Orijinalini görmek için tıklayınız : Külbütör havalandirma ve oil catch can?
Arkadaslar internette arastirirken aklima takıldı, daha önce kullanmış olmama rağmen bir şeyi merak ediyorum, yüksek güç üreten bir aracımız var diyelim basınç yuksek uretilen guc yuksek ısı fazla ve tabii buyuk bi turbomuz var. Peki bu durumda kulbutorden cikan atik gazla karisik yagi tekrar filtreye verip turbodan ve coolerden gecirmek ne kadar mantikli olur fltrelense bile? Sonucta turbonun kendi yağlaması hali hazirda var. Burdan gelen atik yağ ve gazlar filtrelenmis olsa bile tekrar turbodan gecirmek uzun vadede zararli olmaz mi?
Birçok farklı tip yag tanki var ve baktim hepsinin sistemi farkli. Bi kismi distan filtreli ve yagı sadece depolayip sonra bosaltma mantigiyla topluyor. Bi kismi ise devirdaim mantiginda yagi suzup tekrar emise veriyor. Boyle ekstrem guc ureten araclarda hangisi daha saglikli olur? Bence distan filtreli bi tank ile (kulbutorun hava almasi icin) tek hat sadece toplama yapip dolunca dokup motora eksilttigi kadar yag eglemek en sagliklisi geliyor? Motorun bu emisten tekrar cektigi yaga ihtiyaci var mi?
Hakan Girginer
11-04-2017, 04:04
Motorun o yağa ihtiyacı yok.
O yağda bol miktarda kükürt kalıntısı var. Havadaki nemle tepkime sonucunda H2O + SO2 H2SO4 veriyor.
H2SO4 nedir peki? Bildiğin sülfürik asit.
Tamam, hepsi H2SO4 değil, ama içerideki yağı bozmaya yetiyor.
Bir de şu var: Eğer motordan çok fazla yağ buharı geliyorsa, blowby (segmanların kaçırması) söz konusudur.
O yüzden, aşırı besleme ile çalışacak motorların segman seçimi, boşlukları vs çok önemlidir.
Önemli olan bir nokta daha var aslında.
Bu yağ buharı emme manifoldundan yanma odasına verildiğinde detonasyona neden olur.
Diğer bir deyişle, motor şakır şakır avans vurur. Ki, bu da büyük dert.
Bu yüzden bu buharı bir depoda toplayıp (catch can) yoğuşturmak ve sonra bertaraf etmek, ya da doğrudan egzoz akışına vererek kurtulmak tercih edilen çözümler arasında.
Aynen hocam hepsini okudum asit oluğunu kranka kollara yapışıp zamanla zarar verdiğini biliyorum siz de tepkimeyi vermissiniz elinize sağlık ama uretilenlerin cogu filtrelenip sisteme geri verme mantiginda olduğu için bu benim aklima yatmamistı. Ben bu nedenle eski aracimda iptal etmiştim disari veriyordu sonra iptal etme denildigi icin catch cane gectim ama sokmek zorunda kalmistim sonra sattim zaten. Ama bence de en mantiklisi toplayip belli araliklarla boşaltmak olur sanırım. Peki kulbutorun havalanmasi acisindan disariya acilmasi gerekir mi yoksa kapali kutu olmasi sorun yaratmaz mi?
Bu tam demek istedigime örnek olmus. Sanırım emis kismi iptal edilmis sadece toplama ve havalandirma görevi yapıyor.
https://farm4.staticflickr.com/3724/19616647989_b1d4c04728_o.jpg
mikelazi
11-04-2017, 07:30
önceki dizel aracımda emme,cooler,araborular temiz kalsın diye bir 10bin kullandım(90bin civarı taktırmıştım).belki birazda olsa iat a faydası olur diye düşünmüştüm.
ama bende tekrardan emme hortumuna baglamamıştım.onun yerine oil tank çıkışına krank filtresi taktım.
ne fark hissettin derseniz.turbonun emiş sesi bariz duyulmaya başlamıştı.bir sıralar turboyumu kucaklıcam sandım.araç şuan bir tanıdıgımda ve 120bin civarında halan oem turbo :)
önceki dizel aracımda emme,cooler,araborular temiz kalsın diye bir 10bin kullandım(90bin civarı taktırmıştım).belki birazda olsa iat a faydası olur diye düşünmüştüm.
ama bende tekrardan emme hortumuna baglamamıştım.onun yerine oil tank çıkışına krank filtresi taktım.
ne fark hissettin derseniz.turbonun emiş sesi bariz duyulmaya başlamıştı.bir sıralar turboyumu kucaklıcam sandım.araç şuan bir tanıdıgımda ve 120bin civarında halan oem turbo :)
Hocam oem sistemde cok sikinti olacagini ben de sanmiyorum zira fabrikasyon olarak tekrar emise veriliyor ancak modifiye edilen bir motorda o kulbutorden nasil pis bir buhar asit karisimi ciktigini gordugum icin onun tekrar turbonun emisine verilmesi dogru gelmiyor bana.
mikelazi
11-04-2017, 08:01
Hocam oem sistemde cok sikinti olacagini ben de sanmiyorum zira fabrikasyon olarak tekrar emise veriliyor ancak modifiye edilen bir motorda o kulbutorden nasil pis bir buhar asit karisimi ciktigini gordugum icin onun tekrar turbonun emisine verilmesi dogru gelmiyor bana.
aracım stock değildi.
