User Tag List

11 sonuçtan 1 ile 11 arası

Konu: Borla çalışan otomobil

  1. #1
    Frid - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Apr 2009
    Yaş
    37
    Şehir
    İstanbul
    Mesaj
    7.913
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    7 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)

    Borla çalışan otomobil



    80 kilometre maksimum hıza çıkabiliyor. Borhidrürlü yakıt pili ile çalışıyor. 1 kilogram yakıtla 35 kilometre yol gidiyor.


    Türkiye’nin kendi otomobil markasını üretmesine yönelik iş dünyası ve kamuoyunda tartışmalar yaşanırken, yerli otodan önce borla çalışan yerli yakıt pilli otomobil yola çıktı. Dünya bor rezervlerinin yüzde 70’ini elinde bulunduran Türkiye’de Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) ve Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü ile birlikte yürütülen proje kapsamında, 80 kilometre hızla 100 kilometre yol gidebilen “Sodyum Borhidrürlü Yakıt Pilli Araç” test amaçlı olarak yollara çıktı. Toplam334 proje başvurusu yapılan ve 101’i tamamlanan borun kullanımçalışmalarında, son olarak Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün borhidrür ile çalışan aracın test sürüşünü gerçekleştirdi. Ergün’ün yerli otomobil üretiminin tartışmalarının sürdüğü bugünlerde bor yakıt pilli araçla tur atması heyecan yarattı.

    ÇALIŞMALARA 2009’DA BAŞLANDI


    SodyumBorhidrür Yakıt Pilli Araç projesi, 2009 yılı aralık ayında Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü (BOREN) desteğiyle TÜBİTAKMarmara AraştırmaMerkezi’nde (MAM) başladı. Proje kapsamında araç üzerine entegre borhidrürden hidrojen üreten sistemgeliştirildi ve yine araç üzerinde bulunan yakıt piline beslenerek aracı sürmek için gerekli enerji üretildi. Proje kapsamında araca uygun yakıt depolama, gaz yıkama, hidrojen üretim reaktörünün tasarımı ve üretimkatalizörlerinin sentezi yapıldı. Üretilen katalizör proje kapsamında özel olarak sentezlendi. Başlangıç anından itibaren 3 dakika içinde tam kapasitede gaz üretimine başlayan sistemde, üretilen gaz 3 kw’lık yakıt pilini sürekli olarak çalıştırabilmekte.

    HIZI SAATTE 100 KİLOMETRE

    Tamamen yerli yapımolarak gerçekleştirilen araç içerisinde, 20 beygirlik elektrikmotoru bulunurken, proje için özel olarak yaptırılan tamamen yerlimotor ile aracın maksimumhızı saatte 80 kilometre ve 100 kilometre menzilli olarak ölçüldü. Araç 1 kilogramborhidrür ile 35 kilometre yol gidebiliyor. Türkiye’nin 2023 vizyonu çerçevesindeki en önemli hedeflerinden birinin, küresel çaptamarkalar oluşturmak olduğuna işaret eden Nihat Ergün, bu hedef doğrultusunda Bakanlık olarak otomotiv sektörüne yönelik çalışmaların başında, yerli bir otomobilmarkası oluşturmak geldiğini hatırlatarak, içten yanmalımotor teknolojileriyle birlikte, yeni nesil teknolojilere, bu alandaki çalışmalara da ayrı bir önem verdiklerini söyledi.

    BAKANLIK BÜYÜK DESTEK VERİYOR

    Bugün dünyada otomotiv sektöründemevcut teknolojilerin yanı sıra elektrikli ve hibrit elektrikli araçlar gibi yeni nesil teknolojilerde de yoğun çalışmalar yapıldığını vurgulayan Ergün, Bakanlık olarak dünyadaki gelişmelere paralel olarak, elektrikli ve hibrit elektrikli araçlar gibi, alternatif yakıt teknolojileri kullanan araçlar konusundaki çalışmalara önemli destekler verdiklerini ifade etti. Bakan Ergün, hammaddesi bor olan yakıt pilleriyle çalışan araçlar konusunda Türkiye’de önemli çalışmalar yapıldığını belirtti.

