PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : rektefiyeciler hakkında birkaç soru?



polo34
21-09-2010, 21:47
araçtaki sıkıştırma oranını artırıp atmosferikde son noktaya ulaşmak istesem rektefiyeciye mi gitmem gerekli acaba?

gittim diyelim, ustalar nasıl hesap kitap yapacak da sıkıştırmayı artıracak, tepeli piston kullanıldığını okumuştum.

ne kadar sağlıklı uzun ömürlü iş çıkarırlar?

piston kol silindir de değişse araç iyice sapıtır mı? sadece sorunsuz bir işlem için piston yeterli mi?

pistonun forged karakter kazanması için ustalar stock parçaya ısıl işlem mi uygulayacaklar, becerebilirler mi?

EREN34
21-09-2010, 22:08
Oem parçayı daha sağlam hale getirmek ısıl işlemle mümkün olmayabilir.***** alaşımda önemli.Alaşım karışım oranı yada demir karbon oranı diyelim uygun olsa dahi nasıl bir ısıl işlem uygulanacağıda önemli.Yüzeysel mi mesela? Yada su ile ani soğturak mı yada oda sıcaklığında bırakarak mı vs vs çok dallı budaklı ve teknoloji isteyen bir iş direk o kısmı geçebiliriz.

Sıkıştırma arttırmak için gerkeli hesaplamaları yapmak gerek(arzu edersen hafta sonu birgün gerekli hesaplamaları vs gösterir formulleri veririm) Doğru hesaplamadan sonra uygun malzemeleri toplayıp hesaba sadık kalarak motoru toplamalı.Lafta kolayda olsa uygulamada çok sanıcılı bir iş olabiliyor.

Günümüz rektefiyecilerinin büyük bir kısmı(hepsi diyip genelleme yapmamalı) hesap kitabı 2. plana atmış ezberden yapar haldeler malesef.Bu tip bir adamda oturup hesabını yapamaz.Hatta belki bilmiyordur bile:)

Sıkıştırma arttıkça piston kol vs değişirse sapıtmanın tam aksine daha sağlam ve sağlıklı bir motor elde edilir.Tabi kolu kısa tutarım vs dersen o zaman sapıtma mümkün.İŞte burdada gene hesap kitap devreye giriyor.

Özetlersek;
Kaliteli malzeme+iyi hesaplama ve işçilik=mutlu son

polo34
22-09-2010, 09:23
sanayide bu işi ustalara güvenip yaptırıp memnun olan var mı acaba? oradan ne kadar bir maliyet çıkar, tahmin edebiliyormusunuz?

EREN34
22-09-2010, 09:33
Yapan uğraşan yerler tabiki var.Hatta forumda yaptırtanlarda mevcut.Sağlık konusunda benim şahsi düşüncem asla fabrikasyon gibi olmayacağı.Yaptıran arkadaşlar düşünce görüş ve tecrübelerini paylaşırlar sanırım.

senna
22-09-2010, 09:40
usta var usta var, sıkıştırmayı hesaplayabilirsin ama, diğer türlü tepeli piston vs işin içine girdiğinde güzelşekilde hesaplanması lazım

forged demek kabaca dövme demek,

normal oem parçalar çoğu zaman döküm yöntemiyle yapılır dökme malzemedir bu malzemenin dayanımı bir yere kadardır, forged dediğin malzemede ise malzeme kaba haldeyken yüksek basınçlar altında sıkıştırılarak şekil verilerek iç yapısının daha düzgün, haliyle malzemenin daha mukavemetli hale getirilmesi sağlanıyor. bunu usta yapamaz kimse yapamaz :) çok farklı şeyler değişebiliyor çünkü

atmosferik modifikasyonda çoğu zman piston yeterli olacaktır çoğu zaman kol yapılacaksa yine atmosferiğe uygun gerekli hafiflikte iyi bir kol seçilmelidir.

