Orijinalini görmek için tıklayınız : rektefiyeciler hakkında birkaç soru?
araçtaki sıkıştırma oranını artırıp atmosferikde son noktaya ulaşmak istesem rektefiyeciye mi gitmem gerekli acaba?
gittim diyelim, ustalar nasıl hesap kitap yapacak da sıkıştırmayı artıracak, tepeli piston kullanıldığını okumuştum.
ne kadar sağlıklı uzun ömürlü iş çıkarırlar?
piston kol silindir de değişse araç iyice sapıtır mı? sadece sorunsuz bir işlem için piston yeterli mi?
pistonun forged karakter kazanması için ustalar stock parçaya ısıl işlem mi uygulayacaklar, becerebilirler mi?
Oem parçayı daha sağlam hale getirmek ısıl işlemle mümkün olmayabilir.***** alaşımda önemli.Alaşım karışım oranı yada demir karbon oranı diyelim uygun olsa dahi nasıl bir ısıl işlem uygulanacağıda önemli.Yüzeysel mi mesela? Yada su ile ani soğturak mı yada oda sıcaklığında bırakarak mı vs vs çok dallı budaklı ve teknoloji isteyen bir iş direk o kısmı geçebiliriz.
Sıkıştırma arttırmak için gerkeli hesaplamaları yapmak gerek(arzu edersen hafta sonu birgün gerekli hesaplamaları vs gösterir formulleri veririm) Doğru hesaplamadan sonra uygun malzemeleri toplayıp hesaba sadık kalarak motoru toplamalı.Lafta kolayda olsa uygulamada çok sanıcılı bir iş olabiliyor.
Günümüz rektefiyecilerinin büyük bir kısmı(hepsi diyip genelleme yapmamalı) hesap kitabı 2. plana atmış ezberden yapar haldeler malesef.Bu tip bir adamda oturup hesabını yapamaz.Hatta belki bilmiyordur bile:)
Sıkıştırma arttıkça piston kol vs değişirse sapıtmanın tam aksine daha sağlam ve sağlıklı bir motor elde edilir.Tabi kolu kısa tutarım vs dersen o zaman sapıtma mümkün.İŞte burdada gene hesap kitap devreye giriyor.
Özetlersek;
Kaliteli malzeme+iyi hesaplama ve işçilik=mutlu son
sanayide bu işi ustalara güvenip yaptırıp memnun olan var mı acaba? oradan ne kadar bir maliyet çıkar, tahmin edebiliyormusunuz?
Yapan uğraşan yerler tabiki var.Hatta forumda yaptırtanlarda mevcut.Sağlık konusunda benim şahsi düşüncem asla fabrikasyon gibi olmayacağı.Yaptıran arkadaşlar düşünce görüş ve tecrübelerini paylaşırlar sanırım.
usta var usta var, sıkıştırmayı hesaplayabilirsin ama, diğer türlü tepeli piston vs işin içine girdiğinde güzelşekilde hesaplanması lazım
forged demek kabaca dövme demek,
normal oem parçalar çoğu zaman döküm yöntemiyle yapılır dökme malzemedir bu malzemenin dayanımı bir yere kadardır, forged dediğin malzemede ise malzeme kaba haldeyken yüksek basınçlar altında sıkıştırılarak şekil verilerek iç yapısının daha düzgün, haliyle malzemenin daha mukavemetli hale getirilmesi sağlanıyor. bunu usta yapamaz kimse yapamaz :) çok farklı şeyler değişebiliyor çünkü
atmosferik modifikasyonda çoğu zman piston yeterli olacaktır çoğu zaman kol yapılacaksa yine atmosferiğe uygun gerekli hafiflikte iyi bir kol seçilmelidir.
sıkıştırmayı çeşitli yollarla artırırsın sonuç olarak yanma odasının hacmini değiştirerek sıkıştırma değişecek bunu kapağı taşlayarak ince conta takarak piston tasarımı değişerek vs yapılabilir bu sana yada senin maddi olanaklarına bağlı birazda:)
Cihan Çizmeci
22-09-2010, 09:43
Bence çook güvenilir işini piri bir yer olmadıktan sonra kesinlikle güvenipte yaptırmayın derim.Çünkü bu işlerde mikronlar oynuyor milim hesapları herhangi birinin yada bilgisi olupta yeteneği deneyimi olmayan birinin yapabileceği işler değil..