    20 MİLYAR DOLARLIK PİYASA OLUŞTURULACAK

    DÜNYA üzerinde gittikçe tükenen fosil yakıtların enerji üretiminde kullanılmalarının neden olduğu olumsuz çevresel etkilere karşı, yeni ve temiz enerji üretim kaynağı olarak ortaya çıkan yakıt pilleri, son yıllarda üzerinde yoğun olarak çalışılan alternatif teknolojilerden birisi olarak biliniyor. Yüksek verimde çalışan enerji dönüşüm sistemleri olan yakıt pillerinin çalışma prensibinde, hidrojenin kimyasal enerjisinden doğrudan elektrik enerjisi üretiliyor. Yakıt pilleri, sessiz olmaları, çevre ve gürültü kirliliğine neden olmamaları, hareketli parça içermemeleri ve fosil yakıtlardan daha yüksek dönüşüm elde edilebilmeleri gibi avantajlara sahip olduğu için çokça tercih ediliyor. Yakıt pili piyasasının büyüklüğünün gelecek birkaç yıl içerisinde 1-2 milyar dolara, gelecek on yıl içerisinde ise (araç uygulamalarının yaygınlaşması ile) 20 milyar dolara kadar çıkması bekleniyor.

    TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ BORDAN FAYDALANACAK

    BU çerçevede, bor içerikli yakıt pilleri geliştirilmesi amacıyla, TÜBİTAK ve Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü bünyesinde bir proje yürütüldüğüne işaret eden Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün, söz konusu proje çalışmaları sonucu yapılan testlerde gayet olumlu ve güzel sonuçlar alındığını bildirdi. Bakan Ergün, bor içerikli pil ile çalışan otomobille yaptığı test sürüşünde aracın performansından oldukça memnun kaldığını ifade ederek, şunları söyledi: “Bor içerikli bu yakıt pilleri, farklı bir alternatif olarak karşımızda duruyor. Yerli otomobil üretimi için girişimde bulunacakların üretim aşamasında bu konuya yönelik de Ar-Ge çalışmaları yapmaları gerekiyor. Geliştirilecek bu piller sadece otomotiv sanayiinde değil, savunma sanayiinde de kullanılabilir. Özellikle, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin arazide kullandıkları ağır bataryalar yerine daha hafif ve daha fazla enerji veren bu pillerin kullanılması mümkündür. Bu alana yönelik yapılan tüm çalışmalardan amacımız Türkiye’yi, teknolojiyi takip eden değil, belirleyen bir ülke haline getirmektir.’





    habertürk
    Soyadımın ilk iki harfi kişiliğim kadar ÖZ

  2. #2
    Trance-R - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Dec 2010
    Yaş
    36
    Şehir
    Türkiye/İstanbul
    Mesaj
    2.410
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    çok güzel 1 haber harika inşallah önünü kesmezler ...
    Alıntı 63owen63 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Konuyu okudum, şimdi bakırköy minibüsüne binip, meydana kadar ring hayali kuracagım

  3. #3
    erhanarici18 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Feb 2011
    Yaş
    34
    Şehir
    İstanbul Kartal
    Mesaj
    2.100
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    şimdiden nasıl durduruz planlarını yapmaya başlamıştır amerika

  4. #4
    RSBurak - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Oct 2011
    Yaş
    31
    Şehir
    54
    Mesaj
    1.920
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    boru depoda harcamak çok akıl karı değil gibi daha sağlıklı yerlerde kullanılabilir kanısındayım.

  5. #5

    Üyelik
    Dec 2010
    Yaş
    30
    Şehir
    İst53
    Mesaj
    2.552
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    10 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    ne bereketli topraklar,kullanmayı bilene. inşallah güzel projelerde kullanılır.

