PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : """Sahibinden Otomobil Almanın İncelikleri..."""



DoctoR
11-02-2014, 10:18
Otomobil almayı düşünenler için yararlı bir konu olduğunu düşünüyorum. Haberin daha kısa alıntısıyla birlikte Mynet Haber sayfasındaki linkini de paylaşıyorum...

Otomobil almaya karar verdiniz. Ancak sıfır kilometre bir araç almayı düşünmüyorsunuz. Peki ikinci el araç alırken nelere dikkat etmeniz gerektiğini biliyor musunuz?

* Otomobilin motorundan şanzımanına, kaportadan döşemesine kadar dikkatle inceleyin. Mümkünse satın almaya bir otomobil tamircisi ile gidin.

* Otomobilin çalıntı olup olmadığını anlamak için motor ve şase numaralarını, ruhsattaki motor ve şase numaraları ile karşılaştırın. Çalıntı otomobil aldıysanız ödediğiniz paradan olacağınız gibi, çalmadığınızı ispatlayana kadar uğraşmanız gerekecektir.

* Otomobili mutlaka deneyin. Tanıdığınız bir tamirci veya kaportacıya götürüp kontrol ettirin. Kaza geçirip sonradan toplanmış olabilir.

* Vergi numarası uygulaması sayesinde artık ruhsatı üzerinize almamak gibi bir durum söz konusu değildir. Yine de aykırı uygulamalar olabilmekte. Bunun için mutlaka Ruhsat sahibi ile anlaşmaya çalışın.

* Otomobil sahibi ile anlaştığınızda, otoyu ücretini ortaklaşa ödeyeceğiniz bir otoparka teslim edin. Trafik Şube Müdürlüğü’nden otomobilin hilesiz olup olmadığını öğrendikten sonra, otomobilin sahibi ile birlikte otomobili çözün.
* Son zamanlarda rent a car şirketlerinden kiralananlar oto pazarında satılmakta. Bu otomobilleri alan kişiler ise mağdur durumda kalabiliyorlar.Bu nedenle otomobilin sicilini araştırmadan asla kaparo vermeyin.

ALMAYI DÜŞÜNDÜĞÜNÜZ OTOMOBİLE BAKMAYA GİTMEDEN ÖNCE:

Eski elbiselerinizi giyin:

Yeni elbiselerinizi kirletmekten çekindiğiniz için onlardan çok daha pahalıya malolacak arızaları göremeyebilirsiniz. yanınızda ellerinizi silecek bez ya da kağıt havlu alın

Diğer gerekli malzemeler:

* Cep feneri

* Bulabilirseniz küçük bir mıknatıs

* Küçük bir not defteri

* Kalem Ekteki çeklist’in (kontrol listesi) fotokopileri

* Bulabilirseniz bir “Buji Anahtarı”

PÜF NOKTALARI

* Her zaman otomobile bakmaya gündüz gidin!

* Yağmursuz bir hava işinizi daha da kolaylaştıracaktır.

* Eğer mümkünse otomobilin geceyi geçirdiği yere gitmeyi tercicih edin, bu size ilk çalışmadaki sorunları gösterecektir.

* Satıcıya otomobil hakkında hiçbir şey sormaktan kaçınmayın.

* Kontrol için yeterli zaman ayırın, aceleci davranmayın

* Deneme sürüşünü mümkünse 20-50 kilometre hızla bir duvar boyunca yapın, Duvardan yankkılanan ses alışılmamış gürültüleri duymanıza yardımcıı olacaktır. Eğer bir aracınız varsa bu kontrolü daha önceden kendi arabanızla test edip kulağınızı eğitebilirsiniz.

* Satıcıyla randevulaşmışsanız 15 dakika önce gidin, otomobil için yapılan hazırlığı görmüş olursunuz. Mümkünse size yardımcı olacak bir arkadaşınızı yanınıza alın

DIŞ GÖRÜNÜŞ - KAPORTA

* Otomobilin etrafında gezerek pas çürük ve boya hatalarını görmeye çalışın, ağır hasar görmüş bir arabayı dahi onarmak mümkündür. Ancak mükemmel onarım her zaman mümkün değildir.