Edit:Ben sizin yerinizde olsam kol yatak bacak piston yapacağıma ince conta koymayı daha mantıklı bulurum tabiki çok farkları var ama işçilik ve risk olarakta çok büyük farklılıkları var.Conta her şekilde daha zahmetsiz ve amaca yönelik olur.Diğer seçenek ondan 15 kat daha ayrıntılı :)
ıyıde blok ısını zaten rektefıyecı yapıyo usta sadece bunları derlı toplu bır sekılde temız ıscılıgıne guvenerek verıyosun hornlama yada ne bılıyıım bazı ustalar harıc genel butun ıslerı rektefıyecı halledıyo ustaya kalan sadece montajını yapmak benım burda aklıma takılan konu su bosluklar dunya uzerınde standart dıye duydum atmosferık ıcın yatak olculerı nasıl hesaplanıyo mesela motor acıldı dıyelım yataklarda bır cızık veya sorun yok ama ıcımız rahat olsun dıye sıfır oem yatak taksak bu ıslem dogrumudur yanlısmıdır? bunların bır hesap kıtap ısı varmıs bıraz arastırdım ama bır bılgı edınemedım
Cihan Çizmeci
22-09-2010, 10:44
mesela motor acıldı dıyelım yataklarda bır cızık veya sorun yok ama ıcımız rahat olsun dıye sıfır oem yatak taksak bu ıslem dogrumudur yanlısmıdır? bunların bır hesap kıtap ısı varmıs bıraz arastırdım ama bır bılgı edınemedım
Motorunda bir sıkıntı yoksa yatak niye değiştiresinki.
Dediğin gibi açtın motoru baktın hiçbir sorun yok gömleklerinde sekmanlarnda yataklarında vs.... Oem contanı koy kapa motoru devam :) Yada yataklarında hafif taşlanma veya çizik mi var.Demekki kolda yada yataklarda sorun var demektir ztn değiştirirsin :icon_tup: Sorun yoksa ne diye yatak değiştiresin
ıyıde blok ısını zaten rektefıyecı yapıyo usta sadece bunları derlı toplu bır sekılde temız ıscılıgıne guvenerek verıyosun hornlama yada ne bılıyıım bazı ustalar harıc genel butun ıslerı rektefıyecı halledıyo ustaya kalan sadece montajını yapmak benım burda aklıma takılan konu su bosluklar dunya uzerınde standart dıye duydum atmosferık ıcın yatak olculerı nasıl hesaplanıyo mesela motor acıldı dıyelım yataklarda bır cızık veya sorun yok ama ıcımız rahat olsun dıye sıfır oem yatak taksak bu ıslem dogrumudur yanlısmıdır? bunların bır hesap kıtap ısı varmıs bıraz arastırdım ama bır bılgı edınemedım
atmosferik için değilde genel olarak yatak boşluğu hesaplama alacağın güç motorun çevireceği devir malzeme yapısı kullandığı yatak gibi şeylere göre hesaplanması doğru olur yatak boşluğunu kağıt üzerinde hesaplamak basittir ama her zaman kağıt üzerindeki pratikte olmayabilir bunun içinde biraz tecrübe gerekebilir.aslına bakarsanız bu yatak hesapları vs basit makine elemanları hesaplarıdır ama kağıt üzerinde tabiiki yağ pompası her zaman nasıl çalışacak yağ nasıl olacak bunlar tecrübe sonucu düşünüp ona göre yeniden değerlendirilecek şeyler ama kağıt üzerinde zor şeyler değil önemli olan bazı değişkenlerin değerlerini doğru malzeme, motor üzerinden okuyarak doğru hesap yapabilmek
yatakta çizik vs birşey yokke n değiştirmek eğer için rahat edecekse yapabilirsin uygun boşluk uygun malzemede sorun yoksa çokta değiştirmeye gerek yok aslında
uygun bir zamanda yatak boşlukları ile alakalı bi,r yazı yazarız bilgilendirme amacıyla:)
sanayıdeki hiç bir usta sıkıştırma hesabını bılmez artık hepsi montajcı getır oem parcayı takayım modundalar, bilmedikleri bişeyi söyleyincede fabrikadan daha iyi biliyosunuz sankı bu motordan daha fazla güç üretilebilse zaten fabrıka yapardı sız onlardan dahamı akıllı sanıyosunuz kendınızı ugraşmayın böyle boş işlerle deyip bilgisizliklerini göstermekten memnun oluyolar bence
Amerikayı keşfetmeye gerek varmı? al aracın için hazır piston kit. koy yürüsün gtsin.
yanlışmıyım?