  6. #6
    TechTurkey cem - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Nov 2005
    Yaş
    39
    Şehir
    Istanbul / Izmir
    Mesaj
    6.513
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    20 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı RSBurak Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    boru depoda harcamak çok akıl karı değil gibi daha sağlıklı yerlerde kullanılabilir kanısındayım.
    Bor zaten aklınıza bile gelmeyecek bir sürü yerde kullanılıyor.
    Fakat atlanan şey bor hammadde olarak degil katkı maddesi olarak kullanılır, sadece bor kullanılmaz genel olarak.

    Sorun başka ,zaten yeterince çıkartılıyor fakat sadece çıkartmak yetmiyor.
    " If everything seems under control, you're just not going fast enough. "

  7. #7
    RSBurak - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Oct 2011
    Yaş
    31
    Şehir
    54
    Mesaj
    1.920
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı cem Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Bor zaten aklınıza bile gelmeyecek bir sürü yerde kullanılıyor.
    Fakat atlanan şey bor hammadde olarak degil katkı maddesi olarak kullanılır, sadece bor kullanılmaz genel olarak.

    Sorun başka ,zaten yeterince çıkartılıyor fakat sadece çıkartmak yetmiyor.
    yok demek istediğim elektrikli araçlar hazırlanırken bu değerli madeni uçaklarda tanklarda savunma sanayinde kullanmak daha mantıklı gibi.1kg yakıtla 35km giden bir araç çok verimli sayılmaz bence

  8. #8
    Yiğit G. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Mar 2007
    Yaş
    42
    Şehir
    istanbul
    Mesaj
    6.457
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    51 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    10-15 sene öncede vardı borla çalısan araç. Yabancı bi autoshow da görmüştüm.Öyle boru al koy olmuyordu yanlış hatırlamıyorsam işlenmesi çok zahmetli

  9. #9
    yavuz364 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Apr 2008
    Yaş
    36
    Şehir
    Sahrayıcedid-Başakşahir
    Mesaj
    3.096
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Evet aynen öyle hatta 9 sene önce ben borla çalışan araba için proje dosyası hazırlamıştım...
    Sistem çok karışık değil aslında..
    Sodyum bor hidrür üzerine seyreltilmiş bir asiti (sitrik asit olabilir) damlattığınızda ortaya hidrojen çıkıyor, bunu da herhangi bir motorda yakabiliyorsunuz...
    Bu yakıt en güzel özelliği Bor atomlarına tekrar hidrojen bağlanabiliyor, yani geri dönüşümü %100 olan bir yakıt olmuş oluyor
    Tek bir sorun var ki, madenlerin hemen hemen hepsinin türkiyede olduğunu düşünerek hiçbir dünya ülkesi bunu yapmamızı istemiyor
    Alıntı Yiğit G. Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    10-15 sene öncede vardı borla çalısan araç. Yabancı bi autoshow da görmüştüm.Öyle boru al koy olmuyordu yanlış hatırlamıyorsam işlenmesi çok zahmetli
    Quattro...Torukcars ARGE & Kulvar.info.tr

  10. #10
    aegean76 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Apr 2009
    Yaş
    47
    Şehir
    gebze/izmir
    Mesaj
    151
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    biz ne zaman bor teknolojisi ile ilgili birsey yapmaya kalksak ardı arkası gelmiyor..
    Vestel grubu 4 yada 5 sene önce çok uzun ömürlü laptop pilleri yaptıklarını ve kısa sürede piyasaya sürüleceğini açıklamıştı... ama birden haberler kesildi ve hatta yok oldu...
    nedendir bilinmez....

