DR059 Nickli Üyeden Alıntı
Öncelikle aracın tasarımını beğendim.
Yakın tarihte Peugeot'nun evrimine tanıklık etmek de ayrı bir şans kendi adıma
İlk 307'nin sorunlarından sonra bugün gelinen nokta, gerçekten takdire şayan.
Bundan 10 sene sonra, çok daha farklı bir Peugeot marka algısı olacak bizlerde.
Yapılan uygulamalarla ilgili mühendislere serzenişte bulunulmuş ama Seri Üretim otomobillerde hikaye biraz farklı işliyor.
Her OEM'in büyük/küçük bir R&D centeri var.
Ben bunların birinde 2 hafta kadar zaman geçirme şansı yakaladım.
Araç parkında Renault Clio Symbolden, Tesla'ya kadar çeşit çeşit aracı görünce çok şaşırmıştım.
İnceledikleri detaylar ufkumu açmıştı.
Burada bilmemeleri ya da dahil oldukları kuşaktan ötürü uygulamamaları gibi bir durum yok. Söz konusu bile olamaz.
Peugeot yeni 308 için, piyasada o ana kadar satılmış güncel tüm C segment HB'leri söküp, biçip, tartmıştır. Hem de defalarca... :ninca:
Ama işte, işin bir de gerçek yüzü var. Hiç bir üretici bizlere ''DAHA İYİ'' bir araç üretmek için çalışmıyor. İsterleri karşılayan bir aracı, ''minimum'' maliyetle üretmek asıl amaç günümüzde. Bunu yapabilen firmalar kazanıyor. Kazandıkça büyüyor. Büyüdükçe daha iyi tasarımlar ortaya çıkarıyor, trendi yakalıyor, vs vs. Bu zincir şekilde ilerliyor.
''Overengineering'' günümüz seri otomobil dünyasında firmaları ciddi bir biçimde zarara uğratan bir ''hata''dır aslında.
(Hey gidi 90'ların Mitsubishi'si... :angel:)
Bizde konu olan durum ise;
2 tane kaput amortisörü toplamda hardware'leri ile beraber maliyeti 5 euro filan yapar fabrikaya yaklaşık.
Bunun yerine 1 adet rod kullandığından toplam maliyet 2 euronun altına iner.
Araç başı yaklaşık 3 euro extra kazanç. Yılda 500bin araç, ortalama 7 yılda : 10 Milyon Euro kabaca.
Aşağı yukarı çoğu üretici bu gözle bakıyor olaya.
Bir önceki aracım Leon mk3'tü, kışlık/yazlık lastik değişimleri için jant söküldüğünde, jantın arkasında kalan bölgenin haline üzülüyordum. Pas içindeydi...
Çünkü üretici o bölgeye uygulanması gereken astar ve boyayı silerek bir kazanç sağlamıştı. Ama bu durumdan haberi olmayan milyonlarca potansiyel müşteri için bu bir problem değildi. :rolleyes:
İş burada biraz satış ve pazarlama departmanlarında bitiyor. (Bu arada bu ekiplerin bir kısmı ''Mühendis'' değil :argue:)
Bu tarz maliyet düşürme fikirleri hep oluyor. Bu ekip ciddi bir biçimde; anket ve raporlara dayanan gerçeklerle veto etmezlerse; sonuç olarak elimizde kaput çubuğu kalıyor.
Eğer bölgesel olarak bize (Middle East Region) kaput çubuğu, Avrupaya kaput amortisörü gibi bir durum yoksa; Peugeot'un satış ve pazarlama ekibi bu ayrıntıya bizim kadar takılmıyormuş demektir.
Son olarak; üreticiler artık çok ciddi güvenlik regülasyonlarına tabii.
Regülasyonlara uyan, güvenlik standartlarını karşılayan en optimum tasarımlar birbirine benziyor. Benzemek de zorunda kalıyor.
Siz 50 euroluk kaput için, extra 30 milyon euro daha ARGE yapıp, farklı olacaksanız; o kaputun fiyatını amortismanla 300 euro'ya çıkarısanız.
O aracın fiyatı da muadillerinin üzerinde kalmaya mahkum oluyor. Ya da diğer tüm firmalardan daha az kar edip, kendini zora sokuyor.