* Otomobile her iki tarafından boylu boyunca bakın otomobilin üstündeki yansımalar bozuk olmayan kesintisiz bir hat izlemelidir. Onarım görmemiş bir otomobil, çıtaları düz bir hat izliyor ve boya üzerindeki yansımalar düzgün değildir. Onarım görmüş bir otomobil; kaporta üzerindeki yansımalar düzgün değil.

* Otomobilin kapı ile çamurluk aralarında üst ve alt aralıklarına dikkat edin üst ve alt aralıklar arasında fark olmamalıdır.
* Cam kenarını ve kapı açma kollarını/kilitlerini gözden geçirin; buralardaki boya hatalarını ya da kauçuk/metal aksam üzerindeki boya kalıntılarını bulmaya çalışın, bu tür izler otomobilin tekrar boyandığını gösterir.

* Kapıları açıp kapı iç kenarlarında kilit aksamı, elektrik kablo tesisatı kapı fitili gibi yerlerde boya izleri arayın. Kaputu açıp kaput bağlantı menteşelerindeki cıvata kenarında boya sıyrılma veya yer değiştirme izlerine bakın. Çamurluk ağızlarına, marşpiye altına paslar için bakın.

* Mıknatısınızı otomobilin değişik yerlerine (özellikle köşelerine ve tavanına) yapıştırın; mıknatısın değişik çekim gücü gösteriyorsa, bu boyanın altında macun tabakası olduğunu ve aracın anarıma girdiğini gösterir.

* Otomobilin dört köşesine gidip yukarıdan aşağıya sallamaya çalışın ve bırakın sağlıklı bir süspansiyon (amortisörler) 1-2 kez yukarı aşağıya hareket ettikten sonra duracaktır.

* Aynı akstaki lastiklerin hepsi (ön arka çiftler) aynı marka ve model olmalıdır.

* Otomobile dışardan bakın düz bir zeminde öne-arkaya veya sağa sola yatık duruyorsa yine süspansiyon sisteminde sorun vardır.

MOTOR (ÇALIŞMAZKEN)

* Kaputu, motor çalıştırmadan açıp motora ve kablo demetlerine dikkatlice bakın yağ sızıntılarını ve sonradan bantlanmış kabloları tespit etmeye çalışın, sonradan bantlanmış kablolar gelişi güzel yapılmış onarımları işaret eder.

* Yağ kapağını açın ve fenerinizle içeriyi görmeye çalışın içerideki parçalar yağlı fakat kurumsuz, temiz olmalıdır.

* Yağ çubuğunu çekip ucundaki yağın rengini kontrol edin yağ eğer yeni ise koyu sarı olması çok önemli değildir. Çubuğun ucundaki yağı parmaklarınızın arasında ezip içinde çok küçük metal parçalar olup olmadığını hissetmeye çalışın; eğer metal parçalar hissederseniz motorun durumu sağlıklı değildir.

* Motor kayışlarını ve su seviyesini kontrol edin. Bunu yapmak için radyatör kapağını açmanız gerekecektir. Bu koşullarda motorun soğuk olduğundan emin olun; sıcak su yanıklara yol açabilir.

MOTOR (ÇALIŞIRKEN)

* Motoru çalıştırın; kolay çalışıp çalışmadığını kontrol edin, 3-5 dakika gaza basmadan çalıştırın bu sırada olağandışı sesleri dinleyin. Daha sonra 1 dakika yarım gaz verip egzozdan çıkan gazın rengine bakın;

* Mavi renkli gaz motorun yağ yaktığını ve onarıma girmesi gerektiğini gösterir (bu durum satıcı tarafından daha yoğun bir motor yağı 30 numara-konarak veya bir motor katkısı konarak berteraf edilebilir ancak bu durumda da buji kontrolü size gerçeği söyleyecektir.)