  11. #11
    Yiğit G. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    Mar 2007
    Yaş
    42
    Şehir
    istanbul
    Mesaj
    6.457
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    51 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Alıntı yavuz364 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Evet aynen öyle hatta 9 sene önce ben borla çalışan araba için proje dosyası hazırlamıştım...
    Sistem çok karışık değil aslında..
    Sodyum bor hidrür üzerine seyreltilmiş bir asiti (sitrik asit olabilir) damlattığınızda ortaya hidrojen çıkıyor, bunu da herhangi bir motorda yakabiliyorsunuz...
    Bu yakıt en güzel özelliği Bor atomlarına tekrar hidrojen bağlanabiliyor, yani geri dönüşümü %100 olan bir yakıt olmuş oluyor
    Tek bir sorun var ki, madenlerin hemen hemen hepsinin türkiyede olduğunu düşünerek hiçbir dünya ülkesi bunu yapmamızı istemiyor
    Bununla ilgili bir yazı buldum belki merak eden arkadaslar okurlar

    ÖZET: Borun yakıt elde etmekte veya doğrudan yakıt olarak kullanılması, 1950'li yıllardan beri üzerinde
    çalışılan bir konudur. Bu incelemede, borun doğrudan yakıt olarak kullanıldığı Graham Cowan tarafından
    geliştirilen motor sistemi detaylarıyla sunulmaktadır. Zararlı gaz emisyonu olmayan, infilak tehlikesi
    bulunmayan, venmli ve geri dönüşümlü bir yakıt olan saf borun kullanıldığı yakma sisteminin prensipleri,
    kendi kaynağındaki bilgilerden yararlanılarak anlatılmaktadır.

