK__
04-11-2012, 00:13
çift kaliperler de genelde arka diskler de görülüyor ve el freni ne ait olduğunu biliyorum.

slowmotion
04-11-2012, 01:08
Kaliper pozisyonunun frenaja, fren basıncına fiziken ispatlanmış bir etkisi yok. Yalnızca lift etkisi oluşturabileceği yönünde iddialar var ki bu da tamamen kaliper bağlantısı ile alakalı.

Kaliper büyük bir kütle. Hem hacim olarak, hem de ağırlık olarak. Otomobil tasarımında böylesi bir kütleyi zaten öyle istediğiniz yere konumlandıramazsınız. Üste veya alta konumlanması taşıyıcı, akson ve braket tasarımları yüzünden mümkün değil. Çoğu araçta rot-rotil bağlantıları da ön-arka yönlerden birini eler ve tek ihtimale kadar düşebilir.

Tüm bu etkenlerle, seri üretim ekonomi sınıfı binek araçlarda önde veya arkada konumlanmasının temel kriteri servis kolaylığı ve aracın taşıyıcı, direksiyon bağlantısı ve braket tasarımıdır.

Spor araçlar gibi ekstrem düzeyde optimizasyonlar gerektiren durumlarda işin içine kaliperin aracın ağırlık dağılımına etkisi de girerek, servis kolaylığı ikinci plana atılarak, tasarım baştan bu şekilde düzenlenerek, lift etkisi de nötrlenecek şekilde kaliperler aracın orta kısmına denk gelecek şekilde konumlandırılabilir. Gündelik binek araçlarda ise herhangi bir sınırlandırıcı durum yoksa servis, üretim ve bağlantı kolaylığı düşünülerek dışlara, yani önde öne, arkada arkaya konumlandırılır. Ama tabi ki bu genel geçer bir kural değildir. Tamamen taşıyıcı ve braket bağlantı tasarımına bağlı olarak değişebilir, çünkü frenaja bir etkisi yoktur.


O.b.k

Kütüphane gibi adamasın, hem anlaşılır açıklayıcı yazıyosun, ne zamandır söylicem fırsatım olmuyodu..

Güzel konu takipteyim..


Est. arkadaşlar. Bilgi paylaştıkça artar.



Çift kaliperin zaten çok az örneği var. Yerine çok pistonlu veya büyük pistonlu kaliperlerle basıncı veya yüzeyi artırmak mümkünken montajı zor olan ve ilave ağırlık anlamına gelen çift kaliper pek de tercih edilmiyor. F1 araçları bile tek kaliper.

aynen, konuyu açtım direk o.b.k yorumuna baktım :D forumda sizin gibi düşünen az. teşekkürler


konu iyi olmuş benimde aklıma takılıyordu çoğu kez.
aynen...

Blackbird
04-11-2012, 01:51
Daha geçen gün aklıma takılmıştı benimde araştırırım demiştim ama unuttum :), çok iyi oldu teşekkurler.

1lker
07-11-2012, 09:45
Kaliper pozisyonunun frenaja, fren basıncına fiziken ispatlanmış bir etkisi yok. Yalnızca lift etkisi oluşturabileceği yönünde iddialar var ki bu da tamamen kaliper bağlantısı ile alakalı.

Kaliper büyük bir kütle. Hem hacim olarak, hem de ağırlık olarak. Otomobil tasarımında böylesi bir kütleyi zaten öyle istediğiniz yere konumlandıramazsınız. Üste veya alta konumlanması taşıyıcı, akson ve braket tasarımları yüzünden mümkün değil. Çoğu araçta rot-rotil bağlantıları da ön-arka yönlerden birini eler ve tek ihtimale kadar düşebilir.

Tüm bu etkenlerle, seri üretim ekonomi sınıfı binek araçlarda önde veya arkada konumlanmasının temel kriteri servis kolaylığı ve aracın taşıyıcı, direksiyon bağlantısı ve braket tasarımıdır.

Spor araçlar gibi ekstrem düzeyde optimizasyonlar gerektiren durumlarda işin içine kaliperin aracın ağırlık dağılımına etkisi de girerek, servis kolaylığı ikinci plana atılarak, tasarım baştan bu şekilde düzenlenerek, lift etkisi de nötrlenecek şekilde kaliperler aracın orta kısmına denk gelecek şekilde konumlandırılabilir. Gündelik binek araçlarda ise herhangi bir sınırlandırıcı durum yoksa servis, üretim ve bağlantı kolaylığı düşünülerek dışlara, yani önde öne, arkada arkaya konumlandırılır. Ama tabi ki bu genel geçer bir kural değildir. Tamamen taşıyıcı ve braket bağlantı tasarımına bağlı olarak değişebilir, çünkü frenaja bir etkisi yoktur.


