sorun için sensörün çalışmasını cihazla incelemek lazım.patırdama patlatma şeklinde oluyormu.
Printable View
sorun için sensörün çalışmasını cihazla incelemek lazım.patırdama patlatma şeklinde oluyormu.
her iki şekildede evet.her zaman olmamakla bırlıkte gza basıp cektıgımde cok sıddetlı patlıor.sankı araba fakirde gibi
ben arabamda yaşadığım bu sorunu daha öncede paylaşmıştım ama hala sonuç alamadım.Aracım yüksek devirde kullandığın zaman ve zorladığın zaman arıza ışığı yakıyor bir süre sonra stop edip tekrar çalıştırınca sönüyor.birkaç defa honda servisini götürdüm bilgisyara bağladılar ITB sensöründe hata veriyor servisini açıklamasıda orjianl hava filtresini takmam gerektiği bu konuda bana yardımcı olabilirmisiniz...Bu arada aracım civic si sai var şu anda üzerinde
Konularına baktım ITB sensor degil onun adı , IAT sensor onun dogrusu ,
aracının manifolduna bakarmısın şöyle boşta duran bir parça varmı ?
yuvarlak içinde olan parça ;
http://i43.tinypic.com/99o2tz.jpg
http://i40.tinypic.com/2hzqqkg.jpg
tamam sabah bir bakayım fakat ne olacak orası boştaysa
IAT sensoru o.
öncelikle bu değerli bilgiler için teşekkürler, sayenizde bir şeyler öğrendim.
sensör konusuna değinmişken uzun zamandır muzdarip olduğum bir sıkıntıyı paylaşmak istiyorum..
106 GTI ile ilgili bi sıkıntım var, 1998 model, 130 binde..
arac tam 2 senedir bende, ve aldigim günden beri bi problem var... yazın olmayan kışın olan bi problem..
araç soğukken aracı calıstırınca, hava cok soguksa direkt stop ediyor, tekrar calistirip gaza basmak zorunda kaliyorum...
hava cok soguk degilse, tekleyerek 1-2 dakika calisiyor, bu sırada motor arıza lambasi yaniyor, 1-2 dakika sonra düzeliyor, motor ariza lambasi sönüyor..
eğer kendi kendine düzelmesini beklemeyip de gaza basarsam 2500-3000 devirde; 10 saniye basmam yetiyor, 2 dakika beklememe gerek kalmadan, egsoz birden açılıyor, devir normal değere fırlıyor, motorun sesi düzeliyor, tekleme kesiliyor ve arıza lambası sönüyor...
bu problem icin yaklasik 6-7 ustayla görüstüm hicbiri bisey bulamadi.. aküyü degistik, sarj dinamosunu degistik, antifrizi degistik, bujileri degistik, ama problemi cözemedik..
ben bu problemin bi sensörden kaynaklandığını düşünüyorum ama hangisi ???
fikirlerinizi alabilir miyim
Güzel va faydalı bir paylaşım böyle bilgi ve paylaşımların devamını dilerim...:D:icon_tup:
Narrow band O2 sensörünün sinyal çıkışı bunun gibi birşey. En azından benim arabadakiler böyle :)
http://www.fordist.com/mertol/mondi/SC/osc1.JPG
Narrow band sensörlerde voltaj değeri 0.2 ile 0.8 arasında değişir. Eğer sensör bozuksa osiloskopla baktığınızda ECU dan gelen 0.45 V referans voltajını okursunuz sadece.
Üç tip oksijen sensörü var.
- Narrow band (Zirconium): 14 ile 15.3 arasındaki AFR değerlerini okuyabilir sadece. Closed loop ta çalışırken bu sensör ile karışım ayarlandığından euro 3-4 araçlar için yeterlidir. (hani amerikalıların OBD dediği araçlar varya onları kastediyorum)
- Wideband: Teorik olarak 8 ile 22 arasındaki değeri okuyabilirsiniz. Çıkışı lineerdir.
- titanyum oksid narrow band sensörler. Bunlar genelde arazi araçlarında falan kullanılıyor. Birde ilk çıkan BMW m52 motorlarda falanvar. Bunlar narrow band sensörler aslında ancak referans voltaj alıp çalışırlar. Egzosttaki oksijen miktarına göre iç dirençleri değiştiğinden oksijen sensörünün çıkışındaki gerilim değişir.Buna göre ECU karışım oranının stoichiometric değerde (benzin için 14.7/1 AFR ) olup olmadığını anlar.