* Siyah renkli duman motorun gereğinden fazla yakıt tükettiğini gösterir; motor ve yakıt sistemi bakımsızdır.

* Yoğun beyaz duman silindirlere su karıştığını gösterir, motorun açılması gerekmektedir.

* Motor eğer soğuksa az miktarda beyaz duman ve bir miktar su damlaması normaldir. Çünkü zaten benzinin yanmasıyla bir miktar su oluşur.

* Motor ısındığında rolantide motorun normalin üstünde sarsılıp sarsılmadığını kontrol edin Eğer sarsılıyorsa düzensiz ateşleme veya yakıt kesintisi olmaktadır. Ateşleme sistemi veya yakıt sistemi bakımı gerektirir.

* Motora gaz verdiğinizde egzozdan gelen sesi dinletin patlat susturucu veya egzoz sızıntılarını belirlemeye çalışın.

SÜRÜŞ TESTİ

* 1.vitesi takın ve el frenini bırakmadan otomobili yavaşça hareket ettirmeye çalışın otomobil hareket ederse el freni çalışmıyordur buna dikkat edin. Hareket etmezse el frenini indirip hareket edin. Olağan dışı bir sarsılma olursa debriyajınızda bir sorun var demektir.

* Otomobili hareket ettirdikten sonra hızlanmadan önce henüz 1. vitesteyken yavaşça frene basıp frenlerin çalışıp çalışmadığına bakın. Çalışmıyorsa el freni ile durmaya çalışın.

* Otomobili sürün ve sesini başta belirtildiği gibi dinlemeye çalışın, olağan dışı vuruntu, gıcırtı, tıkırtı gibi sesleri tespit etmeye çalışın.

* Tek seferde 180 derecede dönüş yapabileceğiniz bir yer bulun ve dönerken akslardan gelen sesi dinleyin aks uçları aşınmışsa dönerken tıkırtılar gelecek, otomobil düzeldiğinde bu tıkırtılar kesilecektir.

* Düz bir hatta giderken kontrollü bir şekilde direksiyonu bırakın otomobil sağa sola çekerse rot ayarında bir sorun vardır. Düz bir hatta seyrederken direksiyon düz değilse rot ayarı gerekmektedir. Düzgün bir yolda hızlandığınızda otomobil ve direksiyon titriyorsa lastiklerin balansı bozulmuştur, balans ayarı gerekmektedir. Aynı şekilde hızlandığınızda otomobil sağa sola sapıyor ve direksiyonu kontrol etmekte güçlük çekiyorsanız arka lastiklerden biri inik olabilir ya da ön takımda (rot ve rotiller, akslar, salıncak burçları) sorun vardır. Rot ve balans ayarları bozuk bir otomobili bu ayarları yaptırmadan almayın birçok durumda ayar bozukluklarına bozuk bir parça neden olmaktadır.

*Sahibinden satılık araç alanlara çok önemli uyarı geldi

*Sahibinden Dizel araç alacaklara uyarı

Birçok firma yıl sonu indirimine giderken, vatandaş araç alırken nelere dikkat edecek? En iyi tarih ne zaman? Dizel mi Benzinli mi? İşte tüm bu soruların yanıtına akademik bir bakış geldi.

Çukurova Üniversitesi (ÇÜ) Mimarlık Mühendislik Fakültesi Otomotiv Bölümü Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Kadir Aydın, araç alımında en iyi zamanlamanın 20 Aralık sonrası olduğuna dikkat çekti. Otomotiv sektörünü değerlendiren Prof. Dr. Kadir Aydın, sıfır araç almak isteyenlere önerilerde bulundu.