Teşekkürler abi idolümsün :)

BoraRS
07-11-2012, 09:48
Guzel konu. Takip ediyorum.

Bu arada ne alakaysa konu basligini kelalperin önde ya da arkada olmasi diye okuyorum diyorum ne alaka ya zuhahaha :hehe:

atabay
07-11-2012, 09:56
tesekkurler bılgı cın .

fore
07-11-2012, 10:35
Önde ya da arkada olmasının frenlemeye bir katkısı olsaydı, şu an piyasadaki araçşarın çoğunda aynı yerde konumlandırılmış olurdu sanırım.. Muhakkak araştırılmıştır. Daha iyi frenleme elde edebileceklerini bilen firmalar, geri kalan tasarımı ona uydururlardı diye düşünüyorum.

1lker
07-11-2012, 12:52
Guzel konu. Takip ediyorum.

Bu arada ne alakaysa konu basligini kelalperin önde ya da arkada olmasi diye okuyorum diyorum ne alaka ya zuhahaha :hehe:

Ahahahahh Alper abi'ye kadar bağlandı konu ne kalipermiş :)

meLaNchoLic
07-11-2012, 12:56
eskiden disk mi varmış kalipermi varmış, oppan kampana style :D

Mehmet Gazihan
07-11-2012, 13:02
http://photos.motoiq.com/MotoIQ/Project-Cars/Project-86/i-RtSRScP/0/M/P1060317-M.jpg

bu biraz direksiyon kutusu ile alakalı, kutu onde ve rot bası taşıyıcıya baglanıyorsa, kalipere onde yer kalmaz..

subaruda boyle olduğu için arkada, evo da ise tam tersi..

http://photos.motoiq.com/MotoIQ/Project-Cars/Project-Gen-3-STi/i-GZp8K4q/0/L/4.-L.jpg

63owen63
07-11-2012, 13:12
Binek amaçlı üretilen araçlarda süspansiyona ,aracın dönme işine gerçekleştiren parçalara müdahele etmemesi dışında bir kriter gözönüne alınmaz.

MaXiGörKy
07-11-2012, 13:15
Est. arkadaşlar. Bilgi paylaştıkça artar.





katılıyorum, ayrıca çok teşekkür ediyorum:icon_tup:

SOMEONESPECIAL
07-11-2012, 13:33
Başlığı Kelalper in önde ya da arkada olması diye okudum...

1lker
07-11-2012, 13:40
http://photos.motoiq.com/MotoIQ/Project-Cars/Project-86/i-RtSRScP/0/M/P1060317-M.jpg

bu biraz direksiyon kutusu ile alakalı, kutu onde ve rot bası taşıyıcıya baglanıyorsa, kalipere onde yer kalmaz..

subaruda boyle olduğu için arkada, evo da ise tam tersi..

http://photos.motoiq.com/MotoIQ/Project-Cars/Project-Gen-3-STi/i-GZp8K4q/0/L/4.-L.jpg

Teşekkürler Mehmet abi


Başlığı Kelalper in önde ya da arkada olması diye okudum...

:D

emrekuzdere
07-11-2012, 14:05
aklıma takılan bir konuydu, açıklamalar oldukça güzel ;)

deeperblack
07-11-2012, 14:10
Soğutmada bir etken olabilirmi ?

XSi
13-11-2012, 11:53
daha küçük jant çapına daha büyük fren gücü olabilir.

daha güçlü fren demek daha büyük kaliper demek,

2 küçük kaliper >>> 1 büyük kaliper hesabı yapılmış olabilir

http://img692.imageshack.us/img692/9896/build6.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/692/build6.jpg/)

despe
13-11-2012, 12:11
harbiden yaw bu o.b.k nında bişeyden haberi olmasın kardeşim herşeyi biliyo :D

maşallah :)

CagkaN
13-11-2012, 12:15
daha küçük jant çapına daha büyük fren gücü olabilir.

daha güçlü fren demek daha büyük kaliper demek,

2 küçük kaliper >>> 1 büyük kaliper hesabı yapılmış olabilir

http://img692.imageshack.us/img692/9896/build6.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/692/build6.jpg/)

bunu genelde drift otomobillerinde kullanıyorlar el frenine bağlı oluyor içinci kaliper.