    1 GİRİŞ
    Bor, elmasa yakın sertliği olan, refrakter özelliği
    bulunan, S atom numaralı bir elementtir. Lussac,
    Thenard ve Davy tarafından 1808 yılında
    keşfedilmiştir, "Boron" kelimesinin Arapça "burak"
    kelimesinden geldiği bilinmektedir (Olson, 2001).
    Bor elementinin tabiatta saf halde bulunmadığı ve
    oksijenle kolayca birleştiği de bilinmektedir
    (Chemsoc, 2002; Winter, 2002). Borun belli koşullar
    sağlandığında aşın derecede patlama/yanıcılık
    özelliği olduğu ve egzotermik olan bu kimyasal
    reaksiyon sonucunda bir gaz emisyonunun olmadığı
    bilinmektedir. Bu özellikleri göz önüne alınarak
    1950*li yıllardan bu yana borun alternatif bir yakıt
    olarak kullanılması üzerine A.B.D., eski Sovyetler
    Birliği, Almanya, Fransa, Kanada gibi sanayileşmiş
    ülkelerde çalışmaların sürdüğü bilinmektedir.
    Özellikle A B.D.'de bor sıvı bileşikleri askerî jet
    yakıtı olarak kullanılabilmektedir. Borun hidrojenli
    yakıt sistemlerinde aracın seyri sırasında hidrojen
    Üreten bir yakıt üretici olarak kullanıldığı sistemler
    ve elektrik motorlu araçlarda motoru besleyen yakıt
    pillerinin yakıtı olarak kullanıldığı sistemler,
    araçların deneme sürüş düzeyine kadar gelmiştir
    (Millenium Celi, 2002). Teknik açıdan .verimli bir
    alternatif yakıt sistemi geliştirilmesine rağmen,
    maliyet olarak bu sistemlerin makul düzeylere
    çekilmesi gerektiği ve buna yönelik çalışıldığı
    bilinmektedir (Wakefield, 2002).
    Borun yanma özellikleri araştırmacıları alternatif
    yakıt olarak kullanımı konusunda değişik
    çalışmalara ve teknolojilere yönlendirmiştir. Cowan
    (2002), borun doğrudan araç yakıtı olarak
    kullanıldığı farklı ve yeni bir sistem geliştirmiştir.
    Bu incelemede, Cowan tarafından geliştirilen bor
    yakıtlı motor sistemi, kendi kaynak bilgilerinden
    yararlanılarak anlatılmaktadır.
    2 BOR YAKITLI MOTOR SİSTEMLERİ
    Cowan (2002), yaptığı çalışmalar sonucunda borun
    hidrojenden daha iyi bir enerji taşıyıcı olduğunu
    ortaya koymuş, bütün yönleriyle diğer alternatif
    yakıt sistemleriyle kıyaslamıştır. Gerek benzin,
    gerekse hidrojen, alüminyum, magnezyum gibi
    alternatif yakıt sistemlerinden üstün yönlerini
    belirlemiştir.
    1 55 Bor yakıtlı motor sisteminde temel olarak bir
    yakma hücresi, piston kolu, yakıt besleme ünitesi,
    saf oksijen elde etme ve besleme filtreleri ve yakma
    sonrası çıkan atık üzerinde işlem birimi yer
    almaktadır. Normal bir benzinlı motora benzeyen
    yönleri olduğu gibi, farklı yönleri daha fazladır.
    Ayrıca, temel prensipleri hidrojen veya "boran" tabir
    edilen bor-hidrojen karışımlı yakıt sistemlerinden de
    farklıdır (Cowan, 2002).
    2.1 Motorun Çalışma Prensipleri
    Sistemin genel çalışma prensibine bakıldığında,
    saflaştınlmış borun,
    3
    A oranında saf oksijenle yakma
    hücresine alınarak, pistonun sıkıştırmasıyla sağlanan
    100 bar basınç altında egzotermik bir reaksiyona
    girmesine ve bunun sonucunda patlayarak pistonu
    yukan hareket ettirmesine dayanmaktadır (Cowan,
    2002). Şekil I'de genel çalışma prensipleri temsili
    olarak gösterilmektedir.
    Bor iplik makarası Yanma Hidrokarbon tank
    hücresi (camsı külçe)
    Şekil 1 Bor yakıtlı yakma sisteme temsili seması
    Sistemin girdisi saf bor ve % 99-100 derecesinde
    saf oksijendir. Oda sıcaklığında yanma, patlama
    özelliği olmayan bor, oksijenle V* oranında karışım
    haline getirilerek basınca maruz kaldığında
    patlamakta ve içten yanmalı motorlarda istenen itme