Genellikle yıl sonlarında araç fiyatlarının düştüğünü belirten Prof. Dr. Aydın, her firmanın bayilere verdiği kotaları doldurmak adına yıl bitimlerinde cazip indirimlere gittiğini hatırlatarak; "Genellikle yılsonlarında fiyatlar düşer. Her firmanın bayilere verdiği kota vardır. O kotayı dolduramayan bazı firmalar, kota primlerini alabilmek için kendilerine geliş fiyatının da altında araç satıyor ki bu kotayı doldurup pirimden yararlanabilsinler. En önemlisi de sıfır araç alacaklar 20 Aralık'tan sonraki 10 günlük avantajlı dönemi iyi değerlendirsin. Aralık'ta alınacak aracın tek dezavantajı 2013 model olarak görünecek. 1 Ocak'ta alırsanız da 2014 model olmuş olacak. Bence bunun bir önemi yok. Araç alınırken bakılması gereken şey kilometresi, yıpranıp yıpranmadığı. Herkes tabii ki kendi hesabını yapacak ama en iyi sure Aralık sonu.'' şeklinde konuştu.

ARAÇ ALACAKLAR DİKKAT! DİZEL Mİ BENZİN Mİ?

Türkiye'de dizel araçlara karşı bir yönelim olduğunun altını çizen Prof. Dr. Kadir Aydın, benzinli mi yoksa dizel mi alınmalı sorusunu şöyle yanıtladı; "Dizel araçlar yüzde 5 daha az yakıt harcadığı için şuanda çok rağbet görüyor. Fakat Türkiye'de dizel araçların egzoz emisyonu daha fazla diye vergilerinin arttırılması söz konusu. Bundan 3-5 yıl önce benzinle motorinli araçlar arasındaki fiyat farkı 2-3 bin TL civarındayken, 6-8 bin TL ve daha üzerine çıktı. Bunun için vatandaşlar araç alırken çok daha dikkatli olsun! Bugün benzinli araçlarda da çok az tüketen dizel ve benzinli araçların bir karmaşığı olan TSI - GDI dediğimiz direk benzin püskürtmeli motorlar var. Bu araçların da yakıt tüketimleri dizel araçlara çok yakın. Artık insanlarımız seçim yaparken maliyet, kullanım sürelerini dikkate alınmalı. "

DİZEL ARAÇ ALIRKEN İKİ KERE DÜŞÜNÜN


ALINTI:10 Şubat 2014 13:52 Mynet haber
Tüm ayrıntılar Mynet'te (http://www.mynet.com/haber/guncel/sahibinden-otomobil-almanin-incelikleri-sahibinden-cok-satan-arabalar--1011477-1)

MTNVTI
11-02-2014, 10:33
Paylaşım için teşekkürler :icon_tup:

ferroo
11-02-2014, 10:42
faydalı bilgiler tesekkurler :)

Equinox
11-02-2014, 10:45
Teşekkürler, konu sabit olsa aslında faydası olabilir.

Edit:Tabiki hepsi yapılmaz adamın 2 gün arabayı bırakması lazım fakat basit hatırlatıcı detaylar var.

altugkocer
11-02-2014, 10:47
Paylaşım güzel ama her satıcı bu kadar sabırlı olmayabilir :)

Emir_b16a
11-02-2014, 10:48
Kendi yaptiklarimida eklemek isterim


Kaportadaki boyaya pek takilmam araçta boya olabilir o yuzden serviste yada sanayide muhakkak lifte kaldirip aracin alti ve sasilerini kontrol ederim kule ve birlesim yerlerine ozellikle baktirirm araclar buyuk kaza gecirmis olmasin diye

Keza tekerlek bosluklarina bakarim bir tekerlek onde digeri geride olabiliyor malesef


Orjinal jantlara ne oldugunu sorarim eger orjinal janti yoksa ozellikle aracin yuruyenine extra dikkat ederim kaldirima cikip alttan araci vurmus olmasin die


Camlari kontrol ederim orjinal camlarimi degilmi diye


Servis kayitlari varsa detayli incelerim

2 muayne arasi km degisimine bakarim km cekildimi cekilmedimi die

Cam dugmelerine taban halisina bagaj iclerine bakarim orjinal kriko istepne varsa ilk yardim setine bakarim

Ozellikle motor sogukken ve sicakken motoru dinlerim motor isininca klima soguk sicak vs kalorifer kontrolu yaparim