Turbo araçlarla atmosferik araçların sensör yapıları farklı falan değil. Narrow band olan turbo arabalarda gördüm. Wide band olan atmosferik araçlarda var. Her ikisini aynı anda kullananda var. Örneğin Honda accordların v6 motorlu 3.0 lt olanlarında katalitikten önceki sensör wideband, katalitikten sonraki sensör ise narrow band sensör. Bu tamamen kullanılan ECU nun yapısına bağlı.
Sinyalin tembelleşmesi diye birşeyde olmaz. Eğer aşırı zengin karışım gelirse narrow band sensörlerin karışımı uzuyor.
Sensöre 2 bin lira isteyen lavuğuda direk pataklayın..
Çok teşekkür ederim,
normal zamanda rölantimde bir problem yok, rölantide dengesizlik, stop etme gibi problemler yaşamıyorum.. sensörlerden olduğunu düşünmekteyim..
106 GTi 'da MAF sensörü yok diye biliyorum, MAP oldugunu biliyorum, IAT var mi yok mu bilmiyorum.. eger sorun bu sensörlerdense bunun temizliği var mıdır ? yoksa degişmesi mi gerekiyor acaba ?
saygılar.
IAT her şartta olmak zorunda. İster MAF olsun isterse MAP IAT olmadan ambiente temperature ölçemeyeceği için havanın kütlesini doğru hesaplayamaz. Dolayısı ile olmaması imkansız. Open air olan sensörlerde bile temizlik gerektiğini hiç duymadım. Bozulmuş olabilir sadece.
Rölanti valfini göz ardı etmeyin. Üzerinden katran çıkan valfim bile olmuştu zamanında.. Tabi gaz kelebeğinizin falan temiz olduğunu varsayıyorum..
Tekrar teşekkürler bilgiler için, IAT dediğiniz sensör, birinci sayfada IAC olarak geçen mi ?
Cahilliğimi bağışlayın da rölanti valfi tam olarak neresi oluyor ?
http://i180.photobucket.com/albums/x...e106gti/32.jpg
mesela bu resimde rölanti valfi neresi ?
Yukarıdaki resimde en alttaki kırmızı 3 sensors yazan IAT olması lazım. Üst sağdakide IAC. Üst soldaki kırmızı dairenin içerisinde kalan bağlantı ise kelebeğin ısıtıcısının soketi.
Gördüğüm kadarı ile IAC throtle'ın üzerine monteli. Muhtemelen PWM ile çalışan stepper falandır.
Yeşil yazının hemen solunda kalan şey TPS. Beyin şemasına göre gaz kelebeğinin ısıtıcısı var. Eğer IAT sensörün sağlam ise o ısıtıcının bozulmuş olma ihtimali yüksek. IAT den gelen veriye göre havanın soğuk olduğunu anlayacağına göre bu ECU, eğer hava soğuk ve IAT sağlamsa o ısıtıcı bozuk demektir. Yok IAT çalışmıyrosa zaten sorun belli. :)
Ucuz olan IAT olduğu için onunla başlamakta fayda var.
IAT yi ölçmenin bir yoluda söküp sıcak suya daldırıp direnç değerinin değişip değişmediğini ohmmetre ile kontrol etmek. İllede yenisini almanız gerekmiyor.
IAT ile IAC farklı şeyler. Biri ısıyı kontrol ediyor diğeri rölantide motora giren havayı..
Y99 .. Idle air control (IAC) valve
B25 .. Intake air temperature (IAT) sensor
В147 .. Throttle position (TP) sensor
R10 .. Throttle body heater
Bu arada adamın gaz kelebeği leş gibiymiş :)
ECU nun dış bağlantı şeması bu.
http://img209.imageshack.us/img209/9...yinemasuw9.jpg
Açıklamalar için tekrar teşekkür ederim, o zaman şunu söyleyebilirim heater olarak gösterdiğiniz kısma giren soket sürekli yerinden cikip duruyordu, ustama ne işe yaradığını sormuştum bilmemişti, ve ne yazik ki ustam benden habersiz orayı japon yapıştırıcıyla yapıştırmış, (bu olaydan sonra bir daha oraya gitmedim :) )
şimdi sökemiyorum.. acaba sıkıntı soketten mi kaynaklaniyor bilmiyorum, ve zannedersem heater sökülecek bir parça gibi görünmüyor ? (eğer soketin girdiği demir parçaysa) bu durumda yeni gaz kelebeği mi gerekecek..
