PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Motorda,karteldeki yağ sıcaklığı ile motor içindeki sıcaklığı fark?



Emre D.
01-10-2014, 12:00
Merak ettiğim için soruyorum? Motor yağ sıcaklığını kartel içindeki yağın sıcaklığı ile mi ölçüyoruz? Motor içindeki yağ sıcaklıkla karteldeki yağ sıcaklık arasında fark oluşur mu?? Bilen biri vardır diye buraya açtım konuyu yanlış olduysa kusura bakmayın.

Y.Emre
01-10-2014, 12:22
Kartelden ziyade filtreden ölçülüyor. ve fark illaki vardır.

kelalper
01-10-2014, 14:03
motor içerisindeki sıcaklık önemli değil önemli olan karterdeki filtredeki sıcaklık. Motordan çıktıktan sonra soğuyarak kartere iner. oradan motora basılır. Motora giriş anındaki sıcaklık önemlidir. Çok sıcak giriyorsa görevini yapamıyor demektir.

Emre D.
01-10-2014, 16:31
Motora giriş sıcaklığı ile pistonlarda çalışan yağ sıcaklık farkı var bu durumda ama bunların arasındaki derece farkı tahminen ne kadardır??

efe-E
01-10-2014, 16:40
Kusura bakmayın, ben bu duruma çok takığım.

Bkz. Karter (http://tr.wikipedia.org/wiki/Karter)

Emre D.
01-10-2014, 17:11
Kusura bakmayın, ben bu duruma çok takığım.

Bkz. Karter (http://tr.wikipedia.org/wiki/Karter)
Sanırım soru yanlış anlaşıldı. Olay "Karter küsmüş mü alınmış mı??" değil. Motor yağ sıcaklığı örneğin 100 derece ise yağın parlama sıcaklığı 180 derece ise bizim gördüğümüz sıcaklikla motor içi çalışma sıcaklığı farklı olduğundan yağ eksiltmesi olabilir mi?

Y.Emre
01-10-2014, 19:24
Genel anlamda yanlış bilinen birşey olduğunu sanıyorum yağlar ve 'parlama noktaları' anlamında. Yağı motor içinde 'parlama noktasına/sıcaklığına' kadar ısıtamazsınız zaten.

Parlama sıcaklığı öyle 100 le başlayan derecelerde olmaz. Bazı kaynaklara göre min 400F civarındadır 200 derece falan yani. Yağ parlama sıcaklığına ulaşırsa öyle buharlaşmayla falan kalmaz alev alır, yanar.

Parlama noktası/sıcaklığı dışardan bir ateşleyiciye gerek kalmadan kendiliğinden alev alma sıcaklığıdır.. O sıcaklığa kadar ısınsa ne yatak kalır ne gömlek


Aha buda çeşitli yağların sırasıyla viskozite, parlama sıcaklığı, erime noktası, sülfat ve çinko oranlarını gösteriyor.

https://www.micapeak.com/info/oiled.html


Ekleme, 400 F - 200 C derece arasında doğru orantı varmış gibi olmuş, yok öyle birşey denk gelmiş sadece

0M42
01-10-2014, 20:38
Yağ motor içerisinde en yüksek dereceyi yataklarda görür 120 - 130 derece yi bulur.Sıkıştırılmış, yağ harareti yükselmiş bir motorda yataklardaki sıcaklık 150 - 160 derecelere kadar çıkabilir sadece o bölgede yüksek sıcaklık olduğundan yatakları terk eden yağ hızla normal çalışma sıcaklığına düşer, en isabetli yağ sıcaklık ölçümü de doğrudan karter içerisinden yapılır bunun için sensörlü karter tapaları vardır.

Osman Bahadır
02-10-2014, 09:25
Filtreden ölçülür. Motorun içinden başka yerden ölçme imkanı zaten istisnalar hariç yoktur.

Karterde yağ aracın karter yapısına bağlı olarak daha soğuk olur. Motor içinde ısınır. Ama esas olan motora pompalandığı haldeki sıcaklığıdır ki onu da filtreden ölçersiniz. Basınçta da, sıcaklıkta da filtre çıkışı esas alınır. Çünkü motor bu sıcaklık ve basınçtaki yağa maruz kalır.

0M42
02-10-2014, 21:16
Osman Bahadır ustam yağ pompası karterden emdiği yağı en önce filtreden geçirip sonra motora vermiyormu bu durumda karterdeki yağ sıcaklığı ile filtre üzerindeki yağ sıcaklığı arasında ne fark olabilir yada ne kadar fark olabilir ? Profosyonel tüm uygulamalarda sıcaklık yağ tapasından ölçülüyor bunun nedenide motor yağ a nazaran daha erken ısındığından sensörün blok üzerindeki ısıdan etkilenmesi net ölçüm yapılmasına mani olabiliyor o yüzden doğrudan kaynaktan yani yağdan hatta yağın içerisine daldırılarak yapılan ölçümler daha sağlıklı oluyor kesin sonuca götürüyor.

G_TT_I
02-10-2014, 21:31
Filtrede sensor mü var, yada filtre ile blok arasinda hangi arabalarda oem sensör var?
Yoksa filtreden ölçülür özel bir tabir mi?

Y.Emre
03-10-2014, 07:55
@g_tt_i sandwich plate diye atatabilirsin. Araya koyulam ekstra plaka üzerinden ölçülüyor.

Arada ciddi bir fark olacağını sanmıyorum, uygulama kolaylığı olarak filtre daha kolay ayrica fiyat vs

Mehmet Gazihan
03-10-2014, 08:23
eğer herhangi bir yağ soğutucusu varsa (Eşanjör-oilcooler,v.s.) çıkışı ölçülür.. Turboysa turbo girişi ölçmek çok mantıklıdır..

