PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Sıkıştırma oranı hesabı



0M42
20-10-2013, 02:02
İki gün önce motoruma kompresyon testi yaptım 4 silindirin de değer 180 psi civarında.Otosanın teknik servis manuel ine bakıyorum 2.0 lt. için 150/130 psi belirtmiş.Motoru aldığım kişi silindir kapağıyla ilgili bir şeyler söylemişti ama şimdi hatırlamıyorum 2.0 taunus lara 1.6 kapağı koyarak sıkıştırmayı yükseltiyorlar sanırım benim motorumda da 1.6 kapak var.

Kapak sökülmeden sıkıştırmanın kaça yükseldiği hesaplanabilirmi ? Bu arada 1.6 motorun sıkıştırma oranı 9.5/1 2.0 sıkıştırma oranı ise 9/1

Brian O'kanır
20-10-2013, 10:22
Senin ölçtüğün kompresyon değeri sıkıştırmayla alakası yok
statik dinamik olayları var biraz karmaşık ama dediğin olayı hesaplamak zor gibi

mannerboy
21-10-2013, 12:16
kompresyon oranıyla sıkıştırmanın tam olarak alakası olmasada azda olsa alakası var sıkıştırmayı hesaplamanın yolu baya uzun kapak sökülücek conta mm değeri vs vs stock arabada az çok bellidir kapak taşlanmışsa pekte takılmanıza gerek yok bence.kompresyon değerinin yüksek çıkmasıda eğer motorunuz rektefe olmuşsa rektefede tölerans biraz sıkı bırakılmıştır buda kompresyonun sıkı olmasına sebep

220T
21-10-2013, 13:25
Bu konu size yardımcı olabilir.

http://www.techturkey.com/forum/makaleler-amp-teknik-bilgiler/137659-motor-sikistirma-orani-ile-kompresyon-testi-arasindaki-fark.html

Y.Emre
21-10-2013, 16:42
Teoride hesaplanır da, bu durumda zor. Hesaplamak için kapak içinde kalan kısmın hacmi (sübapların olduğu çukurluğun), ve conta kalınlığının hacmi ne kadar değiştirdiği gerekir. Söküp ölçmeden bilinmesi zor değerler..

0M42
22-10-2013, 08:42
Senin ölçtüğün kompresyon değeri sıkıştırmayla alakası yok


Evet farkındayım, belki sıkıştırma oranı ve silindir kompresyon basıncı ile bir hesaplama yapılabilir diye düşünmüştüm.


Teoride hesaplanır da, bu durumda zor. Hesaplamak için kapak içinde kalan kısmın hacmi (sübapların olduğu çukurluğun), ve conta kalınlığının hacmi ne kadar değiştirdiği gerekir. Söküp ölçmeden bilinmesi zor değerler..

Conta kalınlığı 1.5 mm. ayrıca 1.6 kapağın yanma odası hacmi 38cc, 2.0 ların yanma odası hacmi ise 50cc bu bilgiler doğrultusunda sıkıştırmanın ne olduğu hesaplanabilirmi ?

Maxi
22-10-2013, 08:52
Conta kalınlığı 1.5 mm. ayrıca 1.6 kapağın yanma odası hacmi 38cc, 2.0 ların yanma odası hacmi ise 50cc bu bilgiler doğrultusunda sıkıştırmanın ne olduğu hesaplanabilirmi ?

gene zor
çünkü kapak hiçmi taşlanmadı ??
blok yüzeyinden hiçmi alınmadı?

yada pistonun tepesi ip gibi dümdüzmü?
çukurmu tümsekmi? ne kadar yüksek ?

bütün bunlar gerekiyor

Maxi
22-10-2013, 08:58
motor dışarda ama toplanmış olsa çok radikal bir çözümü var aslında

önce exantrikleri sök sübaplar tam kapalı olsun

krankı çevir pistonu en aşağıya al
buji deliğinden ölçekli bir sıvı ile tüm silindirin içini doldur
atıyorum 475cc aldı.

bloğu ters çevir tüm sıvı dökülsün
hava falan tut içeriyi temizle

sonra krankı gene çevir, pistonu en üst ölü noktaya getir
tekrar sıvı ile boşluğu doldur
ne kadar sıvı aldı? atıyorum 45cc

475 / 45 = 11,5 sıkıştırma oranı ve %100 doğru

0M42
22-10-2013, 09:03
Piston tepesi düz abi subap oturma yuvası vs. de yok dümdüz ama kapak bir kere taşlanmış daha doğrusu motoru toplarken işimiz garanti olsun aksilik yaşamayalım diye sadece silmişler ama ne kadar almışlar bilemiyorum tabi :confused:

XSi
22-10-2013, 09:04
Abi dedigini motor arabaya bagliyken benzinle yapabilir. İcerdeki benzini emmek icin bi vakum pompasi yeter..