sıkıştırmayı çeşitli yollarla artırırsın sonuç olarak yanma odasının hacmini değiştirerek sıkıştırma değişecek bunu kapağı taşlayarak ince conta takarak piston tasarımı değişerek vs yapılabilir bu sana yada senin maddi olanaklarına bağlı birazda:)

Cihan Çizmeci
22-09-2010, 09:43
Bence çook güvenilir işini piri bir yer olmadıktan sonra kesinlikle güvenipte yaptırmayın derim.Çünkü bu işlerde mikronlar oynuyor milim hesapları herhangi birinin yada bilgisi olupta yeteneği deneyimi olmayan birinin yapabileceği işler değil..


Edit:Ben sizin yerinizde olsam kol yatak bacak piston yapacağıma ince conta koymayı daha mantıklı bulurum tabiki çok farkları var ama işçilik ve risk olarakta çok büyük farklılıkları var.Conta her şekilde daha zahmetsiz ve amaca yönelik olur.Diğer seçenek ondan 15 kat daha ayrıntılı :)

orcuns
22-09-2010, 09:51
ıyıde blok ısını zaten rektefıyecı yapıyo usta sadece bunları derlı toplu bır sekılde temız ıscılıgıne guvenerek verıyosun hornlama yada ne bılıyıım bazı ustalar harıc genel butun ıslerı rektefıyecı halledıyo ustaya kalan sadece montajını yapmak benım burda aklıma takılan konu su bosluklar dunya uzerınde standart dıye duydum atmosferık ıcın yatak olculerı nasıl hesaplanıyo mesela motor acıldı dıyelım yataklarda bır cızık veya sorun yok ama ıcımız rahat olsun dıye sıfır oem yatak taksak bu ıslem dogrumudur yanlısmıdır? bunların bır hesap kıtap ısı varmıs bıraz arastırdım ama bır bılgı edınemedım

Cihan Çizmeci
22-09-2010, 10:44
mesela motor acıldı dıyelım yataklarda bır cızık veya sorun yok ama ıcımız rahat olsun dıye sıfır oem yatak taksak bu ıslem dogrumudur yanlısmıdır? bunların bır hesap kıtap ısı varmıs bıraz arastırdım ama bır bılgı edınemedım



Motorunda bir sıkıntı yoksa yatak niye değiştiresinki.

Dediğin gibi açtın motoru baktın hiçbir sorun yok gömleklerinde sekmanlarnda yataklarında vs.... Oem contanı koy kapa motoru devam :) Yada yataklarında hafif taşlanma veya çizik mi var.Demekki kolda yada yataklarda sorun var demektir ztn değiştirirsin :icon_tup: Sorun yoksa ne diye yatak değiştiresin

senna
22-09-2010, 11:02
ıyıde blok ısını zaten rektefıyecı yapıyo usta sadece bunları derlı toplu bır sekılde temız ıscılıgıne guvenerek verıyosun hornlama yada ne bılıyıım bazı ustalar harıc genel butun ıslerı rektefıyecı halledıyo ustaya kalan sadece montajını yapmak benım burda aklıma takılan konu su bosluklar dunya uzerınde standart dıye duydum atmosferık ıcın yatak olculerı nasıl hesaplanıyo mesela motor acıldı dıyelım yataklarda bır cızık veya sorun yok ama ıcımız rahat olsun dıye sıfır oem yatak taksak bu ıslem dogrumudur yanlısmıdır? bunların bır hesap kıtap ısı varmıs bıraz arastırdım ama bır bılgı edınemedım


atmosferik için değilde genel olarak yatak boşluğu hesaplama alacağın güç motorun çevireceği devir malzeme yapısı kullandığı yatak gibi şeylere göre hesaplanması doğru olur yatak boşluğunu kağıt üzerinde hesaplamak basittir ama her zaman kağıt üzerindeki pratikte olmayabilir bunun içinde biraz tecrübe gerekebilir.aslına bakarsanız bu yatak hesapları vs basit makine elemanları hesaplarıdır ama kağıt üzerinde tabiiki yağ pompası her zaman nasıl çalışacak yağ nasıl olacak bunlar tecrübe sonucu düşünüp ona göre yeniden değerlendirilecek şeyler ama kağıt üzerinde zor şeyler değil önemli olan bazı değişkenlerin değerlerini doğru malzeme, motor üzerinden okuyarak doğru hesap yapabilmek