    kuvvetini sağlamaktadır. Sistemin çalışması
    sırasında meydana gelen kimyasal reaksiyon aşağıda
    verilmiştir: (Cowan, 2002)
    B(k*0 + % O2
    ^ HB^Ostcm*) AG=590,76kJ/mol (1)
    Saf bor, solar santrallerde boe " oksitin
    parçalanmasıyla kolayca elde edilebilmektedir. Saf
    oksijen ise aracın Önüne yerleştirilecek gümüş
    filtrelerin, aracın seyri sırasında havadaki % 21
    oranında bulunan oksijeni filtre etmesiyle elde
    edilecektir. Sistemin atığı yoğun camsı bir sıvı
    yapısına sahip BıOs'tür (Diboron trioksit - Boria).
    Hidrokarbon bir tankta soğutularak biriktirilebildigi
    gibi preslenerek külçe formuna da getirilebilir.
    Boria, bor santrallerinde yeniden saflaştınlarak geri
    dönüşümlü bir yakıt olarak kullanılabilmektedir.
    Sistem, aracın hızı artırıldıkça filament (iplik)
    beslemesi ve oksijen karışımının da artmasını
    sağlamaktadır.
    2.2 Bor Motorlarının Avantajları
    Cowan'in (2002) geliştirdiği bor yakıtlı motorun
    benzinü motorlara ve hidrojen esaslı motor
    sistemlerine kıyasla üstünlükleri ve avantajları
    bulunduğunu ifade etmektedir. Güvenli oluşu,
    taşıma ve saklama kolaylığı, emisyonsuz oluşu
    bunların baslıcalarıdır.
    2.2.1. Güvenliliği
    Bor yakıtı, kolaylıkla yanmayan bir yapıdadır.
    Dolayısıyla infilak etme, kıvılcımla, ateşle tutuşma
    riski yoktur. Bir kaza anında patlama meydana
    gelmeyecektir. Bu yönüyle bor çok güvenli bir
    yakıttır ve bu özelliği depolama ve nakliyesinde de
    bor için bir üstünlük sağlamaktadır.
    2.2.2. Taşıma ve saklama kolaylığı
    Bir birim ağırlığındaki hidrojenin yaptığı işi 2.2
    birim bor yapmaktadır. Ancak, borun birim hacim
    ağırlığı hidrojenin birim hacim ağırlığının 11'de
    biridir. Dolayısıyla aynı ağırlıktaki hidrojen borun
    11 misli hacim kaplar. Aynca hidrojenin kalın bir
    tank içinde soğutularak tutulması da gerekmekledir.
    Bor yakıtlan bîr yakıt tankında değil, filament (iplik)
    yapısıyla bir makara üzerinde yer alacaktır.
    Uçuculuğu olmadığından yıllarca kullanılmasa da
    eksilmeyecektir. Aynca bor yakıt nakli diğer
    patlayıcı ve parlayıcı yakıtlar gibi güvenlik riski de
    taşımazlar. Denizde bir akaryakıt tankerinin kazası
    denize yayılan sıvı yakıtla sonuçlanırken bor yakıtı
    sadece deniz dibine doğru gidecek ve yavaş yavaş
    suda çözülecektir. Deniz, zaten bünyesinde bor
    içeren bir yapıdadır.
    2.2.3. Gaz emisyonunun olmayışı
    Borun en büyük avantajlarından biri çevre dostu
    olmasıdır. Kimyasal reaksiyon denkleminden de
    156 görüleceği üzere, yanma sonrası gaz emisyonu
    olmamaktadır. B o na ol a r ak adlandırılan yoğun
    camsı bîr sıvı yanma sonrası açığa çıkan üründür ki
    200°C altında katılaşmaktadır. Bu atık hidrokarbon
    bir tankta toplanabılmekte ve/veya preslenerek
    külçeler halinde saklanabilmektedir. G en dönüşüm
    özelliği ile, yeniden işlenerek yakıt olarak kullanımı
    da mümkün olmaktadır. Motoru soğutmak için,
    hidrolik soğutma sistemi kullanılmaktadır.
    3 BOR YAKITININ ÖZELLİKLERİ
    Bor, alternatif yakıt sistemleri içinde en öne ç ıka c ak
    özelliklere sahiptir
    3.1 Enerjik
    1 gegajoule enerji elde etmek için oksitlenmesi
    gerekli yakıt miktarları Çizelge l ' de verilmektedir.
    Çizelge 1. Bir gıgajoule enerji için oksitlenmesi gereken
    yakıt miktarları (Cowan, 2002)
    Yakıt Türü Tüketim, kg
    Hidrojen
    Lityum
    Karbon
    Bor
    Magnezyum
    Alüminyum
    8,82
    24,70
    30,45
    18,30
    42,72
    34,10
    Ar aç içinde yakıt ağırlığı önem taşımakla birlikte,