Osman Bahadır
08-10-2014, 13:06
Osman Bahadır ustam yağ pompası karterden emdiği yağı en önce filtreden geçirip sonra motora vermiyormu bu durumda karterdeki yağ sıcaklığı ile filtre üzerindeki yağ sıcaklığı arasında ne fark olabilir yada ne kadar fark olabilir ? Profosyonel tüm uygulamalarda sıcaklık yağ tapasından ölçülüyor bunun nedenide motor yağ a nazaran daha erken ısındığından sensörün blok üzerindeki ısıdan etkilenmesi net ölçüm yapılmasına mani olabiliyor o yüzden doğrudan kaynaktan yani yağdan hatta yağın içerisine daldırılarak yapılan ölçümler daha sağlıklı oluyor kesin sonuca götürüyor.


Filtrede sensor mü var, yada filtre ile blok arasinda hangi arabalarda oem sensör var?
Yoksa filtreden ölçülür özel bir tabir mi?

Karter, alaşımı, motor ısısından bir nebze yalıtılmış konumu ve doğrudan yol rüzgarına maruz kalması sebebiyle yağı bir miktar soğutur. Yağ karterden filtreye yağ pompası ve motor bloğundan geçer. Yağ pompasında sıkıştırılan, basınçlandırılan, çırpılan yağ hem maruz kaldığı bu basınçtan, hem de motor bloğunun ve blok içinde konumlu yağ pompasının ısısından da etkilenerek bir miktar ısınır. Bu arada ciddi bir sıcaklık farkı olmasa da, motorda yağlama yapan asıl yağ filtreden sonraki yağ olduğundan filtreden ölçüm daha net sonuç verecektir. Üretici karterden de ölçebilir, Alman grubu bazı motorlarda olduğu gibi, filtreden de. Bu biraz da tasarımla, bu bahsi geçen sıcaklık farkının o motorda ne seviyede olduğuyla da alakalıdır.

initial-D
08-10-2014, 22:43
benim 90 model hava yağ soğutmalı yamaha fj1200 ün 105-140 derece yağ sıcaklığı arasında sağlıklı çalışabileceği yazıyordu.mineral yağ ile

ağustos ayında istanbulda beşiktaştan bakırköye durkalk yarım saati geçince tahliyeden yanan yağın dumanını atıp stop ediyordu.10 dk bekleyip tekrar gazlamaya devam ediyorduk :Dyataklarda yağ sıcaklığı o sırada 180leri buluyor heralde.

ne sensör vardı ne gösterge.stop ederse hararet yaptığını anlıyorduk.zaten o sırada koltuk elcik demirleri şasi falan ellenmeyecek sıcaklıkta oluyordu

hava yağ soğutma can yaa:D

Y.Emre
08-10-2014, 23:14
O olay yanmadan ziyade şu an adını hatırlayamadığım (emin olamadığım) ancak sıvılar için önemli olan 2 basıncın birbirine eşitlenmesini engellemek amaçlı yapılan bir şey diye zannediyorum.

İsimlerini hatırlayamadığım 2 basıncın birbirine eşitlenmesi durumunda oluşması muhtemel patlamayı engelleme amaçlı bir önlem mekanizması olduğunu düşünüyorum.


Ps: hatırlayamadıklarım muhtemelen sistemin çalışma basıncı ve sistemdeki akışkanın saturated vapor pressure'ı gibi bir şey olacaktı. İsimlerden emin değilim.

Sert@ç
08-10-2014, 23:21
Acaba aşırı ısınmış veya kötü yağ hararete neden olur mu ?
Ciddi sıkışık trafikde 120-130 derece oluyor

Oznsrl
09-10-2014, 00:24
Benimde aklıma takılan bi soru var uzun zamandır tam yeri değil ama yakın bi konu cevap alırsam sevinirim :)

Benim arabada su sıcaklığı elektronik 8 tane kutucuk var 4 kutucuk ideal sıcaklık genelde hep orda. 0 la başlıor 2 oluor 4 oluyor 6 hiç olmadı şimdiye kadar. Ama çok sakin kullanımlarda yani sabit bi hızda sürekli giderken 4 den 2 ye düşüyor zaman zaman.Bu sıcaklığın motor suyu sıcaklığı olduğunu biliyorum fakat.

1.sorum Bu sıcaklık nerdeki suyun sıcaklığı oluyor. motor içindeki mi radyatördeki mi yoksa su haznesindeki mi
2.sorum Bunu soğuk motorun pistonları daha çok aşındırdığı için soruyorum. Bu durumda yağ sıcaklığı önemlidir heralde peki su sıcaklığının düşmesinin yağ sıcaklığınıda etkiliyormudur yani benim su sıcaklığım 2 kutuya düştüğü zaman yağ sıcaklığımda düşüyormudur.Çünkü sıcaklık 4 kutu olmadan 2 bin devri geçmiyorum yolda 2 kutuya düşünce uyuz oluyorum yavaşlıyorum :)

inş anlatabilmişimdir derdimi :D

Maxi
09-10-2014, 06:38
1- su sıcaklık sensörü nereye bağlı ise oranın sıcaklığını okur.
o da termostat sonrası motor bloğu tarafındadır.
yani motorun içerisindeki su sıcaklığı okunuyor.

2-evet mutlaka düşer
ama 5 derecemi düşer? 35 derecemi düşer? en güzeli yağ sıcaklık göstergesi takmaktır.