yatakta çizik vs birşey yokke n değiştirmek eğer için rahat edecekse yapabilirsin uygun boşluk uygun malzemede sorun yoksa çokta değiştirmeye gerek yok aslında



uygun bir zamanda yatak boşlukları ile alakalı bi,r yazı yazarız bilgilendirme amacıyla:)

DENON
22-09-2010, 11:03
sanayıdeki hiç bir usta sıkıştırma hesabını bılmez artık hepsi montajcı getır oem parcayı takayım modundalar, bilmedikleri bişeyi söyleyincede fabrikadan daha iyi biliyosunuz sankı bu motordan daha fazla güç üretilebilse zaten fabrıka yapardı sız onlardan dahamı akıllı sanıyosunuz kendınızı ugraşmayın böyle boş işlerle deyip bilgisizliklerini göstermekten memnun oluyolar bence

Murat
22-09-2010, 11:15
Amerikayı keşfetmeye gerek varmı? al aracın için hazır piston kit. koy yürüsün gtsin.

yanlışmıyım?

polo34
22-09-2010, 11:17
Edit:Ben sizin yerinizde olsam kol yatak bacak piston yapacağıma ince conta koymayı daha mantıklı bulurum tabiki çok farkları var ama işçilik ve risk olarakta çok büyük farklılıkları var.Conta her şekilde daha zahmetsiz ve amaca yönelik olur.Diğer seçenek ondan 15 kat daha ayrıntılı :)

sadece ince conta takmakla ufak da olsa bir iyileşme olur mu? bir rakam verilebilir mi?

bu işlemde ileride sorun yaşama daha az olur mu?

motordaki parçaların ömrüne etki eder mi?

maliyet sizce ne olur? bu contanın da markası varmıdır? yoksa özel imalat mı yaptırıcaz sanayide?

polo34
22-09-2010, 11:18
Amerikayı keşfetmeye gerek varmı? al aracın için hazır piston kit. koy yürüsün gtsin.

yanlışmıyım?

bulsam, aracım için mevcut olsa hayhay :(

Murat
22-09-2010, 11:25
bulsam, aracım için mevcut olsa hayhay :(

o zaman iş başka :)


sıkıştırmaya bişiy diyemem ama motor açmışken bir sorun yok ise sıfır ölçü ile yataklarını yenile derim. nekadar da olsa sıfır gbi olmaz.illaki yer yer aşınma olacaktır.sonuçta her gün motor açılmıyor :)

senna
22-09-2010, 11:29
Amerikayı keşfetmeye gerek varmı? al aracın için hazır piston kit. koy yürüsün gtsin.

yanlışmıyım?

yoksada yaptırılır sorun olmaz biraz daha uzun süre beklenir birazda maliyet artar:)


sadece ince conta takmakla ufak da olsa bir iyileşme olur mu? bir rakam verilebilir mi?

bu işlemde ileride sorun yaşama daha az olur mu?

motordaki parçaların ömrüne etki eder mi?

maliyet sizce ne olur? bu contanın da markası varmıdır? yoksa özel imalat mı yaptırıcaz sanayide?