    kaplayacağı hacim belki daha da büyük bir önem
    taşımaktadır. Çizelge 2, 1 gegajoule enerji için
    oksitlenmesi gereken hacim esas alınarak
    hazırlanmıştır.
    hacmin daha az olacağı ve bunun bor lehine bir
    avantaj olduğu görülmektedir.
    3 2. Enerjı-Kül Miktarı
    1 gigajoule enerji sağlayan yakma sonrası
    oksitlenmiş yakıt malzemesinin üreteceği kül
    miktarları Çizelge 3 ' te verilmiştir.
    Çizelge 3 Yanma sonrası kül miktarları (Cowan, 2002)
    Yakıt Türü
    Hidrojen
    Lityum
    Karbon
    Bor
    Magnezyum
    Alüminyum
    Kül Miktarı, ke
    78,81
    53,16
    111,58
    58,92
    70,84
    64,44
    Aynı çizelge kül hacmi için düzenlenecek olursa
    (Çizelge 4 ),
    Çizelge 4 Yanma sonrası kül hacimleri (Cowan, 2002)
    Yalat Türü
    Hidrojen
    Lityum
    Karbon
    Bor
    Magnezyum
    AlUmınyum
    Kül Hacmi, litre
    79,04
    26,41
    158,10
    23,10
    19,77
    16,16
    Çizelge 4 ' t en görüleceği üzere, hidrojen agırldcça ve
    hacimce en fazla kül üreten yakıt olurken, katı
    yakıtlardan bor, alüminyum ve magnezyumun y a l an
    kül değerlerine sahiptirler. Ancak bor külünün
    (camsı madde) ağırlıkça diğerlerinden daha az yük
    getireceği görülmektedir.
    Çizelge 2. Bir gıgajoule enerji ıçm oksitlenmesi gereken
    yakıt hacimleri (Cowan, 2002)
    Yakıt Türü Tüketim, litre
    Hidrojen
    Lityum
    Karbon
    Bor
    Magnezyum
    Alüminyum
    124,59
    46,16
    13,43
    7,82
    24,58
    12,63
    Bora alternatif yakıtlar İçinde özellikle hidrojen,
    alüminyum ve magnezyum dikkate alındığında, aynı
    miktar enerji temini için borun araçta kaplayacağı
    3 3 Yakı! Tank Hacmi
    Yakıt alternatiflerinin 3 gigajoule enerji temini için
    gerek duyacakları yakıt tank hacimleri Çizelge 5' te
    sunulmuştur.
    Çizelge 5 Yakıt tank hacimleri (İt/3 GJ) (Cowan, 2002)
    Yakıt Türü T a nk Hacmi, litre
    Hidrojen
    Lityum
    Karbon
    Bor
    Magnezyum
    Alüminyum
    373,80
    32 i,90
    55,53
    139,90
    199,70
    132,40
    1 5 7 Çizelge 5'ten, borun tank hacminin özellikle
    hidrojen, alüminyum ve magnezyuma göre daha az
    olduğu görülmektedir. Aynı miktar enerji sağlamak
    için araç içinde daha az yer ayrılması, bor için bir
    avantaj teşkil etmektedir.
    3.4 Yakıt Tüketimi
    125 km/saat sabit hızla 1000 kilometre (621 mil) yol
    kat etmek için gerekli olan yakıt tüketimleri ve atık
    miktarları Çizelge 6'da verilmektedir.
    Çizelge 6 Yakıt tüketimi (Cowan, 2002)
    Yakıt TÜrÜ
    BOT
    Oktan
    Methanol
    Hidrojen
    Yakıt B
    Atık B2 0 3
    Yakıt
    H3C - C ( C Î H , ) 3
    Atık
    8COz+9H20
    Fuel CH3OH
    Atık
    2 H2 0 + COı
    Yakıt Hi
    Atık H2 0
    Ha t im, L
    32,3
    97,6
    90,3
    102.500,0
    •205 kg COj
    1 7 73
    97 500,0
    •192,7 kg COÎ
    373,8
    237,1
    Miktar, kg
    54,9
    176,8
    65,7
    295,7
    140,3
    350.4
    26,5
    236,4
    Bor yakıtının şu an kullanılan akaryakıtlara ve
    hidrojen yakıtına göre, eş değer seyir şartlarında
    araçta kaplayacağı hacim ve ağırlık değerlerinin
    daha az olacağı görülmektedir. Atık yönündense
    Bona katı olduğundan, külçeler arasında boşluklar
    meydana gelecek ve pratikteki atık hacmi teorik
    hacimden fazla olacaktır; mesela 97,6 litrelik hacim
    120-150 litreye kadar çıkabilecektir. Ancak bu
    değerler bile bugün kullanılan akaryakıt
    hacimlerinden %66 fazla ve sıvı hidrojen hacminin
    çok altındadır (Cowan, 2002).
    3.5. Problemler
    Laboratuar şartlarında çalıştırılan bor yakıtlı motor