Edit:Ben sizin yerinizde olsam kol yatak bacak piston yapacağıma ince conta koymayı daha mantıklı bulurum tabiki çok farkları var ama işçilik ve risk olarakta çok büyük farklılıkları var.Conta her şekilde daha zahmetsiz ve amaca yönelik olur.Diğer seçenek ondan 15 kat daha ayrıntılı :)
sadece ince conta takmakla ufak da olsa bir iyileşme olur mu? bir rakam verilebilir mi?
bu işlemde ileride sorun yaşama daha az olur mu?
motordaki parçaların ömrüne etki eder mi?
maliyet sizce ne olur? bu contanın da markası varmıdır? yoksa özel imalat mı yaptırıcaz sanayide?
Amerikayı keşfetmeye gerek varmı? al aracın için hazır piston kit. koy yürüsün gtsin.
yanlışmıyım?
bulsam, aracım için mevcut olsa hayhay :(
bulsam, aracım için mevcut olsa hayhay :(
o zaman iş başka :)
sıkıştırmaya bişiy diyemem ama motor açmışken bir sorun yok ise sıfır ölçü ile yataklarını yenile derim. nekadar da olsa sıfır gbi olmaz.illaki yer yer aşınma olacaktır.sonuçta her gün motor açılmıyor :)
Amerikayı keşfetmeye gerek varmı? al aracın için hazır piston kit. koy yürüsün gtsin.
yanlışmıyım?
yoksada yaptırılır sorun olmaz biraz daha uzun süre beklenir birazda maliyet artar:)
sadece ince conta takmakla ufak da olsa bir iyileşme olur mu? bir rakam verilebilir mi?
bu işlemde ileride sorun yaşama daha az olur mu?
motordaki parçaların ömrüne etki eder mi?
maliyet sizce ne olur? bu contanın da markası varmıdır? yoksa özel imalat mı yaptırıcaz sanayide?
bulsam, aracım için mevcut olsa hayhay :(
takılan contaya göre bu değişir, formülü direk kopyalıyorum bruaya kendim yazmadım şu an
http://upload.wikimedia.org/math/3/a/f/3afd933b679b7b20f1561c841867f901.png
burada Vc değişrse formülde görüldüğü gibi sıkıştırma da değişecek. Alt Ölü Noktadaki hacim ile Üst Ölü Noktadaki hacmin birbirine oranıdır sıkıştırma oranı kabaca dersek şmidi düşünürsek o zaman ,
biz ince conta yaptığımızda yada yüksek sıkıştırma için piston taktığımızda piston ÜÖNde iken hacim azaldı oranladığımızda sıkıştırma arttı olay bu, güç artışı artacak sıkıştırma oranı ile değişiklik gösterecektir, tabi sıkıştırma oranını her zaman arttırmak iyi olmaz, sıcaklıklar artacak volumetrik verim azalacak yakıta karşı duyarlılık artacak bunun gibi sorunlar ortaya çıkacaktır.
sorun yaşama yaşamama , yapılacak işlemle kullanılacak malzemeye göre değişir uygun elemanlarla uygun yazılımla çok problem olmayacaktır. maliyet hakkında bilgim en azından benim yok belki yoksa öel yapılması gerekirse maliyeti artar onunda
yoksada yaptırılır sorun olmaz biraz daha uzun süre beklenir birazda maliyet artar:)
takılan contaya göre bu değişir, formülü direk kopyalıyorum bruaya kendim yazmadım şu an
http://upload.wikimedia.org/math/3/a/f/3afd933b679b7b20f1561c841867f901.png
burada Vc değişrse formülde görüldüğü gibi sıkıştırma da değişecek. Alt Ölü Noktadaki hacim ile Üst Ölü Noktadaki hacmin birbirine oranıdır sıkıştırma oranı kabaca dersek şmidi düşünürsek o zaman ,
biz ince conta yaptığımızda yada yüksek sıkıştırma için piston taktığımızda piston ÜÖNde iken hacim azaldı oranladığımızda sıkıştırma arttı olay bu, güç artışı artacak sıkıştırma oranı ile değişiklik gösterecektir, tabi sıkıştırma oranını her zaman arttırmak iyi olmaz, sıcaklıklar artacak volumetrik verim azalacak yakıta karşı duyarlılık artacak bunun gibi sorunlar ortaya çıkacaktır.
sorun yaşama yaşamama , yapılacak işlemle kullanılacak malzemeye göre değişir uygun elemanlarla uygun yazılımla çok problem olmayacaktır. maliyet hakkında bilgim en azından benim yok belki yoksa öel yapılması gerekirse maliyeti artar onunda
bu yazıya istinaden kalın conta takıp hacim arttırmak mümkün müdür peki ? yani buradaki mantığım tam tersi. ve buna görede avans haritası yenilense
şöyle söyleyeyim
yurt dışında vtec2 ler 1668 cc 9.4:1 cr 127 hp srtoke 94,4 connecting rod 137 mm
tr de vtec2 1590 cc 10.5:1 cr 110 hp stroke 90 connecting rod 137 mm
bu yazıya istinaden kalın conta takıp hacim arttırmak mümkün müdür peki ? yani buradaki mantığım tam tersi. ve buna görede avans haritası yenilense
şöyle söyleyeyim
yurt dışında vtec2 ler 1668 cc 9.4:1 cr 127 hp srtoke 94,4
tr de vtec2 1590 cc 10.5:1 cr 110 hp stroke 90
e kesinlikle kalın contayla sıkıştırma düşürülür işte tabi alınan güç verim düşecektir bu yalnız yazdığın hacimle olmaz stroklar farklı senin yazdığın gibi şimdi görüp editledim
bir edit daha:) senin yazdığın motorlardaki hacim farkı stroktan boredanda meydana geliyor olabilir tam bilmiyorum incelemedim kalın conta taktığında sıkıştırma düşecek, sonrasında ne olacak genel olarak kalın conta sıkıştırma düşürmek için tercih edilen yöntemdir
e kesinlikle kalın contayla sıkıştırma düşürülür işte tabi alınan güç verim düşecektir bu yalnız yazdığın hacimle olmaz stroklar farklı senin yazdığın gibi şimdi görüp editledim
ama şimdi mantık olarak 10.5:1 cr olan bir aracın gücünün daha fazla olması lazım değil mi. aynı kapak ile. sadece crank farklı
9.4:1 cr olan 127 hp
10.5:1 cr olan 110 hp
yani mantığa göre tam tersi olmuş olmuyor mu.
ama şimdi mantık olarak 10.5:1 cr olan bir aracın gücünün daha fazla olması lazım değil mi. aynı kapak ile. sadece crank farklı
9.4:1 cr olan 127 hp
10.5:1 cr olan 110 hp
yani mantığa göre tam tersi olmuş olmuyor mu.
güç sadece sıkıştırmayla alınmazki:) eksantrik profilleri farklıdır kol boyu kol/strok oranı farklıdır avanslar farklıdır
statik sıkıştırma bir yere kadar bize bilgi verir araç gücü hakkında belki ön bilgi mantık olarak verebilir, önemli olan dinamik sıkıştırmadır dinamik sıkıştırmada eksantrikler avans eksantiklerin derecelendirilmesi sıcaklık vs gibi bir çok değişken var bunlar önemli, şu varki bu verdiğin iki motor çok güzel örnek sıkıştırması düşük olup yüksek sıkıştırmalı motordan daha fazla güç çıkaran böyle motorlarda var önemli olan dinamik sıkıştırma bu tip durumlarda
9.4:1 cr olan 127 hp
10.5:1 cr olan 110 hp
artış miktarı gayet güzel ama atmosferik de sıkıştırma yüksek olsun demiyormuyuz? ben az artırsam da yeter aslında, maksat biraz gıdıklamak olsun, sil baştan remap yapmayalım :)
ama şimdi mantık olarak 10.5:1 cr olan bir aracın gücünün daha fazla olması lazım değil mi. aynı kapak ile. sadece crank farklı
9.4:1 cr olan 127 hp
10.5:1 cr olan 110 hp
yani mantığa göre tam tersi olmuş olmuyor mu.
cranc farkı arada hacım farkı kesınlıkle var soyledıgın arabalar kac lt?
despeyle benı yıne bi kaşıntı tuttu , hadi allah sonumuzu hayıretsin, pıston çapları aynı sadece krank stroke ölçüsü farlı araştırdım egzantrıktede bır farklılık görünmüyor sadece sıkıstırma oranı düşürülüp hacim yükselmez gibi geliyor bana başka bır etken var sanırım d17 ecu dakı avans harıtasının farkından da kaynaklanırmı yanı tek faktör hacimin yükseltılmesi değildir bence ama çözelim bakalım nedenmiş
cranc farkı arada hacım farkı kesınlıkle var soyledıgın arabalar kac lt?