Spawn
13-11-2012, 12:20
benim de konu hakkında bildiğim , genelde kaliperlerin rot başının bağlandığı noktasının hep zıttında olduğu . ama oturup da araştırmadım, tam doğru bilgi olmayabilir.

turci
13-11-2012, 12:33
peki arka kaliperlerin öne ya da arkaya bakmasinin esprisi nedir?

genelde ss lerde kaliperlerin (ön arka) hepsi ice bakarken, ayni markalarin farkli modellerinde yerler degisebiliyor.

örnek verirsem mesela r8 hepsi ice bakarken,rs6 hepsi arkaya bakiyor.
alfa 8c hepsi ice bakarken, 159 ti hepsi disa bakiyor yada mito da hepsi öne bakiyor vs vs

RsErdi
09-12-2012, 15:16
peki arka kaliperlerin öne ya da arkaya bakmasinin esprisi nedir?

genelde ss lerde kaliperlerin (ön arka) hepsi ice bakarken, ayni markalarin farkli modellerinde yerler degisebiliyor.

örnek verirsem mesela r8 hepsi ice bakarken,rs6 hepsi arkaya bakiyor.
alfa 8c hepsi ice bakarken, 159 ti hepsi disa bakiyor yada mito da hepsi öne bakiyor vs vs

bunu bilen yoksanırım :)

Osman Bahadır
09-12-2012, 15:31
@turci, @RsErdi;
Özel bir cevabı yok. Birinci sayfada 7. mesajda yazdıklarım aynen geçerli. Öyle denk gelmiş :)

Frid
09-12-2012, 16:41
merak ettiğim ama bilgimin olmadığı bir konu,

ama hep şunu düşünüp kendimi inandırmak istiyorum doğru veya yanlış, ters duran bir bisiklet lastiğini önce kendimize sonra diğer tarafa çevirip tutmaya çalıştığımızda ne olacak, kendimize doğru dönerken daha güçlü ve kısa sürede tutabiliriz, diğer tarafa doğru ise biraz uzun zahmetli bir tutunma olacaktır.

Schumi
09-12-2012, 18:51
Aracın motor şanzıman düzeneğinin konumu ve bu ikilinin şase üzerindeki yerleşimine bağlı olarak direksiyon kutusunun yerini seçer üretici önce. Eğer araç spor bir araç ise elinden geldiğince en direk direksiyon tepkisi için direksiyon kutusu taşıyıcı ile araç kupası arasında yada taşıyıcı ile ön far arasında bir yere konumlanır. Kutunun konumuna görede tam tersi istikamette ön kaliper yerleştirilir. Frenin işlevi aslında basittir. Atalet momentine sahip olan ve aracın hareketini sağlayan tekerlekleri durdurmak için jantların bağlı olduğu fren disklerini balatalar vasıtası ile sıkıştırarak yavaşlatmak prensibinde. Önde yada arkada olması tamamen direksiyon kutusu pozisyonunun seçimi ile hesaplanıyor.

1lker
09-12-2012, 21:10
Aracın motor şanzıman düzeneğinin konumu ve bu ikilinin şase üzerindeki yerleşimine bağlı olarak direksiyon kutusunun yerini seçer üretici önce. Eğer araç spor bir araç ise elinden geldiğince en direk direksiyon tepkisi için direksiyon kutusu taşıyıcı ile araç kupası arasında yada taşıyıcı ile ön far arasında bir yere konumlanır. Kutunun konumuna görede tam tersi istikamette ön kaliper yerleştirilir. Frenin işlevi aslında basittir. Atalet momentine sahip olan ve aracın hareketini sağlayan tekerlekleri durdurmak için jantların bağlı olduğu fren disklerini balatalar vasıtası ile sıkıştırarak yavaşlatmak prensibinde. Önde yada arkada olması tamamen direksiyon kutusu pozisyonunun seçimi ile hesaplanıyor.

Teşekkür ederiz bilgi için.

doush
10-12-2012, 10:39
Çift kaliper stock olarak viperların arka frenlerinde gördüm, benim de çok merak ettiğim bir şeydi.

http://www.fotosdecarros.com/wp-content/uploads/2009/12/25/01/2005-Dodge-Viper-SRT-10-Coupe-Program-Rear-Wheel-_amp_-Exhaust-Car-Red-DSCN7565.jpg