    sisteminin, benzinli motorlardaki fonksiyonlarla ve
    aynı seviyede çalıştırılabilmesi ve otomobillere
    tatbiki için daha yapılması gereken iyileştirmeler
    bulunmaktadır. Cowan (2002a), yem ve farklı
    özellikleri olan katı bor yakıt sistemdeki başlıca
    probleminin düzenli ve gerekli miktarda saf oksijen
    temini olduğunu ifade etmektedir. Aracm seyir
    hızına göre yanma hücresine bor ipliği beslemede
    herhangi bir sorun bulunmamaktadır. Ancak, aracm
    önüne yerleştirilen bir panelde yer alan gümüş filtre
    sistemiyle havanın oksijenini ayrıştırmak mümkün
    ise de, aracın seyir hızına göre, % oranını sürekli
    sağlayacak saf oksijen temininde problem
    yaşanmaktadır. Bunun dışmda sistem bir araç
    üstünde uygulanmamış ve test sürüşü yapılmamıştır.
    Ekonomik yönden bir maliyet analizi sistemin tam
    verimle çalışmasından sonra yapılabileceği
    görülmektedir. Cowan (2002a) geliştirdiği sistemle
    ilgili çalışmaların devam ettiğini ve problemlerin
    zaman içinde aşılacağını belirtmektedir Dünya bor
    rezervlerinin bu sistemi onlarca yıi besleyebileceği
    görülmektedir (Lyday, 2000)
    SONUÇ VE ÖNERİLER
    Cowan (2002), katı bor yakıtıyla çalışan bir motor
    sistemi geliştirmiştir Basmç altında saf bor ve V*
    oranında saf oksijen karışımıyla meydana gelen
    reaksiyon sonucunda patlama olmakta, açığa enerji
    çıkmakta ve bu enerji mekanik sisteme
    iletilmektedir. Bor yakıtının gerek mevcut
    akaryakıtlara ve gerekse hidrojen gibi alternatif yakıt
    sistemlerine göre üstünlükleri belirlenmiştir.
    Bunların başında borun yanmaya karşı direncinden
    dolayı güvenilir bir yakıt oluşu, gaz emisyonunun
    olmamasından dolayı çevre dostu bir yakıt oluşu, az
    hacım kaplaması, geri dönüşümlü bir yakıt oluşu
    gelmektedir. Sistemin bugünün motorları düzeyine
    ulaşabilmesi için çalışmalar devam etmektedir.
    Bor cevherinin enerji hammaddesi olması,
    petrolün alternatifi olması manasına da gelmektedir.
    Özellikle, 50 yıl bile ömrü kalmadığı İfade edilen
    dünya petrol rezervlerinin yerine temiz ve çevre
    dostu alternatif enerji kaynaklan bulunmak
    zorundadır ve yoğun araştırmalar yapılmaktadır. Bu
    konuda atılan en önemli adımların başında
    hidrojenle çalışan motorlar ve katı bor motorları
    gelmektedir. Hidrojen motorlarında da borun
    hidrojen üretimi için kullanıldığı ve bahsi geçen
    motor sistemlerinin yakın gelecekte seri üretimine
    başlanacağı düşünüldüğünde, bor cevher tüketiminin
    bugünkü tüketime kıyasla yüzlerce belki binlerce kat
    artması söz konusu olacaktır. Ayrıca, bor yakıtı,
    motorla çalışan her türlü araca ve sisteme
    uygulanabilecek, motorun girdiği her yere
    girebilecektir.
    Borun verimli ve temiz bir yakıt olduğu gerçeği
    kesinlikle ortaya konmuştur. Yapılacak bilimsel
    araştırmalarla aynı zamanda ekonomik bir yakıt
    sistemi haline de dönüştürülmesi önümüzdeki 10-20
    yıl içinde beklenmektedir. Bu bağlamda, devam
    eden ve yapılabilecek çalışmalar, mevcut yakma
    sistemlerin ekonomik hale getirilmesi üzerinedir.
    1 58 Borla ilgili yatırım alam ve ekonomik açıdan
    faydalanmanın yolu, borun yakıt ve enerji
    hammaddesi olarak kullanılması yönünde Ar-Ge
    çalışması yapmak ve teknoloji üretmektedir. Borun
    yakıt ve enerji hammaddesi olarak kullanılacağı
    öngörüsüyle hareket edildiği takdirde, bu konuda
    hem teknoloji hem de yakıt üreticisi olmak, bor yakıt
    santralleri kurma gereği ortaya çıkmaktadır

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •