Konuyu açan arkadaş güzel bir mevzuya değinmiş. Fakat bu konu çok karmaşık. Kimi arkadaşlar açın akışkan mekaniğini felan okuyun demiş. İronik geldi bana ne bileyim. Bildiğin varsa konuşmak lazım herkes öğrensin. (Merdol abi anlat :D )
Şimdi evvela kimsenin değinmediği sıcaklık konusu var..
Odanın çıkışının kaç mm olduğunu yazmaya gerek yok..
Dar çap için konuşalım, akışkanın hızı arttığı için bu sıcak egzos gazları, dar çaplarda çok daha kolay ve hızlı şekilde atılırlar. Bu da yanma odası civarındaki lokal sıcaklığı daha iyi optimize edebilmemizi sağlar. Fakat dar çapta geri tepme nispeten daha yüksek olduğu için egzos gazının daha da basınçlı olduğu noktalarda yani üst devirlerde karışımda problemler meydana gelir. Aslında çok az bir miktar egzos subabının üstündeki basınç yanma odasındaki gazların geriye çok daha çabuk şekilde atılmasını sağlar. (negatif basınç yaratıyor subab açıldığı zaman vakum gibi düşünebiliriz ) Bkz. Subabın overlap yaptığı nokta. Bütün problem zaten burada. Bu subabın üstündeki basıncı ideal seviyelerde tutmak isteriz.
Ayrıca termodinamik ideal verim için sıcaklığı da optimum seviyelerde tutmak zorundayız.
Geniş çapta ise tersi. Yüksek EGTler, alt devirde düşük basınçla gazlar hızla atılamadığından yaşanan canlılık problemleri - negatif basınç - buna karşın yüksek devirde gazların sıkı bir şekilde atılması.
Şunu bilicez bir kere..
Motor ömrünü nasıl geçirecek yüksek devirler mi dönecek habire yoksa alt devirlerde sakin sakin mi takılacak.
Evet trafikte araba kullanmıyorsanız alt devrin hiçbir önemi yok. Fakat şahsi fikrim alt devirsiz bir otomobil memeleri olmayan bi kadına benzer.
Neyse aslında bu geri basıncı biz boru çaplarıyla ve susturucularla oynayarak çok küçük değerlerde değiştiririz. Olay manifoldda biter. Manifold doğru kıvrımlarda olmadan bir netlik alamazsınız. Manifold olmadan Otto çevrimli makina hiç öyle çok rahatım aman şimdi beni kim tutar falan demez. Egzos gazını doğru şekilde yönlendirmeniz gerekir. Atmosferik makinadan çok net olarak hem alt, hem üst devirde doğru tasarlanmış bir egzos manifoldu ile alabilirsiniz. Bunu binek otomobillerde yapmak öyle kolay bir iş değildir. Keza yeriniz, alanınız yoktur vs. Atmosferik için gerisi yalandır istediğiniz kadar susturucularla ve çaplarıyla oynayın asla ideal verimi alamazsınız. Çünkü zaten gaz yanma odasından hayli uzaklaşmıştır. Siz aşk kırıntılarıyla mutlu olmaya çalışırsınız yani boru çapıyla susturucuyla vs..
Özeten herşey biraz makinanın tasarımıyla alakalı. Boy hesabıyla doğru yol bulunmaz.
Doğal olarak..
çıkan gaz ne kadar hızlı ve tam çıkarsa o kadar iyidir.
yani egzos manifoldu olmasa daha iyidir...
Hipotezi de çürür.
Sevgiler.