PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Neden Bazı Motorlar LPG ile Uyumsuz?



rx-7
17-07-2017, 00:07
Bu konuyu foruma da üye olan bomonti arkadaşımla düşündük bir beyin fırtınası yapmaya çalıştık fakat tam sebebini bulamadık.Mazda,Opel,Hyundai grubu araçlarda subaplar Lpg ile sıkıntı çıkartırken Honda Civic,Corolla,Bmw motorları bildiğimiz kadarıyla Lpg ile kısa vadede bir subap sıkıntısı çıkartmıyor.Bunun nedeninin(LPG nin subapları eritmesi) magnezyum alaşımlı subaplar olduğu söyleniyor subaplarda magnezyum kullanılmasının sebebi ise emisyonu düşürmek içinmiş.Ancak bu tür subap kullanan araçların ne emisyonu daha düşük ne de gözle görülür bir avantajı var.Acaba buradaki kilit nokta maliyet midir.Özellikle Mazda'nın,dayanıklılık konusunda anketlerde ilk 5 te olan bir marka olarak,neden bu tip bir subap seçmi yaptığını anlamak istiyoruz.Aranızda teknik anlamda konuya vakıf birileri var mıdır acaba konuya açıklama getirebilecek?

Onamdar
17-07-2017, 00:14
Benzinin yanma sıcaklığı ile lpg ninki farklı genelde sıkıntı o noktada oluyor diye biliyorum.
Benzinle çalışsın diye yapıyorlar aracı sonuçta öyle bakmak lazım. Türkiyede benzin pahalı lpg takarlar sübaplar erimesin ona göre malzeme kullanalım dememişlerdir :D

Not: Lpgli araç sahibi

300E
17-07-2017, 00:45
Aynen bende LPG nin yüksek ısıda yanmasına ve oktanının fazla olmasına bağlıyorum. W210 kasada 2 çeşit 6 silindir benzinli motor üretildi, biri M104 L6 silindir başı 4 subap, çelik blok bir motor, diğeri M112 V6 silindir başı 3 subaplı aliminyum blok bir motor, ayrıca silindir başına da 2 buji var. Normalde 300-350 binlerde Mercedes motorunun bitmesi imkansız, yağsız susuz bırakmadığınız sürece kolay kolay yıpranmaz, M104 motoru istediğin kadar LPG de kullan, 500/600 bin KM lere gel bakımını eksik etmezsen sıkıntı yaşamazsın, ama M112 motorlar LPG nin yüksek ısıdan yanmasından dolayı 300 binlerde falan ruhunu inceden teslim etmeye başlıyor, aliminyum blokta LPG nin tahribatı daha fazla oluyor.

335 binde 98 model V6 M112 motor W210 E320 alacaktım, ustaya götürdük, arkadan plakayı okuyamayacak şekilde mavi dumanı basıyordu, rektefe zamanı gelmiş, üst kapaktaki subap lastiği vs gibi şeylerle kurtalılacak bir durum değildi.

Not: LPG'li araç kullanıyorum. ;)

::ZaFeR::
17-07-2017, 08:48
Şu an kullandığım arabamda bahsettiğin sorun var.Yaklaşık 67bin kmden beri lpg ile kullanıyorum aracı.Ben de bekliyorum acaba ne zaman subaplar su koyverecek diye :D

e.sezgin
17-07-2017, 10:06
http://mmfdergi.uludag.edu.tr/article/download/5000082712/5000076912&ved=0ahUKEwiarYjI-5TRAhXCbBoKHduODIUQFghTMAc&usg=AFQjCNHzo_nYJfVTq-64fp-S0_vgrINxoA&sig2=pq8viju1-UOEewZASBc0iA

işin bilimsel boyutu olarak, yukarıdaki araştırmada özetle 'yanma sıcaklıkları arasında kayda değer bir fark yok, ancak benzinde sübaplar üzerinde oluşan karbon filmi ısıl dalgalanmaları tolere eder, lpg de bu film oluşmaz’ denmiş. Anlaşılan ne yapılırsa yapılsın sübaplar zamanla benzine göre daha çok yıpranıyor.

Bu konuyu pratikte gözlemlemeye çalışan arkadaşlar vardı, linki ekleyeyim, belki birşeyler çıkar zamanla.
Bilimsel Araştırma İcin Yardım... (http://www.toyotaclubtr.com/index.php?topic=77091.0)

bilimsel tarafı bir yana, benim görüşüm montaj ve ayar sorunları yüzünden bu sorunların çok çabuk ortaya çıktığı şeklinde. Motorlar gün geçtikçe bu tip müdahalelere daha az toleranslı üretiliyor. Karmaşık emme manifoldları, hassas elektronik üniteler, ara enjeksiyon süreleri, sübap zamanlama sistemleri vs. derken aslında ayar ve montaj işi ciddi bir mühendislik problemine dönüyor. Birçok usta da bilgisinin yettiği kadar montaj yapıp default değerlerle ayar yapıyor, araca özel hiçbir özel müdahale yapmadan. Sonuçta bir süre sonra bu sorunları yaşamak kaçınılmaz oluyor.