Biraz beklendimi kalan kirintilarda buharlasir :)

0M42
22-10-2013, 09:10
motor dışarda ama toplanmış olsa çok radikal bir çözümü var aslında

önce exantrikleri sök sübaplar tam kapalı olsun

krankı çevir pistonu en aşağıya al
buji deliğinden ölçekli bir sıvı ile tüm silindirin içini doldur
atıyorum 475cc aldı.

bloğu ters çevir tüm sıvı dökülsün
hava falan tut içeriyi temizle

sonra krankı gene çevir, pistonu en üst ölü noktaya getir
tekrar sıvı ile boşluğu doldur
ne kadar sıvı aldı? atıyorum 45cc

475 / 45 = 11,5 sıkıştırma oranı ve %100 doğru

Bu yöntem iyiymiş abi :) silindirlerin içinden sıvıyı emerek alabileceğim bir cihaz var bende bu durumda eksantrik leri sökmeye gerekte kalmayacak en kısa zamanda deneyip ne olduğunu öğreneceğim teşekkür ederim :)

Maxi
22-10-2013, 09:19
olur olur süper olur
eğer sıvıyı tam çekebileceksen sonuç alırsın

yanlız sıvı, benzin-su kadar akışkan değil birazcık daha kıvmlı olsa iyi olur bence
segman aralıklarından kaçak olmasın ufaktan.

aklıma gelmiyor ne olabilir diye ama mazot biraz daha kalınmıdır?

0M42
22-10-2013, 09:27
Mazot mantıklı, heleki eski motorin lerden bulabilirsem tam olur herhalde.

XSi
22-10-2013, 18:17
Yalniz egzantrik sokmeden olmaz

Subaplar acilacak yanma odasi tam dolmaz acik subapla

Dimi?

Maxi
22-10-2013, 18:22
Yalniz egzantrik sokmeden olmaz

Subaplar acilacak yanma odasi tam dolmaz acik subapla

Dimi?

bencede
mutlaka sökmek lazım

Y.Emre
22-10-2013, 18:31
Evet farkındayım, belki sıkıştırma oranı ve silindir kompresyon basıncı ile bir hesaplama yapılabilir diye düşünmüştüm.



Conta kalınlığı 1.5 mm. ayrıca 1.6 kapağın yanma odası hacmi 38cc, 2.0 ların yanma odası hacmi ise 50cc bu bilgiler doğrultusunda sıkıştırmanın ne olduğu hesaplanabilirmi ?

Hakan abi konuya dahil olmuşken daha başka bişey söylemeye gerek yok :)

Hesaplamak isterseniz de formülün basitleştirilmiş hali;

(( piston çapının karesi x pi(3.1415..) ) / 4 + ölü hacimler toplamı*) / (ölü hacimler toplamı)


ölü hacimler toplamına= kapaktaki boşluğun hacmi, conta kalınlığından doğan hacim, piston şekillerinden kaynaklanan + yada - değerdeki hacim, piston üst ölü noktadayken blok yüzeyine göre olan konumundan dolayı oluşan pozitif yada negatif değerdeki hacim(bloktan yukarıdaysa ölü hacim toplamından çıkarıyoruz, aşağıdaysa dahil ediyoruz.). Velhasıl dediğiniz gibi mazotla ölçmek daha kesin sonuç verir. Bunlardan birisi bilinse öbürü bilinmez :D

e-bayraktar
05-03-2014, 17:54
s.a. kardeşim konuyu hortlattım ama yardımcı olayım diye yazıyorum.

senin sıkıştırma oranın 10.8:1
%15 ile %20 arasında güç artışı yapmışlar

tahminimce
*en az 2 kez taşlanmış 1.6 kapağı olmalı.
*2.0 lik kapağı baya baya taşlamışlar. (tanus kapağı görmediğim için kaç mm bilemiyorum)
*aynı ebatlarda başka piston kullanılmış

motorun diğer tanuslara göre hafif gürültülü çalışıyodur...