127 hp =1.7 lt
110 hp=1.6 lt
bunların bırtanesı d17 es vtec digeri d16 es vtec degılmı ?
evet yurtdışında d17a2 motor kodlu civic ex , lx denen vtec2 araçlar
despeyle benı yıne bi kaşıntı tuttu , hadi allah sonumuzu hayıretsin, pıston çapları aynı sadece krank stroke ölçüsü farlı araştırdım egzantrıktede bır farklılık görünmüyor sadece sıkıstırma oranı düşürülüp hacim yükselmez gibi geliyor bana başka bır etken var sanırım d17 ecu dakı avans harıtasının farkından da kaynaklanırmı yanı tek faktör hacimin yükseltılmesi değildir bence ama çözelim bakalım nedenmiş
dinamik sıkıştırma yüksektir o araçta
bak şimdi iki tane aynı motor olsun birine atmosferik eksantriği takalım birine turbo(sen eksantrikler aynı demişsin ama ben böyle anlatmak istedim) turbo eksantriği taktığın daha az güç verecektir dimi atmosferik olarak? çünkü dinamik sıkıştırmasını düşürdün overlap fazla bazı değerler farklı buda böyle, neden eksantriğe derece ayarı yapyıorsun yeniden? yada 0-0 çalıştığında farklı atıyorum +2--2 çalıştığında farklı dinamik sıkıştırmayı değiştriyorsun önemli olan bu motordan güç alman için dinamik sıkıştırmanın yüksek olması gerekir statik sıkıştırma bir yere kadar dinamik sıkıştırmayı yükseltecek şeyler yapmalısın, kapağı işlersin header takarsın çap değişir vs vs bu tip şeylerle dinamik sıkıştırmayı yükselterek güç alırsın o yazdığınız motor gibi
anladım dediğiniz şey şu d17 motorun oem manıfoltu ve egzantrik tımıng derecesi farklı olabılır bızımkılere göre sadece sıkıştırma işi değil doğrumu
tabiiki iş sadece sııkıştırma değil hacim farklı ki bana göre araştırmadım bilenler yazar ama eksantrikler vs de farklı olabilr bunlar zaten güç farkını yaratan şeyler
şöyle söyleyeyim motor özelliklerini
d16v1 = 1590 cc. 10.5:1 cr - bore 75 mm. - stroke 90 mm - connecting rod 137 mm - 2 derece egzantrik emme farklı lifti hatırlamıyorum
d17a2 = 1668 cc. 9.4:1 cr - bore 75 mm. - stroke 94,4 mm - connecting rod 137 mm
bıraz daha detaylı araştıralım bakalım bişeyler bulursak paylaşırız yıne
anladım dediğiniz şey şu d17 motorun oem manıfoltu ve egzantrik tımıng derecesi farklı olabılır bızımkılere göre sadece sıkıştırma işi değil doğrumu
soyle bır ornek vereyım ben kendı arabama egzantrık almıstım 300 derece fakat sıkıstırma dusuk geldıgı ıcın ıstedıgım gucu alamamıstım aynı sekılde soyle dusun yuksek sıkıstırmalı pıstonun var ama dogru egzantrık takmadın aldıgın guc yıne eksık ole bır kombınasyon olması lazımkı pıstonun sıkıstırması da yetecek egzantrık derecelerıde yetecek tam performans alabılesın.
KingoAtmo
23-09-2010, 00:21
pekiii :
ben saxo vts ye pt 52 ve 79mm yüksek sıkıştırmalı piston takıcam.
wiseconun sitesinde 11.2 - 12.2 sıkıştırma seçenekleri mevcut.
yapmışken 12.2 olsun diyorum. eksileri ne olur tecrübe eden varmı acaba ?
artış miktarı gayet güzel ama atmosferik de sıkıştırma yüksek olsun demiyormuyuz? ben az artırsam da yeter aslında, maksat biraz gıdıklamak olsun, sil baştan remap yapmayalım :)
bence yapmışken maksimum yap :)
1000 euroya piston kol vs tam takım alsam, sıkıştırmayı artırsam sizce yüzde kaç güç ve tork elde ederim? o paraya değer mi? sorunsuz bir cihaz olur mu? illa chip güncelleme gerekir mi ya da apexi neo ile afr ayarı yeter mi? böylece atmosferik olarak araç bitmiş olacak
ya da aynı paraya rotrex alıp sc olayına giricem, üzerine gene düşük sıkıştırmalı piston vs olacak, yüksek basınca apexi yetecek mi, harici ünite masrafı olacak, bilemiyorum
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.