bulsam, aracım için mevcut olsa hayhay :(


takılan contaya göre bu değişir, formülü direk kopyalıyorum bruaya kendim yazmadım şu an

http://upload.wikimedia.org/math/3/a/f/3afd933b679b7b20f1561c841867f901.png

burada Vc değişrse formülde görüldüğü gibi sıkıştırma da değişecek. Alt Ölü Noktadaki hacim ile Üst Ölü Noktadaki hacmin birbirine oranıdır sıkıştırma oranı kabaca dersek şmidi düşünürsek o zaman ,

biz ince conta yaptığımızda yada yüksek sıkıştırma için piston taktığımızda piston ÜÖNde iken hacim azaldı oranladığımızda sıkıştırma arttı olay bu, güç artışı artacak sıkıştırma oranı ile değişiklik gösterecektir, tabi sıkıştırma oranını her zaman arttırmak iyi olmaz, sıcaklıklar artacak volumetrik verim azalacak yakıta karşı duyarlılık artacak bunun gibi sorunlar ortaya çıkacaktır.

sorun yaşama yaşamama , yapılacak işlemle kullanılacak malzemeye göre değişir uygun elemanlarla uygun yazılımla çok problem olmayacaktır. maliyet hakkında bilgim en azından benim yok belki yoksa öel yapılması gerekirse maliyeti artar onunda

despe
22-09-2010, 11:35
yoksada yaptırılır sorun olmaz biraz daha uzun süre beklenir birazda maliyet artar:)






takılan contaya göre bu değişir, formülü direk kopyalıyorum bruaya kendim yazmadım şu an

http://upload.wikimedia.org/math/3/a/f/3afd933b679b7b20f1561c841867f901.png

burada Vc değişrse formülde görüldüğü gibi sıkıştırma da değişecek. Alt Ölü Noktadaki hacim ile Üst Ölü Noktadaki hacmin birbirine oranıdır sıkıştırma oranı kabaca dersek şmidi düşünürsek o zaman ,

biz ince conta yaptığımızda yada yüksek sıkıştırma için piston taktığımızda piston ÜÖNde iken hacim azaldı oranladığımızda sıkıştırma arttı olay bu, güç artışı artacak sıkıştırma oranı ile değişiklik gösterecektir, tabi sıkıştırma oranını her zaman arttırmak iyi olmaz, sıcaklıklar artacak volumetrik verim azalacak yakıta karşı duyarlılık artacak bunun gibi sorunlar ortaya çıkacaktır.

sorun yaşama yaşamama , yapılacak işlemle kullanılacak malzemeye göre değişir uygun elemanlarla uygun yazılımla çok problem olmayacaktır. maliyet hakkında bilgim en azından benim yok belki yoksa öel yapılması gerekirse maliyeti artar onunda

bu yazıya istinaden kalın conta takıp hacim arttırmak mümkün müdür peki ? yani buradaki mantığım tam tersi. ve buna görede avans haritası yenilense

şöyle söyleyeyim

yurt dışında vtec2 ler 1668 cc 9.4:1 cr 127 hp srtoke 94,4 connecting rod 137 mm
tr de vtec2 1590 cc 10.5:1 cr 110 hp stroke 90 connecting rod 137 mm

senna
22-09-2010, 11:38
bu yazıya istinaden kalın conta takıp hacim arttırmak mümkün müdür peki ? yani buradaki mantığım tam tersi. ve buna görede avans haritası yenilense

şöyle söyleyeyim

yurt dışında vtec2 ler 1668 cc 9.4:1 cr 127 hp srtoke 94,4
tr de vtec2 1590 cc 10.5:1 cr 110 hp stroke 90


e kesinlikle kalın contayla sıkıştırma düşürülür işte tabi alınan güç verim düşecektir bu yalnız yazdığın hacimle olmaz stroklar farklı senin yazdığın gibi şimdi görüp editledim


bir edit daha:) senin yazdığın motorlardaki hacim farkı stroktan boredanda meydana geliyor olabilir tam bilmiyorum incelemedim kalın conta taktığında sıkıştırma düşecek, sonrasında ne olacak genel olarak kalın conta sıkıştırma düşürmek için tercih edilen yöntemdir

despe
22-09-2010, 11:41
e kesinlikle kalın contayla sıkıştırma düşürülür işte tabi alınan güç verim düşecektir bu yalnız yazdığın hacimle olmaz stroklar farklı senin yazdığın gibi şimdi görüp editledim

ama şimdi mantık olarak 10.5:1 cr olan bir aracın gücünün daha fazla olması lazım değil mi. aynı kapak ile. sadece crank farklı