Çalışmadığım yerden sorma cevap veremem.. Elektrikler kesildi sular gitti diye kıvırırım sonra :)
bu gaz kelebeği ısıtıcısını ilk defa duydum.her arabada olmak zorundamı?
neyi ısıtıyo?
niye ısıtıyo?
ms ile kullanırsak ms in ısıtıcı çıkışı varmı?
ben de ilk defa duydum :) ama gerçekten şemada öyle geçiyor..
ms ne anlama geliyor bu arada ?
yararlı bir paylaşım olmuş teşekkürler.
Her arabada yok. Genelde kuzey ülkeleri için üretilen modellerde falan olur. Bize gelen araçlarda olmaz.
Çok faydalı bir paylaşım teşekkürler.
Paylaşım İçin Teşekkürler
Yeni bi topic açmadan önce bi konuları kurcalayım dedim.En yakın konu bunu buldum arızamla ilgili olarak.2001 wrx kullanıyorum.Araç yüksek devirlerde 6500-7000 e dayandığında arıza lambası yakıyor ve bu arıza lambası cum position sensor olarak arızayı bildiriyor.Bazen araç bi kaç saat soğuduktan sonra bazen öbür gün sabah kendiliğinden sönüyor.sensörü yeni taktığımız halde bunu tekrar ediyor.Devirleri yavaş yavaş dönüp hızlandıktan sonra yani bu lambayı yaktırmadan 4.vitesin sonlarında araç kendini kasıyor bu sefer 6000 devirlerde veriyor gene arızayı.Araca bu ay bazı parçalar ekleyeceğimizden dolayı,avans ayarı şu an kısık.Avansı kıstırmadan öncede bu problemi yapıyordu.Daha önce bi gece bu arıza lambasını yaktı,biz gene aracı zorladık bu arada 1.ve 3. bobinlerim gitti ve bobinleri yenilemek zorunda kaldım.Acaba bunuda bu arıza lambasımı tetikledi.Yabancı forumları biraz inceledim ve bazısı oksijen sensörünün bunu tetikleyebilceğini,bazısı krank ve egzantrik sensörlerini aynı anda sıfırlamanın daha faydalı olduğunu,hatta volandan olabileceğini dahi söyleyenler var.Yardımcı olursanız çok sevinirim.Yardımlarınız için şimdiden teşekkürler.
benim aracımda rolanti problemi var araba ilk çalıştığında normal ısındıktan sonra 2000 devirde çalışıyor bazende düşüp yükseliyor devir sürekli sizce sorun rolanti motorundanmıdır veya nedendir?
106 gti aracım var kelebek üzerinde para gibi bır parca var kelebek ısıtıcısı oldugunu ögrendım. ne işe yarar görevi nedir.? soketi cıktıgından beri benzin sarfiyatım düştü :) o olmazsa ne olur bilen varmı acaba :)
Knock sensör voltaj çıkışı yapıyor fakat çıkardığı voltaj max. nedir ? (atıyorum max 1 volt)
vuruntu yokken vermesi gereken değer nedir ? (atıyorum 0,1v)
vuruntu sınırdaysa vermesi gereken nedir ? (atıyorum 0,5v)
vuruntu anında verdiği değer nedir ? (atıyorum 1 volt)
bunları ölçen biçen araştıran varmı acaba ? voltaj olarak cevap verecek birisinin duacısı olurum :)
0-5v arası calısır ama voltage log alsanda isine yaramaz bildigim kadarıyla
frekans aralıgı 6-15khz. kulaklık lazım log icin Gizzmo Kmon - Pro-Tuner Knock Monitor / Sensor System, GIZZMO Electronics Ltd, GZM-G0001 - Tuner Tools, the inside line
o zaman daha farklı sorayım apexi lerde bilirsiniz knock değeri gösterir bu değer en fazla kaç olabilir
sitede dünya kadar yazılım yapan insan var ama knockla pek ilgilenmiyorlar heralde :)
Bilgi için teşekkürler