McKrop
17-07-2017, 10:22
Arkadas ne sormuuus siz ne cevap vermissiniz :D tamamen hedefledigi kitle olarak dusunuyorum. Sadece bizim ulke olarak degilde dunya geneline bakmak lazim. Sonucta peru ya da ayni motor gidiyor. Dunyanin hangi bolgesini hedef aldigi aslinda fabrikanin kendi ulasim olanagina. Sonucta arabayi gonderince is bitmiyor yedek parca, servis vs. de var. Belkide patent durumu vardir. Hondanin yerinde olsam patent alir kimseye lpg uyumlu motor urettirmek istemezdim

rx-7
17-07-2017, 23:12
Evet asıl soru aslında farklılığın sebebini anlamak içindi:) yani bazı markalar onu bazıları bunu tercih ediyor niye,bazı markalar magnezyum alaşım kullanırken diğerleri niye çelik kullanıyor bu iki subap türünün avantaj/dezavantajları nedir soru buydu:)

e.sezgin
18-07-2017, 08:21
Özellikle üst kapakta sürtünmesi, ağırlığı azaltılan her parça verimlilik demek. Düşük tüketim, düşük emisyon, asıl amaç bu bence. bu sebeple de daha hafif olan alaşımlara yöneliyorlar diye düşünüyorum. sübaplar belki benzinde bile bir süre sonra deforme olacakken kötü bir lpg senaryosunda çok daha kısa sürede bitiyorlar.

bir de taksicilere sormak lazım, magnezyum/çelik dinemeden nasıl o kadar km geçiyorlar diye:)

darkmoon
18-07-2017, 10:51
çünkü normalde lpg ile benzin yada dizel aynı fiyat denkleminde olsa yakıt olarak kullanılıcak bir ham madde değil..

Firmalar eğer lpg ye uygun üretmemişse motoru ki zaten lpg li araçları hazır kitli üretiyorlar.. normal motorlar lpg nin ısı derecesine göre tasarlamıyor ..

kullanılmasının tek nedeni litre birim fiyatının ucuz olması.. yoksa lpg normalde benzinden fazla yakar..

bomonti
19-07-2017, 15:35
Özellikle üst kapakta sürtünmesi, ağırlığı azaltılan her parça verimlilik demek. Düşük tüketim, düşük emisyon, asıl amaç bu bence. bu sebeple de daha hafif olan alaşımlara yöneliyorlar diye düşünüyorum. sübaplar belki benzinde bile bir süre sonra deforme olacakken kötü bir lpg senaryosunda çok daha kısa sürede bitiyorlar.

bir de taksicilere sormak lazım, magnezyum/çelik dinemeden nasıl o kadar km geçiyorlar diye:)

Bizde mantıken aynı şekilde düşündük. Düşük tüketim, performans, emisyon vs gibi avantajları olması gerekir.

Fakat Honda Civic ile Opel Astra'yı yukarıdaki kriterlere göre kıyasladığımız zaman hemen hemen hiçbir konuda Astranın bir avantajı yok. Yani bu işin başka bir mantığı var bence.

merruse
19-07-2017, 15:51
LPG kitlerinde sadece püskürtme ayarlanabiliyor. Ve hatta bir çoğunda sadece püskürtme süresi ayarlanabiliyor. Püskürtme zamanlamasına bir şey yapılamıyor. Sanırım sadece prins te süreyi değiştirebiliyorsunuz. Ki o da ne kadar optimum tartışılır. Zamanında yanmayan yakıt ve püskürtme süresinin normalden uzun olması sonucu halihazırda yanma devam ederken egzost süpaplarının açılması sebebi ile süpaplara zarar veriyor. Ve egzost manifoltunda yanma sürdüğü için de süpaplar yanıyor. (Avansı bozuk arabalarda benzinde de sürüyor ancak şiddeti çok farklı). Magnezyum olması doğrudan etken değil. Tamamen piggyback kullanımı ile ilgili bir sorun. Sonradan taktırdığınız bir LPG ECU sunun onlarca yıllık tecrübenin sonucu olan bir OEM sistem ile aynı olmasını beklemeyin. Ki bizde LPG için mühendislik çalışması falan yapılmıyor. Takanlar *****.

EREN34
19-07-2017, 16:12
Bence soruyu şöyle sormak daha doğru olur sanki.

"Neden bazı motorlar LPG ile uyumlu?"