levent
05-03-2014, 18:16
Oran orantı ile bu kadar çözülür ancak bu denklem, üstte boşuna yazmış o kadar kişi zaten :)

e-bayraktar
06-03-2014, 00:04
sen bana gülüyosun ama ben üzülüyorum size. evet boşuna yazmışlar. wallahi billahi sırf senin gibiler doya doya gülsün diye hemen cevap yazmıyorum. ben hepinize kibarca anlatıcam, bildiklerimi paylaşıcam. üzüldüğüm şey koskoca techturkey forumda bu zamana kadar kompresyon testi sıkıştırma oranını anlatan çıkmamış farklı demişler kilo demişler boy demişler yanlış anlatmışlar...

ygtrn
06-03-2014, 00:17
piston alt ölü noktadayken buji deliğinden silindirin içine benzin doldur, doldurduğun benzinin miktarını ölç, sonrada pistonu üst ölü noktaya al, içinden taşacak olan benzini toplamak zor olacaktır, mümkünse içini olduğu gibi boşalt kalan benzininde buharlaşıp uçmaını bekle, buseferde silindirin içine şırıngayla benzin doldur ve miktari ölç, sonrada ölçtüğün iki miktarıda birbiriyle oranlayarak sıkıştırma oranını hesaplamış olursun....

Y.Emre
06-03-2014, 04:44
sen bana gülüyosun ama ben üzülüyorum size. evet boşuna yazmışlar. wallahi billahi sırf senin gibiler doya doya gülsün diye hemen cevap yazmıyorum. ben hepinize kibarca anlatıcam, bildiklerimi paylaşıcam. üzüldüğüm şey koskoca techturkey forumda bu zamana kadar kompresyon testi sıkıştırma oranını anlatan çıkmamış farklı demişler kilo demişler boy demişler yanlış anlatmışlar...


Anlat dinliyoruz hadi. Akla, mantığa ve bilime uygun cevap verebilecek misin bakalım :)

levent
06-03-2014, 05:18
Anlat dinliyoruz hadi. Akla, mantığa ve bilime uygun cevap verebilecek misin bakalım :)

Boşuna bunun dersini alıyoruz biz okulda zaten.. Boşuna..

Y.Emre
06-03-2014, 05:41
Cevabını bekliyorum hacım :D Yoksa orantı kurulamayacağını ispatlamak 2 dakika :)

e-bayraktar
07-03-2014, 16:53
önce hesap nası yapılıyo onu anlatayım kendi aracımdan... d16a9 motor 9.5:1 sıkıştırma oranı 192 psi fabrika standartları bunlardır..
ölçtüm 225 psi civarı verdi pistonlarım. benim aracımın sıkıştırma oranı kaçtır?
225/192=1.17 standart sıkıştırmadan %17 fazlaymış 9.5*1.17=11.1:1 aracımın şuanki sıkıştırma değeri....

BANA GÖRE SİZİN HATALARINIZ NERDE?

sizin formulde hata var. o bujinin tırnakları hiçmi yer kaplamıyo 0 hacim mi? sırf buna bile gülerim....

sıkıştırma oranı neyi sıkıştırıyo? havayı... normalde (atmosferde)1 bar 14.5psi olan yanma odası basıncı yine kendi aracımdan örnk 9.5 kat sıkıştırıldığında 14.5*9.5 137.5 psi çıkması lazım. mantıken bu değil mi? bu... hee fabrika diyo ki 192psi çıkçak komprsyon testi yapıyon 225psi çıkınca diyonuz ki biri elma biri armut vs vs ....

kardeşim havayı ne kadar sıkıştırsan kompresyon saatine verdiği değer o orantıda artar. yani ben deniz seviyesinde 225psi ölçüyosam 1000m rakımda 220psi, 2000m rakımda 215psi çıkar. çünkü havanın yoğunluğu daha az. yada 10:1 sıkıştırmalı araç 200psi veriyosa 20:1 aracın 400psi vermesi lazım mantıken bu. ama benim dediğim gibi sıkıştırma oranı arttıkça havanın sıkışmaya verdiği tepki arttığı için 450-480 psi çıkıyo...

işte havanın sıkışma oranına verdiği tepkiyi öğrenmek için atom mühendisi olmaya gerek yok. fabrikanın verdiği sıkıştırma oranını ve basınç değerini öğrenirsin, kendi piston basıncınla orantılarsın, bu oranı standart sıkıştıma oranıyla çarparsın, pistonunun sıkıştırma oranını bulursun. aynen yukarıda yaptığım gibi....

10:1 sıkıştırma oranlı 200psi olan standart motorda 3 piston 200psi 4. piston 100psi çıkarsa 4.pistonun sıkıştırma oranı 10:1 DİYEMEZSİN ama bu formulle 100/200= 0.5(standart psi ile oranı)*10(standart sıkıştırma)=5 yani 4. piston sıkıştırma oranı 5:1 DİYEBİLİRSİN


TEŞEKKÜR EDERİM.....

Y.Emre
07-03-2014, 22:28
Hatalısınız. Hemde çok. Hatanızı da artık ortaokul çocuklarının bile bildiği bir formülü uygulayarak hızlıca açıklayacağım.

1. Hava, normal şartlar altında ideal bir gazdır. Önce bunu not alın, zira alttaki herkesçe bilinen formül bu ilkeye dayanmakta.


PV=nRT

P: basınç
V: hacim
n: mol
R: Gaz sabiti
T: sıcaklık (kelvin cinsinden)

R adı üstünde sabit, n yanma odasına alınan gazın mol cinsinden miktarı bir çevrimde geri kaçmadığına yada takviye gelmediğine göre sabit.

Formüle stok motor için bakalım;

PV=nRT,

P=nRT/V

V ile T değerleri piston en alt noktadayken (BDC) ve en üst noktadayken (TDC) birbirinden farklı.
V değeri zaten bizim kompresyon oranımız, değişmesi normal. Ancak bunun yanında sıkıştırılan gazların enerjisinin artmasından dolayı artan bir T değerimiz de var.

Rakamları sallıyorum, sabitlerin çarpımını da sabit1 şeklinde ekliyorum denkleme.

Sıkıştırma oranı: 10:1
İlk hacim: 100
İlk T: 300
Son T: 400

İlk durumda ki (BDC) değerlerimiz;

P=sabit1x300Kelvin/100
P=3xsabit

Son durumda (TDC), denklemimiz

P=sabit1x400Kelvin/10
P=40xsabit1

Stok motor için hacim 10'da birine düşerken, basınç 10 yerine 13.33 kat arttı. Oran orantı kullanamıyor oluşumuzun ilk nedeni bu. Bu durum da pistonu en alttan en üste almak dışında hiç bir şey yapmasak ta iki oran arasındaki fark 1.33 kat oldu.

Birde herhangi bir şekilde sıkıştırma oranımızı değiştirdiğimizi varsayıp tekrar bakalım şu formüle.


Not: Bu defa stok motorun verdiği maksimum basınç değerini önceki formülden biliyorum. (stok)P=40xsabit1

Sıkıştırma oranını 10:1'den 12:1'e getirdiğimizi varsayalım 12/10=1.2 Sizin hesabınıza göre Maksimum basınç değerim;

(stok)Px1.2=40xsabit1x1.2 yani

Son haldeki kompresyon değerim P=48xsabit1 olmalı.




Şimdi formülü uygulamayı deneyelim.
V: BDC ve TDC de yanma odasının hacmi idi. Kompresyon oranıyla oynadık, yanma odası hacmi hem BDC de Hem TDC de azaldı.
n: yanma odasına alınan havanın mol cinsinden miktarıydı. Hacmi değiştirdik, alınan hava miktarı değişti.
T: yine Kelvin cinsinden, ancak hem yanma odasındaki sıkıştırma oranımız hemde yanma odasına alınan hava miktarımız değiştiğinden, ne yazık ki T deki değişimimiz de değişti.
Son olarak R: çok şükür hiç olmazsa bu hala sabit :)

Şimdi sıkıştırma oranı değiştirilmiş motor için yeniden hesap yapalım.

Bu arada, belki hasta ruhluyum, ölü hacmi değiştirmeden sıkıştırma oranı değiştirmek için krank strokunu değiştirdim. Gerisi stok.

Piston aşağı indi :D

V: 120
n: İlk durumun 0.9'una düşmüş olsun.
T: 300 kelvin




P=nRT/v
P=0.9xnxRx300/120
P=0.9xsabit1x300/120

P=2.25xsabit1


Piston yukarı çıktı :D

Sıkıştırma oranını arttırdık, Haliyle sıcaklık artışı daha fazla olacak, bu defa;

T: 600
V: 120/12=100



P=0.9xsabit1x600/100
P=54xsabit1


Sizin hesaba göre, bu:P=54xsabit1 ve bu: P=48xsabit1 birbirine eşit çıkmalıydı. Neden öyle olmadı acaba :)

İşte bu yüzden diyoruz sıkıştırma oranıyla kompresyon değeri arasında karşılaştırılma yapılamaz diye. Kompresyon oranı değiştirildiğinde çok fazla değişken giriyor işin içine.