1.1crdi 110hp idi :)
o pisligi bende gördüm.
ghibli06
11-04-2017, 08:14
silindirde oluşan yanma sırasında açığa çıkan gazları ve de ısısını düşündüğünüzde bu buharın vasfı, ısısı vs solda sıfır kalır, o nedenle o buharın tekrar motora girmesi felaket falan değildir, araç çok rahat tolere edebilir, kükürt gazından motor kıran duyanınız oldu mu hiç? sistemin amacı yağlamaya biraz nefes aldırmak, yağlamayı daha temiz tutmak çünkü yağ bozulan bir sıvıdır, nemden, ısıdan gazdan vs... o gazı emmeye verince bir şey olmaz ama yağla beraber sirküle edilirse sağlıklı olmuyor amaç da bu zaten OCC nin... emmeye gazı vermek-vermemek, dipte toplanan yağı kartere vermek-vermemek tamamen motorun kendisine has durumdur ve de hangisi sağlıklı ise onu yapmak gerekir, mesela benim maseratide OEM OCC var, süzülen yağ kartere, gaz ise emmeye geri gidiyor...
turboman
11-04-2017, 08:39
Ben bu zamana kadarki araçlarımda turbolu turbosuz olanlarda külbütör havalandırmasını hep dışarı verdim yani sonuçta ordan çıkan gaz temiz olsun pis olsun sonuçta bi sıcaklığı var emmeye vermektense boşta durması daha mantıklı gibi bilakis turbolu motorlarda oil cash tank ların içine biriken yağ balçık gibi oluyodu dolunca başaltıyordum motorun içine kartele göndermiyordum böyle daha mantıklı deyilmi !
ghibli06
11-04-2017, 08:49
Ben bu zamana kadarki araçlarımda turbolu turbosuz olanlarda külbütör havalandırmasını hep dışarı verdim yani sonuçta ordan çıkan gaz temiz olsun pis olsun sonuçta bi sıcaklığı var emmeye vermektense boşta durması daha mantıklı gibi bilakis turbolu motorlarda oil cash tank ların içine biriken yağ balçık gibi oluyodu dolunca başaltıyordum motorun içine kartele göndermiyordum böyle daha mantıklı deyilmi !
OCC eğer kaliteli bir ürünse, sadece süzülen temiz yağ kartere gider, katranımsı sıvı değil ayrıca yurt dışı projelerde açık sistemi tekrar manifolda verenler oluyor, Formula1 de bile yağ dumanını emmeye vererek kazanılan gücün legal olup olmadığı tartışılıyor...
silindirde oluşan yanma sırasında açığa çıkan gazları ve de ısısını düşündüğünüzde bu buharın vasfı, ısısı vs solda sıfır kalır, o nedenle o buharın tekrar motora girmesi felaket falan değildir, araç çok rahat tolere edebilir, kükürt gazından motor kıran duyanınız oldu mu hiç? sistemin amacı yağlamaya biraz nefes aldırmak, yağlamayı daha temiz tutmak çünkü yağ bozulan bir sıvıdır, nemden, ısıdan gazdan vs... o gazı emmeye verince bir şey olmaz ama yağla beraber sirküle edilirse sağlıklı olmuyor amaç da bu zaten OCC nin... emmeye gazı vermek-vermemek, dipte toplanan yağı kartere vermek-vermemek tamamen motorun kendisine has durumdur ve de hangisi sağlıklı ise onu yapmak gerekir, mesela benim maseratide OEM OCC var, süzülen yağ kartere, gaz ise emmeye geri gidiyor...
Kesinlikle etkili bir yol. Ustelik soz konusu maserati olunca daha da mantıklı geliyor birkac yerde daha suzulen yagin kartere verildigi sistemlerle ilgili bikac makale okumuştum. Ama dedigim gibi tam bir netlik yok karmasa var gibi ama mutlaka biri diğerine göre daha efektif calisam bir yoldur. İste o hangisi onu bulmaya calisiyorum. Birde burda asil benim merak ettiğim motora zarar vermesinden ziyade o atik yag ve buharin turbo pallerinden gecmesi. Benzer konu jantin hafifligi mi yoksa capi mi daha etkili tarzi konular icin de geçerli. Tabii orda daha net sonuçlar var hesap kitap belli ama bu biraz daha tecrübeye dayali bir konu.
catch can kullanan arkadaşlar afaki olarak kaç km de ne kadar yağ birikmiş oluyor haznenize ?
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.