9.4:1 cr olan 127 hp
10.5:1 cr olan 110 hp

yani mantığa göre tam tersi olmuş olmuyor mu.

senna
22-09-2010, 11:44
ama şimdi mantık olarak 10.5:1 cr olan bir aracın gücünün daha fazla olması lazım değil mi. aynı kapak ile. sadece crank farklı

9.4:1 cr olan 127 hp
10.5:1 cr olan 110 hp

yani mantığa göre tam tersi olmuş olmuyor mu.

güç sadece sıkıştırmayla alınmazki:) eksantrik profilleri farklıdır kol boyu kol/strok oranı farklıdır avanslar farklıdır

statik sıkıştırma bir yere kadar bize bilgi verir araç gücü hakkında belki ön bilgi mantık olarak verebilir, önemli olan dinamik sıkıştırmadır dinamik sıkıştırmada eksantrikler avans eksantiklerin derecelendirilmesi sıcaklık vs gibi bir çok değişken var bunlar önemli, şu varki bu verdiğin iki motor çok güzel örnek sıkıştırması düşük olup yüksek sıkıştırmalı motordan daha fazla güç çıkaran böyle motorlarda var önemli olan dinamik sıkıştırma bu tip durumlarda

polo34
22-09-2010, 11:47
9.4:1 cr olan 127 hp
10.5:1 cr olan 110 hp

artış miktarı gayet güzel ama atmosferik de sıkıştırma yüksek olsun demiyormuyuz? ben az artırsam da yeter aslında, maksat biraz gıdıklamak olsun, sil baştan remap yapmayalım :)

orcuns
22-09-2010, 11:51
ama şimdi mantık olarak 10.5:1 cr olan bir aracın gücünün daha fazla olması lazım değil mi. aynı kapak ile. sadece crank farklı

9.4:1 cr olan 127 hp
10.5:1 cr olan 110 hp

yani mantığa göre tam tersi olmuş olmuyor mu.

cranc farkı arada hacım farkı kesınlıkle var soyledıgın arabalar kac lt?

DENON
22-09-2010, 11:53
despeyle benı yıne bi kaşıntı tuttu , hadi allah sonumuzu hayıretsin, pıston çapları aynı sadece krank stroke ölçüsü farlı araştırdım egzantrıktede bır farklılık görünmüyor sadece sıkıstırma oranı düşürülüp hacim yükselmez gibi geliyor bana başka bır etken var sanırım d17 ecu dakı avans harıtasının farkından da kaynaklanırmı yanı tek faktör hacimin yükseltılmesi değildir bence ama çözelim bakalım nedenmiş

DENON
22-09-2010, 11:55
cranc farkı arada hacım farkı kesınlıkle var soyledıgın arabalar kac lt?
127 hp =1.7 lt
110 hp=1.6 lt

orcuns
22-09-2010, 11:57
bunların bırtanesı d17 es vtec digeri d16 es vtec degılmı ?

DENON
22-09-2010, 11:58
evet yurtdışında d17a2 motor kodlu civic ex , lx denen vtec2 araçlar

senna
22-09-2010, 11:59
despeyle benı yıne bi kaşıntı tuttu , hadi allah sonumuzu hayıretsin, pıston çapları aynı sadece krank stroke ölçüsü farlı araştırdım egzantrıktede bır farklılık görünmüyor sadece sıkıstırma oranı düşürülüp hacim yükselmez gibi geliyor bana başka bır etken var sanırım d17 ecu dakı avans harıtasının farkından da kaynaklanırmı yanı tek faktör hacimin yükseltılmesi değildir bence ama çözelim bakalım nedenmiş