Yolda muhakkak aracla ara ara tam gaz giderim ariza isigi sondurulmus araclar ariza isigi yakabiliyor bazen

Vs vs vs :)

ferroo
11-02-2014, 10:51
kımse bu kadar sabırlı olamaz bence...bende dahil...

free-hifi
11-02-2014, 10:53
Benim için öncelik iç güzelliği :D koltuklar döşemeler torpido gösterge ve çevreleri temizse araca bakmaya başlarım oralar temiz değilse gerisine devam etmem

By_emre
11-02-2014, 10:55
Ben gelene aracı istediğiniz yetkili servise gösterelim diyorum buji anahtarıyla bujilerimi kontrol edicek ? kesinlikle izin vermem

TayfunS
11-02-2014, 11:08
Duvardan yansimayla ses dinlemeyi eski fsi jettamda yapardim şıkır şıkır ses gelirdi gaza basinca belli bi devirde atiyorum 2500 3500 arasi . Ustlerde zaten motor sesinden duyulmazdi geliyorsa da.ne oldugunu bilmiyorum tabi

Evo34
11-02-2014, 11:08
Yukarıda yazdığı şekilde harfi harfine kontrol yaparsak, sıfır araçlarda dahi kusur bulunabilir.

Örneğin, Audi veya Bmw kullanıcı profili araçta boya olmasına çok takılmıyor. Kaldıki 2013model
araçlarında dahi boya olduğuna şahit oluyorsunuz. Çünkü en ufak bir sürtme, çizilmede dahi aracı boyatan bir profil bu.

Benim önem verdiklerim;
Aracın orijinal kilometrede olması,
periyodik bakımlarının düzenli yapılmış olması,
Tramer sorgusunda ağır hasar olmaması.

Kadyr
11-02-2014, 11:12
Miknatisi bilmiyodum:)

Aktaş61
11-02-2014, 12:08
"dizel araçların egzoz emisyonu daha fazla" demiş ama bunun konusu birçok defa geçti dizellerin emisyon değeri daha düşük.acaba neye dayanarak hep böyle söylüyorlar merak ettim?

Kadyr
11-02-2014, 12:15
Benim aracin 138 mi ney mesela emisyonu

guwen_ar
11-02-2014, 12:20
Bu kadar sabir az insanda war sanirim :D

Emre Ekrem
11-02-2014, 12:24
Faydalı Bilgiler için teşekkürler.

RedCan
11-02-2014, 13:30
Kendi yaptiklarimida eklemek isterim


Kaportadaki boyaya pek takilmam araçta boya olabilir o yuzden serviste yada sanayide muhakkak lifte kaldirip aracin alti ve sasilerini kontrol ederim kule ve birlesim yerlerine ozellikle baktirirm araclar buyuk kaza gecirmis olmasin diye

Keza tekerlek bosluklarina bakarim bir tekerlek onde digeri geride olabiliyor malesef


Orjinal jantlara ne oldugunu sorarim eger orjinal janti yoksa ozellikle aracin yuruyenine extra dikkat ederim kaldirima cikip alttan araci vurmus olmasin die


Camlari kontrol ederim orjinal camlarimi degilmi diye


Servis kayitlari varsa detayli incelerim

2 muayne arasi km degisimine bakarim km cekildimi cekilmedimi die

Cam dugmelerine taban halisina bagaj iclerine bakarim orjinal kriko istepne varsa ilk yardim setine bakarim

Ozellikle motor sogukken ve sicakken motoru dinlerim motor isininca klima soguk sicak vs kalorifer kontrolu yaparim

Yolda muhakkak aracla ara ara tam gaz giderim ariza isigi sondurulmus araclar ariza isigi yakabiliyor bazen

Vs vs vs :)


İki muayene arasındaki km'leri nerden öğrenebiliriz ?