Söylenebilecek tek genelleme sıkıştırma oranı artarsa, ölçeceğiniz kompresyon değeri artar*. Gerisi hikaye...

Hatta her durumda artmaz. (Egzantrik millerinde oluşabilecek bir durum var bu kompresyon değerlerinin düşük çıkmasına sebep olan. adını unuttum şimdi.


(Sabah 8'den beri kesintisiz konferanstaydım okulda, hatalı yerler olabilir ufak tefek. varsa söyleyin düzelteyim.)

Y.Emre
07-03-2014, 22:36
önce hesap nası yapılıyo onu anlatayım kendi aracımdan... d16a9 motor 9.5:1 sıkıştırma oranı 192 psi fabrika standartları bunlardır..
ölçtüm 225 psi civarı verdi pistonlarım. benim aracımın sıkıştırma oranı kaçtır?
225/192=1.17 standart sıkıştırmadan %17 fazlaymış 9.5*1.17=11.1:1 aracımın şuanki sıkıştırma değeri....

BANA GÖRE SİZİN HATALARINIZ NERDE?

sizin formulde hata var.o bujinin tırnakları hiçmi yer kaplamıyo 0 hacim mi? sırf buna bile gülerim....

sıkıştırma oranı neyi sıkıştırıyo? havayı... normalde (atmosferde)1 bar 14.5psi olan yanma odası basıncı yine kendi aracımdan örnk 9.5 kat sıkıştırıldığında 14.5*9.5 137.5 psi çıkması lazım. mantıken bu değil mi? bu... hee fabrika diyo ki 192psi çıkçak komprsyon testi yapıyon 225psi çıkınca diyonuz ki biri elma biri armut vs vs ....

kardeşim havayı ne kadar sıkıştırsan kompresyon saatine verdiği değer o orantıda artar. yani ben deniz seviyesinde 225psi ölçüyosam 1000m rakımda 220psi, 2000m rakımda 215psi çıkar. çünkü havanın yoğunluğu daha az. yada 10:1 sıkıştırmalı araç 200psi veriyosa 20:1 aracın 400psi vermesi lazım mantıken bu. ama benim dediğim gibi sıkıştırma oranı arttıkça havanın sıkışmaya verdiği tepki arttığı için 450-480 psi çıkıyo...

işte havanın sıkışma oranına verdiği tepkiyi öğrenmek için atom mühendisi olmaya gerek yok. fabrikanın verdiği sıkıştırma oranını ve basınç değerini öğrenirsin, kendi piston basıncınla orantılarsın, bu oranı standart sıkıştıma oranıyla çarparsın, pistonunun sıkıştırma oranını bulursun. aynen yukarıda yaptığım gibi....

10:1 sıkıştırma oranlı 200psi olan standart motorda 3 piston 200psi 4. piston 100psi çıkarsa 4.pistonun sıkıştırma oranı 10:1 DİYEMEZSİN ama bu formulle 100/200= 0.5(standart psi ile oranı)*10(standart sıkıştırma)=5 yani 4. piston sıkıştırma oranı 5:1 DİYEBİLİRSİN


TEŞEKKÜR EDERİM.....

Bir üstteki mesajımı da iyice okumanızı tavsiye ederim. Aslında farkında olmadığınız şey sizin örneğinizde bile açıkça ortada. Bold yaptım orayı.


Kusura bakmayın sizin hesap tamamen saçma. Bi defa doğru olsa idi, bold yaptığım yerde yazdığınız gibi 192 psi çıkması gerekmez 137.5 psi çıkması gerekirdi. :) Dolayısıyla hesabınızın devamı zaten yanlış.. :)

Kırmızı yaptığım yerde, siz bilimsel hesaplara gülerken, ben sizin yaptığınız hesaplara üzülüyorum açıkçası.

Ayrıca hani formüllerde bahsettiğimiz "ölü hacim" var ya aklınıza gelen, gelmeyen her şey dahil o "ölü hacim"e :)

Altı çizili yaptığım yer içinse, hayır 5:1 denilmez ona. O pistonda kaçak var denir. :)