dinamik sıkıştırma yüksektir o araçta

bak şimdi iki tane aynı motor olsun birine atmosferik eksantriği takalım birine turbo(sen eksantrikler aynı demişsin ama ben böyle anlatmak istedim) turbo eksantriği taktığın daha az güç verecektir dimi atmosferik olarak? çünkü dinamik sıkıştırmasını düşürdün overlap fazla bazı değerler farklı buda böyle, neden eksantriğe derece ayarı yapyıorsun yeniden? yada 0-0 çalıştığında farklı atıyorum +2--2 çalıştığında farklı dinamik sıkıştırmayı değiştriyorsun önemli olan bu motordan güç alman için dinamik sıkıştırmanın yüksek olması gerekir statik sıkıştırma bir yere kadar dinamik sıkıştırmayı yükseltecek şeyler yapmalısın, kapağı işlersin header takarsın çap değişir vs vs bu tip şeylerle dinamik sıkıştırmayı yükselterek güç alırsın o yazdığınız motor gibi

DENON
22-09-2010, 12:02
anladım dediğiniz şey şu d17 motorun oem manıfoltu ve egzantrik tımıng derecesi farklı olabılır bızımkılere göre sadece sıkıştırma işi değil doğrumu

senna
22-09-2010, 12:04
tabiiki iş sadece sııkıştırma değil hacim farklı ki bana göre araştırmadım bilenler yazar ama eksantrikler vs de farklı olabilr bunlar zaten güç farkını yaratan şeyler

despe
22-09-2010, 12:05
şöyle söyleyeyim motor özelliklerini

d16v1 = 1590 cc. 10.5:1 cr - bore 75 mm. - stroke 90 mm - connecting rod 137 mm - 2 derece egzantrik emme farklı lifti hatırlamıyorum

d17a2 = 1668 cc. 9.4:1 cr - bore 75 mm. - stroke 94,4 mm - connecting rod 137 mm

DENON
22-09-2010, 12:06
bıraz daha detaylı araştıralım bakalım bişeyler bulursak paylaşırız yıne

orcuns
22-09-2010, 12:06
anladım dediğiniz şey şu d17 motorun oem manıfoltu ve egzantrik tımıng derecesi farklı olabılır bızımkılere göre sadece sıkıştırma işi değil doğrumu

soyle bır ornek vereyım ben kendı arabama egzantrık almıstım 300 derece fakat sıkıstırma dusuk geldıgı ıcın ıstedıgım gucu alamamıstım aynı sekılde soyle dusun yuksek sıkıstırmalı pıstonun var ama dogru egzantrık takmadın aldıgın guc yıne eksık ole bır kombınasyon olması lazımkı pıstonun sıkıstırması da yetecek egzantrık derecelerıde yetecek tam performans alabılesın.

KingoAtmo
23-09-2010, 00:21
pekiii :
ben saxo vts ye pt 52 ve 79mm yüksek sıkıştırmalı piston takıcam.
wiseconun sitesinde 11.2 - 12.2 sıkıştırma seçenekleri mevcut.
yapmışken 12.2 olsun diyorum. eksileri ne olur tecrübe eden varmı acaba ?

Murat
23-09-2010, 07:01
artış miktarı gayet güzel ama atmosferik de sıkıştırma yüksek olsun demiyormuyuz? ben az artırsam da yeter aslında, maksat biraz gıdıklamak olsun, sil baştan remap yapmayalım :)

bence yapmışken maksimum yap :)

polo34
29-09-2010, 12:27
1000 euroya piston kol vs tam takım alsam, sıkıştırmayı artırsam sizce yüzde kaç güç ve tork elde ederim? o paraya değer mi? sorunsuz bir cihaz olur mu? illa chip güncelleme gerekir mi ya da apexi neo ile afr ayarı yeter mi? böylece atmosferik olarak araç bitmiş olacak

ya da aynı paraya rotrex alıp sc olayına giricem, üzerine gene düşük sıkıştırmalı piston vs olacak, yüksek basınca apexi yetecek mi, harici ünite masrafı olacak, bilemiyorum