Emir_b16a
11-02-2014, 13:42
İki muayene arasındaki km'leri nerden öğrenebiliriz ?

yaptırdıysa sahibine sorarım :D eski mauyne kağatlarını isterim yoksa yapıcak bişi yok ama bulunabiliosa bnada söleyin :D

Ouz_Vti
11-02-2014, 13:50
Başarılı paylaşım. Teşekkürler

By_emre
11-02-2014, 13:52
5664'e mesaj atınca hasar kayıtlarından sonra bir mesaj daha geliyor önceki muayeneye kaç km'de girdiğini söylüyor

mert_can 41
11-02-2014, 14:08
5664'e mesaj atınca hasar kayıtlarından sonra bir mesaj daha geliyor önceki muayeneye kaç km'de girdiğini söylüyor

Ne yazıkki bu mesaj her arabanın muayne giriş tarihini ve km sini söylemiyo başka bildiğiniz kaynak varmıdır :)

highpower
11-02-2014, 16:12
Piyasada temiz hasarsız km si düşmemiş araç yok denilecek kadar az olduğu için bu kadar uğraşmanıza gerek kalmıyor zaten aracın etrafında iki tur attınızmı fazlasına gerek kalmadan oradan ayrılıyorsunuz

Kadyr
11-02-2014, 16:14
Ne yazıkki bu mesaj her arabanın muayne giriş tarihini ve km sini söylemiyo başka bildiğiniz kaynak varmıdır :)

Mesaj geliyor yahu biraz bekliyorsun sonra mesaj geliyor ben bir kac sorgu yapmistim

mert_can 41
11-02-2014, 16:27
Mesaj geliyor yahu biraz bekliyorsun sonra mesaj geliyor ben bir kac sorgu yapmistim

Abi vallah 2 kere yoladım bayağı da bekledim mesaj gelmedi interneten baktım acaba yanlışmı attım diye bir çok kişiyede gelmemiş bilgiler

FATİH
11-02-2014, 16:37
Benim için öncelik iç güzelliği. :D koltuklar döşemeler torpido gösterge ve çevreleri temizse araca bakmaya başlarım. oralar temiz değilse gerisine devam etmem.
aynen. ;)

bazılarından kapıyı açar açmaz kapatıp yanından hızla uzaklaştığım olur. yırtık döşemeler, sökük yer kaplamaları, ezik çizik kokpit vs... bu ne birader, emsalsiz yazma bari teres.

By_emre
11-02-2014, 16:53
Ben 4 araç için mesaj attım hepsi geldi 1 tanesini attım mesaj gelmedi radar hondada boya ve motor kontrolü yapılıyordu sonuç şeref usta pedal yıpranmasından ve bir kaç yerden şüphelenip sorguladı 120 km'de olan araç 2008 yılında 160.000'de bakıma girmiş :D

ferroo
11-02-2014, 17:14
olemi anlasiliyomus km:)

Burak
11-02-2014, 17:40
Bir kere araç satın aldım. Maddeleri okuyunca ve yaptığım masrafları gözönüne getirince keşke daha önce okusaydım diyorum :D Tabi ki ustamla gittim ve çoğu noktaya baktım ama gözden kaçanlar olmuş :)

weST.27
11-02-2014, 17:45
Gayet güzel olmuş faydalı bilgiler teşekkürler :)

b.arica
12-02-2014, 02:54
Arabamın tavanına mıknatısla bakacak he? O mıknatısı kafasına sokarım öyle bir bakma şekli mi var ya. Yetkili servise versin 200 tl komple check-up' a soksun arabayı almazsa da ben öğrenmiş olurum ne var ne yok diye :D benim peder otoboyacı kaporta boya kısmına o bakar motorunu da çalıştığı servise götürüp baktırıyoruz onlar zaten bir sıkıntı varsa söylüyor.

Bilgiler çok abartılı ama takıntılı insanlar için ideal. Paylaşım için teşekkürler.

ferroo
12-02-2014, 10:05
faydali bilgiler ama gereginden fazla abartilmis sahsen biri gelcek aracimin buji kablolarini sokcek haa ole bi dunya yok;)